Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:26

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
institutie:26 [07-04-2020 om 21.01 uur] ds. J.H. Zwartinstitutie:26 [19-01-2021 om 11.33 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 1: Regel 1:
-====== 26. De opstanding van Christus ======+====== De opstanding van Christus ======
  
 ==== 1. Wat wordt bedoeld met 'opstanding'? ==== ==== 1. Wat wordt bedoeld met 'opstanding'? ====
  
-Dat wat tevoren door het sterven gevallen was, zo zegt Hiëronymus, staat uiteindelijk weer op. Daarom is de opstanding niet eigen aan de godheid en de ziel van Christus, maar alleen aan Zijn lichaam, dat door de dood gevallen was en is herrezen. De opstanding van Christus raakt ook Zijn ziel, maar dan uitsluitend in die zin, dat de ziel door de opstanding weer in het lichaam is geplaatst.+Hiëronymus omschrijft het zo: dat wat tevoren gevallen was door te sterven, staat uiteindelijk weer op. Daarom is de opstanding niet eigen aan de godheid en de ziel van Christus, maar alleen aan Zijn lichaam, dat door de dood gevallen was en daarna is herrezen. De opstanding van Christus raakt ook Zijn ziel, maar dan uitsluitend in die zin, dat de ziel door de opstanding weer in het lichaam is geplaatst.
  
 ==== 2. Wat is de opstanding van Christus? ==== ==== 2. Wat is de opstanding van Christus? ====
  
-Het is de eerste trap van de verhoging, waardoor Hij naar Zijn menselijke natuurdoor de kracht van Godalle zwakheid, alsook de sterfelijkheid, heeft afgelegd. Hierbij is Zijn ziel weer in Zijn lichaam teruggekeerd, en is Hij weer levend geworden, en op de derde dag heerlijk als een Overwinnaar en Triomfeerder van de dood en van de hel uit het graf voortgekomen. En dat om allen die in Hem geloven levend te maken en op de jongste dag de doden op te wekken, als een koning van de gemeente, om alle uitverkorenen de blijde overwinning te geven en het eeuwige leven, en de goddelozen te verwerpen in de eeuwige pijn.+Het is de eerste trap van Zijn verhoging, waardoor Hij naar Zijn menselijke natuur door de kracht van God alle zwakheid, en dus ook de sterfelijkheid, heeft afgelegd. Hierbij is Zijn ziel weer in Zijn lichaam teruggekeerd, en is Hij weer levend geworden, en op de derde dag heerlijk als een Overwinnaar van dood en hel uit het graf gekomen. En dat om allen die in Hem geloven levend te makenen op de jongste dag de doden op te wekken, als een koning van de gemeente, om alle uitverkorenen de blijde overwinning te geven en het eeuwige leven, en de goddelozen te verwerpen in de eeuwige pijn.
  
 ==== 3. Door welke kracht is Christus opgestaan? ==== ==== 3. Door welke kracht is Christus opgestaan? ====
  
-Niet door een verkregen kracht, of krachtens een geschapen natuur, maar door de eigen kracht van Zijn godheid. Johannes 10:18: "Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen". Daarom wordt Zijn ware godheid uit Zijn opstanding bewezen in Romeinen 1:4met deze woorden: "door zijn opstanding uit de doden verklaard Gods Zoon te zijn in kracht". Omdat de werken van de Drie-eenheid naar buiten toe echter ondeelbaar zijn, wordt deze opwekking als daad zowel aan Christusals aan de Vader, als aan de Heilige Geest toegeschreven. Efeziërs 1:20: "die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken". Zo ook in Kolossenzen 2:12 en in Romeinen 8:11: "Indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont." Want de macht, waardoor Christus opgewekt is, is de drie Personen wezenlijk gemeenschappelijk.+Niet door een verkregen??? kracht, of krachtens een geschapen natuur, maar door de eigen kracht van Zijn godheid. Johannes 10:18: "Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen". Daarom wordt Zijn ware godheid uit Zijn opstanding in Romeinen 1:4 bewezen met deze woorden: "door zijn opstanding uit de doden verklaard Gods Zoon te zijn in kracht". Omdat de werken van de Drie-eenheid naar buiten toe echter ondeelbaar zijn, wordt deze opwekking als daad zowel aan Christus als aan de Vader en de Heilige Geest toegeschreven. Efeziërs 1:20: "die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken". Zo ook in Kolossenzen 2:12 en in Romeinen 8:11: "Indien de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont." Want de macht, waardoor Christus opgewekt is, is de drie Personen wezenlijk gemeenschappelijk.
  
 ==== 4. Heeft de mensheid van Christus ook meegewerkt aan de opstanding? ==== ==== 4. Heeft de mensheid van Christus ook meegewerkt aan de opstanding? ====
  
-Christus heeft Zelf naar Zijn goddelijke natuur Zijn opstanding teweeggebracht,((*2 Korintiërs 13:4)) en geleden uit zwakheid van het vlees, en Hij leeft uit de macht van God. Maar Hij is eigenlijk opgestaan naar de menselijke natuur, die de Godheid, die verwekte, gehoorzaamd heeft en haar bewoog naar de wil en de macht van de Godheid. Hieruit is dit gemeen effect ontstaan of het volbrachte werk der beide naturen, namelijk de verslinding van de dood tot overwinning.((*1 Korintiërs 15:54)) En de opstanding wordt de gehele Christus toegeschreven, maar in dadelijke zin naar de Geest der heiligmaking en in lijdelijke zin naar het vlees.+Christus heeft Zelf naar Zijn goddelijke natuur Zijn opstanding teweeggebracht,((*2 Korintiërs 13:4)) en geleden uit zwakheid van het vlees, en Hij leeft uit de macht van God. Maar Hij is in eigenlijke zin opgestaan naar Zijn menselijke natuur, die Zijn opwekkende godheid gehoorzaamd heeft en zich bewoog naar de wil en de macht van Zijn godheid. Hieruit is dit gemeen effect?? ontstaan of het volbrachte werk der beide naturen, namelijk de verslinding van de dood tot overwinning.((*1 Korintiërs 15:54)) En de opstanding wordt aan de gehele Christus toegeschreven, maar in dadelijke zin naar de Geest der heiligmaking en in lijdelijke zin naar het vlees.
  
 ==== 5. Waaruit zal men nemen de bevestiging en de zekere kennis van de opstanding van Christus? ==== ==== 5. Waaruit zal men nemen de bevestiging en de zekere kennis van de opstanding van Christus? ====
Regel 44: Regel 44:
 Dat ons geloof daardoor versterkt wordt. Want de vastheid van ons geloof, zo zegt Augustinus, is daarin gelegen, dat alle dingen die aangaande Christus voorzegd zijn, Jezus, de zoon van Maria, gebeurd zijn. Hij is de waarachtige Messias, en de Zaligmaker van de wereld. Dat ons geloof daardoor versterkt wordt. Want de vastheid van ons geloof, zo zegt Augustinus, is daarin gelegen, dat alle dingen die aangaande Christus voorzegd zijn, Jezus, de zoon van Maria, gebeurd zijn. Hij is de waarachtige Messias, en de Zaligmaker van de wereld.
  
-==== 9. Wat waren de omstandigheden bij de opstanding van Christus? ====+==== 9. Op welke bijzondere omstandigheid moeten we letten bij de opstanding van Christus? ====
  
 De tijd. De tijd.
Regel 50: Regel 50:
 ==== 10. Op welke tijd is Christus gestorven en opgewekt? ==== ==== 10. Op welke tijd is Christus gestorven en opgewekt? ====
  
-Op dezelfde tijd als de aartsvader Jakob voorzegd heeft dat Hij komen zou, toen het gemenebest van Mozes nog stond maar al begon te vervallen. Genesis 49:10: "De scepter zal van Juda niet wijken, noch de heersersstaf tussen zijn voeten, totdat Silo komt". Daniël heeft het jaar van het lijden van Christus zelfs uitgedrukt, waaruit de zekerheid van Gods beloften kan opmerken. Hierdoor wordt ons geloof aan de beloften die nog niet vervuld zijn versterkt, en de dwaling van de joden, dat de Messias nog niet gekomen is, weerlegd.+Op de tijd die de aartsvader Jakob voorzegd heeft dat Hij komen zou, toen het gemenebest van Mozes nog stond maar al begon te vervallen. Genesis 49:10: "De scepter zal van Juda niet wijken, noch de heersersstaf tussen zijn voeten, totdat Silo komt". Daniël heeft het jaar van het lijden van Christus zelfs uitgedrukt, waaruit de zekerheid van Gods beloften kan opmerken. Hierdoor wordt ons geloof aan de beloften die nog niet vervuld zijn versterkt, en de dwaling van de joden, dat de Messias nog niet gekomen is, weerlegd.
  
 //In welke tijd van het jaar is Hij opgestaan?// \\ In de lente, omdat de tijd zelf ons zou indachtig maken de kracht van de dood en van de opstanding van de Heere, zoals Lactantius dat zeer aardig heeft uitgedrukt met deze verzen: //In welke tijd van het jaar is Hij opgestaan?// \\ In de lente, omdat de tijd zelf ons zou indachtig maken de kracht van de dood en van de opstanding van de Heere, zoals Lactantius dat zeer aardig heeft uitgedrukt met deze verzen:
Regel 66: Regel 66:
 //Op welk uur van de dag?// \\ Met het opgaan van de zon,((*Matteüs 28:1)) om daarmee te kennen te geven dat Hij de waarachtige Zon is, die degenen verlicht die in duisternis zitten, en in de schaduw van de dood, om hun voeten te richten en te sturen op de weg van de vrede.((*Lucas 1:79)) //Op welk uur van de dag?// \\ Met het opgaan van de zon,((*Matteüs 28:1)) om daarmee te kennen te geven dat Hij de waarachtige Zon is, die degenen verlicht die in duisternis zitten, en in de schaduw van de dood, om hun voeten te richten en te sturen op de weg van de vrede.((*Lucas 1:79))
  
-==== 11. Wat zijn de bijvoegsels, die hierna gevolgd zijn? ====+==== 11. Welke bijkomstigheden volgden hierop? ====
  
-Dat zijn tekenen, getuigen en verschijningen van Christus na de opstanding.+De tekenen, getuigenissen en verschijningen van Christus na Zijn opstanding.
  
 //Wat zijn de tekens of waarschijnlijke bewijzen, die betuigen dat Jezus werkelijk uit de dood is opgestaan?// //Wat zijn de tekens of waarschijnlijke bewijzen, die betuigen dat Jezus werkelijk uit de dood is opgestaan?//
Regel 97: Regel 97:
 ==== 15. Waarom houden de evangelisten en Paulus in 1 Korintiërs 15:5 geen gelijke orde van de verschijningen, maar tekent de één andere verschijningen aan dan de ander? ==== ==== 15. Waarom houden de evangelisten en Paulus in 1 Korintiërs 15:5 geen gelijke orde van de verschijningen, maar tekent de één andere verschijningen aan dan de ander? ====
  
-+Opdat niet zozeer de volgorde en het getal van de verschijningen, dat ook wel groter geweest kan zijn, maar de waarheid van de opstanding gezien zou worden. Daarin immers is de hoop van onze zaligheid gelegen. Bovendien bewijst deze verscheidenheid dat het de apostelen er niet om ging om de geschiedenis tot in de puntjes te beschrijven, maar om te bewijzen dat de Heere waarlijk is opgestaan.
  
 ==== 16. Maar waarom is Hij niet aan alle mensen verschenen, of ten minste aan de priesters en de oudsten van het volk? ==== ==== 16. Maar waarom is Hij niet aan alle mensen verschenen, of ten minste aan de priesters en de oudsten van het volk? ====
  
-+  - Omdat, aangezien Christus' Koninkrijk niet van deze wereld is,((*Johannes 18:36)) dat ook niet zou afhangen van het oordeel en de bescherming van de mensen. 
 +  - Zoals er bij God een tijd is van barmhartigheid, zo is er ook een tijd van oordeel en gericht. 
 +  - Omdat de opstanding van Christus, die door de profeten was voorzegd en door de apostelen openlijk was gepredikt en aan alle volken bekendgemaakt en door getuigenissen die op de hemelvaart gevolgd zijn, meer dan genoeg bevestigd is, onder meer door: 
 +      - het zichtbaar schenken van de Heilige Geest op de Pinksterdag; 
 +      - de gave van het spreken in tongen; 
 +      - de wonderbare vrijmoedigheid en het vertrouwen van spreken in de apostelen; 
 +      - de kracht van het evangelie in de bekering van velen; 
 +      - de wonderen die door de apostelen middels de aanroeping van de naam van Christus gedaan zijn; 
 +      - de verschijning van de Heere aan Stefanus, toen deze gestenigd werd, en aan Paulus, toen deze naar Damascus reisde; 
 +      - het behoud van de gemeente, naar de belofte van Christus dat de poorten van de hel haar niet zullen overweldigen;((*Matteüs 16:18)) 
 +      - de doop en het avondmaal van de Heere; 
 +      - het gevoelen van het inwonen van Christus in de harten van de gelovigen, en door de Arpenning??? van de Heilige Geest. 
 +  - Omdat de gelegenheid van het rijk van Christus, dat een genaderijk is, zodanig is, dat het niet wordt aanschouwd met lichamelijke ogen, maar met de ogen van het verstand en van het geloof, naar het woord van Johannes 20:29: "Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven."
  
 ==== 17. Waarin verschillen de opstanding van Christus en de opstanding van andere doden? ==== ==== 17. Waarin verschillen de opstanding van Christus en de opstanding van andere doden? ====
  
-+  - In de werkende oorzaak, want Christus is door Zijn eigen kracht opgestaan, wat niemand dan Hijzelf ooit heeft kunnen doen. 
 +  - In het einde, want de anderen die opgewekt zijn, zijn na hun opstanding weer aan de ellendigheden van dit leven onderworpen, om vervolgens weer te sterven, maar Christus heeft als eersteling de sterfelijkheid verslonden, en eens en voor goed alle zwakheden van dit menselijk leven afgelegd. Hij is opgestaan tot onsterfelijkheid.((*Romeinen 6:9)) 
 +  - In de gevolgen of volbrachte werken.???
  
 ==== 18. Hoe is Christus opgestaan? ==== ==== 18. Hoe is Christus opgestaan? ====
  
-+Geheel verheerlijkt, en dat: 
 + 
 +  - Ten aanzien van Zijn godheid, want die was tevoren in Christus verborgen, maar heeft Zich nu volkomen vertoond en geopenbaard. 
 +  - Ten aanzien van Zijn mensheid, want de zwakheden en toevallige eigenschappen waarmee Christus geboren was, alsook alle tegenheden en ellendigheden en de noodzakelijkheden van eten, drinken, slapen en dergelijke afgelegd hebbende, is de mensheid met nieuwe doch geschapen hoedanigheden boven en tegen de gemene loop van de natuur, als in de ziel met wijsheid, blijdschap etc. in het lichaam met onverderflijkheid, subtiliteit, vaardigheid of rafheid???, klaarheid en glans, door de kracht van Zijn inwonende godheid, tot de hoogste trap van de volmaaktheid toe versierd, en ver boven alle schepselen verheven,((*Psalm 45:7,8 *Johannes 3:34)) evenwel zo, dat zijn beide naturen hun wezenlijke eigenschappen behouden, zodat Zijn lichaam ook nu dat in de heerlijkheid is, naar de gewone loop, zichtbaar, tastbaar werktuiglijk, eindig en bepaald of onbeschreven is, zoals Christus Zelf na Zijn opstanding leert in Lucas 24:39: "Ziet mijn handen en mijn voeten, dat Ik het zelf ben; betast Mij en ziet, dat een geest geen vlees en beenderen heeft, zoals gij ziet, dat Ik heb."
  
 ==== 19. Voor wie is Christus opgestaan? ==== ==== 19. Voor wie is Christus opgestaan? ====
Regel 121: Regel 138:
   - Omdat Hij ons van de sterfelijkheid bevrijd hebbend, tot het eeuwige leven zou brengen.   - Omdat Hij ons van de sterfelijkheid bevrijd hebbend, tot het eeuwige leven zou brengen.
  
-==== 21. Wat is het effect en de vrucht van de opstanding van Christus? ====+==== 21. Wat is de vrucht van de opstanding van Christus? ====
  
-De eerste vrucht+  - De eerste vrucht gaat Christus aan. Door Zijn opstanding is Hij bewezen Gods Zoon te zijn,((*Romeinen 1:4)) en is Hij een Overwinnaar geworden van zonde, dood en hel, alsook van het gehele rijk van de satan. Want in Christus heeft God met de duivel, die gerechtigheid met de zonde, het leven met de dood gekampt, en die overwonnen. Daarmee is de voorzegging vervuld van Genesis 3:15, dat het zaad van de vrouw de kop van de slang zou vermorzelen, dat wil zeggen: dat Christus de werken van de duivel zou verbreken.((*1 Johannes 3:8)) 
 +  - De tweede vrucht betreft de satan, die bestreden ligt onder de voeten van de Overwinnaar. Naar Johannes 16:11 is "de overste dezer wereld geoordeeld" en verdreven, zoveel de gelovigen aangaat, zodat hij hen nu niet kan schaden, wat hij wel zou willen, en dat hij beeft voor de naam van Christus Jezus, daar hij weet door Hem te zijn overwonnen en verdoemd tot de eeuwige straffen. 
 +  - De derde vrucht gaat ons aan, voor wie Hij opgewekt is. 
 +      - Omdat wij van zonden zouden bevrijd en rechtvaardig gemaakt worden. 1 Korintiërs 15:17: "Indien Christus niet is opgewekt, dan is uw geloof zonder vrucht, dan zijt gij nog in uw zonden." Want de dood van Christus is krachteloos als Christus in de dood gebleven is. En Romeinen 4:25 leert dat Hij is "opgewekt om onze rechtvaardiging". Niet dat er tot de voldoening van onze zonden nog iets bijgekomen is, want in de dood is het alles betaald, maar omdat de opstanding van Christus een klaar bewijs of getuigenis is van Christus' volkomen rechtvaardigheid en gehoorzaamheid naar de wet, niet alleen zoveel de delen??? aangaat, zoals met de gerechtigheid van Elia en van andere heilige mannen, maar ook wat betreft de trappen??? van de delen, welke ons genoeg is tot gerechtigheid voor God, en ook zeer vast betuigt, dat het lijden van Christus een genoegzaam offer is, die God aangenaam is, en Zijn gramschap stilt, en dat Hij de dood geheel overwonnen en ontwapend heeft, en dus de zonde, waarvan de dood haar geweld heeft, volkomen uitgewist heeft. Onze zonden zouden ook door de dood van Christus niet verzoend zijn geweest, zo de dood in deze strijd de onderhand had gehad. Daarom rust ons geloof en hoop zonder zorgen op God.((*1 Petrus 1:11)) 
 +      - Omdat wij door de kracht van de opstanding van Christus levend gemaakt zullen worden, dat is: wedergeboren tot een levendige hoop.((*Efeziërs 2:6 *1 Petrus 1:3)) Romeinen 6:4 zegt immers dat "Christus uit de doden opgewekt is" opdat "wij in nieuwheid des levens zouden wandelen"
 +      - Het is een oorzaak van de verzekerdheid, het steunsel en het pand van onze opstanding tot onsterfelijkheid. Want aangezien Christus ons Hoofd is, en Hij is opgestaan - "gij allen zijt immers één in Christus Jezus", zegt Paulus in Galaten 3:28 - zo zullen wij als Zijn lidmaten noodzakelijk ook opstaan. Wie iemand uit het water ziet opstaan en daarbij zijn hoofd al ziet uitsteken, weet dat zijn ledematen zullen volgen. Evenzo hoeven we na de opstanding van Christus als ons Hoofd niet te twijfelen aan de opstanding van ons als Zijn lidmaten. Daarom zegt Paulus in 1 Korintiërs 15:20: "Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die ontslapen zijn." En in 1 Tessalonicenzen 4:14: "Indien wij geloven, dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zó hen, die ontslapen zijn" in Jezus, dat wil zeggen: in het geloof, waardoor zij Christus ingelijfd zijn, "wederbrengen met Hem." Zo ook in Filippenzen 3:20,21: "Wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten, die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt".
  
 ==== 22. Wat is het nut van de opstanding van Christus? ==== ==== 22. Wat is het nut van de opstanding van Christus? ====
  
-+  - Dat wij een onuitsprekelijke vreugde in ons geweten, naar de waarheid van dit artikel, ontvangen uit het levendig gevoelen van de vergeving van onze zonden, van onze rechtvaardigmaking en van onze wedergeboorte door de opstanding van Christus. Want hieruit komt deze overgrote blijdschap, dat wij nu in Christus aanschouwen een schoon, heerlijk en onsterfelijk mens, die tevoren in het lijden vanwege onze zonden zo ellendig, versmaad, bedroefd, bebloed, vuil en schrikkelijk was. 
 +  - Dat wij zowel in voor- als tegenspoed gedenken de allergelukkigste staat die wij in het toekomende leven verwachten, en onze harten opheffen tot de hoop van de toekomende heerlijkheid. Zo lezen we in Job 19:25: "ik weet: mijn Losser leeft". En Paulus zegt in 2 Timoteüs 2:8: "Gedenk, dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt"
 +  - Dat het ons in de dood een triomf en verzekerdheid is dat Christus door Zijn opstanding onze tweevoudige dood, te weten de dood des schulds en die van het helse vuur, overwonnen en uitgeroeid heeft.
  
 ==== 23. Welke dingen strijden hiertegen? ==== ==== 23. Welke dingen strijden hiertegen? ====
Regel 135: Regel 159:
   - Die van de ubiquitisten, die het lichaam van Christus onlichamelijk maken…   - Die van de ubiquitisten, die het lichaam van Christus onlichamelijk maken…
   - Die van de papisten, die…   - Die van de papisten, die…
-  - Die van hen, die bedevaarten instellen naar de plaatsen, die Christus+  - Die van hen, die bedevaarten instellen naar de plaatsen, die Christus met Zijn begrafenis vereerd heeft, tegen het zeggen van Christus in Johannes 4:23: "De ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid". En van Paulus in 1 Timoteüs 2:8: "Ik wil dan, dat de mannen op iedere plaats bidden met opheffing van heilige handen, zonder toorn en twist."
  
  


Paginahulpmiddelen