Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:27

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
institutie:27 [28-06-2020 om 16.54 uur] Arieinstitutie:27 [20-02-2024 om 08.01 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 1: Regel 1:
-====== 27. De hemelvaart van Christus en de hemel ======+====== De hemelvaart van Christus ======
  
-==== 1. Wat is de geschiedenis van de hemelvaart van Christus? ====+==== 1. Welke historische gegevens zijn er ten aanzien van de hemelvaart van Christus? ====
  
-Die vinden we grotendeels terug in Marcus 16:19: “De Here [Jezusdan werd, nadat Hij tot hen gesproken had, opgenomen in de hemel en heeft Zich gezet aan de rechterhand Gods.” Een andere beschrijving is naar Lucas in zijn evangelie, Lucas 24:50,51: "En Hij leidde hen naar buiten tot bij Betanië en Hij hief de handen omhoog en zegende hen. En het geschiedde, terwijl Hij hen zegende, dat Hij van hen scheidde.En in Handelingen 1:9-11: "En nadat Hij dit gesproken had, werd Hij opgenomen, terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen. En toen zij naar de hemel staarden, terwijl Hij henenvoer, zie, twee mannen in witte klederen stonden bij hen, die ook zeiden: Galileese mannen, wat staat gij daar en ziet op naar de hemel? Deze Jezus, die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen." En Paulus zegt er van in Efeze 4:8: "Daarom heet het" in Psalm 68:19: "opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, gaven gaf Hij aan de mensen. Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewesten? Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen."((*1 Timoteüs 3:16 *Hebreeën 4:14 *Hebreeën 9:24))+Die moet men in de eerste plaats zoeken in Marcus 16:19: “De Here Jezus dan werd, nadat Hij tot hen gesproken had, opgenomen (//analephthe//in de hemel en heeft Zich gezet aan de rechterhand Gods.” Vervolgens in het evangelie van Lucashoofdstuk ~Lucas 24:50-51: En Hij leidde hen naar buiten tot bij Betanië en Hij hief de handen omhoog en zegende hen. En het geschiedde, terwijl Hij hen zegende, dat Hij van hen scheidde. En Hij werd opgenomen (//anaphereto//) in de hemel.” In de Handelingen van de apostelen lezen we in hoofdstuk ~Handelingen 1:9-11: En nadat Hij dit gesproken had, werd Hij opgenomen (//eperthe//), terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem (//hupelaben//aan hun ogen. En toen zij naar de hemel staarden, terwijl Hij henenvoer (//pereuomenou autou//), zie, twee mannen in witte klederen stonden bij hen, die ook zeiden: Galileese mannen, wat staat gij daar en ziet op naar de hemel? Deze Jezus, die van u opgenomen is (//analeptheis aph’humoon//naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen (//etheasasthe//).”
  
-==== 2. Wat moet men onder het 'opvaren' verstaan====+Paulus spreekt erover in Efeziërs 4:8-10: “Daarom heet het: opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, gaven gaf Hij aan de mensen. Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewestenHij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven (//huper anco//) alle hemelen, om alles tot volheid te brengen.”((*1 Timoteüs 3:16 *Hebreeën 4:14 *Hebreeën 9:24))
  
-Niet een verandering van de ene gestalte in een andere, of een verdwijning. Maar eigenlijk een overzetting, dat wil zeggen een beweging van plaats naar plaats en dat uit een lagere plaats naar een hogere. Want er wordt altijd gesproken over een opklimmen, van een lagere (plaats) tot een hogere te gaan, zoals ook in *Koningen 2:11 , en *Psalm 139:8. Maar het wordt door een menselijke manier van spreken God ook toegeschreven: *Genesis 17:22 en *Psalm 47:6. Maar in *Johannes 3:13 betekent opvaren ten hemel in het eerste deel van het vers door een allegorie met het licht van het geestelijke verstand begiftigd zijn.+==== 2. Wat moet men onder de hemelvaart verstaan? ====
  
-==== 3. Wordt dit woord hier in eigenlijke of in oneigenlijke zin genomen? ====+Niet een verandering van de ene in de andere gedaante, en evenmin een verdwijning; maar in eigenlijke zin is het een verplaatsing, dat wil zeggen een beweging van de ene naar de andere plaats, en hier een gaan van een lagere naar een hogere plaats. Van hen die vanuit een latere naar een hogere plaats gaan, zegt men dat ze ‘opgaan’, ‘opklimmen’. Zie 2 Koningen 2:11: “Alzo voer Elia in een storm ten hemel’; en Psalm 139:8: “Steeg ik ten hemel – Gij zijt er.”
  
-Eigenlijk voor waar, hetgeen helder genoeg blijkt uit de verschillende manieren van spreken die de evangelisten bij een nadere verklaring gebruikt hebben. Want Marcus zegt in *Marcus 16:19. Een *Lucas 24:51. En het is kennelijk dat door het woord 'scheiden' te kennen wordt gegeven dat men wel naar een andere plaats gaat. En Lucas zegt ook waarheen Hij ging: "en Hij wordt opgenomen in de hemelHij wordt opgenomen zegt hijhetgeen ook een zeker teken is van een beweging van uit de ene plaats in de andere*Handelingen 1:9. Niet dat Hij in Zichzelf onzichtbaar is gewordenmaar omdat Hij hoger en verder opgevaren is dan de discipelen met het gezicht van de ogen hebben kunnen volgen. Hierbij komt nog dat de apostelen zolang zij konden Hem met het gezicht en de ogen volgenniet als één die verdwijn maar die opvaart. Want "terwijl hij heenvoer". Welke manier van spreken wel duidelijk een beweging van plaats tot plaats uitdrukt; "hielden zij hun ogen gericht naar de hemel" hetgeen heel dwaas zou zijn geweest als zij Hem niet in de hoogte hadden zien opvaren. Tenslotte betuigen de engelendie hetgeen aan het begrip van de apostelen ontbrak willen verklaren, dat Christus van hen was opgenomen in de hemel (opdat wij geen twijfel zouden hebben over de vraag of het werkelijk gebeurt was) en dat Hij ook op deze manier zoals zij Hem naar de hemel hebben zien gaan zal terugkomen.+Op een menselijke manier wordt er zo ook over God gesproken; zie Genesis 17:22“Toen God geëindigd met hem te spreken, voer Hij van Abraham op”; en Psalm 47:6: “God is opgevaren onder gejuich, de Heere onder bazuingeschal.” In Johannes 3:13, het eerste gedeeltemoet “opgevaren naar de hemel” echter in beeldende zin worden opgevatnamelijk begiftigd zijn met het licht van een door de Geest verlicht verstand.
  
-Daarom noemen de Griekse oudvaders het Christus opneming die in het vlees geschied is en Christus' opvaart. Uit het onderzoek van welke woorden het blijkt dat Christus' hemelvaart een daad geweest is; niet die onwerkelijk was of in een ogenblik gescheid, maar die werkelijk en onderscheiden was in delen van beweging en voortgang en in tijd en plaats door welke daad Hij opgegaan is van een lagere plaats naar een hogere, namelijk van de aarde in de hemel.+==== 3. Wordt de hemelvaart van Christus in eigenlijke zin of in een beeldende zin bedoeld? ====
  
-==== 4Omdat in Efeziërs 4:10 ("Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren"), het woord nederdalen op figuurlijke wijze vernedering betekent, waarom wordt het woord opgevaren ook niet op figuurlijke wijze geïnterpreteerd voor Zijn verhoging en verheerlijking? ====+Zeer beslist is het in eigenlijke zin bedoeldDat blijkt duidelijk genoeg uit de verschillende manieren van spreken die de evangelieschrijvers hebben aangewend om het wat uitvoeriger te vertellen. Marcus spreekt in hoofdstuk ~Marcus 16:19 namelijk over //anelephthe// – Hij is opgenomen in de hemel. Het is ook duidelijk dat door het woord ‘scheiden’ wordt aangegeven dat iemand naar een andere plaats gaat. Marcus geeft ook aan dat hij weet waar Jezus heenging: Hij werd “opgenomen in de hemel”. Opgenomen – ook dat woord wijst erop dat er een beweging gaande is van de ene naar de andere plaats. In Handelingen 1:9 staat: “En nadat Hij dit gesproken hadwerd Hij opgenomen, terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen.” Dat betekent niet dat Hij vanuit Zichzelf onzichtbaar is gewordenmaar dat Hij hoger en verder opgevaren was dan de discipelen Hem met de ogen hebben kunnen volgen. Hierbij komt nog dat de apostelen Hem zo lang zij konden met hun ogen volgden, en dat niet als iemand die verdwijnt maar als iemand die ten hemel stijgt. Er staat namelijk: “Terwijl Hij heenvoer” (//poreuomenou autou//). Die manier van spreken geeft duidelijk een beweging aan van de ene naar een andere plaats. Zij bleven ook naar de hemel staren terwijl Hij heenvoer, en dat zou wel heel dwaas zijn geweest wanneer zij Hem niet werkelijk in de lucht hadden zien omhooggaan. Ten slotte getuigden de engelen dat Christus bij hen vandaan in de hemel was opgenomen, en dat Hij ook zó zou terugkomen als zij Hem naar de hemel hadden zien heengaan. Daarmee vulden ze dus de informatie aan die nog aan de apostelen ontbrak, en namen ze ook alle argwaan weg over de vraag of het werkelijk zo gegaan was.
  
-Omdat toen Christus van de hemel neder gekomen is, toen was het zonder verandering van plaats omdat Hij alleen God was en geen mens, maar door Zijn nederdaling is Hij mens gewordenMaar als Hij ten hemel gevaren is, is Hij opgevaren met verandering van plaats aangezien Hij God en mens was.+Daarom spreken de Griekse kerkvaders van Christus’ opneming in het vlees (//ensarkon analeysin//) en van Zijn opvaren in de hoge. Uit het onderzoek van deze woorden blijkt wel dat Christus’ hemelvaart een daad geweest is, die niet in een ondeelbaar ogenblik plaatsvond, maar die duidelijk kon worden onderscheiden in verschillende fasen van tijd en in verschillende plaatsenDoor deze daad is Jezus van een lagere naar een hogere plaats gegaan, namelijk van de aarde naar de hemel.
  
-==== 5Wie is ten hemel gevaren? ====+==== 4In Efeziërs 4:10 staat: “Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen.” Het woord ‘nederdalen’ wordt hier figuurlijk gebruikt. Waarom wordt het woord “opstanding” dan ook niet figuurlijk opgevat voor Zijn verhoging en verheerlijking? ====
  
-Christus, God en mens. Dezelfde die uit de maagd Maria als mens geboren is, Die geleden heeft en gestorven isDie verrezen is en na Zijn verrijzenis veertig dagen met Zijn discipelen omgang heeft gehad. Die, zeg ik, en geen ander, is opgevaren, *Efeze 4:9. De gehele Christus is dan dadelijk opgevaren omdat deze Christus waarachtig God en waarachtig mens is, maar Hij is ten aanzien van Zijn mensheid met Zijn lichaam eigenlijk en plaatselijk van de aarde in de hemel opgevarenEvenals hij daarvoor waarachtig en door een plaatselijke beweging vanuit het graf op de aarde van de levenden opgevaren was. Daarom wordt er gezegd bij Markus ten aanzien van de menselijke natuur 'dat Hij opgenomen is'En bij Lukas in de Handelingen 'dat Hij opgeheven werd'. Want deze dingen kunnen de Godheid niet toegeschreven worden van welke gezegd wordt *Jeremia 23:24, Ik vervul de hemel en de aarde. Maar hetgeen de ene natuur eigen is wordt door een mededeling der eigenschappen van de gehele persoon van Christus gezegd. En zoals Theodorus zegt: de eigenschappen van de naturen worden de Persoon medegedeeld.+Toen Christus vanuit de hemel op de aarde is gekomengebeurde dat zonder verandering van plaats, omdat Hij alleen God was en geen mens. In dat naar de aarde komen is Hij echter mens gewordenToen Hij evenwel naar de hemel is opgevaren, gebeurde dat door verandering van plaats, want nu was Hij God én mens.
  
-==== 6. Wie is de werkende oorzaak of auteur van de hemelvaart van Christus? ====+==== 5. Wie is naar de hemel opgevaren? ====
  
-Christus zelf die door de almogende kracht van Zijn Godheid Zijn menselijke natuur opvoert en in de hemel gebracht heeft. Maar omdat de goddelijke macht van de Vader en de Zoon één is, daarom wordt deze overzetting in de hemel als ook de opwekking door de kracht van de Vader ook toegeschreven aan Christus(???). *Handelingen 2:33Nu Hij dan door de rechterhand Gods …" dat wil zeggen de kracht en de macht van God "..verhoogd is en de belofte des heiligen Geestes van de Vader ontvangen heeft…" En *Handelingen 5:30: deze zeg ik "heeft God door Zijn rechterhand verhoogd tot een Vorst en Zaligmaker". Maar de menselijke natuur door de verrijzenis verkregen hebbend en daarmee de eigenschappen of kenmerken (???van het lichaam dat zich voor het aanzien van de mensen beweegt (???) (om zo te spreken), dit lichaam van de Godheid is opwaarts gestegen en is eigenlijk waarachtig opgevarendaarom kan zij een verdienstelijke oorzaak van de hemelvaart genoemd worden. (??? kan er niet meer van maken)+Christus, Die God én mens is – Hij Die uit de maagd Maria als mens geboren is, Die geleden heeft en gestorven is, Die ook opgestaan is uit de dood en na Zijn opstanding nog veertig dagen met Zijn discipelen omging. Ik zeg nadrukkelijk: Híj is het en geen ander Die naar de hemel is opgevarenEfeziërs 4:9 zegt het ook“Wat betekent dit ‘toen Hij opvoer’ anders dan dat Hij ook eerst neergedaald is in de diepten, namelijk de aarde?” (HSV) De gehele Christus is toen daadwerkelijk naar de hemel opgevaren, dus dezelfde Christus Die waarachtig God en waarachtig mens isTen aanzien van Zijn mensheid is Hij echter met Zijn lichaam in eigenlijke zin en vanaf die en die plaats van de aarde naar de hemel opgevarenzoals Hij tevoren al werkelijk, op die en die plaats uit het graf was “opgevaren” naar de levenden. Daarom zegt Marcus ten aanzien van Zijn menselijke natuur dat Hij opgenomen is. In Lucas en Handelingen lezen we dat Hij opgeheven werd. Deze handelingen kunnen niet aan Zijn godheid worden toegeschreven, want daarvan wordt gezegd dat Hij de hemel en de aarde vervult (Jer. 23:24). Maar wat een eigenschap is van de ene natuur wordt door een ‘mededeling van eigenschappen’ van heel de Persoon Christus gezegd. Het is zoals Theodoretus het uitdrukt“De eigenschappen van de beide naturen worden aan de Persoon meegedeeld.
  
-==== 7Waaruit zal men de manier en de zekerheid van de hemelvaart nemen? ====+==== 6Wat is de werkende oorzaak van de hemelvaart of door wie heeft die plaatsgevonden? ====
  
-Uit de bijvoegsels of omstandigheden, te weten van de tijd, van de plaats vanwaar Hij opgevaren is, van de wijze van de hemelvaart en van de plaats waarheen Hij opgevaren is, en tenslotte uit de omstandigheden van de getuigen.+Christus is Zelf die oorzaak. Hij heeft door de almachtige kracht van Zijn godheid Zijn menselijke natuur doen opvaren en in de hemel gebracht. De goddelijke macht van de Vader en van de Zoon zijn echter één, en daarom wordt de hemelvaart van de Zoon evenals Zijn opstanding ook toegeschreven aan de almacht van de Vader. Zie Handelingen 2:23, waar staat dat Hij “door de rechterhand Gods – dat is Gods almachtige kracht – verhoogd is en de belofte des heiligen Geestes van de Vader ontvangen heeft”. En in Handelingen 5:30 lezen we: “De God onzer vaderen heeft Jezus opgewekt, (…) Hem heeft God door zijn rechterhand verhoogdtot een Leidsman en Heiland.” De menselijke natuur van Christus heeft door de opstanding de vaardigheid gekregen en ze is – om zo te zeggen – op een oogwenk van de godheid omhooggestegen, en zo is Hij werkelijk ten hemel gevaren. Daarom kan Zijn godheid een oorzaak genoemd worden die diende om Zijn hemelvaart te doen plaatsvinden.
  
-==== 8Op welke tijd is Hij ten hemel opgevaren? ====+==== 7Waaruit weet men zeker dat en hoe de hemelvaart heeft plaatsgevonden? ====
  
-Op de veertigste dag na Zijn opstanding: zoals Hij tot Zijn discipelen van het Koninkrijk Gods gesproken had en hen uitgebreid onderwezen had van de dingen die de zaligheid aan gaandaarmee hen op die manier geleerd had over Zijn opstanding en van de waarheid over Zijn lichaam, zodat zij er niet meer over konden twijfelen.+Uit alles wat er omheen verteld wordt over de omstandigheden, namelijk van de tijd en de plaats waar Jezus naar de hemel is opgevarenover de manier waarop dat ging, over de plaats waar Hij naartoe ging en ten slotte over de omstandigheden van de getuigen.
  
-==== 9Vanaf welke plaats is Hij opgevaren? ====+==== 8Op welke tijd is Jezus ten hemel gevaren? ====
  
-Lukas zegt in zijn evangelie in *Lukas 24:50 dat de discipelen zijn uitgeleid tot buiten in Bethanië, een dorp in Judea, en dat Christus vandaar is opgevarenEn in *Handelingen 1:12 zegt hij dat zij teruggekeerd zijn van de Olijfberg die bij Jeruzalem is, waaruit blijkt dat Christus ten hemel is opgevaren van een plaats op die berg niet ver van het dorp Bethanië.+Op de veertigste dag na Zijn opstanding, nadat Hij tegen Zijn discipelen over het Koninkrijk van God had gesprokenDat wijst erop dat Hij hun nog breder onderwijs gegeven had over de dingen die de zaligheid betreffen. Zo heeft Hij hen des te zekerder gemaakt over Zijn opstanding en dat Hij werkelijk een lichaam had, waardoor ze hier niet meer aan konden twijfelen.
  
-==== 10Waarom heeft Hij deze plaats gekozen? ====+==== 9Vanaf welke plaats is Hij naar de hemel opgevaren? ====
  
-1. Opdat Hij gelijkerwijs worstelde op de Olijfberg met de dood, bloed gezweten heefttot een zeker bewijs van Zijn menselijke zwakheid en Zijn grote liefde tot ons *Lukas 22:39-44. hij van dezelfde berg ten hemel opvarend een zekere bewijs gaf van Zijn godheid. En dat de plaats op dewelke Zijn versmaadheid en lijden begon ook zou dienen tot de heerlijkheid van Christus.+Lucas zegt in zijn evangelie in hoofdstuk ~Lucas 24:50 dat de discipelen door Christus uit Jeruzalem werden geleid naar Bethanië, een dorp in Judea, en dat Christus daar is opgevarenIn Handelingen 1:12 zegt hij dat ze teruggekeerd zijn van de Olijfberg die bij Jeruzalem ligt. Daaruit blijkt dat Christus ten hemel gevaren is vanaf een bepaald deel van deze berg, niet ver uit de buurt van het dorpje Bethanië.
  
-2. Opdat de bergachtige plaatsen ons zouden wijzen op de hemelse. +==== 10Waarom heeft Hij deze plaats gekozen? ====
- +
-3. Opdat wij weten zouden dat ons , als wij vanuit dit Bethanië (hetgeen vertaald wordt het Huis der Verdrukkingen) ten hemel varen, de toegang tot de hemelse vreugden door Christus en door veel verdrukkingende ingang in het Koninkrijk Gods open staat. +
- +
-==== 11Op welke manier is Hij ten hemel gevaren? ==== +
- +
-1. Dat als Hij van de Zijnen zou scheiden, Hij hen als een goed huisvader, verheffende Zijn handen naar de hemel, gezegend heeft en Gode bevolen. Dat is dat hij hen in de goddelijke beschutting bevolen heeft om te betuigen dat Hij het gezegende Zaad is daar alle volken in gezegend worden. Dat ons de volkomen zaligheid verworven is, dat wij van alle vervloekingen verlost zijn en met de Vader verzoend. Dat hij al degenen gezegend heeft die in Hem geloven en dat Zijn zegening altijd bondig en vast zal zijn "omdat Hem gegeven is alle macht in de hemel en op de aarde (Mattheus 28:18). +
- +
-2. Hij is in de hoogte opgenomen waar de discipelen het zagen, Hij is niet verdwenen of in Zichzelf onzichtbaar geworden. Maar in het gezicht van de discipelen is Hij zichtbaar van de aarde (waar Hij eerst was) opwaarts ten Hemel (waar Hij tevoren niet was) gereisd. +
- +
-3. Hier is Hij gekomen door de dienst van de wolk die Hem weg gaande opnam, als een wagen die opwaarts voer en opgevaren zijnde Hem eindelijk van hun ogen weg nam om te betuigen dat Hij Die was waarvan geschreven staat in *Psalm 104:3 . En om verder de curieusheid en verdere onderzoeking van de Zijnen als door een zeil dat daarvoor hangt te betonen. (???) +
- +
-==== 12. Waarheen is Hij opgevaren? ==== +
- +
-Naar de hemel en omdat het woord hemel van met tweeërlei uitleg of op een andere manier begrepen kan worden, en omdat men het niet zou uitleggen als een hemelse reis of burgerschap zoals er op de aarde ook kan zijn, of alleen van een hemelse heerlijkheid, daarom zegt Lukas dat Hij opgenomen is in de hoogte, en Markus dat Hij opgenomen is in de hemel. In Handelingen 3:21 wordt gezegd dat Hij door de hemel moet ontvangen worden zoals Nazianzenus dat ook verklaard in zijn tweede preek over de Zoon: En door de hemelse belofte ontvangen worden tot de tijd van de wederopstanding. En Oecumenius Scholiastes noemt de hemel een vertrekplaats van de Gezondene; (namelijk: Christus), of een plaats die enig ding besluit of omvat als namelijk de plaats van eeuwige zaligheid buiten deze vergankelijke wereld en derhalve boven of buiten alle hemelen. (???) +
- +
-==== 13. Maar Paulus zegt in Efeziërs 4:10 dat Hij opgevaren is ver boven alle hemelen? ==== +
- +
-Zeer wel: want de Schrift maakt gewag van drie hemelen: die van de lucht, van het hemelrond en van de woonplaats van de zaligen waar Christus in opgenomen is. Ergo, zo wordt er dus gezegd dat Hij opgevaren is boven al de hemelen want Hij is niet gebleven binnen of beneden de wereldse hemelen. Maar Hij is weg gevoerd boven de lucht en het firmament of de hemelse gewelven. Hij is ook niet blijven staan in de hemelen die men aanschouwen kan maar Hij is de opperste hemel ingegaan die er is boven de bewegende en wereldse hemelen, die doorluchtig zijn en helder vanwege het licht en de heerlijkheid Gods en aan geen verandering onderworpen.Maar zij kan van ons die nog hier op de aarde zijn niet gezien worden. En dit is die hoogte waar men van leest in *Psalm 68:19 +
- +
-==== 14. Hoe wordt die hemel genoemd? ==== +
- +
-1. de hemel der hemelen, en de hoge woning der hemelen. De allerhoogste plaats. Ook wel de derde hemel ten aanzien van de lucht, welke hemel het dichtst nabij ons is en die van de hemelse gewelven. +
- +
-2. Door uitnemendheid wordt zij ook wel genoemd het paradijs of lusthof omdat zij door het aardse paradijs (dat in Eden werd geplant) in een voorafschaduwing op aarde is geweest. Zij is ons in plaats van dit aardse paradijs bereid. +
- +
-3. Het huis Gods des Vaders, de woning of woonstede, huis, zitplaats en de plaats der zaligen: want de Vader is daar Zelf. Zijn heerlijkheid en zijn goederen zijn daar openlijk en zonder verhindering bekend en de gelukzaligen volkomen deelachtig gemaakt. +
- +
-4. De onderwijzers noemen het ook wel de vurige hemel (Coelum Empyreum). Van vanwege een brand maar omdat zij glinstert van vurig licht. +
- +
-==== 15. Maar als Christus opgevaren is boven al de wereldse hemelen, dan is Zijn lichaam niet meer in een plaats omdat (zoals ook Aristoteles dat bewijst in zijn eerste boek over de hemel) er boven al de hemelen geen plaats meer is? ==== +
- +
-Alhoewel dat alle plaatsen niet even duidelijk worden benoemd, noch zodanig gelijk zijn als Aristoteles in zijn boeken Van de Natuurlijke Dingen beschrijft waar nochtans enig lichaam is, daar moet noodzakelijkerwijs een spatie zijn daar het lichaam begrepen is naar de bekend uitspraak van Augustinus: Neemt weg van de lichamen spatie van de plaatsen, en zij zullen nergens zijn. En omdat zij vernieuwd zullen zijn, zo zullen zij ook niet zijn. Deze spatie of begrip noemt de Schrift een plaats, *Johannes 14:2. Wij stellen daarom de autoriteit van Jezus tegenover die van Aristoteles. +
- +
-==== 16. Is de hemelvaart van Christus niet in strijd met wat Hij zegt in Matteüs 28:20: "Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld"? ==== +
- +
-Nee, want Augustinus zegt: Hij is weg gegaan én Hij is hier, Hij zal terugkomen én Hij heeft ons niet verlaten, want Zijn Lichaam heeft Hij in de hemel gebracht, zijn heerlijkheid heeft Hij niet van de wereld weg genomen. Men moet dan het spreken van Christus verstaan ten aanzien van de Godheid die altijd tegenwoordig is en in geen zeker begrip van plaats kan omschreven worden omdat Hij zelfs alle dingen begrijpt: maar voornamelijk door Zijn gedurige tegenwoordigheid in Zijn Kerk waar Hij krachtig werkend is in de harten van de gelovigen en het gaat niet om de tegenwoordigheid van Zijn mensheid die eindig is en in een zekere plaats bepaald waarvan Hij zegt *Johannes 12:8: . En in Mattheus 24:23 heeft Hij voorzegd dat de Anti-christenen zullen zeggen: Ziet hier is Christus; ziet daar is Christus. En Paulus beveelt ons dat wij de dood van de Heere verkondigen totdat Hij komtt (1 Korinthe 11:26). +
- +
-==== 17. Waarom zegt Paulus dan in Efeziërs 4:10 dat Christus opgevaren is boven al de hemelen opdat Hij alle dingen vervullen zou? ==== +
- +
-Dat is opdat Hij door Zijn gaven en weldaden die Hij door de Heilige Geest uitstort, Zijn ganse gemeente bestaande uit joden en de heidenen rijk zou maken. Want zo wordt het woord vervullen gebruikt. En op die wijze past dit woordje op hetgeen dat Hij tevoren in *Psalm 68:19 gezegd heeft. Hierbij wordt een gelijkenis genomen h van prinsen of grote machthebbers die na een behaalde overwinning het hele volk hun milddadigheid bewijzen, òf met algemene maaltijden, òf met geschenken. Of versta het zoals Bernardus het uitlegt: opdat Hij het alles vervulde, dat namelijk voorzegd was en voor onzer zaligheid noodzakelijk is. +
- +
-==== 18. Wie zijn de getuigen? ==== +
- +
-De engelen: want het betaamde dat degenen die Hij in Zijn ontvangenis, geboorte, verzoeking en opstanding de getuigenis en de dienst van de engelen gebruikt had, nu opnieuw te gebruiken als getuigen wanneer hij een treffelijk werk van Zijn Goddelijke Majesteit zou doen: en dat (ten eerste) ze de droefheid die de apostelen hadden vanwege het afscheid van hun goedertieren Heer en Meester zouden verzachten door op de beloftenissen van Zijn toekomstige wederkomst te wijzen. +
- +
-2. Omdat zij toen het gezicht van de apostelen ophield er op zouden wijzen dat Hij naar de hemel gegaan was zegt Chrysostomos in zijn Homilie van de hemelvaart des Heeren.+
  
-3En omdat ze zouden leren dat Hij de zijnen ofschoon Hij met het lichaam niet tegenwoordig en wasnochtans door Zijn Geest zou beschutten en lichtelijk beschermen door de dienst der engelenHierbij komt nog het getuigenis van de discipelen.+  - Op de Olijfberg heeft Hij geworsteld met de dood, daar heeft Hij ten bloede toe gezweet als een stellig bewijs van Zijn menselijke zwakheid en Zijn grote liefde voor ons.((*Lucas 22:39-44)) Nu Hij vanaf dezelfde berg naar de hemel opvoer, toonde Hij ook op een duidelijke manier dat Hij God is.((*Johannes 6:62)) De plaats waarop Christus’ diepste vernedering en lijden begondiende zo ook tot Zijn heerlijkheid. 
 +  - Het bergachtige gebied deed al enigszins aan de hemel denken. 
 +  - Hierdoor kunnen en mogen we weten dat wanneer wij hier vanuit Bethanië – dat uitgelegd kan worden als het huis van verdrukking – ten hemel varen, de toegang van het Koninkrijk van God tot de hemelse vreugde door Christus voor ons openstaat, ook al is dat in een weg van veel verdrukking.
  
-==== 19Wie hebben de hemelvaart van tevoren aangekondigd? ====+==== 11Op welke manier vond de hemelvaart plaats? ====
  
-David heeft duizend jaar tevoren eer het gebeurde deze triomf van de Geest gezien en een loflied gezongen ter ere van Christus die getriomfeerd heeft.+  - Toen Christus van Zijn discipelen ging scheiden, heeft Hij hen als een goede Meester gezegend terwijl Hij Zijn handen naar de hemel hief en zo heeft Hij hen vaarwelgezegd – dat wil zeggen: zo heeft Hij hen aan Gods bescherming opgedragen. Hiermee getuigde Hij dat Hij het gezegende Zaad is waarin alle volken gezegend worden((*Genesis 22:18)), en dat Hij voor ons de volkomen zaligheid verworven heeft. Hij liet ons hiermee ook zien dat wij van alle vloek verlost zijn, dat we met de Vader zijn verzoend, dat Hij allen gezegend heeft die in Hem geloven, en ten slotte dat Zijn zegen altijd geldt en onveranderlijk zal zijn. Hem is immers alle macht gegeven in de hemel en op de aarde.((*Matteüs 28:18)) 
 +  - Hij is in de hoge opgenomen, terwijl de discipelen het zagen. Hij is niet verdwenen of zelf onzichtbaar geworden, maar onder het toeziend oog van de discipelen zichtbaar opgevaren van de aarde, waar hij eerst was, naar de hemel, waar hij tevoren niet was. 
 +  - Dit gebeurde ook door de dienst van een wolk, die Christus als in een wagen opnam en omhoog voerde. Ook nam de wolk Hem uit het gezicht van de discipelen, om te laten zien dat Hij degene was van wie geschreven staat in Psalm 104:3: “Hij maakt de wolken tot zijn wagen.” Deze wolk was ook als een zeildoek die de nieuwsgierigheid en de pogingen tot nader onderzoek van Zijn discipelen intoomde.
  
-Henoch, de zoon van Jared, de zevende mens vanaf Adam gerekend, een zeer godvruchtig man en een profeet die opgenomen is in de hemel, heeft dit ook te kennen gegeven want hij is geheel onverwacht veranderd van een sterfelijk mens in een onsterfelijke en overgezet in de eeuwige gelukzaligheid.+==== 12. Waar is Christus naartoe gegaan? ====
  
-Maar in het bijzonder Eliadie in een onweder met een vurige wagen en vurige paarden, dat wil zeggen dat die door een vurig licht glinsterden, ten hemel opgenomen is, is daarmee niet alleen een heerlijk getuigenis en spiegel geweest van de hemelvaart van de Heeremaar ook van het eeuwig levenWant hetgeen de Heere zegt in *Johannes 3:13 dat is te verstaan van het recht en de eigen kracht in het opvaren dat Hij heeft en daarmee van Zijn hoogheid boven alle creaturen.+Naar de hemel. Lucas zegt dat Hij opgenomen is in de hoogteMarcus zegt dat Hij in de hemel is opgenomen en in Handelingen 3:21 lezen we dat de hemel Hem moest opnemen. Dat wordt zo gezegd opdat we niet onzeker zullen zijn over het woord ‘hemel’ en er geen andere betekenis aan zullen geven. We mogen ‘hemel’ namelijk niet figuurlijk opvatten als ‘een hemels burgerschap’ dat er evengoed op aarde kan zijn. Gregorius van Nazianze heeft dit ook benadrukt in zijn tweede preek over de genoemde tekstwaarin hij zegt dat de Zoon door de hemel ‘omvangen’ is ‘tot de tijden van de wederoprichting aller dingen’Oecumenius noemt de hemel een plaats van de Gezondene (namelijk Christus)een plaats die een bepaald iets omvat – de hemel als plaats van de eeuwige zaligheid buiten deze vergankelijke wereld en dus boven of buiten alle hemelen.
  
-==== 20. Maar waarin verschilt de hemelvaart van Elia van die van Christus? ====+==== 13. Maar Paulus zegt toch in Efeziërs 4:10 dat Hij opgevaren is ver boven alle hemelen? ====
  
-Dit verschil is zoals de schaduw verschilt van het lichaam of een schilderij van een levend mens.+Jazeker! De Schrift spreekt over drie hemelen, die van de lucht, van de hemelsferen en van de zalige plaats waarin Christus opgenomen is. Paulus zegt dus heel terecht dat Christus opgevaren is boven alle hemelen, want Hij is niet binnen of beneden de ‘lagere’ hemelen gebleven, maar Hij is weggenomen boven de lucht, het firmament en de hemelsferen. Hij is niet gebleven in de hemelen die men kan zien, maar Hij is de hoogste hemel ingegaan, die zich boven de genoemde veranderbare en ‘lagere’ hemelen bevindt. Die hemel is geheel doorschenen en helder door het licht en de heerlijkheid van God en aan geen enkele verandering onderworpen. Ze kan echter door ons die hier nog op aarde zijn, niet worden gezien. Dit is de hoogste hemel waarover men leest in Psalm 68:19: “Gij zijt opgevaren naar den hoge.
  
-1Want Elia is ten hemel opgenomen zonder pijnen of smarten van de dood omdat God Zijn leer door dit openbaar getuigenis zou verklaren en de Israëlieten door zulk een middel van de afgoderij zou trekken tot de ware godsdienst en godvruchtigheid. Maar Christus, eer Hij ten hemel voer, heeft eerst geleden en is gestorven. Maar Hij is ook weer levend geworden en heeft door het opvaren verklaard wat de heerlijkheid van Zijn opstanding betekende en daarmee bevestigd alles wat Hij tevoren gezegd en gedaan had.+==== 14Hoe wordt deze hemel genoemd? ====
  
-2Elia is opgevaren door de dienst van de engelen in een vurige wagen want (zoals Gregorius zegtomdat hij maar alleen mens wasdaarom had hij de hulp van een ander nodighij kon door zichzelf niet opvaren ten hemel want de zwakheid van zijn vlees viel hem te zwaarMaar Christus is ten hemel gevarenniet met een wagenmaar door Zijn eigen kracht zonder de dienst van de engelen: want Die alles zo geschapen heeftvoor door Zijn kracht boven alle dingen.+  - De hemel der hemelen, de hoge woning der hemelen((*1 Koningen 8:27-39)) of de allerhoogste hemelen((*Matteüs 21:9))Of ook wel de derde hemel((*2 Korintiërs 12:2)) ten opzichte van de lucht die voor ons het dichtstbij en de eerste hemel is((*Matteüs 6:26)). 
 +  - Door haar grote heerlijkheid wordt ze ook het paradijs of de lusthof genoemd((*Lucas 23:43 *2 Korintiërs 12:2 *Openbaring 2:7)), omdat ze een afbeelding is van het aardse paradijs in de hof van Eden((*Genesis 2:8)) en omdat ze voor ons bereid is in de plaats van dat aardse paradijs. 
 +  - Het huis van Godde Vader, de woning, de woonplaats, het huis, de zitplaats en de plaats van de gezaligden((*Johannes 14:2)), want de Vader openbaart daar openlijk en onmiddellijk Zichzelf, Zijn heerlijkheid en al Zijn heerlijke bezittingen, en deelt die ook volkomen mee aan de gelukzaligen. 
 +  - De scholastici noemen deze plaats de vuurhemel (//coelum empyreum//), niet omdat ze door vuur in brand staat, maar omdat ze glinstert als een vurig licht.
  
-3Elia heeft Elisa zijn mantel nagelaten en de tweevoudige gave van zijn geestmaar Christus heeft de apostelen Zijn mantel omgehangenDat wil zeggen: Hij heeft hen aangedaan met de kracht van boven of uit de hoogste, hen vervullende met de gaven van de Heilige Geest en heeft hen macht gegeven tweevoudige wonderwerken te doen die groter waren dan de wonderen van Chirstus. Niet in haar natuur maar in getal en kracht, of met groter effect of vrucht. Groter (zeg ik), niet door de kracht van de apostelen maar door de kracht van hun Meester die in hen lieden krachtig was zoals daar voornamelijk is de bekering van de heidenen tot Christus door de prediking van het evangelie.+==== 15Maar als Christus opgevaren is boven de hemelen die nog met de wereld verbonden zijn, is Zijn lichaam niet meer in een bepaalde plaatsAristoteles heeft in zijn eerste boek over de hemelse sferen echter aangetoond dat er boven alle hemelen geen plaats meer is! ====
  
-4Elia is een burger van de hemelen geworden, maar Christus is alleen gegeven een Naam boven alle namen, en Hij is zoveel waardiger geworden dan de engelen als Hij een uitnemender Naam boven alle verkregen heeft *Efeze 1:21, *Philippensen 2:9*Hebreeën 1:4.+Niet alle plaatsen worden alleen maar gekenmerkt door wat Aristoteles in zijn boeken over de natuurlijke, fysieke dingen geschreven heeftEn vervolgens moet er beslist een tussenruimte zijn waar het lichaam in opgenomen is. Daarbij valt te denken aan de bekende uitspraak van Augustinus: “Neem de tussenruimten der plaatsen weg van de lichamen, en zij zullen nergens zijn; en omdat ze nergens zullen zijn, zijn ze er ook niet.” Deze tussenruimte noemt de Schrift een plaats; zie Johannes 14:2, waar staat“Ik ga heen om u plaats te bereiden.
  
-==== 21. Wat is het doel van deze triomf? ====+Zo stellen we de autoriteit van Jezus Christus tegenover die van Aristoteles.
  
-1Opdat Hij betuigde dat het werk onzer verlossing vervult en volbracht was en de eeuwige gerechtigheid ons toegebracht: om welke oorzaak Augustinus het noemt een bevestiging van het algemene geloof. Waartoe ook strekt hetgeen staat in *Efeze 4:10, te weten, dat van Hem voorzegd was. Dat betekent dat Zijn hemelvaart voorzegt was en de dingen die vervult moesten worden in het werk onzer verlossing. In welke Christus zegt in *Mattheus 5:17 dat wil zeggen te houden en te volbrengen.+==== 16Is de hemelvaart van Christus niet in strijd met wat Hij zegt in Matteüs 28:20“Ik ben met u al de dagen tot de voleinding der wereld”? ====
  
-2Opdat Hij een klaar bewijs deed van Zijn Godheid van dewelke de mensheid opgenomen is in de hoogte.+NeeAugustinus zegt immers: “Hij is weggegaan, maar toch hier; Hij zal wederkomen, maar toch heeft Hij ons niet verlaten. Hij heeft wel Zijn lichaam in de hemel gebracht, maar Zijn heerlijkheid heeft Hij niet van de wereld weggenomen.” Als Christus dit zegt, moeten we dat op Zijn godheid betrekken, want die is altijd en overal tegenwoordig; die kan niet aan een bepaalde plaats gebonden zijn, omdat ze alle plaatsen omvat. We moeten deze uitspraak van Christus echter vooral betrekken op Zijn voortdurende tegenwoordigheid in Zijn gemeente, want Hij werkt krachtig in de harten van de gelovigen. Die uitspraak slaat dus niet op de tegenwoordigheid van Zijn lichaam, die tijdelijk en aan een bepaalde plaats gebonden. Daarom zegt Jezus ook in Johannes 12:8: “De armen hebt gij altijd met u, maar Mij hebt gij niet altijd.” In Matteüs 24:23 heeft Hij al gezegd dat valse christussen zullen beweren: “Zie, hier is de Christus; zie, daar is de Christus.” En Paulus zegt ons ten slotte dat wij “de dood des Heren” moeten verkondigen “totdat Hij komt” (1 Korintiërs 11:26).
  
-3Opdat Hij, de dood overwonnen hebbende, naar Zijn mensheid die heerlijkheid zou genieten die Hem voor de grondlegging van de wereld bereid was. Want Christus' heerlijkheid bleek allermeest toen die nieuwe Bewoner (God en mens) in de hemel gekomen is , op een wijze die van de engelen nog nooit gezien was . Waartoe dient de tekst in *Psalm 24:7+==== 17Waarom zegt Paulus dan in Efeziërs 4:10 dat Christus opgevaren is ver boven alle hemelenom alles tot volheid te brengen? ====
  
-4. Opdat Hij ons een woonplaats bereidde in de hemelen en ons in onze hoop verzekerde dat onze zielen van het lichaam gescheiden zijnde naar Hem toe zullen reizenen dat wij op de jongste dag met het lichaam ook ten hemel zullen varenWant waar het Hoofd is daar moeten ook de leden zijn *Johannes 14:3+Dat betekent dat Christus door Zijn genadegaven en weldaden die Hij door de Heilige Geest rijkelijk uitdeelt, Zijn hele gemeente – bestaande uit Joden en heidenen – rijk maakt.((*Johannes 14:16)) Dat is namelijk de betekenis van het woord ‘vervullen’ of ‘tot volheid brengen’.((*Jesaja 23:2 *Jeremia 31:25)) Zo past de betekenis van dit woord ook op wat de apostel al eerder uit Psalm 68:19 had aangehaald: “U bent opgevaren naar omhoog, (…) U hebt gaven genomen om uit te delen onder de mensen” (HSV)De dichter heeft hier het beeld voor ogen van vorsten of andere hoge heren die na een behaalde overwinning aan heel het volk hun mildheid bewijzen door een openbare maaltijd of geschenken aan te bieden. Het is ook mogelijk dat het uitgelegd moet worden zoals Bernardus doet“Opdat Hij alles zal vervullen – alles namelijk wat voorzegd was en voor onze zaligheid noodzakelijk is.”
  
-==== 22Wat zijn de vruchten van de hemelvaart van de Heere? ====+==== 18Wie waren de getuigen bij de hemelvaart? ====
  
-1dat de gevangenis gevangen is weggevoerd, of de triomf waardoor Hij getriomfeerd heeft over de satan, dood, zonde, hel. *Kolossenzen 2:15+Dat waren de engelenDe redenen daarvoor zijn de volgende:
  
-2. De zending van de Trooster, dat is de Heilige Geest in de eerste wel stenelijk (???) te weten op de vijftigste dag na de opstanding*Handelingen 2:1 en volgendeDe welke de apostelen niet zouden ontvangen hebben als niet Christus lichamelijk van haar gescheiden was geworden *Johannes 16:7. Maar daarna de zichtbare uitstorting van deze met verschillende gaven in de kerkEn hiertoe dient ook wat er staat in *Efeze 4:10 niet met Zijn mensheid. (Want zegt Augustinus 'Hij heeft haar onsterfelijkheid gegeven, maar de natuur niet benomen) maar door het uitdelen van de gaven van het geloof in de harten van alle gelovigen waar ze ook zijnWaartoe ook dient hetgeen Johannes zegt in *Johannes 7:39+  - Het was op zijn plaats dat Hij Die in Zijn ontvangenis en geboorte, in de verzoeking in de woestijn, in Zijn dood en opstanding gebruikgemaakt had van het getuigenis en de dienst van de engelenhen ook weer als getuige wilde gebruiken, nu Hij dit voortreffelijk werk van Zijn goddelijke majesteit gaat verrichten. Het gaat er hier vooral om dat de droefheid die de apostelen hadden vanwege het afscheid, door hun barmhartige Here en Meester getemperd zou worden door de belofte van Zijn latere wederkomst. 
 +  - Toen de apostelen niet langer meer konden kijken, moesten de engelen hen erop wijzen dat Hij naar de hemel was afgereisd – zo zegt Chrysostomos in zijn preek over de hemelvaart van de Here Jezus. 
 +  - De discipelen moesten leren dat Jezushoewel Hij met Zijn lichaam niet bij hen was, hen tóch door Zijn Geest zou beschermen en zonder enige moeite ook door de dienst van de engelen.
  
-3. Ons is een weg geopend naar ons hemels vaderland: want het paradijs werd tot die tijd toe bewaakt met een blinkend tweesnijdend scherp zwaard maar door de hemelvaart van Christus is de hemel geopend daar wij door Adam buiten gesloten waren.+In de tweede plaats was er het getuigenis van de discipelen.
  
-4De toegang tot het hemelse erfgoed in ons aller naam zodat wij in een blote hope de zaligheid niet alleen verwachten maar in Christus en in ons vlees nu al in de daad bezitten *Efeze 2:6. God heeft Hem opgewekt en ons met Hem gedeeld in de hemelen. Hierom zegt Tertullianus: Gelijk God ons het pand van Zijn Heilige Geeste gelaten heeft, alzo heeft Hij van ons het pand van Christus' vlees genomen en heeft het in de hemel gevoerd, tot een zeker pand dat het resterende deel daar te zijner tijd ook zal gebracht worden. En wees dan niet bezorgd om vlees en bloed, want gij hebt in Christus de hemel en het koninkrijk Gods ingenomen.+==== 19Wie waren de mensen die vooraf deze hemelvaart al aankondigden? ====
  
-5Gelijk als *Leviticus 16:2 opdracht gaf dat de hogepriester alle jaren niet zonder bloed achter het voorhang in het heilige der heiligen in mocht gaan om voor God te staan namens het volk; alzo is Christus ook in de hemel gegaan om voor ons te bidden zoals gezegd wordt in *Hebreën 9:24 , alwaar hij Gods ogen alzo naar Zijn rechtvaardigheid keert dat Hij Zijn ogen van onze zonden afwend. Zo bereid Christus ons een weg tot de troon van God en maakt Hem genadig en lieflijk naar ons toe waar anders de ellendige zondaars zouden beven en schrikken.+  - //David// heeft al duizend jaar vóór dit gebeurde, deze glorierijke intocht in de Geest gezien en er een lofzang op gezongen, tot eer van Christus Die getriomfeerd heeft.((*Psalm 68:19)) 
 +  - //Henoch//, de zoon van Jered, de zevende vanaf Adam was een heel godvrezend mens en een profeet, die in de hemel is opgenomen.((*Genesis 5:24 *Hebreeën 11:5)) Ook hij heeft dit al aangekondigdwant hij is heel onverwachts veranderd van een sterfelijk in een onsterflijk mens en overgebracht in de eeuwige gelukzaligheid.((*1 Korintiërs 15:52 *1 Tessalonicenzen 4:17)) 
 +  - Maar in het bijzonder //Elia//, die in een storm met een vurige wagen en vurige paarden – die alle dus glinsterden in een vurig licht – in de hemel werd opgenomen.((*2 Koningen 2:11)) Zo is hij niet alleen een heerlijk getuige en voorbeeld geweest van de hemelvaart van Christus, maar ook van het eeuwige leven. De Here Jezus zegt namelijk in Johannes 3:13: “Niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.” Dat betekent dat Hij het recht en de eigen kracht had om ten hemel te varen, en dat Hij hoog boven alle andere schepselen verheven is.
  
-===== 23. Welk is het gebruik=====+==== 20. Welk verschil is er dan tussen de hemelvaart van Elia en die van Christus? ====
  
-1. Dat wij in de angst voor de zonden en de dood onzer toevlucht nemen tot de hemelvaart van Christus die een zeker zegel is van Zijn overwinning tegenover onze vijanden.+Dat verschil is even groot als de schaduw van het lichaam verschilt of een portret van een levend mens,
  
-2. Dat wij in de verzoekingen voor zeker houden dat Hij in de hemel is Die voor ons bidt en ons de genade van de Vader aanbrengt, *1Johannes 21+  - Elia is in de hemel opgenomen zonder de pijn en de smart van de dood, waarmee God zijn profetische boodschap door dit openlijk en zichtbaar getuigenis goedkeurde, en de Israëlieten hierdoor van de afgodendienst werden weggetrokken om God werkelijk te dienen en in godsvrucht te leven. Maar Christus heeft eerst geleden en is gestorven vóór Hij ten hemel voer. Hij is echter weer levend geworden en heeft door Zijn hemelvaart de heerlijkheid van Zijn opstanding bevestigd en daarmee ook alles wat Hij tevoren gezegd en gedaan had. 
 +  - Elia is in een vurige wagen opgevaren door de dienst van de engelen, want hij was – zoals Gregorius ook zegt – alleen maar een mens die daarom de hulp van anderen nodig had. Hij kon niet door zichzelf naar de hemel opvaren, want de zwakheid van zijn lichaam was daarvoor te groot. Christus is echter niet ten hemel gevaren met een wagen maar door Zijn eigen kracht, zonder de dienst van engelen. Hij Die alles geschapen had, voer nu in eigen kracht op boven al het geschapene. 
 +  - Elia heeft aan Elisa zijn mantel gelaten en twee delen van zijn geest, maar Christus heeft de apostelen Zijn mantel omgehangen – dat wil zeggen: Hij heeft hen omgord met de kracht van boven, dus uit de hemelwant Hij vervulde hen met de kracht van de Heilige Geest. Christus heeft Zijn apostelen de kracht gegeven om dubbelgrote wonderen te doen die groter waren dan die Hij Zelf deed((*Johannes 14:12)). Dat geldt niet voor het wezenlijke van het wonder, maar wel voor het aantal en het krachtige effect ervan. Die wonderen waren niet groter door de kracht van de apostelen zelf, maar door de kracht van hun Meester, Die met grote kracht in hen werkte. Dan denk ik vooral aan de bekering van de heidenen tot Christus door middel van de prediking van het evangelie. 
 +  - Elia is een burger geworden in het hemelrijk, maar Christus is een Naam gegeven boven alle namen, want Hij heeft veel grotere heerlijkheid gekregen dan de engelen, boven alle “naam die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw” (Efeziërs 1:21).((*Filippenzen 2:9 *Hebreeën 1:4))
  
-3. Dat wij onze schade klein achten en ons vertroosten door de hoop dat wij te Zijner tijd tot Hem in de hemel zullen opgaan.+==== 21Wat is het doel van deze triomftocht van Christus? ====
  
-4. Datomdat ons Hoofd nu in de hemelen leeft en daar heerst en ons burgerschap daar iswij de zorgvuldigheden van deze wereld zullen loslaten en naar de hemelse dingen zullen zoeken, *Kolossenzen 3:1+  - Hiermee liet Christus zien dat het werk van onze verlossing vervuld en voltooid was en dat de eeuwige gerechtigheid ons is toegebracht. Daarom noemt Augustinus de hemelvaart een bevestiging van het algemene geloof. Daarom ook staat in Efeziërs 4:10: “Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen” – namelijk alles wat van Hem voorzegd wasZijn hemelvaart was namelijk al voorzegdsamen met de dingen die vervuld moesten worden aan het werk van onze verlossing. Daarom zegt Christus in Matteüs 5:17: “Ik ben niet gekomen om [de wet] te ontbinden, maar om te vervullen” – dat wil zeggen: de wet te houden en die tot voltooiing te brengen. 
 +  - Hiermee gaf Hij een helder bewijs van Zijn godheid; daardoor werd Zijn mensheid opgenomen in de hemel. 
 +  - Hierdoor was het mogelijk dat Hij na de dood overwonnen te hebben, ook als Mens de heerlijkheid zou genieten, die al voor Hem was toebereid vóór de fundamenten van de aarde gelegd waren.((*Johannes 17:5)) Christus’ heerlijkheid kwam toen namelijk het meest openbaar, toen deze nieuwe Mens, God en Mens, in de hemel is binnengekomen. Zoiets was immers nooit eerder door de engelen gezien. Zie in dit verband ook Psalm 24:7: “Heft, poorten, uw hoofden omhoog, en verheft u, gij aloude ingangen, opdat de Koning der ere inga.” 
 +  - Hiermee bereidde Hij voor ons een woonplaats in de hemelen en verzekerde Hij ons in onze hoop dat onze ziel[door de dood] van het lichaam gescheiden, tot Hem zal gaan; en dat wij op de jongste dag ook met ons lichaam naar de hemel zullen gaan. Waar het Hoofd ismoeten immers ook de leden zijn!((*Johannes 14:3))
  
-5Dat wij weten dat Hij alle dingen ziet en dat alle dingen voor Zijn ogen ontdekt zijn, en dat wij dat wij daarom geen reden hebben kleinmoedig te zijn.+==== 22Wat zijn de vruchten die de hemelvaart van de Heere met zich heeft meegebracht? ====
  
-===== 24. Welke dingen strijden hiertegen? =====+  - De gevangenis is zelf gevangengenomen, of anders gezegd: de triomf waarmee Christus de satan, de dood, de zonde en de hel overwonnen heeft. Daarvan lezen we in Kolossenzen 2:15: “Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.” 
 +  - Het zenden van de Trooster of de Heilige Geest. Dat was oorspronkelijk iets wat zichtbaar werd, namelijk op de vijftigste dag na Christus’ opstanding.((*Handelingen 2:1 en verder)) De apostelen zouden de Geest niet ontvangen hebben, als Christus niet in lichamelijke zin van hen gescheiden was.((*Johannes 16:7)) En verder was er de zichtbare uitstorting van de Geest door de verschillende gaven die Hij aan Zijn gemeente meedeelde. Daarover lezen we ook in Efeziërs 4:10: “Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen.” Dat laatste doet Hij niet als mens, want Augustinus zegt daarover: “Hij heeft Zijn mens-zijn wel onsterfelijkheid gegeven, maar niet het wezen van dat mens-zijn weggenomen.” Het brengen tot volheid doet Hij wel door het uitdelen van de gaven van Zijn Geest in de harten van alle gelovigen, waar ze ook leven. Zo komt het ook dat we in Johannes 7:39 lezen: “De Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.” 
 +  - Voor ons is een weg geopend naar ons hemelse Vaderland. Het Paradijs werd tot op die tijd bewaakt door middel van een blinkend tweesnijdend zwaard, maar door de hemelvaart van Christus is de hemel geopend, waarvan wij door Adam buitengesloten waren. 
 +  - Er is [door Christus] namens of voor ons allen een toegang tot de hemelse erfenis; dat geldt niet alleen het verwachten daarvan, maar in Christus en in ons vlees bezitten we die erfenis nu al.((*Efeziërs 2:6)) God heeft Hem opgewekt en ons met Hem een plaats gegeven in de hemelse gewesten. Hierom zegt Tertullianus((In zijn boek over de opstanding van ons lichaam.)): “Zoals Hij ons het pand van Zijn Geest gelaten heeft, zo heeft Hij van ons het pand van ons vlees genomen, en heeft het in de hemel gebracht als een betrouwbaar onderpand dat heel de menigte van de gelovigen daar te zijner tijd zal gebracht worden. Laten vlees en bloed daarom niet bezorgd zijn, want u hebt in Christus de hemel en het koninkrijk van God al ingenomen.” 
 +  - De hogepriester ging, zoals Leviticus 16:2 zegt, elk jaar niet zonder bloed achter het voorhangsel in het heilige der heiligen om daar namens het volk voor God te staan. Zo is Christus ook de hemel binnengegaan om voor ons te bidden. Daarover zegt Hebreeën 9:24: “Christus is niet binnengegaan in een heiligdom met handen gemaakt, een afbeelding van het ware, maar in de hemel zelf, om thans, ons ten goede, voor het aangezicht Gods te verschijnen.” Gods ogen zullen dan op Christus’ gerechtigheid zien, zodat Hij ze van onze zonden afwendt en voor ons genadig en vol liefde isMaar voor die ogen van God zullen ellendige zondaren verschrikt zijn en ze zullen ervoor beven!
  
-1De leer van de Ubiquisten die de hemelvaart in twijfel trekken in welk opvaren ook evenveel is als verdwijnen of onzienlijk worden, gelijk of in de hemelvaart van Christus geen beweging van het lichaam ten ware geschied van plaats tot plaats maar alleen een verandering zodat Hij die eerst zichtbaar op de aarde wandelde, nu onzienlijk geworden zijnde nochtans waarachtig en lichamelijk doch onzienlijk bij ons zou wezen. Dewelke ook de hemel evenveel is als de heerlijkheid die ook van de hemel maken een geestelijke en onlichamelijke plaats die ook overal is. Maar dat is anders niet dan het opperste met het benedenste en het benedenste met het opperste vermengen end e waarheid van het lichaam van Christus verzaken.+==== 23Wat is voor ons het nut van de hemelvaart? ====
  
-2. De zeden dergenen die zich tot boze lusten begevend aan de aardse dingen blijven hangen en deze  des vlezes navolgen en metterdaad betuigen dat de hemelse dingen hen weinig ter harte gaan die ook door haar boze werken veeleer ter helle nederdalen dan zij ten hemel opklimmen zouden+  - In de angst vanwege de zonden en de dood mogen wij de toevlucht nemen tot de hemelvaart van Christus, wat een betrouwbaar pand en zegel is tegenover onze vijanden. 
 +  - In de verzoekingen mogen we er vast op vertrouwen dat Hij in de hemel is, Die daar ook voor ons bidt en ons de genade van de Vader schenkt. Zie 1 Johannes 2:1: “Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige.” 
 +  - We mogen weten dat moeite en verdriet [ten diepste] gering zijn en dat we ons mogen vertroosten door de hoop dat wij op Gods tijd naar Hem in de hemel zullen gaan
 +  - Ons Hoofd leeft en heerst nu in de hemel, en ons burgerrecht is daar ook; daarom mogen wij de moeiten en zorgen achter ons laten en uitzien naar en bezig zijn in de hemelse dingen. Kolossenzen 3:1 zegt: “Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods.” 
 +  - Wij weten dat Hij alle dingen ziet en dat alle dingen open en ontbloot liggen voor Zijn ogen.((*Hebreeën 4:13)) Dat betekent dus dat wij niet wankelmoedig hoeven te zijn.
  
 +==== 24. Welke dingen zijn in strijd met deze leer? ====
  
 +  - De leer van de ubiquitisten, die de hemelvaart in twijfel trekken. Voor hen is het opvaren naar de hemel zoveel als een vorm van verdwijnen of onzichtbaar worden. Er is volgens hen bij de hemelvaart van Christus geen sprake geweest van een beweging van het lichaam van de ene naar de andere plaats. Er vond alleen een bepaalde verandering plaats waarbij Christus eerst zichtbaar op de aarde wandelde, maar nu onzichtbaar is geworden, hoewel Hij wel werkelijk lichamelijk bij ons is, maar op een onzichtbare manier. Voor deze mensen is de hemel zoveel als de heerlijkheid, en zij maken van de hemel dan ook een geestelijke, niet-fysieke plaats die overal te vinden is. Dit is echter niets anders dan een vermengen van het hoogste met het laagste en het laagste met het hoogste, en een ontkennen van de werkelijkheid van Christus’ lichaam.
 +  - De moraal van hen die het zoeken in slechte zinnelijke lusten, van mensen die aan het aardse blijven hangen, de werken van het vlees achternalopen en met hun daden laten merken dat de hemelse dingen hun weinig aan het hart gaan. Zij zijn mensen die door hun goddeloze daden eerder in de hel zullen neerzinken dan dat ze naar de hemel zullen opvaren.


Paginahulpmiddelen