Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:3

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
institutie:3 [16-09-2020 om 15.19 uur] ds. J.H. Zwartinstitutie:3 [29-04-2021 om 00.06 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 44: Regel 44:
 ==== 6. Maar waarom wordt die derde Persoon Geest genoemd? ==== ==== 6. Maar waarom wordt die derde Persoon Geest genoemd? ====
  
-  - Omdat Hij met de Vader en de Zoon de wezenlijke en werkende kracht is, die een eigen zelfstandigheid heeft en van beide gelijkelijk voortkomt en als geblazen is.+  - Omdat Hij met de Vader en de Zoon de wezenlijke en werkende kracht is, die een eigen zelfstandigheid heeft en van beide gelijkelijk uitgaat en als geblazen is.
   - In overdrachtelijke zin, ter aanduiding van het effect of volbrachte werk.   - In overdrachtelijke zin, ter aanduiding van het effect of volbrachte werk.
   - Omdat Hij blaast waar Hij wil.((*Johannes 3:8))   - Omdat Hij blaast waar Hij wil.((*Johannes 3:8))
Regel 91: Regel 91:
 ==== 9. Wat is dan de Heilige Geest? ==== ==== 9. Wat is dan de Heilige Geest? ====
  
-Hij is de derde Persoon van de enige Drie-eenheid, eeuwig, van één wezen met de Vader en de Zoon, en van beide gelijkelijk en onderscheidenlijk voortkomend, een Schepper en Behouder tegelijk met de Vader en de Zoon, die in de harten van de uitverkorenen gevonden wordt. Zodat Hij die heiligt met de Vader en de Zoon tegelijk en eenpaarlijk aangebeden moet worden. Deze zending is geheel en al krachtig werkend en niet een zending van Zijn wezen, dat immers onmetelijk is, als de ware Godheid zelf zijnde, van plaats niet veranderd, en is als God ook niet op één plaats, maar overal aanwezig (Galaten 4:6).+Hij is de derde Persoon van de enige Drie-eenheid, eeuwig, van één wezen met de Vader en de Zoon, en van beide gelijkelijk en onderscheidenlijk uitgaand, een Schepper en Behouder tegelijk met de Vader en de Zoon, die in de harten van de uitverkorenen gevonden wordt. Zodat Hij die heiligt met de Vader en de Zoon tegelijk en eenpaarlijk aangebeden moet worden. Deze zending is geheel en al krachtig werkend en niet een zending van Zijn wezen, dat immers onmetelijk is, als de ware Godheid zelf zijnde, van plaats niet veranderd, en is als God ook niet op één plaats, maar overal aanwezig (Galaten 4:6).
  
 ==== 10. Hoe bewijst u dat de Heilige Geest uitgaat van de Vader? ==== ==== 10. Hoe bewijst u dat de Heilige Geest uitgaat van de Vader? ====
Regel 99: Regel 99:
 ==== 11. Hoe bewijst u dat de Heilige Geest uitgaat van de Zoon? ==== ==== 11. Hoe bewijst u dat de Heilige Geest uitgaat van de Zoon? ====
  
-In Johannes 14:26 en 15:26 wordt gezegd dat Hij gezonden en gegeven wordt, niet alleen door de Vader, maar ook door de Zoon. En in Johannes 16:14 dat Hij alles van Christus ontvangt: “Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen.”. In Romeinen 8:9 heet Hij de Geest van de Vader en van de Zoon. En ook in Galaten 4:6 wordt Hij de Geest van de Zoon genoemd. Hij is dus waarachtig God, uit een en dezelfde godheid voortkomend, zowel van de Vader als van de Zoon, en van de Vader en de Zoon onderscheiden. Bovendien heeft Christus de Heilige Geest, zo zegt Augustinus, door het opblazen gegeven, opdat Hij zou betonen dat Hij ook van Hem voortkomt.((*Johannes 20:22))+In Johannes 14:26 en 15:26 wordt gezegd dat Hij gezonden en gegeven wordt, niet alleen door de Vader, maar ook door de Zoon. En in Johannes 16:14 dat Hij alles van Christus ontvangt: “Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen.”. In Romeinen 8:9 heet Hij de Geest van de Vader en van de Zoon. En ook in Galaten 4:6 wordt Hij de Geest van de Zoon genoemd. Hij is dus waarachtig God, die uitgaat van een en dezelfde godheid, zowel van de Vader als van de Zoon, en van de Vader en de Zoon onderscheiden. Bovendien heeft Christus de Heilige Geest, zo zegt Augustinus, door het opblazen gegeven, opdat Hij zou betonen dat Hij ook van Hem uitgaat.((*Johannes 20:22))
  
 //Tegenwerping: //Christus zegt dat de Geest uitgaat van de Vader, dus gaat Hij niet uit van de Zoon. \\ //Antwoord: //Christus sluit zichzelf daar niet buiten, zodat dit daaruit niet afgeleid kan worden. //Tegenwerping: //Christus zegt dat de Geest uitgaat van de Vader, dus gaat Hij niet uit van de Zoon. \\ //Antwoord: //Christus sluit zichzelf daar niet buiten, zodat dit daaruit niet afgeleid kan worden.
  
-//Tegenwerping: //Als God de Heilige Geest één is, kan Hij ook maar één beginsel hebben, en daarmee alleen uit de Vader voortkomen. \\ //Antwoord: //Dit is een zeer slecht argument, omdat het blazen van de Vader en van de Zoon, waardoor de Heilige Geest uit beiden voortkomt, één en hetzelfde is.+//Tegenwerping: //Als God de Heilige Geest één is, kan Hij ook maar één beginsel hebben, en daarmee alleen van de Vader uitgaan. \\ //Antwoord: //Dit is een zeer slecht argument, omdat het blazen van de Vader en van de Zoon, waardoor de Heilige Geest van beiden uitgaat, één en hetzelfde is.
  
 ==== 12. Wat zijn de eigenschappen waardoor de Personen van elkaar onderscheiden zijn? ==== ==== 12. Wat zijn de eigenschappen waardoor de Personen van elkaar onderscheiden zijn? ====
Regel 109: Regel 109:
   - De niet-geboorte of vaderlijkheid is een onmededeelbare eigenschap van de eerste Persson van de Drie-eenheid, waardoor het komt dat de Vader van niemand is dan van Zichzelf; niet gemaakt, niet geboren, maar Hij baart de Zoon van eeuwigheid.   - De niet-geboorte of vaderlijkheid is een onmededeelbare eigenschap van de eerste Persson van de Drie-eenheid, waardoor het komt dat de Vader van niemand is dan van Zichzelf; niet gemaakt, niet geboren, maar Hij baart de Zoon van eeuwigheid.
   - De geboorte of Zoonwording, genomen in een lijdelijke zin, waardoor de Zoon ontvangt en in Zich heeft Zijn gehele wezen van de Vader.   - De geboorte of Zoonwording, genomen in een lijdelijke zin, waardoor de Zoon ontvangt en in Zich heeft Zijn gehele wezen van de Vader.
-  - De uitkoming of voortkoming, mede in de lijdelijke zin genomen, waardoor de Heilige Geest van eeuwigheid hetzelfde en gehele wezen ontvangt van de Vader en de Zoon, en heeft het helemaal in zich.+  - Het uitgaan, mede in de lijdelijke zin genomen, waardoor de Heilige Geest van eeuwigheid hetzelfde en gehele wezen ontvangt van de Vader en de Zoon, en heeft het helemaal in zich.
  
 ==== 13. Hoe worden deze eigenschappen anders genoemd? ==== ==== 13. Hoe worden deze eigenschappen anders genoemd? ====
  
-Ze worden werken van de Drie-eenheid tot de dingen die binnen zijn genoemd. Want zij geschieden in en binnen het wezen zelf, zonder enig aanzien van de schepselen, op een ondoorgrondelijke manier. Zij worden ook gedeelde werken genoemd, of onderscheiden en onmededeelbare werken. Want de vaderlijkheid komt de Vader alleen toe, de Zoonwording alleen de Zoon en de voortkoming alleen de Heilige Geest.+Ze worden werken van de Drie-eenheid tot de dingen die binnen zijn genoemd. Want zij geschieden in en binnen het wezen zelf, zonder enig aanzien van de schepselen, op een ondoorgrondelijke manier. Zij worden ook gedeelde werken genoemd, of onderscheiden en onmededeelbare werken. Want de vaderlijkheid komt de Vader alleen toe, de Zoonwording alleen de Zoon en het uitgaan alleen de Heilige Geest.
  
 ==== 14. Wat verstaat u onder werken van de Godheid die buiten zijn? ==== ==== 14. Wat verstaat u onder werken van de Godheid die buiten zijn? ====
Regel 148: Regel 148:
   - Macedonius, die zei dat de Heilige Geest geen Heer was, maar een knecht en dienaar; geen schepper, maar een schepsel; en dat de naam Geest alleen ziet op de nieuwe bewegingen die God in de wedergeboorte verwekt. Hiertoe misbruikte hij een Schriftplaats als Psalm 51:12: “Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in mijn binnenste een vaste geest”, waar de naam geest voor de geschapen gaven gebruikt wordt.   - Macedonius, die zei dat de Heilige Geest geen Heer was, maar een knecht en dienaar; geen schepper, maar een schepsel; en dat de naam Geest alleen ziet op de nieuwe bewegingen die God in de wedergeboorte verwekt. Hiertoe misbruikte hij een Schriftplaats als Psalm 51:12: “Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in mijn binnenste een vaste geest”, waar de naam geest voor de geschapen gaven gebruikt wordt.
   - Servetus, die verzon dat de Heilige Geest niet anders was dan een kracht van God, die in alle dingen is ingestort zodat zij bewogen en versterkt worden; wat de naturalisten de natuur noemen.   - Servetus, die verzon dat de Heilige Geest niet anders was dan een kracht van God, die in alle dingen is ingestort zodat zij bewogen en versterkt worden; wat de naturalisten de natuur noemen.
-  - De nieuwere Griekse schrijvers, die de voortkoming van de Geest van de Zoon ontkenden.+  - De nieuwere Griekse schrijvers, die het uitgaan van de Geest van de Zoon ontkenden.
   - Campanus en sommige wederdopers, die geroepen hebben dat de Heilige Geest er pas geweest is na de verheerlijking van Christus. Hiertoe misbruikten zij het getuigenis van Johannes 7:39: "De Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.”Want het is duidelijk dat de evangelist hier niet spreekt van de Persoon van de Geest, maar van Zijn wonderlijke gaven, die op de Pinksterdag op de apostelen zijn uitgestort, zoals daarvan ook sprake is in de uitspraak van de discipelen van Johannes in Handelingen 19:2: “Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een heilige Geest is.”   - Campanus en sommige wederdopers, die geroepen hebben dat de Heilige Geest er pas geweest is na de verheerlijking van Christus. Hiertoe misbruikten zij het getuigenis van Johannes 7:39: "De Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.”Want het is duidelijk dat de evangelist hier niet spreekt van de Persoon van de Geest, maar van Zijn wonderlijke gaven, die op de Pinksterdag op de apostelen zijn uitgestort, zoals daarvan ook sprake is in de uitspraak van de discipelen van Johannes in Handelingen 19:2: “Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een heilige Geest is.”
   - Zij die loochenen dat Hij door één en hetzelfde geloof en door één en dezelfde aanroeping mét de Vader en de Zoon moet worden aangebeden.   - Zij die loochenen dat Hij door één en hetzelfde geloof en door één en dezelfde aanroeping mét de Vader en de Zoon moet worden aangebeden.
  
  


Paginahulpmiddelen