Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:27 [09-06-2020 om 16.06 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:27 [20-02-2024 om 08.01 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== | + | ====== De hemelvaart van Christus ====== |
- | ==== 1. Wat is de geschiedenis | + | ==== 1. Welke historische gegevens zijn er ten aanzien |
- | Die vinden we grotendeels terug in Marcus 16:19: “De Here [Jezus] dan werd, nadat Hij tot hen gesproken had, opgenomen in de hemel en heeft Zich gezet aan de rechterhand Gods.” | + | Die moet men in de eerste plaats zoeken |
- | ==== 2. Wat moet men onder het ' | + | Paulus spreekt erover in Efeziërs 4:8-10: “Daarom heet het: opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, gaven gaf Hij aan de mensen. Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewesten? Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven (//huper anco//) alle hemelen, om alles tot volheid te brengen.”((*1 Timoteüs 3:16 *Hebreeën 4:14 *Hebreeën 9:24)) |
- | Niet een verandering van de ene gestalte in een andere, of een verdwijning. Maar eigenlijk een overzetting, | + | ==== 2. Wat moet men onder de hemelvaart verstaan? ==== |
- | ==== 3. Wordt dit woord hier in eigenlijke of in oneigenlijke | + | Niet een verandering van de ene in de andere gedaante, en evenmin een verdwijning; |
- | Eigenlijk voor waar, hetgeen helder genoeg blijkt uit de verschillende manieren van spreken die de evangelisten bij een nadere verklaring gebruikt hebben. Want Marcus zegt in *Marcus 16:19. Een *Lucas 24:51. En het is kennelijk dat door het woord ' | + | Op een menselijke manier wordt er zo ook over God gesproken; zie Genesis 17:22: “Toen God geëindigd met hem te spreken, voer Hij van Abraham op”; |
- | Daarom noemen | + | ==== 3. Wordt de hemelvaart van Christus in eigenlijke zin of in een beeldende zin bedoeld? ==== |
- | ==== 4. Omdat in Efeziërs 4:10 ("Hij, die nedergedaald | + | Zeer beslist is het in eigenlijke zin bedoeld. Dat blijkt duidelijk genoeg uit de verschillende manieren van spreken die de evangelieschrijvers hebben aangewend om het wat uitvoeriger te vertellen. Marcus spreekt |
- | Omdat toen Christus van de hemel neder gekomen is, toen was het zonder verandering | + | Daarom spreken de Griekse kerkvaders van Christus’ opneming in het vlees (//ensarkon analeysin// |
- | ==== 5. Wie is ten hemel gevaren? ==== | + | ==== 4. In Efeziërs 4:10 staat: “Hij, die nedergedaald |
- | Christus, God en mens. Dezelfde die uit de maagd Maria als mens geboren | + | Toen Christus |
- | ==== 6. Wie is de werkende oorzaak of auteur van de hemelvaart van Christus? ==== | + | ==== 5. Wie is naar de hemel opgevaren? ==== |
- | Christus | + | Christus, Die God én mens is – Hij Die uit de maagd Maria als mens geboren is, Die geleden |
- | ==== 7. Waaruit zal men de manier en de zekerheid | + | ==== 6. Wat is de werkende oorzaak |
- | Uit de bijvoegsels of omstandigheden, | + | Christus is Zelf die oorzaak. Hij heeft door de almachtige kracht |
- | ==== 8. Op welke tijd is Hij ten hemel opgevaren? ==== | + | ==== 7. Waaruit weet men zeker dat en hoe de hemelvaart heeft plaatsgevonden? ==== |
- | Op de veertigste dag na Zijn opstanding: zoals Hij tot Zijn discipelen | + | Uit alles wat er omheen verteld wordt over de omstandigheden, |
- | ==== 9. Vanaf welke plaats | + | ==== 8. Op welke tijd is Jezus ten hemel gevaren? ==== |
- | Lukas zegt in zijn evangelie in *Lukas 24:50 dat de discipelen | + | Op de veertigste dag na Zijn opstanding, nadat Hij tegen Zijn discipelen |
- | ==== 10. Waarom heeft Hij deze plaats | + | ==== 9. Vanaf welke plaats |
- | 1. Opdat Hij gelijkerwijs worstelde op de Olijfberg worstelde met de dood, bloed gezweten heeft, tot een zeker bewijs van Zijn menselijke zwakheid | + | Lucas zegt in zijn evangelie in hoofdstuk ~Lucas 24:50 dat de discipelen door Christus uit Jeruzalem werden geleid naar Bethanië, een dorp in Judea, |
- | 2. Opdat de bergachtige plaatsen ons zouden wijzen op de hemelse. | + | ==== 10. Waarom |
- | + | ||
- | 3. Opdat wij weten zouden dat ons , als wij vanuit dit Bethanië (hetgeen vertaald wordt het Huis der Verdrukkingen) ten hemel varen, de toegang tot de hemelse vreugden door Christus en door veel verdrukkingende ingang in het Koninkrijk Gods verkrijgen. | + | |
- | + | ||
- | ==== 11. Op welke manier is Hij ten hemel gevaren? ==== | + | |
- | + | ||
- | 1. Dat als Hij van de Zijnen zou scheiden, Hij hen als een goed huisvader, verheffende Zijn handen naar de hemel, gezegend heeft en Gode bevolen.dat is dat hij hen in de goddelijke beschutting bevolen | + | |
- | + | ||
- | 2. Hij is in de hoogte opgenomen waar de discipelen het zagen, Hij is niet verdwenen of in Zichzelf onzichtbaar geworden. Maar in het gezicht van de discipelen is Hij zichtbaar van de aarde (waar Hij eerst was) opwaarts ten Hemel (waar Hij tevoren niet was) gereisd. | + | |
- | + | ||
- | 3. Hier is Hij gekomen de dienst van de wolk die Hem weg gaande opnam, als een wagen die opwaarts voer en opgevaren zijnde Hem eindelijk van hun ogen weg nam om te betuigen dat Hij Die was waarvan geschreven staat in *Psalm 104:3 . En om verder de curieusheid en verdere onderzoeking van de Zijnen als door een zeil dat daarvoor hangt te betonen. (???) | + | |
- | + | ||
- | ==== 12. Waarheen is Hij opgevaren? ==== | + | |
- | + | ||
- | Naar de hemel en omdat het woord hemel van voor tweeërlei uitleg of op een andere manier begerpen kan worden, en omdat men het niet zou uitleggen als een hemelse reis of burgerschap zoals er op de aarde ook kan zijn, of alleen van een hemnelse heerlijkheid daarom zegt Lukas dat Hij opgenomen is in de hoogte, en Markus dat Hij opgenomen is in de hemel.In Handelingen 3:21 wordt gezegd dat Hij door de hemel moet ontvangen worden zoals Nazianzenus dat ook verklaard in zijn tweede preek over de Zoon: En door de hemelse belofte ontvangen worden tot de tijd van de wederopstanding. En Oecumenius Scholiastes noemt de hemel een vertrekplaats van de Gezondene; (namelijk: Christus), of een plaats | + | |
- | + | ||
- | ==== 13. Maar Paulus zegt in Efeziërs 4:10 dat Hij opgevaren is ver boven alle hemelen? ==== | + | |
- | + | ||
- | Zeer wel: want de Schrift maakt gewag v an drie hemelen: die van de lucht, van het hemelrond en van de woonplaats van de zaligen waar Christus in opgenomen is. Ergo, zo wordt er dus gezegd dat Hij opgevaren is boven al de hemelen want Hij is niet gebleven binnen of beneden de wereldse hemelen. Maar Hij is weg gevoerd boven de lucht en het firnament of de hemelse gewelven. Hij is ook niet blijven staan in de hemelen die men aanschouwen kan maar Hij is de opperste hemel ingegeaan die er is boven de bewegende en wereldse hemelen, die doorluchtig zijn en helder vanwege het licht en de heerlijkheid Gods en aan geen verandering onderworpen.Maar zij kan van ons die nog hier op de aarde zijn niet gezien worden. En dit is die hoogte waar ment van leest in *Psalm 68:19 | + | |
- | + | ||
- | ==== 14. Hoe wordt die hemel genoemd? ==== | + | |
- | + | ||
- | 1. de hemel der hemelen, en de hoge woning der hemelen. De allerhoogste plaats. Ook wel de derde hemel ten aanzien van de lucht, welke hemel het dichts nabij ons is en die van de hemelse gewelven. | + | |
- | + | ||
- | 2. Door uitnemendheid wordt zij ook wel genoemd het paradijs of lusthof omdat zij door het aardse paradijs (dat in Eden werd geplant) in ee voorafschaduwing op aarde is geweest. Zij is ons in plaats van dit aardse paradijs bereid. | + | |
- | 3. Het huis Gods des Vaders, | + | - Op de Olijfberg heeft Hij geworsteld met de dood, daar heeft Hij ten bloede toe gezweet als een stellig bewijs van Zijn menselijke zwakheid |
+ | - Het bergachtige gebied deed al enigszins aan de hemel denken. | ||
+ | - Hierdoor kunnen | ||
- | 4. De onderwijzers noemen het ook wel de vurige hemel (Coelum Empyreum). Van vanwege een brand maar omdat zij glinstert van vurig licht. | + | ==== 11. Op welke manier vond de hemelvaart plaats? ==== |
- | ==== 15. Maar als Christus | + | - Toen Christus |
+ | - Hij is in de hoge opgenomen, terwijl de discipelen het zagen. Hij is niet verdwenen of zelf onzichtbaar geworden, maar onder het toeziend oog van de discipelen zichtbaar opgevaren van de aarde, waar hij eerst was, naar de hemel, waar hij tevoren niet was. | ||
+ | - Dit gebeurde ook door de dienst van een wolk, die Christus als in een wagen opnam en omhoog voerde. Ook nam de wolk Hem uit het gezicht van de discipelen, om te laten zien dat Hij degene was van wie geschreven staat in Psalm 104:3: “Hij maakt de wolken tot zijn wagen.” Deze wolk was ook als een zeildoek die de nieuwsgierigheid en de pogingen tot nader onderzoek van Zijn discipelen intoomde. | ||
- | Alhoewel dat alle plaatsen niet even duidelijk worden benoemd, noch zodanig gelijk zijn als Aristoteles in zijn boeken Van de Natuurlijke Dingen beschrijft waar nochtans enig lichaam | + | ==== 12. Waar is Christus naartoe gegaan? ==== |
- | ==== 16. Is de hemelvaart van Christus niet in strijd met wat Hij zegt in Matteüs 28:20: "Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld"? ==== | + | Naar de hemel. Lucas zegt dat Hij opgenomen is in de hoogte, Marcus |
- | Nee, want Augustinus zegt: Hij is weg gegaan én Hij is hier, Hij zal terugkomen én Hij heeft ons niet verlaten, want Zijn Lichaam heeft Hij in de hemel gebracht, zijn heerlijkheid heeft Hij niet van de wereld weg genomen. Men moet dan het spreken van Christus verstaan ten aanzien van de Godheid die altijd tegenwoordig is en in geen zeker begrip van plaats kan omschreven worden omdat Hij zelfs alle dingen begrijpt: maar voornamelijk door Zijn gedurige tegenwoordigheid in Zijn Kerk waar Hij krachtig werkend is in de harten van de gelovigen en het gaat niet om de tegenwoordigheid van Zijn mensheid die eindig is en in een zekere plaats bepaald waarvan Hij zegt *Johannes 12:8: . En in Mattheus 24:23 heeft Hij voorzegd dat de Anti-christenen zullen zeggen: Ziet hier is Christus; ziet daar is Christus. En Paulus beveelt ons dat wij de dood van de Heere verkondigen totdat Hij komet (1 Korinthe 11:26). | + | ==== 13. Maar Paulus |
- | ==== 17. Waarom zegt Paulus | + | Jazeker! De Schrift spreekt over drie hemelen, die van de lucht, van de hemelsferen en van de zalige plaats waarin Christus opgenomen is. Paulus |
- | Dat is opdat Hij door Zijn gaven en weldaden die Hij door de Heilige Geest uitstort, Zijn ganse gemeente bestaande uit joden en de heidenen rijk zou maken. Want zo wordt het woord vervullen gebruikt. En op die wijze past dit woordje op hetgeen dat Hij tevoren in *Psalm 68:19 gezegd heeft. Hierbij wordt een gelijkenis genomen h van prinsen of grote machthebbers die na een behaalde overwinning het hele volk hun milddadigheid bewijzen, òf met algemene maaltijden, òf met geschenken. Of versta het zoals Bernardus het uitlegt: opdat Hij het alles vervulde, dat namelijk voorzegd was en voor onzer zaligheid noodzakelijk is. | + | ==== 14. Hoe wordt deze hemel genoemd? ==== |
- | ==== 18. Wie zijn de getuigen? ==== | + | - De hemel der hemelen, de hoge woning der hemelen((*1 Koningen 8:27-39)) of de allerhoogste hemelen((*Matteüs 21:9)). Of ook wel de derde hemel((*2 Korintiërs 12:2)) ten opzichte van de lucht die voor ons het dichtstbij en de eerste hemel is((*Matteüs 6:26)). |
+ | - Door haar grote heerlijkheid wordt ze ook het paradijs of de lusthof genoemd((*Lucas 23:43 *2 Korintiërs 12:2 *Openbaring 2:7)), omdat ze een afbeelding is van het aardse paradijs in de hof van Eden((*Genesis 2:8)) en omdat ze voor ons bereid is in de plaats van dat aardse paradijs. | ||
+ | - Het huis van God, de Vader, de woning, de woonplaats, het huis, de zitplaats en de plaats van de gezaligden((*Johannes 14:2)), want de Vader openbaart daar openlijk en onmiddellijk Zichzelf, Zijn heerlijkheid en al Zijn heerlijke bezittingen, | ||
+ | - De scholastici noemen deze plaats de vuurhemel (//coelum empyreum// | ||
- | De engelen: want het betaamde dat degenen | + | ==== 15. Maar als Christus opgevaren is boven de hemelen |
- | 2. Omdat zij toen het gezicht | + | Niet alle plaatsen worden alleen maar gekenmerkt door wat Aristoteles in zijn boeken over de natuurlijke, |
- | 3. En omdat ze zouden leren dat Hij de zijnen ofschoon Hij met het lichaam niet tegenwoordig en was, nochtans door Zijn Geest zou beschutten en lichtelijk beschermen door de dienst der engelen. Hierbij komt nog het getuigenis | + | Zo stellen we de autoriteit |
- | ==== 19. Wie hebben | + | ==== 16. Is de hemelvaart van Christus niet in strijd met wat Hij zegt in Matteüs 28:20: “Ik ben met u al de dagen tot de voleinding der wereld”? ==== |
- | David heeft duizend jaar tevoren eer het gebeurde deze triomf | + | Nee. Augustinus zegt immers: “Hij is weggegaan, maar toch hier; Hij zal wederkomen, maar toch heeft Hij ons niet verlaten. Hij heeft wel Zijn lichaam in de hemel gebracht, maar Zijn heerlijkheid heeft Hij niet van de wereld weggenomen.” Als Christus dit zegt, moeten we dat op Zijn godheid betrekken, want die is altijd |
- | Henoch, de zoon van Jared, de zevende mens vaaf Adam gerekend, een zeer godvruchtig man en een profeet die opgenomen | + | ==== 17. Waarom zegt Paulus dan in Efeziërs 4:10 dat Christus opgevaren |
- | Maar in het bijzonder Elia, die in een onweder met een vurige wagen en vurige paarden, dat wil zeggen | + | Dat betekent |
- | ==== 20. Maar waarin verschilt | + | ==== 18. Wie waren de getuigen bij de hemelvaart? ==== |
- | Dit verschil is zoals de schaduw verschilt van het lichaam of een schilderij van een levend mens. | + | Dat waren de engelen. De redenen daarvoor zijn de volgende: |
- | 1. Want Elia is ten hemel opgenomen zonder pijnen of smarten van de dood omdat God Zijn leer door dit openbaar | + | - Het was op zijn plaats dat Hij Die in Zijn ontvangenis en geboorte, in de verzoeking in de woestijn, in Zijn dood en opstanding gebruikgemaakt had van het getuigenis en de dienst |
+ | - Toen de apostelen niet langer meer konden kijken, moesten de engelen hen erop wijzen dat Hij naar de hemel was afgereisd – zo zegt Chrysostomos in zijn preek over de hemelvaart van de Here Jezus. | ||
+ | - De discipelen moesten leren dat Jezus, hoewel | ||
- | 2. Elia is opgevaren door de dienst van de engelen in een vurige wagen want (zoals Gregorius zegt) omdat hij maar alleen mens was, daaromhad hij de hulp van een ander nodig: hij kon door zichzelf niet opvaren ten hemel want de zwakheid van zijn vlees viel hem te zwaar. Maar Christus is ten hemel gevaren, niet met een wagen, maar door Zijn eigen kracht zonder de dienst | + | In de tweede plaats |
- | 3. Elia heeft Elisa zijn mantel nagelaten en de tweevoudige gave van zijn geest, maar Christus heeft de apostelen Zijn mantel omgehangen. Dat wil zeggen: Hij heeft hen aangedaan met de kracht van boven of uit de hoogste, hen vervullende met de gaven van de Heilige Geest en heeft hen macht gegeven tweevoudige wonderwerken te doen die groter | + | ==== 19. Wie waren de mensen |
- | 4. Elia is een burger | + | - //David// heeft al duizend jaar vóór dit gebeurde, deze glorierijke intocht in de Geest gezien en er een lofzang op gezongen, tot eer van Christus Die getriomfeerd heeft.((*Psalm 68:19)) |
+ | - // | ||
+ | - Maar in het bijzonder //Elia//, die in een storm met een vurige wagen en vurige paarden – die alle dus glinsterden in een vurig licht – in de hemel werd opgenomen.((*2 Koningen | ||
- | ==== 21. Wat is het doel van deze triomf? ==== | + | ==== 20. Welk verschil |
- | 1. Opdat Hij betuigde dat het werk onzer verlossing vervult en volbracht was en de eeuwige gerechtigheid ons toegebracht: | + | Dat verschil is even groot als de schaduw van het lichaam verschilt of een portret |
- | 2. Opdat Hij een klaar bewijs deed van Zijn Godheid | + | - Elia is in de hemel opgenomen zonder de pijn en de smart van de dood, waarmee God zijn profetische boodschap door dit openlijk en zichtbaar getuigenis goedkeurde, en de Israëlieten hierdoor van de afgodendienst werden weggetrokken om God werkelijk te dienen en in godsvrucht te leven. Maar Christus heeft eerst geleden en is gestorven vóór |
+ | - Elia is in een vurige wagen opgevaren door de dienst | ||
+ | - Elia heeft aan Elisa zijn mantel gelaten en twee delen van zijn geest, maar Christus heeft de apostelen Zijn mantel omgehangen – dat wil zeggen: Hij heeft hen omgord met de kracht van boven, dus uit de hemel, want Hij vervulde hen met de kracht van de Heilige Geest. Christus heeft Zijn apostelen de kracht gegeven om dubbelgrote wonderen te doen die groter waren dan die Hij Zelf deed((*Johannes 14:12)). Dat geldt niet voor het wezenlijke van het wonder, maar wel voor het aantal en het krachtige effect ervan. Die wonderen waren niet groter door de kracht van de apostelen zelf, maar door de kracht van hun Meester, Die met grote kracht in hen werkte. Dan denk ik vooral aan de bekering van de heidenen tot Christus door middel van de prediking van het evangelie. | ||
+ | - Elia is een burger geworden | ||
- | 3. Opdat Hij, de dood overwonnen hebbende, naar Zijn mensheid die heerlijkheid zou genieten die Hem voor de grondlegging | + | ==== 21. Wat is het doel van deze triomftocht |
- | 4. Opdat Hij ons een woonplaats | + | - Hiermee liet Christus zien dat het werk van onze verlossing vervuld en voltooid was en dat de eeuwige gerechtigheid ons is toegebracht. Daarom noemt Augustinus de hemelvaart een bevestiging van het algemene geloof. Daarom ook staat in Efeziërs |
+ | - Hiermee gaf Hij een helder bewijs van Zijn godheid; daardoor werd Zijn mensheid opgenomen in de hemel. | ||
+ | - Hierdoor was het mogelijk dat Hij na de dood overwonnen te hebben, ook als Mens de heerlijkheid zou genieten, die al voor Hem was toebereid vóór de fundamenten van de aarde gelegd waren.((*Johannes 17:5)) Christus’ heerlijkheid kwam toen namelijk het meest openbaar, toen deze nieuwe Mens, God en Mens, in de hemel is binnengekomen. Zoiets was immers nooit eerder door de engelen gezien. Zie in dit verband ook Psalm 24:7: “Heft, poorten, uw hoofden omhoog, en verheft u, gij aloude ingangen, opdat de Koning der ere inga.” | ||
+ | - Hiermee bereidde | ||
- | ==== 22. Wat zijn de vruchten | + | ==== 22. Wat zijn de vruchten |
- | 1. dat de gevangenis | + | - De gevangenis is zelf gevangengenomen, of anders gezegd: |
+ | - Het zenden van de Trooster of de Heilige Geest. Dat was oorspronkelijk iets wat zichtbaar werd, namelijk op de vijftigste dag na Christus’ opstanding.((*Handelingen 2:1 en verder)) De apostelen zouden de Geest niet ontvangen hebben, als Christus niet in lichamelijke zin van hen gescheiden was.((*Johannes 16:7)) En verder was er de zichtbare uitstorting van de Geest door de verschillende gaven die Hij aan Zijn gemeente meedeelde. Daarover lezen we ook in Efeziërs 4:10: “Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen.” Dat laatste doet Hij niet als mens, want Augustinus zegt daarover: “Hij heeft Zijn mens-zijn wel onsterfelijkheid gegeven, maar niet het wezen van dat mens-zijn weggenomen.” Het brengen tot volheid doet Hij wel door het uitdelen van de gaven van Zijn Geest in de harten van alle gelovigen, waar ze ook leven. Zo komt het ook dat we in Johannes 7:39 lezen: “De Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.” | ||
+ | - Voor ons is een weg geopend naar ons hemelse Vaderland. Het Paradijs werd tot op die tijd bewaakt door middel van een blinkend tweesnijdend zwaard, maar door de hemelvaart van Christus is de hemel geopend, waarvan wij door Adam buitengesloten waren. | ||
+ | - Er is [door Christus] namens of voor ons allen een toegang tot de hemelse erfenis; dat geldt niet alleen het verwachten daarvan, maar in Christus en in ons vlees bezitten we die erfenis nu al.((*Efeziërs 2:6)) God heeft Hem opgewekt en ons met Hem een plaats gegeven in de hemelse gewesten. Hierom zegt Tertullianus((In zijn boek over de opstanding van ons lichaam.)): “Zoals Hij ons het pand van Zijn Geest gelaten heeft, zo heeft Hij van ons het pand van ons vlees genomen, en heeft het in de hemel gebracht als een betrouwbaar onderpand dat heel de menigte van de gelovigen daar te zijner tijd zal gebracht worden. Laten vlees en bloed daarom niet bezorgd zijn, want u hebt in Christus de hemel en het koninkrijk van God al ingenomen.” | ||
+ | - De hogepriester ging, zoals Leviticus 16:2 zegt, elk jaar niet zonder bloed achter het voorhangsel in het heilige der heiligen om daar namens het volk voor God te staan. Zo is Christus ook de hemel binnengegaan om voor ons te bidden. Daarover zegt Hebreeën 9:24: “Christus is niet binnengegaan in een heiligdom met handen gemaakt, een afbeelding van het ware, maar in de hemel zelf, om thans, ons ten goede, voor het aangezicht Gods te verschijnen.” Gods ogen zullen dan op Christus’ gerechtigheid zien, zodat Hij ze van onze zonden afwendt en voor ons genadig en vol liefde is. Maar voor die ogen van God zullen ellendige zondaren verschrikt zijn en ze zullen ervoor beven! | ||
- | 2. De zending van de Trooster, dat is de Heilige Geest in de eerste wel stenelijk (???) te weten op de vijftigste dag na de opstanding, *Handelingen 2:1 en volgende. De welke de apostelen niet zouden ontvangen hebben als niet Christus lichamelijk van haar gescheiden was geworden *Johannes 16:7. Maar daarna de zienelijke uitstorting dezelve met verschillende gaven in de kerk. En hiertoe dient ook wat er staat in *Efeze 4:10 , niet met Zijn mensheid. (Want zegt Augustinus 'Hij heeft haar onsterfelijkheid gegeven, maar de natuur niet benomen) maar door het uitdelen | + | ==== 23. Wat is voor ons het nut van de hemelvaart? ==== |
- | 3. Ons is | + | - In de angst vanwege de zonden en de dood mogen wij de toevlucht nemen tot de hemelvaart van Christus, wat een betrouwbaar pand en zegel is tegenover onze vijanden. |
+ | - In de verzoekingen mogen we er vast op vertrouwen dat Hij in de hemel is, Die daar ook voor ons bidt en ons de genade van de Vader schenkt. Zie 1 Johannes 2:1: “Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige.” | ||
+ | - We mogen weten dat moeite en verdriet [ten diepste] gering zijn en dat we ons mogen vertroosten door de hoop dat wij op Gods tijd naar Hem in de hemel zullen gaan. | ||
+ | - Ons Hoofd leeft en heerst nu in de hemel, en ons burgerrecht | ||
+ | - Wij weten dat Hij alle dingen ziet en dat alle dingen open en ontbloot liggen voor Zijn ogen.((*Hebreeën 4:13)) Dat betekent dus dat wij niet wankelmoedig hoeven te zijn. | ||
+ | ==== 24. Welke dingen zijn in strijd met deze leer? ==== | ||
+ | - De leer van de ubiquitisten, | ||
+ | - De moraal van hen die het zoeken in slechte zinnelijke lusten, van mensen die aan het aardse blijven hangen, de werken van het vlees achternalopen en met hun daden laten merken dat de hemelse dingen hun weinig aan het hart gaan. Zij zijn mensen die door hun goddeloze daden eerder in de hel zullen neerzinken dan dat ze naar de hemel zullen opvaren. |