Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
| Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
| institutie:13 [28-02-2020 om 22.24 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:13 [07-10-2025 om 19.38 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
|---|---|---|---|
| Regel 1: | Regel 1: | ||
| - | ====== | + | ====== De echtscheiding en verlating ====== |
| - | ==== 1. Wat betekenen de woorden repudium (verlating) en divortium (echtscheiding)? | + | ==== 1. Wat betekenen de [Latijnse] |
| - | // | + | // |
| - | ==== 2. Is er onderscheid tussen verlating en echtscheiding? ==== | + | // |
| - | In de Schrift niet zonder meer. Modestinus zegt evenwel dat verlating plaatsvindt tussen ondertrouwden, | + | De Hebreeën spreken wel van een afsnijding. En de Grieken van een wegzending((*Matteüs 19:8)) of ontbinding. Matteüs 5:31 spreekt van "een scheidbrief" |
| - | ==== 3. Als het huwelijk door onderlinge bewilliging gesloten wordt, mag het dan ook niet door bewilliging gebroken worden? ==== | + | ==== 2. Is er verschil tussen verlating en echtscheiding? ==== |
| - | Nee, want het huwelijk wordt niet alleen door menselijke bewilliging, zoals andere handelingen in het menselijk verkeer, maar vooral ook door goddelijke autoriteit tot stand gebracht, zodat hiervan geldt: " | + | Uit de Schrift kennen we hiertussen geen verschil. Modestinus zegt echter dat verlating plaatsvindt tussen ondertrouwden, en echtscheiding tussen getrouwden. Dit onderscheid zullen wij omwille van de duidelijkheid aanhouden. Daarom zullen we eerst spreken over de verlating, dat wil zeggen: over de verbreking van de verloving. |
| - | ==== 4. In welke gevallen mag dan verlating plaatshebben of de ondertrouw ontbonden | + | ==== 3. Kan een huwelijk dat door wederzijdse toestemming is aangegaan ook door louter toestemming gebroken |
| - | Over het algemeen wordt gesproken van zeven gevallen: | + | Nee, want het huwelijk |
| - | - Als een persoon na de ondertrouw in kwaad gerucht komt vanwege een zonde. | + | |
| - | - Als er een een of ander zwaar gebrek aan het lichaam of aan het gemoed voorkomt, die het gebruik van het huwelijk | + | |
| - | - Wanneer er sprake is van zogenaamde overspelige verwantschap; | + | |
| - | - Bij het verkeerd en langdurig afwezig zijn van de bruidegom of de bruid. Dat is immers een verbreking van de belofte. Dit gebeurt na drie voorgaande openbare afkondigingen in de kerkelijke vergadering. Wie echter tegen zijn wil wegblijft, mag niet als een verlater | + | |
| - | - Bij schandelijke ketterij of afval van de ware religie en godsdienst. | + | |
| - | - Wanneer er sprake is een dusdanige verstoring van de verstandhouding tussen bruidegom en bruid, dat ze op geen enkele manier verzoend kunnen worden, mits de vleselijke band er nog niet geweest is. Opdat niet iets schandelijks en kwaads volgt uit een gedwongen huwelijk. Waarbij degenen die schuld hebben vanwege hun lichtvaardigheid en niet gehouden trouw, gestraft moeten worden. | + | |
| - | - Bij beschadiging, | + | |
| - | - Bij overspel, wat de beloften en de band van het huwelijk geheel en al verbreekt. | + | |
| - | - Bij ondertrouw die gesloten is tussen onvolwassen personen of anderen zonder autoriteit, wil en toezegging van de ouders of verzorgers. Ook bij verwisseling van persoon | + | |
| - | ==== 5. Op hoeveel manieren wordt een bestaand huwelijk verbroken? ==== | + | ==== 4. In welke gevallen mag dan een verlating plaatshebben of een verloving ontbonden worden? ==== |
| - | Op twee manieren: | + | Men telt doorgaans zeven gevallen waarbij dit mogelijk is: |
| - | + | - Als een van beide personen na de verloving in schande valt vanwege een of andere schandelijke daad. | |
| - | - Als een huwelijk | + | - Als iemand |
| - | - Als een huwelijk | + | - Als er sprake |
| + | - Bij het kwaadwillig en langdurig afwezig | ||
| + | - Bij een verwerpelijke ketterij of afval van de ware religie en godsdienst. | ||
| + | - Bij een dusdanige onenigheid tussen de verloofden, dat ze op geen enkele manier verzoend kunnen worden. Maar dan alleen als er nog geen vleselijke gemeenschap is geweest. Uit gedwongen huwelijken volgt namelijk al gauw iets schandelijks en kwaads. Lichtvaardigheid en trouweloosheid mag echter niet ongestraft blijven. | ||
| + | - Als er verminking van een lichaamsdeel optreedt, waardoor de persoon afzichtelijk en mismaakt wordt. Onder dit voorbehoud, | ||
| + | - Bij overspel, wat de verloving | ||
| + | - Als de verloving is aangegaan door onvolwassenen, of ook zonder toestemming van de ouders of verzorgers. Of ook bij een vergissing in de persoon (zoals toen Lea aan Jakob werd gegeven in plaats van Rachel). Of ook als een slavin wordt gegeven in plaats van een vrije vrouw. Of als de verloving is aangegaan door geweld of vrees of alleen onder een bepaalde voorwaarde. In dergelijke gevallen mag de verloving worden | ||
| - | ==== 6. Om welke redenen wordt het huwelijk, van rechtswege, verklaard geen huwelijk te zijn? ==== | + | ==== 5. In hoeveel gevallen kan een bestaand |
| - | | + | In twee gevallen: |
| - | - Als er gebrek of zonde is in de personen die het huwelijk | + | |
| + | - Als een huwelijk | ||
| - | ==== 7. Wanneer | + | ==== 6. Wanneer |
| - | Als het contract, de overeenkomst, | + | - Als er een gebrek of zonde zit in het huwelijkscontract. |
| + | - Als er een gebrek | ||
| - | Wanneer is de bewilliging | + | ==== 7. Wanneer is er een gebrek in de bewilliging |
| - | - Als deze strijdig is met de wet van God en | + | Als de overeenkomst of de bewilliging |
| - | - Het huwelijk | + | |
| - | Dit onderscheid | + | //Wanneer is de bewilliging schandelijk?// |
| + | - Als deze in strijd is met de wet van God en de natuur, en er een huwelijk gesloten wordt binnen de door God verboden graden. Daarom is een dergelijk huwelijk schandelijk en schofterig en van rechtswege nietig. | ||
| + | - Het huwelijk is onwettig als het in strijd is met de besluiten van vrome overheden, die huwelijken in bepaalde graden hebben verboden ten behoeve van het maatschappelijk welzijn.\\ Er moet echter dit onderscheid | ||
| - | ==== 8. Welke verhoudingen zijn onrechtvaardig? ==== | + | ==== 8. Wanneer is een verbintenis onrechtmatig? ==== |
| - | Die voltrokken | + | Als deze voltrokken |
| ==== 9. Door welk persoonlijk gebrek kan het huwelijk van rechtswege ongeldig worden? ==== | ==== 9. Door welk persoonlijk gebrek kan het huwelijk van rechtswege ongeldig worden? ==== | ||
| - | - Als iemand zich als maagd uitgeeft, met zekere getuigenissen, | + | - Als iemand zich als maagd uitgeeft, met zekere getuigenissen, |
| - | - Wanneer iemand van de gehuwden door natuurlijk onvermogen tot het huwelijk onbekwaam is, of als de een of de ander het gebrek van het lichaam, namelijk een ongeneeslijke ziekte, die onbekend was, vanaf het begin van het huwelijk verborgen gehouden heeft. Evenals wanneer iemand zich uitgeeft voor een man maar eigenlijk besneden is of een eunuch. Daarbij maakt het niet uit of dit het geval is vanaf de geboorte, of door een ongeluk of door een besnijdenis, | + | - Wanneer iemand van de gehuwden door natuurlijk onvermogen tot het huwelijk onbekwaam is, of als de een of de ander het gebrek van het lichaam, namelijk een ongeneeslijke ziekte, die onbekend was, vanaf het begin van het huwelijk verborgen gehouden heeft. Evenals wanneer iemand zich uitgeeft voor een man maar eigenlijk besneden is of een eunuch. Daarbij maakt het niet uit of dit het geval is vanaf de geboorte, of door een ongeluk of door een besnijdenis, |
| ==== 10. Op hoeveel manieren kan een wettig huwelijk ontbonden worden? ==== | ==== 10. Op hoeveel manieren kan een wettig huwelijk ontbonden worden? ==== | ||
| Regel 62: | Regel 62: | ||
| Op twee manieren: | Op twee manieren: | ||
| - | - Door de dood, die de laatste grens is van alle menselijke dingen, zoals de apostel Paulus in tegenstelling tot Tertullianus, | + | - Door de dood, die de laatste grens is van alle menselijke dingen, zoals de apostel Paulus in tegenstelling tot Tertullianus, |
| - Door echtscheiding wordt een wettig en bevestigd huwelijk losgemaakt. We zullen daarom nu verder over de echtscheiding spreken. | - Door echtscheiding wordt een wettig en bevestigd huwelijk losgemaakt. We zullen daarom nu verder over de echtscheiding spreken. | ||
| Regel 75: | Regel 75: | ||
| Dat ze gebroken kunnen worden om rechtvaardige redenen wordt bewezen uit de wet op de verlating of echtscheiding, | Dat ze gebroken kunnen worden om rechtvaardige redenen wordt bewezen uit de wet op de verlating of echtscheiding, | ||
| - | Uit Christus eigen woorden, Matteüs 19:8 en 9, die tweeërlei echtscheiding bespreekt. Een onwettige en lichtvaardige, | + | Uit Christus eigen woorden, Matteüs 19:8,9, die tweeërlei echtscheiding bespreekt. Een onwettige en lichtvaardige, |
| ==== 13. Welke zijn de oorzaken waarom het geoorloofd is het huwelijk te breken? ==== | ==== 13. Welke zijn de oorzaken waarom het geoorloofd is het huwelijk te breken? ==== | ||
| Regel 89: | Regel 89: | ||
| ==== 15. Waarom zegt Christus dat hoererij en overspel alleen de enige en rechtvaardige reden van echtscheiding zijn? ==== | ==== 15. Waarom zegt Christus dat hoererij en overspel alleen de enige en rechtvaardige reden van echtscheiding zijn? ==== | ||
| - | Omdat overspel van nature regelrecht strijdt tegen de natuur en het wezen van het huwelijk en de huwelijkse trouw en belofte: want twee worden door het huwelijk één vlees.((*Genesis 2:24.)) Maar deze eenheid wordt door het overspel gebroken en ontbonden. | + | Omdat overspel van nature regelrecht strijdt tegen de natuur en het wezen van het huwelijk en de huwelijkse trouw en belofte: want twee worden door het huwelijk één vlees.((*Genesis 2:24)) Maar deze eenheid wordt door het overspel gebroken en ontbonden. |
| En vervolgens, omdat het niet gebeuren kan, dat een mens met twee personen één vlees zij. “Of weet gij niet, dat wie zich aan een hoor hecht, één lichaam (met haar) is?” zegt Paulus in 1 Korintiërs 6:16. | En vervolgens, omdat het niet gebeuren kan, dat een mens met twee personen één vlees zij. “Of weet gij niet, dat wie zich aan een hoor hecht, één lichaam (met haar) is?” zegt Paulus in 1 Korintiërs 6:16. | ||
| Regel 146: | Regel 146: | ||
| ==== 25. Breekt onvruchtbaarheid het huwelijk? ==== | ==== 25. Breekt onvruchtbaarheid het huwelijk? ==== | ||
| - | Nee, want dat gebrek is over het algemeen verborgen en dikwijls heeft God er herstel in aangebracht, | + | Nee, want dat gebrek is over het algemeen verborgen en dikwijls heeft God er herstel in aangebracht, |
| Vervolgens moet erop gelet worden dat de kinderen van God komen, die de baarmoeder sluit en opent naar Zijn goeddunken. Zo lijkt het, dat degene God bestrijdt, als hij zijn vrouw, die hij van Zijn hand ontvangen heeft, verlaten wil, op voorwaarde dat zij hem kinderen baart. | Vervolgens moet erop gelet worden dat de kinderen van God komen, die de baarmoeder sluit en opent naar Zijn goeddunken. Zo lijkt het, dat degene God bestrijdt, als hij zijn vrouw, die hij van Zijn hand ontvangen heeft, verlaten wil, op voorwaarde dat zij hem kinderen baart. | ||
| Regel 158: | Regel 158: | ||
| Wat betreft de wreedheid en het kwaad handelen of de halfhartigheid van de ene gehuwde of de andere, laten de wet van Theodorus (die in de Codex staat) het Canonisch recht, en de opvatting van veel Godgeleerde mannen, toe, dat in zo’n geval (nadat men meerdere malen, maar tevergeefs, geprobeerd heeft hen te verzoenen, en hen een zekere tijd van hun huizen gescheiden heeft) wel echtscheiding mag plaats hebben, opdat de onschuldige, | Wat betreft de wreedheid en het kwaad handelen of de halfhartigheid van de ene gehuwde of de andere, laten de wet van Theodorus (die in de Codex staat) het Canonisch recht, en de opvatting van veel Godgeleerde mannen, toe, dat in zo’n geval (nadat men meerdere malen, maar tevergeefs, geprobeerd heeft hen te verzoenen, en hen een zekere tijd van hun huizen gescheiden heeft) wel echtscheiding mag plaats hebben, opdat de onschuldige, | ||
| - | De onschuldige is in de tussentijd geroepen tot de ongehuwde staat en bidde om overwinning tot Hem, die niemand laat verzoeken boven zijn vermogen, 1 Korintiërs 10:13. Derhalve, zoals Christus Mozes niet heeft beschuldigd, | + | De onschuldige is in de tussentijd geroepen tot de ongehuwde staat en bidde om overwinning tot Hem, die niemand laat verzoeken boven zijn vermogen, 1 Korintiërs 10:13. Derhalve, zoals Christus Mozes niet heeft beschuldigd, |
| - | Maar onze kerkelijke wetten gebieden zeer godvruchtig, | + | Maar onze kerkelijke wetten gebieden zeer godvruchtig, |
| ==== 27. Wat denkt u wat men moet doen, als een van de gehuwden goddeloos, afvallig of een hardnekkige ketter is geworden en de ander probeert te trekken en te dwingen in dezelfde afvalligheid en goddeloosheid of zijn schandelijke ketterij of enige andere misdaad? ==== | ==== 27. Wat denkt u wat men moet doen, als een van de gehuwden goddeloos, afvallig of een hardnekkige ketter is geworden en de ander probeert te trekken en te dwingen in dezelfde afvalligheid en goddeloosheid of zijn schandelijke ketterij of enige andere misdaad? ==== | ||
| Regel 172: | Regel 172: | ||
| ==== 29. Heeft de vrouw niet hetzelfde recht tegenover de man in het eisen van echtscheiding, | ==== 29. Heeft de vrouw niet hetzelfde recht tegenover de man in het eisen van echtscheiding, | ||
| - | Gelet op het recht, dat de een het lichaam van de ander bezit((*1 Korintiërs 7:4.)), is eenieder gelijk in de verbintenis. Daarom is het behoorlijk, dat men in een gelijke verbintenis, | + | Gelet op het recht, dat de een het lichaam van de ander bezit((*1 Korintiërs 7:4)), is eenieder gelijk in de verbintenis. Daarom is het behoorlijk, dat men in een gelijke verbintenis, |
| ==== 30. Door wie dient de echtscheiding voltrokken te worden? ==== | ==== 30. Door wie dient de echtscheiding voltrokken te worden? ==== | ||
| - | Niet door een privaat persoon of een private autoriteit, door de onschuldige echtgenoot: want niemand mag in zijn eigen zaak rechter zijn. Maar door legitieme rechters, zowel kerkelijke als burgerlijke (want het huwelijksrecht is een gemengd recht, goddelijk en menselijk) en dat niet roekeloos, maar als men zijn best zal hebben gedaan om te verzoenen en daarbij ook, volgens de wet, van de bijeengebrachte en bewezen oorzaken kennis genomen en die beoordeeld te hebben((*Matteüs 18:15-17.)), want men zal niet degene geloven die zijn eigen schande naar voren brengt. Want Abraham heeft ook niet zelf, overeenkomstig zijn eigen oordeel, maar door de geopenbaarde opdracht van God, Hagar uitgestoten, | + | Niet door een privaat persoon of een private autoriteit, door de onschuldige echtgenoot: want niemand mag in zijn eigen zaak rechter zijn. Maar door legitieme rechters, zowel kerkelijke als burgerlijke (want het huwelijksrecht is een gemengd recht, goddelijk en menselijk) en dat niet roekeloos, maar als men zijn best zal hebben gedaan om te verzoenen en daarbij ook, volgens de wet, van de bijeengebrachte en bewezen oorzaken kennis genomen en die beoordeeld te hebben((*Matteüs 18:15-17)), want men zal niet degene geloven die zijn eigen schande naar voren brengt. Want Abraham heeft ook niet zelf, overeenkomstig zijn eigen oordeel, maar door de geopenbaarde opdracht van God, Hagar uitgestoten, |
| ==== 32. Welke opvattingen strijden tegen deze leer? ==== | ==== 32. Welke opvattingen strijden tegen deze leer? ==== | ||
| Regel 184: | Regel 184: | ||
| - Zo leren ze dat de kennis van en het oordeel over huwelijkse zaken alleen de kerkenraad, dat is, de priesters en ambts-papen, | - Zo leren ze dat de kennis van en het oordeel over huwelijkse zaken alleen de kerkenraad, dat is, de priesters en ambts-papen, | ||
| - | Hier spreekt de apostel van een ongeoorloofde scheiding, die geschiedt om lichtvaardige oorzaken, zoals twist en enige verstoring van het gemoed, zoals het woord // | + | Hier spreekt de apostel van een ongeoorloofde scheiding, die geschiedt om lichtvaardige oorzaken, zoals twist en enige verstoring van het gemoed, zoals het woord // |
| Hierbij komt dat de Schrift de betekenis van de echtscheiding zo gebruikt, dat de verlaten personen vrij opnieuw mogen trouwen. De priester wordt wel verboden een verlatene te nemen((*Leviticus 21:7)): maar de anderen niet((*Deuteronomium 24:2)): ja, hiertoe wordt de scheidbrief gegeven, opdat de eerste de verlatene niet met recht mocht opeisen en dat het andere huwelijk vast en bondig zou zijn. | Hierbij komt dat de Schrift de betekenis van de echtscheiding zo gebruikt, dat de verlaten personen vrij opnieuw mogen trouwen. De priester wordt wel verboden een verlatene te nemen((*Leviticus 21:7)): maar de anderen niet((*Deuteronomium 24:2)): ja, hiertoe wordt de scheidbrief gegeven, opdat de eerste de verlatene niet met recht mocht opeisen en dat het andere huwelijk vast en bondig zou zijn. | ||
| Ten slotte is er de perverse mening van hen, die denken dat deze wet op de echtscheiding((*Deuteronomium 24:1)), nu ook in de Christelijke Kerk van kracht behoort te zijn. | Ten slotte is er de perverse mening van hen, die denken dat deze wet op de echtscheiding((*Deuteronomium 24:1)), nu ook in de Christelijke Kerk van kracht behoort te zijn. | ||