Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
| Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
| institutie:12 [31-05-2025 om 12.33 uur] – Cornelis Bregman | institutie:12 [20-09-2025 om 11.30 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
|---|---|---|---|
| Regel 6: | Regel 6: | ||
| Het is een goddelijke instelling, want: | Het is een goddelijke instelling, want: | ||
| - | |||
| - het huwelijk is door God ingesteld tussen heilige personen die niet wisten van schuld; ze waren in het paradijs dus werkelijk een echt beeld van God.((*Genesis 1:27-28 *Genesis 2: | - het huwelijk is door God ingesteld tussen heilige personen die niet wisten van schuld; ze waren in het paradijs dus werkelijk een echt beeld van God.((*Genesis 1:27-28 *Genesis 2: | ||
| - het is een voorbeeld en voorschrift geweest van het ware en geestelijke huwelijk dat er tussen Christus en zijn gemeente zou zijn.((*Efeziërs 5:23)) | - het is een voorbeeld en voorschrift geweest van het ware en geestelijke huwelijk dat er tussen Christus en zijn gemeente zou zijn.((*Efeziërs 5:23)) | ||
| Regel 72: | Regel 71: | ||
| ==== 9. Is het de dienaren van het Woord toegestaan in het huwelijk te treden? ==== | ==== 9. Is het de dienaren van het Woord toegestaan in het huwelijk te treden? ==== | ||
| - | Ja, het is hun toegestaan[, om de volgende redenen:] | + | Ja, [want:] |
| - God geeft dat ook zij in staat zijn een huwelijk aan te gaan en kinderen te krijgen. Ook voor hen geldt dat het samengaan van man en vrouw een natuurlijk gegeven is.((*Genesis 1:27 *Genesis 2:18,24)) | - God geeft dat ook zij in staat zijn een huwelijk aan te gaan en kinderen te krijgen. Ook voor hen geldt dat het samengaan van man en vrouw een natuurlijk gegeven is.((*Genesis 1:27 *Genesis 2:18,24)) | ||
| - | - Het huwelijk is ook heilig en goed, en het hoort in ere te zijn bij allen en het bed onbezoedeld (Hebreeën 13:4). Ook Christus noemt het huwelijk een goddelijke en dus ook heilige samenvoeging, | + | - Het huwelijk is ook heilig en goed, en het hoort in ere te zijn bij allen en het bed onbezoedeld (Hebreeën 13:4). Ook Christus noemt het huwelijk een goddelijke en dus ook heilige samenvoeging, |
| - De apostel voor de heidenen schreef in 1 Timoteüs 3:2 en ook in Titus 1:6 dat een opziener onbesproken moet zijn en de man van één vrouw. Dus níet van één gemeente, zoals de roomsen beweren, want de apostel schrijft in de genoemde plaatsen in de Schrift niet over het ambt van een bisschop, maar over een persoon [van vlees en bloed]. Paulus verbiedt het zo’n opziener [of leider van de gemeente] ook niet om wanneer zijn vrouw gestorven is, opnieuw te trouwen. Iemand die na de dood van zijn eerste vrouw een tweede vrouw trouwt, blijft de man van één vrouw als hij met die ene vrouw tevreden is. De apostel wil namelijk dat een oprecht man tevreden is met één vrouw en niet op Joodse en heidense manier tegelijkertijd twee of méér vrouwen heeft. | - De apostel voor de heidenen schreef in 1 Timoteüs 3:2 en ook in Titus 1:6 dat een opziener onbesproken moet zijn en de man van één vrouw. Dus níet van één gemeente, zoals de roomsen beweren, want de apostel schrijft in de genoemde plaatsen in de Schrift niet over het ambt van een bisschop, maar over een persoon [van vlees en bloed]. Paulus verbiedt het zo’n opziener [of leider van de gemeente] ook niet om wanneer zijn vrouw gestorven is, opnieuw te trouwen. Iemand die na de dood van zijn eerste vrouw een tweede vrouw trouwt, blijft de man van één vrouw als hij met die ene vrouw tevreden is. De apostel wil namelijk dat een oprecht man tevreden is met één vrouw en niet op Joodse en heidense manier tegelijkertijd twee of méér vrouwen heeft. | ||
| - | - De levitische priesters onthielden zich weliswaar niet voor altijd maar wél in de periode dat zij dienst deden, van het normale huwelijksleven, | + | - De levitische priesters onthielden zich weliswaar niet voor altijd maar wél in de periode dat zij dienst deden, van het normale huwelijksleven, |
| - En andersom geredeneerd: | - En andersom geredeneerd: | ||
| - In Daniël 11:37 zegt de profeet over de antichrist dat hij in de gemeente zal heersen, de vrouwen zal verachten en de leden van de gemeente met vuile, schandalige en boze lusten zal opzadelen. En Paulus noemt in 1 Timoteüs 4:1 de redeneringen om ongehuwd te moeten leven “leringen van boze geesten”. | - In Daniël 11:37 zegt de profeet over de antichrist dat hij in de gemeente zal heersen, de vrouwen zal verachten en de leden van de gemeente met vuile, schandalige en boze lusten zal opzadelen. En Paulus noemt in 1 Timoteüs 4:1 de redeneringen om ongehuwd te moeten leven “leringen van boze geesten”. | ||
| Regel 286: | Regel 284: | ||
| //**Hoe denkt u over de huwelijksmaaltijden, | //**Hoe denkt u over de huwelijksmaaltijden, | ||
| - | Ja, dat denk ik wel, want ze zijn bij vrijwel alle volken gebruikelijk en dus heel gewoon geweest; bovendien wordt dit bevestigd door veel voorbeelden in de Schrift. We lezen in Genesis 29:22 dat Laban een grote maaltijd gehouden heeft, en Christus heeft deze gewoonte met Zijn aanwezigheid bevestigd en er bovendien Zijn goedkeuring aan gegeven door Zijn geschenk om het water in de stenen watervaten in de allerbeste wijn te veranderen.((*Johannes 2:1-8)) Maar bij zulke maaltijden moet men wel bedacht zijn op wat er over de bruiloft van Tobias gezegd wordt in Tobias 7:17 en 8:22; die werd namelijk gehouden in de ‘vreze des Heren’. Denk in dit verband ook aan de maaltijd die door koning Ahasveros georganiseerd werd.((*Ester 1:8)) Daar ging het er zo gematigd aan toe dat niemand werd gedwongen om veel te drinken. | + | Ja, dat denk ik wel, want ze zijn bij vrijwel alle volken gebruikelijk en dus heel gewoon geweest; bovendien wordt dit bevestigd door veel voorbeelden in de Schrift. We lezen in Genesis 29:22 dat Laban een grote maaltijd gehouden heeft, en Christus heeft deze gewoonte met Zijn aanwezigheid bevestigd en er bovendien Zijn goedkeuring aan gegeven door Zijn geschenk om het water in de stenen watervaten in de allerbeste wijn te veranderen.((*Johannes 2:1-8)) Maar bij zulke maaltijden moet men wel bedacht zijn op wat er over de bruiloft van Tobias gezegd wordt in Tobias 7:////17 en 8:////22; die werd namelijk gehouden in de ‘vreze des Heren’. Denk in dit verband ook aan de maaltijd die door koning Ahasveros georganiseerd werd.((*Ester 1:8)) Daar ging het er zo gematigd aan toe dat niemand werd gedwongen om veel te drinken. |
| Bruiloften worden voor de duivel en niet voor God gevierd als ze gepaard gaan met veel overdaad, met ijdel gepronk, met grote gulzigheid en dronkenschap, | Bruiloften worden voor de duivel en niet voor God gevierd als ze gepaard gaan met veel overdaad, met ijdel gepronk, met grote gulzigheid en dronkenschap, | ||
| Regel 298: | Regel 296: | ||
| ==== 40. Welke conclusie kunt u trekken uit deze formele reden voor het huwelijk? ==== | ==== 40. Welke conclusie kunt u trekken uit deze formele reden voor het huwelijk? ==== | ||
| - | - De band tussen de gehuwden is heel nauw, en wel van dien aard dat ze de band die er is tussen ouders en kinderen heel ver te boven gaat. Dat zegt God in Genesis 2:24: “Een man [zal] zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn,” | + | - De band tussen de gehuwden is heel nauw, en wel van dien aard dat ze de band die er is tussen ouders en kinderen heel ver te boven gaat. Dat zegt God in Genesis 2:24: “Een man [zal] zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.” |
| - Ze zijn niet alleen nauw aan elkaar verbonden, maar hun band kan ook niet meer worden losgemaakt. Ze zijn namelijk “één vlees”, dus één mens geworden. Daarom zegt Christus in Matteüs 19:6: “Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.” | - Ze zijn niet alleen nauw aan elkaar verbonden, maar hun band kan ook niet meer worden losgemaakt. Ze zijn namelijk “één vlees”, dus één mens geworden. Daarom zegt Christus in Matteüs 19:6: “Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.” | ||
| - Het recht dat de gehuwden hebben over elkaars lichaam, is aan elkaar gelijk. De een moet naar de ander kijken in het licht van 1 Korintiërs 7:4. Daar zegt de apostel dat man en vrouw één vlees zijn, waaruit hij afleidt dat de man geen zeggenschap heeft over zijn lichaam maar de vrouw; en dat de vrouw geen zeggenschap heeft over haar lichaam maar de man. | - Het recht dat de gehuwden hebben over elkaars lichaam, is aan elkaar gelijk. De een moet naar de ander kijken in het licht van 1 Korintiërs 7:4. Daar zegt de apostel dat man en vrouw één vlees zijn, waaruit hij afleidt dat de man geen zeggenschap heeft over zijn lichaam maar de vrouw; en dat de vrouw geen zeggenschap heeft over haar lichaam maar de man. | ||
| Regel 316: | Regel 314: | ||
| Vanuit de maatschappij gedacht is het doel van het huwelijk dat het bij wijze van spreken een vruchtbare akker voor het maatschappelijk leven zal zijn. Met die bedoeling houdt de apostel de ouders in Efeziërs 6:4 voor om hun kinderen op te voeden in het onderwijs en de bestraffing van de Here. Het doel daarvan is dat de kinderen eenmaal nuttige en dienstbare burgers zijn in de gemeente en in de maatschappij, | Vanuit de maatschappij gedacht is het doel van het huwelijk dat het bij wijze van spreken een vruchtbare akker voor het maatschappelijk leven zal zijn. Met die bedoeling houdt de apostel de ouders in Efeziërs 6:4 voor om hun kinderen op te voeden in het onderwijs en de bestraffing van de Here. Het doel daarvan is dat de kinderen eenmaal nuttige en dienstbare burgers zijn in de gemeente en in de maatschappij, | ||
| - | Als u zonder verdere overwegingen op God Zelf ziet Die het huwelijk heeft ingesteld – dan is het doel van het huwelijk de eer van God Zelf. Dan gaat het erom dat de gehuwden Hem leren kennen, dienen, vrezen en eren, Die hen heeft samengebracht. De gehuwden moeten bedenken dat hun huwelijk een heerlijk en liefelijk beeld is van de verborgen eenheid die er is tussen Christus en Zijn gemeente, en die in dit leven al een begin heeft in geloof, liefde en gehoorzaamheid. In de hemel zal dat geestelijke huwelijk volkomen gerealiseerd worden.((*Efeziërs 5:32)) | + | Als u zonder verdere overwegingen op God zelf ziet die het huwelijk heeft ingesteld – dan is het doel van het huwelijk de eer van God zelf. Dan gaat het erom dat de gehuwden Hem leren kennen, dienen, vrezen en eren, die hen heeft samengebracht. De gehuwden moeten bedenken dat hun huwelijk een heerlijk en liefelijk beeld is van de verborgen eenheid die er is tussen Christus en zijn gemeente, en die in dit leven al een begin heeft in geloof, liefde en gehoorzaamheid. In de hemel zal dat geestelijke huwelijk volkomen gerealiseerd worden.((*Efeziërs 5:32)) |
| ==== 42. Wat is in strijd met deze leer over de doelstellingen van het huwelijk? ==== | ==== 42. Wat is in strijd met deze leer over de doelstellingen van het huwelijk? ==== | ||
| Regel 349: | Regel 347: | ||
| //**Wat zijn de taken van de man?**// | //**Wat zijn de taken van de man?**// | ||
| - | - Hij moet zijn vrouw onderwijzen in de vreze en in de dienst van de ware God.((*Deuteronomium 11:19 *1 Korintiërs 7:14-16)) Hij is het hoofd van zijn vrouw en moet haar beschermen, want hij heeft haar lief als zijn eigen vlees((*Efeziërs 5: | + | - Hij moet zijn vrouw onderwijzen in de vreze en in de dienst van de ware God.((*Deuteronomium 11:19 *1 Korintiërs 7:14-16)) Hij is het hoofd van zijn vrouw en moet haar beschermen, want hij heeft haar lief als zijn eigen vlees((*Efeziërs 5: |
| - Hij moet zijn beroep eerlijk uitoefenen en op die manier zijn vrouw en zijn gezin van al het nodige voorzien((*1 Timoteüs 5:8)). Als zijn vrouw bedroefd en in benauwdheid is, moet hij medelijden met haar hebben, haar troosten en haar helpen. Op deze manier neemt ook hij een deel op zich van de last die het huwelijk met zich meebrengt. Hij moet zijn vrouw ook ontzien als “brozer vaatwerk”, | - Hij moet zijn beroep eerlijk uitoefenen en op die manier zijn vrouw en zijn gezin van al het nodige voorzien((*1 Timoteüs 5:8)). Als zijn vrouw bedroefd en in benauwdheid is, moet hij medelijden met haar hebben, haar troosten en haar helpen. Op deze manier neemt ook hij een deel op zich van de last die het huwelijk met zich meebrengt. Hij moet zijn vrouw ook ontzien als “brozer vaatwerk”, | ||
| Regel 355: | Regel 353: | ||
| - Zij moet haar man de verschuldigde eer geven naar het voorbeeld van Sara, de vrouw van Abraham, die haar man gewoonlijk “heer” noemde, zoals Petrus ons voorhoudt.((* 1 Petrus 3:6)) | - Zij moet haar man de verschuldigde eer geven naar het voorbeeld van Sara, de vrouw van Abraham, die haar man gewoonlijk “heer” noemde, zoals Petrus ons voorhoudt.((* 1 Petrus 3:6)) | ||
| - | - Ze mag geen heerschappij voeren, maar moet haar man in alles gehoorzaam zijn, omdat hij haar “heer” is.((*Efeziërs 5:22)) Ze moet hem daarom onderdanig | + | - Ze mag geen heerschappij voeren, maar moet haar man in alles gehoorzaam zijn, omdat hij haar “heer” is.((*Efeziërs 5:22)) Ze moet hem daarom onderdanig zijn, maar dan op een vrijwillige manier en niet als een slavin of een dienstmeisje. Het behoort te zijn als de leden van het lichaam die het hoofd gehoorzamen, |
| ==== 47. Welke zaken zijn in strijd met de hierboven uiteengezette leer? ==== | ==== 47. Welke zaken zijn in strijd met de hierboven uiteengezette leer? ==== | ||
| Regel 366: | Regel 364: | ||
| ==== 48. Wat mag de gelovige in het huwelijk troost geven? ==== | ==== 48. Wat mag de gelovige in het huwelijk troost geven? ==== | ||
| - | - Dat het God is Die het huwelijk heeft ingesteld en het huwelijk | + | - Dat het God is Die het huwelijk heeft ingesteld en het ook tot stand brengt.((*Genesis 2:18-21 *Genesis 24: |
| - | - Dat Hij de gehuwden die de Here vrezen en Hem aanroepen, nabij is en hun moeiten matigt. Dat liet Hij zien door Zijn aanwezigheid op de bruiloft te Kana.((*Johannes 2:2)) | + | - Dat Hij de gehuwden die de Hem vrezen en aanroepen, nabij is en hun moeiten matigt. Dat liet Hij zien door zijn aanwezigheid op de bruiloft te Kana.((*Johannes 2:2)) |
| - Dat gehoorzaamheid en geduld bij moeiten en zorgen in het huwelijk van de gelovigen voor God aangenaam zijn, zoals Paulus ook zegt in 1 Timoteüs 2:15: De gelovige vrouw “zal behouden worden, kinderen ter wereld brengende, indien zij blijft in geloof, liefde en heiliging, met ingetogenheid.” | - Dat gehoorzaamheid en geduld bij moeiten en zorgen in het huwelijk van de gelovigen voor God aangenaam zijn, zoals Paulus ook zegt in 1 Timoteüs 2:15: De gelovige vrouw “zal behouden worden, kinderen ter wereld brengende, indien zij blijft in geloof, liefde en heiliging, met ingetogenheid.” | ||
| - Dat het huwelijk een heerlijke afbeelding is van de verborgen vereniging tussen Christus en de gemeente((*Efeziërs 5:32)). En ten slotte dat de hoop op de opstanding en de toekomstige heerlijkheid een heel geschikt en krachtig geneesmiddel is in alle moeiten en verdrietige dingen in het huwelijksleven.((*Job 19:25-27 *1 Petrus 3:7)) | - Dat het huwelijk een heerlijke afbeelding is van de verborgen vereniging tussen Christus en de gemeente((*Efeziërs 5:32)). En ten slotte dat de hoop op de opstanding en de toekomstige heerlijkheid een heel geschikt en krachtig geneesmiddel is in alle moeiten en verdrietige dingen in het huwelijksleven.((*Job 19:25-27 *1 Petrus 3:7)) | ||