Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:33 [06-07-2020 om 22.50 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:33 [16-09-2020 om 15.28 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== | + | ====== De christelijke vrijheid ====== |
==== 1. Wat verstaan we onder de christelijke vrijheid? ==== | ==== 1. Wat verstaan we onder de christelijke vrijheid? ==== | ||
Regel 26: | Regel 26: | ||
De voornaamste werkende oorzaak is God, de verdienstelijke oorzaak is Christus alleen, die ons vrijmaakt, zoals in Johannes 8:36 uitdrukkelijk gezegd wordt: " | De voornaamste werkende oorzaak is God, de verdienstelijke oorzaak is Christus alleen, die ons vrijmaakt, zoals in Johannes 8:36 uitdrukkelijk gezegd wordt: " | ||
- | - de waarheid of het evangelie, waardoor deze vrijheid aangeboden en opgedragen wordt. Jeremia 34:15???: "Ziet ik…vrijheid". En Johannes 8:32: "En gij zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken." | + | - de waarheid of het evangelie, waardoor deze vrijheid aangeboden en opgedragen wordt. Jeremia 34:17: "Zie, Ik kondig voor u een vrijlating af". En Johannes 8:32: "En gij zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken." |
- | - het geloof, waardoor deze vrijheid aangenomen wordt.((*Romeinen 5:2)) | + | - het geloof, waardoor deze vrijheid aangenomen wordt.((*Romeinen 5:2)) |
Het onderwerp zijn alle gelovigen, hetzij Griek of Jood, hetzij man of vrouw, hetzij dienstbare of vrije.((*1 Korintiërs 7:22 *Galaten 3:28)) Wat de vorm van deze geestelijke vrijheid betreft: men ziet haar niet, zij is verborgen. Als de zielen van de gelovigen besprengt en afgewassen worden door het bloed van de Zoon van God, en door de Heilige Geest herschapen, en de gewetens door het geloof gereinigd worden van de dode werken, om de levendige God te dienen.((*Hebreeën 9:14)) Daarom heeft deze vrijheid, waar ze ook is, deze bijvoegselen: | Het onderwerp zijn alle gelovigen, hetzij Griek of Jood, hetzij man of vrouw, hetzij dienstbare of vrije.((*1 Korintiërs 7:22 *Galaten 3:28)) Wat de vorm van deze geestelijke vrijheid betreft: men ziet haar niet, zij is verborgen. Als de zielen van de gelovigen besprengt en afgewassen worden door het bloed van de Zoon van God, en door de Heilige Geest herschapen, en de gewetens door het geloof gereinigd worden van de dode werken, om de levendige God te dienen.((*Hebreeën 9:14)) Daarom heeft deze vrijheid, waar ze ook is, deze bijvoegselen: | ||
Regel 33: | Regel 33: | ||
==== 5. Waarin bestaat deze vrijheid? ==== | ==== 5. Waarin bestaat deze vrijheid? ==== | ||
- | In de bevrijding of vrijheid van de zonde en de dood, die geschiedt door de vergeving der zonde, opdat ze niet wordt toegerekend, | + | In de bevrijding of vrijheid van de zonde en de dood, die geschiedt door de vergeving der zonde, opdat ze niet wordt toegerekend, |
==== 6. Hoe worden wij gezegd van zonden bevrijd en verlost te zijn, als deze altijd in ons wonen, en Johannes in 1 Johannes 1:8 verzekert: " | ==== 6. Hoe worden wij gezegd van zonden bevrijd en verlost te zijn, als deze altijd in ons wonen, en Johannes in 1 Johannes 1:8 verzekert: " | ||
- | Men moet onderscheid maken tussen de heersende zonde en de verheerste. Zo ook tussen de materie van de zonde en de vorm, want wij zijn verlost en vrijgemaakt van de heerschappij der inwonende zonde. Ook van de vorm of schuldt daarvan. Daarom wordt in 1 Johannes 3:6 gezegd: "Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet", te weten: met een lust, gehoorzamend, | + | Men moet onderscheid maken tussen de heersende zonde en de verheerste. Zo ook tussen de materie van de zonde en de vorm, want wij zijn verlost en vrijgemaakt van de heerschappij der inwonende zonde. Ook van de vorm of schuldt daarvan. Daarom wordt in 1 Johannes 3:6 gezegd: "Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet", te weten: met een lust, gehoorzamend, |
==== 7. Wat is het nut van dit onderdeel van de leer? ==== | ==== 7. Wat is het nut van dit onderdeel van de leer? ==== | ||
Regel 44: | Regel 44: | ||
- vertroosting, | - vertroosting, | ||
- | - onderwijzing, | + | - onderwijzing, |
==== 8. Wat is het tweede deel? ==== | ==== 8. Wat is het tweede deel? ==== | ||
Regel 50: | Regel 50: | ||
De bevrijding van de wet der zeden. En dat niet voor wat betreft de gehoorzaamheid, | De bevrijding van de wet der zeden. En dat niet voor wat betreft de gehoorzaamheid, | ||
- | Ten andere van de verbinding tot de straf en derhalve van de bekommernis, | + | Ten andere van de verbinding tot de straf en derhalve van de bekommernis, |
- | ==== 9. Waarom worden wij door Christus niet evengoed verlost van de eerste als van de tweede dood, aangezien ze beiden het loon op de zonde zijn, voortkomend uit de toedreiging van God in Genesis 2:17: "Ten dage...zult gij de dood sterven"? | + | ==== 9. Waarom worden wij door Christus niet evengoed verlost van de eerste als van de tweede dood, aangezien ze beiden het loon op de zonde zijn, voortkomend uit de toedreiging van God in Genesis 2:17: "ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker |
- Omdat het rijk van Christus niet van deze wereld is.((*Johannes 18:36)) | - Omdat het rijk van Christus niet van deze wereld is.((*Johannes 18:36)) | ||
- | - Hoewel Hij de eerste dood niet heeft weggenomen, heeft Hij haar conditie en stand voor de gelovigen veranderd, in dier voege dat ze nu is een uitblussing van de overblijfselen van de zonde, en een deur tot het eeuwige leven, naar de regel van Romeinen 8:28: "Degenen die God liefhebben…alle dingen | + | - Hoewel Hij de eerste dood niet heeft weggenomen, heeft Hij haar conditie en stand voor de gelovigen veranderd, in dier voege dat ze nu is een uitblussing van de overblijfselen van de zonde, en een deur tot het eeuwige leven, naar de regel van Romeinen 8:28: "dat [God] alle dingen |
- | - Men moet onderscheiden tussen de tijden van het Koninkrijk van CHristus | + | - Men moet onderscheiden tussen de tijden van het Koninkrijk van Christus |
- Om de oefening van het geloof, de hoop, de aanroeping en de werken der liefde van de gelovigen in hun uiterste. | - Om de oefening van het geloof, de hoop, de aanroeping en de werken der liefde van de gelovigen in hun uiterste. | ||
- Omdat de dood van het lichaam naar het woord van Paulus in 1 Korintiërs 15:26 "de laatste vijand" | - Omdat de dood van het lichaam naar het woord van Paulus in 1 Korintiërs 15:26 "de laatste vijand" | ||
Regel 66: | Regel 66: | ||
==== 11. Wat is het derde deel van de christelijke vrijheid? ==== | ==== 11. Wat is het derde deel van de christelijke vrijheid? ==== | ||
- | De schenking van de Heilige Geest, die een onzienlijke en inwendige verzegeling is van de voorgaande delen. Romeinen 8:15,16,18: "Gij hebt niet ontvangen…Abba, Vader" | + | De schenking van de Heilige Geest, die een onzienlijke en inwendige verzegeling is van de voorgaande delen. |
==== 12. Wat is het vierde deel van de christelijke vrijheid? ==== | ==== 12. Wat is het vierde deel van de christelijke vrijheid? ==== | ||
- | De bevrijding van de ceremoniële wet, en meer nog van de menselijke tradities, instellingen en waandiensten, | + | De bevrijding van de ceremoniële wet, en meer nog van de menselijke tradities, instellingen en waandiensten, |
+ | |||
+ | - de offers en sacramenten die God het Joodse volk belast en bevolen heeft, die omdat het voorbeelden en schaduwen van de waarheid geweest zijn moesten ophouden wanneer de waarheid geopenbaard werd, als dingen die vervuld zijn en hun einde waartoe zij ingesteld zijn verkregen hebben, zoals de apostel het doorlopend leert in de gehele brief aan de Hebreeën, waarvan men deze regel wel moet onthouden: alle Mozaïsche ceremoniën buiten, binnen en na Christus geopenbaard in het vlees, zijn te niet gedaan, zodat degene die ze zal willen onderhouden, | ||
+ | - de noodzaak om enige wetse geboden aangaande de middelmatige dingen te onderhouden, | ||
==== 13. Wat zijn middelmatige dingen? ==== | ==== 13. Wat zijn middelmatige dingen? ==== | ||
Regel 80: | Regel 83: | ||
Nee, men moet daarin de volgende voorzichtigheden waarnemen: | Nee, men moet daarin de volgende voorzichtigheden waarnemen: | ||
- | - Aangaande het geloof, dat wij namelijk niets zullen doen of bij de hand nemen met een twijfelend geweten, die ons in achterdenken zou mogen brengen, of wij dat wel zouden mogen gebruiken of doen met een goed geweten of niet. Maar dat wij uit het Woord van God verzekerd zijn wat ons toegelaten, wat geboden en wat verboden is, naar luidt van Romeinen 14:5. Een ieder zij ten volle verzekerd in zijn eigen gemoed. En vers 14: "Geen ding is onrein…die is het onrein". En vers 22 en 23: "Zalig is hij, … dat hij voor goed houdt". | + | - Aangaande het geloof, dat wij namelijk niets zullen doen of bij de hand nemen met een twijfelend geweten, die ons in achterdenken zou mogen brengen, of wij dat wel zouden mogen gebruiken of doen met een goed geweten of niet. Maar dat wij uit het Woord van God verzekerd zijn wat ons toegelaten, wat geboden en wat verboden is, naar luidt van Romeinen 14:5: " |
- | - In het gebruik der middelmatige dingen worden drieërlei soorten van mensen aangemerkt. Want sommige zijn zwak in het geloof, dat wil zeggen: niet zo geoefend in de leer van het geloof, en zij kennen de christelijke vrijheid niet. Sommigen zijn hardnekkig en moedwillig, en sommign sterk die de christelijke vrijheid weten. Zoveel de eerste aangaat, men moet zich wel wachten en toetsen dat men die dingen die wij uit Gods Woord geleerd hebben middelmatig te zijn, niet gebruikt of tot wellustigheid of roekeloos of op een verkeerd moment, met ergernis van onze evennaasten, | + | - In het gebruik der middelmatige dingen worden drieërlei soorten van mensen aangemerkt. Want sommige zijn zwak in het geloof, dat wil zeggen: niet zo geoefend in de leer van het geloof, en zij kennen de christelijke vrijheid niet. Sommigen zijn hardnekkig en moedwillig, en sommign sterk die de christelijke vrijheid weten. Zoveel de eerste aangaat, men moet zich wel wachten en toetsen dat men die dingen die wij uit Gods Woord geleerd hebben middelmatig te zijn, niet gebruikt of tot wellustigheid of roekeloos of op een verkeerd moment, met ergernis van onze evennaasten, |
- | - Maar tot de tweede soort mensen behoort deze regel, de moedwillige, | + | - Maar tot de tweede soort mensen behoort deze regel, de moedwillige, |
- | - Wij moeten onze vrijheid niet …??? of verzuimen en nalaten, maar gebruiken tot stichting en bevestiging van degenen die nu sterk zijn, en in het Woord wel onderwezen. Zo schrijft Paulus in Galaten 2:11 dat hij Petrus | + | - Wij moeten onze vrijheid niet …??? of verzuimen en nalaten, maar gebruiken tot stichting en bevestiging van degenen die nu sterk zijn, en in het Woord wel onderwezen. Zo schrijft Paulus in Galaten 2:11 dat hij Petrus |
- De onwetende en zwakken behoren niet waanweerdelijk??? | - De onwetende en zwakken behoren niet waanweerdelijk??? | ||
==== 15. Wat te denken van de menselijke tradities die niet door God zijn ingesteld? ==== | ==== 15. Wat te denken van de menselijke tradities die niet door God zijn ingesteld? ==== | ||
- | Zo veel de godsdienst aangaat, moet men alleen letten op het geschreven Woord van God, en niet op menselijke instellingen, | + | Zo veel de godsdienst aangaat, moet men alleen letten op het geschreven Woord van God, en niet op menselijke instellingen, |
==== 16. Maar houdt Christus de tradities, instellingen of wanen die tegen het Woord van God strijden niet voor goed, als Hij in Matteüs 23:2 zegt: "De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben zich gezet op de stoel van Mozes"? | ==== 16. Maar houdt Christus de tradities, instellingen of wanen die tegen het Woord van God strijden niet voor goed, als Hij in Matteüs 23:2 zegt: "De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben zich gezet op de stoel van Mozes"? | ||
- | Geenszins, maar de instellingen en bedieningen van Mozes, die van God bevolen waren, want hierin moet men ze horen, hoe verkeerd ze in hun andere dingen ook waren. Dit geeft ook te kennen de gelijkenis van de stoel, daar ze als leraars van de wet van Mozes op zaten. En die hier beveelt dat men de Farizeeën horen zal, zo ze uit Mozes leren, die vermaant elders zijn discipelen dat de zich zouden wachten van hun zuurdesem.((*Matteüs 16:6)) Zo moet ook het woord van Lucas 10:16: "Wie u hoort…hoort mij" niet getrokken worden tot de wanen die met het evangelie strijden. | + | Geenszins, maar de instellingen en bedieningen van Mozes, die van God bevolen waren, want hierin moet men ze horen, hoe verkeerd ze in hun andere dingen ook waren. Dit geeft ook te kennen de gelijkenis van de stoel, daar ze als leraars van de wet van Mozes op zaten. En die hier beveelt dat men de Farizeeën horen zal, zo ze uit Mozes leren, die vermaant elders zijn discipelen dat de zich zouden wachten van hun zuurdesem.((*Matteüs 16:6)) Zo moet ook het woord van Lucas 10:16 (" |
==== 17. Wat te denken van de goede bedoeling of mening, zoals ze dat noemen? ==== | ==== 17. Wat te denken van de goede bedoeling of mening, zoals ze dat noemen? ==== | ||
- | Dat het geen goede mening is, die iets bovenmate, tegen Gods Woord, alleen uit menselijk vernuft, in de dienst van God instelt. "Gij zult niet…een ieder wat in zijn ogen recht is, maar houdt alle geboden…heden gebied" (Deuteronomium 11:8 en 12:8). | + | Dat het geen goede mening is, die iets bovenmate, tegen Gods Woord, alleen uit menselijk vernuft, in de dienst van God instelt. "Gij zult geenszins doen wat wij hier thans doen: ieder geheel naar eigen goeddunken" |
==== 18. Aangezien Paulus in Romeinen 13:5 beveelt dat men de overheid zal gehoorzamen, | ==== 18. Aangezien Paulus in Romeinen 13:5 beveelt dat men de overheid zal gehoorzamen, | ||
Regel 109: | Regel 112: | ||
- Dat wij Gods gaven met een gerust geweten gebruiken, daartoe dat ze ons van Hem gegeven zijn, zo nochtans dat wij dit gebruik matigen naar de stichting van onze naasten. | - Dat wij Gods gaven met een gerust geweten gebruiken, daartoe dat ze ons van Hem gegeven zijn, zo nochtans dat wij dit gebruik matigen naar de stichting van onze naasten. | ||
- | - Dat wij weten dat ons geweten vrij is van de macht van alle mensen. 1 Korintiërs | + | - Dat wij weten dat ons geweten vrij is van de macht van alle mensen. |
- | - Dat wij onze broeders, die nog zwak zijn, niet veroordelen, | + | - Dat wij onze broeders, die nog zwak zijn, niet veroordelen, |
- Dat wij God en niet de schepselen dienen, met oprechte, dat is geestelijke godsdiensten, | - Dat wij God en niet de schepselen dienen, met oprechte, dat is geestelijke godsdiensten, | ||
- | ==== 21. Welke dingen | + | ==== 21. Welke dingen |
+ | |||
+ | Deze dingen niet: | ||
+ | |||
+ | - de lichamelijke dienstbaarheid, | ||
+ | - de dienstbaarheid van de geest tot God; | ||
+ | - de dienstbaarheid van het lichaam tot de geest.((*1 Korintiërs 9:27)). | ||
- | Niet de lichamelijke dienstbaarheid, | + | Maar de volgende dingen |
- de dienstbaarheid van de zonde, de dwaling, de blindheid van de wet, en de menselijke instellingen; | - de dienstbaarheid van de zonde, de dwaling, de blindheid van de wet, en de menselijke instellingen; | ||
Regel 121: | Regel 130: | ||
- de leer van de stoïcijnen, | - de leer van de stoïcijnen, | ||
- de strikken van de menselijke wetten en tradities of instellingen, | - de strikken van de menselijke wetten en tradities of instellingen, | ||
- | - de dwalingen van degenen die zich beroemen, dat ze door de verkondiging van het Evangelie van alle lichamelijke schulden en plichten bevrijd en verlost zijn, en daarom hun heren, meesters, schuldheren en overheden niet bewijzen wat zij hen schuldig zijn. Zo ook die van de libertijnen, | + | - de dwalingen van degenen die zich beroemen, dat ze door de verkondiging van het Evangelie van alle lichamelijke schulden en plichten bevrijd en verlost zijn, en daarom hun heren, meesters, schuldheren en overheden niet bewijzen wat zij hen schuldig zijn. Zo ook die van de libertijnen, |
- die van de chiliasten, die zeggen dat het gebied van de heiligen duizend jaar voor de jongste dag in de wereld duren zal; | - die van de chiliasten, die zeggen dat het gebied van de heiligen duizend jaar voor de jongste dag in de wereld duren zal; | ||
- | - de dwalingen van de wederdopers, | + | - de dwalingen van de wederdopers, |
- de roekeloosheid van degenen die de middelmatige dingen te onpas of onmatig of zonder onderscheid misbruiken, en geen acht slaan op de zwakken maar hen onbedachtzaam ergeren.((*Romeinen 14:15,16 *1 Korintiërs 6:12 *1 Korintiërs 10:23 *2 Korintiërs 11:12)) | - de roekeloosheid van degenen die de middelmatige dingen te onpas of onmatig of zonder onderscheid misbruiken, en geen acht slaan op de zwakken maar hen onbedachtzaam ergeren.((*Romeinen 14:15,16 *1 Korintiërs 6:12 *1 Korintiërs 10:23 *2 Korintiërs 11:12)) | ||