Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisie | |||
institutie:20 [18-06-2025 om 17.22 uur] – Cornelis Bregman | institutie:20 [19-06-2025 om 09.07 uur] (huidige) – Cornelis Bregman | ||
---|---|---|---|
Regel 44: | Regel 44: | ||
==== 9. Is er dan geen onderscheid tussen onze leer en de leer van hen die onder de wet geleefd hebben? ==== | ==== 9. Is er dan geen onderscheid tussen onze leer en de leer van hen die onder de wet geleefd hebben? ==== | ||
- | Er is geen onderscheid voor wat het wezen ervan betreft, maar er is wel enig verschil als het gaat om de manier waarop het evangelie uitgedeeld en aangereikt wordt. Aan de Joden is de leer van de verzoening “vele malen en op vele wijzen” aangeboden, | + | Er is geen onderscheid voor wat het wezen ervan betreft, maar er is wel enig verschil als het gaat om de manier waarop het evangelie uitgedeeld en aangereikt wordt. Aan de Joden is de leer van de verzoening “vele malen en op vele wijzen” aangeboden, |
- | Ook moet gezegd worden dat men in de oudtestamentische tijd maar op een sobere manier van de evangelische leer heeft kunnen proeven, terwijl wij mogen delen in een overvloedig genot ervan. Daarom zegt Christus tegen Zijn discipelen dat wij de Joden ver overtreffen in de mate van de genade: “Uw ogen zijn zalig, omdat zij zien en uw oren, omdat zij horen. Voorwaar, Ik zeg u: Vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezien, en te horen wat gij hoort, en zij hebben het niet gehoord” (Matteüs 13:16,17). | + | Ook moet gezegd worden dat men in de oudtestamentische tijd maar op een sobere manier van de evangelische leer heeft kunnen proeven, terwijl wij mogen delen in een overvloedig genot ervan. Daarom zegt Christus tegen zijn discipelen dat wij de Joden ver overtreffen in de mate van de genade: “Uw ogen zijn zalig, omdat zij zien en uw oren, omdat zij horen. Voorwaar, Ik zeg u: Vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezien, en te horen wat gij hoort, en zij hebben het niet gehoord” (Matteüs 13:16,17). |
Ten slotte hebben de oudtestamentische gelovigen geloofd in de Messias Die komen zou, en wij geloven in Hem Die gekomen is. | Ten slotte hebben de oudtestamentische gelovigen geloofd in de Messias Die komen zou, en wij geloven in Hem Die gekomen is. | ||
Regel 52: | Regel 52: | ||
==== 10. Wat is de stof, het onderwerp waar het evangelie over spreekt? ==== | ==== 10. Wat is de stof, het onderwerp waar het evangelie over spreekt? ==== | ||
- | Dat is: Christus is gestorven voor onze zonden en opgewekt om onze rechtvaardiging.((*Romeinen 4:25)) Het evangelie is van Hem en het verkondigt Hem ook. Het is het evangelie van God “aangaande | + | Dat is: Christus is gestorven voor onze zonden en opgewekt om onze rechtvaardiging.((*Romeinen 4:25)) Het evangelie is van Hem en het verkondigt Hem ook. Het is het evangelie van God “aangaande |
==== 11. Wat is het subject van het evangelie, of anders gevraagd wie zijn het aan wie dit evangelie toekomt? ==== | ==== 11. Wat is het subject van het evangelie, of anders gevraagd wie zijn het aan wie dit evangelie toekomt? ==== | ||
Regel 68: | Regel 68: | ||
- Het brengt de Geest met zich mee; daarom wordt het ook “de bediening des Geestes” genoemd, | - Het brengt de Geest met zich mee; daarom wordt het ook “de bediening des Geestes” genoemd, | ||
- Het doet wedergeboren worden; daarom wordt het “het goede zaad” genoemd. | - Het doet wedergeboren worden; daarom wordt het “het goede zaad” genoemd. | ||
- | - Het troost en verblijdt het verslagen en verdrukte geweten door de prediking van de vergeving der zonden en alle andere | + | - Het troost en verblijdt het verslagen en verdrukte geweten door de prediking van de vergeving der zonden en alle andere |
- Het geneest hen die geestelijk ziek zijn; daarom wordt het “een gezonde prediking” genoemd.((*Titus 2:8)) | - Het geneest hen die geestelijk ziek zijn; daarom wordt het “een gezonde prediking” genoemd.((*Titus 2:8)) | ||
- Het maakt hen die dood zijn in zonden, weer levend; daarom wordt het “het woord des levens” genoemd.((*Filippenzen 2:16)) | - Het maakt hen die dood zijn in zonden, weer levend; daarom wordt het “het woord des levens” genoemd.((*Filippenzen 2:16)) | ||
Regel 88: | Regel 88: | ||
Als u de naam “bekering” niet opvat als // | Als u de naam “bekering” niet opvat als // | ||
- | - Het woord “bekering” past bij hen die gedrongen worden tot boetvaardigheid. Aan hen mag ook de genade worden aangeboden en opgedragen, maar dat ligt dan wel op het terrein van het evangelie. Daarom wil Christus dat de bekering in Zijn Naam gepredikt wordt.((*Lucas 24:47)) | + | - Het woord “bekering” past bij hen die gedrongen worden tot boetvaardigheid. Aan hen mag ook de genade worden aangeboden en opgedragen, maar dat ligt dan wel op het terrein van het evangelie. Daarom wil Christus dat de bekering in zijn Naam gepredikt wordt.((*Lucas 24:47)) |
- De doop is een zichtbare prediking en een teken van de boetvaardigheid; | - De doop is een zichtbare prediking en een teken van de boetvaardigheid; | ||
- Er kan nooit van ware bekering sprake zijn zonder wedergeboorte; | - Er kan nooit van ware bekering sprake zijn zonder wedergeboorte; |