Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


Zijbalk

institutie:28

Dit is een oude revisie van het document!


Inhoud

28. Het zitten van Christus aan de rechterhand van de Vader

1. Is het zitten van Christus aan de rechterhand van de Vader een onderscheiden artikel van Zijn hemelvaart?

Ja, want Marcus 16:1919 De Here [Jezus] dan werd, nadat Hij tot hen gesproken had, opgenomen in de hemel en heeft Zich gezet aan de rechterhand Gods. onderscheid duidelijk als hij zegt, dat de Heere als Hij gesproken had, opgenomen werd in de hemel, en gezeten is aan de rechterhand van God. Ten andere, het opvaren ten hemel zo men aanziet dat de verandering van plaats, is het Woord vlees geworden zijnde , de Engelen Elia, en de anderen Uitverkorenen gemeen: Maar tot wie van de Engelen heeft hij ooit gezegd: Zit aan Mijn rechterhand?

2. Wat betekent het woord rechterhand?

  1. Rechterhand en linkerhand zijn eigenlijk onderscheiden lichamelijke gestalten, die horen eigenlijk de mensen toe en niet God, daarom dat Hij een Geest is die geen lichaam heeft. Johannes 4:2424 God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid.. En derhalve ook geen rechter- of linkerzijde, maar is ten enenmale onmetelijk en oneindig. Maar omdat in de rechterhand de meeste kracht van de mensen is en gespeurd wordt, en dat de rechterhand ook de bekwaamste is om iets uit te richten, en het meest gebruikt wordt tot bevestiging van trouw en waarheid, zo wordt soms de rechterhand van de mensen genomen voor macht, sterkte, hulp, werken en trouw of belofte die de mens gedaan heeft. Psalmen 144:8. "wier rechterhand een hand van bedrog is."
  2. Het wordt God toegeschreven door gelijkenis of een menselijke manier van spreken, en dan betekent het (gelijk ook hand en arm) eerst als Gods kracht, mogendheid en hulp als in de psalmen 44:4. "..niet hun arm heeft hen gered, maar uw rechterhand en uw arm en het licht van uw aanschijn, ". En Handelingen 2:2323 deze, naar de bepaalde raad en voorkennis van God uitgeleverd, hebt gij door de handen van wetteloze mensen aan het kruis genageld en gedood. "??? Ten tweede als de Majesteit, het geweld, de heerlijkheid en de eer van de Godheid. In Psalmen 110:1.. wordt Christus gezegd te zitten aan de rechterhand van God. Ten derde als de plaats van gelukzaligheid en de van heil die wij in het eeuwige leven zullen genieten. Psalm 16:1111 Gij maakt mij het pad des levens bekend; overvloed van vreugde is bij uw aangezicht, liefelijkheid is in uw rechterhand, voor eeuwig.: "liefelijkheid is in uw rechterhand, voor eeuwig." En Efeziers 1:20.: "en Hem te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten,"

3. Wat betekend het woord zitten?

Het betekent eigenlijk een neerzetten van het lichaam en wordt gesteld tegenover staan of bewegen. Maar Metaleptice??? of door een onderneming, betekent het wonen, blijven, vertoeven, omgaan en rusten zoals in Lucas 24:4949 En zie, Ik doe de belofte mijns Vaders op u komen. Maar gij moet in de stad blijven, totdat gij bekleed wordt met kracht uit den hoge.. "Maar gij moet in de stad blijven, totdat gij bekleed wordt met kracht uit den hoge", gelijk als men van iemand zegt : Hij heeft drie jaar in dat land gezeten.

Verder betekent het 'gebieden' en 'heersen', zoals in 1 Koningen 1:3030 zeker, zoals ik u bij de Here, de God van Israël gezworen heb: Salomo, uw zoon, zal na mij koning zijn en hij zal in mijn plaats op mijn troon zitten, zo zal ik heden doen.: "Salomo, uw zoon, zal na mij koning zijn en hij zal in mijn plaats op mijn troon zitten", en Spreuken 20:88 Een koning, op de rechterstoel gezeten, weet reeds met zijn ogen al het boze te schiften. "Een koning, op de rechterstoel gezeten, weet reeds met zijn ogen al het boze te schiften." Zo wordt er gesproken van de regering van ??? Jesaja 16:55 dan zal op goedertierenheid een troon worden gevestigd en in getrouwheid zal daarop in Davids tent zetelen een, die richt en die het recht zoekt en die zich haast gerechtigheid te oefenen. "dan zal op goedertierenheid een troon worden gevestigd en in getrouwheid zal daarop in Davids tent zetelen een, die richt en die het recht zoekt en die zich haast gerechtigheid te oefenen." En in deze zin betekend het zitten een koninklijke of een rechterlijke waardigheid.

4. Maar wat betekent de samenvoeging, zitten en staan aan de rechterhand van iemand?

  1. In menselijke dingen betekent het door een overnoeming,??? de naaste plaats van waardigheid en een besef dat iemand heeft, als in Psalmen 45:1010 Wee hem die tot zijn vader zegt: Wat verwekt gij? En tot de vrouw: Waarom hebt gij barensweeën? "de gemalin staat aan uw rechterhand in goud van Ofir."
  2. Een metgezel van een rijk of van een gebied te zijn1)
  3. Hulp of bijstand doen zoals in Psalmen Matteüs 142:5 – “”. "schouw ik naar rechts en zie ik uit - niemand ziet naar mij om; is mij de toevlucht ontvallen - niemand vraagt naar mij", te weten om mij te helpen. Door gelijkenis wordt het toegeschreven aan God, de gemeente en aan Christus.Want Christus wordt gezegd te staan aan de rechterhand van de mensen als Hij hen helpt en beschermt tegen hun vijanden en bewaard voor gevaar, Psalmen Matteüs 16:8 – “Toen Jezus dat bemerkte, zeide Hij: Waarom spreekt gij met elkander erover, kleingelovigen, dat gij geen broden hebt?” "Ik stel mij de Here bestendig voor ogen; omdat Hij aan mijn rechterhand staat, wankel ik niet." Zo wordt er ook gezegd in deze betekenis dat God de Vader staat aan de rechterhand van Christus in de Psalmen Matteüs 110:5 – “”. "De Here is aan uw rechterhand. Hij verplettert koningen ten dage van zijn toorn". Dat is: Hij staat u ras bij en Hij zal uw vijanden ten onder brengen. Verder wordt er gezegd dat de gemeente staat aan de rechterhand van Christus, dat is dat ze naast Hem de trap van waardigheid en eer geniet. Psalmen Matteüs 45:10 – “”. "De Koningin, dat is de gemeente, staat aan uw rechterhand: te weten aan de rechterhand van Christus, dat is hij staat op de naaste trap van waardigheid. Ten derde, wordt Christus gezegd te zitten2), staan3) en te zijn 4) aan de rechterhand van God de Vader.

5. Wordt van Christus in eigenlijke zin of bij wijze van gelijkenis gezegd dat Hij zit aan de rechterhand van de Vader?

Niet in eigenlijke zin, want dat past Zijn godheid op geen enkele wijze. Hoewel het in eigenlijke zin zou kunnen gelden van Zijn lichamelijke natuur, is het niet zo dat Zijn verheerlijkte lichaam in de hemel altijd zit, of bewogen wordt of staat, al is dat Lichaam ook nog zo bepaald en plaatselijk. Veel minder nog kan de rechterhand van God in eigenlijke zin worden verstaan, omdat God zoals gezegd niet lichamelijk is.

6. Als Christus zit aan de rechterhand van de Vader, zit de Vader dan aan de linkerhand?

Nee, want de Vader is onbepaald, en Hij ís in de eeuwige gelukzaligheid ten enenmale de rechterhand, omdat de Vader geen ellendigheid??? is.

7. Wat wordt dan met deze manier van spreken te kennen gegeven?

  1. Volgens DamascenusJohannes Damascenus (676-749) was een monnik die wel bekendstaat als de laatste Griekse kerkvader. Hij schreef onder meer 'Een nauwkeurige uiteenzetting van het orthodoxe geloof' en strijdschriften tegen de islam, tegen het manicheïsme en tegen andere ketterijen. ziet het op dezelfde heerlijkheid van de godheid die Christus samen met de Vader heeft en dat van eeuwigheid af. De bijvoeging 'aan de' geeft dan alleen een persoonlijke onderscheiding en een orde of vervolg van oorsprong te kennen, en niet een trap van natuur of waardigheid, die er tussen de goddelijke personen immers niet zijn.
  2. Maar volgens ons betekent het dat Christus alle macht in de hemel en op de aarde ontvangen heeft, zoals Hijzelf, die de beste uitlegger is van Zijn eigen woorden, verklaart in Matteüs 28:1818 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op [de] aarde.: "Mij is gegeven alle macht in de hemel en op [de] aarde." Het is een manier van spreken, genomen van een koning of prins, die een zoon heeft, die zijn enige of eerstgeborene is, die hij uiteindelijk to zijn erfgenaam en troonopvolger maakt en hem zet aan zijn rechterhand, opdat hij met hem heerst en het recht van de heerschappij gebruikt over alle dingen die tot het koninkrijk behoren. Daarvan zegt AugustinusAurelius Augustinus (354-430) geldt als de meest invloedrijke kerkvader van het Westen. Aanvankelijk sloot hij zich aan bij de manicheeën, later bij het neoplatonisme, maar op het gebed van zijn moeder en door de prediking van bisschop Ambrosius werd hij in 386 bekeerd tot het christelijk geloof. Bekend is vooral zijn 'Belijdenissen', waarin hij zijn eigen bekering beschrijft. Ook schreef hij belangrijke werken tegen ketterijen als het donatisme en het pelagianisme. ook: versta bij de rechterhand de macht, die de mens ontvangen heeft, die van God opgenomen is, opdat Hij komt om te oordelen, die eerst kwam om geoordeeld te worden. Want de Vader oordeelt niemand, maar Hij heeft heel het oordeel gegeven aan de Zoon, opdat allen de Zoon eren zoals ze de Vader eren.5)

8. Wat is dan het zitten van Christus aan de rechterhand van de Vader?

Het is Zijn overgrote, heerlijke staat, of het is de hoogste strap van Zijn verhoging, waarin Hij blijvend de waarheid van de natuur geheel, van de Vader gesteld is: in welke staat Hij niet alleen rust van Zijn arbeid en de onuitsprekelijke heerlijkheid en de hoogste gelukzaligheid geniet, maar voornamelijk gesteld is, niet alleen tot een hoofd van de gemeente, maar ook tot een koning en regeerder van de hemel en de aarde, opdat Hij samen met de Vader alle dingen regeert, zowel in de hemel, als op de aarde, waarbij alle geschapen dingen Hem onderworpen zijn.

9. Waaruit bevestigt u deze uitlegging?

Uit Psalm 110:11 Van David. Een psalm. Aldus luidt het woord des Heren tot mijn Here: Zet u aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gelegd heb als een voetbank voor uw voeten.: "Aldus luidt het woord des Heren tot mijn Here: Zet u aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gelegd heb als een voetbank voor uw voeten." Paulus legt dit uit in 1 Korintiërs 15:2525 Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft., als hij zegt: "Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft." Zitten betekent dus heersen. En in Efeziërs 1:2121 boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw. verklaart de apostel, na gezegd te hebben dat Christus aan de rechterhand van God in de hemel zit, dat Hij verheven is boven alle overheid en macht. En ook dat alle dingen aan Zijn voeten onderworpen zijn, en dat Hij gesteld is tot Hoofd van de gemeente.

10. Wat is de werkende oorzaak?

De Vader, door wiens wil Christus aan diens rechterhand zit.6)

11. Maar is dit 'zitten' een werk van heel Zijn persoon, of uitsluitend van één van Zijn naturen, namelijk van Zijn menselijke natuur?

De woorden en de manieren van spreken moeten verstaan worden naar dat de zaak gelegen is, daar men van spreekt. Het zitten aan de rechterhand van God verklaart twee dingen. Want soms betekent het de hoogste evengelijkheid van de Goddelijke heerlijkheid, majesteit, macht en eer, en soms een hoedanigheid, dat is de hoogste volmaaktheid en gelukzaligheid van het vlees van Christus dat ter rechterhand van God verheven is, hetwelk de Schoolleraren noemen een hebbelijke genade. Zo is het zitten in de laatste betekenis een werk van de menselijke natuur, waardoor de menselijke natuur van Christus gelukzaliger is dan alle andere schepselen. En over alle schepselen een koninklijke en rechterlijke macht heeft. Maar in de eerste betekenis die de beste en de voornaamste is is het een werk van de hele persoon, want gelijk de hele persoon vernederd is geweest, zo is het ook geheel in de verrijzenis en de hemelvaart en in het zitten aan de rechterhand van de Vader verhoogt.

12. Maar is het niet zo dat zoals Christus uitsluitend naar Zijn menselijke natuur uit de doden is opgewekt, Hij ook ten aanzien van Zijn mensheid aan de rechterhand van de Vader zit?

Nee, want het zitten van Christus aan de rechterhand van de Vader is geen eigenschap van Zijn natuur, maar een staat van Zijn persoon. Het behoort tot het ambt van Middelaar, Koning, en Priester. Nu de namen van de ambten, dat is, die ons het ambt van Christus aanwijzen, worden van Christus gezegd ten aanzien van de beide naturen . Christus zit dan aan de rechterhand van de Vader in zoveel Hij God is, nochtans niet simpen en rond??? Ten aanzien van de Goddelijke natuur, die Hij met de Vader heeft, maar zoveel Hij God is geopenbaard in het vlees: zo ook in tegendeel dezelfde Christus zit aan de rechterhand van de Vader , niet in zoveel als Hij eenvoudig mens is maar in zoveel Hij mens is bestaande in zulk een persoon, want het komt geen geschapen ding toe in zichzelf aangemerkt zijnde te zitten aan de rechterhand van de Vader. Daarom zegt de apostel in Hebreeën 1:1313 En tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd: Zet U aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gemaakt heb tot een voetbank voor uw voeten? tegen de Hebreeën: “Tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd: Zet U aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gemaakt heb tot een voetbank voor uw voeten?”, alsof hij zei: tot niemand, besluit uit het zitten van Christus aan de rechterhand van God dat Hij niet alleen een schepsel is maar ook waarachtig God. God namelijk geopenbaard in het vlees.
Daarom kan de menselijke natuur van Christus, gelijk ze in zichzelf aangemerkt, als geschapen, onbeweeglijk is, als DamascenusJohannes Damascenus (676-749) was een monnik die wel bekendstaat als de laatste Griekse kerkvader. Hij schreef onder meer 'Een nauwkeurige uiteenzetting van het orthodoxe geloof' en strijdschriften tegen de islam, tegen het manicheïsme en tegen andere ketterijen. zegt???, niet aangebeden worden, omdat het een schepsel is, maar alleen in zoveel zij met de persoon van de Zoon van God onderscheiden verenigt is. Want zegt DamascenusJohannes Damascenus (676-749) was een monnik die wel bekendstaat als de laatste Griekse kerkvader. Hij schreef onder meer 'Een nauwkeurige uiteenzetting van het orthodoxe geloof' en strijdschriften tegen de islam, tegen het manicheïsme en tegen andere ketterijen.: van alle schepselen wordt een zelfstandigheid met zijn vlees door een aanroeping aangebeden. Zo wordt ook gezegd dat ze ter rechterhand van de Vader zit, niet door haarzelf maar in de persoon van de zoon van God. Overmits, namelijk dat dezelfde die mens is ook God is. De Vader zal anders Zijn heerlijkheid aan niemand geven, alhoewel dat dezelfde mensheid in haarzelf van de Godheid die lichamelijk in haar woont met zoveel en zo grote gaven versiert is, als een schepsel bevatten kan in die voege dat ze boven alle ander schepselen onuitsprekelijker wijze uitsteekt, zo men aanziet de trappen of getal van de gaven en dat de engelen zelf deze uitnemendheid van het vlees van Christus niet kunnen begrijpen: maar zo nochtans dat deze verheerlijkmaking de eigenschappen van de natuur niet te niet doet of vermengt noch het zitten aan de rechterhand niet wegneemt de onderwerping waar Johannes van spreekt in Johannes 14:2828 Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen en kom tot u. Indien gij Mij liefhadt, zoudt gij u verblijd hebben, omdat Ik tot de Vader ga, want de Vader is meer dan Ik.: "De Vader is meer dan Ik." En 1 Korintiërs 15:2828 Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.: "Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen." Niet in zoveel Hij God is, maar in zoveel Hij de Middelaar is, Want God is het hoofd van Christus, nu Hij ook verheerlijkt is, 1 Korintiërs 11:33 Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God..

13. Maar heeft Hij niet altijd met de Vader geregeerd en heeft Hij ook niet altijd aan de rechterhand van de Vader gezeten?

Hij heeft wel geregeerd maar alleen als God zonder het vlees, of in Zijn heerlijkheid alleen bekleed zijnde, voor de aanneming van de menselijke natuur. Doch daarna in de volheid van de tijd heeft Hij als God met vlees bekleed, toen de tijd van Zijn vernedering verstreken was, begon te zitten aan de rechterhand van de Vader. Dat is: Te heersen in de hemel en op de aarde.Zo heeft Hij het koninkrijk ontvangen dat Hij tevoren gehad heeft. Hij heeft ontvangen (zeg ik) ten aanzien van de openbaring, zoals in de Schrift een ding gezegd word te geschieden, als het geopenbaart wordt.

14. Wanneer heeft hij begonnen te zitten aan de rechterhand van de Vader?

Zoveel het recht aangaat dat hij daartoe had van het eerste ogenblik af van de persoonlijke vereniging: maar zoveel de daad of het werk zelf aangaat, na Zijn lijden, opstanding en hemelvaart: Want de schrift en het geloof van sommige van de apostelen onderscheiden deze artikelen zo: dat het zitten aan de rechterhand van de Vader volgt na de opstanding en de hemelvaart.7).

15. Welk is de plaats dit zitten aan de rechterhand van de Vader?

Zoveel de goddelijke natuur aangaat, die oneigenlijk is, zo zit Christus aan de rechterhand van de Vader overal: maar zoveel het de menselijke natuur aangaat, die eigenlijk is, zo zit Hij daar waar Hij met Zijn lichaam is na Zijn hemelvaart in de hemel en niet op de aarde. Kolossenzen 3:11 Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods.: "Zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods."

Hebreeen 1:33 Wij danken God, de Vader van onze Here Jezus [Christus], te allen tijde bij ons bidden voor u.. "Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge," en 8:1.:" De hoofdzaak van ons onderwerp is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is ter rechterzijde van de troon der majesteit in de hemelen".Want wat anders is Christus verheerlijkte staat, wat anders is de plaats daar Hij verheerlijkt zijnde is. Daarom onderscheid de apostel beide dingen in Efeziers 1:2020 en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is.: " en Hem te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten ". Het zitten aan de rechterhand van God betekent een hoedanigheid of staat: en in de hemel de plaats.

De staat zal wel altijd dezelfde blijven en blijft ook dezelfde. Maar de plaats kan van Christus veranderd worden dat Hij niet altijd blijft of zit op dezelfde plaats, maar daar waar Hij wil in de hemel en zal ook veranderd worden. Want nu is Hij in die derde hemel, daar Hij in opgevaren is en in de welke Hij niet gevaren is en in welke Hij niet gevangen wordt, maar los en vrij gaat en Hij zal daarna de raad van de Vader blijven tot het uiterste oordeel toe, Handelingen 3:2121 Hem moest de hemel opnemen tot de tijden van de wederoprichting aller dingen, waarvan God gesproken heeft bij monde van zijn heilige profeten, van oudsher.. Doch met de jongste dag zal Hij van de hemel zichtbaar in de wolken neerdalen, Mattheus 24:33 Dat wij door uw toedoen grote vrede genieten en dat er verbeteringen voor dit volk tot stand komen door uw beleid, hoogedele Felix, erkennen wij alleszins en overal met grote erkentelijkheid.. (zittend nog altijd aan de rechterhand van de Vader). Matteüs 26:6464 Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd. Doch Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels. en Mattheus 25:3131 Wanneer dan de Zoon des mensen komt in zijn heerlijkheid en al de engelen met Hem, dan zal Hij plaats nemen op de troon zijner heerlijkheid. om te oordelen de levenden en de doden,en als het gericht zal gehouden zijn dan zal Hij terug keren naar de hemel, waar wij Hem in eeuwigheid zullen zien zitten aan de rechterhand van de Vader, want wij zullen altijd bij Hem en met Hem zijn.

16. Waarom wordt Hij veeleer gezegd te zitten dan te staan?

Opdat wij weten dat Hij de bezitting ven de bediening die Hem opgelegd is,??? aangevangen heeft en niet alleen eenmaal aangevangen maar dat Hij daar in volhard totdat Hij ten oordeel komt. Hiertegen strijd niet dat er gezegd wordt in Handelingen 7:5656 En hij zeide: Zie, ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen, staande ter rechterhand Gods.. Dat Stefanus Hem heeft zien staan aan de rechterhand van God: Want door het woord zitten wordt niet te kennen gegeven een gestalte van het lichaam maar de majesteit of heerlijkheid van Zijn gebied, gelijk als door het woord staan betekent wordt Zijn voorbidden en tegenwoordigheid om ons te beschermen. Daarom zegt Gregorius in de ???, Het zitten is een werk van degene die oordeelt, en het staan van degene die strijd en helpt. Daarom Stefanus zijnde in de strijd heeft Hem zien staan, die hij tot een helper gehad heeft: maar Markus schrijft dat Hij na de hemelvaart zat, overmits dat Hij na de heerlijkheid van de hemelvaart in het einde als een rechter zal worden gezien.

17. En volgt er niet uit het zitten van Christus an de rechterhand van de Vader dat Zijn lichaam tegenwoordig moet zijn aangezien de rechterhand van de Vader waar Hij aanzit overal is?

  1. Het volgt voorwaar niet meer dan het doet, dat het lichaam eeuwig of onlichamelijk zou zijn omdat dezelfde rechterhand onlichamelijk en eeuwig is.
  2. Het lichaam wordt niet gezegd de rechterhand zelf te zijn maar door een figuurlijke manier van spreken aan de rechterhand te zitten. En de bewijsreden is niet goed als men uit een oneigenlijke reden een eigenlijk besluit wil maken.
  3. Wij zullen ook aan de rechterhand van Christus gesteld worden en zullen nochtans daarom niet overal wezen.
  4. Iemand kan wel in veel verschillende plaatsen regeren, alhoewel hij niet wezenlijk in die plaatsen is. Het is daarom al te belachelijk dat men wil dat Christus menselijke wezen zo ver en breed zal uitstrekken als Zijn heerschappij en gebied doet, of in tegendeel Zijn macht en Zijn wezen met dezelfde grenzen, begrenzen en omschrijven. Dit zitten neemt ook niet weg de wezenlijke eigenschappen van de menselijke natuur, welke weggenomen zijnde, zo zou de menselijke natuur niet verheerlijkt, maar teniet gedaan worden.

18. Maar hoe? Is Christus niet overal?

Ja, maar door gemeenmaking van de eigenschappen om te kennen te geven die grote vereniging van de twee naturen in Christus naar de spreuk van Johannes 3:1313 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.. Want Christus is zo een dat hetgeen Hem alleen naar de ene natuur eigen is, somtijds de gehele Christus naar de eenheid van de persoon wordt togeschreven.

19. Hoeveel delen heeft dit zitten?

  1. Twee. De hoogste heerlijkheid en dezelfde zo menselijke, en in de menselijk natuur onderworpelijk bestaande en uit de hebbelijke genade boven alle schepselen uitblinkend als goddelijk, voortkomende van de Godheid, die in de menselijke natuur woont. Hieruit komt het dat Stefanus in Handelingen 7:5555 Maar hij, vol van de heilige Geest, sloeg de ogen ten hemel en zag de heerlijkheid Gods en Jezus, staande ter rechterhand Gods. en 56 gezien heeft de heerlijkheid van God en de hemelen geopend en Christus staan aan de rechterhand van de Vader, dat is in Zijn heerlijke staat of blinkend in zijn Goddelijke en menselijke natuur.

20. Welke is het einde?

  1. Dat de hoogste majesteit en heerlijkheid zouden volgen op Zijn uiterste vernedering en versmaadheid.
  2. Opdat Hij de aller gelukkigste rust genoot met lichaam en tegelijk met de ziel.
  3. Opdat zo de hemelse en de aardse schepselen Zijn majesteit en heerlijkheid aanschouwen, door Zijn hand geregeerd werden, Hem ten dienst bereid stonden en Zijn kracht onderdanig zijn. Filippenzen 2:9,109 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, 10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn..

21. Welke zijn de effecten of vruchten?

  1. Dat Hij al Zijn en zijner vijanden temt.
  2. De Zijnen door Zijn geest regeert en allengskens volkomen maakt.
  3. Dat Hij voor de zijnen vrede verwerft, door zijn voorbidden bij de Vader en door gedurige kracht van Zijn offer. Hebreeën 7:2525 Daarom kan Hij ook volkomen behouden, wie door Hem tot God gaan, daar Hij altijd leeft om voor hen te pleiten.. En Hij doet dat omdat de Vader al Zijn uitverkorenen lief heeft en aangenaam zijn in Zijn Zoon en altijd een Vaderlijk hart bewijst. En Hij heiligt hun gebeden door de reuk van zijn offer. Altijd in de hemel voor de Vader verschijnende als de enige middelaar en Hij draagt God de Vader op en Hij maakt hem aangenaam. Romeinen 8:3434 wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit..
  4. Alle dingen in Zijn macht en geweld hebbende, zo beschermt Hij Zijn gemeente die hier op aarde nog strijd, geweldig door verschillende middelen tegen alle geweld van de Satan en bewaart ze ook.
  5. Hij maakt zijn leden nu deelachtig naar haar maat van zijn eeuwige heerlijkheid, niet in het recht of in een zekere hoop alleen maar in de daad, doch in zichzelf als het hoofd gelijk al de leden die met het hoofd verenigd zijn door een drievoudige band. 1. Door de band van de eeuwige verkiezing, waardoor Hij ons tot Zijn lidmaten verkoren heeft. 2. Door de band het vlees waardoor Hij ons vlees met Hem verknocht heeft door de persoonlijke vereniging. Alhoewel niet in het algemeen met ons aller vlees anders zo moest een ieder mens het Woord van God zijn gelijk het Christus is, nochtans in Atomoo??? (als DamascenusJohannes Damascenus (676-749) was een monnik die wel bekendstaat als de laatste Griekse kerkvader. Hij schreef onder meer 'Een nauwkeurige uiteenzetting van het orthodoxe geloof' en strijdschriften tegen de islam, tegen het manicheïsme en tegen andere ketterijen. spreekt Boek 1 H 2.) dat is in Individuo of in een bijzondere ondeelbare persoon.3. Door de band van de Geest waardoor Hij ons zeer nauw met Hem tezamen voegt, ons Zijn Geest meedeelt en maakt ons vlees van Zijn vlees en been van Zijn been. Efeziers 2:66 die een ieder vergelden zal naar zijn werken.. Maar in de toekomende wereld zal Hij ons inderdaad in het volkomen bezit van Zijn eeuwige heerlijkheid deelachtig maken. Want Mattheus 25:33. en 19:28. wordt gezegd dat wij in de hemelen bij Christus zullen zitten op tronen om te oordelen. En in 1 Korintiers 6:2,32 Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? 3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn?. Dat wij de wereld en de engelen zullen oordelen, en met Christus regeren. Openbaring 3:2121 Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon. en Johannes 17:2424 Vader, hetgeen Gij Mij gegeven hebt - Ik wil, dat, waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn, om mijn heerlijkheid te aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt, want Gij hebt Mij liefgehad vóór de grondlegging der wereld., zo nochtans dat Christus als het hoofd ver boven de anderen uitsteekt.

22. Wat is het dan dat Christus zegt in Mattheus 20:23.

Hij spreekt naar de mening van die Hem aanspraken en van een werelds koninkrijk van de Messias droomden. Hij verminderd Zijn gezag ook niet, maar geeft te kennen dat het Hem van de Vader niet belast is iemand een waardige plaats in het koninkrijk van de hemelen te geven, maar de weg te leren die daartoe lijdt.

23. Welke is het gebruik van deze leer?

  1. Die verhoging leert ons dat de Middelaar niet alleen mens is maar ook waarachtig God, opdat ons vertrouwen op Hem des te vaster Is.
  2. Het verheft onze harten en verstanden naar de hemel, en het maakt dat wij met hart, verstand en begeerten daar onze omgang maken waar ons Hoofd is, gelijk wij nu in Hem buiten deze wereld zijn.
  3. Hebreeën 4:1616 Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd.: "Laten wij daarom met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid ontvangen en genade vinden om hulp te verkrijgen te gelegener tijd.

24. Wat strijd hiertegen?

  1. De dwaling van hen die de vereniging van de Goddelijke en de menselijke natuur, het zitten aan de rechterhand van God noemen. Of ze zeggen dat het geschied is toen dat begon of een aanvang nam, of ze gebruiken dat tot verklaring van dit.Want in dier voegen worden de artikelen van ons geloof onder elkaar gemengd.
  2. Die van de ubiquitisten, die het zitten aan de rechterhand van God een wijze van majesteit noemen, waardoor zij menen dat het vlees van Christus alomtegenwoordig geworden is. Dat is Christus van de waarheid van Zijn vlees onttrekken.
  3. De dwaling van de Roomsen van het voorbidden van de engelen en de verstorven heiligen, alsof deze onze voorspraken, voorbidders, advocaten en middelaars waren,om door hun gebeden en verdiensten de genade van God voor ns te verwerven en onze gebeden tot God te dragen: Waartegen gezegd wordt in 1 Timotheus 2:55 Want niet aan engelen heeft Hij de toekomende wereld, waarvan wij spreken, onderworpen.:" Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus". En tegen het gebod van Christus naar Johannes 15:1616 Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen en u aangewezen, opdat gij zoudt heengaan en vrucht dragen en uw vrucht zou blijven, opdat de Vader u alles geve, wat gij Hem bidt in mijn naam.: "Wat gij Hem bidt in mijn naam", en 16:2323 En te dien dage zult gij Mij niets vragen. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, als gij de Vader om iets bidt, zal Hij het u geven in mijn naam.: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, als gij de Vader om iets bidt, zal Hij het u geven in mijn naam.En tegen hetgeen wat er staat in Jesaja 63:1616 Gij immers zijt onze Vader; want Abraham weet van ons niet en Israël kent ons niet; Gij, Here, zijt onze Vader, onze Verlosser van oudsher is uw naam.: "Want Abraham weet van ons niet en Israël kent ons niet".
1)
Matteüs 20:21 – “Hij zeide tot haar: Wat wilt gij? Zij zeide tot Hem: Zeg, dat deze mijn twee zonen mogen zitten, één aan uw rechterzijde en één aan uw linkerzijde in uw Koninkrijk.”
2)
Marcus 16:9 – “Toen Hij des morgens vroeg op de eerste dag der week opgestaan was, verscheen Hij eerst aan Maria van Magdala, van wie Hij zeven boze geesten uitgedreven had.”
3)
Handelingen 7:55 – “Maar hij, vol van de heilige Geest, sloeg de ogen ten hemel en zag de heerlijkheid Gods en Jezus, staande ter rechterhand Gods”.
4)
Romeinen 8:4 – “Opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest.”
5)
Johannes 5:22 – “Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven”.
6)
Psalm 110:1 – “Van David. Een psalm. Aldus luidt het woord des Heren tot mijn Here: Zet u aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gelegd heb als een voetbank voor uw voeten.” Efeziërs 1:20 – “Die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken en Hem te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten”.
7)
*Mattheus 16:1919 U groeten de gemeenten van Asia. Vele groeten in de Here van Aquila en Prisca en van de gemeente bij hen aan huis. Lucas 24:16 – “Maar hun ogen waren bevangen, zodat zij Hem niet herkenden.” Efeziërs 1 – “Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus, aan de heiligen en gelovigen in Christus Jezus, die [te Efeze] zijn; genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Here Jezus Christus. Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus. Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. In liefde heeft Hij ons tevoren ertoe bestemd als zonen van Hem te worden aangenomen door Jezus Christus, naar het welbehagen van zijn wil, tot lof van de heerlijkheid zijner genade, waarmede Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde. En in Hem hebben wij de verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de rijkdom zijner genade, welke Hij ons overvloedig heeft bewezen in alle wijsheid en verstand, door ons het geheimenis van zijn wil te doen kennen, in overeenstemming met het welbehagen, dat Hij Zich in Hem had voorgenomen, om, ter voorbereiding van de volheid der tijden, al wat in de hemelen en op de aarde is onder één hoofd, dat is Christus, samen te vatten, in Hem, in wie wij ook het erfdeel ontvangen hebben, waartoe wij tevoren bestemd waren krachtens het voornemen van Hem, die in alles werkt naar de raad van zijn wil, opdat wij zouden zijn tot lof zijner heerlijkheid, wij, die reeds tevoren onze hoop op Christus hadden gebouwd. In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord; in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegeld met de heilige Geest der belofte, die een onderpand is van onze erfenis, tot verlossing van het volk, dat Hij Zich verworven heeft, tot lof zijner heerlijkheid. Daarom houd ook ik, gehoord hebbende van uw geloof in de Here Jezus en van uw liefde tot al de heiligen, niet op te danken, u gedenkende bij mijn gebeden, opdat de God van onze Here Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen: verlichte ogen [uws] harten, zodat gij weet, welke hoop zijn roeping wekt, hoe rijk de heerlijkheid is zijner erfenis bij de heiligen, en hoe overweldigend groot zijn kracht is aan ons, die geloven, naar de werking van de sterkte zijner macht, die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken en Hem te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten, boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw. En Hij heeft alles onder zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, die zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt.”:???,21 Hebreeën 1 – “Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft. Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge, zóveel machtiger geworden dan de engelen, als Hij uitnemender naam boven hen als erfdeel ontvangen heeft. Immers, tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd: Mijn Zoon zijt gij; Ik heb U heden verwekt? En wederom: Ik zal Hem tot Vader zijn, en Hij zal Mij tot Zoon zijn. En wanneer Hij wederom de eerstgeborene in de wereld brengt, spreekt Hij: En Hem moeten alle engelen Gods huldigen. En van de engelen zegt Hij: Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam; maar van de Zoon: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap. Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten. En: Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest, en de hemelen zijn het werk uwer handen; die zullen vergaan, maar Gij blijft; en zij zullen alle als een kleed verslijten, en als een mantel zult Gij ze oprollen, als een kleed zullen zij ook verwisseld worden; maar Gij zijt dezelfde en uw jaren zullen niet ophouden. En tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd: Zet U aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gemaakt heb tot een voetbank voor uw voeten? Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven?”: 3 1 Petrus 3 – “Evenzo gij, vrouwen, weest uw mannen onderdanig, opdat, ook indien sommigen aan het woord niet gehoorzaam zijn, zij door de wandel hunner vrouwen zonder woorden gewonnen worden, doordat zij uw reine en godvrezende wandel opmerken. Uw sieraad zij niet uitwendig: het vlechten van haar, het omhangen van goud of het dragen van gewaden, maar de verborgen mens uws harten, met de onvergankelijke (tooi) van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is in het oog van God. Want aldus tooiden zich ook weleer de heilige vrouwen, die hoopten op God, onderdanig aan haar mannen, zoals Sara Abraham gehoorzaamde en hem heer noemde; en haar dochters zijt gij, als gij goed doet en u geen schrik laat aanjagen. Desgelijks gij, mannen, leeft verstandig met uw vrouwen, als met brozer vaatwerk, en bewijst haar eer, daar zij ook medeërfgenamen zijn van de genade des levens, opdat uw gebeden niet belemmerd worden. Ten slotte, weest allen eensgezind, medelijdend, hebt de broeders lief, weest barmhartig en ootmoedig, en vergeldt geen kwaad met kwaad of laster met laster, maar zegent integendeel, wijl gij hiertoe geroepen zijt, dat gij zegen zoudt beërven. Want: wie het leven wil liefhebben en goede dagen zien, weerhoude zijn tong van het kwade, en zijn lippen van bedrog te spreken; hij wijke af van het kwade en doe het goede, hij zoeke de vrede en jage die na, want de ogen des Heren zijn op de rechtvaardigen, en zijn oren tot hun smeking, maar het aangezicht des Heren is tegen hen, die het kwade doen. En wie zal u kwaad doen, als gij u beijvert voor het goede? Al moest gij lijden om de gerechtigheid, toch zijt gij zalig. Doch vreest niet voor hun dreiging, en laat u niet verschrikken. Maar heiligt de Christus in uw harten als Here, altijd bereid tot verantwoording aan al wie u rekenschap vraagt van de hoop, die in u is, doch met zachtmoedigheid en vreze, en met een goed geweten, opdat bij al het kwaad, dat men van u spreekt, zij, die uw goede wandel in Christus smaden, beschaamd gemaakt worden. Want het is beter te lijden, indien de wil van God dit eist, goed doende dan kwaad doende. Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen: Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest, in welke Hij ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis, die eertijds ongehoorzaam geweest waren, toen de lankmoedigheid Gods bleef afwachten, in de dagen van Noach, terwijl de ark in gereedheid werd gebracht, waarin weinigen, dat is acht zielen, door het water heen gered werden. Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus, die aan de rechterhand Gods is, naar de hemel gegaan, terwijl engelen en machten en krachten Hem onderworpen zijn.”:??? Openbaring 3:21 – “Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader op zijn troon.”


Paginahulpmiddelen