Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:27 [07-06-2020 om 21.29 uur] – Arie | institutie:27 [20-02-2024 om 08.01 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== | + | ====== De hemelvaart van Christus ====== |
- | ==== 1. Hoe is de geschiedenis | + | ==== 1. Welke historische gegevens zijn er ten aanzien |
- | Die moet men voornamelijk nemen uit *Marcus 16:19: . Een andere beschrijving is naar Lukas in zijn evangelie, | + | Die moet men in de eerste plaats zoeken in Marcus 16: |
- | ===== 2. Wat moet men onder het ' | + | Paulus spreekt erover in Efeziërs 4:8-10: “Daarom heet het: opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, gaven gaf Hij aan de mensen. Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewesten? Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven (//huper anco//) alle hemelen, om alles tot volheid te brengen.”((*1 Timoteüs 3:16 *Hebreeën 4:14 *Hebreeën 9:24)) |
- | Niet een verandering van de ene gestalte in een andere, of een verdwijning. Maar eigenlijk een overzetting, | + | ==== 2. Wat moet men onder de hemelvaart verstaan? ==== |
- | ===== 3. Wordt het hier eigenlijk of oneigenlijk genomen? ===== | + | Niet een verandering van de ene in de andere gedaante, en evenmin een verdwijning; |
- | Eigenlijk voor waar, hetgeen helder genoeg blijkt uit de verschillende manieren van spreken die de evangelisten bij een nadere verklaring gebruikt hebben. Want Markus zegt in *Markus 16:19. Een *Lukas 24:51. En het is kennelijk dat door het woord ' | + | Op een menselijke manier wordt er zo ook over God gesproken; zie Genesis 17:22: “Toen God geëindigd met hem te spreken, voer Hij van Abraham op”; |
- | Daarom noemen | + | ==== 3. Wordt de hemelvaart van Christus in eigenlijke zin of in een beeldende zin bedoeld? ==== |
- | ===== 4. Omdat in de tekst van Paulus | + | Zeer beslist is het in eigenlijke zin bedoeld. Dat blijkt duidelijk genoeg uit de verschillende manieren |
- | Omdat toen Christus van de hemel neder gekomen is, toen was het zonder verandering | + | Daarom spreken de Griekse kerkvaders van Christus’ opneming in het vlees (//ensarkon analeysin// |
- | ===== 5. Wie is ten hemel gevaren? ===== | + | ==== 4. In Efeziërs 4:10 staat: “Hij, die nedergedaald |
- | Christus, God en mens. Dezelfde die uit de maagd Maria als mens geboren | + | Toen Christus |
- | ===== 6. Wat is de werkende oorzaak (of auteur) van de hemelvaart van Christus? ===== | + | ==== 5. Wie is naar de hemel opgevaren? ==== |
- | Christus | + | Christus, Die God én mens is – Hij Die uit de maagd Maria als mens geboren is, Die geleden |
- | ===== 7. Waaruit zal men de manier en de zekerheid | + | ==== 6. Wat is de werkende oorzaak |
- | Uit de bijvoegsels of omstandigheden, | + | Christus is Zelf die oorzaak. Hij heeft door de almachtige kracht |
- | ===== 8. Op welke tijd is Hij ten hemel opgevaren? ===== | + | ==== 7. Waaruit weet men zeker dat en hoe de hemelvaart heeft plaatsgevonden? ==== |
- | Op de veertigste dag na Zijn opstanding: zoals Hij tot Zijn discipelen | + | Uit alles wat er omheen verteld wordt over de omstandigheden, |
- | ===== 9. Van welke plaats | + | ==== 8. Op welke tijd is Jezus ten hemel gevaren? ==== |
- | Lukas zegt in zijn evangelie in *Lukas 24:50 dat de discipelen | + | Op de veertigste dag na Zijn opstanding, nadat Hij tegen Zijn discipelen |
- | ===== 10. Waarom heeft Hij deze plaats | + | ==== 9. Vanaf welke plaats |
- | 1. Opdat Hij gelijkerwijs worstelde op de Olijfberg worstelde met de dood, bloed gezweten heeft, tot een zeker bewijs van Zijn menselijke zwakheid | + | Lucas zegt in zijn evangelie in hoofdstuk ~Lucas 24:50 dat de discipelen door Christus uit Jeruzalem werden geleid naar Bethanië, een dorp in Judea, |
- | 2. Opdat de bergachtige plaatsen ons zouden wijzen op de hemelse. | + | ==== 10. Waarom heeft Hij deze plaats gekozen? ==== |
- | 3. Opdat wij weten zouden | + | - Op de Olijfberg heeft Hij geworsteld met de dood, daar heeft Hij ten bloede toe gezweet als een stellig bewijs van Zijn menselijke zwakheid en Zijn grote liefde voor ons.((*Lucas 22:39-44)) Nu Hij vanaf dezelfde berg naar de hemel opvoer, toonde Hij ook op een duidelijke manier |
+ | - Het bergachtige gebied deed al enigszins aan de hemel denken. | ||
+ | - Hierdoor kunnen en mogen we weten dat wanneer | ||
- | ===== 11. Welke is de wijze van de hemelvaart? | + | ==== 11. Op welke manier vond de hemelvaart |
- | 1. Dat als Hij van de Zijnen zou scheiden, Hij hen als een goed huisvader, verheffende | + | - Toen Christus |
+ | - Hij is in de hoge opgenomen, terwijl de discipelen het zagen. Hij is niet verdwenen of zelf onzichtbaar geworden, maar onder het toeziend oog van de discipelen zichtbaar opgevaren van de aarde, waar hij eerst was, naar de hemel, waar hij tevoren niet was. | ||
+ | - Dit gebeurde ook door de dienst van een wolk, die Christus als in een wagen opnam en omhoog voerde. Ook nam de wolk Hem uit het gezicht van de discipelen, om te laten zien dat Hij degene was van wie geschreven staat in Psalm 104:3: “Hij maakt de wolken tot zijn wagen.” Deze wolk was ook als een zeildoek die de nieuwsgierigheid en de pogingen tot nader onderzoek van Zijn discipelen intoomde. | ||
- | 2. Hij is in de hoogte opgenomen waar de discipelen het zagen, Hij is neit verdwenen of in Zichzelf onzichtbaar geworden. Maar in het gezicht van de discipelen is Hij zichtbaar van de aarde (waar Hij eerst was) opwaarts ten Hemel (waar Hij tevoren niet was) gereisd. | + | ==== 12. Waar is Christus naartoe gegaan? ==== |
- | 3. Hier is Hij gekomen | + | Naar de hemel. Lucas zegt dat Hij opgenomen is in de hoogte, Marcus zegt dat Hij in de hemel is opgenomen |
- | ===== 12. Waarheen is Hij opgevaren? | + | ==== 13. Maar Paulus zegt toch in Efeziërs 4:10 dat Hij opgevaren |
- | Naar de hemel en omdat het woord hemel van voor tweeërlei uitleg of op een andere manier begerpen kan worden, en omdat men het niet zou uitleggen als een hemelse reis of burgerschap zoals er op de aarde ook kan zijn, of alleen van een hemnelse heerlijkheid daarom zegt Lukas dat Hij opgenomen | + | Jazeker! De Schrift spreekt over drie hemelen, die van de lucht, van de hemelsferen |
- | ===== 13. Maar Paulus zegt in Efeze 4:10 dat Hij opgevaren is ver boven alle hemelen? ===== | + | ==== 14. Hoe wordt deze hemel genoemd? ==== |
- | Zeer wel: want de Schrift maakt gewag v an drie hemelen: | + | - De hemel der hemelen, de hoge woning der hemelen((*1 Koningen 8:27-39)) of de allerhoogste |
+ | - Door haar grote heerlijkheid | ||
+ | - Het huis van God, de Vader, | ||
+ | - De scholastici noemen deze plaats | ||
- | ===== 14. Hoe wordt die hemel genoemd? ===== | + | ==== 15. Maar als Christus opgevaren is boven de hemelen |
- | 1. de hemel der hemelen, en de hoge woning der hemelen. De allerhoogste plaats. Ook wel de derde hemel ten aanzien | + | Niet alle plaatsen worden alleen maar gekenmerkt door wat Aristoteles in zijn boeken over de natuurlijke, fysieke dingen geschreven heeft. En vervolgens moet er beslist een tussenruimte zijn waar het lichaam in opgenomen is. Daarbij valt te denken aan de bekende uitspraak |
- | 2. Door uitnemendheid wordt zij ook wel genoemd het paradijs of lusthof omdat zij door het aardse paradijs (dat in Eden werd geplant) in ee voorafschaduwing op aarde is geweest. Zij is ons in plaats | + | Zo stellen we de autoriteit |
- | 3. Het huis Gods des Vaders, | + | ==== 16. Is de hemelvaart van Christus niet in strijd met wat Hij zegt in Matteüs 28:20: “Ik ben met u al de dagen tot de voleinding der wereld”? ==== |
- | 4. De onderwijzers noemen het ook wel de vurige | + | Nee. Augustinus zegt immers: “Hij is weggegaan, maar toch hier; Hij zal wederkomen, maar toch heeft Hij ons niet verlaten. Hij heeft wel Zijn lichaam in de hemel gebracht, maar Zijn heerlijkheid heeft Hij niet van de wereld weggenomen.” Als Christus dit zegt, moeten we dat op Zijn godheid betrekken, want die is altijd en overal tegenwoordig; |
- | ===== 15. Maar als Christus opgevaren is boven al de wereldse | + | ==== 17. Waarom zegt Paulus dan in Efeziërs 4:10 dat Christus opgevaren is ver boven alle hemelen, |
- | Alhoewel | + | Dat betekent |
- | ===== 16. Is Christus' | + | ==== 18. Wie waren de getuigen bij de hemelvaart? ==== |
- | Neen: want Augustinus zegt: En Hij is weg gegaan, en Hij is hier, Hij zal weerkomen en Hij heeft ons niet verlaten: want Zijn Lichaam heeft Hij in de hemel gebracht, | + | Dat waren de engelen. De redenen daarvoor |
- | ===== 17 Wat is het dan dat Paulus | + | - Het was op zijn plaats dat Hij Die in Zijn ontvangenis en geboorte, in de verzoeking in de woestijn, in Zijn dood en opstanding gebruikgemaakt had van het getuigenis en de dienst van de engelen, hen ook weer als getuige wilde gebruiken, nu Hij dit voortreffelijk werk van Zijn goddelijke majesteit gaat verrichten. Het gaat er hier vooral om dat de droefheid die de apostelen hadden vanwege het afscheid, door hun barmhartige Here en Meester getemperd zou worden door de belofte van Zijn latere wederkomst. |
+ | - Toen de apostelen niet langer meer konden kijken, moesten de engelen hen erop wijzen dat Hij naar de hemel was afgereisd – zo zegt Chrysostomos | ||
+ | - De discipelen moesten leren dat Jezus, hoewel | ||
- | Dat is opdat Hij door Zijn gaven en weldaden die Hij door de Heilige Geest uitstort, Zijn ganse gemeente bestaande uit joden en de heidenen rijk zou maken. Want zo wordt het woord vervullen gebruikt. En op die wijze past dit woordje op hetgeen dat Hij tevoren in *Psalm 68:19 gezegd heeft. Hierbij wordt een gelijkenis genomen h van prinsen of grote machthebbers die na een behaalde overwinning het hele volk hun milddadigheid bewijzen, òf met algemene maaltijden, òf met geschenken. Of versta het zoals Bernardus het uitlegt: opdat Hij het alles vervulde, dat namelijk voorzegd was en voor onzer zaligheid noodzakelijk is. | + | In de tweede plaats was er het getuigenis |
- | ===== 18. Wie zijn de getuigen? ===== | + | ==== 19. Wie waren de mensen die vooraf deze hemelvaart al aankondigden? ==== |
- | De engelen: want het betaamde dat degenen die Hij in Zijn ontvangenis, geboorte, verzoeking en opstanding de getuigenis en de dienst | + | - //David// heeft al duizend jaar vóór dit gebeurde, deze glorierijke intocht |
+ | - //Henoch//, de zoon van Jered, | ||
+ | - Maar in het bijzonder //Elia//, die in een storm met een vurige wagen en vurige paarden – die alle dus glinsterden in een vurig licht – in de hemel werd opgenomen.((*2 Koningen 2:11)) Zo is hij niet alleen een heerlijk getuige en voorbeeld geweest van de hemelvaart van Christus, maar ook van het eeuwige leven. De Here Jezus zegt namelijk in Johannes 3:13: “Niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.” Dat betekent dat Hij het recht en de eigen kracht had om ten hemel te varen, en dat Hij hoog boven alle andere schepselen verheven is. | ||
- | 2. Omdat zij toen het gezicht van de apostelen ophield | + | ==== 20. Welk verschil is er dan tussen |
- | 3. En omdat ze zouden leren dat Hij de zijnen ofschoon Hij met het lichaam | + | Dat verschil is even groot als de schaduw van het lichaam |
- | ===== 19. Wie zijn de voor-verkondigers geweest | + | - Elia is in de hemel opgenomen zonder de pijn en de smart van de dood, waarmee God zijn profetische boodschap door dit openlijk en zichtbaar getuigenis goedkeurde, en de Israëlieten hierdoor van de afgodendienst werden weggetrokken om God werkelijk te dienen en in godsvrucht te leven. Maar Christus heeft eerst geleden en is gestorven vóór Hij ten hemel voer. Hij is echter weer levend geworden en heeft door Zijn hemelvaart de heerlijkheid van Zijn opstanding bevestigd en daarmee ook alles wat Hij tevoren gezegd en gedaan had. |
+ | - Elia is in een vurige wagen opgevaren door de dienst van de engelen, want hij was – zoals Gregorius ook zegt – alleen maar een mens die daarom de hulp van anderen nodig had. Hij kon niet door zichzelf naar de hemel opvaren, want de zwakheid van zijn lichaam was daarvoor te groot. Christus is echter niet ten hemel gevaren met een wagen maar door Zijn eigen kracht, zonder | ||
+ | | ||
+ | - Elia is een burger geworden in het hemelrijk, maar Christus is een Naam gegeven boven alle namen, want Hij heeft veel grotere heerlijkheid gekregen dan de engelen, boven alle “naam die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw” (Efeziërs 1: | ||
- | David heeft duizend jaar tevoren eer het gebeurde | + | ==== 21. Wat is het doel van deze triomftocht |
- | Henoch, | + | - Hiermee liet Christus zien dat het werk van onze verlossing vervuld en voltooid was en dat de eeuwige gerechtigheid ons is toegebracht. Daarom noemt Augustinus de hemelvaart een bevestiging |
+ | - Hiermee gaf Hij een helder bewijs van Zijn godheid; daardoor werd Zijn mensheid | ||
+ | - Hierdoor was het mogelijk dat Hij na de dood overwonnen te hebben, ook als Mens de heerlijkheid zou genieten, die al voor Hem was toebereid vóór de fundamenten | ||
+ | - Hiermee bereidde Hij voor ons een woonplaats in de hemelen | ||
- | Maar in het bijzonder Elia, die in een onweder met een vurige wagen en vurige paarden, dat wil zeggen dat die door een vurig licht glinsterden, | + | ==== 22. Wat zijn de vruchten |
- | ===== 20. Maar wat verschilt | + | - De gevangenis is zelf gevangengenomen, |
+ | - Het zenden van de Trooster of de Heilige Geest. Dat was oorspronkelijk iets wat zichtbaar werd, namelijk op de vijftigste dag na Christus’ opstanding.((*Handelingen 2:1 en verder)) De apostelen zouden de Geest niet ontvangen hebben, als Christus niet in lichamelijke zin van hen gescheiden was.((*Johannes 16:7)) En verder was er de zichtbare uitstorting | ||
+ | - Voor ons is een weg geopend naar ons hemelse Vaderland. Het Paradijs werd tot op die tijd bewaakt door middel van een blinkend tweesnijdend zwaard, maar door de hemelvaart van Christus | ||
+ | - Er is [door Christus] namens of voor ons allen een toegang tot de hemelse erfenis; dat geldt niet alleen het verwachten daarvan, maar in Christus en in ons vlees bezitten we die erfenis nu al.((*Efeziërs 2:6)) God heeft Hem opgewekt en ons met Hem een plaats gegeven in de hemelse gewesten. Hierom zegt Tertullianus((In zijn boek over de opstanding van ons lichaam.)): “Zoals Hij ons het pand van Zijn Geest gelaten heeft, zo heeft Hij van ons het pand van ons vlees genomen, en heeft het in de hemel gebracht als een betrouwbaar onderpand dat heel de menigte van de gelovigen daar te zijner tijd zal gebracht worden. Laten vlees en bloed daarom niet bezorgd zijn, want u hebt in Christus de hemel en het koninkrijk van God al ingenomen.” | ||
+ | - De hogepriester ging, zoals Leviticus 16:2 zegt, elk jaar niet zonder bloed achter het voorhangsel in het heilige der heiligen om daar namens het volk voor God te staan. Zo is Christus ook de hemel binnengegaan om voor ons te bidden. Daarover zegt Hebreeën 9:24: “Christus is niet binnengegaan in een heiligdom met handen gemaakt, een afbeelding van het ware, maar in de hemel zelf, om thans, ons ten goede, voor het aangezicht Gods te verschijnen.” Gods ogen zullen dan op Christus’ gerechtigheid zien, zodat Hij ze van onze zonden afwendt en voor ons genadig en vol liefde is. Maar voor die ogen van God zullen ellendige zondaren verschrikt zijn en ze zullen ervoor beven! | ||
- | Dit verschil | + | ==== 23. Wat is voor ons het nut van de hemelvaart? ==== |
- | 1. Want Elia is ten hemel opgenomen zonder pijnen of smarten van de dood omdat God Zijn leer door dit openbaar getuigenis zou verklaren | + | - In de angst vanwege de zonden |
- | + | - In de verzoekingen mogen we er vast op vertrouwen dat Hij in de hemel is, Die daar ook voor ons bidt en ons de genade | |
- | 2. Elia is opgevaren door de dienst van de engelen | + | - We mogen weten dat moeite |
- | + | - Ons Hoofd leeft en heerst nu in de hemel, | |
- | 3. Elia heeft Elisa zijn mantel nagelaten | + | |
- | + | ||
- | 4. Elia is een burger van de hemelen geworden, maar Christus | + | |
- | + | ||
- | ===== 21. Wat is het einde van deze triomf? ===== | + | |
- | + | ||
- | 1. Opdat Hij betuigde | + | |
- | + | ||
- | 2. Opdat Hij een klaar bewijs deed van Zijn Godheid van dewelke | + | |
- | + | ||
- | 3. Opdat Hij, de dood overwonnen hebbende, naar Zijn mensheid die heerlijkheid zou genieten die Hem voor de grondlegging van de wereld bereid was. Want Christus' | + | |
- | + | ||
- | 4. Opdat Hij ons een woonplaats bereidde in de hemelen | + | |
- | + | ||
- | ===== 22. Welke zijn de effecten en vruchten van de hemelvaart van de Heere? ===== | + | |
- | + | ||
- | 1. dat de gevangenis gevangen is weggevoerd, of de triomf waardoor Hij getriomfeerd | + | |
- | + | ||
- | 2. De zending van de Trooster, dat is de Heilige Geest in de eerste wel stenelijk (???) te weten op de vijftigste dag na de opstanding, *Handelingen 2:1 en volgende. De welke de apostelen niet zouden ontvangen hebben als niet Christus lichamelijk van haar gescheiden was geworden | + | |
- | + | ||
- | 3. Ons is | + | |
+ | ==== 24. Welke dingen zijn in strijd met deze leer? ==== | ||
+ | - De leer van de ubiquitisten, | ||
+ | - De moraal van hen die het zoeken in slechte zinnelijke lusten, van mensen die aan het aardse blijven hangen, de werken van het vlees achternalopen en met hun daden laten merken dat de hemelse dingen hun weinig aan het hart gaan. Zij zijn mensen die door hun goddeloze daden eerder in de hel zullen neerzinken dan dat ze naar de hemel zullen opvaren. |