Dit is een oude revisie van het document!
Geloof, in het Latijn Fides, komt van Fio, ik word, overmits dat het wordt of geschiedt, dat iemand gezegd of beloofd heeft: en het betekent soms Actief, of in de dadelijke zin, soms Passief, of in de lijdelijke zin, als in degenen die belooft, dare & servare Fidem (belofte of geloof doen en houden), in degene die gelooft of vertrouwt, habere fidem (geloven, vertrouwen). Bij de Hebreeën wordt het genoemd vanwege de vastheid en volstandigheid van de dingen, die gezegd en beloofd zijn, Emunah van het woord Aman (hij is waarachtig geweest, of het is waarachtig geweest), vanwaar ook het woord Amen afkomstig is, hetwelk eenieder bekend is, en betekent, het zij waar of het zij vast, zeke en bondig. De Grieken noement het Pistin, van de 3. prae. passi. Pepeismai, ik had wasgemaakt. Vanwaar komt Peit homai, ik wordt geleerd, ik wordt overtuigd, verzekerd, of wijs gemaakt, ik stem het toe, en ik geloof vast, zoals Romeinen 8:3838 Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten.: Pepeismai, Ik ben verzekerd, dat noch dood, nog enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods. Het activum of het dadelijk woord is Peithoo, ik raad, ik leer een ander, zoals in 1 Johannes 3:1919 Hieraan zullen wij onderkennen, dat wij uit de waarheid zijn en voor Hem ons hart overtuigen.: Voor God Peisomen, zullen wij onze harten verzekeren, Praet. medium is Peppoitha, ik betrouw, zoals Romeinen 2:1919 en u overtuigd houdt, dat gij een leidsman van blinden zijt, een licht voor hen, die in duisternis zijn. Pepoithas, gij betrouwt uzelf te zijn een onderwijzer der onwijzen. En Filippenzen 1:66 Hiervan toch ben ik ten volle overtuigd, dat Hij, die in u een goed werk is begonnen, dit ten einde toe zal voortzetten, tot de dag van Christus Jezus. Pepoithoos, vertrouwende: Dat is, voorzeker wetende, en vertrouwende, of verzekerd zijnde, ditzelve, dat Hij die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op de dag van Jezus Christus. Zo komt het woord Pistis, geloof, zeer wel overeen met zijn oorsprong, zodat het als een dochter is toupeithein of toupeitthontos, van degene, die leraart en verzekert. Hierom acht Valla, dat men het geloof zeer wel zou mogen noemen, een overtuiging, verzekerdheid, of een vaste toestemming. Van dit woord Pistis Pisteuoo, is stem het toe, ik geloof, ik vertrouw, als in dit versje van Phocylidis.
Laoo me piste ùe, Polutropos est in homilos
Dat is,
En gelooft, of en vertrouwt het volk niet, want het is een ongestadige hoop, dan prijst het of laakt het dit, dan dat.
Opinie of waan wordt genoemd, dat naar de ene partij helt, niet zonder vrees of twijfel dat de waarheid aan de andere zijde is. En wetenschap baart een vast toestemmen, doch uit de demonstraties of bewijsredenen, die daartoe gebruikt worden. Want demonstratie is een sluitrede, die doet weten. Maar het geloof steunt op autoriteit, en het stemt het woord Gods vastelijk toe door het inblazen van de Heilige Geest, voor zoveel als het tot de zaak dient, en het steunt op Gods autoriteit zelf.
Verscheidene dingen, die ook verscheiden soorten van het geloof maken.
Het heeft zijn aanzien op wat anders, voornamelijk bij Paulus, want het heeft zijn aanzien op het voorwerp, en het geloof kan ook niet gezegd worden wat het is, tenzij men gewag maakt van hetgeen daar het geloof op ziet, dat is, van de beloofde barmhartigheid om Christus' wil.
Het evenvergelijkte voorwerp des geloofs, zoals men dat noemt, dat is, buiten hetwelk het geloof zich niet uitstrekt, al is het Woord Gods in het algemeen, beschreven in de boeken der profeten en der apostelen. Hiervan komt het algemene geloof, waardoor wij verzekerd zijn die dingen waarachtig te weten, die God ons in Zijn Woord geopenbaard heeft, niet om de bewijsredenen van het vernuft, maar omdat wij inwendig in onze harten door de Heilige Geest zeker zijn, dat ze van God, die waarachtig en almachtig is, gegeven en voorgesteld zijn.
Door dit geloof verstaan wij, dat de wereld door het Woord Gods is toebereid, Hebreeën 11:33 Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods tot stand gebracht is, zodat het zichtbare niet ontstaan is uit het waarneembare., en dat uit niets, (tegen het zeggen van alle filosofen, uit niets wordt niets, daar men anderszins uit het getuigenis van de natuur zelf wel kan verstaan, dat de wereld geschapen is) welk geloof het zaligmakende geloof noodzakelijk vooronderstelt, of van tevoren stelde te wezen, nochtans maakt het uit zichzelf niet rechtvaardig. Van dit geloof spreekt de Heere in Jesaja 55:33 Neigt uw oor en komt tot Mij; hoort, opdat uw ziel leve; Ik zal met u een eeuwig verbond sluiten: de betrouwbare genadebewijzen van David., Hoort mij, dat is, gelooft mij, en uw ziel zal leven. En Johannes 20:3131 maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zoon van God, en opdat gij, gelovende, het leven hebt in zijn naam.: Deze dingen zijn geschreven opdat gij gelooft. En het Woord Gods is niet alleen het voorwerp, waarop het geloof alleen zich moet richten, maar het is ook de voet, waarop het staat, gesteund, en onderhouden wordt van hetwelk zo het een tritsje afwijkt, zo valt het terstond om. Daarom zegt paulus, Romeinen 10:1717 Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus.: Het geloof is uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods. Waaruit wij besluiten, dat men niets mag houden voor de leer des geloofs en voor de godsdienst, dat in het Woord van God niet begrepen is.
Maar het voornaamste, eerste, naaste, en het eigen voorwerp van het geloof, door welker aanneming het rechtvaardig maakt, is de gekruiste Christus met alle Zijn weldaden, voor zoveel Hij ons in het Woord en de sacramenten voorgedragen wordt, en God de Vader in Christus, 1 Petrus 1:2121 die door Hem gelooft in God, die Hem opgewekt heeft uit de doden en Hem heerlijkheid gegeven heeft, zodat uw geloof tevens hoop is op God.: Door Christus gelooft gij in God, Die Hem uit de doden opgewekt heeft, en Hem heerlijkheid gegeven heeft, opdat uw geloof en hoop op God zijn zou, of de eigenlijke belofte van het Evangelie, van de uit genadige barmhartigheid Gods, de zonde om de Zoon vergevende, en degenen, die geloven, ten eeuwigen leven aannemende. Wi in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven, Johannes 6:4747 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie gelooft, heeft eeuwig leven.. De wet is niet uit het geloof, Galaten 3:1212 Doch bij de wet gaat het niet om geloof, maar: wie dat doet, zal daardoor leven.. En dit geloof wordt eigenlijk en in het bijzonder, het zaligmakende, en rechtvaardigmakende geloof genoemd. Door dit voorwerp wordt ook het Christelijk geloof van alle andere secten of dwalingen onderscheiden, die wel zeggen dat ze in God geloven, maar zij geloven nochtans niet in Christus.
Drie. Het eerste deel is de verlichting of de kennis in het verstand, van de gekruiste Christus, en Zijn weldaden, niet de kennis die er is van Hem met de lichamelijke ogen aanschouwd te hemmen, maar die er is van hem, die ons in het Woord en de sacramenten voorgedragen wordt, welke kennis ook anderen mogen hebben, dan die gerechtvaardigd zijn, Hebreeën 10:2626 Want indien wij opzettelijk zondigen, nadat wij tot erkentenis der waarheid gekomen zijn, blijft er geen offer voor de zonden meer over.. Zo wij willens zondigen, dat is, willens en wetens geheel en al van Christus afvallen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden.
Het tweede deel is de toestemming en het oordeel ook in het verstand gelegen, hetwelk voor goed en waarachtig kent, als zijnde de waarheid Gods zelf, al hetgeen in het woord van Christus en Zijn weldaden geleerd wordt. Van welke toestemming en oordeel staat, Romeinen 7:1616 Indien ik nu wat ik niet wens, toch doe, stem ik toe, dat de wet goed is.: Ik belijd, ik stem toe, dat de Wet goed is. En 1 Korintiërs 2:15: De geestelijke mens oordeelt of onderscheidt alle dingen. Doch dit algemeen oordeel is niet genoeg, tenzij dat er het bijzondere ook bij komt, waardoor een gelovig mens zichzelf toeëigent, die goede en heilzame dingen, die in het Woord voorgedragen en aangeboden worden, dat is, dat de algemene belofte des eeuwigen levens, hetwelk voor alle gelovigen door het bloed van Christus verworven is, hem toekomt, en hem aangaat. En uit dit oordeel komt voort de Plerophoria, of de vrijmoedigheid des geloofs, dat is, de volkomen verzekerdheid, daar men van leest, Hebreeën 10:2222 laten wij toetreden met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs, met een hart, dat door besprenging gezuiverd is van besef van kwaad, en met een lichaam, dat gewassen is met zuiver water..
Het derde deel is de aanneming des harten, in de wil of in het hart, waardoor het geschiedt, dat wij met hart en wil als met de hand aannemen, en als met beide armen omhelzen hetgeen dat ons verstand geoordeeld heeft, niet alleen waarachtig te zijn, maar ook goed, heilig, en heilzaam, en dat het ons in het bijzonder ook toekomt, Romeinen 10:1010 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.: Met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid.
Het is een kennis, toestemming, lust en begeerte van de genade, die in het Woord belooft is, en derhalve een vast vertrouwen en aanneming van de zaligheid die men door Christus verkrijgt. Of, het geloof is een vaste en zekere kennis van Gods goedertierenheid tot ons, die op de genadige belofte in Christus gegrond zijnde, in onze verstanden door de Heilige Geest geopenbaard wordt, en in onze harten verzegeld. Of, het geloof is een begeerte van de wil of het hart, voortkomend uit de kennis en het goed-kennen van het verstand, en uit het bijzonder oordeel, en een aanneming, waardoor wij een ieder voor hem onszelf, de gekruiste Christus, met al Zijn weldaden in het Woord en de sacramenten voorgedragen, toeëigenen. Of, het geloof is dat instrument, werktuig, en middel, waarmee een zondaar de gehele Christus met al Zijn weldaden aanneemt, zich toeëigent, en met Christus verenigd wordt en leeft. De apostel Hebreeën 11:11 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet. beschrijvende het geloof op een manier van datzelve te prijzen, zegt: Het geloof is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken, die niet ziet. En Paulus als in een voorbeeld het geloof afschilderend, brengt het voorbeeld van Abraham bij, de Vader aller gelovigen, en zegt, Romeinen 4:2020 maar aan de belofte Gods heeft hij niet getwijfeld door ongeloof, doch hij werd versterkt in zijn geloof en gaf Gode eer., 21: Hij heeft aan de beloftenis Gods niet getwijfeld Gods niet getwijfeld door door ongeloof, maar is gesterkt geweest in het geloof, gevende God de eer, en ten volle verzekerd zijnde dat hetgeen dat belooft was, Hij ook machtig was te doen.
Nee, aangezien daarin een zeer fijn gewag gemaakt wordt, zowel van de vorm of gedaante van het geloof, die verklaard wordt in de woordjes vaste grond en bewijs, als van de voorwerpen, te weten, van de dingen die men hoopt en niet ziet. Want hij verstaat bij het woordje Hupostasis zelfstandigheid, of verzekerdheid, niet een persoon, als in het artikel van de Drie-eenheid, maar een fundament, voet, en als een steunsel, waar de gelovige ziel op ust, steunt, en leunt, om te kennen te geven dat het geloof een zekere en zonder zorgelijke bezitting is der dingen, die ons van God beloofd zijn, als Psalm 39:88 En nu, wat verwacht ik, Here? Mijn hoop, die is op U.: Mijn verwachten (of hoop, in het Grieks hupostasis-mou) dat is, mijn standvastig vertrouwen, is op U, of ik hoop op U. En Hebreeën 3:1414 want wij hebben deel gekregen aan Christus, mits wij het begin van onze verzekerdheid tot het einde onverwrikt vasthouden.: Want wij zijn Christus deelachtig geworden, zo wij anders het beginsel van dezen vasten grond, of van de verzekerdheid, waarmee wij overeind gehouden en onderstut worden, tot het einde toe vast behouden. Sommigen leggen het uit als een bestendigheid of zelfstandigheid, omdat het geloof de dingen enigszins maakt dat ze zijn, die niet zijn, alsof ze waren, dat is, doet ze tegenwoordig komen, die men nog verwacht.
Budeus legt het uit als sterkheid, of vrijmoedigheid, in welke betekenis het genomen wordt, 2 Korintiërs 9:4: Opdat wij niet beschaamd worden in deze vaste grond (en hypostase) van de rome, dat is, de over-groot vertrouwende roem. En 2 Korintiërs 11:17. Een woord hetwelk komt van huphistamai, ik onderhoud, onderstut, vervang, ik wijk of bezwijk niet voor diegene, die mij aanvalt. Hierom wordt een kloekmoedig krijgsman, die zijn vijand de rug niet toekeert, maar hem tegemoet treedt en weerstaat, een bestendig (in het Grieks hupostaticos) held genoemd. Hiervan komt ook het woordje hupostasis, vertrouwen, vrijmoedigheid, waardoor iemand onbeschroomd blijft staan, en zijn vijand voet bij het stuk zet en ontvangt, en deze heerlijke betekenis past zeer wel op het geloof, want in degene die gelooft, is sterkheid en verdraagzaamheid van doen, men moet het vlees weerstaan, het vernuft overwinnen, men moet weerstand doen ons ???gewisse, de zonde, de gramschap Gods, en alle andere dingen, waardoor de toestemming van een gelovig mens belet, verhinderd, en bestreden wordt. Met een zodanige onverbrekelijk schild behoren wij gewapend te zijn, om alle vurige pijlen van de satan daarop af te schutten, en uit te blussen, Efeziërs 6:1616 Want mensen zweren bij wie hoger is, en de eed dient hun tot bekrachtiging, als einde van alle tegenspraak.. En de wereld te overwinnen, 1 Johannes 5:44 want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwonnen heeft: ons geloof..
En het woord Elenchus (bewijs) is geen weerlegging of bestraffing, maar een bewijsreden en vertoning, dat is, een zekerheid, waardoor het verstand overwonnen zijnde met de Goddelijke getuigenissen, zeer vast Gods beloften omhelst.
Door de woordjes der dingen die men hoopt en niet ziet, wordt verstaan het Evangelie, en al de dingen die in het Evangelie voorgedragen worden, het gezelschap van Christus, de vergeving der zonden, de rechtvaardigmaking, de opstanding en het eeuwige leven. Want dit zijn de dingen die wij hopen, en die men niet ziet, en die door zichzelf on vernuft geenszins schijnen gelofelijk te zijn, alzo zijn de verborgenheden der godzaligheid in zichzelf, en vanwege haar natuur onzienlijk: maar wij zien ze in het verstand en hoop, en aanschouwen ze in het Woord Gods, en houden ze alsof nu al geschied, volbracht, en tegenwoordig waren.
Het is niet menigerlei, maar een, Efeziërs 4:55 Zij zijn uit de wereld; daarom spreken zij uit de wereld en hoort de wereld naar hen.: Een Heere, een geloof, een doop. Het is een, niet ten aanzien van de onderwerpen, want op deze wijze zijn er zo veel geloven in het getal, dat is, gaven van het geloof, als er gelovigen zijn, maar het is en het heeft altijd een in specie geweest, dat is, ten aanzien van datgene dat geloofd wordt, en van de voorwerpen waar het op rust en steunt. Want dit voorwerp is alleenlijk een, te weten, de genade en barmhartigheid, die in Christus alle gelovigen van het begin van de wereld af voorgesteld is.
God, vrijwillig en ongedwongen werkend, Die het degenen naar Zijn goede welbehagen, en dat uit genade schenkt diegene die Hij wil: Johannes 6:2929 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, die Hij gezonden heeft.: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem Dien Hij gezonden heeft. Handelingen 16:14: God opende het hart van Lydia, zodat zij acht nam op hetgeen dat van Paulus gezegd werd. Romeinen 12:3: God heeft eeniegelijk de mate de geloofs uitgedeeld. Filippenzen 1:29: Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden.
De mede-oorzaak is de Zoon en de Heilige Geest, aangezien (als elders gezegd wordt) de werken van de Drie-eenheid, die zich strekken tot de dingen die buiten zijn, ondeelbaar zijn. Lucas 24:3232 En zij zeiden tot elkander: Was ons hart niet brandende in ons, terwijl Hij onderweg tot ons sprak en ons de Schriften opende?/45: Christus heeft het verstand der discipelen geopend, dat zijn de Schriften verstonden. en Hebreeën 12:22 Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods.: Ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs Jezus. 2 Korintiërs 4:13: Wij hebben dezelfde Geest des geloofs, dat is, het geloof door het inblazen en de gave van dezelfde Geest.
De mede-werkers van God
Hij kan wel, zoals hij het wel eertijds in Paulus gewrocht heeft, maar dat geschiedt buiten orde, of op ongewone wijze, en dat zeer zelden, hetwelk wij ook niet moeten begeren, dat het geschiedt, of roekeloos zeggen dat het geschiedt. Want dit is de gedurige wijze en manier om te weten of het geloof van God is, dat het altijd met het profetische en apostolische geschreven woord moet overeenkomen.
Geenszins, maar door aanwassingen en zekere trappen, in zulke mate en wanneer het Hem belieft, en Hij koestert en versterkt hetzelve door die middelen, door dewelke hij het in onze harten plant (gelijk de filosofen zeggen dat wij uit dezelfde dingen zijn en gevoedt worden, en gelijk een kind door hetzelfde bloed waar het uit ontvangen en geboren is, zijnde in melk veranderd, gevoed en opgetogen wordt):
Neen het, maar aan de ene wordt het geloof groter gegeven, de andere kleiner; nochtans wordt het niemand kleiner gegeven, dan ter zaligheid nodig en genoeg is, want God schikt het alzo, dat Hij degenen die meer strijd moeten aanvaarden, en in dewelke Hij de wereld Zijn heerlijkheid en kracht overvloediger voorstelt, ook overvloediger mate des geloofs geeft, niet dat ze door ditzelve meer zaligheid verwerft, maar opdat ze dienen om Zijn heerlijkheid bijzonder te verklaren, en over den zwakken gesteld zijn.
Dat zeggen die van het pausdom, en beschrijven intussen niet welk daar zijn de wettelijke kentekenen van die kerk, maar bedriegen alzo de mensen onder deze schoonschijnende naam; gemerkt dat er geen andere kerk is dan die de stem van de enige Bruidegom hoort, welke papisten de mensen ook zeer aanprijzen het ingewonden geloof, of het Koolmans-geloof, hetwelk zonder onderzoeking en kennis in het gemeen gelooft, dat de kerk gelooft, en bekommert zich niet om ieder ding in het bijzonder te verstaan. Wij zeggen daar neen tegen, want het geloof om eenstemmig te zeggen is een bekentenis van de waarheid, en een zeker vertonend en overtuigend bewij: Zo is het dan niet een onwetendheid, voortkomend uit de eergierigheid die men tot de kerk draagt, maar een ontwonden kennis van God en Zijn toegenegen wil tot ons, mitsgaders van Christus, die ons van de Vader tot gerechtigheid, heiligmaking en verlossing gegeven is, welke kennis wij nergens verkrijgen dan uit het Woord Gods; daarom beschrijft Paulus Romeinen 1:1717 Want gerechtigheid Gods wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, gelijk geschreven staat: De rechtvaardige zal uit geloof leven. het geloof hetwelk men uit het Evangelie bewijst.
Zo het een waar geloof is, dat ontwonden is, niet van alle delen van de Schrift in het algemeen, maar nochtans van de voornaamste hoofd-stukken die ter zaligheid nodig zijn. Zo volgt het dan dat het een waar geloof is, hetwelk ons voorgeeft de kennis van de voornaamste hoofd-stukken van de religie, en het benaarstigen om van dag tot dag toe te nemen.
Ja het in trouwen???, want wij nog met veel nevels van onwetendheid omhangen zijnde, kunnen alle dingen niet begrijpen of verstaan; waarvan wij veel voorbeelden hebben in de discipelen van Christus, toen zij de volle verlichting nog niet verkregen hadden; ook in degenen die door de wonderen van Christus alleen opgewekt zijnde niet verder gekomen zijn dan dat ze erkenden dat Christus de beloofde Messias was, Johannes 2:2323 En terwijl Hij te Jeruzalem was, op het Paasfeest, geloofden velen in zijn naam, doordat zij zijn tekenen zagen, die Hij deed.. Idem, degenen die alleen de eerste beginselen van de religie gemaakt hebben, welker aller geloof tot nog toe met recht ingewonden mag genoemd worden, maar het is ongerijmd die groven onwetendheid van de Goddelijke dingen, en die onvoelicke??? bottigheid, waardoor iemand het oordeel van de kerkenvan dingen, die hem onbekend zijn, toestemt, een ingewonden geloof te noemen. Want als er gesegd wordt, Romeinen 1:1717 Want gerechtigheid Gods wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, gelijk geschreven staat: De rechtvaardige zal uit geloof leven.: De rechtvaardige zal uit het geloof leven, en 16:1919 Want uw gehoorzaamheid is bij allen bekend geworden. Over u verblijd ik mij dus, doch ik wil, dat gij niet alleen wijs zijt tot het goede, maar ook onbesmet van het kwade.: Ik wil dat gij wijs zijt in het goede, dat is, in de kennis van de waarheid, en dat gij ook voorzichtig zijt, opdat gij het goede moogt omhelzen, het kwade verafschuwen, het bedrog en de strikken van de valse profeten ontvlieden, en hen ook openlijk weerstaan. En daarentegen, dat gij onnozel in het kwade zijt. En 1 Korintiërs 11:28: Een ieder beproeve zichzelf. En 2Korintiërs 13:5: Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt. En 2 Petrus 1:5: En gij tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis, of verstand. Waaruit blijkt dat de leer van het ingewonden geloof een vuyl schandelijk verdichtsel is.
De ziel van de mens, in het verstand bestaat zo de kennis of het verstand, als het oordeel en de toestemming, die op het woord en de Goddelijke belofte rust en steunt: In de wil en in het hart is het aannemen en het omhelzen ervan. Handelingen 16:1414 En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.: De Heere opende het hart van Lydia dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gezegd werd. En Romeinen 10:1010 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.: Met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid.
Niet alle mensen, want alle mensen horen het Evangelie niet, en allen die het horen ontvangen het niet in een rein zuiver hart, als geleerd wordt in de gelijkenis van de zaaier, Matteüs 13:33 En Hij sprak tot hen vele dingen in gelijkenissen en zeide: Zie, een zaaier ging uit om te zaaien.. Noch gehoorzamen zij allen het Evangelie. Want Jesja zegt, hoofdstuk 53:1.: Wie heeft onze prediking geloofd? Zo is dan het geloof niet aller mensen, maar der uitverkorenen alleen, Johannes 8:4747 Wie uit God is, hoort de woorden Gods; daarom hoort gij niet, omdat gij uit God niet zijt.: Wie uit God is, hoort Gods Woord, daarom hoort gijlieden niet, omdat gij uit God niet zijt. En Handelingen 13:4848 Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en verheerlijkten het woord des Heren; en allen, die bestemd waren ten eeuwigen leven, kwamen tot geloof.: Er geloofden zoveel, als er tot het eeuwige leven verordineert waren. Tot Titus: 1:11 Mijn eerste boek heb ik gemaakt, Teofilus, over al wat Jezus begonnen is te doen en te leren.: Paulus, een apostel van Jesus Christus naar het geloof der uitverkorenen Gods. Waaruit wij besluiten dat het geloof ons een ontwijfelbaar argument of bewijs is van onze verkiezing. Al is het al dat de verworpenen schijnen en ook gezegd worden somtijds in Christus te geloven, als die voor een tijd geloven, waar men van leest Lucas 8:1313 Die op de rotsbodem, zijn zij, die het woord, zodra zij het horen, met blijdschap ontvangen; en dezen hebben geen wortel, zij geloven voor een tijd en in een tijd van beproeving worden zij afvallig.. En Simon de tovenaar, Handelingen 8:1313 En ook Simon zelf kwam tot geloof, en na gedoopt te zijn, bleef hij voortdurend bij Filippus, verbijsterd door de tekenen en grote krachten, die hij zag geschieden.. En de tijdelijke smaak hebben van de hemelse gaven; zo hebben ze nochtans het levende en zaligmakende geloof niet, in zoveel zij niet begiftigd worden met de Geest der aanneming tot kinderen Gods, om met volle monden en volkomen vertrouwen te roepen: Abba, Vader, Galaten 4:66 En, dat gij zonen zijt - God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader.. Maar een geveinsd en tijdgeloof.
Neen toch, te weten, het geloof, dat uit het gehoor komt, aangezien het Evangelie haar niet gepredikt wordt. Want het is kennelijk dat Christus, Matteüs 18:66 Maar een ieder, die één dezer kleinen, die in Mij geloven, tot zonde verleidt, het zou beter voor hem zijn, dat een molensteen om zijn hals was gehangen en hij verzwolgen was in de diepte der zee., spreekt van de kleinen die in Hem geloven, niet ten aanzien van de jaren, maar ten aanzien van de ootmoedigheid; aangezien Hij handelt van degenen die door woorden of werken verergerd??? worden, hetwelk in de kinderen geen plaats heeft, als die geen verstand of kennis hebben. Alhoewel men niet kan loochenen, of ze worden door Gods bijzondere voorzienigheid gestuurd, en dat de uitverkoren kinderen enig zaad des geloofs instort wordt.
Dit volgt niet meer dan dat het lichaam de gedaante zou zijn van de ziel, omdat de ziel door het lichaam werkt; en het is ook zeer belachelijk dat te zeggen, want een hoedanigheid is niet de gedaante van een andere hoedanigheid. En als dat ook zou zijn, zo maakt nochtans de liefde het geloof niet, maar integendeel het geloof de liefde, aangezien de liefde een werkvrucht is van het geloof. Want de liefde komt voort uit het geloof, en niet het geloof uit de liefde. 1 Timoteüs 1:5: De liefde uit een rein hart, en uit een goede consciëntie, en uit een ongeveinsd geloof. Men kan ook niet zeggen dat de oorzaak door het werk gemaakt wordt. Zo wordt dan door de spreuk het ware en levend geloof vanwege het teken en het effect of werk (omdat het krachtig, dadelijk en vruchtbaar is
Het vertrouwen op Gods barmhartigheid om Christus, of het vast vertrouwen en de volkomen verzekerdheid, van de genade Gods des Vaders tot ons, waardoor iemand als met een volle loop naar de schreef van de loopbaan spoort.
Zodat het geen gelovig mens is, die niet ten volle verzekerd is, dat God hem toegedaan is, en zo verzekerd is van zijn zaligheid, dat hij met een vertrouwen stoutmoediglijk durft roemen en pochen tegen de duivel en de dood, naar het voorbeeld van de apostel Paulus, Romeinen 8:3838 Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten.: Ik ben verzekerd (zegt hij) dat noch dood, noch level, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen ons zullen kunnen scheiden van de liefde Gods. En vers 1616 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.: De Geest Gods getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn.
Ja het toch, want David zegt in Psalm 31:2323 Terwijl ik in mijn angst dacht: ik ben verbannen uit uw oog - hebt Gij voorwaar mijn luide smekingen gehoord, toen ik tot U riep om hulp.: Ik zeide in mijn haasten, ik ben afgesneden van voor Uw ogen. En het gaat in de loop van dit tegenwoordige leven nooit zo goed met ons, dat wij van alle ziekte van het wantrouwen verlost zijnde, geheel van van het geloof worden. Maar het geloof heeft deze onzekerheid of ongerustheid niet uit zichzelf, maar uit onze zwakheid.
Daarom zeggen wij ook niet dat de uitverkorenen van dat zeker vertrouwen, hetwelk zij hebben op de barmhartigheid Gods, afvallen. Want dezelfde David zegt ook in Psalm 42:66 Wat buigt gij u neder, o mijn ziel, en zijt gij onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem nog loven, mijn Verlosser en mijn God!: Wat buigt gij u neder, o mijn ziel, en zijt onrustig in mij? Hoop op God. Want het geloof is als de palmboom, die zich tegen alle zware lasten opbeurt en verheft, en niet toelaat dat zij het vertrouwen van Gods barmhartigheid ontrukt zou worden. Daarom zegt Job in Job 13:1515 Wil Hij mij doden, ik blijf op Hem hopen; ja, mijn wandel wil ik voor Hem rechtvaardigen.: Zo God mij doodde, zou ik niet hopen? En Psalm 23:44 Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad, want Gij zijt bij mij; uw stok en uw staf, die vertroosten mij.: Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, ik zou geen kwaad vrezen, want gij zijt met mij.
Daar is derhalve niet in de weg, of de gelovigen worden tegelijk verschrikt, als zij haar ogen slaan op haar onwaardigheid en ijdelheid, en tegelijk zeer gerust en getroost, als zij overleggen in hun gemoed, Gods goedheid, waarheid en macht.
Gelijk als het geloof aanwast, naar de spreuk, vermeerder ons geloof, Lucas 17:55 En de apostelen zeiden tot de Here: Geef ons meer geloof., alzo kan het ook afnemen, en als een breuk lijden, zodat het soms door het onweer van verschillende verzoekingen gewankeld, verdonkert, overvallen, en verzwakt wordt. Ja het verstand wordt ook in de heilige mannen niet anders dan in de dronkaards en kinderen, verdwemmeld(?) en begraven; gelijk als in David, als hij overspel bedreef, en in Petrus, als hij Christus driemaal verzaakte; maar het wordt nochtans nimmermeer geheel, gans en gaar, of ten enemale uitgeschud of uitgeblust. Want het doel of vooropgezette oogmerk van onze verkiezing is zeker en gewis; zo is het dan nodig, dat de gave der volharding altijd zij bij het geloof, dat uit de verkiezing voortkomt. Want de genadegift (hieronder moet het geloof mede gerekend worden) en de roeping Gods zijn onberouwelijk, Romeinen 11:2929 Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.. En Christus heeft voorwaar de Vader niet minder gebeden voor de andere uitverkorenen, dat hun geloof nimmermeer zou ophouden, als hij voor het geloof van Petrus gebeden heeft, Lucas 22:3232 maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet zou bezwijken. En gij, als gij eenmaal tot bekering gekomen zijt, versterk dan uw broederen..
Bovendien zegt de apostel, Efezi</nowiki>ërs 1:1313 Maar de engel zeide tot hem: Wees niet bevreesd, Zacharias, want uw gebed is verhoord en uw vrouw Elisabet zal u een zoon baren en gij zult hem de naam Johannes geven., 14, dat wij, nadat wij geloofd hebben, verzegeld zijn door de Heilige Geest der beloften, en dat deze Geest het pand van onze erfenis is, totdat wij geheel bevrijd worden. En Filippenzen 1:66 Hiervan toch ben ik ten volle overtuigd, dat Hij, die in u een goed werk is begonnen, dit ten einde toe zal voortzetten, tot de dag van Christus Jezus.: Het goede werk dat God in de uitverkorenen begonnen heeft, dat zal hij ook voleindigen tot op de dag van Jezus Christus. Derhalve, alhoewel het geloof in de uitverkorenen klein en zwak is, zo kan het nochtans uit haar hart niet ten enemale weggenomen worden, overmits de Geest Gods hen een zeker ontwijfelbaar pand en zegel is van haar aanneming tot kinderen.
Ten laatste, aangemerkt het geloof van de uitverkorenen gesteld wordt tegen het tijdelijk geloof, zo volgt dan dat het altijd moet duren.
Ten aanzien van de voorwerpen, namelijk Christus, voor zoveel Hij ons voorgedragen wordt in het Woord en in de sacramenten, zal het geloof teniet worden, als wij Christus bij ons tegenwoordig in de hemelen zullen hebben, gelijk de apostel zegt, 1 Korintiërs 13:88 De liefde vergaat nimmermeer; maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben; tongen, zij zullen verstommen; kennis, zij zal afgedaan hebben., hetzij profetieën, zij zullen tenietgedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal tenietgedaan worden. Het geloof zal ons niet meer nuttig zijn als de dingen zullen volbracht en inderdaad volkomen in het werk gesteld zijn, die ons in dit leven voorgehouden worden om te geloven, en die wij nu hopen.
Maar zo wij toch absoluut of rondelijk (?) van Christus spreken, zonder aanzien te hebben op het Woord en de sacramenten. Zo zal het geloof, dat wij in hem geloven, of om bescheidenlijker te zeggen de zaak zelf, die met die naam genoemd wordt, als daar is de kennis en het aannemen van Christus, tot gene tijd ophouden, maar het zal in de hemelen uit het aanschouwen van Christus zelf, en niet meer uit de dienst van het Woord, volkomen worden; de kennis (zeg ik) zal niet vergaan, maar zal volmaakter worden, doch de wijze om kennis te verkrijgen, zal dan moeten wijken voor het aanschouwen van God zelf. Want dit is het hetwelk de apostel 'het volmaakte' noemt, 1 Korintiërs 13:1010 Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.: als het volmaakte zal gekomen zijn.
Ja het: Gemerkt meer en minder de species of gedaanten van de dingen niet veranderen, en het op Christus alleen ziet, en van Hem niet afwijkt, en het overzulks niet minder verwerft, zoveel belangt de verzoening met God, de vergeving van de zonden, en het eeuwige leven, als het allersterkste geloof, al is het schoon dat het zo vast niet gaat, en ook met minder vrucht. Daarom zegt Jesaja 42:33 Het geknakte riet zal hij niet verbreken en de kwijnende vlaspit zal hij niet uitdoven; naar waarheid zal hij het recht openbaren.: Christus zal het gekrookte riet niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal hij niet uitblussen: Dat is, Hij zal de zwakken barmhartigheid bewijzen, de struikelenden in het geloof versterken, en die met een klein vonkje van waarheid, hetwelk nu uitgaan wil, begaaft zijn, koesteren en onderhouden. Romeinen 14:11 Aanvaardt de zwakke in het geloof, maar niet om overwegingen te beoordelen./3: God neemt degenen die zwak is in het geloof aan. En 2 Korintiërs 12:99 En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid. Zeer gaarne zal ik dus in zwakheden nog meer roemen, opdat de kracht van Christus over mij kome.: Gods macht wordt in zwakheid volbracht.
Dat het in de uitverkorenen levend en krachtig is.
Ten eerste, uit genegenheden; ten tweede, uit de daden, die het geloof in de gelovigen voortbrengt. De affecten of genegenheden zijn, die in het hart van de gelovigen, uit het aannemen van Christus met al Zijn weldaden daar het geloof ontstoken worden.
De daden zijn, die uit de inwendige genegenheden uitbarsten, als godvruchtigheid, rechtvaardigheid, dankzegging, aanroeping, belijdenis, dat is, een oprechte en openlijke bekentenis van Christus, die daar geschiedt met het hart, de tong en het leven, vrede en eendracht met alle mensen in de Heere, goeddadigheid ook tegen al onze vijanden, en derhalve nieuwe gehoorzaamheid; want een goede boom draagt goede vruchten. Tenslotte een goed geweten, heilige zorg, getrouwheid en naarstigheid in zijn beroep, en een gemoed dat met het zijne tevreden is.
Dezelve zijn menigerlei, want:
Het doel is tweeërlei: Het eerste ten aanzien van ons, is de zaligheid van onze zielen, 1 Petrus 1:99 daar gij het einddoel des geloofs bereikt, dat is de zaligheid der zielen.: Verkrijgende het einde uws geloofs, namelijk de zaligheid der zielen, en het eeuwige leven. Het tweede ten aanzien van God, is de eer of heerlijkheid Gods.
Inwendig door het verstand van het vlees, door twijfelingen, die zo nu en dan in het gemoed van de menschen oprijzen uit de valse leringen, uit de loze trekken van de duivelen, ketterijen, uit de twisten van de leraren in de gemeente, trouweloosheid van de broederen, vrije toelating van de boevenstukken, voorspoed van de goddelozen, het klein getal van de gelovigen, uit de mismaaktheid en verdrukking van de gemeente, de afval van vele mensen van het geloof, uit de bekoringen, uit het lange uitstel van Gods beloftenissen, uit waarschuwing van Gods toorn en wanwaardigheid, uit het ginneken der spotters, die daar vragen: Waar is de belofte Zijner toekomst? 1 Petrus 3:44 maar de verborgen mens uws harten, met de onvergankelijke (tooi) van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is in het oog van God.: Welke dingen, zegt AugustinusAurelius Augustinus (354-430) geldt als de meest invloedrijke kerkvader van het Westen. Aanvankelijk sloot hij zich aan bij de manicheeën, later bij het neoplatonisme, maar op het gebed van zijn moeder en door de prediking van bisschop Ambrosius werd hij in 386 bekeerd tot het christelijk geloof. Bekend is vooral zijn 'Belijdenissen', waarin hij zijn eigen bekering beschrijft. Ook schreef hij belangrijke werken tegen ketterijen als het donatisme en het pelagianisme., God toelaat opdat degenen die dit horen en zien, beproefd worden, welk geloof zij bij God hebben.
Ten tweede, uitwendig, door het kruis, als het goed door het vuur; want het geduld onder het kruis vervoegd zijnde met de aanroeping van God en het verwachten van de verlossing, is als een onderzoeking van het geloof, of het waarachtig is of niet, als men in Job zien mag. Van deze beproeving spreekt Jacobus, 1:1212 Hun werd geopenbaard, dat zij niet zichzelf, maar u dienden met die dingen, welke u thans verkondigd zijn bij monde van hen, die door de heilige Geest, die van de hemel gezonden is, u het evangelie hebben gebracht, in welke dingen zelfs engelen begeren een blik te slaan.: Zalig is de man die verzoeking verdraagt, want als hij zal beproefd zijn, zal hij de kroon des levens ontvangen.
Het gebruik of de nuttigheid van het geloof
Alhoewel
De hoop en de liefde
Het geloof