Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:4 [02-03-2020 om 09.38 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:4 [29-08-2024 om 17.24 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== | + | ====== De Heilige Schrift ====== |
- | ==== 1. Wat wordt de Heilige Schrift genoemd? ==== | + | ==== 1. Wat wordt de “Heilige Schrift” genoemd? ==== |
- | De Schriften | + | “De Schrift” is aanduiding voor de geschriften |
- | *Jesaja 8:20 | + | |
- | )) Al wat hiermee overeenkomt, | + | |
- | ==== 2. Wie is de auteur of werkmeester | + | ==== 2. Wie is de Auteur |
- | God zelf, die Zijn wil op schrift gesteld | + | Dat is God Zelf. Hij heeft Zijn wil op schrift gesteld door middel van mensen die Hij daartoe |
- | * "De mond des Heren heeft het gesproken" | + | ==== 3. Uit hoeveel delen bestaat |
- | * "Ik, de Here, zal het woord spreken" | + | |
- | * "Elk Schriftwoord is van God ingegeven" | + | |
- | * " | + | |
- | Hieraan ontleent de Schrift haar gezag, uitnemendheid, | + | Uit twee delen, want ze wordt verdeeld in het Oude en het Nieuwe Testament, oftewel in de profetische en apostolische leer die vervat |
- | * Zij alleen is het in en van zichzelf waard om geloofd te worden, en is dan ook niet onderworpen aan de waardering, vermeerdering, | + | ==== 4. Wat zijn de canonieke boeken? ==== |
- | *Deuteronomium 12:32 . *Openbaring 22:18. | + | |
- | )) | + | |
- | * Zij alleen is vrij van dwaling.(( | + | |
- | *Matteüs 12:24 . | + | |
- | )) | + | |
- | * Zij alleen moet op haar eigen spreken worden geloofd. | + | |
- | * Uit haar alleen moeten leringen worden bevestigd en vastgesteld, | + | |
- | *Deuteronomium 17:4-10 | + | |
- | )) die door allen gelezen mogen worden.(( | + | |
- | *Jozua 1:8 . *Johannes 5:39. *Handelingen 17:11. | + | |
- | )) | + | |
- | * Zij alleen is volkomen en omvat alles dat tot de eeuwige zaligheid nodig is.(( | + | |
- | *Psalm 19:8 . *Lucas 16:29. *Johannes 15:15. *Handelingen 20:20-27. *2 Timoteüs 3:16-17. | + | |
- | )) | + | |
- | * Zij alleen is vast en zeker.(( | + | |
- | *2 Petrus 1:19 . | + | |
- | )) | + | |
- | De medewerkende oorzaken | + | De boeken van de profeten en de apostelen die door de inspiratie van de Heilige Geest geschreven en als zuiver zijn aanvaard. Zo alleen kunnen ze een regel of richtsnoer van het geloof en de goede werken |
- | ==== 3. Uit hoeveel delen bestaat | + | ==== 5. Wanneer is dat richtsnoer gaan functioneren? |
+ | |||
+ | Dat is er eerst geweest voor wat de vijf boeken van Mozes betreft, want op Gods bevel was men gewoon om alle leerstukken van het geloof daaraan te toetsen.((*Deuteronomium 17:18 e.v. *Jozua 1:8 e.v.)) Later is dat richtsnoer uitgebreid ten aanzien van de profetische geschriften (zoals ze genoemd werden).((*Lucas 16:29 *Lucas 24:45 *Handelingen 17:11)) Ten slotte is het tot voltooiing gekomen nadat de geschriften van het Nieuwe Testament naast die van het Oude Testament gekomen zijn.((*1 Tessalonicenzen 5:21 *1 Johannes 4:1)) | ||
+ | |||
+ | ==== 6. Hoeveel boeken zijn er in het Oude Testament? ==== | ||
+ | |||
+ | Aan de oude Joodse vaders, die Paulus met nadruk noemt in Romeinen 3:2, zijn de woorden van God toevertrouwd geweest, en ook de hedendaagse Joden houden zich aan 24 canonieke boeken van het Oude Testament aan. Deze boeken hebben zo’n grote autoriteit, kracht en gewicht dat men aan het gezag ervan niet kan twijfelen. Naar het aantal van 24 noemen zij deze boeken //Esrim Veerba//. | ||
+ | |||
+ | //Hoe delen zij deze 24 boeken in?// | ||
+ | |||
+ | In vier orden. | ||
+ | |||
+ | //Wat is de eerste orde?// | ||
+ | |||
+ | Deze eerste wordt door hen de //Torah// genoemd, de Wet of de Leer. In deze orde brengen zij de vijf boeken van Mozes onder, namelijk Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium. De Grieken noemen deze vijf boeken de // | ||
+ | |||
+ | //Wat is de tweede orde?// | ||
+ | |||
+ | De boeken //Nebiim reschonim//, | ||
+ | |||
+ | //Wat is de derde orde?// | ||
+ | |||
+ | De boeken //Nebiim acharonim//, | ||
+ | |||
+ | //Wat is de vierde orde?// | ||
- | Tweedelen: want zij wordt verdeeld in het oude en nieuwe testament, of in de profetische en de apostolische leer. die vervat | + | Deze wordt //Sepher ketubim// genoemd, dat is het Boek van de heilige |
- | ==== 4. Welke worden heilige | + | Al deze boeken |
- | die van de profeten en apostelen, door ingeving des Heiligen Geest beschreven of door goed??? aangenomen zijn. Bevat??? alleen een regel of richtsnoer des geloofs en die van de goede werken zouden zijn na het welke alle andere | + | ==== 7. Worden bij deze canonieke boeken niet enkele |
- | ==== 5. Wanneer heeft die regel begonnen | + | Ja, de apocriefe boeken worden daaraan toegevoegd, want het is alsof men daarmee de verborgen of geheime geschriften bedoelt. Die geschriften werden vroeger namelijk niet in het openbaar naar voren geschoven om bepaalde leerstukken van het geloof |
- | Ten eerste is die regel geweest van de vijf boeken van Mozes. daaraan men volgens Gods bevel alle leerstukken des geloofs placht te toetsen: Deuteronomium 17:18-20 ??? " | + | ==== 8. Hebben |
- | ==== 6. Hoeveel | + | Nee, want ze zijn niet door de profeten of de apostelen geschreven, en ze zijn ook niet vanuit zichzelf geloofwaardig. Ook is in deze geschriften niet de kracht en het gezag van de Heilige Geest zoals in de canonieke, en er staan dingen die in strijd zijn met de canonieke |
- | De oude Hebreën??? die door Paulus uitdrukkelijk beschrijft Romeinen 3:2 " | + | ==== 9. In hoeveel |
- | ==== 7. Worden bij deze heilige boeken niet enige andere boeken gevoegd? ==== | + | In vier delen. |
- | Daar worden bijgevoegd | + | - Het eerste omvat de vier evangeliën Matteüs, Markus, Lucas en Johannes. Daarin wordt de menswording van Christus beschreven |
+ | - Het tweede bevat de Handelingen van de apostelen, door Lucas beschreven. Daarin wordt het begin van de dienst van de apostelen en de verdere uitbreiding van de kerk beschreven. Het is kortom een geschiedenis van de kerk van ongeveer dertig jaar na de hemelvaart | ||
+ | - Het derde wordt gevormd door de brieven van de apostelen, | ||
+ | - Het vierde bevat de Openbaring aan Johannes over de toekomstige situatie van de wereld | ||
- | ==== 8. Hebben | + | ==== 10. Waaruit blijken |
- | Nee, want nog van de profeten nog van de apostelen geschreven zijn ??? en zijn niet van haarzelfs geloofwaardig: Ook schijnt | + | Ze verschillen niet wat de leer betreft, want in beide wordt hetzelfde geloof |
- | ==== 9. In hoeveel delen wordt het nieuwe testament gedeeld? ==== | + | ==== 11. Is het Woord van God meer volmaakt geworden, nadat het Nieuwe Testament aan het Oude is toegevoegd? ==== |
- | In vier delen: Het eerste bevat de vier evangeliën, Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes waarin | + | Nee, want als er niets meer dan de vijf boeken |
- | ==== 10. Hoe verschillen | + | ==== 12. Waaruit blijkt dat de profetische |
- | Zij verschillen niet zoveel de leer aangaat. Want in haar wordt hetzelfde geloof en leer der zeden geleerd. Maar alleen ten aanziens des tijds. Want de profetische geschriften bevatten voorzeggingen van Christus die komen zou: En de apostolische beschrijven | + | Voor een deel blijkt dat uit getuigenissen |
- | ==== 11. Is het Woord Gods volkomender geworden nadat het Nieuwe testament bij het Oude gekomen | + | Het inwendige getuigenis is van de Heilige Geest waarbij ons hart vanbinnen wordt aangesproken en het getuigenis klinkt dat de Schriften door God ingegeven en in ons hart verzegeld zijn.((*Efeziërs 1:13 *1 Johannes 2:20,27)) “Gij echter hebt een zalving van de Heilige en gij weet dat allen.” Allen die door Gods Geest gedreven worden, belijden maar al te graag de kracht van het Woord, zoals daarover gesproken wordt in 1 Korintiërs 2:15: “Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen.” Jesaja 53:1 maakt duidelijk dat niet aan allen “de arm des HEREN” wordt geopenbaard; |
- | Nee, want als er niet meer dan de vijf boeken van Mozes waren, toen??? (toch) waren ze genoegzaam. Tot dezen zijn de profeten gekomen als uitleggers. Het Oude Testament | + | Het externe getuigenis dat de Schrift vanuit God is, komt van de joden. Zij getuigen heel eensgezind dat de boeken van het Oude Testament |
- | ==== 12. Waaruit blijkt het dat de profetische en de apostolische schriften van God ingegeven zijn? ==== | + | ==== 13. Welke argumenten zijn er die aantonen |
- | Eensdeels uit getuigenissen, eensdeels uit bewijs-redenen. En uit de getuigenissen, eensdeels inwendige, eensdeels uitwendige. Het inwendige getuigenis is één, namelijk der Heiligen Geestes onze harten van binnen aansprekende en betuigende dat de schriften | + | - De oudheid, want het oudste is het meest betrouwbaar; |
+ | | ||
+ | | ||
+ | - De daadwerkelijke kracht van de Schrift die blijkt in het hart van mensen. Dat zien we: | ||
- | ==== 13. Welke bewijsredenen betuigen | + | - in de bekering van mensen, als de Schrift haar verborgen kracht in het werk stelt, waardoor de mens aangeraakt en innerlijk bewogen wordt, waardoor hij een ander en nieuw mens wordt((*Hebreeën 4:12 *Psalm 119:111 *Handelingen |
+ | - in tegenspoed, wanneer de Schrift in het hart een levende en sterke troost opwekt, zodat de mensen hun zaken ten slotte van minder belang vinden dan de Heilige Schrift; ze laten zich dan ook niet afleiden door welk verdriet dan ook en zelfs niet door de dood, zoals men bij de martelaars mag zien van wie het bloed de waarheid van de Schrift verzegelt. | ||
+ | - De onverzoenlijke haat waarmee de satan en de wereld de leer van de Heilige Schrift vervolgen, terwijl ze andere meningen, hoe vreemd en goddeloos ze ook mogen zijn, wél kunnen accepteren. | ||
+ | - De onoverwinnelijke kracht en stabiliteit waarmee de Schrift tegen zo veel geweld van de satan en de razernij van de wereld staande blijft, en daar zelfs door haar wonderlijke verspreiding over triomfeert en heerschappij voert. Daarover lezen we in 1 Makkabeeën 1 : 59, waar verteld wordt dat toen Antiochus bevolen had dat al de heilige geschriften verbrand moesten worden, ze toch direct daarna als het ware uit hun schuilplaatsen tevoorschijn kwamen en niet lang daarna in het Grieks vertaald werden, zodat ze over de hele wereld verspreid zijn. | ||
+ | - De schone harmonie en wonderlijke overeenkomst van al de elementen in het onderricht van Mozes, van de evangelisten en de apostelen. | ||
+ | - De wonderlijke roeping van Mozes((*Exodus 2:7-10 *Exodus 3:2 *Handelingen 7:10)), van de profeten((*Amos 7:14)) en van de apostelen. De meesten van hen waren ongeleerde en eenvoudige mensen die niet gestudeerd hadden om anderen te onderwijzen; | ||
+ | - De voortdurende overeenstemming van heel Gods gemeente en ieder godvrezend mens in het bijzonder om gedurende een heel lange tijd en wereldwijd de Schrift te aanvaarden en ook te bewaren. | ||
+ | - De vele en voortreffelijke wonderen. In de periode van het Oude Testament gebeurden die al, en de satan heeft ze niet kunnen nabootsen. We denken bijvoorbeeld aan de opwekking uit de dood((*1 Koningen 17:22 *2 Koningen 13:21)), de scheiding in het water van zee en rivier((*Exodus 14:21 *Jozua 3:15,16)), het stilstaan en het teruggaan van de zon((*Jozua 10:13 *2 Koningen 20:11)). Ook in de periode van het Nieuwe Testament gebeurden er veel wonderen, die ook door de Joden zelf niet ontkend konden worden, zoals Josephus getuigt in het Boek 18, hoofdstuk 4. De Joden beweren vandaag aan de dag dat de wonderen van Christus op een bijgelovige manier gedaan | ||
+ | - De stof en inhoud van de Bijbel, omdat deze in alle opzichten hemels onderwijs geeft en duidelijk aangeeft niet op het aardse gericht te zijn. Alleen in haar wordt ons de wet van God op een volkomen en zuivere wijze voorgehouden.((*Deuteronomium 4:6-8)) En alleen zij wijst de weg tot de zaligheid – een weg die niet strijdt tegen de eer en de volkomen gerechtigheid van God, en ons geweten geruststelt. | ||
+ | - De vorm en gestalte van de Schrift, want daaruit blijkt duidelijk hoe gepast en welgeordend de wijsheid van God aan ons wordt uitgedeeld. | ||
+ | - De droeve en vreselijke ondergang van hen die de Schrift haten en haar proberen te vernietigen. | ||
- | 1. De oudheid: Want het oudst is het waarachtige, | + | ==== 14. Wat is het ware en niet te loochenen kenmerk, waardoor alle mensen |
- | ==== 14. Welke is het waarachtig merkteken, | + | Dat kenmerk |
- | Dat die leer zonder twijfel | + | ==== 15. Maar welk antwoord moet men geven aan mensen |
- | ==== 15. Maar wat zal men degenen antwoorden die vragen waaruit wij weten dat Mozes, de profeten en de apostelen de autheuren zijn van die schriften die onder haar naam uitgegaan zijn en of er ook immer een Mozes geweest | + | Met zo’n vraag moet men omgaan door er geen antwoord op te geven, want het is alsof iemand vraagt |
- | Dat men zulken vraag moet bejegenen niet met antwoord maar met ???: want dat het??? even veel is alsof iemand vraagt of er ook tot enige tijd een Plato, Cicero en Aristoteles geweest is, van welke de geschriften in aller mensen | + | ==== 16. We lezen nergens |
- | ==== 16. Nademaal men niet leest dat het woord van God door Mozes geschreven | + | Door goddelijke antwoorden die God Zelf heeft gesproken tot Zijn dienaren((*Numeri 12:8)). Dat gebeurde ook wel door de Urim en de Tummim; deze bevonden zich in het borstschild |
- | Of door Goddelijke antwoorden, zelfs door de mond en stem Gods tot Zijn dienaren uitgesproken (a): of door de Urim en de Tummin, dat is het licht en het recht of volkomenheid, | + | ==== 17. Waarom |
- | ==== 17. Maar waarom is het Woord van God beschreven? ==== | + | - Vanwege |
+ | - Vanwege de menselijke geneigdheid om allerlei verkeerde dingen te doen waardoor Gods daden oneer worden aangedaan. | ||
+ | - Vanwege de roekeloze brutaliteit | ||
+ | - Vanwege de listen van de satan, die zich verandert in een ‘engel des lichts’ en zo het menselijk verstand bespot en de mens door valse openbaringen bedriegt. | ||
- | 1. Om de vergeetachtigheid | + | ==== 18. In welke taal is elk van de Testamenten geschreven? ==== |
- | ==== 18. In welke taal zijn de beide testamenten | + | Het Oude Testament is door Mozes en de profeten in de Hebreeuwse |
- | Het oude is van Mozes en de profeten in het Hebreeuws beschreven omdat dat de taal was van Gods volk tot hetwelk het voornamelijk behoorde. Maar het nieuwe van de evangeliën en de apostelen in het Grieks, omdat die taal door het Griekse gebied dat voor het Romeins ging, bijkans tot alle volken en natiën gekomen was en het bekwaamste??? | + | Daarom is de Hebreeuwse tekst van het Oude Testament |
- | ==== 19. Zal men de schriften aan alle christenen in haar moedertaal voorstellen? ==== | + | ==== 19. Moet men de Heilige Schrift voor alle christenen in hun eigen taal vertalen? ==== |
- | Jazeker, want Christus | + | Ja, beslist! |
- | ==== 20. Zijn de schriften klaar of duister? ==== | + | ==== 20. Is de Schrift helder |
- | Zij is klaar zo veel aangaat | + | Ze is helder voor wat het fundament van de leer der zaligheid |
+ | - Opdat ze niet op hun verstand | ||
+ | - Opdat ze met des te groter ijver worden aangespoord om haar te overdenken. | ||
+ | - Opdat ze het leerambt | ||
- | ==== 21. Wat is de uitlegging | + | ==== 21. Wat houdt de uitleg |
- | Het is een verklaring van de rechte, ware??? en grondige | + | Het is een verklaring van de rechtzinnige, ware en fundamentele |
- | ==== 22. Vanwaar zal men de uitleggingen | + | ==== 22. Van waaruit moet de uitleg |
- | Men moet die voortbrengen | + | Ieder moet die niet vanuit zijn eigen opvatting |
- | ==== 23. Wat moet de regel en richtsnoer zijn van deze uitlegging? ==== | + | ==== 23. Wat moet de regel en het richtsnoer zijn voor wat deze uitleg betreft? ==== |
- | Daar is een regel, namelijk | + | Die regel moet genormeerd zijn aan de rechtzinnigheid van het geloof((*Romeinen 12:6)); dat is de blijvende |
- | ==== 24. Wat is het einde of het gebruik van de schriften? ==== | + | ==== 24. Wat is het doel in het gebruik van de Schrift? ==== |
- | 2. Timoteüs 3:16 en 17 "Elk van God ingegeven | + | Dat wordt uitgedrukt in 2 Timoteüs 3:16, waar we lezen: “Elk van God ingegeven |
- | ==== 25. Wat moet men antwoorden | + | ==== 25. Wat moet men zeggen als reactie |
- | Dat Augustinus | + | Augustinus spreekt |
- | ==== 26. Wat strijdt tegen deze leer van de schrift? ==== | + | ==== 26. Wat is in strijd met de leer van de Heilige Schrift? ==== |
- | 1. De dwaling van de sadduceën | + | - De dwaling van de sadduceeën, |
+ | - De dwaling van sommige | ||
+ | - De ketterij van Mani, Valentinus, | ||
+ | - De vele dwalingen | ||
+ | - Vervolgens | ||
+ | - Ten slotte |