Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:1

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
institutie:1 [19-09-2020 om 10.06 uur] – oude revisie hersteld (16-09-2020 om 14.48 uur) ds. J.H. Zwartinstitutie:1 [13-03-2023 om 15.14 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 7: Regel 7:
 Het hoofdstuk over God, want "dit nu is het eeuwige leven", zegt Christus in Johannes 17:3, "dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt". Hieruit blijkt hoe noodzakelijk de kennis van God is. Het hoofdstuk over God, want "dit nu is het eeuwige leven", zegt Christus in Johannes 17:3, "dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt". Hieruit blijkt hoe noodzakelijk de kennis van God is.
  
-==== 2. Waaruit bewijst u dat God bestaat? ====+==== 2. Wat biedt ons het bewijs dat God bestaat? ====
  
-  - Uit het boek van de natuur of van Gods werken+  - Het boek van de natuur, oftewel Gods werken. Dit is de gehele wereld, die om haar schoonheid of sieraad, orde en gebruik zo genoemd wordt. Deze dingen betuigen immers dat hun bouwmeester de meest Wijze, Machtige en Weldadige is. En in het bijzonder is het de mens, de 'kleine wereld', die ons de kunstige Werkman bewijst en vertoont, of men nu de ziel en haar eigenschappen aanziet, of het maaksel van het lichaam, en het verscheiden en heerlijk gebruik van de lichaamsdelen. Psalm 19:2-3 leert ons: "De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt het werk zijner handen; de dag doet sprake toestromen aan de dag, en de nacht predikt kennis aan de nacht".((*Job 12:7-8 *Psalm 104:2 *Romeinen 1:19-20 *Romeinen 2:15 *Handelingen 14:15-17 *Handelingen 17:23-27)) Zelfs ieder kruid betoont Gods aanwezigheid.((*Matteüs 6:26-28)) Maar deze uit de natuur verkregen kennis is na de zondeval zeer onvolkomen en zwak, en stelt wat de zaligheid aangaat helemaal niets voor.((*Galaten 4:8 *1 Korintiërs 1:21)) Wel ontneemt ze de mensen alle verontschuldiging, en geldt wat Tertullianus zegt: "God heeft de natuur tot een lerares vooruit gezonden, om pas daarna de profeten te zenden, zodat u als leerling van de natuur des te gemakkelijker de profetie zou geloven"
-  - Uit het boek van de Schrift of het Woord van God. +  - Het boek van de Schrift, oftewel Gods Woord.
- +
-Het boek van de natuur is deze gehele wereld, die om haar schoonheid of sieraad, orde en gebruik zo genoemd wordt. Deze dingen betuigen immers dat hun bouwmeester de meest Wijze, Machtige en Weldadige is. En in het bijzonder is het de mens, de 'kleine wereld', die ons de kunstige Werkman bewijst en vertoont, of men nu de ziel en haar eigenschappen aanziet, of het maaksel van het lichaam, en het verscheiden en heerlijk gebruik van de lichaamsdelen. Psalm 19:2-3 leert ons: "De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt het werk zijner handen; de dag doet sprake toestromen aan de dag, en de nacht predikt kennis aan de nacht".((*Job 12:7-8 *Psalm 104:2 *Romeinen 1:19-20 *Romeinen 2:15 *Handelingen 14:15-17 *Handelingen 17:23-27)) Zelfs ieder kruid betoont Gods aanwezigheid.((*Matteüs 6:26-28)) Maar deze uit de natuur verkregen kennis is na de zondeval zeer onvolkomen en zwak, en stelt wat de zaligheid aangaat helemaal niets voor.((*Galaten 4:8 *1 Korintiërs 1:21)) Wel ontneemt ze de mensen alle verontschuldiging, en geldt wat Tertullianus zegt: "God heeft de natuur tot een lerares vooruit gezonden, om pas daarna de profeten te zenden, zodat u als leerling van de natuur des te gemakkelijker de profetie zou geloven".+
  
 ==== 3. Wat zijn belangrijke bewijzen dat God bestaat? ==== ==== 3. Wat zijn belangrijke bewijzen dat God bestaat? ====
  
   - Het besef dat er beweging in de wereld is. Niets kan immers bewogen worden dan door een wezenlijk ding dat zelf bestaat.   - Het besef dat er beweging in de wereld is. Niets kan immers bewogen worden dan door een wezenlijk ding dat zelf bestaat.
-  - Het is nodig dat er een éérste oorzaak is waaraan al het andere hangt+  - Het is nodig dat er een éérste oorzaak is dat aan al het andere voorafgaat
-  - Alle dingen worden tot een zeker doel gestuurd en geleid. Daaruit volgt dat er een opperst verstand moet zijn, dat alle dingen instelt en beschikt, niet alleen tot hun bijzondere doel, maar ook tot een zeker hoger doel.((*Spreuken 16:4))+  - Alle dingen worden naar een bepaald doel geleid. Daaruit volgt dat er een opperst verstand moet zijn, dat alle dingen instelt en beschikt, niet alleen tot hun eigen doel, maar ook tot een zeker hoger doel.((*Spreuken 16:4))
   - Hieruit volgt dat er een hoogste goed en een wezenlijk ding is, dat van andere dingen een oorzaak van goedheid, wezen en volkomenheid is.   - Hieruit volgt dat er een hoogste goed en een wezenlijk ding is, dat van andere dingen een oorzaak van goedheid, wezen en volkomenheid is.
-  - Geen oorzaak is slimmer dan haar effect of vrucht. Als er schepsels zijn die de rede en een wijs beleid gebruiken, moet de oorzaak daarvan wel liggen in de Allerwijste+  - Geen oorzaak is slechter dan haar gevolg. Als er dus redelijke schepsels zijndie een wijs beleid gebruiken, moet de oorzaak daarvan wel liggen in iemand die nog wijzer is
-  - Het geweten van de mens schrikt en beeft na de begane zonden voor een hoogste Rechter. +  - Na begane zonden beeft het geweten van een mens voor een hoogste Rechter. 
-  - Lelijke en wrede misdaden worden in dit leven met wrede straffen gestraft.((*Psalm 37:36 *Psalm 58:11)) +  - Wrede misdaden worden in dit leven met wrede straffen gestraft.((*Psalm 37:36 *Psalm 58:11)) 
-  - Alle volken, hoe woest ze ook zijn, houden voor zeker dat er een God is.+  - Hoe barbaars sommige volken ook zijn, zijn allen ervan overtuigd dat er een God is.
  
 ==== 4. Wat is het boek van de Schrift? ==== ==== 4. Wat is het boek van de Schrift? ====
  
-Het boek dat voornamelijk de Bijbel genoemd wordt, namelijk de Schriften van Oude en Nieuwe Testament, waarvan de Heilige Geest de onmiddellijke Auteur is.((*2 Samuël 23:2)) Van dit boek zegt de Psalmist: "De wet des Heren is volmaakt, zij verkwikt de ziel; de getuigenis des Heren is betrouwbaar, zij schenkt wijsheid aan de onverstandige" (Psalm 19:8).+Het boek dat voornamelijk de Bijbel genoemd wordt, namelijk de geschriften van het Oude en het Nieuwe Testament, waarvan de Heilige Geest de onmiddellijke Auteur is.((*2 Samuël 23:2)) Van dit boek zegt de Psalmist: "De wet des Heren is volmaakt, zij verkwikt de ziel; de getuigenis des Heren is betrouwbaar, zij schenkt wijsheid aan de onverstandige" (Psalm 19:8).
  
 ==== 5. Hoe heeft God zich in het boek van de Schrift geopenbaard? ==== ==== 5. Hoe heeft God zich in het boek van de Schrift geopenbaard? ====
  
-  - Door het woord of zekere goddelijke uitspraken, zoals:+  - Door woorden, of door goddelijke uitspraken als:
       - "God zeide" (Genesis 1:3);       - "God zeide" (Genesis 1:3);
       - "God schiep" (Genesis 1:27);       - "God schiep" (Genesis 1:27);
Regel 57: Regel 55:
 ==== 6. Waarom zegt de goddeloze van Psalm 141 dan in zijn hart dat er géén God is? ==== ==== 6. Waarom zegt de goddeloze van Psalm 141 dan in zijn hart dat er géén God is? ====
  
-Hierop valt vanuit Psalm 10:11 te antwoorden dat hij niet zozeer Gods wezen ontkent, maar Gods voorzienigheid. Want als God iemand zijn onderscheidingsvermogen ontneemt, komt hij er inderdaad zelfs toe God te verzaken. Maar hoewel sommigen met woorden ontkend hebben dat God bestaat, hebben ze toch met de daad getuigd dat ze van een ander gevoelen waren, wat men met [de geschiedschrijverSuetonius kan afleiden uit het leven van Caligula, de keizer van Rome.+Hierop valt aan de hand van Psalm 10:11 te antwoorden dat hij niet zozeer Gods wezen ontkent, maar Gods voorzienigheid.((*Psalm 10:11)) Want als God iemand zijn onderscheidingsvermogen ontneemt, komt hij er inderdaad zelfs toe God te verzaken. Maar hoewel sommigen met woorden hebben ontkend dat God bestaat, hebben ze er toch vaak met de daad van getuigd dat ze van een ander gevoelen waren, wat men met de geschiedschrijver Suetonius zelfs kan afleiden uit het leven van iemand als Caligula, de wrede keizer van Rome.
  
 ==== 7. Maar niemand heeft toch ooit God gezien? ==== ==== 7. Maar niemand heeft toch ooit God gezien? ====
Regel 66: Regel 64:
  
   - Wat Hij is.   - Wat Hij is.
-  - Wie Hij is, of hoedanig Zijn wil tot ons is.+  - Wie Hij is, of hoe Hij ons gezind is.
  
 ==== 9. Wat is God? ==== ==== 9. Wat is God? ====
  
-God is in het Grieks //theos//, en komt van //theo //  ('lopen'), omdat Hij door alles loopt; of van //theaomai //  ('zien'), omdat Hij alles ziet; of van //deos //  ('vreze'), omdat de mensen door vreze ertoe gebracht werden Hem te dienen.+God is in het Grieks //theos//, wat komt van //theo //  ('lopen'), omdat Hij door alles loopt; of van //theaomai //  ('zien'), omdat Hij alles ziet; of van //deos //  ('vrees'), omdat de mensen door vrees ertoe gebracht worden Hem te dienen.
  
 Hij is een geestelijk wezen, onbegrijpelijk, verstandig, eenvoudig, onveranderlijk, almachtig, alwetend, vrij, onsterfelijk, onmetelijk, de Liefde zelve, barmhartigheid, rechtvaardigheid, heiligheid, reinheid, goedheid, wijsheid, lankmoedigheid, weldadigheid. Hij is: Hij is een geestelijk wezen, onbegrijpelijk, verstandig, eenvoudig, onveranderlijk, almachtig, alwetend, vrij, onsterfelijk, onmetelijk, de Liefde zelve, barmhartigheid, rechtvaardigheid, heiligheid, reinheid, goedheid, wijsheid, lankmoedigheid, weldadigheid. Hij is:
Regel 76: Regel 74:
   - de Vader, die van eeuwigheid de Zoon gebaard heeft, even eeuwig als Hij en één van wezen met Hem;   - de Vader, die van eeuwigheid de Zoon gebaard heeft, even eeuwig als Hij en één van wezen met Hem;
   - de Zoon van de Vader, die niet gemaakt is of geschapen maar van eeuwigheid geboren;   - de Zoon van de Vader, die niet gemaakt is of geschapen maar van eeuwigheid geboren;
-  - de Heilige Geest, die zowel uit de Vader als uit de Zoon voortkomt.+  - de Heilige Geest, die zowel van de Vader als van de Zoon uitgaat.
  
 God is de Schepper en Behouder van alle dingen, en de Verlosser en Heiligmaker van de uitverkorenen. God is de Schepper en Behouder van alle dingen, en de Verlosser en Heiligmaker van de uitverkorenen.
Regel 113: Regel 111:
 Beslist niet, want al wat in God is, is wezenlijk. Beslist niet, want al wat in God is, is wezenlijk.
  
-==== 17. Als Gods wezen volstrekt éénvoudig is, hoe is dan te onderscheiden tussen Zijn macht, goedheid, rechtvaardigheid, wijsheid en barmhartigheid? ====+==== 17. Als Gods wezen volstrekt éénvoudig is, hoe zit het dan met het onderscheid tussen Zijn macht, goedheid, rechtvaardigheid, wijsheid en barmhartigheid? ====
  
-Al die eigenschappen zijn in wezen niet van elkaar onderscheiden, maar één. Ze zijn slechts te onderscheiden door het verstand, ten aanzien van ons, en in de volbrachte werken ten aanzien van de schepselen.???+Al die eigenschappen zijn in wezen niet van elkaar onderscheiden, want ze zijn één. Ze zijn slechts onderscheiden voor ons verstand, en in de werken die God volbracht heeft ten aanzien van de schepselen.
  
 ==== 18. Welke soorten eigenschappen heeft God? ==== ==== 18. Welke soorten eigenschappen heeft God? ====


Paginahulpmiddelen