Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
| Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
| institutie:28 [30-06-2025 om 09.57 uur] – Cornelis Bregman | institutie:28 [20-09-2025 om 11.53 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
|---|---|---|---|
| Regel 49: | Regel 49: | ||
| ==== 9. Waarmee bewijst u dat deze uitleg de juiste is? ==== | ==== 9. Waarmee bewijst u dat deze uitleg de juiste is? ==== | ||
| - | Met Psalm 110:1. Daar zegt de Vader tegen Christus: “Zet | + | Met Psalm 110:1. Daar zegt de Vader tegen Christus: “Zet |
| ==== 10. Wie is de Oorzaak hiervan? ==== | ==== 10. Wie is de Oorzaak hiervan? ==== | ||
| - | De Vader, door wiens wil en verordening Christus aan de rechterhand van de Vader zit; zie Psalm 110:1: “Zet | + | De Vader, door wiens wil en verordening Christus aan de rechterhand van de Vader zit; zie Psalm 110:1: “Zet |
| ==== 11. Maar is dit zitten een daad die heel de Persoon aangaat, of alleen van een van zijn naturen, namelijk de menselijke natuur? ==== | ==== 11. Maar is dit zitten een daad die heel de Persoon aangaat, of alleen van een van zijn naturen, namelijk de menselijke natuur? ==== | ||
| Regel 73: | Regel 73: | ||
| Voor wat betreft het recht dat Hij daartoe had vanaf de persoonlijke vereniging [van zijn twee naturen], maar voor wat de eigenlijke daad betreft ná zijn lijden, zijn opstanding en zijn hemelvaart. De Heilige Schrift en ook de apostolische geloofsbelijdenis onderscheiden de verschillende artikelen zó dat het zitten aan de rechterhand van de Vader volgt na de opstanding en de hemelvaart.((*Marcus 16:19 *Lucas 24:46 *Efeziërs 1:20,21 *Hebreeën 1:3 *1 Petrus 3:22 *Openbaring 3:21)) | Voor wat betreft het recht dat Hij daartoe had vanaf de persoonlijke vereniging [van zijn twee naturen], maar voor wat de eigenlijke daad betreft ná zijn lijden, zijn opstanding en zijn hemelvaart. De Heilige Schrift en ook de apostolische geloofsbelijdenis onderscheiden de verschillende artikelen zó dat het zitten aan de rechterhand van de Vader volgt na de opstanding en de hemelvaart.((*Marcus 16:19 *Lucas 24:46 *Efeziërs 1:20,21 *Hebreeën 1:3 *1 Petrus 3:22 *Openbaring 3:21)) | ||
| - | ==== 15. Wat is de plaats waar het zitten aan de rechterhand van de Vader gebeurt? ==== | + | ==== 15. Wat is de plaats waar het zitten aan de rechterhand van de Vader plaatsvindt? ==== |
| - | Wat betreft de goddelijke natuur die onbegrensd is, zit Christus overal aan de rechterhand van zijn Vader. Maar wat betreft de menselijke natuur die haar begrenzing kent, zit Hij daar waar Hij met zijn lichaam is. Dat wil na zijn hemelvaart zeggen: in de hemel, en niet op de aarde. “Zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods” (Kolossenzen 3:1). “Deze (…) heeft Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge” (Hebreeën 1:3). “Wij [hebben] zulk een hogepriester, die gezeten is ter rechterzijde van de troon der majesteit in de hemelen” (Hebreeën 8:1). De staat van Christus’ verheerlijking is namelijk wat anders dan de plaats waar Hij in zijn verheerlijking is. Daarom onderscheidt de apostel beide zaken in Efeziërs 1:20, waar over Jezus gezegd wordt: “En Hem te zetten | + | Wat betreft de goddelijke natuur die onbegrensd is, zit Christus overal aan de rechterhand van zijn Vader. Maar wat betreft de menselijke natuur die haar begrenzing kent, zit Hij daar waar Hij met zijn lichaam is. Dat wil na zijn hemelvaart zeggen: in de hemel, en niet op de aarde. “Zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods” (Kolossenzen 3:1). Hij “heeft Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge” (Hebreeën 1:3). In Hem hebben |
| De staat [van Christus’ verhoging] zal altijd dezelfde blijven, en dat blijft ze ook werkelijk. Maar de plaats kan door Christus zelf veranderd worden, zodat Hij niet altijd op een en dezelfde plaats zit of blijft. Hij is in de hemel daar waar Hij wil, en daarin is dus verandering. Hij is nu immers in de derde hemel, waarheen Hij is opgevaren. Daarin is Hij niet aan een plaats gebonden, maar Hij gaat daar in vrijheid zijn weg. Hij zal daar wel naar de raad van zijn Vader blijven tot het laatste oordeel; zie Handelingen 3:21: “Hem moest de hemel opnemen tot de tijden van de wederoprichting aller dingen.” Op de jongste dag zal Hij vanuit de hemel zichtbaar worden, en in een wolk neerdalen; zie Matteüs 24:30 – al zal Hij toch altijd aan de rechterhand van de Vader zitten. In Matteüs 26:64 staat: “Doch Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels.” Zo ook Matteüs 25:31: “Dan zal Hij plaats nemen op de troon zijner heerlijkheid”, | De staat [van Christus’ verhoging] zal altijd dezelfde blijven, en dat blijft ze ook werkelijk. Maar de plaats kan door Christus zelf veranderd worden, zodat Hij niet altijd op een en dezelfde plaats zit of blijft. Hij is in de hemel daar waar Hij wil, en daarin is dus verandering. Hij is nu immers in de derde hemel, waarheen Hij is opgevaren. Daarin is Hij niet aan een plaats gebonden, maar Hij gaat daar in vrijheid zijn weg. Hij zal daar wel naar de raad van zijn Vader blijven tot het laatste oordeel; zie Handelingen 3:21: “Hem moest de hemel opnemen tot de tijden van de wederoprichting aller dingen.” Op de jongste dag zal Hij vanuit de hemel zichtbaar worden, en in een wolk neerdalen; zie Matteüs 24:30 – al zal Hij toch altijd aan de rechterhand van de Vader zitten. In Matteüs 26:64 staat: “Doch Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels.” Zo ook Matteüs 25:31: “Dan zal Hij plaats nemen op de troon zijner heerlijkheid”, | ||