Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:24 [13-09-2020 om 17.34 uur] – Arie | institutie:24 [29-08-2024 om 17.52 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== | + | ====== De begrafenis van Christus ====== |
==== 1. Wat betekent het woord ' | ==== 1. Wat betekent het woord ' | ||
- | Het is een voortgang van de dood en derhalve een bevestiging van de dood; want men is gewoon niet levenden maar doden te begraven. Het komt van begraven of ook wel: betuinen (bedekken???) omdat het dode lichaam met aarde of met en steen of enig ander materiaal | + | Het is een voortgang van de dood en derhalve een bevestiging van de dood; want men is gewoon niet levenden maar doden te begraven. Het komt van 'begraven' |
==== 2. Wat is de begrafenis van Christus? ==== | ==== 2. Wat is de begrafenis van Christus? ==== | ||
- | Dat is een deel van de vernedering of vernietiging van Christus waardoor Zijn lichaam na de dood van de ziel gescheiden zijnde, naar het gebruik van de joden in het graf gelegd is. Zo nochtans dat het als een voorspel geweest is van de heerlijkheid van Zijn verrijzenis. | + | Dat is een deel van de vernedering of vernietiging van Christus waardoor Zijn lichaam na de dood van de ziel gescheiden zijnde, naar het gebruik van de joden in het graf gelegd is. Zo nochtans dat het als een voorspel geweest is van de heerlijkheid van Zijn opstanding. |
==== 3. Wat is de voornaamste oorzaak hiervan? ==== | ==== 3. Wat is de voornaamste oorzaak hiervan? ==== | ||
- | God, Die niet alleen de wijze van begraven in het verstand van de mensen ingeprent heeft naar de tekst *Genesis 3:19. Maar ook de oude voorbeelden van de heiligen die begraven zijn, die ook mede het instellen van begrafenissen dat gesteld wordt onder tekenen die van Gods gramschap | + | God, die niet alleen de wijze van begraven in het verstand van de mensen ingeprent heeft naar Genesis 3:19,((*Genesis 3:19)) maar ook de oude voorbeelden van de heiligen die begraven zijn, die ook mede van het instellen van begrafenissen |
==== 4. Wie zijn de bedienaars van de begrafenis geweest? ==== | ==== 4. Wie zijn de bedienaars van de begrafenis geweest? ==== | ||
- | Edele en zeer rijke mannen | + | Edele en zeer rijke mannen |
- | Waar uit blijkt, hoe groot de kracht van de dood van Christus geweest is omdat zij deze mannen zo gesterkt | + | Hieruit |
==== 5. Op welke manier is Hij begraven? ==== | ==== 5. Op welke manier is Hij begraven? ==== | ||
- | Jozef (naar dat er staat in Mattheus 27:58) is vrijmoedig | + | Jozef heeft vrijmoedig |
- | Hij is nochtans | + | Vanwege de korte tijd is Hij echter |
==== 6. Wat zijn de bijkomstigheden bij de begrafenis van Christus? ==== | ==== 6. Wat zijn de bijkomstigheden bij de begrafenis van Christus? ==== | ||
- | De plaats, de tijd, de verzegeling en het bewaren | + | De plaats, de tijd, de verzegeling en de bewaring |
- | Waar is de Heere begraven? | + | //Waar is de Heere begraven?// |
- | In een hof dat met kruiden en bomen beplant was vlakbij de plaats waar hij gekruist | + | |
+ | - Omdat ook de eerste Adam in de hof (geestelijk) gestorven was. | ||
+ | - Omdat, zoals Cyrillus zegt, de toegang tot het paradijs ons door de dood van Christus weer bereid is. | ||
+ | - Omdat alle gelovigen een overvloedige vrucht zouden verkrijgen uit Zijn dood en begrafenis. | ||
+ | - Omdat van het kruis de doorgang naar het paradijs is. | ||
+ | * In een graf: | ||
+ | - dat was uitgehouwen in een steenrots, opdat de tegenstanders niet zouden zoeken en zeggen dat het lichaam van de Heere door de discipelen door onderaardse gangen zou zijn weg genomen; | ||
+ | - dat nieuw was, opdat wij zouden weten dat de gestalte van de dood door Zijn verdienste vernieuwd is, ook om de verborgenheid van een nieuw hart, waar de Heere lust aan heeft, om in te verkeren; | ||
+ | - waar nog niemand in begraven was,// //opdat de opstanding niet zou gelasterd worden, alsof er iemand anders zou zijn opgestaan.((Aldus Theophilactus van Ohrid.???)) Dat is, omdat men niet godslasterlijk zou zeggen dat een ander, of anderen, en niet Christus zelf was opgestaan of dat Hij door het aanraken of de kracht van een ander die daar tevoren begraven was zou opgestaan zijn. Zoals men leest in in 2 Koningen 13:21, waar een ieder die in het graf van Eliza geworpen was weer levend werd door het aanraken van zijn beenderen. | ||
+ | - In het graf van een ander, omdat Hij om de zaligheid van een ander stierf en begraven werd.((Zoals Augustinus zegt.)) | ||
- | 1. Omdat de eerste Adam in de hof geestelijk gestorven was. | + | ==== 7. Wat is er met het graf gebeurd? ==== |
- | 2. Omdat (zoals Cyrillus zegt) de gang tot het paradijs ons door de dood van Christus opnieuw bereid was. | + | Er is een grote steen voor de deur van het graf gerold. Dit had de volgende redenen: |
- | 3. Alle gelovigen zouden een overvloedige vrucht verkrijgen uit Zijn dood en begrafenis. | + | - Dit was toen gebruikelijk. |
- | + | - Het lichaam van de Heere mocht niet door de tegenstanders worden geschonden. | |
- | 4. Overmits dat van het kruis de doorgang naar het paradijs is. | + | - Dit gebeurde vanwege |
- | + | ||
- | Ten andere, in een graf. | + | |
- | + | ||
- | 1. // | + | |
- | + | ||
- | 2. //Dat nieuw was//, opdat wij zouden weten dat de gestalte van de dood door Zijn verdienste vernieuwd is, ook om de verborgenheid van een nieuw hart, waar de Heere lust aan heeft, om in te verkeren. | + | |
- | + | ||
- | 3. //Waar niemand tevoren in begraven was, //omdat de opstanding (zegt Theophilact) (Theophilact van Ohrid ???) niet zouden gelasterd worden, alsof er iemand anders zou zijn opgestaan. Dat is, omdat men niet godslasterlijk zou zeggen dat een ander, of anderen, en niet Christuszelf was opgestaan of dat Hij door het aanraken of de kracht van een ander die daar tevoren begraven was zou opgestaan zijn. Zoals men leest in in 2Koningen13: | + | |
- | + | ||
- | 4. //In het graf van een ander, //omdat (zoals Augustinus zegt) hij om de zaligheid van een ander stierf en begraven werd. | + | |
- | ==== 7. Wat is er bij het graf gebeurd? ==== | + | |
- | + | ||
- | Daar is een grote steen voor de deur van het graf gerold. | + | |
- | + | ||
- | 1. Omdat het de gewoonte was. | + | |
- | + | ||
- | 2. Opdat het lichaam van de Heere door de tegenstanders | + | |
- | + | ||
- | 3. Door Gods raad en tot meerdere verzekering van de verrijzenis | + | |
==== 8. Hoe lang heeft Hij in het graf gelegen? ==== | ==== 8. Hoe lang heeft Hij in het graf gelegen? ==== | ||
- | Niet zolang als Jona in de buik van de vis gezeten heeft, dat wil zeggen | + | Niet zolang als Jona in de buik van de vis gezeten heeft (drie dagen).((*Jona 2:2 *Matteüs 12: |
- | ==== 9. Waarom heeft de Heere de gehele | + | ==== 9. Waarom heeft de Heere de hele sabbatdag in het graf gelegen? ==== |
- | Omdat dat gelijk als God het werk van de schepping | + | Zoals God het werk van de schepping volbracht heeft op de zevende dag en daarna gerust heeft,((*Genesis 1:31 *Genesis |
==== 10. Hoe is het gekomen dat het lichaam van Christus de hele tijd vrij is geweest van ontbinding? ==== | ==== 10. Hoe is het gekomen dat het lichaam van Christus de hele tijd vrij is geweest van ontbinding? ==== | ||
- | Niet door de kracht van de specerijen waarmee het lichaam niet is gezalfd geweest, maar omdat de oorzaak van de ontbinding door de zonde komt. Noch in het vlees noch in de beenderen van Christus is een zonde geweest en heeft ook niet iets (???) van een ander gehad dat hij wilde dat Hem toegerekend zou worden, want dat had Hij door zijn dood teniet gedaan. | + | Niet door de kracht van de specerijen waarmee het lichaam niet is gezalfd geweest, maar omdat de oorzaak van de ontbinding door de zonde komt. Noch in het vlees noch in de beenderen van Christus is een zonde geweest en heeft ook niets van een ander gehad dat hij wilde dat Hem toegerekend zou worden, want dat had Hij door zijn dood teniet gedaan. |
==== 11. Wat is het doel van de begrafenis van Christus? ==== | ==== 11. Wat is het doel van de begrafenis van Christus? ==== | ||
- | 1. Opdat daaruit bleek dat Hij waarachtig dood was. | + | - Opdat daaruit bleek dat Hij waarachtig dood was. |
- | + | | |
- | 2. Opdat Hij de dood, die als in haar weg vluchtte) vervolgde en overwon en dat alzo de verzoening van onze zonden door Zijn dood teweeg gebracht zijnde op een vaster getuigenis steunde. | + | |
- | + | | |
- | 3. Opdat Hij tegelijk met Hem onze zonden in het graf begroef en in de eeuwigheid van Gods aanschijn verborg. | + | |
- | + | ||
- | 4. Omdat wij Zijn begrafenis deelachtig geworden zijnde, ook van de zonden bevrijd zouden worden. | + | |
- | + | ||
- | 5. Omdat Hij onze graven of kerkhoven zou heiligen en met de levendmakende reuk van Zijn dood doorzalven om op die wijze de schrik van het graf van ons te weren en de hoop van de opstanding te bevestigen. | + | |
==== 12. Wat zijn de vruchten of gevolgen van het volbrachte werk? ==== | ==== 12. Wat zijn de vruchten of gevolgen van het volbrachte werk? ==== | ||
- | 1. Gelijk als destijds Jonas in de zee geworpen en in de buik van de vis besloten was en daarna de onrust van de zee gestild werd en het weer goed weer werd Op dezelfde manier is, toen Christus uit het getal der levenden genomen was en in het graf gelegd was , alle onstuimigheid van Gods gramschap die over onze zonden verwekt | + | - Gelijk als destijds Jonas in de zee geworpen en in de buik van de vis besloten was en daarna de onrust van de zee gestild werd en het weer goed weer werd, op dezelfde manier is (toen Christus uit het getal der levenden genomen was en in het graf gelegd was), alle onstuimigheid van Gods gramschap die over onze zonden verwekt |
- | + | | |
- | 2. Dat gelijk als Hij Zijn lichaam bevrijd heeft van het effect van de dood, (dat is van ontbinding van het lichaam): op gelijke wijze zal Hij door dezelfde kracht onze lichamen bewaren tot de onverderfelijkheid zodat onze begrafenis nu is als een zaaiïng waardoor onze lichamen in de aarde gelegd zijnde na haar ontbinding | + | |
- | + | ||
- | 3. De begrafenis van de oude mens of de zonde die al meer in ons vergaat en afneemt: om welker oorzaak wij gezegd worden met Hem in Zijn dood begraven te zijn naar *Romeinen 6:4. Opdat wij der zonde gestorven zijnde niet meer daar in leven en haar begeerten en lusten zouden doen, maar daarmee ophouden en rusten van zonde. Daarom zegt Ambrosius: De begrafenis van Christus is de rust van de Christenen. | + | |
- | + | ||
- | ===== 13. Wat is de nuttigheid of het gebruik? ===== | + | |
- | + | ||
- | 1. Nu Christus onze zonden begraven heeft, moeten wij die niet weer opgraven en voor de dag zouden brengen of erin terug vallen. Want dat zijn zijn alsof wij het graf van Christus schenden en kerkroverij bedrijven. | + | |
- | + | ||
- | 2. Dat wij zorgdragen dat de begrafenis van de doden die eerlijk en respectvol moet zijn en dat het lichaam van gestorvene niet wordt behandeld tegen de regels van beschaving in. Lichamen waren toen ze leefden werktuigen en tempels van de Heilige Geest omdat het namelijk lichamen van de gelovigen geweest zijn (1Korinthe 3:16 en 6:19). Maar men zal ze later rusten als in een zacht bed. Mijn vlees zal zeker wonen , zegt de profeet in Psalm 16:9. | + | |
- | + | ||
- | ===== 14. Is het niet gewenst dat men de wijze van begraven van de joden overneemt en de lichamen met specerijen te begraven? ===== | + | |
- | Nee, omdat het geloof van de verrijzenis de Christenen (van welke het licht der waarheid volkomen is) uit de verrijzenis van Christus uit de doden zekerder en vaster behoort te wezen dan dat men deze onnutte en onnodige gebruiken weer zou moeten instellen. Als Christus in Mattheus 26:10 tot de discipelen zegt over de daad van de vrouw "zij heeft een goed werk aan mij gedaan" | + | ==== 13. Wat is de nuttigheid of het gebruik? ==== |
- | ===== 15. Behoort | + | - Nu Christus onze zonden begraven heeft, moeten wij die niet weer opgraven en voor de dag brengen of erin terug vallen. Want dat zou zijn alsof wij het graf van Christus schenden en kerkroverij bedrijven. |
+ | - Dat wij zorgdragen dat de begrafenis van de doden eerlijk en respectvol moet zijn en dat het lichaam | ||
- | Tot beide: want het is een deel geweest van de straf en ellende als Zijn lichaam niet anders dan een ander dood lichaam ter aarde is besteld maar het is ook een deel en het begin van Zijn heerlijkheid omdat Hij door de voornaamste der joden eerlijk begraven is als het beginsel van Zijn overwinning. Dat Zijn vlees geen verderving heeft gezien, is voorzegd was in *Psalm 16:10, *Handelingen 2:27-31. Omdat het Lichaam dood in het graf lag en dat zonder enige zalving | + | ==== 14. Is het niet gewenst dat men de wijze van begraven |
- | ===== 16. Welke zaken strijden hiertegen? ===== | + | Nee, omdat uit het geloof van de verrijzenis de Christenen (van welke het licht der waarheid volkomen is) de verrijzenis van Christus uit de doden zekerder en vaster behoort te wezen dan dat men deze onnutte en onnodige gebruiken weer zou moeten instellen. Als Christus in Mattheus 26:10 tot de discipelen zegt over de daad van de vrouw "zij heeft een goed werk aan mij gedaan", |
- | 1. Het bedrog | + | ==== 15. Behoort de begrafenis |
- | 2. De ongelovigheid | + | Tot beide: want het is een deel van de straf en ellende geweest toen Zijn lichaam niet anders dan een ander dood lichaam ter aarde is besteld maar het is ook een deel en het begin van Zijn heerlijkheid omdat Hij door de voornaamste der joden eerlijk begraven is als het beginsel |
+ | ==== 16. Welke zaken strijden hiertegen? ==== | ||
+ | - Het bedrog van de verleiders die met groot bijgeloof zeer onverstandig het lijkwaad laten zien om te aanbidden. In deze lijkwade is het gelaat zichtbaar hetgeen zij onzinnig de zweetdoek noemen die naar het gebruik van de joden het hoofd alleen bedekte, de rest van het lichaam placht men met grafdoeken of banden te omwinden. | ||
+ | - De ongelovigheid van de papisten die de graven met wierook, wijwater en andere onzinnigheden wijden. Graven die Christus zelf geheiligd heeft, maar zij menen dat de zaligheid van de zielen verzekerd wordt door de bijgelovige manieren van uitvaarten; door kaarsen, kruisen vooraan de rouwstoet te dragen, door lijk- en treurzangen, | ||
+ | - De pracht van degenen die kostelijke grafmonumenten oprichten dat Jesaja weleer tegen Sebna bestrafte (*Jesaja 22:15-17) en op deze hun familiewapens afbeelden alsof ze na de dood nog willen dreigen en oorlogen voeren. Of als zij in dure kleding begravenworden, | ||
+ | - De onmatige droefheid en treurnis van sommigen waarmee zij te kennen geven òf dat zij twijfelen aan de zaligheid van de verstorvene òf over Gods hulp wanhopen tegen de treffelijke vermaning in van de apostel in 1 Tessalonicenzen 4:17. | ||
+ | - Het verdichtsel van de heidenen die stelden dat de zielen van degenen die onbegraven liggen omdwalen, zoals Vergilius in zijn Aeneis geschreven heeft over Palinurus en zijn medereizigers die schipbreuk geleden hadden. | ||
+ | - De wreedheid van degenen die de lichamen van de doden de beesten toewerpen om te verscheuren of door verzuim niet begraven of wreedheden begaan aan hun dode lichaam. | ||
+ | - De valse Nicodemieten die de voorbeelden van Josef en Nicodemus misbruiken tot wellust van het vlees maar zij worden daarin niet gesterkt als zij de strekking van hun geloof moeten verklaren als God haar uitleg van hen eist en vordert.(??? |