Dit is een oude revisie van het document!
Ja, want Marcus 16:1919 De Here [Jezus] dan werd, nadat Hij tot hen gesproken had, opgenomen in de hemel en heeft Zich gezet aan de rechterhand Gods. onderscheid duidelijk als hij zegt, dat de Heere als Hij gesproken had, opgenomen werd in de hemel, en gezeten is aan de rechterhand van God. Ten andere, het opvaren ten hemel zo men aanziet dat de verandering van plaats, is het Woord vlees geworden zijnde , de Engelen Elia, en de anderen Uitverkorenen gemeen: Maar tot wie van de Engelen heeft hij ooit gezegd: Zit aan Mijn rechterhand?
Het betekent eigenlijk een neerzetten van het lichaam en wordt gesteld tegenover staan of bewegen. Maar Metaleptice??? of door een onderneming, betekent het wonen, blijven, vertoeven, omgaan en rusten zoals in Lucas 24:4949 En zie, Ik doe de belofte mijns Vaders op u komen. Maar gij moet in de stad blijven, totdat gij bekleed wordt met kracht uit den hoge.. "Maar gij moet in de stad blijven, totdat gij bekleed wordt met kracht uit den hoge", gelijk als men van iemand zegt : Hij heeft drie jaar in dat land gezeten.
Verder betekent het 'gebieden' en 'heersen', zoals in 1 Koningen 1:3030 zeker, zoals ik u bij de Here, de God van Israël gezworen heb: Salomo, uw zoon, zal na mij koning zijn en hij zal in mijn plaats op mijn troon zitten, zo zal ik heden doen.: "Salomo, uw zoon, zal na mij koning zijn en hij zal in mijn plaats op mijn troon zitten", en Spreuken 20:88 Een koning, op de rechterstoel gezeten, weet reeds met zijn ogen al het boze te schiften. "Een koning, op de rechterstoel gezeten, weet reeds met zijn ogen al het boze te schiften." Zo wordt er gesproken van de regering van ??? Jesaja 16:55 dan zal op goedertierenheid een troon worden gevestigd en in getrouwheid zal daarop in Davids tent zetelen een, die richt en die het recht zoekt en die zich haast gerechtigheid te oefenen. "dan zal op goedertierenheid een troon worden gevestigd en in getrouwheid zal daarop in Davids tent zetelen een, die richt en die het recht zoekt en die zich haast gerechtigheid te oefenen." En in deze zin betekend het zitten een koninklijke of een rechterlijke waardigheid.
Niet in eigenlijke zin, want dat past Zijn godheid op geen enkele wijze. Hoewel het in eigenlijke zin zou kunnen gelden van Zijn lichamelijke natuur, is het niet zo dat Zijn verheerlijkte lichaam in de hemel altijd zit, of bewogen wordt of staat, al is dat Lichaam ook nog zo bepaald en plaatselijk. Veel minder nog kan de rechterhand van God in eigenlijke zin worden verstaan, omdat God zoals gezegd niet lichamelijk is.
Nee, want de Vader is onbepaald, en Hij ís in de eeuwige gelukzaligheid ten enenmale de rechterhand, omdat de Vader geen ellendigheid??? is.
Het is Zijn overgrote, heerlijke staat, of het is de hoogste strap van Zijn verhoging, waarin Hij blijvend de waarheid van de natuur geheel, van de Vader gesteld is: in welke staat Hij niet alleen rust van Zijn arbeid en de onuitsprekelijke heerlijkheid en de hoogste gelukzaligheid geniet, maar voornamelijk gesteld is, niet alleen tot een hoofd van de gemeente, maar ook tot een koning en regeerder van de hemel en de aarde, opdat Hij samen met de Vader alle dingen regeert, zowel in de hemel, als op de aarde, waarbij alle geschapen dingen Hem onderworpen zijn.
Uit Psalm 110:11 Van David. Een psalm. Aldus luidt het woord des Heren tot mijn Here: Zet u aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gelegd heb als een voetbank voor uw voeten.: "Aldus luidt het woord des Heren tot mijn Here: Zet u aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gelegd heb als een voetbank voor uw voeten." Paulus legt dit uit in 1 Korintiërs 15:2525 Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft., als hij zegt: "Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft." Zitten betekent dus heersen. En in Efeziërs 1:2121 boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw. verklaart de apostel, na gezegd te hebben dat Christus aan de rechterhand van God in de hemel zit, dat Hij verheven is boven alle overheid en macht. En ook dat alle dingen aan Zijn voeten onderworpen zijn, en dat Hij gesteld is tot Hoofd van de gemeente.
De Vader, door wiens wil Christus aan diens rechterhand zit.6)
De woorden en de manieren van spreken moeten verstaan worden naar dat de zaak gelegen is, daar men van spreekt. Het zitten aan de rechterhand van God verklaart twee dingen. Want soms betekent het de hoogste evengelijkheid van de Goddelijke heerlijkheid, majesteit, macht en eer, en soms een hoedanigheid, dat is de hoogste volmaaktheid en gelukzaligheid van het vlees van Christus dat ter rechterhand van God verheven is, hetwelk de Schoolleraren noemen een hebbelijke genade. Zo is het zitten in de laatste betekenis een werk van de menselijke natuur, waardoor de menselijke natuur van Christus gelukzaliger is dan alle andere schepselen. En over alle schepselen een koninklijke en rechterlijke macht heeft. Maar in de eerste betekenis die de beste en de voornaamste is is het een werk van de hele persoon, want gelijk de hele persoon vernederd is geweest, zo is het ook geheel in de verrijzenis en de hemelvaart en in het zitten aan de rechterhand van de Vader verhoogt.
Nee, want het zitten van Christus aan de rechterhand van de Vader is geen eigenschap van Zijn natuur, maar een staat van Zijn persoon. Het behoort tot het ambt van Middelaar, Koning, en Priester. Nu de namen van de ambten, dat is, die ons het ambt van Christus aanwijzen, worden van Christus gezegd ten aanzien van de beide naturen . Christus zit dan aan de rechterhand van de Vader in zoveel Hij God is, nochtans niet simpen en rond??? Ten aanzien van de Goddelijke natuur, die Hij met de Vader heeft, maar zoveel Hij God is geopenbaard in het vlees: zo ook in tegendeel dezelfde Christus zit aan de rechterhand van de Vader , niet in zoveel als Hij eenvoudig mens is maar in zoveel Hij mens is bestaande in zulk een persoon, want het komt geen geschapen ding toe in zichzelf aangemerkt zijnde te zitten aan de rechterhand van de Vader. Daarom zegt de apostel in Hebreeën 1:1313 En tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd: Zet U aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gemaakt heb tot een voetbank voor uw voeten? tegen de Hebreeën: “Tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd: Zet U aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gemaakt heb tot een voetbank voor uw voeten?”, alsof hij zei: tot niemand, besluit uit het zitten van Christus aan de rechterhand van God dat Hij niet alleen een schepsel is maar ook waarachtig God. God namelijk geopenbaard in het vlees.
Daarom kan de menselijke natuur van Christus, gelijk ze in zichzelf aangemerkt, als geschapen, onbeweeglijk is, als DamascenusJohannes Damascenus (676-749) was een monnik die wel bekendstaat als de laatste Griekse kerkvader. Hij schreef onder meer 'Een nauwkeurige uiteenzetting van het orthodoxe geloof' en strijdschriften tegen de islam, tegen het manicheïsme en tegen andere ketterijen. zegt???, niet aangebeden worden, omdat het een schepsel is, maar alleen in zoveel zij met de persoon van de Zoon van God onderscheiden verenigt is. Want zegt DamascenusJohannes Damascenus (676-749) was een monnik die wel bekendstaat als de laatste Griekse kerkvader. Hij schreef onder meer 'Een nauwkeurige uiteenzetting van het orthodoxe geloof' en strijdschriften tegen de islam, tegen het manicheïsme en tegen andere ketterijen.: van alle schepselen wordt een zelfstandigheid met zijn vlees door een aanroeping aangebeden. Zo wordt ook gezegd dat ze ter rechterhand van de Vader zit, niet door haarzelf maar in de persoon van de zoon van God. Overmits, namelijk dat dezelfde die mens is ook God is. De Vader zal anders Zijn heerlijkheid aan niemand geven, alhoewel dat dezelfde mensheid in haarzelf van de Godheid die lichamelijk in haar woont met zoveel en zo grote gaven versiert is, als een schepsel bevatten kan in die voege dat ze boven alle ander schepselen onuitsprekelijker wijze uitsteekt, zo men aanziet de trappen of getal van de gaven en dat de engelen zelf deze uitnemendheid van het vlees van Christus niet kunnen begrijpen: maar zo nochtans dat deze verheerlijkmaking de eigenschappen van de natuur niet te niet doet of vermengt noch het zitten aan de rechterhand niet wegneemt de onderwerping waar Johannes van spreekt in Johannes 14:2828 Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen en kom tot u. Indien gij Mij liefhadt, zoudt gij u verblijd hebben, omdat Ik tot de Vader ga, want de Vader is meer dan Ik.: "De Vader is meer dan Ik." En 1 Korintiërs 15:2828 Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.: "Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen." Niet in zoveel Hij God is, maar in zoveel Hij de Middelaar is, Want God is het hoofd van Christus, nu Hij ook verheerlijkt is, 1 Korintiërs 11:33 Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God..
Hij heeft wel geregeerd maar alleen als God zonder het vlees, of in Zijn heerlijkheid alleen bekleed zijnde, voor de aanneming van de menselijke natuur. Doch daarna in de volheid van de tijd heeft Hij als God met vlees bekleed, toen de tijd van Zijn vernedering verstreken was, begon te zitten aan de rechterhand van de Vader. Dat is: Te heersen in de hemel en op de aarde.Zo heeft Hij het koninkrijk ontvangen dat Hij tevoren gehad heeft. Hij heeft ontvangen (zeg ik) ten aanzien van de openbaring, zoals in de Schrift een ding gezegd word te geschieden, als het geopenbaart wordt.
Zoveel het recht aangaat dat hij daartoe had van het eerste ogenblik af van de persoonlijke vereniging: maar zoveel de daad of het werk zelf aangaat, na Zijn lijden, opstanding en hemelvaart: Want de schrift en het geloof van sommige van de apostelen onderscheiden deze artikelen zo: dat het zitten aan de rechterhand van de Vader volgt na de opstanding en de hemelvaart.7).
Zoveel de goddelijke natuur aangaat, die oneigenlijk is, zo zit Christus aan de rechterhand van de Vader overal: maar zoveel het de menselijke natuur aangaat, die eigenlijk is, zo zit Hij daar waar Hij met Zijn lichaam is na Zijn hemelvaart in de hemel en niet op de aarde. Kolossenzen 3:11 Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods.: "Zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods."
Hebreeen 1:33 Wij danken God, de Vader van onze Here Jezus [Christus], te allen tijde bij ons bidden voor u.. "Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge," en 8:1.:" De hoofdzaak van ons onderwerp is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is ter rechterzijde van de troon der majesteit in de hemelen".Want wat anders is Christus verheerlijkte staat, wat anders is de plaats daar Hij verheerlijkt zijnde is. Daarom onderscheid de apostel beide dingen in Efeziers 1:2020 en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is.: " en Hem te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten ". Het zitten aan de rechterhand van God betekent een hoedanigheid of staat: en in de hemel de plaats.
De staat zal wel altijd dezelfde blijven en blijft ook dezelfde. Maar de plaats kan van Christus veranderd worden dat Hij niet altijd blijft of zit op dezelfde plaats, maar daar waar Hij wil in de hemel en zal ook veranderd worden. Want nu is Hij in die derde hemel, daar Hij in opgevaren is en in de welke Hij niet gevaren is en in welke Hij niet gevangen wordt, maar los en vrij gaat en Hij zal daarna de raad van de Vader blijven tot het uiterste oordeel toe, Handelingen 3:2121 Hem moest de hemel opnemen tot de tijden van de wederoprichting aller dingen, waarvan God gesproken heeft bij monde van zijn heilige profeten, van oudsher.. Doch met de jongste dag zal Hij van de hemel zichtbaar in de wolken neerdalen, Mattheus 24:33 Dat wij door uw toedoen grote vrede genieten en dat er verbeteringen voor dit volk tot stand komen door uw beleid, hoogedele Felix, erkennen wij alleszins en overal met grote erkentelijkheid.. (zittend nog altijd aan de rechterhand van de Vader). Matteüs 26:6464 Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels. en Mattheus 25:3131 Wanneer dan de Zoon des mensen komt in zijn heerlijkheid en al de engelen met Hem, dan zal Hij plaats nemen op de troon zijner heerlijkheid. om te oordelen de levenden en de doden,en als het gericht zal gehouden zijn dan zal Hij terug keren naar de hemel, waar wij Hem in eeuwigheid zullen zien zitten aan de rechterhand van de Vader, want wij zullen altijd bij Hem en met Hem zijn.
Opdat wij weten dat Hij de bezitting ven de bediening die Hem opgelegd is,??? aangevangen heeft en niet alleen eenmaal aangevangen maar dat Hij daar in volhard totdat Hij ten oordeel komt. Hiertegen strijd niet dat er gezegd wordt in Handelingen 7:5656 En hij zeide: Zie, ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen, staande ter rechterhand Gods.. Dat Stefanus Hem heeft zien staan aan de rechterhand van God: Want door het woord zitten wordt niet te kennen gegeven een gestalte van het lichaam maar de majesteit of heerlijkheid van Zijn gebied, gelijk als door het woord staan betekent wordt Zijn voorbidden en tegenwoordigheid om ons te beschermen. Daarom zegt Gregorius in de ???, Het zitten is een werk van degene die oordeelt, en het staan van degene die strijd en helpt. Daarom Stefanus zijnde in de strijd heeft Hem zien staan, die hij tot een helper gehad heeft: maar Markus schrijft dat Hij na de hemelvaart zat, overmits dat Hij na de heerlijkheid van de hemelvaart in het einde als een rechter zal worden gezien.
Ja, maar door gemeenmaking van de eigenschappen om te kennen te geven die grote vereniging van de twee naturen in Christus naar de spreuk van Johannes 3:1313 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.. Want Christus is zo een dat hetgeen Hem alleen naar de ene natuur eigen is, somtijds de gehele Christus naar de eenheid van de persoon wordt togeschreven.
Hij spreekt naar de mening van die Hem aanspraken en van een werelds koninkrijk van de Messias droomden. Hij verminderd Zijn gezag ook niet, maar geeft te kennen dat het Hem van de Vader niet belast is iemand een waardige plaats in het koninkrijk van de hemelen te geven, maar de weg te leren die daartoe lijdt.