Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:2 [06-09-2025 om 10.16 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:2 [07-09-2025 om 23.16 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 11: | Regel 11: | ||
==== 3. Wat bedoelt u met een concrete naam? ==== | ==== 3. Wat bedoelt u met een concrete naam? ==== | ||
- | [Concreet staat tegenover abstract. Waar een abstracte naam ziet op een afgezonderd deel van het geheel, bijvoorbeeld alleen op de goddelijke of alleen op de menselijke natuur van Christus, daar neemt een concrete naam de verschillende delen of naturen samen.] De naam ' | + | [Concreet staat tegenover abstract. Waar een abstracte naam ziet op een afgezonderd deel van het geheel, bijvoorbeeld alleen op de goddelijke of alleen op de menselijke natuur van Christus, daar neemt een concrete naam de verschillende delen of naturen samen.] De naam ' |
==== 4. Welke dingen zijn vooral nodig om Jezus Christus te kennen? ==== | ==== 4. Welke dingen zijn vooral nodig om Jezus Christus te kennen? ==== | ||
Regel 39: | Regel 39: | ||
* Jesaja 9:5: "Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst" | * Jesaja 9:5: "Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst" | ||
* Jeremia 23:6: "In zijn dagen zal Juda behouden worden en Israël veilig wonen; en dit is zijn naam, waarmede men hem zal noemen: de Here onze gerechtigheid." | * Jeremia 23:6: "In zijn dagen zal Juda behouden worden en Israël veilig wonen; en dit is zijn naam, waarmede men hem zal noemen: de Here onze gerechtigheid." | ||
- | * Judith 6:11 en verder noemt hem de Engel die aan de heilige vaderen verschenen is. | + | * Judith 6////:11 en verder noemt hem de Engel die aan de heilige vaderen verschenen is. |
* De naam Jehova (Heere) in het Nieuwe Testament. | * De naam Jehova (Heere) in het Nieuwe Testament. | ||
* Matteüs 16:16: "Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God!" | * Matteüs 16:16: "Simon Petrus antwoordde en zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God!" | ||
Regel 206: | Regel 206: | ||
Twee: | Twee: | ||
- | - De staat van zijn vernedering, | + | - De staat van zijn vernedering, |
- De staat van zijn verhoging, waarin zijn menselijke natuur na zijn dood niet de wezenlijke eigenschappen maar wel alle menselijke zwakheden heeft afgelegd. De menselijke natuur van Christus is tot de hoogste eer boven alle schepselen verheven en uitermate versierd, zonder te worden gelijkgesteld met zijn goddelijke natuur. | - De staat van zijn verhoging, waarin zijn menselijke natuur na zijn dood niet de wezenlijke eigenschappen maar wel alle menselijke zwakheden heeft afgelegd. De menselijke natuur van Christus is tot de hoogste eer boven alle schepselen verheven en uitermate versierd, zonder te worden gelijkgesteld met zijn goddelijke natuur. | ||
Regel 213: | Regel 213: | ||
De ketterijen van: | De ketterijen van: | ||
- Macedonius en Valentinus, die beweerden dat Christus een hemels lichaam met Zich meebracht uit de hemel. Apelles zou Hem een lichaam van lucht en ' | - Macedonius en Valentinus, die beweerden dat Christus een hemels lichaam met Zich meebracht uit de hemel. Apelles zou Hem een lichaam van lucht en ' | ||
- | - De manicheeën, die Hem een denkbeeldig lichaam toeschreven. | + | - De Manicheeën, die Hem een denkbeeldig lichaam toeschreven. |
- Appolinaris, | - Appolinaris, | ||
- Eunomius, die leerde dat Christus alleen mens was en slechts Gods Zoon genoemd werd door aanneming. | - Eunomius, die leerde dat Christus alleen mens was en slechts Gods Zoon genoemd werd door aanneming. | ||
- | - De ebionieten, die zeiden dat Christus geboren was uit het zaad van een man. | + | - De Ebionieten, die zeiden dat Christus geboren was uit het zaad van een man. |
- | - Nestorius, die leerde dat er in Christus niet alleen twee naturen maar ook twee personen zijn. En dat zijn godheid zijn mensheid bijstond door een soort samenvoeging of combinatie, maar niet door een persoonlijke vereniging. Daarom ontkende hij dat Maria // | + | - Nestorius, die leerde dat er in Christus niet alleen twee naturen maar ook twee personen zijn. En dat zijn godheid zijn mensheid bijstond door een soort samenvoeging of combinatie, maar niet door een persoonlijke vereniging. Daarom ontkende hij dat Maria // |
- Eutyches, wiens dwaling tegenovergesteld is aan de voorgaande, want hij leerde dat de menselijke natuur na de vereniging begiftigd was met de eigenschappen van de godheid. | - Eutyches, wiens dwaling tegenovergesteld is aan de voorgaande, want hij leerde dat de menselijke natuur na de vereniging begiftigd was met de eigenschappen van de godheid. | ||
- | - De monothelieten | + | - De Monothelieten |
- | - De ubiquitisten, die aan de mensheid van Christus de wezenlijke eigenschappen van de godheid toeschrijven, | + | - De Ubiquitisten, die aan de mensheid van Christus de wezenlijke eigenschappen van de godheid toeschrijven, |
===== Over het ambt van Christus ===== | ===== Over het ambt van Christus ===== | ||
Regel 272: | Regel 272: | ||
Ja, maar slechts om twee redenen: | Ja, maar slechts om twee redenen: | ||
- | - Omdat ze samen met de anderen Christus zijn toegeëigend en dus christenen zijn. | + | - omdat ze samen met de anderen Christus zijn toegeëigend en dus christenen zijn. |
- | - Omdat ze het evangelie onderwijzen en de mensen daardoor als een levend offer opdragen aan God. Daarom verklaart Paulus dat hij priesterdienst verrichtte toen hij de heidenen door het evangelie opdroeg als een welgevallige offergave, geheiligd door de Heilige Geest.((*Romeinen 15:16)) | + | - omdat ze het evangelie onderwijzen en de mensen daardoor als een levend offer opdragen aan God. Daarom verklaart Paulus dat hij priesterdienst verrichtte toen hij de heidenen door het evangelie opdroeg als een welgevallige offergave, geheiligd door de Heilige Geest.((*Romeinen 15:16)) |
Nergens echter wordt de priesternaam in het Nieuwe Testament specifiek toegeschreven aan de evangeliedienaren, | Nergens echter wordt de priesternaam in het Nieuwe Testament specifiek toegeschreven aan de evangeliedienaren, | ||
Regel 304: | Regel 304: | ||
==== 36. Wat zijn de weldaden of vruchten van dit genaderijk? ==== | ==== 36. Wat zijn de weldaden of vruchten van dit genaderijk? ==== | ||
- | Gerechtigheid, | + | Gerechtigheid, |
==== 37. Hoeveel onderdelen kent het koninklijke ambt van Christus? ==== | ==== 37. Hoeveel onderdelen kent het koninklijke ambt van Christus? ==== | ||
Regel 312: | Regel 312: | ||
- De roeping geschiedt door het Woord van de waarheid en is tweeledig: | - De roeping geschiedt door het Woord van de waarheid en is tweeledig: | ||
- Met een algemene roeping Christus nodigt alle mensen in het algemeen tot het omhelzen van zijn evangelie. Daartoe heeft Hij de bediening van het Woord ingesteld.((*Matteüs 12:14)) | - Met een algemene roeping Christus nodigt alle mensen in het algemeen tot het omhelzen van zijn evangelie. Daartoe heeft Hij de bediening van het Woord ingesteld.((*Matteüs 12:14)) | ||
- | - Met een bijzondere roeping roept en verlicht Hij zijn uitverkorenen tot kennis van Hemzelf. Dit doet Hij door de dienst van zijn dienaren en door de inwendige kracht[werking] van zijn Geest. | + | - Met een bijzondere roeping roept en verlicht Hij zijn uitverkorenen tot kennis van Hemzelf. Dit doet Hij door de dienst van zijn dienaren en door de inwendige kracht [werking] van zijn Geest. |
- Het andere deel van zijn koningsambt is het oordeel, dat Hij op tweede manieren uitoefent: | - Het andere deel van zijn koningsambt is het oordeel, dat Hij op tweede manieren uitoefent: | ||
- In dit leven: | - In dit leven: |