Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:33

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
institutie:33 [29-09-2025 om 20.08 uur] ds. J.H. Zwartinstitutie:33 [29-09-2025 om 20.22 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 9: Regel 9:
 In het Grieks wordt deze vrijheid //lutrosis// en //eleutheria// genoemd, dat wil zeggen: verlossing en ontbinding van slavernij. 2 Korintiërs 3:17 zegt: "Waar de Geest des Heren is, is vrijheid", //eleuteria//. In het Latijn spreken we van //libertas// (vrijheid) of //liberatio// (bevrijding). Het is een vrijheid die niet tot stand komt door geweld of kracht, zoals gebeurde toen de Heere zijn volk uit de hand van de farao verloste. Behalve dan met betrekking tot de satan, wiens macht en rijk Christus [wel met kracht] vernietigd heeft. De christelijke vrijheid is ook niet te danken aan de welwillende toestemming van de vijand, zoals toen Gods volk terugkeerde uit Babel. Maar het is een vrijheid die verkregen wordt door de betaling van een rechtvaardige prijs, niet aan de satan, maar aan God.((De apostel noemt dit ook wel //apolutrosin//, [wat Grieks is voor] een verlossing.)) In het Grieks wordt deze vrijheid //lutrosis// en //eleutheria// genoemd, dat wil zeggen: verlossing en ontbinding van slavernij. 2 Korintiërs 3:17 zegt: "Waar de Geest des Heren is, is vrijheid", //eleuteria//. In het Latijn spreken we van //libertas// (vrijheid) of //liberatio// (bevrijding). Het is een vrijheid die niet tot stand komt door geweld of kracht, zoals gebeurde toen de Heere zijn volk uit de hand van de farao verloste. Behalve dan met betrekking tot de satan, wiens macht en rijk Christus [wel met kracht] vernietigd heeft. De christelijke vrijheid is ook niet te danken aan de welwillende toestemming van de vijand, zoals toen Gods volk terugkeerde uit Babel. Maar het is een vrijheid die verkregen wordt door de betaling van een rechtvaardige prijs, niet aan de satan, maar aan God.((De apostel noemt dit ook wel //apolutrosin//, [wat Grieks is voor] een verlossing.))
  
-==== 2. Hoeveel soorten van persoonlijke vrijheid zijn er? ====+==== 2. Hoeveel soorten persoonlijke vrijheid zijn er? ====
  
-Paulus stelt twee soorten vrijheid vast, van elkaar onderscheiden in gradatie:+Paulus stelt twee soorten vast, van elkaar onderscheiden in gradatie:
  
   - De [nu al aanwezige] vrijheid van onze verlossing, door de betaling van Christus' bloed als de onmetelijke losprijs. Dit betreft onze vrijmaking van de dienstbaarheid aan de zonde, de dood en de wet. Hiervan gewaagt de apostel in Romeinen 6:22: u bent "vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen". En in Romeinen 8:2: "De wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods."   - De [nu al aanwezige] vrijheid van onze verlossing, door de betaling van Christus' bloed als de onmetelijke losprijs. Dit betreft onze vrijmaking van de dienstbaarheid aan de zonde, de dood en de wet. Hiervan gewaagt de apostel in Romeinen 6:22: u bent "vrijgemaakt van de zonde en in de dienst van God gekomen". En in Romeinen 8:2: "De wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods."
Regel 72: Regel 72:
   - We moeten onderscheiden tussen de verschillende tijden of bedelingen van het Koninkrijk van Christus; tussen het Koninkrijk van de heerlijkheid [straks] en het Koninkrijk van Gods weldaden [nu]. De ziel van de gelovige wordt in dit leven al wedergeboren, maar het lichaam moet eerst sterven voordat het wedergeboren kan worden. Want de apostel [Paulus] schrijft in 1 Korintiërs 15:36-44: "Wat gij zelf zaait, wordt niet levend, of het moet gestorven zijn, en als gij zaait, zaait gij niet het toekomstige lichaam, maar slechts een korrel, bijvoorbeeld van koren, of van iets anders. Maar God geeft er een lichaam aan, gelijk Hij dat gewild heeft, en wel aan elk zaad zijn eigen lichaam. (...) Er wordt gezaaid in vergankelijkheid, en opgewekt in onvergankelijkheid; er wordt gezaaid in oneer, en opgewekt in heerlijkheid; er wordt gezaaid in zwakheid, en opgewekt in kracht. Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt", [en geestelijk dan] niet in wezen, maar in hoedanigheid; waar een natuurlijk lichaam alleen leeft door de ziel, wordt het geestelijke lichaam door Gods Geest levend gemaakt samen met de ziel.   - We moeten onderscheiden tussen de verschillende tijden of bedelingen van het Koninkrijk van Christus; tussen het Koninkrijk van de heerlijkheid [straks] en het Koninkrijk van Gods weldaden [nu]. De ziel van de gelovige wordt in dit leven al wedergeboren, maar het lichaam moet eerst sterven voordat het wedergeboren kan worden. Want de apostel [Paulus] schrijft in 1 Korintiërs 15:36-44: "Wat gij zelf zaait, wordt niet levend, of het moet gestorven zijn, en als gij zaait, zaait gij niet het toekomstige lichaam, maar slechts een korrel, bijvoorbeeld van koren, of van iets anders. Maar God geeft er een lichaam aan, gelijk Hij dat gewild heeft, en wel aan elk zaad zijn eigen lichaam. (...) Er wordt gezaaid in vergankelijkheid, en opgewekt in onvergankelijkheid; er wordt gezaaid in oneer, en opgewekt in heerlijkheid; er wordt gezaaid in zwakheid, en opgewekt in kracht. Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt", [en geestelijk dan] niet in wezen, maar in hoedanigheid; waar een natuurlijk lichaam alleen leeft door de ziel, wordt het geestelijke lichaam door Gods Geest levend gemaakt samen met de ziel.
   - Vanwege de oefening van het geloof, de hoop, de aanroeping en het liefdebetoon van de gelovigen in hun strijd.   - Vanwege de oefening van het geloof, de hoop, de aanroeping en het liefdebetoon van de gelovigen in hun strijd.
-  - Omdat de dood van het lichaam naar het woord van Paulus in 1 Korintiërs 15:26 "de laatste vijand" is, die pas door de heerlijke opstanding vernietigd moet worden.+  - Omdat de dood van het lichaam naar het woord van Paulus in 1 Korintiërs 15:26 "de laatste vijand" is, die pas [op de jongste dag] door de opstanding in heerlijkheid vernietigd moet worden.
  
 ==== 10. Wat is de vrucht van deze vrijheid? ==== ==== 10. Wat is de vrucht van deze vrijheid? ====
  
-Dat de gelovigen een gerustgesteld geweten hebben en de wet niet meer verafschuwen maar zich daarin verheugen.((*Psalm 1:2)) En dat ze erop vertrouwen dat hun gehoorzaamheid, hoe onvolmaakt ook, God als hun Vader behaagt.+Dat de gelovigen een gerustgesteld geweten hebben en de wet niet meer verafschuwen maar zich daarin verheugen.((*Psalm 1:2)) En dat ze erop vertrouwen dat hun gehoorzaamheid, hoe onvolmaakt ook, God hun Vader behaagt.
  
 ==== 11. Wat is het derde onderdeel van de christelijke vrijheid? ==== ==== 11. Wat is het derde onderdeel van de christelijke vrijheid? ====
Regel 145: Regel 145:
   - Dat wij geen schepselen maar God dienen, met een oprechte, dat is geestelijke eredienst. En dat wij onszelf noch andere mensen iets toegeven ten kwade.   - Dat wij geen schepselen maar God dienen, met een oprechte, dat is geestelijke eredienst. En dat wij onszelf noch andere mensen iets toegeven ten kwade.
  
-==== 21. Welke dingen komen met de christelijke vrijheid in strijd? ====+==== 21. Welke dingen zijn in strijd met de christelijke vrijheid? ====
  
 Deze dingen niet: Deze dingen niet:


Paginahulpmiddelen