Het is een deel van de gehoorzaamheid van Christus, waardoor Hij die onschuldig was een offer voor de schuldigen is geworden. Anders gezegd is het een verzoeningsoffer, waardoor de Zoon van God die mens is geworden zichzelf aan de Vader geofferd heeft, opdat Hij voor allen die in Hem geloven de eeuwige rechtvaardigmaking, heiligmaking, verlossing van de zonde en de eeuwige dood verdiend heeft en daarmee het eeuwige leven. Dit is zoals Christus uitlegt in Johannes 17:1919 en Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.: "Ik heilig Mijzelf voor haar", dat is: Ik offer Mijzelf de Vader op tot een heilig offer en zoenoffer, opdat zij (degenen die Hem gegeven zijn) ook zelf waarlijk in eeuwigheid geheiligd zijn.
Er zijn drie werkende oorzaken te noemen: God, de satan en de mensen, die op verschillende manieren oorzaak zijn.
Onze Heere zelf, Gods Zoon, die Mens is geworden.
Betreft het lijden de persoon of de ene natuur of de andere natuur alleen?
Het lijden betreft de Persoon, want de Persoon die geleden heeft is God en Mens, al heeft Hij niet geleden naar Zijn godheid, want het is onmogelijk dat het Onveranderlijke zou lijden en het Onsterfelijke zou sterven. Maar het lijden vond plaats in Zijn aangenomen menselijke natuur, die lijden kon. Daarom zegt Paulus ten aanzien van de Persoon in Handelingen 20:2828 Ziet dan toe op uzelf en op de gehele kudde, waarover de heilige Geest u tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden, die Hij Zich door het bloed van zijn Eigene verworven heeft.: "…". Maar ten aanzien van de menselijke natuur betuigt de apostel in 1 Petrus 4:11 Daar Christus dan naar het vlees geleden heeft, moet ook gij u wapenen met dezelfde gedachte, dat, wie naar het vlees geleden heeft, onttrokken is aan de zonde.: "…", en hij zegt in Hebreeën 2:1414 Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen.: "…". Hoewel het lijden en de dood dus eigenlijk het vlees naar Zijn natuur aangaat, betreft het toch het Woord naar Zijn Persoon, want het Woord en het vlees zijn één en dezelfde Persoon.
Het lijden zelf, zowel naar de ziel als naar het lichaam, en dat in zekere trappen en onderdelen, zoals door de evangelisten beschreven is.
De inwendige smart, pijn en kwelling van het gemoed, dat Christus voornamelijk gevoeld heeft na de bediening van het Avondmaal, en dat met trappen toeneemt.
Daarvan zijn vele oorzaken te noemen:
Dat uiterlijke lijden, behalve die pijnen en smarten die Hij in de ziel geleden heeft, hetwelk onderscheiden kan worden naar de verschillende plaatsen waar Hij op onderscheiden manieren benauwd is geworden: Als daar zijn de hof van Getsemané, het huis van Kajafas of de vergadering van de priesters, het raadhuis en het gerechtsgebouw, de plaats buiten de stad waar de moordenaars gewoonlijk gestraft werden.
Opdat Hij de zonde die de eerste Adam in de Hof van het Paradijs begaan had kon uitwissen.
Op het feest van het Pascha om daarmee te tonen dat Hij het ware Paaslam is dat voor de zonden van de wereld geslacht is.
Het één noch het ander zegt DamascenusJohannes Damascenus (676-749) was een monnik die wel bekendstaat als de laatste Griekse kerkvader. Hij schreef onder meer 'Een nauwkeurige uiteenzetting van het orthodoxe geloof' en strijdschriften tegen de islam, tegen het manicheïsme en tegen andere ketterijen.: want de godheid is onafscheidelijk van beiden gebleven, en hetgeen het Woord eens aangenomen heeft dat heeft Het daarna nimmer meer verlaten.
Omdat de Goddelijke natuur van de Zoon oneindig en tegelijk overalomtegenwoordig is, daarom is zij met beide tegelijk geheel en ondeelbaar verenigd gebleven. Dat wil zeggen zowel met de ziel van Christus die in het paradijs was als met Zijn lichaam dat dood in de aarde lag. Men kan ook niet zeggen (aangezien de Goddelijke natuur éénvoudig en daarom ondeelbaar was) dat God een deel van Zijn Wezen in de hemel en een deel op de aarde heeft, maar Hij is geheel in de hemel en geheel op de aarde, niet op verschillende opeenvolgende tijden maar tegelijk op één tijd zoals geen geschapen mens dat kan doen. Hieruit volgt de uitspraak van AugustinusAurelius Augustinus (354-430) geldt als de meest invloedrijke kerkvader van het Westen. Aanvankelijk sloot hij zich aan bij de manicheeën, later bij het neoplatonisme, maar op het gebed van zijn moeder en door de prediking van bisschop Ambrosius werd hij in 386 bekeerd tot het christelijk geloof. Bekend is vooral zijn 'Belijdenissen', waarin hij zijn eigen bekering beschrijft. Ook schreef hij belangrijke werken tegen ketterijen als het donatisme en het pelagianisme.: het is een eigenschap van de gehele Drie-eenheid, dat zij één is. Niet gedeeld zijnde door enige afstand of tussenkomend begrip van plaatsen.
Jazeker, want alhoewel ziel en lichaam gescheiden waren en er dus sprake was van een echte dood, zo kwamen zij nochtans door de band van de personele vereniging weer tezamen als een derde in die voege dat ons leven in Christus ook dood zijnde verborgen en weg geleid was. Anderen antwoorden dat Christus in die drie dagen een Mens geweest is in zoverre het de materie aangaat want de ziel en het lichaam waren inderdaad: maar dat zij in de verrijzenis (als de ziel wederom in het lichaam teruggekeerd was) zoveel de verschijning aangaat een mens geweest is.
De Zoon van God tot gewag van Wiens dood de gehele natuur schrikt en ontzet doet zijn: Want als Hij drie uren voor Zijn dood aan het kruis hing, zo heeft de Zoon tegen de loop van de natuur de gang van de zon anders laten lopen, dit duurde van de zesde tot de negende ure. Waar uit duisternissen zijn gekomen over de gehele aardbodem (Matteüs 27:4545 En van het zesde uur af kwam er duisternis over het gehele land tot het negende uur.). Dit is over de gehele aarde volgens de uitleg van TertullianusTertullianus (ca. 160-230) staat bekend als een van de grootste 'kerkvaders'. Hij heeft vele belangrijke geschriften nagelaten, waaronder met name strijdschriften tegen heidenen en joden, alsook tegen ketters. Hij was een fel bestrijder van het gnosticisme en legde steeds de nadruk op de feitelijkheid van het christelijk geloof. of (zoals anderen dit verklaren) over het joodse land om de Joden hun totale blindheid te verkondigen. Toen de Heere stierf is het voorhangsel van de tempel gescheurd opdat wij zouden weten dat onze weg naar de hemel door Zijn verdienste geëffend is en open ligt. De ceremonieën van de wet zijn afgeschaft. De aarde heeft bewogen, de stenen zijn gebroken en de graven zijn geopend uit welke enige heilige personen zijn opgestaan en Jeruzalem binnen gegaan. Door deze tekenen worden de onwaardigheid van de misdaad die zij tegen de Zone Gods begaan hebben, de wreedheid van de goddelozen en de kracht van de dood van Christus te kennen gegeven. Het effect van het volbrachte werk van deze dingen is ook geweest dat er veel van de vijanden van Christus bekeert zij zodat zij zeggen in Matteüs 27:5454 De hoofdman en zij, die met hem Jezus bewaakten, zagen de aardbeving en wat er plaats had en zij werden zeer bevreesd en zeiden: Waarlijk dit was een Zoon Gods.. Of ook Lucas 23:4848 En al de scharen, die voor dit schouwspel samengekomen waren, keerden terug, toen zij aanschouwd hadden, wat er geschied was, en sloegen zich op de borst..
Het grootse einde is Gods heerlijkmaking vanwege Zijn rechtvaardigheid en barmhartigheid; maar het meest belangrijk de verlossing van het menselijk geslacht en de eeuwige zaligheid Johannes 3:14 – “En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zó moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden”.. En Romeinen 4:2525 die is overgeleverd om onze overtredingen en opgewekt om onze rechtvaardiging., Hij is overgeleverd om onze zonden, namelijk om die te verzoenen.
Alhoewel het een genoegdoenende betaling of rantsoen geld voor de zonden van alle mensen had kunnen zijn, zo is Hij nochtans dadelijk en krachtig gestorven voor Zijn uitverkorenen die Hem aannemen en in Hem geloven.6). En Johannes 17:1919 en Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.: Voor hen (die geloven en die de Vader Mij gegeven heeft) heilig Ik mijzelf. Anders zou moeten volgen dat Christus tevergeefs en zonder vrucht en nuttigheid voor velen gestorven is en dat de kracht van de dood van Christus door de mensen kon worden teniet gedaan.
Van de waardigheid van de Persoon: want daarom is het lijden en de dood van Christus volkomen en voor God aangenaam. 1. Omdat het een vrijwillige gehoorzaamheid van de Zoon geweest is waarmee Hij het gebod van Zijn Vader nagekomen is.7) 2. Omdat het is van een oneindige verdienste, namelijk van een zodanig Mens die God is.
Zeer zeker, te weten naar verschillende beginselen en na verschillende aspecten of aanzien (???): want dat Christus niet gewild heeft dat is voortgekomen uit zwakheid van het vlees, hetwelk de dood als een vijand van de menselijke natuur natuurlijk en zonder zonde vreest en ontstelt. Maar dat Hij gewild heeft dat is uit de kracht van Zijn geest omdat de gehoorzaamheid noodzakelijk was tot de zaligheid van het menselijk geslacht naar hetgeen Christus daarvan zegt in Matteüs 26:4141 Waakt en bidt, dat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.. Ja, Christus' gehoorzaamheid blijkt daar in nog duidelijker dat hoewel het vlees begeerde dat deze dingen anders zouden verlopen, Hij zich eenvoudigweg aan de wil van zijn Vader onderwerpt.
Hoe is de dood van Christus heilzaam te overdenken?
Door het Woord, het geloof en de sacramenten. Want door het Woord wordt het ons als met de hand van God aangeboden; door het geloof als door de hand van een mens aangenomen en door de sacramenten wordt het verzegeld.