Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:25 [04-03-2020 om 21.04 uur] – Klara Zwart | institutie:25 [26-06-2025 om 10.14 uur] (huidige) – Cornelis Bregman | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== | + | ====== De nederdaling van Christus |
- | ==== 1. Is het artikel | + | ==== 1. Was het artikel |
- | Rufinus betuigt over de geloofsbelijdenis, die onder de geschriften van Cyprianus gerekend wordt, dat dit artikel voorheen | + | In zijn commentaar op de apostolische |
- | ==== 2. Wat betekent | + | Het belangrijkste is echter dat deze belijdenis vooral bevestigd wordt door het getuigenis van de Schrift((*Psalm 16:10 *Jesaja 53:8 *Handelingen |
- | 1. Een graf, en dat eigenlijk, Psalm 6:6 'In den doodt en is uwer geen gedachtenisse, | + | ==== 2. Wat betekent het woord “hel” |
- | 2. De schrikkelijkste | + | - In eigenlijke zin betekent het een graf((*Genesis 42:38)). Zie Psalm 6: “In de dood is Uwer geen gedachtenis; |
+ | - De verschrikkelijke | ||
+ | - De pijn van de hel, dat wil zeggen: de angsten en benauwdheden van de ziel die de verdoemden in de hel ervaren. Zie 1 Samuël 2:6: “De Here doodt en doet herleven, Hij doet naar het dodenrijk neerdalen en daaruit opkomen.” En Psalm 18:6: “Banden van het dodenrijk hadden mij omgeven.” Zie ook Psalm 116:3: “Banden van de dood hadden mij omvangen, angsten van het dodenrijk hadden mij aangegrepen, | ||
+ | - Voor sommigen houdt het de gehele toestand en gestalte van de doden in, ten goede of ten kwade. | ||
+ | - Voor anderen is het weer de meest diepe trap van de vernedering. | ||
- | Tertullianus zegt: Wij verstaan bij de hel, niet een blote holligheid, noch een luchtige kiel van de Wereld, maar een wijd slop(?) in de de kuil van de aarde en van de zee, een verborgen diepte in het ingewand van de aarde. Deze plaats noemen de Grieken ' | + | ==== 3. Wat betekent het woord “nederdalen”? ==== |
- | 3. De pijnen | + | - In concrete zin een beweging van een hoge naar een lage plaats. |
+ | - In oneigenlijke zin is het een neerdalen | ||
- | 4. De sommigen betekent het de gehele staat en gestaltenis der doden, of der goeden goed, of der kwaden kwaad. | + | ==== 4. Hoe wordt er gedacht over dit artikel van Christus’ nederdaling in de hel? ==== |
- | 5. Anderen wederom, de alderopperste trap van vernedering. | + | De opvattingen erover verschillen van elkaar, omdat de eenvoudige woorden op een verschillende manier worden uitgelegd. |
- | ==== 3. Wat betekent het woord nederdalen? ==== | + | //Wat is de eerst voorkomende opvatting?// |
- | 1. Eigenlijk, een beweging | + | Dat is de mening |
- | 2. On-eingelijk, | + | //Hoe denkt u over deze uitleg?// |
- | ==== 4. Wat zijn de meningen over dit artikel (Hij is nedergedaald ter helle)? ==== | + | Ze is totaal ongerijmd! Het is namelijk niet waarschijnlijk dat de begrafenis van Christus die al in heldere bewoordingen |
- | De meningen zijn verscheidene, | + | ==== 5. Wat houdt de tweede opvatting hierover in? ==== |
- | Wat is de eerste | + | Hiëronymus en de roomsgezinden zijn van mening |
- | Dergenen die achte dat deze sluitreden tot bredere verklaring daar op gedaan is, tegen de ketterij der Valantinianen, | + | //Kunt u het met deze mening eens zijn?// |
- | Wat vindt u van deze uitlegging? | + | Nee, echt niet. |
- | Dat ze gans ongerijmd is, want 't is niet waarschijnlijk | + | - Een dergelijke plaats kan niet vanuit het getuigenis van de Schrift bevestigd worden. |
+ | - Er staat niet dat de lichamen | ||
+ | - De tekst 1 Petrus 3:19 is gemakkelijk zo te lezen dat de Geest van Christus door de mond van Noach de ongehoorzamen | ||
+ | - Deze mening doet het offer van Christus ernstig tekort, terwijl de verdienste daarvan oneindig is en zich uitstrekt tot alle tijden. Daarover lezen we ook in Openbaring 13:8 waar gesproken wordt over “het Lam, dat geslacht | ||
- | ==== 5. Welke is de tweede (mening)? ==== | + | ==== 6. Wat houdt de derde opvatting in? ==== |
- | Hieronymus en de Papisten, | + | Dat is de mening van hen die zeggen |
- | Behaagt u dit gevoelen wel? | + | - Er zijn mensen die zeggen dat toen Christus’ lichaam in het graf lag, zijn ziel daar neergedaald is om er te lijden voor de zielen van de mensen. Deze verkeerde gedachte kan echter weerlegd worden. |
- | Neen toch. 1. Want zodanige plaats kan met geen getuigenisse der Schrift bevestigd worden. | + | a. Het bloed van Christus is tot een volkomen verzoening voor de hele wereld.((*1 Johannes 2:2)) |
+ | b. De woorden van Christus aan het kruis waren: “Het is volbracht” (Joh. 19:30). Hij hoefde dus niets meer te lijden, want de dood betekende het einde van al zijn lijden. | ||
+ | c. Christus heeft in zijn ziel toen die nog in zijn lichaam was, aan het kruis verschrikkelijke angsten geleden, zoals wel duidelijk wordt uit zijn ontzaglijk roepen “Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? | ||
- | 2. Overmits dat er staat, niet dat de lichamen aller heiligen, maar sommige alleen met Christus opgestaan zijn, om te betuigen de kracht van de verrijzenis van Christus, waardoor ons het leven wederom aangebracht wordt. | ||
- | 3. De plaats 1 Petr. 3 : 19 is klaarlijk te verstaan van de Geest van Christus, predikende door den mond Noë den ongehoorzamen en goddelozen | + | Anderen erkennen wel dat de ziel van Christus |
- | 4. Omdat het niet weinig de kracht der offerande van Christus te kort doet, welke verdienste oneindig | + | a. Er is na de dood geen ruimte meer voor de prediking en ook niet voor berouw. |
+ | b. Hier komt nog bij dat Jezus zijn geest in de handen | ||
- | ==== 6. Welke is de derde? ==== | ||
- | Dergenen, die menen dat Christus | + | Vrijwel alle kerkvaders zeggen |
- | 2 (hier weer een nummering die onlogisch lijkt, BZ) | + | //Wat is uw opvatting over deze mening van de kerkvaders?// |
- | Maar anderen bekennen wel dat de Ziel van Christus ter hellen nedergedaald | + | Ik durf niet te beweren |
- | 3. Bijkans alle oudvaders willen zeggen, | + | Het is waarschijnlijk |
- | Wat is uw gevoelen van deze mening der oudvaderen? | + | ==== 7. Wat houdt de vierde opvatting in? ==== |
- | Ik durf niet te zeggen, dat ze kwaad is, aangezien het niet strijdt | + | Dat is de opvatting van hen die zeggen dat dit niet anders betekent dan dat Christus in de toestand van de gestorvenen is gekomen en als andere doden is geworden – doden voor wie Hij gestorven is. Men beroept zich daarbij op Psalm 28:1: “Opdat ik niet, als Gij tegen mij blijft zwijgen, worde als zij die in de groeve nederdalen.” En ook op Psalm 88:5 en 6: “Ik word gerekend onder wie in de groeve nederdalen, ik ben geworden |
- | ==== 7. Wat is de vierde mening? ==== | + | ==== 8. Wat houdt de vijfde opvatting in? ==== |
- | De mening van diegenen, | + | Dat is de mening van hen die de nederdaling van Christus als beeldspraak opvatten. Ze zien die als de hoogste smaad en de diepste vernedering |
- | Derhalve hp gezegd wordt opgewekt te zijn niet uit het graf, maar van den doden, welk gevoelen van het eerste boven-gemeld niet veel verschilt. | + | //Vindt u dit standpunt wel aanvaardbaar?// |
- | ==== 8. Welk is de vijfde? ==== | + | Ik zeg er niets verkeerds over, want het komt overeen met het beeld dat ons in Davids psalmenboek wordt voorgehouden. In Psalm 88:7 lezen we: “Gij hebt mij in de diepste kuil gelegd, in duistere plaatsen, in diepten.” In Efeziërs 4:10 staat: “Hij, die nedergedaald |
- | De mening van degenen, | + | ==== 9. Wat houdt de zesde opvatting |
- | Houdt gij deze ook voor goed? | + | Dat is de mening van hen die zeggen dat met de nederdaling van Christus in de hel bedoeld wordt dat Hij een bovenmatig grote angst en benauwdheid in het hart heeft ervaren tijdens Zijn bange strijd aan het kruis, waarover we al gesproken hebben toen we het lijden van Christus behandelden. |
- | Ik laak ze niet: want het komt overeen met het voorbeeld: dat in den David voorgesteld is, Psalm 88, Gij hebt mij in de onderste kuil geleidt, in duisternis, in diepten: en met de plaats Efez. 4 : 10. Alwaar gelijk als hij door 't opvaren boven alle hemelen, d' | + | //Is deze uitleg wel rechtzinnig?// |
- | ==== 9. Welke is de zesde? ==== | + | Ja, dat is ze zeker, want ze komt overeen met de Schrift en met de mate van het geloof. Jesaja zegt in hoofdstuk ~Jesaja 53:5 dat Christus “om onze overtredingen werd [...] doorboord”. En in Psalm 18:6 lezen we: “Banden van het dodenrijk hadden mij omgeven”. In Handelingen 2:24 zegt Petrus dat Hij gebonden was aan “de weeën van de dood”, die er de oorzaak van waren dat Hij de verdoemenis en de toorn van God gevoelde. In Galaten 3:1 zegt Paulus dat Hij voor ons een vloek is geworden. Er kan dus zonder beeldende taal van Hem gezegd worden dat Hij niet voor Zichzelf maar wel voor ons als Borg de last gevoeld heeft die op Hem was gelegd. In Hebreeën 5:7 zegt de apostel dat Christus “gebeden heeft] en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd [heeft]” en dat “Hij is verhoord uit zijn angst”. Van Hem wordt zelfs gezegd – en dat komt maar heel zelden voor – dat vanwege de ontzaglijkheid van Zijn lijden druppels bloed van Zijn gezicht liepen en dat Hij niet vertroost kon worden dan alleen door het zien van een engel (Lucas 22:43). We zien ook dat het met Christus uiteindelijk zo ver kwam dat Hij in zijn angst heeft moeten uitroepen: “Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?” (Matteüs 27:46) Uit al deze feiten kan men wel afleiden dat Hij als het ware met beide handen geworsteld heeft, en dan niet tegen de dood in het algemeen, maar tegen de helse machten en de angst voor de eeuwige dood. |
- | De mening van degenen die zeggen | + | ==== 10. Het lijkt echter met dit gevoelen in strijd te zijn dat de pijnen en smarten |
- | Is deze uitlegging al rechtzinnig? | + | Dat gebeurt omdat de lichamelijke pijnen zintuiglijk waarneembaar zijn, maar de angsten van de ziel niet. |
- | Ja, overmits | + | ==== 11. Men kan hier echter tegen inbrengen |
- | ==== 10. Maar het schijnt, | + | Het is waar dat de nederdaling van Christus in de hel met Zijn dood geëindigd is; en wat tijd betreft was die er vóór de begrafenis. Toch wordt het qua volgorde |
- | Dat geschiedt ter oorzake, omdat deze eerst in de uiterlijke zinnen komen, maar die zo niet. | + | ==== 12. Maar heeft God op zijn eniggeboren en zeer beminde Zoon ooit wel toornig kunnen worden en heeft Hij Hem dan kunnen verlaten? ==== |
- | ==== 11. Maar men kan hiertegen opwerpen, als is het schoon, dat ze behoren gesteld te worden na het sterven | + | Dat is ook nooit gebeurd, maar God heeft zijn gunst en genadige hulp wel een tijdlang verborgen gehouden, opdat de menselijke natuur van Christus wérkelijk de benauwdheden zou ervaren, waarmee degenen die door God verlaten |
- | Alhoewel 't nederdalen van Christus ter helle met zijn dood geëindigt zijnde na de tijd voor 't begraven van het lichaam voorgegaan is, nochtans wordt in 't vervolg van de vertellinge der Artikelen des geloofs na 't begraven gesteld, om dat ze, namelijk, na elkaar hebben willen beschrijven al het gene, dat de vernietiging zijns lichaams aanging. | + | ==== 13. Waarom heeft Hij deze smarten moeten lijden? ==== |
- | ==== 12. Maar heeft God wel immermeer | + | - Omdat al onze zonden |
+ | - Omdat Hij elke vorm van smart en aanvechting en dus ook de angsten voor de dood en de hel omwille van ons wilde ondergaan en die ook wilde overwinnen. | ||
+ | - Door ons te verlossen van de macht van de hel wilde Hij ons in de hemelse vreugde en blijdschap brengen. | ||
- | 't Is nooit geschiedt, maar hij heeft zijn gunste en hulp voor een tijd alzo verborgen gehouden, omdat de menselijke natuur | + | ==== 14. Wat is voor ons de vrucht en het nut van Christus’ nederdaling in de hel? ==== |
- | ==== 13. Waarom | + | - De ontvangen overwinning op de macht van de duivel, van de vrees voor de dood en van de smarten in de hel. |
+ | - De triomf over onze vijanden, zoals Kolossenzen 2:15 vermeldt: “Hij | ||
+ | - Christus heeft de prikkel van de dood overwonnen en aan de gelovigen het Koninkrijk der hemelen geopenbaard. Daarom zegt Hilarius in boek 2 van zijn boek over de drie-eenheid: | ||
- | 1. Overmits dat, aangezien onzer aller zonden op hem geworpen waren, hij daarom | + | ==== 15. Waarvoor mogen wij de nederdaling van Christus benutten? ==== |
- | 2.Opdat hij alle manieren van smerten en verzoekingen, | + | - We hoeven |
- | + | - Als we zien hoe nederig en veracht Hij voor ons geworden is, mogen wij des te minder twijfelen | |
- | 3. Opdat hij ons verlossende van de macht der hellen | + | |
- | + | ||
- | ==== 14. Wat vrucht en nuttigheid scheppen wij uit het nederdalen van Christus ter helle? ==== | + | |
- | + | ||
- | 1. De verkregen overwingging van de macht des duivels, van de schrik des doods, en van de pijnen der hellen. | + | |
- | + | ||
- | 2. De gedane triumpf, of blijde inkomste over onze vijanden/ Col. 2 : 15. En de Overheden en de Machten (dat is de Satan met zijne engelen) uitgetoen hebbende, heeft hij die in 't openbaar ten toon gesteld, en heeft door hetzelve over haar getriomfeerd. | + | |
- | + | ||
- | 3. De prikkel van de dood overwonnen hebbende, heeft hij de gelovigen het koninkrijk der hemelen geopenbaard; | + | |
- | + | ||
- | ==== 15. Wat is 't gebruik van 't nederdalen van Christus ter helle? ==== | + | |
- | + | ||
- | 1. Dat wij nu in de dood de dingen niet vrezen, die onze Prins verslonden heeft. | + | |
- | + | ||
- | 2. Dat, hoe wij zien, dat hij nederig en verachter om onzentwille | + | |
- | + | ||
- | ==== 16. Welke dingen strijden tegen deze leer? ==== | + | |
- | + | ||
- | 1. Het verdichtsel des Daghers 9?), nademaal men niet leeft/ dat Christus de pijnen des zelfden zoude geleden of verdragen hebben, die nochtans alle soorten van smerten voor ons geleden heeft, zo volgd dan hier uit, dat ze verdicht zijn, en van geen gelovig mens behoren gevreeds te worden, want daar zou ander uit moeten volgen dat Christus enige smerten om onzentwil niet geleden heeft, 't welk ongerijmd is. | + | |
- | + | ||
- | 2. Het versiersel der voorburgen (?), die verordineerd zouden zijn voor de vaders onder de wet, en de kinderkens onder het Evangelie, die zonder het teken van de doop sterven. | + | |
- | + | ||
- | (…) | + | |
+ | ==== 16. Welke zaken zijn in strijd met deze leer? ==== | ||
+ | - Het verzinsel van het vagevuur, want we lezen nergens dat Christus de pijnen daarvan geleden heeft, terwijl Hij toch alle vormen van pijn en smart geleden heeft.((*Jesaja 54:3,4)) Hieruit volgt dat ze verzonnen zijn, en een gelovig mens behoort daarvoor dan ook niet bevreesd te zijn. Als het anders was, zou de conclusie moeten zijn dat Christus voor enkele smarten niet geleden heeft ten behoeve van ons. Dat is echter in het geheel niet aan de orde. | ||
+ | - Het verzinsel van het voorgeborchte, |