Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:20

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
institutie:20 [21-03-2023 om 11.05 uur] ds. J.H. Zwartinstitutie:20 [19-06-2025 om 09.07 uur] (huidige) Cornelis Bregman
Regel 15: Regel 15:
 ==== 3. Waarom wordt het zo genoemd? ==== ==== 3. Waarom wordt het zo genoemd? ====
  
-Als misdadigers vanwege hun slechte streken veroordeeld worden tot een heel nare en schandelijke straf, kan hun niets fijners en heerlijkers overkomen dan wanneer ze door een wettige rechterlijke uitspraak vrijgesproken en in koninklijke eer en vrijheid gesteld worden. Zo kan ook mensen die vanwege hun zonden vervloekt en tot in eeuwigheid verdoemd zijn, niets heerlijkers overkomen, niets wat aangenamer en gelukkiger voor hen is, dan wanneer ze horen dat ze – daarvan bevrijd door de wettige uitspraak van Hem Die hen had verdoemd – tot Gods kinderen worden gerekend.+Als misdadigers vanwege hun slechte streken veroordeeld worden tot een heel nare en schandelijke straf, kan hun niets fijners en heerlijkers overkomen dan wanneer ze door een wettige rechterlijke uitspraak vrijgesproken en in koninklijke eer en vrijheid gesteld worden. Zo kan ook mensen die vanwege hun zonden vervloekt en tot in eeuwigheid verdoemd zijn, niets heerlijkers overkomen, niets wat aangenamer en gelukkiger voor hen is, dan wanneer ze horen dat ze – daarvan bevrijd door de wettige uitspraak van Hem die hen had verdoemd – tot Gods kinderen worden gerekend.
  
 ==== 4. Wat is het evangelie? ==== ==== 4. Wat is het evangelie? ====
Regel 23: Regel 23:
 ==== 5. Wie is de voornaamste werkende Oorzaak en Schepper van het evangelie? ==== ==== 5. Wie is de voornaamste werkende Oorzaak en Schepper van het evangelie? ====
  
-Dat is God, Die het gewild heeft Zijn verborgen welbehagen van onze verlossing te openbaren. Daarom wordt het Gods evangelie genoemd.((*Romeinen 1:1)) De tweede oorzaak is het Woord, namelijk de Zoon van God, Die, uit de schoot van de Vader voortkomend, ons dat verkondigd heeft.((*Johannes 1:18)) Hij had Zelf in het paradijs de eerste belofte van het evangelie al gesproken toen Hij zei dat het zaad van de vrouw de kop van de slang zal vermorzelen.((*Genesis 3:15))+Dat is God, die het gewild heeft zijn verborgen welbehagen van onze verlossing te openbaren. Daarom wordt het Gods evangelie genoemd.((*Romeinen 1:1)) De tweede oorzaak is het Woord, namelijk de Zoon van God, die, uit de schoot van de Vader voortkomend, ons dat verkondigd heeft.((*Johannes 1:18)) Hij had zelf in het paradijs de eerste belofte van het evangelie al gesproken toen Hij zei dat het zaad van de vrouw de kop van de slang zou vermorzelen.((*Genesis 3:15))
  
 ==== 6. Wat is de werkende oorzaak van het evangelie of, anders gezegd, door wie is het evangelie in de wereld geopenbaard? ==== ==== 6. Wat is de werkende oorzaak van het evangelie of, anders gezegd, door wie is het evangelie in de wereld geopenbaard? ====
  
   - Een engel van God heeft [tot de herders] gesproken: “Ik verkondig u grote blijdschap, die heel het volk zal ten deel vallen: U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here” (Lucas 2:10).   - Een engel van God heeft [tot de herders] gesproken: “Ik verkondig u grote blijdschap, die heel het volk zal ten deel vallen: U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus, de Here” (Lucas 2:10).
-  - Johannes de Doper heeft de inhoud van het evangelie gepredikt en Christus aangewezen, terwijl hij Hem het Lam Gods noemde, dat wil zeggen: het Verzoeningsoffer dat door God bestemd is om de zonden van de wereld te verzoenen. In dit opzicht is Johannes méér geweest dan de profeten.((*Lucas 7:26)) Maar omdat hij de kracht en de heerlijkheid die ten slotte helder heeft geschenen in de opstanding van Christus, nog niet heeft gepredikt, heeft Christus gezegd dat hij niet met de apostelen is te vergelijken.((*Matteüs 11:11)) Daarmee geeft Hij aan dat de Doper tussen de profeten de apostelen een plaats heeft gehad.((*Johannes 4:23))+  - Johannes de Doper heeft de inhoud van het evangelie gepredikt en Christus aangewezen, terwijl hij Hem het Lam Gods noemde, dat wil zeggen: het Verzoeningsoffer dat door God bestemd is om de zonden van de wereld te verzoenen. In dit opzicht is Johannes méér geweest dan de profeten.((*Lucas 7:26)) Maar omdat hij de kracht en de heerlijkheid die ten slotte helder heeft geschenen in de opstanding van Christus, nog niet heeft gepredikt, heeft Christus gezegd dat hij niet met de apostelen is te vergelijken.((*Matteüs 11:11)) Daarmee geeft Hij aan dat de Doper tussen de profeten en de apostelen een plaats heeft gehad.((*Johannes 4:23))
   - Christus Zelf heeft Zich in het vlees geopenbaard. Hij is het Die in eigenlijke zin het evangelie van het Koninkrijk van God heeft gepredikt, maar Hij deed dit alleen in het land van de Joden.   - Christus Zelf heeft Zich in het vlees geopenbaard. Hij is het Die in eigenlijke zin het evangelie van het Koninkrijk van God heeft gepredikt, maar Hij deed dit alleen in het land van de Joden.
   - Ten slotte is het evangelie ook verkondigd door de apostelen, zoals Christus hun dat bevolen had.((*Matteüs 16:15 *Matteüs 28:19)) Dat hebben ze gedaan door hun prediking en hun geschriften.   - Ten slotte is het evangelie ook verkondigd door de apostelen, zoals Christus hun dat bevolen had.((*Matteüs 16:15 *Matteüs 28:19)) Dat hebben ze gedaan door hun prediking en hun geschriften.
Regel 36: Regel 36:
 De verborgenheid van het evangelie is aan de patriarchen vanaf het begin van de wereld geopenbaard, en de profeten hebben daarvan gesproken en erover geschreven. Zie Genesis 3:15, waar we lezen dat het zaad van de vrouw de kop van de slang zal vermorzelen. En in Genesis 12:3 [krijgt Abraham de boodschap]: “Met u zullen alle geslachten des aardbodems gezegend worden.”((*Genesis 18:18 *Genesis 22:17,18 *Genesis 26:3,4 *Genesis 28:14,15)) En vanuit Genesis 49:10 weten we dat Silo – dat is Christus, het zaad van de vrouw, die zonder toedoen van de man is voortgebracht – zal komen als de scepter en de koninklijke waardigheid van het volk Israël zal zijn weggenomen. In Deuteronomium 18:15 spreekt God over de belofte van het evangelie en verklaart Hij die ook.((*Psalm 2:6-8 *Psalm 8:6 *Psalm 45:8 *Psalm 110:1-4)) Jesaja 7:14 zegt: “Zie, de jonkvrouw zal zwanger worden en een zoon baren; en zij zal hem de naam Immanuël geven.” Deze is de sterke God met ons, want het Woord is vlees geworden (Johannes 1:14). Heel Jesaja 53 is één prediking van de dood van Christus en van de vruchten die daaruit worden ontvangen. De verborgenheid van het evangelie is aan de patriarchen vanaf het begin van de wereld geopenbaard, en de profeten hebben daarvan gesproken en erover geschreven. Zie Genesis 3:15, waar we lezen dat het zaad van de vrouw de kop van de slang zal vermorzelen. En in Genesis 12:3 [krijgt Abraham de boodschap]: “Met u zullen alle geslachten des aardbodems gezegend worden.”((*Genesis 18:18 *Genesis 22:17,18 *Genesis 26:3,4 *Genesis 28:14,15)) En vanuit Genesis 49:10 weten we dat Silo – dat is Christus, het zaad van de vrouw, die zonder toedoen van de man is voortgebracht – zal komen als de scepter en de koninklijke waardigheid van het volk Israël zal zijn weggenomen. In Deuteronomium 18:15 spreekt God over de belofte van het evangelie en verklaart Hij die ook.((*Psalm 2:6-8 *Psalm 8:6 *Psalm 45:8 *Psalm 110:1-4)) Jesaja 7:14 zegt: “Zie, de jonkvrouw zal zwanger worden en een zoon baren; en zij zal hem de naam Immanuël geven.” Deze is de sterke God met ons, want het Woord is vlees geworden (Johannes 1:14). Heel Jesaja 53 is één prediking van de dood van Christus en van de vruchten die daaruit worden ontvangen.
  
-Wat zij verkondigd hebben, zijn echter veel meer evangelische beloften geweest dan het evangelie zelf. Zij hebben geprofeteerd van iets dat nog gebeuren zou, maar ze hebben niet verkondigd dat het al werkelijkheid was geworden. Zie Galaten 3:16, waar staat dat aan Abraham de geloften gedaan zijn.((*Galaten 3:16)) Daarom zegt de apostel Paulus in Romeinen 1:1 dat hij afgezonderd is tot de verkondiging van het evangelie van God – hij moet het dus prediken – dat Hij tevoren door zijn profeten beloofd had in de heilige Schriften. Als iets beloofd is, is het dus nog niet gerealiseerd. In 1 Petrus 1:10 lezen we: “Naar deze zaligheid hebben gezocht en gevorst de profeten, die van de voor u bestemde genade geprofeteerd hebben.” De apostelen hebben de uiteindelijke vervulling van de beloften voor hun prediking overal gepredikt. Daarom noemen ze het soms “hun evangelie”, zoals in Romeinen 2:16, waar staat dat God het in de mensen verborgene oordeelt “volgens mijn evangelie”; en in 2 Korintiërs 4:3 waar staat: “Indien dan nog ons evangelie bedekt is…”, enz. Ze waren evenwel niet de uitdenkers van het evangelie, maar alleen de verkondigers ervan.+Wat zij verkondigd hebben, zijn echter veel meer evangelische beloften geweest dan het evangelie zelf. Zij hebben geprofeteerd van iets wat nog gebeuren zou, maar ze hebben niet verkondigd dat het al werkelijkheid was geworden. Zie Galaten 3:16, waar staat dat aan Abraham de geloften gedaan zijn.((*Galaten 3:16)) Daarom zegt de apostel Paulus in Romeinen 1:1 dat hij afgezonderd is tot de verkondiging van het evangelie van God – hij moet het dus prediken – dat Hij tevoren door zijn profeten beloofd had in de heilige Schriften. Als iets beloofd is, is het dus nog niet gerealiseerd. In 1 Petrus 1:10 lezen we: “Naar deze zaligheid hebben gezocht en gevorst de profeten, die van de voor u bestemde genade geprofeteerd hebben.” De apostelen hebben de uiteindelijke vervulling van de beloften voor hun prediking overal gepredikt. Daarom noemen ze het soms “hun evangelie”, zoals in Romeinen 2:16, waar staat dat God het in de mensen verborgene oordeelt “volgens mijn evangelie”; en in 2 Korintiërs 4:3 waar staat: “Indien dan nog ons evangelie bedekt is…”, enz. Ze waren evenwel niet de uitdenkers van het evangelie, maar alleen de verkondigers ervan.
  
 ==== 8. Is het dan altijd, vanaf het begin van de wereld tot nu toe, hetzelfde evangelie geweest? Anders gevraagd: is de manier om de zaligheid te ontvangen in alle tijden dezelfde geweest? ==== ==== 8. Is het dan altijd, vanaf het begin van de wereld tot nu toe, hetzelfde evangelie geweest? Anders gevraagd: is de manier om de zaligheid te ontvangen in alle tijden dezelfde geweest? ====
Regel 44: Regel 44:
 ==== 9. Is er dan geen onderscheid tussen onze leer en de leer van hen die onder de wet geleefd hebben? ==== ==== 9. Is er dan geen onderscheid tussen onze leer en de leer van hen die onder de wet geleefd hebben? ====
  
-Er is geen onderscheid voor wat het wezen ervan betreft, maar er is wel enig verschil als het gaat om de manier waarop het evangelie uitgedeeld en aangereikt wordt. Aan de Joden is de leer van de verzoening “vele malen en op vele wijzen” aangeboden,((*Hebreeën 1:1)) en dat houdt ook in dat dit wat duisterder, wat meer incidenteel en ook trapsgewijs gebeurde. Maar hoe dichterbij de dag van Christus kwam, hoe helderder het gebeurde. Maar nú wordt ons de volledige boodschap van het evangelie volkomen helder en duidelijk door de Zoon Zelf voorgehouden.+Er is geen onderscheid voor wat het wezen ervan betreft, maar er is wel enig verschil als het gaat om de manier waarop het evangelie uitgedeeld en aangereikt wordt. Aan de Joden is de leer van de verzoening “vele malen en op vele wijzen” aangeboden,((*Hebreeën 1:1)) en dat houdt ook in dat dit wat duisterder, wat meer incidenteel en ook trapsgewijs gebeurde. Maar hoe dichterbij de dag van Christus kwam, hoe helderder het gebeurde. Maar nú wordt ons de volledige boodschap van het evangelie volkomen helder en duidelijk door de Zoon zelf voorgehouden.
  
-Ook moet gezegd worden dat men in de oudtestamentische tijd maar op een sobere manier van de evangelische leer heeft kunnen proeven, terwijl wij mogen delen in een overvloedig genot ervan. Daarom zegt Christus tegen Zijn discipelen dat wij de Joden ver overtreffen in de mate van de genade: “Uw ogen zijn zalig, omdat zij zien en uw oren, omdat zij horen. Voorwaar, Ik zeg u: Vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezien, en te horen wat gij hoort, en zij hebben het niet gehoord” (Matteüs 13:16,17).+Ook moet gezegd worden dat men in de oudtestamentische tijd maar op een sobere manier van de evangelische leer heeft kunnen proeven, terwijl wij mogen delen in een overvloedig genot ervan. Daarom zegt Christus tegen zijn discipelen dat wij de Joden ver overtreffen in de mate van de genade: “Uw ogen zijn zalig, omdat zij zien en uw oren, omdat zij horen. Voorwaar, Ik zeg u: Vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezien, en te horen wat gij hoort, en zij hebben het niet gehoord” (Matteüs 13:16,17).
  
 Ten slotte hebben de oudtestamentische gelovigen geloofd in de Messias Die komen zou, en wij geloven in Hem Die gekomen is. Ten slotte hebben de oudtestamentische gelovigen geloofd in de Messias Die komen zou, en wij geloven in Hem Die gekomen is.
Regel 52: Regel 52:
 ==== 10. Wat is de stof, het onderwerp waar het evangelie over spreekt? ==== ==== 10. Wat is de stof, het onderwerp waar het evangelie over spreekt? ====
  
-Dat is: Christus is gestorven voor onze zonden en opgewekt om onze rechtvaardiging.((*Romeinen 4:25)) Het evangelie is van Hem en het verkondigt Hem ook. Het is het evangelie van God “aangaande Zijn Zoon” (Romeinen 1:3). Daarom wordt het ook het evangelie van Jezus Christus genoemd,((*Matteüs 1:1)) “het getuigenis aangaande Christus”((*1 Korintiërs 1:6)) en “het woord des kruises”((*1 Korintiërs 1:18)). En in 1 Korintiërs 1:22-24 lezen we: “De Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, doch wij prediken een gekruisigde Christus (…) de kracht Gods en de wijsheid Gods.”+Dat is: Christus is gestorven voor onze zonden en opgewekt om onze rechtvaardiging.((*Romeinen 4:25)) Het evangelie is van Hem en het verkondigt Hem ook. Het is het evangelie van God “aangaande zijn Zoon” (Romeinen 1:3). Daarom wordt het ook het evangelie van Jezus Christus genoemd,((*Matteüs 1:1)) “het getuigenis aangaande Christus”((*1 Korintiërs 1:6)) en “het woord des kruises”((*1 Korintiërs 1:18)). En in 1 Korintiërs 1:22-24 lezen we: “De Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, doch wij prediken een gekruisigde Christus (…) de kracht Gods en de wijsheid Gods.”
  
 ==== 11. Wat is het subject van het evangelie, of anders gevraagd wie zijn het aan wie dit evangelie toekomt? ==== ==== 11. Wat is het subject van het evangelie, of anders gevraagd wie zijn het aan wie dit evangelie toekomt? ====
Regel 68: Regel 68:
   - Het brengt de Geest met zich mee; daarom wordt het ook “de bediening des Geestes” genoemd,((*2 Korintiërs 3:8)) omdat het de kracht van de Geest met zich meebrengt.   - Het brengt de Geest met zich mee; daarom wordt het ook “de bediening des Geestes” genoemd,((*2 Korintiërs 3:8)) omdat het de kracht van de Geest met zich meebrengt.
   - Het doet wedergeboren worden; daarom wordt het “het goede zaad” genoemd.   - Het doet wedergeboren worden; daarom wordt het “het goede zaad” genoemd.
-  - Het troost en verblijdt het verslagen en verdrukte geweten door de prediking van de vergeving der zonden en alle andere genadeweldaden in Christus; daarom wordt het “het goede Woord Gods” genoemd.((*Hebreeën 6:5))+  - Het troost en verblijdt het verslagen en verdrukte geweten door de prediking van de vergeving der zonden en alle andere genade-weldaden in Christus; daarom wordt het “het goede Woord Gods” genoemd.((*Hebreeën 6:5))
   - Het geneest hen die geestelijk ziek zijn; daarom wordt het “een gezonde prediking” genoemd.((*Titus 2:8))   - Het geneest hen die geestelijk ziek zijn; daarom wordt het “een gezonde prediking” genoemd.((*Titus 2:8))
   - Het maakt hen die dood zijn in zonden, weer levend; daarom wordt het “het woord des levens” genoemd.((*Filippenzen 2:16))   - Het maakt hen die dood zijn in zonden, weer levend; daarom wordt het “het woord des levens” genoemd.((*Filippenzen 2:16))
Regel 88: Regel 88:
 Als u de naam “bekering” niet opvat als //metameleian//, dat is verslagen of verbroken van hart zijn, maar als //metanoia//, dat is een zalige terugkeer tot God door het geloof – dan behoort het tot het terrein van het evangelie en niet van de wet. Het algemeen gehanteerde woord “evangelie” moet dan wel gebruikt worden voor alles wat de dienst van het Nieuwe Testament aangeeft. Als u de naam “bekering” niet opvat als //metameleian//, dat is verslagen of verbroken van hart zijn, maar als //metanoia//, dat is een zalige terugkeer tot God door het geloof – dan behoort het tot het terrein van het evangelie en niet van de wet. Het algemeen gehanteerde woord “evangelie” moet dan wel gebruikt worden voor alles wat de dienst van het Nieuwe Testament aangeeft.
  
-  - Het woord “bekering” past bij hen die gedrongen worden tot boetvaardigheid. Aan hen mag ook de genade worden aangeboden en opgedragen, maar dat ligt dan wel op het terrein van het evangelie. Daarom wil Christus dat de bekering in Zijn Naam gepredikt wordt.((*Lucas 24:47))+  - Het woord “bekering” past bij hen die gedrongen worden tot boetvaardigheid. Aan hen mag ook de genade worden aangeboden en opgedragen, maar dat ligt dan wel op het terrein van het evangelie. Daarom wil Christus dat de bekering in zijn Naam gepredikt wordt.((*Lucas 24:47))
   - De doop is een zichtbare prediking en een teken van de boetvaardigheid;((*Romeinen 6:3)) deze bestaat uit de doding van de zonde en de opwekking van de nieuwe mens. Daardoor is de doop geen sacrament van de wet, maar van het evangelie.((*Marcus 16:16))   - De doop is een zichtbare prediking en een teken van de boetvaardigheid;((*Romeinen 6:3)) deze bestaat uit de doding van de zonde en de opwekking van de nieuwe mens. Daardoor is de doop geen sacrament van de wet, maar van het evangelie.((*Marcus 16:16))
   - Er kan nooit van ware bekering sprake zijn zonder wedergeboorte; en niemand wordt door de Heilige Geest – Die inwendig door het geloof werkzaam is – wedergeboren dan alleen door het evangelie.((*1 Petrus 1:23))   - Er kan nooit van ware bekering sprake zijn zonder wedergeboorte; en niemand wordt door de Heilige Geest – Die inwendig door het geloof werkzaam is – wedergeboren dan alleen door het evangelie.((*1 Petrus 1:23))
Regel 102: Regel 102:
     - geboden die gebieden het goede te doen;     - geboden die gebieden het goede te doen;
     - getuigenissen die laten zien wat men over Christus zal geloven;     - getuigenissen die laten zien wat men over Christus zal geloven;
-    - getuigenissen van voorbeelden die op volkomenheid wijzen, zoals: “Leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben” (*Matteüs 11:29).+    - getuigenissen van voorbeelden die op volkomenheid wijzen, zoals: “Leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben”.((*Matteüs 11:29))
   - De lastering van goddeloze mensen, die het evangelie een “stokebrand” noemen, een bron van allerlei getwist en opstand, en een zee vol kwaad.   - De lastering van goddeloze mensen, die het evangelie een “stokebrand” noemen, een bron van allerlei getwist en opstand, en een zee vol kwaad.


Paginahulpmiddelen