Soms geschapen dingen, soms de Schepper. Er is dus sprake van tweeërlei geest: geschapen en ongeschapen, al komt het woord 'geest' meer toe aan de Schepper dan aan de geschapen dingen.
Als deze naam toegeschreven wordt aan iets schepselmatigs, dan wordt het op twee manieren gebruikt: de ene keer ziet het op een wezen, de andere keer op een hoedanigheid.
Ter aanduiding van een geschapen wezen gebruikt de Schrift deze naam:
Als de naam 'geest' ziet op een hoedanigheid, betreft het:
De genade van de wedergeboorte, dat wil zeggen: al wat in de mens (in het verstand, in de wil of in de gevoelens en genegenheden) herboren en vernieuwd is door de Heilige Geest. Galaten 5:1717 Want het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees - want deze staan tegenover elkander - zodat gij niet doet wat gij maar wenst. zegt: "het begeren van het vlees gaat in tegen de Geest en dat van de Geest tegen het vlees". En het vlees, gesteld tegenover de geest, betekent dan de verdorven natuur van de mens, en daarmee de gehele mens zoals hij van nature geboren wordt, naar luidt van de woorden in Genesis 6:33 En de Here zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn.: "Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees". Vlees is al wat in ons nog niet herboren is, namelijk onze neiging tot zonde of onze vleselijke hoedanigheid,9) die tegen de Geest worstelt, en wel zó, dat één en dezelfde gelovige mens zo lang hij hier leeft vleselijk én geestelijk genoemd kan worden, zoals Paulus met zijn voorbeeld leert.10)
Een machtige en krachtige werking van de Heilige Geest, die de gerechtigheid van Christus en daarmee de wet van God in onze harten schrijft, en onze harten buigt en stuurt zodat wij Hem gehoorzamen, zoals blijkt uit 2 Korintiërs 3:66 die ons ook bekwaam gemaakt heeft om dienaren te zijn van een nieuw verbond, niet der letter, maar des Geestes, want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.: "de letter doodt, maar de Geest maakt levend." Dat wil zeggen: de blote wet, buiten Christus om gezien, doodt zonder het werk en de kracht van de Heilige Geest, door de verdorvenheid van onze natuur. Maar het evangelie maakt levend door de Geest van Christus, die daarbij gevoegd is. Paulus noemt soms ook een letter het uiterlijke teken in de godsdiensten, onderscheiden en afgezonderd van het einde van die tekens, of van de kracht, of van de waarheid, die hij de Geest noemt, zoals in Romeinen 2:2727 Dan zal de van nature onbesnedene, doordat hij de wet volbrengt, u oordelen, die, hoewel in het bezit van letter en besnijdenis, een overtreder van de wet zijt.. Wie onder de naam letter de letterlijke zin en onder de Geest de geestelijke zin verstaat, die dwaalt zeer.
Op twee manieren:
Als het gebruikt wordt voor de derde Persoon in de Godheid, die tegelijk met de Vader en de Zoon van hetzelfde wezen en van dezelfde godheid is. Zoals in Matteüs 28:1919 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.: “doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes”.
Dat bewijs ik uit:
Noem enkele uitspraken van de Schrift waarmee u bewijst dat de Heilige Geest God is.
De woorden waarvan de profeten zij zeggen dat de God der heerscharen ze gesproken heeft, schrijven de apostelen toe aan de Heilige Geest. Als we in Jesaja 6:99 Toen zeide Hij: Ga, zeg tot dit volk: Hoort aldoor - maar verstaat niet, en ziet aldoor - maar merkt niet op. lezen dat God de Heere (Jehova) tot Jesaja gezegd heeft: "Ga, zeg tot dit volk: Hoort aldoor - maar verstaat niet", dan schrijft de apostel dit in Handelingen 28:2525 en zonder het eens geworden te zijn, gingen zij uiteen, nadat Paulus dit ene woord gesproken had: Terecht heeft de heilige Geest door de profeet Jesaja tot uw vaderen gesproken. aan de Heilige Geest toe. Daarna, in Handelingen 5:3,43 Maar Petrus zeide: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld om de heilige Geest te bedriegen en iets achter te houden van de opbrengst van het stuk land? 4 Als het onverkocht gebleven was, bleef het dan niet van u, en was, na de verkoop, de opbrengst niet te uwer beschikking? Hoe kondt gij aan deze daad in uw hart plaats geven? Gij hebt niet tegen mensen gelogen, maar tegen God., zegt Petrus tot Ananias: "Waarom heeft de satan uw hart vervuld om de heilige Geest te bedriegen", en meteen daarna: "Gij hebt niet tegen mensen gelogen, maar tegen God." Maar de Geest wordt ook uitdrukkelijk God genoemd, en Hem wordt een tempel toegeschreven, wat alleen aan God toekomt.14) Bovendien wordt Hij naast God ook Heere genoemd.15)
Noem enkele getuigenissen waarin de Heilige Geest eigenschappen worden toegeschreven die God alleen toekomen.
In Genesis 1:22 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods zweefde over de wateren. wordt gezegd dat de Geest van God meteen al in het begin van de schepping over de wateren zweefde. Hij is dan ook eeuwig.16) Van Hem wordt gezegd dat Hij alomtegenwoordig is en onmetelijk. Psalm 139:77 Waarheen zou ik gaan voor uw Geest, waarheen vlieden voor uw aangezicht?: “Waarheen zou ik gaan voor uw Geest, waarheen vlieden voor uw aangezicht?” Wijsheid 1:7.: "De Geest des Heeren vervult de aarde." Daarom hanteert BasiliusBasilius de Grote (330-379) was één van de drie Cappadocische kerkvaders en als bisschop verbonden aan de stad Caesarea. In theologisch opzicht stond hij aan de zijde van Athanasius en dus tegenover Arius en de zijnen. in zijn boek over de Heilige Geest tegenover de bestrijders van de Geest dit bewijs: "Een ieder schepsel heeft een bepaald en beschreven wezen. De Heilige Geest heeft geen bepaald wezen. Daarom is hij geen schepsel, maar God." In Johannes 16:1313 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. wordt Hij alwetend genoemd: de Geest der waarheid zal "u de weg wijzen tot de volle waarheid". Zo ook in 1 Korintiërs 2:1010 Want óns heeft God het geopenbaard door de Geest. Want de Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods.: "De Geest doorzoekt alle dingen, zelfs de diepten Gods". En hij wordt ook almachtig genoemd.17)
Bewijs de godheid van de Heilige Geest uit de werken.
Hem worden toegeschreven de werken die de enige God alleen toekomen, zoals de schepping, instandhouding en levendmaking. Job 33:44 De Geest Gods heeft mij gemaakt, en de adem des Almachtigen doet mij leven. zegt: “De Geest Gods heeft mij gemaakt, en de adem des Almachtigen doet mij leven.”En Psalm 33:66 Door het woord des Heren zijn de hemelen gemaakt, door de adem van zijn mond al hun heer.: "Door het Woord van de HEERE is de hemel gemaakt, door de Geest van Zijn mond heel hun legermacht" (HSV).
Zijn godheid blijkt ook uit Zijn inwoning in de harten van de gelovigen als in een tempel: uit de wedergeboorte, rechtvaardigmaking, heiligmaking, waarheid, genade en al het goede dat men maar bedenken kan. In 1 Korintiërs 12:1111 Doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt, gelijk Hij wil. heet het immers: "Dit alles werkt één en dezelfde Geest".
Hoe bewijst u dat Hij God is uit de dienst en de eer die aam Hem gedaan wordt?
Hoe bewijst u dat Hij God is uit de straf waarmee degenen gestraft worden die zondigen tegen de Heilige Geest?
De lastering in en tegen Hem begaan wordt niet vergeven.21) Want Christus zegt in Marcus 3:2929 maar wie gelasterd heeft tegen de heilige Geest, heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar staat schuldig aan eeuwige zonde.: "Wie gelasterd heeft tegen de heilige Geest, heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar staat schuldig aan eeuwige zonde."
Hij is de derde Persoon van de enige Drie-eenheid, eeuwig, van één wezen met de Vader en de Zoon, en van beide gelijkelijk en onderscheidenlijk uitgaand, een Schepper en Behouder tegelijk met de Vader en de Zoon, die in de harten van de uitverkorenen gevonden wordt. Zodat Hij die heiligt met de Vader en de Zoon tegelijk en eenpaarlijk aangebeden moet worden. Deze zending is geheel en al krachtig werkend en niet een zending van Zijn wezen, dat immers onmetelijk is, als de ware Godheid zelf zijnde, van plaats niet veranderd, en is als God ook niet op één plaats, maar overal aanwezig (Galaten 4:66 En, dat gij zonen zijt - God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader.).
Johannes 15:2626 Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen. zegt: "die van de Vader uitgaat". En Matteüs 10:2020 want gij zijt het niet, die spreekt, doch het is de Geest uws Vaders, die in u spreekt.: "Gij zijt het niet, die spreekt, doch het is de Geest uws Vaders, die in u spreekt".
In Johannes 14:2626 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb. en 15:2626 Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen. wordt gezegd dat Hij gezonden en gegeven wordt, niet alleen door de Vader, maar ook door de Zoon. En in Johannes 16:1414 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. dat Hij alles van Christus ontvangt: “Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen.”. In Romeinen 8:99 Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe. heet Hij de Geest van de Vader en van de Zoon. En ook in Galaten 4:66 En, dat gij zonen zijt - God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader. wordt Hij de Geest van de Zoon genoemd. Hij is dus waarachtig God, die uitgaat van een en dezelfde godheid, zowel van de Vader als van de Zoon, en van de Vader en de Zoon onderscheiden. Bovendien heeft Christus de Heilige Geest, zo zegt AugustinusAurelius Augustinus (354-430) geldt als de meest invloedrijke kerkvader van het Westen. Aanvankelijk sloot hij zich aan bij de manicheeën, later bij het neoplatonisme, maar op het gebed van zijn moeder en door de prediking van bisschop Ambrosius werd hij in 386 bekeerd tot het christelijk geloof. Bekend is vooral zijn 'Belijdenissen', waarin hij zijn eigen bekering beschrijft. Ook schreef hij belangrijke werken tegen ketterijen als het donatisme en het pelagianisme., door het opblazen gegeven, opdat Hij zou betonen dat Hij ook van Hem uitgaat.23)
Tegenwerping: Christus zegt dat de Geest uitgaat van de Vader, dus gaat Hij niet uit van de Zoon.
Antwoord: Christus sluit zichzelf daar niet buiten, zodat dit daaruit niet afgeleid kan worden.
Tegenwerping: Als God de Heilige Geest één is, kan Hij ook maar één beginsel hebben, en daarmee alleen van de Vader uitgaan.
Antwoord: Dit is een zeer slecht argument, omdat het blazen van de Vader en van de Zoon, waardoor de Heilige Geest van beiden uitgaat, één en hetzelfde is.
Ze worden werken van de Drie-eenheid tot de dingen die binnen zijn genoemd. Want zij geschieden in en binnen het wezen zelf, zonder enig aanzien van de schepselen, op een ondoorgrondelijke manier. Zij worden ook gedeelde werken genoemd, of onderscheiden en onmededeelbare werken. Want de vaderlijkheid komt de Vader alleen toe, de Zoonwording alleen de Zoon en het uitgaan alleen de Heilige Geest.
De werken die ten aanzien van de schepselen door de gehele Godheid gedaan worden, of die de drie Personen gelijkelijk werken in de werken van de schepping en de verlossing. Deze werken worden ongedeelde werken genoemd, want zij zijn de drie Personen gemeen. Regel is dus, dat de werken der Drie-eenheid tot de dingen die buiten zijn, ongedeeld zijn. Denk aan Genesis 1:2626 En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.: "Laat Ons mensen maken naar ons beeld," en aan Johannes 5:17-1917 Maar Hij antwoordde hun: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook. 18 Hierom dan trachtten de Joden des te meer Hem te doden, omdat Hij niet alleen de sabbat schond, maar ook God zijn eigen Vader noemde en Zich dus met God gelijkstelde. 19 Jezus dan antwoordde en zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de Zoon kan niets doen van Zichzelf, of Hij moet het de Vader zien doen; want wat deze doet, dat doet ook de Zoon evenzo.: Wat de Vader "doet, dat doet ook de Zoon evenzo" (met uitzondering van de onderscheiden eigenschappen van de Personen).24) Zo is ook de vleeswording een werk van de gehele Drie-eenheid ten aanzien van de volbrenging van het werk, gelet op het effect of het volbrachte werk, ook al is alleen de Zoon vlees geworden.
Hij wordt Trooster genoemd, dat is: advocaat of voorspraak.25) Niet ter aanduiding van middelaarschap, verlossing of verzoening tussen God en mensen, want alleen Christus is in die zin onze Middelaar. Maar de Heilige Geest wordt zo genoemd ten aanzien van de vertroosting, doordat Hij de gebeden voortbrengt, de benauwden vertroost, de waarheid leert en onuitsprekelijke verzuchtingen in ons baart, waarvan Paulus spreekt in Romeinen 8:25,2625 Indien wij echter hopen op hetgeen wij niet zien, verwachten wij het met volharding. 26 En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen..26) Hij wordt de Geest der waarheid genoemd,27) omdat Hij de waarheid krachtig leert. En de Geest der aanneming tot zonen, omdat Hij in onze harten de aanneming tot kinderen van God verzegelt.28) Ook de Geest der heiligmaking, of de Heilige Geest, niet zozeer ten aanzien van Zijn wezen, als wel om Zijn werking.29)
Ook naar Zijn wezen. Niet uitgestrekt of als een deel van het wezen van ieder ding, zoals de manicheeën en geestdrijversGeestdrijvers zijn extremistische dwaalleraars. gedroomd hebben, maar inwendig gestrekt, in zoverre Hij overal aanwezig is, als God, en uit kracht van Zijn tegenwoordigheid. Romeinen 8:1111 En indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont. spreekt van Christus' Geest "die in u woont". En in Johannes 14:2323 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. zegt Christus: "Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen.”Want Hij geeft Zijn gaven niet op zo'n manier dat Hij Zelf elders is, maar Hij is met Zijn gaven bij Zijn kerk en gemeente, en bij een ieder bijzonder uitverkorene, die Hij van binnen en van buiten regeert en levend maakt. Zo blijkt wel uit 1 Korintiërs 6:1919 Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?: "Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont", en ook uit 2 Korintiërs 13:1313 De genade des Heren Jezus Christus, en de liefde Gods, en de gemeenschap des heiligen Geestes zij met u allen.: "Degemeenschap des heiligen Geestes zij met u allen.”
De ketterijen van de Geestbestrijders, die met voorbedachten rade de Heilige Geest hebben bestreden, zoals: