Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisie | |||
institutie:23 [29-08-2024 om 17.47 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:23 [11-04-2025 om 09.01 uur] (huidige) – Externe bewerking 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
====== Het lijden en de dood van Christus ====== | ====== Het lijden en de dood van Christus ====== | ||
- | ==== 1. Wat verstaan we onder 'het lijden | + | ==== 1. Wat bedoelt u als u het woord “lijden” gebruikt dat Christus |
- | - Als een synecdoche alles dat Christus vanaf Zijn ontvangenis en geboorte - zoals dat hij meteen | + | In dat ene woord “lijden” vat men als in een synecdoche alles samen wat Christus vanaf het begin van zijn komst in de moederschoot heeft meegemaakt. Direct |
- | - De kruisen of ellendigheden van het geestelijk Lichaam van Christus, dat de gemeente is, of door Zijn leden worden genoemd het lijden des Heeren dat hier moet volbracht worden zolang als alle lidmaten, een ieder op zijn wijze en mate, Christus het Hoofd gelijkvorming gemaakt worden. Daarom zegt de apostel in Kolossenzen 1:24: " | + | |
- | - In ruimere zin wordt erbij inbegrepen de geschiedenis die ons het lijden van Christus beschrijft. | + | |
- | ==== 2. Wat is het lijden des Heeren? ==== | + | Het kruis en de grote moeiten die het geestelijke lichaam van Christus – de gemeente of zijn ledematen – moeten ondergaan, horen ook bij het “lijden des Heren”, dat hier op aarde moet worden volbracht zolang al zijn ledematen, ieder op zijn eigen manier en in de eigen mate, aan het Hoofd Christus gelijk worden gemaakt. Daarom zegt de apostel in Kolossenzen 1:24: “Ik vul in mijn vlees aan wat ontbreekt aan de verdrukkingen van Christus, ten behoeve van zijn lichaam, dat is de gemeente.” Dit is tot troost van de gemeente.((*1 Korintiërs 1:5,6)) Leo I zegt: “De rechtvaardigen hebben geen kronen gegeven, maar ontvangen; en uit de vroomheid van de gelovigen zijn wel voorbeelden van lijdzaamheid voortgekomen, |
- | Het is een deel van de gehoorzaamheid van Christus, waardoor Hij die onschuldig was een offer voor de schuldigen is geworden. Anders gezegd is het een verzoeningsoffer, | + | Bij wijze van beeldspraak wordt de geschiedenis |
- | ==== 3. Welke zijn de werkende oorzaken van het lijden van Christus? ==== | + | ==== 2. Wat houdt het lijden van de Here in? ==== |
- | Er zijn drie werkende oorzaken te noemen: God, de satan en de mensen, die op verschillende manieren oorzaak | + | Het is een onderdeel van de gehoorzaamheid van Christus, waardoor Hij die onschuldig was, tot een offer voor schuldigen is geworden. Anders gezegd: het is een verzoeningsoffer in een weg waarbij de Zoon van God Mens geworden is en Zichzelf aan de Vader heeft geofferd, opdat Hij voor al degenen die in Hem geloven, de eeuwige rechtvaardiging, |
- | - Allereerst is daar Gods absolute volkomen en opperste wil, dat is Gods ordinantie of beschikking, | + | ==== 3. Wat zijn de zogenaamde “werkende oorzaken” |
- | - De uitwendige aandringende oorzaak is de ellendigheid van het menselijke geslacht en de tirannie van de duivel over dit menselijke geslacht. | + | |
- | - De inwendig aandringende oorzaak is geweest de onuitsprekelijke liefde van God de Vader tot Zijn schepsel zoals gezegd wordt in Johannes | + | |
- | - De vrijwillige en vanzelf gehoorzamende mede-oorzaak is de Zoon van God geweest die, zoals Paulus zegt in Filippenzen 2:7: "" | + | |
- | - De instrumentele of mede-werkende oorzaak van de dood van Christus zijn geweest de satan, Judas en de priesters die Judas de dertig zilverlingen gaven. En ook Annas, Kajafas, Pilatus, het volk dat riep " | + | |
- | ==== 4. Wat is het onderwerp van dit lijden? ==== | + | Dat zijn er drie: God, de satan en ook mensen, maar dan in verschillend opzicht. |
- | Onze Heere zelf, Gods Zoon, die Mens is geworden. | + | - Gods absolute, volkomen en hoogste wil; dat wil zeggen: |
+ | - De uitwendige werkende oorzaak is de ellendige staat van het menselijk geslacht en de tirannie van de duivel daarover. | ||
+ | - De inwendige werkende oorzaak is de onuitsprekelijke liefde van God de Vader voor zijn schepsel geweest; dat wordt in Johannes 3:16 onder woorden gebracht: “Want alzo lief heeft god de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.” | ||
+ | - De vrijwillige en vanzelfsprekende gehoorzaamheid van Gods Zoon is mede een oorzaak geweest. Paulus zegt daarvan in Filippenzen 2:7-8: “maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk | ||
+ | - De satan is ook een belangrijke oorzaak van het lijden van Christus, want hij heeft gedreven door een dodelijke haat het Zaad van de vrouw vervolgd; maar hij kon niet verder gaan dan hem in de hielen bijten, zoals in Genesis 3:15 al is voorzegd. | ||
+ | - Eveneens zijn alle mensen een oorzaak van de dood van Christus; deze dood is het gevolg van de schuld en de zonden waar alle mensen in verstrikt zijn. | ||
+ | - Instrumentele of meewerkende oorzaken van de dood van Christus zijn geweest: de satan, Judas, de priesters die Judas 30 zilverlingen gaven.((*Matteüs 26:15,16)) Datzelfde geldt voor Annas, Kajafas, Pilatus, het volk dat “kruis Hem, kruis Hem” riep; en ook voor de Romeinse soldaten, die als slechte werktuigen door God toch zó gebruikt heeft dat Hij daardoor het meest heilige werk, de verlossing van het menselijke geslacht, heeft teweeggebracht. Deze eerloze werktuigen, die niet uit dwang maar vrijwillig en tegen hun geweten in zondigden, heeft Hij rechtvaardig gestraft. Niemand kan immers een onschuldig mens verraden, veroordelen en doden, dan alleen hij die door en door misdadig slecht mens is! | ||
- | // | + | ==== 4. Wie is het Subject, het Onderwerp |
- | ==== 5. Welk is de formele of gedaantelijke oorzaak geweest? ==== | + | Onze Here Zelf, Gods Zoon, die mens geworden |
- | Het lijden zelf, zowel naar de ziel als naar het lichaam, | + | //Betreft het lijden de Persoon of alleen de ene of de andere natuur [van beide naturen]?// |
+ | |||
+ | Het lijden betreft de Persoon, want de Persoon die geleden heeft, is God en Mens, maar Hij heeft in zijn goddelijke natuur geleden. Het is namelijk onmogelijk dat de onveranderlijke God zou lijden en dat het onsterfelijke zou sterven; maar Hij heeft geleden in de aangenomen menselijke natuur die immers kon lijden. Daarom zegt Paulus ten aanzien van deze Persoon in Handelingen 20:28 dat God voor Hem een gemeente verkregen heeft door bloed van zijn eigen Zoon. Maar voor wat de menselijke natuur betreft, getuigt de apostel in 1 Petrus 4:1 dat “Christus [dan] naar het vlees geleden heeft” en in de brief aan de Hebreeën zegt de schrijver in hoofdstuk 2:14 dat de Zoon van God “aan bloed en vlees” deel gekregen heeft, “opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen”. En al is het dan dat het lijden en de dood in eigenlijke zin het vlees of het lichaam betreft, hier betreft het voor wat de Persoon betreft toch het Woord, want het Woord en het vlees is één en dezelfde Persoon. | ||
+ | |||
+ | ==== 5. Wat is de formele of concrete oorzaak geweest? ==== | ||
+ | |||
+ | Het lijden zelf, zowel van de ziel als van het lichaam, dat in beide opzichten in bepaalde | ||
==== 6. Wat is het lijden van de ziel geweest? ==== | ==== 6. Wat is het lijden van de ziel geweest? ==== | ||
- | De inwendige | + | De smart, |
- | - Eerst voelt Hij in de Hof van Getsemané de gramschap | + | - In de hof van Getsemané |
- | - Het lijden wordt zo groot, dat Hij vanwege de bitterheid | + | - Dat lijden wordt zo groot dat Zijn zweet vanwege de bitterheid |
- | ==== 7. Maar wat is de oorzaak van zulke grote benauwdheden | + | ==== 7. Maar wat is de oorzaak van die grote benauwdheid |
- | Daarvan | + | Er zijn veel oorzaken. |
- | - De overdenkingen | + | - Het overdenken |
- | - De overlegging | + | - Het overdenken |
- | - De overdenking | + | - Het overdenken |
- | - Voornamelijk | + | - En vooral |
==== 8. Wat is het lijden van het lichaam geweest? ==== | ==== 8. Wat is het lijden van het lichaam geweest? ==== | ||
- | Dat uiterlijke lijden, behalve die pijnen | + | Naast de pijnen die Hij in de ziel geleden heeft, |
- | ==== 9. Wat heeft Hij in de Hof van Getsemané | + | ==== 9. Hoe heeft Hij in de hof [van Getsemane] |
- | - Hij is met een kus van Zijn discipel | + | - Hij is door zijn discipel |
- | - Van de krijgsknechten gevangen | + | - Hij werd door de soldaten gevangengenomen |
- | - Hij is door al Zijn discipelen verlaten | + | - Hij is door al zijn discipelen verlaten, opdat we de verdienste |
- | ==== 10. Maar waarom heeft Christus als de tweede Adam zich in de Hof van Getsemané laten gevangen | + | ==== 10. Waarom wilde Christus als de tweede Adam in de hof gevangen |
- | Opdat Hij de zonde die de eerste Adam in de Hof van het Paradijs begaan had kon uitwissen. | + | Om de zonde die de eerste Adam in de hof van het Paradijs begaan had, zou worden uitgewist. |
- | ==== 11. Wat lijdt Hij in Kajafas' | + | ==== 11. Welk lijden onderging Jezus in het in het huis van Kajafas of in de vergaderzaal |
- | - Hij wordt gesteld | + | - Hij werd voor de Joodse |
- | - Hij wordt bespot. | + | - Hij werd daar bespot. |
- | - Hij wordt met valse getuigenissen | + | - Hij kreeg scheldwoorden naar Zich toe en werd door valse getuigenissen |
- | - Hij wordt gedwongen voor de levende God dat Hij zou zeggen dat Hij Christus de Zoon van God was. | + | - Hij wordt gedwongen |
- | - Als Hij de waarheid | + | - Toen Hij de waarheid |
- | - Er wordt Hem een kinnebakslag gegeven door de dienstknecht van de overpriester. | + | - Hij kreeg een kaakslag van de dienstknecht van de hogepriester. |
- | - Hij wordt in het aangezicht gespogen. | + | - Hij werd bespuwd |
- | - Ten laatste wordt Hij met vuisten geslagen opdat Hij de schande van de zonde van ons zou weren. | + | - Uiteindelijk werd Hij met vuisten geslagen, opdat Hij de schande van de zonde van ons zou weren. |
- | - Hij wordt geslagen met bedekt | + | - Hij werd geslagen |
- | - Ten laatste lijdt Hij onder de schandelijke verloochening van Zijn discipel | + | - Ten slotte leed Hij onder de schandelijke verloochening van zijn discipel, om de schuld |
- | ==== 12. Wat heeft Hij geleden | + | ==== 12. Welk lijden onderging Jezus in het rechthuis? ==== |
- | - Hij wordt gesteld | + | - Jezus wordt voor de Romeinse stadhouder |
- | - Daar wordt Hij valselijk | + | - Hier wordt Jezus van drie misdaden beschuldigd: verleiding |
- | - In het rechthuis | + | - Op dezelfde tijd en plaats |
- | - Hij wordt als een misdadiger die de dood verdiend | + | - Hij werd als een misdadiger die de dood verdiend |
- | - Nu veroordeeld | + | - Toen Hij veroordeeld |
- | ==== 13. Wat heeft Hij buiten | + | Als men zijn eigen Persoon aanziet, |
- | - Het purperen kleed wordt Hem weer afgenomen en Hij wordt buiten Jeruzalem gebracht, zijn kruis waaraan Hij genageld zou worden dragend. Het verbeeld de daad die in Izak gesymboliseerd was: want gelijkerwijs de lichamen van de dieren waarop de zonden van het volk gelegd waren (en daarom vervloekt waren en niet meer door de priesters gegeten mochten worden), buiten het kamp van de Israëlieten verbrand werden; evenzo bracht Christus onze zonden en verdiende verdoemenis (met het kruis als teken van deze verdoemenis en vervloekte offerande) buiten Jeruzalem. Hij, het gezelschap van ons mensen onwaardig geworden zijnde, bracht dit buiten | + | ==== 13. Welk lijden onderging |
- | - Hij wordt geleid naar de plaats die Hoofdschedelplaats wordt genoemd, in het Hebreeuws Golgotha, waar oproermakers, | + | |
- | - Hij wordt gekruisigd: Tot die tijd was er geen wredere en smadelijker straf als deze zoals men kan afleiden uit Psalm 22:17. En uit de woorden van Thomas van Aquino. Naar Johannes 20:25 worden ze met geweld op het kruis uitgestrekt en met nagels door de handen en de voeten daar aan gehecht. Daarna worden zij overeind gezet waarna zij hun leven eindigen onder verschrikkelijke pijnen van alle zenuwen en aderen over het gehele lichaam. De kruisdood is zeer gruwelijk geweest en van God zelf vervloekt. Gods Zoon heeft Zelf aan deze vervloeking onderworpen willen zijn om ons van de verdiende vervloeking te verlossen en dat daardoor ook zou blijken dat de zonde om welke God gewild heeft dat Zijn Zoon deze straf zou lijden zeer gruwelijk is: en opdat gelijk de dood door het hout in de wereld gekomen is zo ook door het hout uit de wereld zou weggenomen worden. \\ Ten laatste omdat de waarheid met het voorbeeld overeen zou komen: want gelijk de offerande op het altaar opgeheven en opgeofferd werd, alzo is Christus van de aarde opgeheven, gehangen, en gedood aan het kruis omdat Hij de machten van lucht moest overwinnen.((*Efeziërs 2:2 *Johannes 3:14)) | + | |
- | - Hij hangt tussen twee moordenaars als een overste van de moordenaars opdat de Schrift vervult zou worden naar *Jesaja 53:12 en opdat Hij de zware boete die wij verdient hebben en ons in het Rijk van Zijn Vader gelijk als de engelen zou maken. Met welke verdienste Hij, door de straf die Hij droeg, ook alle alle andere straffen die Hij droeg Zelf de kwaaddoeners geheiligd heeft opdat niemand zou denken dat dit oneerlijkheid geeft bij degenen door in Hem geloven bij God en tot enig nadeel zij en de zaligheid van mensen verhindere. (??? vrije uitleg laatste alinea!!) | + | |
- | - Hij is gekruisigd met uitgestrekte handen omdat Hij met de ene hand de Joden en met de andere hand de heidenen tot Hem zou nodigen en al Zijn verdiensten aanbieden en als één die als Rechter van alles wezen zal die sommigen zal zetten tot Zijn rechterhand en sommigen tot Zijn linkerhand. | + | |
- | - Hij hangt drie hele uren leven aan het kruis, namelijk van de zevende tot negende ure, dat is van de middagse twaalf uur tot drie uur in de namiddag. Welke overgrote versmaadheid van Christus het loon is van onze opgeblazenheid en tegelijk onze grote heerlijkheid, | + | |
- | - Hij hangt ook naakt opdat Hij betaalde voor de zonden van onze voorouders Adam en Eva die naakt waren door hun onschuld. Zo heeft Hij ons met Zijn onschuld , heerlijkheid en onsterfelijkheid gekleed en met Zijn armoede rijk gemaakt opdat de tweede Mens zodanig in het paradijs zou ingaan als de eerste mens in het paradijs gewoond heeft. zijn kleding wordt ook door het lot van het oneerlijk dobbelen verdeeld zoals voorzegd was in Psalm 22:19 opdat wij zouden gelovendoor de uitkomst van deze dingen dat Hij degene was die komen zou. | + | |
- | - Hij dorstte lichamelijk door de bitterheid van de pijn en door het gevoel van Gods gramschap; en geestelijk door de brandende lust van onze zaligheid. | + | |
- | - In plaats van een wijn die men tot versterking of verkwikking placht te geven aan degenen die ter dood veroordeeld zijn wordt Hij gelaafd met een bittere drank: gal en edik samengemengd opdat vervuld zou worden hetgeen lang tevoren door David werd gezegd in Psalm 69:22 voorzegd was. Opdat ook de tweede Adam de schuld zou dragen van de zoete drank die de eerste Adam uit de verboden vrucht gezogen heeft. | + | |
- | ==== 14. Op welke tijd is Hij gekruisigd? ==== | + | - Nadat Hem die purperen mantel weer was uitgedaan, werd Hij tot buiten Jeruzalem gebracht terwijl Hij zijn kruis droeg waaraan Hij vastgenageld zou worden. Dit was ooit al vooraf uitgebeeld in Izak [die de takken voor het offer droeg].((*Genesis 22:6)) Het lichaam van de dieren waarop de zonden van het volk gelegd waren, werd buiten de legerplaats verbrand (Hebreeën 13:11). Daarom was dat lichaam vervloekt, wat ook de reden was waarom de priesters er niet van mochten eten.((*Leviticus 4:11 *Leviticus 6:30 *Leviticus 10:17)) Zo droeg Christus met het kruis als een teken van ons oordeel, onze zonden en het oordeel dat wij verdiend hadden, tot buiten Jeruzalem. En zo werd Hij die in Zichzelf zuiver en onschuldig was, voor ons tot een vloek((*Galaten 3:13)) of tot een vervloekt offer, dat niet thuishoorde in het gezelschap van mensen. Dit alles deed Hij opdat gekend zou worden als het enige Offer waardoor de zonde van de wereld verzoend wordt.\\ Simon van Cyrene werd wel gedwongen de last van het kruis van Christus – die wegens grote vermoeidheid en droefheid daaronder bezweek – op zich te nemen, |
- | Op het feest van het Pascha | + | - Hij werd naar de Hoofdschedelplaats geleid, in het Hebreeuws Golgotha genoemd, waar gewoonlijk de rebellen, moordenaars en andere boosdoeners op een smadelijke manier gestraft werden – en zo werd Hij veracht en de onwaardigste onder de mensen, zoals in Jesaja 53:3 al voorzegd was. |
+ | - Hij werd gekruisigd. In die tijd was er geen wredere en ook geen smadelijker straf dan deze. Zoals we in Psalm 22:17 kunnen lezen en begrijpen uit de woorden | ||
+ | - Hij hing tussen twee moordenaars als hun leider, opdat de Schrift vervuld zou worden: “omdat Hij (…) onder de overtreders werd geteld, terwijl Hij toch veler zonden gedragen en voor de overtreders gebeden heeft” (Jes. 53:12). Hij hing daar, opdat Hij de straf die wij verdiend hadden, zou dragen en ons in het rijk van zijn Vader aan de engelen gelijk zou maken. Door deze straf te dragen heeft Hij ook alle verachte plaatsen waar gestraft wordt en de straf van misdadigers zelf geheiligd, opdat niemand zou denken dat de verachtelijkheid daarvan degenen die in Hem geloven bij God tot enig nadeel strekt en de zaligheid van mensen zou verhinderen. | ||
+ | - Hij werd met uitgestrekte handen gekruisigd, zodat Hij met één hand de Joden en met de andere hand de heidenen tot Hem nodigde om aan hen allen zijn verdienste aan te bieden; maar Hij deed dit ook Rechter van allen zal zijn, die sommigen aan zijn rechterhand en sommigen aan zijn linkerhand zal plaatsen. | ||
+ | - Hij hing drie hele uren levend aan het kruis, namelijk van zes tot negen uur, dat is bij ons van ’s middags twaalf uur tot drie uur ’s middags. Deze allerergste smaad voor Christus is het gevolg van onze trots en verwaandheid, | ||
+ | - Hij hing daar ook naakt om te betalen voor de zonde van onze eerste ouders, bij wie het kleed van onschuld werd weggenomen, en om ons met Zijn onschuld, heerlijkheid en onsterfelijkheid te bekleden en ons met zijn armoede rijk te maken. Zo kon de tweede Mens op zó’n manier het Paradijs binnengaan zoals de eerste mens daar gewoond had. Zijn kleren werden ook door het lot van het verachte dobbelspel onder elkaar verdeeld, zoals al gezegd was in Psalm 22:19, opdat wij door deze dingen zouden geloven dat Hij Degene was die komen zou. | ||
+ | - Hij had dorst, in lichamelijke zin door de bittere pijn en het ervaren van Gods toorn; en in geestelijke zin door zijn vurig verlangen naar onze zaligheid. | ||
+ | - In plaats van goede wijn, die men tot versterking of verkwikking gewoon was te geven aan hen die de doodstraf moesten ondergaan, kreeg Hij een bittere drank te drinken, gal vermengd met zure wijn. Daarmee werd vervuld wat David in Psalm 69:22 gezegd had. Zo moest de tweede Adam de schuld dragen, omdat de eerste Adam die zoete drank uit de verboden vrucht had opgezogen. | ||
+ | - Allerlei mensen scholden Hem uit en bespotten Hem – mensen uit de laagste volksklasse, | ||
+ | - Hij stierf; de kruisiging zou daarbij geen resultaat hebben gehad als de ziel niet van het lichaam gescheiden was, waar God al gezegd had: “Ten dage dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven” (Genesis 2:17). | ||
+ | - Zijn zijde werd door een speer doorstoken, waaruit het bloed vloeide waardoor de gemeente werd geboren en leven ontving, zoals Eva uit de zijde van Adam gebouwd werd; er vloeide ook water uit, waarmee de pasgeboren gemeente werd gewassen. Uit deze wond, die als een fontein van leven is, vloeit de zaligheid van de gemeente voort; en de betekenis hiervan is dat de vertroosting, | ||
- | ==== 15. Is de Godheid van ziel en lichaam gescheiden geweest, gelijk de ziel van Christus drie dagen van het lichaam van Christus | + | ==== 14. Wanneer |
- | Het één noch het ander zegt Damascenus: want de godheid is onafscheidelijk van beiden gebleven, en hetgeen | + | Op het Paasfeest (Pascha) om daarmee aan te geven dat Hij het ware Paaslam is dat voor de zonden van de wereld geslacht is. |
- | ==== 16. Maar hoe heeft het kunnen gebeuren dat de Goddelijke natuur verenigd | + | ==== 15. Is de godheid zó van de ziel en het lichaam gescheiden als de ziel van Christus drie dagen van het lichaam gescheiden |
- | Omdat de Goddelijke natuur van de Zoon oneindig en tegelijk overalomtegenwoordig | + | Het een noch het ander is gebeurd. Damascenus zegt hiervan dat de godheid |
- | ==== 17. Is Christus toen Hij gestorven | + | ==== 16. Maar hoe heeft het kunnen zijn dat de goddelijke natuur verenigd is gebleven met de ziel die in het Paradijs was, en met het lichaam dat op aarde was? ==== |
- | Jazeker, want alhoewel ziel en lichaam gescheiden waren en er dus sprake was van een echte dood, zo kwamen zij nochtans door de band van de personele vereniging weer tezamen als een derde in die voege dat ons leven in Christus ook dood zijnde verborgen en weg geleid | + | Omdat de goddelijke natuur van de Zoon eeuwig |
- | ==== 18. Wie is er dan gestorven, en welk zijn de bijvoegsels van Zijn dood? ==== | + | ==== 17. Is Christus, toen Hij gestorven |
- | De Zoon van God tot gewag van Wiens dood de gehele natuur schrikt | + | Ja, want hoewel lichaam |
- | ==== 19. Wat is het slot van de dood en het lijden van Christus? ==== | + | ==== 18. Wie is er dan gestorven, en wat zijn de gevolgen |
- | Het grootse einde is Gods heerlijkmaking vanwege Zijn rechtvaardigheid en barmhartigheid; maar het meest belangrijk | + | De Zoon van God; en als gevolg van die dood schrikt heel de natuur en is zij met ontzetting bewogen. Toen Hij immers drie uur vóór zijn dood aan het kruis hing, heeft de zon tegen de loop van de natuur in geëclipseerd, |
- | ==== 20. Voor welke personen is de dood en het lijden | + | Toen de Here stierf, is het voorhangsel in de tempel gescheurd, zodat wij zouden weten dat de weg naar de hemel door zijn verzoening is geopend, |
- | Alhoewel het een genoegdoenende betaling of rantsoen geld voor de zonden van alle mensen had kunnen zijn, zo is Hij nochtans dadelijk en krachtig gestorven voor Zijn uitverkorenen die Hem aannemen en in Hem geloven.((*Matteüs 1:21 *Johannes 10:15)). En Johannes 17:19: Voor hen (die geloven en die de Vader Mij gegeven heeft) heilig Ik mijzelf. Anders zou moeten volgen dat Christus tevergeefs en zonder vrucht en nuttigheid voor velen gestorven | + | ==== 19. Wat is het doel van het lijden |
- | ==== 21. Vanwaar komt de waardigheid | + | Het hoogste doel is de verheerlijking van God vanwege zijn rechtvaardigheid |
- | Van de waardigheid van de Persoon: want daarom | + | ==== 20. Voor wie is het lijden en de dood van Christus |
- | ==== 22. Valt deze gehoorzaamheid | + | Zijn lijden en sterven zou voldoende geweest zijn om voor de zonden van alle mensen |
- | Zeer zeker, te weten naar verschillende beginselen en na verschillende aspecten of aanzien (???): want dat Christus | + | Anders zou de conclusie getrokken moeten worden |
- | ==== 23. Wat zijn de gevolgen of vruchten | + | ==== 21. Waar komt de waardigheid en de kracht |
- | - Volkomen voldoening voor de zonden, want het handschrift dat door de Wet tegen ons was, is uit ons midden weg genomen en aan het kruis gehecht (Kolossenzen 2:14) opdat de gedachtenis aan onze zonden door het bloed van Christus uitgewist werden om nimmermeer voor het aanschijn van God te komen. | + | Die komt van de waardigheid van de Persoon, want daardoor |
- | - De toorn van God is gestild | + | |
- | - De duivel is overwonnen. | + | |
- | - De dood is verslonden en haar vrees weg genomenzodat de gelovigeneen doorgang tot het eeuwige leven krijgen. | + | |
- | - De mens is van de zonden vrij gesproken en gerechtvaardigd. | + | |
- | - De scheidmuur tussen de joden en de heidenen is verbroken. | + | |
- | - Alle dingen in de hemel en op de aarde, dat is: alle gelovigen, het Oude en Nieuwe Testament zijn dat enige Hoofd Christus | + | |
- | - De voorzeggingen zijn vervuld | + | |
- | - De doding van ons vlees.((*1 Petrus 2:24 *Romeinen 6:6)) | + | |
- | - Opdat ik het zou verstaan dat voor ons de vergeving van de zonden uit genade is verworven, de reiniging van de smetten van de zielen en het eeuwige leven. | + | |
- | //Hoe is de dood van Christus heilzaam te overdenken?// | + | - Het is namelijk een vrijwillige gehoorzaamheid |
- | - Als wij overleggen hoe groot de gramschap | + | - Het werk van zo iemand, namelijk |
- | - Als wij Gods grote barmhartigheid proberen te begrijpen Die gewild | + | |
- | - De uiterste verootmoediging van de eeuwige Zoon van God, Heer van alle dingen, die meer dan alle schepselen is verworpen geweest; met welke ootmoedigheid Hij Zijn liefde | + | |
- | - De doortraptheid van de zonde zoals die blijkt uit de wijze waarop Christus is gedood. | + | |
- | - Het lot van de vromen in deze wereld hetwelk tot doel heeft de gelijkmaking met hun Hoofd: Christus. Welke dinge alles bij elkaar in ons een haat tegen de zonde moeten voortbrengen en ons opwekken tot een oprecht leven in Christus en tot een vast vertrouwen in de zaligheid en geduld in tegenspoed. De uitspraak | + | |
- | ==== 24. Hoe wordt het lijden | + | ==== 22. Het gebed van Christus in de hof van Gethsémané, |
- | Door het Woord, | + | Zeer zeker wel! Het gaat erom vanuit welk gezichtspunt men het beziet. Dat Christus |
+ | |||
+ | ==== 23. Wat zijn de vruchten van het lijden van de Here? ==== | ||
+ | |||
+ | Die zijn vele. | ||
+ | |||
+ | - Een volkomen verzoening voor de zonden, want het bewijsstuk dat door de inzettingen tegen ons getuigde, heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen (Kolossenzen 2:14). Zo is de herinnering aan onze zonden door het bloed van Christus uitgewist om nooit meer voor Gods aangezicht te komen.((*1 Johannes 1:7)) | ||
+ | - De toorn van God is gestild en Hij is met de mens verzoend.((*Romeinen 3:24)) | ||
+ | - De duivel is overwonnen.((*Genesis 3:15 *1 Johannes 3:1)) | ||
+ | - De dood is verslonden((*Hosea 13:14)) en de vrees voor haar is weggenomen, | ||
+ | - De mens is vrijgesproken van zonden en gerechtvaardigd.((*Romeinen 4:25 *Romeinen 5:19)) | ||
+ | - De scheidingsmuur tussen Joden en heidenen is doorbroken.((*Efeziërs 2:14)) | ||
+ | - Alle dingen in de hemel en op de aarde, alle gelovigen uit het Oude én het Nieuwe Testament zijn onderworpen aan het enige Hoofd Christus. Ze zijn door deze vereniging weer teruggebracht van hun Hoofd van Wie ze afgevallen waren, en nu zijn zij weer in één lichaam verenigd.((*Psalm 2:8 *Efeze 1:10-23 *Kolossenzen 1:20)) | ||
+ | - De profetieën zijn vervuld; en de ‘schaduwen’ [in het Oude Testament] van Izak, Simson, de koperen slang, de offers en alle andere zijn gebleken in overeenstemming te zijn met de waarheid [die in het Nieuwe Testament is vervuld]. | ||
+ | - De doding van ons vleselijk bestaan | ||
+ | - Om het kort samen te vatten: uit genade is voor ons de vergeving van de zonden verworven, is onze ziel gereinigd van de smet der zonden en ontvangen we het eeuwige leven. | ||
+ | |||
+ | //Wat houdt de heilzame overdenking van de dood van Christus in?// | ||
+ | |||
+ | - Het overdenken hoe groot de toorn van God tegen de zonde geweest is, en dat die niet op een andere manier kon worden gestild. | ||
+ | - Het overdenken van Gods zeer grote barmhartigheid, | ||
+ | - De onuitsprekelijke verootmoediging van de eeuwige Zoon van God, de Here van alle dingen, Die verworpen werd tot ver beneden elk willekeurig schepsel – wat heeft Hij met die verootmoediging zijn liefde tot het menselijk geslacht laten blijken, waarvoor Hij om het te verlossen zóveel geleden heeft. | ||
+ | - Het vreselijke van de zonde, die we weerspiegeld zien in de smadelijke manier waarop Christus moest sterven. | ||
+ | - De levensgang van de gelovigen in deze wereld, die in overeenstemming moet zijn met het Hoofd Christus. Al de dingen van de wereld moeten in ons een haat tegen de zonde teweegbrengen; | ||
+ | |||
+ | ==== 24. Hoe wordt het lijden van Christus ons toegeëigend? | ||
- | ==== 25. Welke dingen strijden tegen de offerande | + | Door het Woord, het geloof |
- | - De godslastering van de Marcionisten en Manicheeën die leerden dat Christus niet waarachtig maar in de beleving van mensen geleden heeft. | + | ==== 25. Welke zaken zijn in strijd |
- | - De godslastering van de papisten die zeggen dat Christus nog dagelijks | + | |
- | - De rechtvaardigheid uit de werken, de aflaat, de aanroeping van de heiligen, | + | |
+ | - De godslastering van de marcionieten en manicheeërs, | ||
+ | - De godslastering van de roomsen, die zeggen dat Christus in de mis nog dagelijks door de priester aan de Vader werkelijk en wezenlijk voor levenden en doden wordt geofferd – wat ingaat tegen Hebreeën 10:10 waar staat: “Krachtens die wil zijn wij eens voor altijd geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus.” | ||
+ | - De rechtvaardiging uit de werken, zoals de aflaat, het aanroepen van de heiligen, het verzonnen vagevuur, en alles wat mensen verzinnen om de zonden te verzoenen. | ||