Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:33 [26-09-2025 om 11.36 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:33 [29-09-2025 om 20.22 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 3: | Regel 3: | ||
==== 1. Wat verstaan we onder de christelijke vrijheid? ==== | ==== 1. Wat verstaan we onder de christelijke vrijheid? ==== | ||
- | Geen ongebondenheid of zomaar wat vrijheid in het algemeen, maar een vrijheid die beperkt is tot een bepaalde soort en tot zekere gradaties. Want het bijvoeglijk naamwoord ' | + | Geen ongebondenheid of zomaar wat vrijheid in het algemeen, maar een vrijheid die beperkt is tot een bepaalde soort en tot zekere gradaties. Want het bijvoeglijk naamwoord ' |
Als we het verder hebben over de christelijke vrijheid, is nog te onderscheiden tussen de vrijheid van de wil, waarover wij gesproken hebben in het hoofdstuk over de vrije wil, en de vrijheid van de persoon, waarover wij hier zullen handelen. | Als we het verder hebben over de christelijke vrijheid, is nog te onderscheiden tussen de vrijheid van de wil, waarover wij gesproken hebben in het hoofdstuk over de vrije wil, en de vrijheid van de persoon, waarover wij hier zullen handelen. | ||
Regel 9: | Regel 9: | ||
In het Grieks wordt deze vrijheid // | In het Grieks wordt deze vrijheid // | ||
- | ==== 2. Hoeveel soorten | + | ==== 2. Hoeveel soorten persoonlijke vrijheid zijn er? ==== |
- | Paulus stelt twee soorten | + | Paulus stelt twee soorten vast, van elkaar onderscheiden in gradatie: |
- | - De vrijheid van onze verlossing, door de betaling van Christus' | + | - De [nu al aanwezige] |
- | - De [toekomstige] vrijheid, die ons zal stellen in de volle en volmaakte vrijheid. Dit betreft "de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods" (Romeinen 8:21) en "de verlossing van ons lichaam" | + | - De [toekomstige] vrijheid die ons zal stellen in de volle en volmaakte vrijheid. Dit betreft "de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods" (Romeinen 8:21) en "de verlossing van ons lichaam" |
De eerste soort zouden we een // | De eerste soort zouden we een // | ||
Regel 66: | Regel 66: | ||
Vervolgens van de verplichting tot straf, en dus van bezorgdheid en angst voor Gods toorn en de vervloeking, | Vervolgens van de verplichting tot straf, en dus van bezorgdheid en angst voor Gods toorn en de vervloeking, | ||
- | ==== 9. Waarom | + | ==== 9. Waarom |
- Omdat het Koninkrijk van Christus niet van deze wereld is.((*Johannes 18:36)) | - Omdat het Koninkrijk van Christus niet van deze wereld is.((*Johannes 18:36)) | ||
- Hoewel Hij de eerste dood niet heeft weggenomen, heeft Hij toch de toestand ervan voor de gelovigen veranderd, in die zin dat ze nu een uitroeiing is van de overblijfselen van de zonde, en een deur tot het eeuwige leven. En dat naar de regel van Romeinen 8:28: "dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben" | - Hoewel Hij de eerste dood niet heeft weggenomen, heeft Hij toch de toestand ervan voor de gelovigen veranderd, in die zin dat ze nu een uitroeiing is van de overblijfselen van de zonde, en een deur tot het eeuwige leven. En dat naar de regel van Romeinen 8:28: "dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben" | ||
- | - We moeten onderscheiden tussen de tijden van het Koninkrijk van Christus van de genade en de heerlijkheid, en de tijden | + | - We moeten onderscheiden tussen de verschillende |
- | - Om de oefening van het geloof, de hoop, de aanroeping en de werken der liefde | + | - Vanwege |
- | - Omdat de dood van het lichaam naar het woord van Paulus in 1 Korintiërs 15:26 "de laatste vijand" | + | - Omdat de dood van het lichaam naar het woord van Paulus in 1 Korintiërs 15:26 "de laatste vijand" |
==== 10. Wat is de vrucht van deze vrijheid? ==== | ==== 10. Wat is de vrucht van deze vrijheid? ==== | ||
- | Dat de gelovigen een gerust | + | Dat de gelovigen een gerustgesteld |
- | ==== 11. Wat is het derde deel van de christelijke vrijheid? ==== | + | ==== 11. Wat is het derde onderdeel |
- | De schenking van de Heilige Geest, die een onzienlijke | + | De schenking van de Heilige Geest, die de onzichtbare |
+ | Diezelfde [Geest] | ||
- | ==== 12. Wat is het vierde | + | ==== 12. Wat is het vierde |
- | De bevrijding van de ceremoniële wet, en meer nog van de menselijke tradities, instellingen en waandiensten, | + | De bevrijding van de Mozaïsche riten, oftewel |
- | - de offers en sacramenten die God het Joodse volk belast | + | - de offers en sacramenten die God aan het Joodse volk had toevertrouwd. Omdat dit voorafbeeldingen |
- | - de noodzaak om enige wetse geboden | + | - de noodzaak om bepaalde wettische voorschriften |
- | ==== 13. Wat zijn middelmatige | + | ==== 13. Wat zijn middelmatige |
- | Basilius noemt ze dingen die geoorloofd zijn, en in ons macht en goeddunken | + | Basilius noemt ze dingen die geoorloofd zijn, waarvan het gebruik |
+ | Middelmatige zaken zijn dingen of handelingen | ||
+ | Want middelmatige zaken zijn niet die dingen, die uitdrukkelijk | ||
- | ==== 14. Mag men de middelmatige | + | ==== 14. Mogen we middelmatige |
- | Nee, men moet daarin de volgende | + | Nee, hierbij moeten bepaalde |
- | - Aangaande | + | - Ten aanzien van het geloof: wij mogen niets doen of ter hand nemen met een twijfelend geweten, dat een knagend gevoel van onrecht veroorzaakt omdat we niet zeker weten of iets ons geoorloofd is of niet. We moeten |
- | - In het gebruik | + | - Ten aanzien van het gebruik van onverschillige zaken: we moeten drie soorten |
- | - Maar tot de tweede soort mensen | + | - zwakken |
- | - Wij moeten onze vrijheid niet …??? | + | - koppige |
- | - De onwetende | + | - Onze vrijheid |
+ | - Onwetenden | ||
- | ==== 15. Wat te denken van de menselijke tradities die niet door God zijn ingesteld? ==== | + | ==== 15. Wat te denken van menselijke tradities, die niet door God zijn ingesteld? ==== |
- | Zo veel de godsdienst | + | Wat de godsdienst |
+ | * Matteüs 16:6: "Wacht u voor de zuurdesem der Farizeeën" | ||
+ | * Matteüs 15:9: " | ||
+ | * Ezechiël 20:18,19: " | ||
+ | * Handelingen 5:29: "Men moet Gode meer gehoorzamen dan de mensen" | ||
+ | * Galaten 1:9: " | ||
- | ==== 16. Maar houdt Christus de tradities, instellingen of wanen die tegen het Woord van God strijden | + | Maar wettige ceremoniën, die door de kerkenraad zijn ingesteld, |
+ | Bovendien zijn er menselijke gebruiken die op zichzelf niet goddeloos zijn, maar weinig of niets bijdragen aan de opbouw [van de gemeente], zodat het beter zou zijn als ze volledig werden afgeschaft. Bij het onderhouden of nalaten van dergelijke zaken moet altijd rekening worden gehouden met [het al dan niet geven van] aanstoot. | ||
- | Geenszins, maar de instellingen en bedieningen van Mozes, | + | ==== 16. Maar keurt Christus |
- | ==== 17. Wat te denken van de goede bedoeling of mening, zoals ze dat noemen? ==== | + | Geenszins. Hij keurt alleen |
- | Dat het geen goede mening is, die iets bovenmate, tegen Gods Woord, alleen uit menselijk vernuft, in de dienst van God instelt. "Gij zult geenszins doen wat wij hier thans doen: ieder geheel naar eigen goeddunken" | + | ==== 17. Wat te denken van de zogenoemde |
- | ==== 18. Aangezien Paulus | + | Er ís geen sprake van een goede bedoeling als in de eredienst van God iets wordt ingesteld uit louter menselijk vernuft, zonder Gods Woord dan wel in strijd ermee. "Gij zult geenszins doen wat wij hier thans doen: ieder geheel naar eigen goeddunken" |
- | Nee, aangezien hij de dienst | + | ==== 18. Als Paulus in Romeinen 13:5 voorschrijft dat we de overheid moeten gehoorzamen "niet slechts om de toorn" of straf, "maar ook om des gewetens wil", betekent dit dan dat de overheid ons geweten een wet mag opleggen? ==== |
+ | |||
+ | Nee, want overal verheft Paulus | ||
==== 19. Wat te denken van de ceremoniën die door Christus zijn ingesteld? ==== | ==== 19. Wat te denken van de ceremoniën die door Christus zijn ingesteld? ==== | ||
- | Deze moeten vanwege het gebod en de autoriteit | + | Deze moeten |
- | ==== 20. Wat is het doel en de vrucht | + | Daarnaast wordt men in geval van nood verontschuldigd bij het niet naleven ervan. |
+ | Zo kan het zijn dat iemand door nood zich afhoudt | ||
- | - Dat wij Gods gaven met een gerust geweten gebruiken, daartoe dat ze ons van Hem gegeven zijn, zo nochtans dat wij dit gebruik matigen naar de stichting van onze naasten. | + | ==== 20. Wat is het doel en de vrucht |
- | - Dat wij weten dat ons geweten vrij is van de macht van alle mensen. "Gij zijt gekocht en betaald" | + | |
- | - Dat wij onze broeders, die nog zwak zijn, niet veroordelen, | + | |
- | - Dat wij God en niet de schepselen dienen, met oprechte, dat is geestelijke godsdiensten, | + | |
- | ==== 21. Welke dingen | + | - Dat wij de gaven die God ons heeft gegeven met een gerust geweten gebruiken, maar dan wel zó dat wij dit gebruik matigen tot opbouw van de naaste. |
+ | - Dat wij weten dat ons geweten vrijgesteld is van de macht van alle mensen. "Gij zijt gekocht en betaald" | ||
+ | - Dat wij onze broeders, die nog onwetender zijn, niet veroordelen, | ||
+ | - Dat wij geen schepselen maar God dienen, met een oprechte, dat is geestelijke eredienst. En dat wij onszelf noch andere mensen iets toegeven ten kwade. | ||
+ | |||
+ | ==== 21. Welke dingen | ||
Deze dingen niet: | Deze dingen niet: | ||
- | |||
- de lichamelijke dienstbaarheid, | - de lichamelijke dienstbaarheid, | ||
- | - de dienstbaarheid van de geest tot God; | + | - de dienstbaarheid van onze geest jegens |
- | - de dienstbaarheid van het lichaam | + | - de dienstbaarheid van ons lichaam |
Maar de volgende dingen wel: | Maar de volgende dingen wel: | ||
- | + | | |
- | | + | - de dromen van de joden over een aards koninkrijk van de Messias; |
- | - de dromen van de Joden van het aardse | + | - de leer van de stoïcijnen, |
- | - de leer van de stoïcijnen, | + | - de boeien |
- | - de strikken | + | - de dwaling |
- | - de dwalingen | + | - de dwaling |
- | - die van de chiliasten, die zeggen dat het gebied | + | - de dwaling |
- | - de dwalingen | + | - de roekeloosheid van hen die onverschillige zaken onvoorbereid, |
- | - de roekeloosheid van degenen | + | |
- | + |