Dit is een oude revisie van het document!
De leer van de oorspronkelijke gerechtigheid, of de eerste volkomenheid en oprechtheid van onze natuur.
Ja, dat wordt bewezen uit de voorgaande leer. Want Genesis 1:2727 En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen. zegt "En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen".
Wij hebben gezegd dat het voornaamste deel van dat beeld geweest is de uitdrukking van de gerechtigheid en heiligheid in de mens geschied; waarvan een duidelijk teken was dat ze zich in hun naaktheid niet schaamden. Genesis 2:2525 En zij beiden waren naakt, de mens en zijn vrouw, maar zij schaamden zich voor elkander niet. "En zij beiden waren naakt, de mens en zijn vrouw, maar zij schaamden zich voor elkander niet".
Bovendien, Genesis 1:3131 En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag. (dus niet 2:31.), na de schepping van de mens voegt Mozes meteen daarbij "En zie, het was zeer goed".
Hiertoe dient ook dat tot de Efeziërs, Efeziërs 4:2424 en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid. "En de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid."
Niet om met God weer verzoend te worden en van zonde genezen (die hij immers niet had begaan) maar door wie hij, zo lang hij wilde, in de genade Gods zou behouden en van zonde bewaard worden. Want de spreuk van Christus is altijd waar "Zonder Mij kunt gij niets doen", Johannes 15:55 Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen..
Het was geen substantie of wezen, maar een oprechtheid en volmaaktheid in de natuur en daarom een hoedanigheid die zonder het verderf van het subject of onderwerp, dat is van de ziel, mocht afwezen en bijwezen zoals de bepaling van het toeval meebrengt. Want de oprechte natuur en de oprechtheid van de natuur zijn verschillend, zoals een rechte lijn en de rechtheid van de lijn verschillend zijn. Want de lijn is het onderwerp van de gerechtigheid. Daarom is de ziel van Adam het onder