Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:3 [14-03-2020 om 15.03 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:3 [29-04-2021 om 00.06 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== | + | ====== De Heilige Geest ====== |
==== 1. Welke dingen worden in de Schrift ' | ==== 1. Welke dingen worden in de Schrift ' | ||
Regel 23: | Regel 23: | ||
==== 2. Wat betekent dan de ' | ==== 2. Wat betekent dan de ' | ||
- | De genade van de wedergeboorte, | + | De genade van de wedergeboorte, |
==== 3. En als het woord ' | ==== 3. En als het woord ' | ||
Regel 44: | Regel 44: | ||
==== 6. Maar waarom wordt die derde Persoon Geest genoemd? ==== | ==== 6. Maar waarom wordt die derde Persoon Geest genoemd? ==== | ||
- | - Omdat Hij met de Vader en de Zoon de wezenlijke en werkende kracht is, die een eigen zelfstandigheid heeft en van beide gelijkelijk | + | - Omdat Hij met de Vader en de Zoon de wezenlijke en werkende kracht is, die een eigen zelfstandigheid heeft en van beide gelijkelijk |
- In overdrachtelijke zin, ter aanduiding van het effect of volbrachte werk. | - In overdrachtelijke zin, ter aanduiding van het effect of volbrachte werk. | ||
- Omdat Hij blaast waar Hij wil.((*Johannes 3:8)) | - Omdat Hij blaast waar Hij wil.((*Johannes 3:8)) | ||
Regel 61: | Regel 61: | ||
//Noem enkele uitspraken van de Schrift waarmee u bewijst dat de Heilige Geest God is.// | //Noem enkele uitspraken van de Schrift waarmee u bewijst dat de Heilige Geest God is.// | ||
- | De woorden waarvan de profeten zij zeggen dat de God der heerscharen ze gesproken heeft, schrijven de apostelen toe aan de Heilige Geest. Als we in Jesaja 6:9 lezen dat God de Heere (Jehova) tot Jesaja gezegd heeft: "Ga, zeg tot dit volk: Hoort aldoor - maar verstaat niet", dan schrijft de apostel dit in Handelingen 28:25 aan de Heilige Geest toe. Daarna, in Handelingen 5:3,4, zegt Petrus tot Ananias: " | + | De woorden waarvan de profeten zij zeggen dat de God der heerscharen ze gesproken heeft, schrijven de apostelen toe aan de Heilige Geest. Als we in Jesaja 6:9 lezen dat God de Heere (Jehova) tot Jesaja gezegd heeft: "Ga, zeg tot dit volk: Hoort aldoor - maar verstaat niet", dan schrijft de apostel dit in Handelingen 28:25 aan de Heilige Geest toe. Daarna, in Handelingen 5:3,4, zegt Petrus tot Ananias: " |
//Noem enkele getuigenissen waarin de Heilige Geest eigenschappen worden toegeschreven die God alleen toekomen.// | //Noem enkele getuigenissen waarin de Heilige Geest eigenschappen worden toegeschreven die God alleen toekomen.// | ||
Regel 91: | Regel 91: | ||
==== 9. Wat is dan de Heilige Geest? ==== | ==== 9. Wat is dan de Heilige Geest? ==== | ||
- | Hij is de derde Persoon van de enige Drie-eenheid, | + | Hij is de derde Persoon van de enige Drie-eenheid, |
==== 10. Hoe bewijst u dat de Heilige Geest uitgaat van de Vader? ==== | ==== 10. Hoe bewijst u dat de Heilige Geest uitgaat van de Vader? ==== | ||
Regel 99: | Regel 99: | ||
==== 11. Hoe bewijst u dat de Heilige Geest uitgaat van de Zoon? ==== | ==== 11. Hoe bewijst u dat de Heilige Geest uitgaat van de Zoon? ==== | ||
- | In Johannes 14:26 en 15:26 wordt gezegd dat Hij gezonden en gegeven wordt, niet alleen door de Vader, maar ook door de Zoon. En in Johannes 16:14 dat Hij alles van Christus ontvangt: “Hij zal Mij verheerlijken, | + | In Johannes 14:26 en 15:26 wordt gezegd dat Hij gezonden en gegeven wordt, niet alleen door de Vader, maar ook door de Zoon. En in Johannes 16:14 dat Hij alles van Christus ontvangt: “Hij zal Mij verheerlijken, |
// | // | ||
- | // | + | // |
==== 12. Wat zijn de eigenschappen waardoor de Personen van elkaar onderscheiden zijn? ==== | ==== 12. Wat zijn de eigenschappen waardoor de Personen van elkaar onderscheiden zijn? ==== | ||
Regel 109: | Regel 109: | ||
- De niet-geboorte of vaderlijkheid is een onmededeelbare eigenschap van de eerste Persson van de Drie-eenheid, | - De niet-geboorte of vaderlijkheid is een onmededeelbare eigenschap van de eerste Persson van de Drie-eenheid, | ||
- De geboorte of Zoonwording, | - De geboorte of Zoonwording, | ||
- | - De uitkoming of voortkoming, mede in de lijdelijke zin genomen, waardoor de Heilige Geest van eeuwigheid hetzelfde en gehele wezen ontvangt van de Vader en de Zoon, en heeft het helemaal in zich. | + | - Het uitgaan, mede in de lijdelijke zin genomen, waardoor de Heilige Geest van eeuwigheid hetzelfde en gehele wezen ontvangt van de Vader en de Zoon, en heeft het helemaal in zich. |
==== 13. Hoe worden deze eigenschappen anders genoemd? ==== | ==== 13. Hoe worden deze eigenschappen anders genoemd? ==== | ||
- | Ze worden werken van de Drie-eenheid tot de dingen die binnen zijn genoemd. Want zij geschieden in en binnen het wezen zelf, zonder enig aanzien van de schepselen, op een ondoorgrondelijke manier. Zij worden ook gedeelde werken genoemd, of onderscheiden en onmededeelbare werken. Want de vaderlijkheid komt de Vader alleen toe, de Zoonwording alleen de Zoon en de voortkoming | + | Ze worden werken van de Drie-eenheid tot de dingen die binnen zijn genoemd. Want zij geschieden in en binnen het wezen zelf, zonder enig aanzien van de schepselen, op een ondoorgrondelijke manier. Zij worden ook gedeelde werken genoemd, of onderscheiden en onmededeelbare werken. Want de vaderlijkheid komt de Vader alleen toe, de Zoonwording alleen de Zoon en het uitgaan |
==== 14. Wat verstaat u onder werken van de Godheid die buiten zijn? ==== | ==== 14. Wat verstaat u onder werken van de Godheid die buiten zijn? ==== | ||
Regel 133: | Regel 133: | ||
- In Lucas 11:19-20 wordt Hij Gods vinger genoemd: “Indien Ik door Beëlzebul de boze geesten uitdrijf, door wie doen uw zonen het dan? Daarom zullen zij rechters over u zijn. Maar indien Ik door de vinger Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.” Dit wil zeggen dat de Heere door de Heilige Geest Zijn kracht vertoont.((*Exodus 8:17)) | - In Lucas 11:19-20 wordt Hij Gods vinger genoemd: “Indien Ik door Beëlzebul de boze geesten uitdrijf, door wie doen uw zonen het dan? Daarom zullen zij rechters over u zijn. Maar indien Ik door de vinger Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen.” Dit wil zeggen dat de Heere door de Heilige Geest Zijn kracht vertoont.((*Exodus 8:17)) | ||
- Water, in Johannes 3:5: " | - Water, in Johannes 3:5: " | ||
- | - Vuur, zoals in Matteüs 3:11: "Hij, die na mij komt, (...) zal u dopen met de heilige Geest en met vuur”. Dit ziet op de werking van de Geest, die de vuiligheden wegbrandt en ons aansteekt tot de vreze van God en de liefde, om zowel God als onze naasten te beminnen. En zo zijn er nog wel meer van Zijn werkingen aan het vuur gelijk. | + | - Vuur, zoals in Matteüs 3:11: "Hij, die na mij komt, (…) zal u dopen met de heilige Geest en met vuur”. Dit ziet op de werking van de Geest, die de vuiligheden wegbrandt en ons aansteekt tot de vreze van God en de liefde, om zowel God als onze naasten te beminnen. En zo zijn er nog wel meer van Zijn werkingen aan het vuur gelijk. |
- Het zaad, in 1 Johannes 3:9: "Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem". Omdat de gelovigen door Zijn kracht als door het zaad vernieuwd worden en tot nieuwe mensen geschapen worden, opdat ze, aan de zonden gestorven, voor God leven. | - Het zaad, in 1 Johannes 3:9: "Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem". Omdat de gelovigen door Zijn kracht als door het zaad vernieuwd worden en tot nieuwe mensen geschapen worden, opdat ze, aan de zonden gestorven, voor God leven. | ||
- De zalving((*1 Johannes 2:27)) en vreugdeolie((*Psalm 45:8)), welke betekenis genomen is van de gewoonten van zalving, die in de Wet gebruikt werden om te kennen te geven de goede beleiding??? | - De zalving((*1 Johannes 2:27)) en vreugdeolie((*Psalm 45:8)), welke betekenis genomen is van de gewoonten van zalving, die in de Wet gebruikt werden om te kennen te geven de goede beleiding??? | ||
Regel 148: | Regel 148: | ||
- Macedonius, die zei dat de Heilige Geest geen Heer was, maar een knecht en dienaar; geen schepper, maar een schepsel; en dat de naam Geest alleen ziet op de nieuwe bewegingen die God in de wedergeboorte verwekt. Hiertoe misbruikte hij een Schriftplaats als Psalm 51:12: “Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in mijn binnenste een vaste geest”, waar de naam geest voor de geschapen gaven gebruikt wordt. | - Macedonius, die zei dat de Heilige Geest geen Heer was, maar een knecht en dienaar; geen schepper, maar een schepsel; en dat de naam Geest alleen ziet op de nieuwe bewegingen die God in de wedergeboorte verwekt. Hiertoe misbruikte hij een Schriftplaats als Psalm 51:12: “Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in mijn binnenste een vaste geest”, waar de naam geest voor de geschapen gaven gebruikt wordt. | ||
- Servetus, die verzon dat de Heilige Geest niet anders was dan een kracht van God, die in alle dingen is ingestort zodat zij bewogen en versterkt worden; wat de naturalisten de natuur noemen. | - Servetus, die verzon dat de Heilige Geest niet anders was dan een kracht van God, die in alle dingen is ingestort zodat zij bewogen en versterkt worden; wat de naturalisten de natuur noemen. | ||
- | - De nieuwere Griekse schrijvers, die de voortkoming | + | - De nieuwere Griekse schrijvers, die het uitgaan |
- Campanus en sommige wederdopers, | - Campanus en sommige wederdopers, | ||
- Zij die loochenen dat Hij door één en hetzelfde geloof en door één en dezelfde aanroeping mét de Vader en de Zoon moet worden aangebeden. | - Zij die loochenen dat Hij door één en hetzelfde geloof en door één en dezelfde aanroeping mét de Vader en de Zoon moet worden aangebeden. | ||