Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:20

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
institutie:20 [18-06-2025 om 17.22 uur] Cornelis Bregmaninstitutie:20 [19-06-2025 om 09.07 uur] (huidige) Cornelis Bregman
Regel 44: Regel 44:
 ==== 9. Is er dan geen onderscheid tussen onze leer en de leer van hen die onder de wet geleefd hebben? ==== ==== 9. Is er dan geen onderscheid tussen onze leer en de leer van hen die onder de wet geleefd hebben? ====
  
-Er is geen onderscheid voor wat het wezen ervan betreft, maar er is wel enig verschil als het gaat om de manier waarop het evangelie uitgedeeld en aangereikt wordt. Aan de Joden is de leer van de verzoening “vele malen en op vele wijzen” aangeboden,((*Hebreeën 1:1)) en dat houdt ook in dat dit wat duisterder, wat meer incidenteel en ook trapsgewijs gebeurde. Maar hoe dichterbij de dag van Christus kwam, hoe helderder het gebeurde. Maar nú wordt ons de volledige boodschap van het evangelie volkomen helder en duidelijk door de Zoon Zelf voorgehouden.+Er is geen onderscheid voor wat het wezen ervan betreft, maar er is wel enig verschil als het gaat om de manier waarop het evangelie uitgedeeld en aangereikt wordt. Aan de Joden is de leer van de verzoening “vele malen en op vele wijzen” aangeboden,((*Hebreeën 1:1)) en dat houdt ook in dat dit wat duisterder, wat meer incidenteel en ook trapsgewijs gebeurde. Maar hoe dichterbij de dag van Christus kwam, hoe helderder het gebeurde. Maar nú wordt ons de volledige boodschap van het evangelie volkomen helder en duidelijk door de Zoon zelf voorgehouden.
  
-Ook moet gezegd worden dat men in de oudtestamentische tijd maar op een sobere manier van de evangelische leer heeft kunnen proeven, terwijl wij mogen delen in een overvloedig genot ervan. Daarom zegt Christus tegen Zijn discipelen dat wij de Joden ver overtreffen in de mate van de genade: “Uw ogen zijn zalig, omdat zij zien en uw oren, omdat zij horen. Voorwaar, Ik zeg u: Vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezien, en te horen wat gij hoort, en zij hebben het niet gehoord” (Matteüs 13:16,17).+Ook moet gezegd worden dat men in de oudtestamentische tijd maar op een sobere manier van de evangelische leer heeft kunnen proeven, terwijl wij mogen delen in een overvloedig genot ervan. Daarom zegt Christus tegen zijn discipelen dat wij de Joden ver overtreffen in de mate van de genade: “Uw ogen zijn zalig, omdat zij zien en uw oren, omdat zij horen. Voorwaar, Ik zeg u: Vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezien, en te horen wat gij hoort, en zij hebben het niet gehoord” (Matteüs 13:16,17).
  
 Ten slotte hebben de oudtestamentische gelovigen geloofd in de Messias Die komen zou, en wij geloven in Hem Die gekomen is. Ten slotte hebben de oudtestamentische gelovigen geloofd in de Messias Die komen zou, en wij geloven in Hem Die gekomen is.
Regel 52: Regel 52:
 ==== 10. Wat is de stof, het onderwerp waar het evangelie over spreekt? ==== ==== 10. Wat is de stof, het onderwerp waar het evangelie over spreekt? ====
  
-Dat is: Christus is gestorven voor onze zonden en opgewekt om onze rechtvaardiging.((*Romeinen 4:25)) Het evangelie is van Hem en het verkondigt Hem ook. Het is het evangelie van God “aangaande Zijn Zoon” (Romeinen 1:3). Daarom wordt het ook het evangelie van Jezus Christus genoemd,((*Matteüs 1:1)) “het getuigenis aangaande Christus”((*1 Korintiërs 1:6)) en “het woord des kruises”((*1 Korintiërs 1:18)). En in 1 Korintiërs 1:22-24 lezen we: “De Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, doch wij prediken een gekruisigde Christus (…) de kracht Gods en de wijsheid Gods.”+Dat is: Christus is gestorven voor onze zonden en opgewekt om onze rechtvaardiging.((*Romeinen 4:25)) Het evangelie is van Hem en het verkondigt Hem ook. Het is het evangelie van God “aangaande zijn Zoon” (Romeinen 1:3). Daarom wordt het ook het evangelie van Jezus Christus genoemd,((*Matteüs 1:1)) “het getuigenis aangaande Christus”((*1 Korintiërs 1:6)) en “het woord des kruises”((*1 Korintiërs 1:18)). En in 1 Korintiërs 1:22-24 lezen we: “De Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, doch wij prediken een gekruisigde Christus (…) de kracht Gods en de wijsheid Gods.”
  
 ==== 11. Wat is het subject van het evangelie, of anders gevraagd wie zijn het aan wie dit evangelie toekomt? ==== ==== 11. Wat is het subject van het evangelie, of anders gevraagd wie zijn het aan wie dit evangelie toekomt? ====
Regel 68: Regel 68:
   - Het brengt de Geest met zich mee; daarom wordt het ook “de bediening des Geestes” genoemd,((*2 Korintiërs 3:8)) omdat het de kracht van de Geest met zich meebrengt.   - Het brengt de Geest met zich mee; daarom wordt het ook “de bediening des Geestes” genoemd,((*2 Korintiërs 3:8)) omdat het de kracht van de Geest met zich meebrengt.
   - Het doet wedergeboren worden; daarom wordt het “het goede zaad” genoemd.   - Het doet wedergeboren worden; daarom wordt het “het goede zaad” genoemd.
-  - Het troost en verblijdt het verslagen en verdrukte geweten door de prediking van de vergeving der zonden en alle andere genadeweldaden in Christus; daarom wordt het “het goede Woord Gods” genoemd.((*Hebreeën 6:5))+  - Het troost en verblijdt het verslagen en verdrukte geweten door de prediking van de vergeving der zonden en alle andere genade-weldaden in Christus; daarom wordt het “het goede Woord Gods” genoemd.((*Hebreeën 6:5))
   - Het geneest hen die geestelijk ziek zijn; daarom wordt het “een gezonde prediking” genoemd.((*Titus 2:8))   - Het geneest hen die geestelijk ziek zijn; daarom wordt het “een gezonde prediking” genoemd.((*Titus 2:8))
   - Het maakt hen die dood zijn in zonden, weer levend; daarom wordt het “het woord des levens” genoemd.((*Filippenzen 2:16))   - Het maakt hen die dood zijn in zonden, weer levend; daarom wordt het “het woord des levens” genoemd.((*Filippenzen 2:16))
Regel 88: Regel 88:
 Als u de naam “bekering” niet opvat als //metameleian//, dat is verslagen of verbroken van hart zijn, maar als //metanoia//, dat is een zalige terugkeer tot God door het geloof – dan behoort het tot het terrein van het evangelie en niet van de wet. Het algemeen gehanteerde woord “evangelie” moet dan wel gebruikt worden voor alles wat de dienst van het Nieuwe Testament aangeeft. Als u de naam “bekering” niet opvat als //metameleian//, dat is verslagen of verbroken van hart zijn, maar als //metanoia//, dat is een zalige terugkeer tot God door het geloof – dan behoort het tot het terrein van het evangelie en niet van de wet. Het algemeen gehanteerde woord “evangelie” moet dan wel gebruikt worden voor alles wat de dienst van het Nieuwe Testament aangeeft.
  
-  - Het woord “bekering” past bij hen die gedrongen worden tot boetvaardigheid. Aan hen mag ook de genade worden aangeboden en opgedragen, maar dat ligt dan wel op het terrein van het evangelie. Daarom wil Christus dat de bekering in Zijn Naam gepredikt wordt.((*Lucas 24:47))+  - Het woord “bekering” past bij hen die gedrongen worden tot boetvaardigheid. Aan hen mag ook de genade worden aangeboden en opgedragen, maar dat ligt dan wel op het terrein van het evangelie. Daarom wil Christus dat de bekering in zijn Naam gepredikt wordt.((*Lucas 24:47))
   - De doop is een zichtbare prediking en een teken van de boetvaardigheid;((*Romeinen 6:3)) deze bestaat uit de doding van de zonde en de opwekking van de nieuwe mens. Daardoor is de doop geen sacrament van de wet, maar van het evangelie.((*Marcus 16:16))   - De doop is een zichtbare prediking en een teken van de boetvaardigheid;((*Romeinen 6:3)) deze bestaat uit de doding van de zonde en de opwekking van de nieuwe mens. Daardoor is de doop geen sacrament van de wet, maar van het evangelie.((*Marcus 16:16))
   - Er kan nooit van ware bekering sprake zijn zonder wedergeboorte; en niemand wordt door de Heilige Geest – Die inwendig door het geloof werkzaam is – wedergeboren dan alleen door het evangelie.((*1 Petrus 1:23))   - Er kan nooit van ware bekering sprake zijn zonder wedergeboorte; en niemand wordt door de Heilige Geest – Die inwendig door het geloof werkzaam is – wedergeboren dan alleen door het evangelie.((*1 Petrus 1:23))


Paginahulpmiddelen