Dit is een oude revisie van het document!
Het is een vrucht van de erfzonde, als de wet van God met de daad geschonden wordt zoals voorkomt in alle gedachten, begeerten, spreken, handelingen en nalating die strijden tegen de wil van God waardoor de mens in staat van beschuldiging komt en schuldig aan de toorn van God en de eeuwige dood. Van deze zonde spreekt Jakobus in hoofdstuk 1:15: 'Daarna, als die begeerte bevrucht is baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort.' Hier noemt hij de begeerlijkheid de wortel, dat is de erfzonde, en de uitgewerkte zonde, de dadelijke zonde, is de vrucht daarvan, die naar de aard en natuur ervan bestaat.
Op twee manieren:
Tweeërlei. De nalating en het bedrijven.1) De eerste, waarmee wij niets werken, maar het goede nalaten, de tweede, het doen wat God verbiedt.
Op drie manieren. De eerste afdeling is de heersende of zondigende zonde. De andere is de niet heersende of niet zondigende zonde.
De heersende zonde is er, als een mens niet wedergeboren is en de zonde dient en de vrije teugel viert en van ganser harte en met voorbedachte wil gedreven wordt om te zondigen. Deze wordt ook vrijwillige zonde genoemd, omdat ze met voorbedachte raad en voornemen, willens en wetens, en tegen het geweten geschiedt, wat gezegd wordt van allen die in het vlees leven die ook dood door de zonden genoemd worden 5) en, in de zonden te zijn 6), die hoe langer hoe meer in de zonden zinken en in de dood worden vastgehouden.
De niet heersende zonde is er in de wedergeboren mens, welke door de Geest van God weerhouden en belet worden tot zondigen en niet met heel zijn vermogen gedreven wordt tot zondigen. Deze wordt ook de niet-vrijwillige zonde genoemd, omdat de vromen ertegen worstelen, Romeinen 7:1919 Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik.: 'Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dat doe ik.' Waarvan gezegd wordt dat zij er van sterven 7) waarvan de kracht (die genoemd wordt het leven der zonde) door de kracht van Christus uitgeblust is, met wie zij door het geloof verenigd zijn, en daarentegen voor God leven of voor de gerechtigheid, of voor Christus, die zich beijveren tot onschuld en heiligheid.8)
Uit de brief aan de Romeinen hoofdstuk Romeinen 6:12 – “Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen”.: 'Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen.' En Romeinen 6:14 – “Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.”: 'Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.' En uit 1 Johannes 3:66 Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.: 'Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.' en vers 99 Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.: 'Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad Gods blijft in hem.' En ook wordt in dezelfde brief gezegd, hoofdstuk 1:88 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet.: 'Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet.'
De ene wordt genoemd een zonde tot de dood de andere een vergeeflijke zonde.
Zij zeggen dat de dodelijke zonden, de heersende werken van het vlees zijn, maar de vergeeflijke zonden beschrijven zij als de begeerlijkheid van het vlees zonder voorbedachte wil, welke in het hart niet lang aanwezig blijft. Daarbij bekennen zij nauwelijks dat de oorspronkelijke smet zonde is, waarvan ze zeggen dat deze door de geringe besprenging met het water afgewassen wordt, ex opere operato, zoals ze dat zeggen.
Niet zonder meer.
Ze zijn daarin gelijk, dat de allerminste gedachte aan de allerminste zonde, de eeuwige dood duizendmaal verdiend, overeenkomstig de uitspraak in Galaten 3:1010 Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.: 'Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.' En Romeinen 6:2323 Want het loon, dat de zonde geeft, is de dood, maar de genade, die God schenkt, is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Here.: 'Want het loon, dat de zonde geeft, is de dood'. En toch, door vergelijking van de ene met de andere, zijn de ene zwaarder dan de andere; naar gelang zij meer of minder van Gods instellingen afdwalen en naar gelang tegen wie gezondigd wordt, zo zwaar is de zonde. Als men direct tegen God zondigt, danwel tegen een mens. En het is zwaarder als men tegen de ouders een misdaad pleegt dan tegen een ander. En hij zondigt minder die steelt door honger gedreven dan hij die door boze lusten de vrouw van zijn naaste schendt.10)
De zonden verschillen ook in gradatie. Zo is toornig worden of de vrouw van zijn naaste begeren zonde. Maar het doden of overspel plegen is zwaarder.11) Ook de omstandigheden en oorzaken verschillen.12) Ja, ook de wet zelf onderscheidt de werken van de eerste en van de tweede Tafel.13) De Heere zegt ook tegen Pilatus, Johannes 19:1111 Jezus antwoordde: Gij zoudt geen macht tegen Mij hebben, indien het u niet van boven gegeven ware: daarom heeft hij, die Mij aan u heeft overgeleverd, groter zonde.: 'daarom heeft hij, die Mij aan u heeft overgeleverd, groter zonde.' Derhalve, zullen dezen niet met gelijke straffen gestraft worden.
Niet ten aanzien van de hoedanigheid van de zonde, maar ten aanzien van de personen die zondigen, gelet daarop, in zoverre zij niet geloven of geloven. Want de zonde is tot de dood, zodat allen die niet geloven, hun zonden de eeuwige dood bewerkt. En zodanig zijn de zonden van alle mensen, totdat zij tot geloof komen, dat is, totdat zij door het geloof de vergeving van de zonden aannemen.
Maar de vergeeflijke zonden zijn echt vergeeflijk, niet omdat vergeving verdiend wordt, maar omdat ze gratis de gelovigen vanwege Christus vergeven en kwijtgescholden worden. En zo is het gesteld met alle zonden van hen die echt geloven. Want de zonde, die wat haar natuur betreft van zichzelf dodelijk is, die wordt in de gelovige uit de genade en barmhartigheid van God vergeeflijk, als ze hen vergeven wordt, volgens de uitspraak in Romeinen 8:11 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.: 'Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven' (Johannes 5:2424 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.). Om het kort te zeggen: Voor de uitverkorenen worden alle zonden, zelfs de allerzwaarste, door Christus vergeeflijk14), maar voor de verworpenen zijn alle zonden dodelijk.15)
De ene zonde wordt een vergeeflijke, de ander onvergeeflijke genoemd.
Elke zonde die begaan wordt tegen de Vader en de Zoon16), dat is, elke overtreding van de Goddelijke wet, waar leedwezen en berouw bij komt, welke overtreding door God vergeven wordt, als degene, die overtreedt, ophoudt met zondigen tegen de wet en zijn toevlucht neemt tot Christus de Verzoener, maar anders niet. Ze wordt daarom vergeeflijk genoemd, vanwege de uitkomst, maar niet vanwege haar natuur.
Dat zijn vergeeflijke zonden, die alle gelovigen vergeven kunnen worden, maar de vergeven zonden zijn die welke ieder gelovig mens nu inderdaad vergeven wordt.