Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:14

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
institutie:14 [29-08-2024 om 17.35 uur] ds. J.H. Zwartinstitutie:14 [29-08-2024 om 17.36 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 89: Regel 89:
   - Als men let op de natuur van de tweede oorzaken, dan wordt de toeval en de onveranderlijkheid van de doeleinden terecht toegestemd. Want iets dat bij toeval geschiedt, is datgene, dat als het geschiedt, een oorzaak heeft, welke uit haar natuur iets anders zou uitwerken. Maar ten aanzien van de eerste oorzaak, zijn de dingen die bij geval gebeuren, ook noodzakelijk, te weten, dat alle dingen afhankelijk zijn van het believen en de wil van God. Zo konden de beenderen van Christus wat hun natuur betreft gebroken worden, die echter door de Raad van God niet gebroken mochten worden, Johannes 19:36.   - Als men let op de natuur van de tweede oorzaken, dan wordt de toeval en de onveranderlijkheid van de doeleinden terecht toegestemd. Want iets dat bij toeval geschiedt, is datgene, dat als het geschiedt, een oorzaak heeft, welke uit haar natuur iets anders zou uitwerken. Maar ten aanzien van de eerste oorzaak, zijn de dingen die bij geval gebeuren, ook noodzakelijk, te weten, dat alle dingen afhankelijk zijn van het believen en de wil van God. Zo konden de beenderen van Christus wat hun natuur betreft gebroken worden, die echter door de Raad van God niet gebroken mochten worden, Johannes 19:36.
   - Iets anders is onfeilbare noodzakelijke gebeurtenissen, iets anders de dwang. De noodzakelijkheid bleek toen Bileam het volk Israel zegende, terwijl hij met zijn hele wil daartegen worstelde, Numeri 23:12. Zo is het wat mensen of engelen doen, noodzakelijk gedaan, omdat God in zijn voorzienigheid heeft besloten dat het zou gebeuren. Echter niet gedwongen of tegen hun wil, want God beweegt hun wil tot hetgeen Hij besloten heeft dat zou geschieden, zodanig, dat hetgeen zij doen, ook willen, zoals de mensen (om hier op aarde te leven) noodzakelijk eten en drinken, maar hoewel (dit) vanzelf (gaat), God hun wil daartoe neigt.   - Iets anders is onfeilbare noodzakelijke gebeurtenissen, iets anders de dwang. De noodzakelijkheid bleek toen Bileam het volk Israel zegende, terwijl hij met zijn hele wil daartegen worstelde, Numeri 23:12. Zo is het wat mensen of engelen doen, noodzakelijk gedaan, omdat God in zijn voorzienigheid heeft besloten dat het zou gebeuren. Echter niet gedwongen of tegen hun wil, want God beweegt hun wil tot hetgeen Hij besloten heeft dat zou geschieden, zodanig, dat hetgeen zij doen, ook willen, zoals de mensen (om hier op aarde te leven) noodzakelijk eten en drinken, maar hoewel (dit) vanzelf (gaat), God hun wil daartoe neigt.
-  - Een ander is de volkomen absolute noodzaklijkheid, die daarom ook eenvoudig genoemd wordt. Te weten, van de dingen die tegengesteld zijn en onmogelijk eenvoudig zijn, vanwege de natuur van de oorzaak of het onderwerp, zoals men er van spreekt: Als God is, God leeft, is Hij rechtvaardig, goed, wijs. Een andere zaak is de noodzaklijkheid van het gevolg, of uit een hypothese, zoals de noodzakelijkheid van de effecten of uitgevoerde werken, uit de dingen, als ze gesteld zijn, het noodzakelijk is dat het effect volgt, maar evenwel de oorzaken ervan, of er niet zijn, of veranderen kunnen. Zo zijn de dingen, die God besloten heeft om te geschieden, noodzakelijk, vanwege de onveranderlijkheid van de Raad van God. Wat God evenwel zeer vrijwillig gedaan heeft, dat is van eeuwigheid, of Hij heeft het niet bestemd, of tot iets anders bestemd. Zo ook de dingen die door de tweede oorzaken geschieden, welke zo door God geschapen zijn, dat ze door hun eigen natuur niet anders kunnen werken zoals ze doen, maar toch door Hem gedragen worden, of weggenomen of veranderd worden. Zo beweegt de zon noodzakelijk, maar blijft zij toch stilstaan in de strijd van Jozua.((*Jozua 10:12,13)) Het vuur brandt het lichaam als het eraan komt, maar toch brandde het niet de drie jongelingen in de Babylonische oven.((*Daniël 3:25,27)) Zo moeten de spreuken van Christus, Mattheus 18:7: "Het is noodzakelijk dat er ergernissen komen" en van Paulus, 1 Korintiërs 11:19: "Er moeten ketterijen zijn", verstaan worden van de noodzakelijkheid van het gevolg, waarvan de oorzaak hoofdzakelijk in de wil van de mensen en duivelen zelf gezocht moet worden. Maar dat Christus moest lijden, Lucas 24:16, dat wordt gezegd van de voorstelling van het doel, oftewel, uit de noodzakelijkheid van het besluit van God.+  - Een ander is de volkomen absolute noodzaklijkheid, die daarom ook eenvoudig genoemd wordt. Te weten, van de dingen die tegengesteld zijn en onmogelijk eenvoudig zijn, vanwege de natuur van de oorzaak of het onderwerp, zoals men er van spreekt: Als God is, God leeft, is Hij rechtvaardig, goed, wijs. Een andere zaak is de noodzaklijkheid van het gevolg, of uit een hypothese, zoals de noodzakelijkheid van de effecten of uitgevoerde werken, uit de dingen, als ze gesteld zijn, het noodzakelijk is dat het effect volgt, maar evenwel de oorzaken ervan, of er niet zijn, of veranderen kunnen. Zo zijn de dingen, die God besloten heeft om te geschieden, noodzakelijk, vanwege de onveranderlijkheid van de Raad van God. Wat God evenwel zeer vrijwillig gedaan heeft, dat is van eeuwigheid, of Hij heeft het niet bestemd, of tot iets anders bestemd. Zo ook de dingen die door de tweede oorzaken geschieden, welke zo door God geschapen zijn, dat ze door hun eigen natuur niet anders kunnen werken zoals ze doen, maar toch door Hem gedragen worden, of weggenomen of veranderd worden. Zo beweegt de zon noodzakelijk, maar blijft zij toch stilstaan in de strijd van Jozua.((*Jozua 10:12,13)) Het vuur brandt het lichaam als het eraan komt, maar toch brandde het niet de drie jongelingen in de Babylonische oven.((*Daniël 3:25,27)) Zo moeten de spreuken van Christus, Matteüs 18:7: "Het is noodzakelijk dat er ergernissen komen" en van Paulus, 1 Korintiërs 11:19: "Er moeten ketterijen zijn", verstaan worden van de noodzakelijkheid van het gevolg, waarvan de oorzaak hoofdzakelijk in de wil van de mensen en duivelen zelf gezocht moet worden. Maar dat Christus moest lijden, Lucas 24:16, dat wordt gezegd van de voorstelling van het doel, oftewel, uit de noodzakelijkheid van het besluit van God.
  
 Men moet dus letten op de regel die in de scholen in gebruik is.Als de toekomende dingen herleid worden tot de eerste oorzaak en Gods voorwetenschap, dan zijn noodzakelijk, maar herleid tot de nabije oorzaken en naar hun natuur waargenomen, dan zijn ze als toevallige dingen te taxeren. En het is geen tegenstrijdige redenering te zeggen, dat een en hetzelfde ding, door het verschillend te benaderen, noodzakelijk en toevallig is. Men moet dus letten op de regel die in de scholen in gebruik is.Als de toekomende dingen herleid worden tot de eerste oorzaak en Gods voorwetenschap, dan zijn noodzakelijk, maar herleid tot de nabije oorzaken en naar hun natuur waargenomen, dan zijn ze als toevallige dingen te taxeren. En het is geen tegenstrijdige redenering te zeggen, dat een en hetzelfde ding, door het verschillend te benaderen, noodzakelijk en toevallig is.


Paginahulpmiddelen