Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:26

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
institutie:26 [19-01-2021 om 11.29 uur] ds. J.H. Zwartinstitutie:26 [19-01-2021 om 11.33 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 145: Regel 145:
       - Omdat wij van zonden zouden bevrijd en rechtvaardig gemaakt worden. 1 Korintiërs 15:17: "Indien Christus niet is opgewekt, dan is uw geloof zonder vrucht, dan zijt gij nog in uw zonden." Want de dood van Christus is krachteloos als Christus in de dood gebleven is. En Romeinen 4:25 leert dat Hij is "opgewekt om onze rechtvaardiging". Niet dat er tot de voldoening van onze zonden nog iets bijgekomen is, want in de dood is het alles betaald, maar omdat de opstanding van Christus een klaar bewijs of getuigenis is van Christus' volkomen rechtvaardigheid en gehoorzaamheid naar de wet, niet alleen zoveel de delen??? aangaat, zoals met de gerechtigheid van Elia en van andere heilige mannen, maar ook wat betreft de trappen??? van de delen, welke ons genoeg is tot gerechtigheid voor God, en ook zeer vast betuigt, dat het lijden van Christus een genoegzaam offer is, die God aangenaam is, en Zijn gramschap stilt, en dat Hij de dood geheel overwonnen en ontwapend heeft, en dus de zonde, waarvan de dood haar geweld heeft, volkomen uitgewist heeft. Onze zonden zouden ook door de dood van Christus niet verzoend zijn geweest, zo de dood in deze strijd de onderhand had gehad. Daarom rust ons geloof en hoop zonder zorgen op God.((*1 Petrus 1:11))       - Omdat wij van zonden zouden bevrijd en rechtvaardig gemaakt worden. 1 Korintiërs 15:17: "Indien Christus niet is opgewekt, dan is uw geloof zonder vrucht, dan zijt gij nog in uw zonden." Want de dood van Christus is krachteloos als Christus in de dood gebleven is. En Romeinen 4:25 leert dat Hij is "opgewekt om onze rechtvaardiging". Niet dat er tot de voldoening van onze zonden nog iets bijgekomen is, want in de dood is het alles betaald, maar omdat de opstanding van Christus een klaar bewijs of getuigenis is van Christus' volkomen rechtvaardigheid en gehoorzaamheid naar de wet, niet alleen zoveel de delen??? aangaat, zoals met de gerechtigheid van Elia en van andere heilige mannen, maar ook wat betreft de trappen??? van de delen, welke ons genoeg is tot gerechtigheid voor God, en ook zeer vast betuigt, dat het lijden van Christus een genoegzaam offer is, die God aangenaam is, en Zijn gramschap stilt, en dat Hij de dood geheel overwonnen en ontwapend heeft, en dus de zonde, waarvan de dood haar geweld heeft, volkomen uitgewist heeft. Onze zonden zouden ook door de dood van Christus niet verzoend zijn geweest, zo de dood in deze strijd de onderhand had gehad. Daarom rust ons geloof en hoop zonder zorgen op God.((*1 Petrus 1:11))
       - Omdat wij door de kracht van de opstanding van Christus levend gemaakt zullen worden, dat is: wedergeboren tot een levendige hoop.((*Efeziërs 2:6 *1 Petrus 1:3)) Romeinen 6:4 zegt immers dat "Christus uit de doden opgewekt is" opdat "wij in nieuwheid des levens zouden wandelen".       - Omdat wij door de kracht van de opstanding van Christus levend gemaakt zullen worden, dat is: wedergeboren tot een levendige hoop.((*Efeziërs 2:6 *1 Petrus 1:3)) Romeinen 6:4 zegt immers dat "Christus uit de doden opgewekt is" opdat "wij in nieuwheid des levens zouden wandelen".
-      - Het is een oorzaak van de verzekerdheid, het steunsel en het pand van onze opstanding tot onsterfelijkheid. Want aangezien Christus ons Hoofd is, en Hij is opgestaan - "gij allen zijt immers één in Christus Jezus", zegt Paulus in Galaten 3:28 - zo zullen wij als Zijn lidmaten noodzakelijk ook opstaan. Wie iemand uit het water ziet opstaan en zijn hoofd al ziet uitsteken, weet dat zijn ledematen zullen volgen. Evenzo hoeven we na de opstanding van Christus als ons Hoofd niet te twijfelen aan de opstanding van ons als Zijn ledematen. Daarom zegt Paulus in 1 Korintiërs 15:20: "Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die ontslapen zijn." En in 1 Tessalonicenzen 4:14: "Indien wij geloven, dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zó hen, die ontslapen zijn" in Jezus, dat wil zeggen: in het geloof, waardoor zij Christus ingelijfd zijn, "wederbrengen met Hem." Zo ook in Filippenzen 3:20,21: "Wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten, die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt".+      - Het is een oorzaak van de verzekerdheid, het steunsel en het pand van onze opstanding tot onsterfelijkheid. Want aangezien Christus ons Hoofd is, en Hij is opgestaan - "gij allen zijt immers één in Christus Jezus", zegt Paulus in Galaten 3:28 - zo zullen wij als Zijn lidmaten noodzakelijk ook opstaan. Wie iemand uit het water ziet opstaan en daarbij zijn hoofd al ziet uitsteken, weet dat zijn ledematen zullen volgen. Evenzo hoeven we na de opstanding van Christus als ons Hoofd niet te twijfelen aan de opstanding van ons als Zijn lidmaten. Daarom zegt Paulus in 1 Korintiërs 15:20: "Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die ontslapen zijn." En in 1 Tessalonicenzen 4:14: "Indien wij geloven, dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zó hen, die ontslapen zijn" in Jezus, dat wil zeggen: in het geloof, waardoor zij Christus ingelijfd zijn, "wederbrengen met Hem." Zo ook in Filippenzen 3:20,21: "Wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten, die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt".
  
 ==== 22. Wat is het nut van de opstanding van Christus? ==== ==== 22. Wat is het nut van de opstanding van Christus? ====


Paginahulpmiddelen