Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:2

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
institutie:2 [06-09-2025 om 10.16 uur] ds. J.H. Zwartinstitutie:2 [07-09-2025 om 23.16 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 11: Regel 11:
 ==== 3. Wat bedoelt u met een concrete naam? ==== ==== 3. Wat bedoelt u met een concrete naam? ====
  
-[Concreet staat tegenover abstract. Waar een abstracte naam ziet op een afgezonderd deel van het geheel, bijvoorbeeld alleen op de goddelijke of alleen op de menselijke natuur van Christus, daar neemt een concrete naam de verschillende delen of naturen samen.] De naam 'Christus' duidt [dus niet op de goddelijke of op de menselijke natuur van Christus, maar op heel de persoon van] Christus als de Zoon van God. Ook de benaming 'Zoon van God' ziet niet alleen op zijn goddelijke //natuur//, maar op [heel] de //persoon// van de Zoon van God. Evenzo duidt de benaming 'Zoon des mensen' niet alleen op zijn //mensheid//, maar op de //persoon// van Christus. Anders is het dus met een abstracte naam. Die wijst wél op een afzonderlijke natuur, hetzij op de godheid, hetzij op de mensheid van Christus.+[Concreet staat tegenover abstract. Waar een abstracte naam ziet op een afgezonderd deel van het geheel, bijvoorbeeld alleen op de goddelijke of alleen op de menselijke natuur van Christus, daar neemt een concrete naam de verschillende delen of naturen samen.] De naam 'Christus' duidt [dus niet op de goddelijke of op de menselijke natuur van Christus, maar op heel de persoon van] Christus. Ook de benaming 'Zoon van God' ziet niet alleen op zijn goddelijke //natuur//, maar op [heel] zijn //persoon//. Evenzo duidt de benaming 'Zoon des mensen' niet alleen op de //mensheid//, maar op de //persoon// van Christus. Anders is het dus met een abstracte naam. Die wijst wél op een afzonderlijke natuur, hetzij op de godheid, hetzij op de mensheid van Christus.
  
 ==== 4. Welke dingen zijn vooral nodig om Jezus Christus te kennen? ==== ==== 4. Welke dingen zijn vooral nodig om Jezus Christus te kennen? ====
Regel 39: Regel 39:
   * Jesaja 9:5: "Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst".   * Jesaja 9:5: "Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst".
   * Jeremia 23:6: "In zijn dagen zal Juda behouden worden en Israël veilig wonen; en dit is zijn naam, waarmede men hem zal noemen: de Here onze gerechtigheid."   * Jeremia 23:6: "In zijn dagen zal Juda behouden worden en Israël veilig wonen; en dit is zijn naam, waarmede men hem zal noemen: de Here onze gerechtigheid."
-  * Judith 6:11 en verder noemt hem de Engel die aan de heilige vaderen verschenen is.+  * Judith 6////:11 en verder noemt hem de Engel die aan de heilige vaderen verschenen is.
   * De naam Jehova (Heere) in het Nieuwe Testament.   * De naam Jehova (Heere) in het Nieuwe Testament.
   * Matteüs 16:16: "Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God!"   * Matteüs 16:16: "Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God!"
Regel 206: Regel 206:
  
 Twee: Twee:
-  - De staat van zijn vernedering, waarin Hij vrijwillig de lasten,schande en kwellingen van onze zwakke natuur op Zich nam, en Zichzelf vernederde tot de dood aan het kruis, terwijl zijn godheid rustte, zoals Ireneüs zegt, opdat Hij gekruisigd kon worden en kon sterven.((*Filippenzen 2:7,8))+  - De staat van zijn vernedering, waarin Hij vrijwillig de lasten, schande en kwellingen van onze zwakke natuur op Zich nam, en Zichzelf vernederde tot de dood aan het kruis, terwijl zijn godheid rustte, zoals Ireneüs zegt, opdat Hij gekruisigd kon worden en kon sterven.((*Filippenzen 2:7,8))
   -  De staat van zijn verhoging, waarin zijn menselijke natuur na zijn dood niet de wezenlijke eigenschappen maar wel alle menselijke zwakheden heeft afgelegd. De menselijke natuur van Christus is tot de hoogste eer boven alle schepselen verheven en uitermate versierd, zonder te worden gelijkgesteld met zijn goddelijke natuur.   -  De staat van zijn verhoging, waarin zijn menselijke natuur na zijn dood niet de wezenlijke eigenschappen maar wel alle menselijke zwakheden heeft afgelegd. De menselijke natuur van Christus is tot de hoogste eer boven alle schepselen verheven en uitermate versierd, zonder te worden gelijkgesteld met zijn goddelijke natuur.
  
Regel 213: Regel 213:
 De ketterijen van: De ketterijen van:
   - Macedonius en Valentinus, die beweerden dat Christus een hemels lichaam met Zich meebracht uit de hemel. Apelles zou Hem een lichaam van lucht en 'sterrenvlees' hebben gegeven, dat door de maagd Maria heenging als water door een kanaal. Zoals ook de wederdopers menen.   - Macedonius en Valentinus, die beweerden dat Christus een hemels lichaam met Zich meebracht uit de hemel. Apelles zou Hem een lichaam van lucht en 'sterrenvlees' hebben gegeven, dat door de maagd Maria heenging als water door een kanaal. Zoals ook de wederdopers menen.
-  - De manicheeën, die Hem een denkbeeldig lichaam toeschreven.+  - De Manicheeën, die Hem een denkbeeldig lichaam toeschreven.
   - Appolinaris, die ontkende dat Christus een redelijke ziel had aangenomen en stelde dat zijn godheid de plaats daarvan innam.   - Appolinaris, die ontkende dat Christus een redelijke ziel had aangenomen en stelde dat zijn godheid de plaats daarvan innam.
   - Eunomius, die leerde dat Christus alleen mens was en slechts Gods Zoon genoemd werd door aanneming.   - Eunomius, die leerde dat Christus alleen mens was en slechts Gods Zoon genoemd werd door aanneming.
-  - De ebionieten, die zeiden dat Christus geboren was uit het zaad van een man. +  - De Ebionieten, die zeiden dat Christus geboren was uit het zaad van een man. 
-  - Nestorius, die leerde dat er in Christus niet alleen twee naturen maar ook twee personen zijn. En dat zijn godheid zijn mensheid bijstond door een soort samenvoeging of combinatie, maar niet door een persoonlijke vereniging. Daarom ontkende hij dat Maria //theotokos// (Godbaarster) was, en beweerde Hij dat door de joden alleen een mens [die] niet God [was] gekruisigd is.+  - Nestorius, die leerde dat er in Christus niet alleen twee naturen maar ook twee personen zijn. En dat zijn godheid zijn mensheid bijstond door een soort samenvoeging of combinatie, maar niet door een persoonlijke vereniging. Daarom ontkende hij dat Maria //theotokos// (Godbaarster) was, en beweerde hij dat door de joden alleen een mens [die] niet God [was] gekruisigd is.
   - Eutyches, wiens dwaling tegenovergesteld is aan de voorgaande, want hij leerde dat de menselijke natuur na de vereniging begiftigd was met de eigenschappen van de godheid.   - Eutyches, wiens dwaling tegenovergesteld is aan de voorgaande, want hij leerde dat de menselijke natuur na de vereniging begiftigd was met de eigenschappen van de godheid.
-  - De monothelieten [of één-wil-drijvers], die stelden dat er in Christus slechts één wil was. +  - De Monothelieten [of één-wil-drijvers], die stelden dat er in Christus slechts één wil was. 
-  - De ubiquitisten, die aan de mensheid van Christus de wezenlijke eigenschappen van de godheid toeschrijven, zoals de majesteit en alomtegenwoordigheid van de goddelijke natuur. Daarbij vergeten ze het gezegde: "Wie de eigenschappen wegneemt, neemt ook de natuur weg", en omgekeerd: "Wie de eigenschappen toeschrijft, schrijft ook de natuur toe". En als gesproken kan worden van een wezen [of een bepaalde natuur], dan ook van de wezenlijke eigenschappen die daarbij horen.+  - De Ubiquitisten, die aan de mensheid van Christus de wezenlijke eigenschappen van de godheid toeschrijven, zoals de majesteit en alomtegenwoordigheid van de goddelijke natuur. Daarbij vergeten ze het gezegde: "Wie de eigenschappen wegneemt, neemt ook de natuur weg", en omgekeerd: "Wie de eigenschappen toeschrijft, schrijft ook de natuur toe". En als gesproken kan worden van een wezen [of een bepaalde natuur], dan ook van de wezenlijke eigenschappen die daarbij horen.
  
 ===== Over het ambt van Christus ===== ===== Over het ambt van Christus =====
Regel 272: Regel 272:
  
 Ja, maar slechts om twee redenen: Ja, maar slechts om twee redenen:
-  - Omdat ze samen met de anderen Christus zijn toegeëigend en dus christenen zijn. +  - omdat ze samen met de anderen Christus zijn toegeëigend en dus christenen zijn. 
-  - Omdat ze het evangelie onderwijzen en de mensen daardoor als een levend offer opdragen aan God. Daarom verklaart Paulus dat hij priesterdienst verrichtte toen hij de heidenen door het evangelie opdroeg als een welgevallige offergave, geheiligd door de Heilige Geest.((*Romeinen 15:16))+  - omdat ze het evangelie onderwijzen en de mensen daardoor als een levend offer opdragen aan God. Daarom verklaart Paulus dat hij priesterdienst verrichtte toen hij de heidenen door het evangelie opdroeg als een welgevallige offergave, geheiligd door de Heilige Geest.((*Romeinen 15:16))
  
 Nergens echter wordt de priesternaam in het Nieuwe Testament specifiek toegeschreven aan de evangeliedienaren, want Christus heeft geen [gelijkwaardige] medewerkers in zijn priesterambt. Nergens echter wordt de priesternaam in het Nieuwe Testament specifiek toegeschreven aan de evangeliedienaren, want Christus heeft geen [gelijkwaardige] medewerkers in zijn priesterambt.
Regel 304: Regel 304:
 ==== 36. Wat zijn de weldaden of vruchten van dit genaderijk? ==== ==== 36. Wat zijn de weldaden of vruchten van dit genaderijk? ====
  
-Gerechtigheid, vrede en blijdschap in de Heilige Geest,((*Romeinen 14:17)) dat wil zeggen: vrede, vreugde, gelukzaligheid, licht en kennis van God. Deze dingen zijn hier [op aarde] begonnen, maar [straks] in de hemel of in het rijk der heerlijkheid volkomen. Hieruit blijkt dat dit koninkrijk niet werelds is, maar geestelijk, hemels en eeuwig.((*Daniël 2:44 *Lucas 1:33 *Johannes 18:36 *2 Korintiërs 11:4))+Gerechtigheid, vrede en blijdschap in de Heilige Geest,((*Romeinen 14:17)) dat wil zeggen: vrede, vreugde, gelukzaligheid, licht en kennis van God. Deze dingen zijn hier [op aarde] begonnen, maar in de hemel of in het rijk der heerlijkheid volkomen. Hieruit blijkt dat dit koninkrijk niet werelds is, maar geestelijk, hemels en eeuwig.((*Daniël 2:44 *Lucas 1:33 *Johannes 18:36 *2 Korintiërs 11:4))
  
 ==== 37. Hoeveel onderdelen kent het koninklijke ambt van Christus? ==== ==== 37. Hoeveel onderdelen kent het koninklijke ambt van Christus? ====
Regel 312: Regel 312:
   - De roeping geschiedt door het Woord van de waarheid en is tweeledig:   - De roeping geschiedt door het Woord van de waarheid en is tweeledig:
     - Met een algemene roeping Christus nodigt alle mensen in het algemeen tot het omhelzen van zijn evangelie. Daartoe heeft Hij de bediening van het Woord ingesteld.((*Matteüs 12:14))     - Met een algemene roeping Christus nodigt alle mensen in het algemeen tot het omhelzen van zijn evangelie. Daartoe heeft Hij de bediening van het Woord ingesteld.((*Matteüs 12:14))
-    - Met een bijzondere roeping roept en verlicht Hij zijn uitverkorenen tot kennis van Hemzelf. Dit doet Hij door de dienst van zijn dienaren en door de inwendige kracht[werking] van zijn Geest.+    - Met een bijzondere roeping roept en verlicht Hij zijn uitverkorenen tot kennis van Hemzelf. Dit doet Hij door de dienst van zijn dienaren en door de inwendige kracht [werking] van zijn Geest.
   - Het andere deel van zijn koningsambt is het oordeel, dat Hij op tweede manieren uitoefent:   - Het andere deel van zijn koningsambt is het oordeel, dat Hij op tweede manieren uitoefent:
     - In dit leven:     - In dit leven:


Paginahulpmiddelen