Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisie | |||
institutie:24 [23-09-2020 om 12.21 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:24 [29-08-2024 om 17.52 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 73: | Regel 73: | ||
- Gelijk als destijds Jonas in de zee geworpen en in de buik van de vis besloten was en daarna de onrust van de zee gestild werd en het weer goed weer werd, op dezelfde manier is (toen Christus uit het getal der levenden genomen was en in het graf gelegd was), alle onstuimigheid van Gods gramschap die over onze zonden verwekt was, tot rust gekomen. Over ons schijnt nu het heldere aanzicht van God onze Zaligmaker. | - Gelijk als destijds Jonas in de zee geworpen en in de buik van de vis besloten was en daarna de onrust van de zee gestild werd en het weer goed weer werd, op dezelfde manier is (toen Christus uit het getal der levenden genomen was en in het graf gelegd was), alle onstuimigheid van Gods gramschap die over onze zonden verwekt was, tot rust gekomen. Over ons schijnt nu het heldere aanzicht van God onze Zaligmaker. | ||
- Dat gelijk als Hij Zijn lichaam bevrijd heeft van het effect van de dood, (dat is van ontbinding van het lichaam): op gelijke wijze zal Hij door dezelfde kracht onze lichamen bewaren tot de onverderfelijkheid zodat onze begrafenis nu is als een zaaiïng waardoor onze lichamen in de aarde gelegd zijnde na haar ontbinding dit uittrekken en ten laatste in de jongste dag in heerlijkheid weer opstaan (???) | - Dat gelijk als Hij Zijn lichaam bevrijd heeft van het effect van de dood, (dat is van ontbinding van het lichaam): op gelijke wijze zal Hij door dezelfde kracht onze lichamen bewaren tot de onverderfelijkheid zodat onze begrafenis nu is als een zaaiïng waardoor onze lichamen in de aarde gelegd zijnde na haar ontbinding dit uittrekken en ten laatste in de jongste dag in heerlijkheid weer opstaan (???) | ||
- | - De begrafenis van de oude mens of de zonde die al meer in ons vergaat en afneemt: om welker oorzaak wij gezegd worden met Hem in Zijn dood begraven te zijn naar *Romeinen 6:4. Opdat wij der zonde gestorven zijnde niet meer daar in leven en haar begeerten en lusten zouden doen, maar daarmee ophouden en rusten van zonde. Daarom zegt Ambrosius: De begrafenis van Christus is de rust van de Christenen. | + | - De begrafenis van de oude mens of de zonde die al meer in ons vergaat en afneemt: om welker oorzaak wij gezegd worden met Hem in Zijn dood begraven te zijn naar Romeinen 6:4. Opdat wij der zonde gestorven zijnde niet meer daar in leven en haar begeerten en lusten zouden doen, maar daarmee ophouden en rusten van zonde. Daarom zegt Ambrosius: De begrafenis van Christus is de rust van de Christenen. |
==== 13. Wat is de nuttigheid of het gebruik? ==== | ==== 13. Wat is de nuttigheid of het gebruik? ==== | ||
Regel 92: | Regel 92: | ||
- Het bedrog van de verleiders die met groot bijgeloof zeer onverstandig het lijkwaad laten zien om te aanbidden. In deze lijkwade is het gelaat zichtbaar hetgeen zij onzinnig de zweetdoek noemen die naar het gebruik van de joden het hoofd alleen bedekte, de rest van het lichaam placht men met grafdoeken of banden te omwinden. | - Het bedrog van de verleiders die met groot bijgeloof zeer onverstandig het lijkwaad laten zien om te aanbidden. In deze lijkwade is het gelaat zichtbaar hetgeen zij onzinnig de zweetdoek noemen die naar het gebruik van de joden het hoofd alleen bedekte, de rest van het lichaam placht men met grafdoeken of banden te omwinden. | ||
- De ongelovigheid van de papisten die de graven met wierook, wijwater en andere onzinnigheden wijden. Graven die Christus zelf geheiligd heeft, maar zij menen dat de zaligheid van de zielen verzekerd wordt door de bijgelovige manieren van uitvaarten; door kaarsen, kruisen vooraan de rouwstoet te dragen, door lijk- en treurzangen, | - De ongelovigheid van de papisten die de graven met wierook, wijwater en andere onzinnigheden wijden. Graven die Christus zelf geheiligd heeft, maar zij menen dat de zaligheid van de zielen verzekerd wordt door de bijgelovige manieren van uitvaarten; door kaarsen, kruisen vooraan de rouwstoet te dragen, door lijk- en treurzangen, | ||
- | - De pracht van degenen die kostelijke grafmonumenten oprichten dat Jesaja weleer tegen Sebna bestrafte (*Jesaja 22:15-17) en op deze hun familiewapens afbeelden alsof ze na de dood nog willen dreigen en oorlogen voeren. Of als zij in dure kleding begravenworden, | + | - De pracht van degenen die kostelijke grafmonumenten oprichten dat Jesaja weleer tegen Sebna bestrafte (*Jesaja 22:15-17) en op deze hun familiewapens afbeelden alsof ze na de dood nog willen dreigen en oorlogen voeren. Of als zij in dure kleding begravenworden, |
- | - De onmatige droefheid en treurnis van sommigen waarmee zij te kennen geven òf dat zij twijfelen aan de zaligheid van de verstorvene òf over Gods hulp wanhopen tegen de treffelijke vermaning in van de apostel in *1Thessalonicenzen | + | - De onmatige droefheid en treurnis van sommigen waarmee zij te kennen geven òf dat zij twijfelen aan de zaligheid van de verstorvene òf over Gods hulp wanhopen tegen de treffelijke vermaning in van de apostel in 1 Tessalonicenzen |
- Het verdichtsel van de heidenen die stelden dat de zielen van degenen die onbegraven liggen omdwalen, zoals Vergilius in zijn Aeneis geschreven heeft over Palinurus en zijn medereizigers die schipbreuk geleden hadden. | - Het verdichtsel van de heidenen die stelden dat de zielen van degenen die onbegraven liggen omdwalen, zoals Vergilius in zijn Aeneis geschreven heeft over Palinurus en zijn medereizigers die schipbreuk geleden hadden. | ||
- De wreedheid van degenen die de lichamen van de doden de beesten toewerpen om te verscheuren of door verzuim niet begraven of wreedheden begaan aan hun dode lichaam. | - De wreedheid van degenen die de lichamen van de doden de beesten toewerpen om te verscheuren of door verzuim niet begraven of wreedheden begaan aan hun dode lichaam. | ||
- De valse Nicodemieten die de voorbeelden van Josef en Nicodemus misbruiken tot wellust van het vlees maar zij worden daarin niet gesterkt als zij de strekking van hun geloof moeten verklaren als God haar uitleg van hen eist en vordert.(??? | - De valse Nicodemieten die de voorbeelden van Josef en Nicodemus misbruiken tot wellust van het vlees maar zij worden daarin niet gesterkt als zij de strekking van hun geloof moeten verklaren als God haar uitleg van hen eist en vordert.(??? | ||
- | |||
- |