Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:13 [28-02-2020 om 21.55 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:13 [29-08-2024 om 17.30 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== | + | ====== De echtscheiding en verlating ====== |
==== 1. Wat betekenen de woorden repudium (verlating) en divortium (echtscheiding)? | ==== 1. Wat betekenen de woorden repudium (verlating) en divortium (echtscheiding)? | ||
- | // | + | // |
- | ==== 2. Is er onderscheid tussen | + | ==== 2. Is er onderscheid tussen |
- | In de Schrift niet zonder meer. Modestinus zegt evenwel dat verlating plaatsvindt tussen ondertrouwden, | + | In de Schrift niet zonder meer. Modestinus zegt evenwel dat verlating plaatsvindt tussen ondertrouwden, |
==== 3. Als het huwelijk door onderlinge bewilliging gesloten wordt, mag het dan ook niet door bewilliging gebroken worden? ==== | ==== 3. Als het huwelijk door onderlinge bewilliging gesloten wordt, mag het dan ook niet door bewilliging gebroken worden? ==== | ||
Regel 55: | Regel 55: | ||
==== 9. Door welk persoonlijk gebrek kan het huwelijk van rechtswege ongeldig worden? ==== | ==== 9. Door welk persoonlijk gebrek kan het huwelijk van rechtswege ongeldig worden? ==== | ||
- | - Als iemand zich als maagd uitgeeft, met zekere getuigenissen, | + | - Als iemand zich als maagd uitgeeft, met zekere getuigenissen, |
- | - Wanneer iemand van de gehuwden door natuurlijk onvermogen tot het huwelijk onbekwaam is, of als de een of de ander het gebrek van het lichaam, namelijk een ongeneeslijke ziekte, die onbekend was, vanaf het begin van het huwelijk verborgen gehouden heeft. Evenals wanneer iemand zich uitgeeft voor een man maar eigenlijk besneden is of een eunuch. Daarbij maakt het niet uit of dit het geval is vanaf de geboorte, of door een ongeluk of door een besnijdenis, | + | - Wanneer iemand van de gehuwden door natuurlijk onvermogen tot het huwelijk onbekwaam is, of als de een of de ander het gebrek van het lichaam, namelijk een ongeneeslijke ziekte, die onbekend was, vanaf het begin van het huwelijk verborgen gehouden heeft. Evenals wanneer iemand zich uitgeeft voor een man maar eigenlijk besneden is of een eunuch. Daarbij maakt het niet uit of dit het geval is vanaf de geboorte, of door een ongeluk of door een besnijdenis, |
==== 10. Op hoeveel manieren kan een wettig huwelijk ontbonden worden? ==== | ==== 10. Op hoeveel manieren kan een wettig huwelijk ontbonden worden? ==== | ||
- | Op twee manieren. 1. Door de dood (die de laatste grens is van alle menselijke dingen) zoals de apostel leert, tegen Tertullianus, | + | Op twee manieren: |
- | 2. Door echtscheiding wordt een wettig en bevestigd huwelijk losgemaakt. We zullen daarom nu verder over de echtscheiding spreken. | + | - Door de dood, die de laatste grens is van alle menselijke dingen, zoals de apostel Paulus in tegenstelling tot Tertullianus, |
+ | - Door echtscheiding wordt een wettig en bevestigd huwelijk losgemaakt. We zullen daarom nu verder over de echtscheiding spreken. | ||
==== 11. Is het vanuit Gods recht bezien geoorloofd degene, die men eens tot zijn vrouw heeft genomen, te verlaten? ==== | ==== 11. Is het vanuit Gods recht bezien geoorloofd degene, die men eens tot zijn vrouw heeft genomen, te verlaten? ==== | ||
Regel 74: | Regel 75: | ||
Dat ze gebroken kunnen worden om rechtvaardige redenen wordt bewezen uit de wet op de verlating of echtscheiding, | Dat ze gebroken kunnen worden om rechtvaardige redenen wordt bewezen uit de wet op de verlating of echtscheiding, | ||
- | Uit Christus eigen woorden, Matteüs 19:8 en 9, die tweeërlei echtscheiding bespreekt. Een onwettige en lichtvaardige, | + | Uit Christus eigen woorden, Matteüs 19:8,9, die tweeërlei echtscheiding bespreekt. Een onwettige en lichtvaardige, |
==== 13. Welke zijn de oorzaken waarom het geoorloofd is het huwelijk te breken? ==== | ==== 13. Welke zijn de oorzaken waarom het geoorloofd is het huwelijk te breken? ==== | ||
Regel 88: | Regel 89: | ||
==== 15. Waarom zegt Christus dat hoererij en overspel alleen de enige en rechtvaardige reden van echtscheiding zijn? ==== | ==== 15. Waarom zegt Christus dat hoererij en overspel alleen de enige en rechtvaardige reden van echtscheiding zijn? ==== | ||
- | Omdat overspel van nature regelrecht strijdt tegen de natuur en het wezen van het huwelijk en de huwelijkse trouw en belofte: want twee worden door het huwelijk één vlees. Maar deze eenheid wordt door het overspel gebroken en ontbonden. | + | Omdat overspel van nature regelrecht strijdt tegen de natuur en het wezen van het huwelijk en de huwelijkse trouw en belofte: want twee worden door het huwelijk één vlees.((*Genesis 2: |
- | En vervolgens, omdat het niet gebeuren kan, dat een mens met twee personen één vlees zij. “Of weet gij niet, dat wie zich aan een hoor hecht, één lichaam (met haar) is?” zegt Paulus, 1Korintiërs | + | En vervolgens, omdat het niet gebeuren kan, dat een mens met twee personen één vlees zij. “Of weet gij niet, dat wie zich aan een hoor hecht, één lichaam (met haar) is?” zegt Paulus |
==== 16. Als overspel zich voordoet, moet dan in alle gevallen echtscheiding toegelaten worden? ==== | ==== 16. Als overspel zich voordoet, moet dan in alle gevallen echtscheiding toegelaten worden? ==== | ||
Regel 145: | Regel 146: | ||
==== 25. Breekt onvruchtbaarheid het huwelijk? ==== | ==== 25. Breekt onvruchtbaarheid het huwelijk? ==== | ||
- | Nee. Want dat gebrek is over het algemeen verborgen en dikwijls heeft God er herstel in aangebracht, | + | Nee, want dat gebrek is over het algemeen verborgen en dikwijls heeft God er herstel in aangebracht, |
- | Vervolgens moet erop gelet worden dat de kinderen van God komen, die de baarmoeder sluit en opent naar zijn goeddunken. Zo lijkt het, dat degene God bestrijdt, als hij zijn vrouw, die hij van Zijn hand ontvangen heeft, verlaten wil, op voorwaarde dat zij hem kinderen baart. | + | Vervolgens moet erop gelet worden dat de kinderen van God komen, die de baarmoeder sluit en opent naar Zijn goeddunken. Zo lijkt het, dat degene God bestrijdt, als hij zijn vrouw, die hij van Zijn hand ontvangen heeft, verlaten wil, op voorwaarde dat zij hem kinderen baart. |
==== 26. Moet echtscheiding wel toegelaten worden om boze misdaden of ‘burgerlijke dood’ (namelijk als zo’n iemand veroordeeld is tot het roeien op de galeien, in de mijnen te graven of tot een eeuwige ballingschap of eeuwige gevangenisstraf) of om enige ziekte die men na het bevestigde huwelijk gekregen heeft, of om strengheid, wreedheid en gemene streken, die iemand gelegd worden? ==== | ==== 26. Moet echtscheiding wel toegelaten worden om boze misdaden of ‘burgerlijke dood’ (namelijk als zo’n iemand veroordeeld is tot het roeien op de galeien, in de mijnen te graven of tot een eeuwige ballingschap of eeuwige gevangenisstraf) of om enige ziekte die men na het bevestigde huwelijk gekregen heeft, of om strengheid, wreedheid en gemene streken, die iemand gelegd worden? ==== | ||
Regel 155: | Regel 156: | ||
Maar wat betreft de ziekten die na het wettig voltrokken huwelijk over iemand komen, daarin moet men de algemene regel onthouden: ‘Het benauwend fortuin moet men in het huwelijk lijdzaam verdragen, als ze vrij van schuld is.’ De melaatsheid rekent men nochtans wel onder de oorzaken van echtscheiding. Want er is een wet over de melaatse, Leviticus 13:46, dat ze alleen moesten wonen buiten de algemene vergadering, | Maar wat betreft de ziekten die na het wettig voltrokken huwelijk over iemand komen, daarin moet men de algemene regel onthouden: ‘Het benauwend fortuin moet men in het huwelijk lijdzaam verdragen, als ze vrij van schuld is.’ De melaatsheid rekent men nochtans wel onder de oorzaken van echtscheiding. Want er is een wet over de melaatse, Leviticus 13:46, dat ze alleen moesten wonen buiten de algemene vergadering, | ||
- | Wat betreft de wreedheid en het kwaad handelen of de halfhartigheid van de ene gehuwde of de andere, laten de wet van Theodorus (die in de Codex staat) het Canonisch recht, en de opvatting van veel Godgeleerde mannen, toe, dat in zo’n geval (nadat men meerdere malen, maar tevergeefs, geprobeerd heeft hen te verzoenen, en hen een zekere tijd van hun huizen gescheiden heeft) wel echtscheiding mag plaats hebben, opdat de onschuldige, | + | Wat betreft de wreedheid en het kwaad handelen of de halfhartigheid van de ene gehuwde of de andere, laten de wet van Theodorus (die in de Codex staat) het Canonisch recht, en de opvatting van veel Godgeleerde mannen, toe, dat in zo’n geval (nadat men meerdere malen, maar tevergeefs, geprobeerd heeft hen te verzoenen, en hen een zekere tijd van hun huizen gescheiden heeft) wel echtscheiding mag plaats hebben, opdat de onschuldige, |
- | De onschuldige is in de tussentijd geroepen tot de ongehuwde staat en bidde om overwinning tot Hem, die niemand laat verzoeken boven zijn vermogen, | + | De onschuldige is in de tussentijd geroepen tot de ongehuwde staat en bidde om overwinning tot Hem, die niemand laat verzoeken boven zijn vermogen, |
- | Maar onze kerkelijke wetten gebieden zeer godvruchtig, | + | Maar onze kerkelijke wetten gebieden zeer godvruchtig, |
==== 27. Wat denkt u wat men moet doen, als een van de gehuwden goddeloos, afvallig of een hardnekkige ketter is geworden en de ander probeert te trekken en te dwingen in dezelfde afvalligheid en goddeloosheid of zijn schandelijke ketterij of enige andere misdaad? ==== | ==== 27. Wat denkt u wat men moet doen, als een van de gehuwden goddeloos, afvallig of een hardnekkige ketter is geworden en de ander probeert te trekken en te dwingen in dezelfde afvalligheid en goddeloosheid of zijn schandelijke ketterij of enige andere misdaad? ==== | ||
Regel 171: | Regel 172: | ||
==== 29. Heeft de vrouw niet hetzelfde recht tegenover de man in het eisen van echtscheiding, | ==== 29. Heeft de vrouw niet hetzelfde recht tegenover de man in het eisen van echtscheiding, | ||
- | Gelet op het recht, dat de een het lichaam van de ander bezit((1 | + | Gelet op het recht, dat de een het lichaam van de ander bezit((*1 Korintiërs |
- | )), is eenieder gelijk in de verbintenis. Daarom is het behoorlijk, dat men in een gelijke verbintenis, | + | |
==== 30. Door wie dient de echtscheiding voltrokken te worden? ==== | ==== 30. Door wie dient de echtscheiding voltrokken te worden? ==== | ||
- | Niet door een privaat persoon of een private autoriteit, door de onschuldige echtgenoot: want niemand mag in zijn eigen zaak rechter zijn. Maar door legitieme rechters, zowel kerkelijke als burgerlijke (want het huwelijksrecht is een gemengd recht, goddelijk en menselijk) en dat niet roekeloos, maar als men zijn best zal hebben gedaan om te verzoenen en daarbij ook, volgens de wet, van de bijeengebrachte en bewezen oorzaken kennis genomen en die beoordeeld te hebben((Matt. 18:15,16,17. | + | Niet door een privaat persoon of een private autoriteit, door de onschuldige echtgenoot: want niemand mag in zijn eigen zaak rechter zijn. Maar door legitieme rechters, zowel kerkelijke als burgerlijke (want het huwelijksrecht is een gemengd recht, goddelijk en menselijk) en dat niet roekeloos, maar als men zijn best zal hebben gedaan om te verzoenen en daarbij ook, volgens de wet, van de bijeengebrachte en bewezen oorzaken kennis genomen en die beoordeeld te hebben((*Matteüs |
- | )) (want men zal niet degene geloven die zijn eigen schande naar voren brengt). Want Abraham heeft ook niet zelf, overeenkomstig zijn eigen oordeel, maar door de geopenbaarde opdracht van God, Hagar uitgestoten, | + | |
==== 32. Welke opvattingen strijden tegen deze leer? ==== | ==== 32. Welke opvattingen strijden tegen deze leer? ==== | ||
Regel 185: | Regel 184: | ||
- Zo leren ze dat de kennis van en het oordeel over huwelijkse zaken alleen de kerkenraad, dat is, de priesters en ambts-papen, | - Zo leren ze dat de kennis van en het oordeel over huwelijkse zaken alleen de kerkenraad, dat is, de priesters en ambts-papen, | ||
- | Hier spreekt de apostel van een ongeoorloofde scheiding, die geschiedt om lichtvaardige oorzaken, zoals twist en enige verstoring van het gemoed, zoals het woord // | + | Hier spreekt de apostel van een ongeoorloofde scheiding, die geschiedt om lichtvaardige oorzaken, zoals twist en enige verstoring van het gemoed, zoals het woord // |
- | )) Door deze leer wordt de echtscheiding veranderd in een spot en een schandelijke wreedheid, waardoor de onschuldige partij, zonder zijn schuld, van zijn recht wordt beroofd. | + | |
- | Hierbij komt dat de Schrift de betekenis van de echtscheiding zo gebruikt, dat de verlaten personen vrij opnieuw mogen trouwen. De priester wordt wel verboden een verlatene te nemen((Lev. 21:7 | + | Hierbij komt dat de Schrift de betekenis van de echtscheiding zo gebruikt, dat de verlaten personen vrij opnieuw mogen trouwen. De priester wordt wel verboden een verlatene te nemen((*Leviticus |
- | )): maar de anderen niet((Deut. 24:2 | + | |
- | )): ja, hiertoe wordt de scheidbrief gegeven, opdat de eerste de verlatene niet met recht mocht opeisen en dat het andere huwelijk vast en bondig zou zijn. | + | |
- | Ten slotte is er de perverse mening van hen, die denken dat deze wet op de echtscheiding((Deut. 24:1 | + | Ten slotte is er de perverse mening van hen, die denken dat deze wet op de echtscheiding((*Deuteronomium |
- | )), nu ook in de Christelijke Kerk van kracht behoort te zijn. | + |