Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:23 [23-08-2020 om 16.44 uur] – Arie | institutie:23 [11-04-2025 om 09.01 uur] (huidige) – Externe bewerking 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== | + | ====== Het lijden en de dood van Christus ====== |
- | 1. Wat verstaat gij bij de woorden: | + | ==== 1. Wat bedoelt u als u het woord “lijden” gebruikt dat Christus |
- | Door een beeldspraak al hetgeen dat Christus | + | In dat ene woord “lijden” vat men als in een synecdoche alles samen wat Christus |
- | 2. de kruisen of ellendigheden van het geestelijke | + | Het kruis en de grote moeiten die het geestelijke |
- | 3. Door een overnoeming | + | Bij wijze van beeldspraak |
- | ===== 2. Wat is het lijden | + | ==== 2. Wat houdt het lijden |
- | Het is een deel van de gehoorzaamheid van Christus waardoor Hij onschuldig was en een offerande | + | Het is een onderdeel |
- | ===== 3. Welke zijn de werkende oorzaken van het lijden van Christus? | + | ==== 3. Wat zijn de zogenaamde “werkende oorzaken” van het lijden van Christus? ==== |
- | De werkende oorzaken | + | Dat zijn er drie: God, de satan en ook mensen, |
- | 1. Ten eerste, | + | - Gods absolute, volkomen en hoogste |
+ | - De uitwendige werkende oorzaak is de ellendige staat van het menselijk geslacht en de tirannie van de duivel daarover. | ||
+ | - De inwendige werkende oorzaak is de onuitsprekelijke liefde van God de Vader voor zijn schepsel geweest; dat wordt in Johannes 3:16 onder woorden gebracht: “Want alzo lief heeft god de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.” | ||
+ | - De vrijwillige en vanzelfsprekende gehoorzaamheid van Gods Zoon is mede een oorzaak geweest. Paulus zegt daarvan in Filippenzen 2:7-8: “maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen | ||
+ | - De satan is ook een belangrijke oorzaak van het lijden van Christus, want hij heeft gedreven door een dodelijke haat het Zaad van de vrouw vervolgd; maar hij kon niet verder gaan dan hem in de hielen bijten, zoals in Genesis 3:15 al is voorzegd. | ||
+ | - Eveneens zijn alle mensen een oorzaak van de dood van Christus; deze dood is het gevolg van de schuld en de zonden waar alle mensen in verstrikt zijn. | ||
+ | - Instrumentele of meewerkende oorzaken van de dood van Christus zijn geweest: de satan, Judas, de priesters die Judas 30 zilverlingen gaven.((*Matteüs 26:15,16)) Datzelfde geldt voor Annas, Kajafas, Pilatus, het volk dat “kruis Hem, kruis Hem” riep; en ook voor de Romeinse soldaten, die als slechte werktuigen door God toch zó gebruikt heeft dat Hij daardoor het meest heilige werk, de verlossing van het menselijke geslacht, heeft teweeggebracht. Deze eerloze werktuigen, die niet uit dwang maar vrijwillig en tegen hun geweten in zondigden, heeft Hij rechtvaardig gestraft. Niemand kan immers een onschuldig mens verraden, veroordelen en doden, dan alleen hij die door en door misdadig slecht mens is! | ||
- | 2. de uitwendige aandringende oorzaak | + | ==== 4. Wie is het Subject, het Onderwerp |
- | 3. De inwendig aandringende oorzaak | + | Onze Here Zelf, Gods Zoon, die mens geworden |
- | 4. De vrijwillige en vanzelfs gehoorzamende mede-oorzaak is de Zoon van God geweest die, zoals Paulus zegt in *Filippenzen 2:7: . Want Hij heeft Zich vrijwillig en met voorbedachte raad overgegeven in de handen van Zijn vijanden naar de voorzegging uit *Jesaja 53:7 , en *Hebreeën 10:4 uit de *Psalmen 40:7-9 . De satan is ook de voornaamste oorzaak van het lijden | + | // |
- | 5. De instrumentele of mede-werkende oorzaak van de dood van Christus | + | Het lijden betreft de Persoon, want de Persoon die geleden heeft, is God en Mens, maar Hij heeft in zijn goddelijke natuur geleden. Het is namelijk onmogelijk dat de onveranderlijke God zou lijden en dat het onsterfelijke zou sterven; maar Hij heeft geleden in de aangenomen menselijke natuur die immers kon lijden. Daarom zegt Paulus ten aanzien van deze Persoon in Handelingen 20:28 dat God voor Hem een gemeente verkregen heeft door bloed van zijn eigen Zoon. Maar voor wat de menselijke natuur betreft, getuigt de apostel in 1 Petrus 4:1 dat “Christus [dan] naar het vlees geleden heeft” |
- | ===== 4. Wat is het onderwerp van dit lijden? ===== | + | ==== 5. Wat is de formele of concrete oorzaak geweest? ==== |
- | Onze Heere zelf, God zoon, Mens geworden zijnde. | + | Het lijden |
- | Betreft | + | ==== 6. Wat is het lijden |
- | Het lijden betreft de Persoon, want de Persoon die geleden heeft is God en Mens: nochtans niet in de Goddelijke want het is onmogelijk dat het Onveranderlijke zou lijden | + | De smart, de pijn en het lijden |
- | ===== 5. Welk is de formele of gedaantelijke oorzaak geweest? ===== | + | - In de hof van Getsemané voelde Hij dat de toorn van God ontstoken werd tegen onze zonden, en dan roept Hij in grote benauwdheid van zijn hart uit: “Mijn ziel is zeer bedroefd, tot stervens toe”, en ook: “Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan” (Matteüs 26:38,39). Onder de drinkbeker verstaat Hij, zoals dat in het Hebreeuws gebruikelijk |
+ | - Dat lijden wordt zo groot dat Zijn zweet vanwege de bitterheid ervan als bloeddruppels werd (Lucas 22:44). Ten slotte roept Hij als Hij aan het kruis door deze smarten als het ware overweldigd wordt: “Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?” (Matteüs 27:46) Dit betekent niet dat God van de Mens Jezus gescheiden was, maar zoals Bernardus zegt, “dat het een verlatenheid was waarin de overstelpende nood geen vertoon van macht en kracht is geweest en evenmin een bewijs van majesteit en heerlijkheid”. Maar de klacht van Christus was niet van iemand die wanhopig is of zijn vertrouwen kwijt is – Hij noemt God immers “Mijn God” – maar van iemand die met een verschrikkelijke beproeving moet strijden en worstelen.\\ Daarom zegt David al in Psalm 18:5-6 als een profetie: “Banden des doods hadden mij omvangen (…), banden van het dodenrijk hadden mij omgeven.” Dit betekent: ik lijd verschrikkelijke pijnen, en die zijn zo erg dat wanneer een engel of zelfs alle engelen deze pijnen moesten verdragen, zij tot niets zouden zijn geworden. In Hebreeën 5:7 lezen we: “Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit zijn angst.” Dat wil zeggen: verlost van de angst en de ontzetting als Hij aan het strenge oordeel van Gods toorn dacht. | ||
- | Het lijden zelf, zo naar de ziel als het lichaam hetwelk beide in zekere trappen en delen door de evangelisten beschreven is. | + | ==== 7. Maar wat is de oorzaak van die grote benauwdheid die Christus in zijn ziel geleden heeft? ==== |
- | ===== 6. Wat is het lijden van de ziel geweest? ===== | + | Er zijn veel oorzaken. |
- | De inwendige smart, pijn en lijden van het gemoed | + | - Het overdenken van de tirannie van de zonde, de dood en de satan, die woedend en razend tekeergaat tegen het menselijk geslacht. |
+ | - Het overdenken van de verschrikkelijke, | ||
+ | - Het overdenken van de ondankbaarheid | ||
+ | - En vooral het voelen | ||
- | 1. Want ten eerste, voelende in de Hof van Getsemané de gramschap van God ontsteken tegen onze zonden, roept Hij vanwege de overgrote benauwdheid in Zijn gemoed naar *Mattheus 26:38 . Waarmee Hij begrijpt naar de uitdrukking in het Hebreeuws, Gods gramschap en de straf voor onze zonden. Hij voegt er aan toe naar *Mattheus 14:36: . Waardoor Hij te kennen geeft niet tegenstrijdig van wil te zijn maar een verscheidenheid die in zichzelf niet verkeerd is als de wil van de mens tenslotte maar Gods wil onderworpen is. | + | ==== 8. Wat is het lijden |
- | 2. Het lijden wordt zo groot dat Hij vanwege | + | Naast de pijnen die Hij in de ziel geleden heeft, onderging |
- | Hierom zegt David wanner hij spreekt over Christus in Psalm 18:5,6 Banden van de hel hebben mij omvangen. Dat wil zeggen: ik lijdt verschrikkelijke pijnen die zodanig zijn dat indien het zo was dat een engel, ja, alle engelen deze pijnen moesten verdragen, zij tot niets en geheel onderdrukt zouden worden. Er wordt gezegd | + | ==== 9. Hoe heeft Hij in de hof [van Getsemane] geleden? ==== |
- | ===== 7. Maar wat is de oorzaak | + | - Hij is door zijn discipel met een kus verraden en aan de soldaten overgeleverd. |
+ | - Hij werd door de soldaten gevangengenomen en gebonden, en als een dief en moordenaar weggeleid, opdat Hij ons van de banden van de zonden en de duivel zou verlossen. | ||
+ | - Hij is door al zijn discipelen verlaten, opdat we de verdienste | ||
- | Daar zijn veel oorzaken. | + | ==== 10. Waarom wilde Christus als de tweede Adam in de hof gevangen worden? ==== |
- | 1. De overdenkingen van de tirannie van de zonden, | + | Om de zonde die de eerste Adam in de hof van het Paradijs begaan had, zou worden uitgewist. |
- | 2. De overlegging | + | ==== 11. Welk lijden onderging Jezus in het in het huis van Kajafas of in de vergaderzaal van het Sanhedrin? ==== |
- | 3. De overdenking | + | - Hij werd voor de Joodse raad gesteld; Hij mocht namelijk niet in een oploop gedood worden, maar moest ter wille van ons voor de raad gesteld worden. Wij waren immers onderworpen aan het vonnis |
+ | - Hij werd daar bespot. | ||
+ | - Hij kreeg scheldwoorden naar Zich toe en werd door valse getuigenissen beschuldigd dat Hij de tempel wilde afbreken | ||
+ | - Hij wordt gedwongen om voor de levende God te getuigen dat Hij de Christus is, de Zoon van God. | ||
+ | - Toen Hij de waarheid sprak, werd Hij direct vanwege godslastering veroordeeld; | ||
+ | - Hij kreeg een kaakslag van de dienstknecht van de hogepriester. | ||
+ | - Hij werd bespuwd in zijn gezicht. | ||
+ | - Uiteindelijk werd Hij met vuisten geslagen, opdat Hij de schande van de zonde van ons zou weren. | ||
+ | - Hij werd geslagen terwijl zijn gezicht met een doek bedekt was, en moest toen zeggen wie Hem geslagen had; ook kreeg Hij stokslagen van de dienstknechten. Al deze smadelijke bejegeningen die wij verdiend hadden, heeft Hij geleden om ons van alle smaad te verlossen en ons het goede te schenken – aan ons die het beeld van God juist verloren hadden. Zo heeft Hij ons een vrije toegang tot God gegeven. | ||
+ | - Ten slotte leed Hij onder de schandelijke verloochening van zijn discipel, om de schuld te betalen voor Adams afvallen van God. | ||
- | 4. Voornamelijk | + | ==== 12. Welk lijden onderging Jezus in het rechthuis? ==== |
- | ===== 8. Wat is het lijden | + | - Jezus wordt voor de Romeinse stadhouder Pontius Pilatus gesteld, en daaruit wordt duidelijk dat toen Christus het lijden onderging, de koninklijke scepter van het huis Juda (Genesis 49:10) was weggenomen, zoals al voorzegd was. Men kon dan ook geen andere Messias meer verwachten. Christus werd hier onschuldig door de aardse rechter ter wille van ons veroordeeld, |
+ | - Hier wordt Jezus van drie misdaden beschuldigd: | ||
+ | - Op dezelfde tijd en plaats wordt Christus echter ook door de rechter onschuldig verklaard, omdat Hij in Zichzelf rein. Hij werd ook niet om zijn eigen schuld maar vanwege de schuld van anderen beschuldigd, | ||
+ | - Hij werd als een misdadiger die de dood verdiend had, door de rechter op zijn rechterstoel in naam van de keizer en namens het gehele Romeinse rijk veroordeeld. Zo heeft Hij Zich als Borg voor ons die schuldig waren aan de eeuwige dood, voor de eeuwige Rechter gesteld. | ||
+ | - Toen Hij veroordeeld werd als iemand die de staat schade aanricht, werd Hij door de soldaten bespot en om Hem nog meer te verachten kreeg Hij een soldatenjas of een purperen mantel omgehangen; ze zetten ook een doornenkroon op zijn hoofd, en gaven Hem in plaats van een scepter een rietstok in zijn rechterhand om Hem duidelijk te maken hoe ellendig, jammerlijk, belachelijk en zwak zijn koninkrijk was. Ze bespotten Hem en bogen zich voor Hem neer, terwijl ze spottend uitriepen: Wees gegroet, koning der Joden!’ Ze spuwden Hem opnieuw in het gezicht, gaven Hem vuistslagen in het gezicht en sloegen met stokken op zijn heilig hoofd. | ||
- | Dat uiterlijke lijden, behalve die pijnen en smarten | + | Als men zijn eigen Persoon aanziet, heeft Christus al deze dingen ten onrechte ondergaan. Maar als men let op de persoon |
- | ===== 9. Wat heeft Hij in de Hof van Getsemané geleden? ===== | + | ==== 13. Welk lijden onderging |
- | 1. Hij is met een kus van Zijn discipel verraden | + | - Nadat Hem die purperen mantel weer was uitgedaan, werd Hij tot buiten Jeruzalem gebracht terwijl Hij zijn kruis droeg waaraan Hij vastgenageld zou worden. Dit was ooit al vooraf uitgebeeld in Izak [die de takken voor het offer droeg].((*Genesis 22:6)) Het lichaam van de dieren waarop de zonden van het volk gelegd waren, werd buiten de legerplaats verbrand (Hebreeën 13:11). Daarom was dat lichaam vervloekt, wat ook de reden was waarom de priesters er niet van mochten eten.((*Leviticus 4:11 *Leviticus 6:30 *Leviticus 10:17)) Zo droeg Christus |
- | 2. Van de krijgsknechten gevangen | + | - Hij werd naar de Hoofdschedelplaats geleid, in het Hebreeuws Golgotha genoemd, waar gewoonlijk de rebellen, moordenaars en andere boosdoeners op een smadelijke manier gestraft werden – en zo werd Hij veracht en de onwaardigste onder de mensen, zoals in Jesaja 53:3 al voorzegd was. |
+ | - Hij werd gekruisigd. In die tijd was er geen wredere en ook geen smadelijker straf dan deze. Zoals we in Psalm 22:17 kunnen lezen en begrijpen uit de woorden van Thomas in Johannes 20:25 werden degenen die gekruisigd moest worden met geweld op het kruis uitgestrekt, | ||
+ | - Hij hing tussen twee moordenaars | ||
+ | - Hij werd met uitgestrekte handen gekruisigd, zodat Hij met één hand de Joden en met de andere hand de heidenen tot Hem nodigde om aan hen allen zijn verdienste aan te bieden; maar Hij deed dit ook Rechter van allen zal zijn, die sommigen aan zijn rechterhand en sommigen aan zijn linkerhand zal plaatsen. | ||
+ | - Hij hing drie hele uren levend aan het kruis, namelijk van zes tot negen uur, dat is bij ons van ’s middags twaalf uur tot drie uur ’s middags. Deze allerergste smaad voor Christus is het gevolg van onze trots en verwaandheid, | ||
+ | - Hij hing daar ook naakt om te betalen voor de zonde van onze eerste ouders, bij wie het kleed van onschuld werd weggenomen, en om ons met Zijn onschuld, heerlijkheid en onsterfelijkheid te bekleden en ons met zijn armoede rijk te maken. Zo kon de tweede Mens op zó’n manier het Paradijs binnengaan zoals de eerste mens daar gewoond had. Zijn kleren werden ook door het lot van het verachte dobbelspel onder elkaar verdeeld, zoals al gezegd was in Psalm 22:19, opdat wij door deze dingen zouden geloven dat Hij Degene was die komen zou. | ||
+ | - Hij had dorst, in lichamelijke zin door de bittere pijn en het ervaren van Gods toorn; en in geestelijke zin door zijn vurig verlangen naar onze zaligheid. | ||
+ | - In plaats van goede wijn, die men tot versterking of verkwikking gewoon was te geven aan hen die de doodstraf moesten ondergaan, kreeg Hij een bittere drank te drinken, gal vermengd met zure wijn. Daarmee werd vervuld wat David in Psalm 69:22 gezegd had. Zo moest de tweede Adam de schuld dragen, omdat de eerste Adam die zoete drank uit de verboden vrucht had opgezogen. | ||
+ | - Allerlei mensen scholden Hem uit en bespotten Hem – mensen uit de laagste volksklasse, | ||
+ | - Hij stierf; de kruisiging zou daarbij geen resultaat hebben gehad als de ziel niet van het lichaam gescheiden was, waar God al gezegd had: “Ten dage dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven” (Genesis 2:17). | ||
+ | - Zijn zijde werd door een speer doorstoken, waaruit het bloed vloeide waardoor de gemeente werd geboren en leven ontving, zoals Eva uit de zijde van Adam gebouwd werd; er vloeide ook water uit, waarmee de pasgeboren gemeente werd gewassen. Uit deze wond, die als een fontein van leven is, vloeit de zaligheid van de gemeente voort; en de betekenis hiervan is dat de vertroosting, | ||
- | 3. Hij is door al Zijn discipelen verlaten omdat wij de eer van onze verlossing en zaligheid niet op enigerlei wijze aan hen konden toeschrijven. | + | ==== 14. Wanneer is Hij gekruisigd? ==== |
- | ===== 10. Maar waarom heeft Christus als de tweede Adam zich in de Hof van Getsemané laten gevangen nemen? ===== | + | Op het Paasfeest (Pascha) om daarmee aan te geven dat Hij het ware Paaslam is dat voor de zonden |
- | Opdat Hij de zonde die de eerste Adam in de Hof van het Paradijs begaan had kon uitwissen. | + | ==== 15. Is de godheid zó van de ziel en het lichaam gescheiden als de ziel van Christus drie dagen van het lichaam gescheiden is geweest? Of is de godheid toen samengevoegd met de ziel en van het lichaam gescheiden geweest? ==== |
- | ===== 11. Wat lijdt Hij in Kajafas' | + | Het een noch het ander is gebeurd. Damascenus zegt hiervan dat de godheid |
- | 1. Hij wordt gesteld voor de kerkelijke raad: want Hij moest n iet in een oploop gedood worden mat door de Raad om onzentwille verschijnen. Wij die onderworpen waren aan de veroordeling door de eeuwige Rechter | + | ==== 16. Maar hoe heeft het kunnen zijn dat de goddelijke natuur verenigd is gebleven met de ziel die in het Paradijs was, en met het lichaam dat op aarde was? ==== |
- | 2. Hij wordt bespot. | + | Omdat de goddelijke natuur van de Zoon eeuwig en overaltegenwoordig is; en daarom is ze met beide tegelijk geheel en ondeelbaar verenigd gebleven – dus zowel met de ziel van Christus die in het Paradijs was, als met zijn lichaam dat dood in de aarde lag. Omdat de goddelijke natuur éénvoudig en daarom ondeelbaar is, kan men ook niet zeggen dat God een deel van zijn Wezen in de hemel en een deel daarvan op de aarde had. Nee, Hij is geheel in de hemel en geheel op de aarde; en dan niet op verschillende tijden, maar tegelijkertijd – en dat is iets dat voor geen enkel geschapen wezen mogelijk is. Augustinus heeft dan ook gezegd: “Het is een eigenschap van de gehele Drie-eenheid dat ze volledig heel is, en niet gedeeld kan worden door de realiteit van verschillende plaatsen.” |
- | 3. Hij wordt met valse getuigenissen | + | ==== 17. Is Christus, toen Hij gestorven was, werkelijk |
- | 4. Hij wordt gedwongen | + | Ja, want hoewel lichaam en ziel gescheiden waren en het dus een echte dood was, gingen die twee door de band van persoonlijke vereniging als het ware op een derde manier toch samen. Het is hier zoals wanneer wij gestorven zijn, ons leven werkelijk in Christus verborgen en weggelegd is. Anderen zeggen hier dat Christus in die drie dagen een mens geweest is voor zover het de menselijke materie betreft, want ziel en lichaam waren inderdaad [gescheiden], |
- | 5. Als Hij de waarheid bekend heeft wordt Hij terstond voor godslastering ter dood veroordeelt: | + | ==== 18. Wie is er dan gestorven, en wat zijn de gevolgen |
- | 6. Er wordt Hem een kinnebakslag gegeven door de dienstknecht | + | De Zoon van God; en als gevolg van die dood schrikt heel de natuur en is zij met ontzetting bewogen. Toen Hij immers drie uur vóór zijn dood aan het kruis hing, heeft de zon tegen de loop van de natuur in geëclipseerd, |
- | 7. Hij wordt in het aangezicht gespogen. | + | Toen de Here stierf, is het voorhangsel in de tempel gescheurd, zodat wij zouden weten dat de weg naar de hemel door zijn verzoening is geopend, |
- | 8. Ten laatste wordt Hij met vuisten geslagen opdat Hij de schande | + | ==== 19. Wat is het doel van het lijden en de dood van Christus? ==== |
- | 9. Hij wordt geslagen met bedekt gezicht | + | Het hoogste doel is de verheerlijking van God vanwege zijn rechtvaardigheid |
- | 10. Ten laatste lijdt Hij onder de schandelijke verloochening | + | ==== 20. Voor wie is het lijden en de dood van Christus tot nut? ==== |
- | ===== 12. Wat heeft Hij geleden | + | Zijn lijden en sterven zou voldoende geweest zijn om voor de zonden van alle mensen te betalen, maar Hij is daadwerkelijk gestorven voor zijn uitverkorenen, |
- | 1. Hij wordt gesteld | + | Anders zou de conclusie getrokken moeten worden dat Christus tevergeefs en zonder resultaat |
- | 2. Daar wordt Hij valselijk van drie misdaden beschuldigd. Van opruiïng van het volk, van oproer | + | ==== 21. Waar komt de waardigheid |
- | crimen laesae maiestatis , dat wil zeggen te zondigen tegen de koninklijke majesteit zowel voor de kerkelijke raad als de burgerlijke rechtbank. Inzake de Goddelijke Majesteit voor de kerkelijke raad en hier in het rechthuis van de menselijke majesteit zodat beiden Hem kunnen beschuldigen | + | Die komt van de waardigheid van de Persoon, want daardoor is het lijden |
- | crimen laesae maiestatis Wij allen hebben die overtreding in Adam begaan maar Hij nam dit op Zich dat Hij in vernedering en gehoorzaamheid | + | - Het is namelijk een vrijwillige |
+ | - Het werk van zo iemand, namelijk van Hem Die mens en God is, heeft een oneindige verdienste. | ||
- | 3. In het rechthuis wordt Hij onschuldig verklaard omdat Hij in zichzelf zuiver was en niet om Zijn schuld. Hij is om de schuld | + | ==== 22. Het gebed van Christus |
- | 4. Hij wordt als een misdadiger die de dood verdiend | + | Zeer zeker wel! Het gaat erom vanuit welk gezichtspunt men het beziet. Dat Christus het lijden niet gewild |
- | 5. Nu veroordeeld zijnde, als iemand die buiten het recht staat, wordt Hij door de krijgsknechten bespot. tot meerdere vernedering wordt Hem een krijgmantel of purperen kleed omgehangen; zetten zij Hem een doornenkroon op het hoofd en geven Hem in plaats | + | ==== 23. Wat zijn de vruchten van het lijden |
- | ===== 13. Wat heeft Hij buiten het rechthuis geleden? ===== | + | Die zijn vele. |
- | 1. Het purperen kleed wordt Hem weer afgenomen en Hij wordt buiten Jeruzalem gebracht, zijn kruis waaraan | + | - Een volkomen verzoening voor de zonden, want het bewijsstuk dat door de inzettingen tegen ons getuigde, heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen (Kolossenzen 2:14). Zo is de herinnering aan onze zonden |
+ | - De toorn van God is gestild | ||
+ | - De duivel is overwonnen.((*Genesis 3:15 *1 Johannes 3:1)) | ||
+ | - De dood is verslonden((*Hosea 13:14)) en de vrees voor haar is weggenomen,((*Hebreeën 2:15)) zodat ze voor de gelovigen niets anders is dan een doorgang tot het eeuwige leven. | ||
+ | - De mens is vrijgesproken | ||
+ | - De scheidingsmuur tussen Joden en heidenen is doorbroken.((*Efeziërs 2:14)) | ||
+ | - Alle dingen in de hemel en op de aarde, alle gelovigen uit het Oude én het Nieuwe Testament zijn onderworpen aan het enige Hoofd Christus. Ze zijn door deze vereniging weer teruggebracht van hun Hoofd van Wie ze afgevallen waren, en nu zijn zij weer in één lichaam verenigd.((*Psalm 2:8 *Efeze 1:10-23 *Kolossenzen 1:20)) | ||
+ | - De profetieën zijn vervuld; en de ‘schaduwen’ [in het Oude Testament] | ||
+ | - De doding van ons vleselijk bestaan door Christus | ||
+ | - Om het kort samen te vatten: uit genade is voor ons de vergeving | ||
- | Want dat ene Simon van Cyrene gedwongen werd om de last van het kruis van Christus | + | //Wat houdt de heilzame overdenking |
- | 2. Hij wordt geleid naar de plaats | + | - Het overdenken hoe groot de toorn van God tegen de zonde geweest is, en dat die niet op een andere manier kon worden gestild. |
+ | - Het overdenken van Gods zeer grote barmhartigheid, | ||
+ | - De onuitsprekelijke verootmoediging van de eeuwige Zoon van God, de Here van alle dingen, Die verworpen werd tot ver beneden elk willekeurig schepsel – wat heeft Hij met die verootmoediging zijn liefde tot het menselijk geslacht laten blijken, waarvoor Hij om het te verlossen zóveel geleden heeft. | ||
+ | - Het vreselijke van de zonde, die we weerspiegeld zien in de smadelijke manier waarop Christus moest sterven. | ||
+ | - De levensgang van de gelovigen in deze wereld, die in overeenstemming moet zijn met het Hoofd Christus. Al de dingen van de wereld moeten in ons een haat tegen de zonde teweegbrengen; | ||
- | 3. Hij wordt gekruisigd: Tot die tijd was er geen wredere en smadelijker straf als deze zoals men kan afleiden uit Psalm 22:17. En uit de woorden van Thomas van Aquino. Naar Johannes 20:25 worden ze met geweld op het kruis uitgestrekt en met nagels door de handen en de voeten daar aan gehecht. Daarna worden zij overeind gezet waarna zij hun leven eindigen onder verschrikkelijke pijnen | + | ==== 24. Hoe wordt het lijden |
- | Ten laatste omdat de waarheid met het voorbeeld overeen zou komen: want gelijk de offerande op het altaar opgeheven | + | Door het Woord, |
- | 4. Hij hangt tussen twee moordenaars als een overste van de moordenaars opdat de Schrift vervult zou worden naar *Jesaja 53:12 en opdat Hij de zware boete die wij verdient hebben en ons in het Rijk van Zijn Vader gelijk als de engelen zou maken. Met welke verdienste Hij, door de straf die Hij droeg, ook alle alle andere straffen die Hij droeg Zelf de kwaaddoeners geheiligd heeft opdat niemand zou denken dat dit oneerlijkheid geeft bij degenen door in Hem geloven bij God en tot enig nadeel zij en de zaligheid van mensen verhindere. (??? vrije uitleg laatste alinea!!) | + | ==== 25. Welke zaken zijn in strijd |
- | + | ||
- | 5. Hij is gekruisigd met uitgestrekte handen omdat Hij met de ene hand de Joden en met de andere hand de heidenen tot Hem zou nodigen en al Zijn verdiensten aanbieden en als één die als Rechter van alles wezen zal die sommigen zal zetten tot Zijn rechterhand en sommigen tot Zijn linkerhand. | + | |
- | + | ||
- | 6. Hij hangt drie hele uren leven aan het kruis, namelijk van de zevende tot negende ure, dat is van de middagse twaalf uur tot drie uur in de namiddag. Welke overgrote versmaadheid van Christus het loon is van onze opgeblazenheid en tegelijk onze grote heerlijkheid, | + | |
- | + | ||
- | 7. Hij hangt ook naakt opdat Hij betaalde voor de zonden van onze voorouders Adam en Eva die naakt waren door hun onschuld. Zo heeft Hij ons met Zijn onschuld , heerlijkheid en onsterfelijkheid gekleed en met Zijn armoede rijk gemaakt opdat de tweede Mens zodanig in het paradijs zou ingaan als de eerste mens in het paradijs gewoond heeft. zijn kleding wordt ook door het lot van het oneerlijk dobbelen verdeeld zoals voorzegd was in Psalm 22:19 opdat wij zouden gelovendoor de uitkomst van deze dingen dat Hij degene was die komen zou. | + | |
- | + | ||
- | 8. Hij dorstte lichamelijk door de bitterheid van de pijn en door het gevoel van Gods gramschap; en geestelijk door de brandende lust van onze zaligheid. | + | |
- | + | ||
- | 9. In plaats van een wijn die men tot versterking of verkwikking placht te geven aan degenen die ter dood veroordeeld zijn wordt Hij gelaafd met een bittere drank: gal en edik samengemengd opdat vervuld zou worden hetgeen lang tevoren door David werd gezegd in Psalm 69:22 voorzegt was. Opdat ook de tweede Adam de schuld zou dragen van de zoete drank die de eerste Adam uit de verboden vrucht gezogen heeft. | + | |
- | + | ||
- | ===== 14.Op welke tijd is Hij gekruisigd? ===== | + | |
- | + | ||
- | Op het feest van het Pascha om daarmee te tonen dat Hij het ware Paaslam is dat voor de zonden van de wereld geslacht is. | + | |
- | + | ||
- | ===== 15. Is de Godheid van ziel en lichaam gescheiden geweest, gelijk de ziel van Christus drie dagen van het lichaam van Christus is gescheiden geweest, of is de Godheid samen gevoegd geweest met de ziel en van het lichaam gescheiden? ===== | + | |
- | + | ||
- | Het één noch het ander zegt Damascenus: want de godheid is onafscheidelijk van beiden gebleven, en hetgeen het Woord eens aangenomen heeft dat heeft Het daarna nimmer meer verlaten. | + | |
- | + | ||
- | ===== 16. Maar hoe heeft het kunnen gebeuren dat de Goddelijke natuur verenigd is gebleven met de ziel die in het paradijs en met het lichaam dat op aarde was? ===== | + | |
- | + | ||
- | Omdat de Goddelijke natuur van de Zoon oneindig en tegelijk overalomtegenwoordig is, daarom is zij met beide tegelijk geheel en ondeelbaar verenigd gebleven. Dat wil zeggen zowel met de ziel van Christus die in het paradijs was als met Zijn lichaam dat dood in de aarde lag. Men kan ook niet zeggen (aangezien de Goddelijke natuur éénvoudig en daarom ondeelbaar was) dat God een deel van Zijn Wezen in de hemel en een deel op de aarde heeft, maar Hij is geheel in de hemel en geheel op de aarde, niet op verschillende opeenvolgende tijden maar tegelijk op één tijd zoals geen geschapen mens dat kan doen. Hieruit volgt de uitspraak van Augustinus: het is een eigenschap van de gehele Drie-eenheid, | + | |
- | + | ||
- | ===== 17. Is Christus toen Hij gestorven was een waarachtig mens geweest? ===== | + | |
- | + | ||
- | Jazeker, want alhoewel ziel en lichaam gescheiden waren en er dus sprake was van een echte dood, zo kwamen zij nochtans door de band van de personele vereniging weer tezamen als een derde in die voege dat ons leven in Christus ook dood zijnde verborgen en weg geleid was. Anderen antwoorden dat Christus in die drie dagen een Mens geweest is in zoverre het de materie aangaat want de ziel en het lichaam waren inderdaad: maar dat zij in de verrijzenis (als de ziel wederom in het lichaam teruggekeerd was) zoveel de verschijning aangaat een mens geweest is. | + | |
- | + | ||
- | ===== 18. Wie is er dan gestorven, en welk zijn de bijvoegsels van Zijn dood? ===== | + | |
- | + | ||
- | De Zoon van God tot gewag van Wiens dood de gehele natuur schrikt en ontzet doet zijn: Want als Hij drie uren voor Zijn dood aan het kruis hing, zo heeft de Zoon tegen de loop van de natuur de gang van de zon anders laten lopen, dit duurde van de zesde tot de negende ure. Waar uit duisternissen zijn gekomen over de gehele aardbodem (Mattheus 27:45). Dit is over de gehele aarde volgens de uitleg van Tertullianus of (zoals anderen dit verklaren) over het joodse land om de Joden hun totale blindheid te verkondigen. Toen de Heere stierf is het voorhangsel van de tempel gescheurd opdat wij zouden weten dat onze weg naar de hemel door Zijn verdienste geëffend is en open ligt. De ceremonieën van de wet zijn afgeschaft. De aarde heeft bewogen, de stenen zijn gebroken en de graven zijn geopend uit welke enige heilige personen zijn opgestaan en Jeruzalem binnen gegaan. Door deze tekenen worden de onwaardigheid van de misdaad die zij tegen de Zone Gods begaan hebben, de wreedheid van de goddelozen en de kracht van de dood van Christus te kennen gegeven. Het effect van het volbrachte werk van deze dingen is ook geweest dat er veel van de vijanden van Christus bekeert zij zodat zij zeggen in *Mattheus 27:54. Of ook *Lukas 23:48. | + | |
- | + | ||
- | ===== 19. Wat is het slot van de dood en het lijden van Christus? ===== | + | |
- | + | ||
- | Het grootse einde is Gods heerlijkmaking vanwege Zijn rechtvaardigheid en barmhartigheid; | + | |
- | + | ||
- | ===== 20. Voor welke personen is de dood en het lijden van Christus nuttig en bevorderlijk? | + | |
- | + | ||
- | Alhoewel het een genoegdoenende betaling of rantsoen geld voor de zonden van alle mensen had kunnen zijn, zo is Hij nochtans dadelijk en krachtig gestorven voor Zijn uitverkorenen die Hem aannemen en in Hem geloven, *Mattheus 1:21. *Johannes 10:15. En Johannes 17:19; Voor hen (die geloven en die de Vader Mij gegeven heeft) heilig Ik mijzelven. Anders zou moeten volgen dat Christus tevergeefs en zonder vrucht en nuttigheid voor velen gestorven is en dat de kracht van de dood van Christus door de mensen kon worden teniet gedaan. | + | |
- | + | ||
- | ===== 21. Vanwaar komt de waardigheid en de kracht van de dood van Christus? ===== | + | |
- | + | ||
- | Van de waardigheid van de Persoon: want daarom is het lijden en de dood van Christus volkomen en voor God aangenaam. 1. Omdat het een vrijwillige gehoorzaamheid van de Zoon geweest is waarmee Hij het gebod van Zijn Vader nagekomen is; want *Philippensen 2:8 2. Omdat het is van een oneindige verdienste, namelijk van een zodanig Mens die God is. | + | |
- | + | ||
- | ===== 22. Het kan het dat het gebed dat Christus driemaal herhaalt heeft in de Hof van Gethsemané (Mattheus 26:39) Vader, indien mogelijk laat deze drinkbeker van Mij voorbijgaan! doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt; | + | |
- | + | ||
- | Zeer wel, te weten naar verschillende beginselen en na verschillende aspecten of aanzien (???): want dat Christus niet gewild heeft dat is voortgekomen uit zwakheid van het vlees, hetwelk de dood als een vijand van de menselijke natuur natuurlijk en zonder zonde vreest en ontstelt. Maar dat Hij gewild heeft dat is uit de kracht van Zijn geest omdat de gehoorzaamheid noodzakelijk was tot de zaligheid van het menselijk geslacht naar hetgeen Christus daarvan zegt in *Mattheus 26:41. Ja, Christus' | + | |
- | + | ||
- | ===== 23. Welke zijn dan de gevolgen of vruchten van het lijden van de Heere? ===== | + | |
- | + | ||
- | Die zijn menigerlei. 1. Volkomen voldoening voor de zonden, want het handschrift dat door de Wet tegen ons was, is uit ons midden weg genomen en aan het kruis gehecht (Kolossensen 2:14) opdat de gedachtenis aan onze zonden door het bloed van Christus uitgewist werden om nimmermeer voor het aanschijn van God te komen. 2. De toorn van God is gestild en met de mens verzoend. 3. De duivel is overwonnen 4. De dood is verslonden en haar vrees weg genomenzodat de gelovigeneen doorgang tot het eeuwige leven krijgen. 5. de mens is van de zonden vrij gesproken en gerechtvaardigd. 6. De scheidmuur tussen de joden en de heidenen is verbroken.7. Alle dingen | + | |
- | + | ||
- | ===== Welk is de heilzame overdenking van de dood van Christus? ===== | + | |
- | + | ||
- | 1. Als wij overleggen hoe groot de gramschap van God over de zonde is geweest die op geen andere manier gestild kon worden. | + | |
- | + | ||
- | 2. Als wij Gods grote barmhartigheid proberen te begrijpen Die gewild heeft dat Zijn Zoon de smadelijke dood zou lijden | + | |
- | + | ||
- | 3. De uiterste verootmoediging van de eeuwige Zoon van God, Heer van alle dingen, die meer dan alle schepselen is verworpen geweest; met welke ootmoedigheid Hij Zijn liefde tot het menselijk geslacht betuigd heeft om het te verlossen | + | |
- | + | ||
- | 4. De doortraptheid | + | |
- | + | ||
- | 5. Het lot van de vromen in deze wereld hetwelk tot doel heeft de gelijkmaking met hun Hoofd: Christus. Welke dinge alles bij elkaar in ons een haat tegen de zonde moeten voortbrengen en ons opwekken tot een oprecht leven in Christus en tot een vast vertrouwen in de zaligheid en geduld in tegenspoed. De uitspraak van Augustinus is treffend: Aanschouwt de wonden van Degene Die hangt; het bloed van Degene Die sterft; die verdienste van Degene Die die u verlost; Zijn lichaam hangt aan het kruis genageld om u te kussen, Zijn armen zijn uitgestrekt om u te omhelzen, Zijn gehele lichaam is getoond om u te verlossen. Bedenkt hoe grote weldaden dit zijn, hangt dit als een ketting om uw hart opdat Hij u geheel in het hart ingeprent wordt, Die voor u aan het kruis genageld is. | + | |
- | + | ||
- | ===== 24. Hoe wordt het lijden van Christus ons toe-geëigend? ===== | + | |
- | + | ||
- | Door het Woord, geloof en de sacramenten. Want door het Woord wordt het ons als met de hand van God aangeboden; door het geloof als door de hand van een mens aangenomen en door de sacramenten wordt het verzegeld. | + | |
- | + | ||
- | ===== 25. Welke dingen strijden tegen de offerande en het lijden van Christus? ===== | + | |
- | + | ||
- | 1. de godslastering van de Marcionisten en Manicheeën die leerden dat Christus niet waarachtig maar in de beleving van mensen geleden heeft. | + | |
- | + | ||
- | 2. De godslastering van de papisten die zeggen dat Christus nog dagelijks in de missen van de priester door de Vader wezenlijk voor de levenden en de doden opgeofferd wordt, hetgeen strijdt met *Hebreeën 10:10 | + | |
- | + | ||
- | 3. De rechtvaardigheid uit de werken, de aflaat, de aanroeping van de heiligen, het verzinsel van het vagevuur en al hetgeen dat de mensen tot genoegdoening voor de zonden menen te kunnen verrichten. | + | |
+ | - De godslastering van de marcionieten en manicheeërs, | ||
+ | - De godslastering van de roomsen, die zeggen dat Christus in de mis nog dagelijks door de priester aan de Vader werkelijk en wezenlijk voor levenden en doden wordt geofferd – wat ingaat tegen Hebreeën 10:10 waar staat: “Krachtens die wil zijn wij eens voor altijd geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus.” | ||
+ | - De rechtvaardiging uit de werken, zoals de aflaat, het aanroepen van de heiligen, het verzonnen vagevuur, en alles wat mensen verzinnen om de zonden te verzoenen. | ||