Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:25 [18-01-2020 om 15.57 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:25 [22-05-2023 om 22.54 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== | + | ====== De nederdaling van Christus |
- | ==== 1. Is het artikel | + | ==== 1. Was het artikel |
- | Rufinus betuigt over de geloofsbelijdenis, die onder de geschriften van Cyprianus gerekend wordt, dat dit artikel voorheen | + | In zijn commentaar op de apostolische |
- | ==== 2. Wat betekent | + | Het belangrijkste is echter dat deze belijdenis vooral bevestigd wordt door het getuigenis van de Schrift((*Psalm 16:10 *Jesaja 53:8 *Handelingen |
- | 1. Een graf, en dat eigenlijk, Psalm 6:6 'In den doodt en is uwer geen gedachtenisse, | + | ==== 2. Wat betekent het woord “hel” |
- | 2. De schrikkelijkste | + | - In eigenlijke zin betekent het een graf((*Genesis 42:38)). Zie Psalm 6: “In de dood is Uwer geen gedachtenis; |
+ | - De verschrikkelijke | ||
+ | - De pijn van de hel, dat wil zeggen: de angsten en benauwdheden van de ziel die de verdoemden in de hel ervaren. Zie 1 Samuël 2:6: “De Here doodt en doet herleven, Hij doet naar het dodenrijk neerdalen en daaruit opkomen.” | ||
+ | - Voor sommigen houdt het de gehele toestand en gestalte van de doden in, ten goede of ten kwade. | ||
+ | - Voor anderen is het weer de meest diepe trap van de vernedering. | ||
- | Tertullianus zegt: Wij verstaan bij de hel, niet een blote holligheid, noch een luchtige kiel van de Wereld, maar een wijd slop(?) in de de kuil van de aarde en van de zee, een verborgen diepte in het ingewand van de aarde. Deze plaats noemen de Grieken ' | + | ==== 3. Wat betekent het woord “nederdalen”? ==== |
- | 3. De pijnen | + | - In concrete zin een beweging van een hoge naar een lage plaats. |
+ | - In oneigenlijke zin is het een neerdalen | ||
- | 4. De sommigen betekent het de gehele staat en gestaltenis der doden, of der goeden goed, of der kwaden kwaad. | + | ==== 4. Hoe wordt er gedacht over dit artikel van Christus’ nederdaling in de hel? ==== |
- | 5. Anderen wederom, de alderopperste trap van vernedering. | + | De opvattingen erover verschillen van elkaar, omdat de eenvoudige woorden op een verschillende manier worden uitgelegd. |
- | ==== 3. Wat betekent het woord nederdalen? ==== | + | //Wat is de eerst voorkomende opvatting?// |
- | 1. Eigenlijk, een beweging | + | Dat is de mening |
- | 2. On-eingelijk, | + | //Hoe denkt u over deze uitleg?// |
- | ==== 4. Wat is de betekenis | + | Ze is totaal ongerijmd! Het is namelijk niet waarschijnlijk dat de begrafenis |
- | De meningen zijn verscheidene, | + | ==== 5. Wat houdt de tweede opvatting hierover in? ==== |
- | Wat is de eerste | + | Hiëronymus en de roomsgezinden zijn van mening |
- | Dergenen die achte dat deze flut-rede (??BZ) tot bredere verklaring daar op gedaan is, tegen de ketterij der Valantinianen, | + | //Kunt u het met deze mening eens zijn?// |
- | Wat vindt u van deze uitlegging? | + | Nee, echt niet. |
- | Dat ze gans ongerijmd is (vandaar dat ik flut-rede las hiervoor BZ, maar het moet denk ik sluit-rede zijn?), want ' | + | |
+ | | ||
+ | - De tekst 1 Petrus 3:19 is gemakkelijk zo te lezen dat de Geest van Christus door de mond van Noach de ongehoorzamen | ||
+ | - Deze mening doet het offer van Christus ernstig tekort, terwijl de verdienste daarvan oneindig is en zich uitstrekt tot alle tijden. Daarover lezen we ook in Openbaring 13:8 waar gesproken wordt over “het Lam, dat geslacht | ||
- | ==== 5. Welke is de tweede (mening)? ==== | + | ==== 6. Wat houdt de derde opvatting in? ==== |
- | Hieronymus en de Papisten, | + | Dat is de mening van hen die zeggen |
- | Behaagt u dit gevoelen wel? | + | - Er zijn mensen die zeggen dat toen Christus’ lichaam in het graf lag, Zijn ziel daar neergedaald is om er te lijden voor de zielen van de mensen. Deze verkeerde gedachte kan echter weerlegd worden. |
- | Neen toch. 1. Want zodanige plaats kan met geen getuigenisse der Schrift bevestigd worden. | + | a. Het bloed van Christus is tot een volkomen verzoening voor de hele wereld.((*1 Johannes 2:2)) |
+ | b. De woorden van Christus aan het kruis waren: “Het is volbracht” (Joh. 19:30). Hij hoefde dus niets meer te lijden, want de dood betekende het einde van al Zijn lijden. | ||
+ | c. Christus heeft in Zijn ziel toen die nog in Zijn lichaam was, aan het kruis verschrikkelijke angsten geleden, zoals wel duidelijk wordt uit Zijn ontzaglijk roepen “Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? | ||
- | 2. Overmits dat er staat, niet dat de lichamen aller heiligen, maar sommige alleen met Christus opgestaan zijn, om te betuigen de kracht van de verrijzenis van Christus, waardoor ons het leven wederom aangebracht wordt. | ||
- | 3. De plaats 1 Petr. 3 : 19 is klaarlijk te verstaan van de Geest van Christus, | + | Anderen erkennen wel dat de ziel van Christus |
- | 4. Omdat het niet weinig de kracht der offerande van Christus te kort doet, welke verdienste oneindig | + | a. Er is na de dood geen ruimte meer voor de prediking en ook niet voor berouw. |
+ | b. Hier komt nog bij dat Jezus Zijn geest in de handen | ||
- | ==== 6. Welke is de derde? ==== | ||
- | Dergenen, die menen dat Christus | + | Vrijwel alle kerkvaders zeggen |
- | 2 (hier weer een nummering die onlogisch lijkt, BZ) | + | //Wat is uw opvatting over deze mening van de kerkvaders?// |
- | Maar anderen bekennen wel dat de Ziel van Christus ter hellen nedergedaald | + | Ik durf niet te beweren |
- | 3. Bijkans alle oudvaders willen zeggen, | + | Het is waarschijnlijk |
- | Wat is uw gevoelen | + | Welnu, er is geen lager deel van de aarde dan de hel, de plaats van de verdoemden. Er zijn echter ook andere uitleggers die deze onderste delen simpelweg als de aarde zelf opvatten, het onderste deel van de wereld waarop Christus gekomen is en waar Hij vele jaren gewoond heeft. |
- | Ik durf niet te zeggen, dat ze kwaad is, aangezien het niet strijdt tegen de Schrift, noch iets ongerijmds in zich bevat. En het eendrachtig overeenstemmen met de oudvaderen, als het niet openlijk strijdt tegen de heilige Schrift, moet men zo klein niet achten. Ja 't schijnt dat dit gevoelen waarschijnlijk kan afgenomen worden uit de woorder van de Apostel, Efez. 4 : 9. Nu dit, hij is opgevaren, wat ist dan dat hij ook eerst is nedergedaalt | + | ==== 7. Wat houdt de vierde opvatting |
- | ==== 7. Wat is de vierde mening? ==== | + | Dat is de opvatting van hen die zeggen dat dit niet anders betekent dan dat Christus in de toestand van de gestorvenen is gekomen en als andere doden is geworden – doden voor wie Hij gestorven is. Men beroept zich daarbij op Psalm 28:1: “Opdat ik niet, als Gij tegen mij blijft zwijgen, worde als zij die in de groeve nederdalen.” En ook op Psalm 88:5 en 6: “Ik word gerekend onder wie in de groeve nederdalen, ik ben geworden als een man zonder kracht. Onder de doden is mijn verblijf, gelijk verslagenen die in het graf liggen, die Gij niet meer gedenkt, en die aan uw hand ontrukt zijn.” Daarom zegt men dan ook van Christus dat Hij niet uit het graf maar uit de doden is opgewekt. Deze opvatting staat niet ver af van de eerstgenoemde opvatting. |
- | De mening van diegenen, die zeggen dat het niet anders betekent, dan dat Christus nedergedaald is in de staat der verstorvenen, | + | ==== 8. Wat houdt de vijfde opvatting |
- | Derhalve hp gezegd wordt opgewekt te zijn niet uit het graf, maar van den doden, welk gevoelen | + | Dat is de mening |
- | ==== 8. Welk is de vijfde? ==== | + | //Vindt u dit standpunt wel aanvaardbaar?// |
- | De mening van degenen, de bij het nederdalen van Christus door getuigenissen verstaan | + | Ik zeg er niets verkeerds over, want het komt overeen met het beeld dat ons in Davids psalmenboek wordt voorgehouden. In Psalm 88:7 lezen we: “Gij hebt mij in de diepste kuil gelegd, in duistere plaatsen, in diepten.” In Efeziërs 4:10 staat: “Hij, die nedergedaald |
- | Houdt gij deze ook voor goed? | + | ==== 9. Wat houdt de zesde opvatting in? ==== |
- | Ik laak ze niet: want het komt overeen met het voorbeeld: dat in den David voorgesteld | + | Dat is de mening van hen die zeggen dat met de nederdaling van Christus |
- | ==== 9. Welke is de zesde? ==== | + | //Is deze uitleg wel rechtzinnig?// |
- | De mening | + | Ja, dat is ze zeker, want ze komt overeen met de Schrift en met de mate van het geloof. Jesaja zegt in hoofdstuk ~Jesaja 53:5 dat Christus “om onze overtredingen werd [...] doorboord”. En in Psalm 18:6 lezen we: “Banden van het dodenrijk hadden mij omgeven”. In Handelingen 2:24 zegt Petrus dat Hij gebonden was aan “de weeën |
- | Is deze uitlegging al rechtzinnig? | + | ==== 10. Het lijkt echter met dit gevoelen in strijd te zijn dat de pijnen en smarten van de ziel in de Geloofsbelijdenis pas genoemd worden ná de lichamelijke pijnen. ==== |
- | Ja, overmits dat die overeenkomt met de Schriften, en met de mate van het geloof: want Jesaja zegt 53:5 Dat Christus om onze overtredingen verwond is. En Psalm 18:6 Banden der hel omringen mij. En Handelingen 2 : 24 zegt Petrus, dat hij is gebonden geweest met de smarten des doods, die hem de verdoemenisse en grampschap Gods veroorzaakt hebben. En Galaten 3:15 wordt gezegd, dat hij voor ons een vloek geworden is, en dat hij waarachtig zonder enig ziguis? | + | Dat gebeurt omdat de lichamelijke pijnen zintuiglijk waarneembaar zijn, maar de angsten |
- | ==== 10. Maar het schijnt, dat tegen dit gevoelen strijdt, | + | ==== 11. Men kan hier echter |
- | Dat geschiedt ter oorzake, omdat deze eerst in de uiterlijke zinnen komen, maar die zo niet. | + | Het is waar dat de nederdaling van Christus |
- | ==== 11. Maar men kan hiertegen opwerpen, als is het schoon, dat ze behoren gesteld te worden | + | ==== 12. Maar heeft God op Zijn eniggeboren en zeer beminde Zoon ooit wel toornig kunnen |
- | Alhoewel 't nederdalen | + | Dat is ook nooit gebeurd, maar God heeft Zijn gunst en genadige hulp wel een tijdlang verborgen gehouden, opdat de menselijke natuur |
- | ==== 12. Maar heeft God wel immermeer op zijnen enige en welbeminde Christus kunnen toornig worden, of hem verlaten? ==== | + | ==== 13. Waarom |
- | 't Is nooit geschiedt, maar hij heeft zijn gunste en hulp voor een tijd alzo verborgen gehouden, omdat de menselijke natuur | + | - Omdat al onze zonden op Hem geworpen waren, moest Hij de toorn van God tegen die zonden gevoelen – waarbij het dus was alsof Hijzelf alléén de zonden |
+ | - Omdat Hij elke vorm van smart en aanvechting en dus ook de angsten voor de dood en de hel omwille | ||
+ | - Door ons te verlossen | ||
- | ==== 13. Waarom heeft hij deze smerten moeten lijden? ==== | + | ==== 14. Wat is voor ons de vrucht en het nut van Christus’ nederdaling in de hel? ==== |
- | 1. Overmits dat, aangezien onzer aller zonden | + | - De ontvangen overwinning |
+ | - De triomf over onze vijanden, zoals Kolossenzen 2:15 vermeldt: “Hij heeft de overheden en machten – dat is de duivel en zijn engelen – ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.” | ||
+ | - Christus heeft de prikkel van de dood overwonnen en aan de gelovigen het Koninkrijk der hemelen geopenbaard. Daarom zegt Hilarius in boek 2 van zijn boek over de drie-eenheid: | ||
- | 2.Opdat hij alle manieren | + | ==== 15. Waarvoor mogen wij de nederdaling |
- | 3. Opdat hij ons verlossende | + | - We hoeven in de dood niet bevreesd te zijn voor alles wat onze Here verslonden heeft. |
+ | - Als we zien hoe nederig en veracht Hij voor ons geworden is, mogen wij des te minder twijfelen aan de barmhartigheid | ||
- | ==== 14. Wat vrucht en nuttigheid scheppen wij uit het nederdalen van Christus ter helle? ==== | + | ==== 16. Welke zaken zijn in strijd met deze leer? ==== |
- | 1. De verkregen overwingging | + | - Het verzinsel |
- | + | | |
- | 2. De gedane triumpf, of blijde inkomste over onze vijanden/ Col. 2 : 15. En de Overheden en de Machten (dat is de Satan met zijne engelen) uitgetoen hebbende, heeft hij die in 't openbaar ten toon gesteld, en heeft door hetzelve over haar getriomfeerd. | + | |
- | + | ||
- | 3. De prikkel van de dood overwonnen hebbende, heeft hij de gelovigen | + | |
- | + | ||
- | ==== 15. Wat is 't gebruik van 't nederdalen van Christus ter helle? ==== | + | |
- | + | ||
- | 1. Dat wij nu in de dood de dingen niet vrezen, die onze Prins verslonden heeft. | + | |
- | + | ||
- | 2. Dat, hoe wij zien, dat hij nederig en verachter om onzentwille geworden is, wij zo veel te minder twijfelen, of van de goedwilligheid des Vaders, of aan onze verzoening, die door de Zoon teweeg gebracht is, en de toekomende verhoging in de hemelen. | + | |
- | + | ||
- | ==== 16. Welke dingen strijden tegen deze leer? ==== | + | |
- | + | ||
- | 1. Het verdichtsel des Daghers 9?), nademaal men niet leeft/ | + | |
- | + | ||
- | 2. Het versiersel der voorburgen (?), die verordineerd zouden | + | |
- | + | ||
- | (...) | + | |
- | + | ||
- | [<2>] | + |