Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:4 [09-03-2020 om 17.20 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:4 [29-08-2024 om 17.24 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== | + | ====== De Heilige Schrift ====== |
- | ==== 1. Wat wordt de Heilige Schrift genoemd? ==== | + | ==== 1. Wat wordt de “Heilige Schrift” genoemd? ==== |
- | De geschriften van de profeten en de apostelen, die de kerk van de gelovigen godsdienstig gebruikt | + | “De Schrift” is aanduiding voor de geschriften van de profeten en apostelen. De gemeente maakt daarvan gebruik |
- | ==== 2. Wie is de auteur of werkmeester | + | ==== 2. Wie is de Auteur |
- | God zelf, die Zijn wil op schrift gesteld | + | Dat is God Zelf. Hij heeft Zijn wil op schrift gesteld door middel van mensen die Hij daartoe |
- | * "De mond des Heren heeft het gesproken" | + | ==== 3. Uit hoeveel delen bestaat |
- | * "Ik, de Here, zal het woord spreken" | + | |
- | * "Elk Schriftwoord is van God ingegeven" | + | |
- | * " | + | |
- | Hieraan ontleent de Schrift haar gezag, uitnemendheid, | + | Uit twee delen, want ze wordt verdeeld in het Oude en het Nieuwe Testament, oftewel in de profetische en apostolische leer die vervat |
- | * Zij alleen is het in en van zichzelf waard om geloofd te worden, en is dan ook niet onderworpen aan de waardering, vermeerdering, | + | ==== 4. Wat zijn de canonieke boeken? ==== |
- | * Zij alleen is vrij van dwaling.((*Matteüs 12:24)) | + | |
- | * Zij alleen moet op haar eigen spreken worden geloofd. | + | |
- | * Uit haar alleen moeten leringen worden bevestigd en vastgesteld, | + | |
- | * Zij alleen is volkomen en omvat alles dat tot de eeuwige zaligheid nodig is.((*Psalm 19:8 *Lucas 16:29 *Johannes 15:15 *Handelingen 20:20-27 *2 Timoteüs 3:16-17)) | + | |
- | * Zij alleen is vast en zeker.((*2 Petrus 1:19)) | + | |
- | De medewerkende oorzaken | + | De boeken van de profeten en de apostelen die door de inspiratie van de Heilige Geest geschreven en als zuiver zijn aanvaard. Zo alleen kunnen ze een regel of richtsnoer van het geloof en de goede werken |
- | ==== 3. Uit hoeveel delen bestaat | + | ==== 5. Wanneer is dat richtsnoer gaan functioneren? |
+ | |||
+ | Dat is er eerst geweest voor wat de vijf boeken van Mozes betreft, want op Gods bevel was men gewoon om alle leerstukken van het geloof daaraan te toetsen.((*Deuteronomium 17:18 e.v. *Jozua 1:8 e.v.)) Later is dat richtsnoer uitgebreid ten aanzien van de profetische geschriften (zoals ze genoemd werden).((*Lucas 16:29 *Lucas 24:45 *Handelingen 17:11)) Ten slotte is het tot voltooiing gekomen nadat de geschriften van het Nieuwe Testament naast die van het Oude Testament gekomen zijn.((*1 Tessalonicenzen 5:21 *1 Johannes 4:1)) | ||
+ | |||
+ | ==== 6. Hoeveel boeken zijn er in het Oude Testament? ==== | ||
+ | |||
+ | Aan de oude Joodse vaders, die Paulus met nadruk noemt in Romeinen 3:2, zijn de woorden van God toevertrouwd geweest, en ook de hedendaagse Joden houden zich aan 24 canonieke boeken van het Oude Testament aan. Deze boeken hebben zo’n grote autoriteit, kracht en gewicht dat men aan het gezag ervan niet kan twijfelen. Naar het aantal van 24 noemen zij deze boeken //Esrim Veerba//. | ||
+ | |||
+ | //Hoe delen zij deze 24 boeken in?// | ||
+ | |||
+ | In vier orden. | ||
+ | |||
+ | //Wat is de eerste orde?// | ||
+ | |||
+ | Deze eerste wordt door hen de //Torah// genoemd, de Wet of de Leer. In deze orde brengen zij de vijf boeken van Mozes onder, namelijk Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium. De Grieken noemen deze vijf boeken de // | ||
+ | |||
+ | //Wat is de tweede orde?// | ||
+ | |||
+ | De boeken //Nebiim reschonim//, | ||
+ | |||
+ | //Wat is de derde orde?// | ||
- | Twee delen: want zij wordt verdeeld in het oude en nieuwe testament, of in de profetische | + | De boeken //Nebiim acharonim//, |
- | ==== 4. Welke worden heilige boeken genoemd? ==== | + | //Wat is de vierde orde?// |
- | die van de profeten en apostelen, door ingeving des Heiligen Geest beschreven of door goed??? aangenomen zijn. Bevat??? alleen een regel of richtsnoer des geloofs en die van de goede werken zouden zijn na het welke alle andere leeringen gepast? en onderzocht moeten worden. Opdat men mag verstaan | + | Deze wordt //Sepher ketubim// genoemd, dat is het Boek van de heilige schrijvers; dit bevat 11 boeken, namelijk Kronieken (1 en 2), Psalmen, Spreuken van Salomo, Job, Ruth, Prediker van Salomo, Klaagliederen van Jeremia, Hooglied, Esther, Daniël, Ezra en Nehemia – waarbij die twee laatste als één boek worden beschouwd. |
- | ==== 5. Wanneer heeft die regel begonnen te zijn? ==== | + | Al deze boeken samen opgeteld geeft 24 als totaal. Sommigen komen echter niet verder dan 22, maar dat komt omdat het boek Ruth dan samengevoegd wordt met het boek Richteren en de Klaagliederen van Jeremia met het boek Jeremia zelf. |
- | Ten eerste is die regel geweest van de vijf boeken van Mozes. daaraan men volgens Gods bevel alle leerstukken des geloofs placht te toetsen: Deuteronomium 17:18-20 ??? " | + | ==== 7. Worden |
- | ==== 6. Hoeveel | + | Ja, de apocriefe |
- | De oude Hebreën??? die door Paulus uitdrukkelijk beschrijft Romeinen 3:2 " | + | ==== 8. Hebben |
- | ==== 7. Worden bij deze heilige boeken | + | Nee, want ze zijn niet door de profeten of de apostelen geschreven, en ze zijn ook niet vanuit zichzelf geloofwaardig. Ook is in deze geschriften |
- | Daar worden bijgevoegd de Apocriefe geschriften alsof men zelf de verborgen ??? en de ??? schriften: overmits zij wel eer in de gemeente openbaar niet wezen voort gebracht om leer stukken des geloofs te bewijzen. Dewijl | + | ==== 9. In hoeveel delen wordt het Nieuwe Testament verdeeld? ==== |
- | ==== 8. Hebben de apocriefe boeken dezelfde authoriteit en macht als de Heilige boeken? ==== | + | In vier delen. |
- | Nee, want nog van de profeten nog van de apostelen geschreven zijn ??? en zijn niet van haarzelfs geloofwaardig: | + | - Het eerste omvat de vier evangeliën Matteüs, Markus, Lucas en Johannes. Daarin wordt de menswording |
+ | - Het tweede bevat de Handelingen van de apostelen, door Lucas beschreven. Daarin | ||
+ | - Het derde wordt gevormd | ||
+ | - Het vierde bevat de Openbaring aan Johannes over de toekomstige situatie van de wereld en de kerk tot aan het einde van de wereld. | ||
- | ==== 9. In hoeveel delen wordt het nieuwe testament gedeeld? ==== | + | ==== 10. Waaruit blijken de verschillen tussen de profetische en de apostolische geschriften? ==== |
- | In vier delen: Het eerste bevat de vier evangeliën, Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes | + | Ze verschillen niet wat de leer betreft, want in beide wordt hetzelfde geloof |
- | ==== 10. Hoe verschillen de profetische schriften | + | ==== 11. Is het Woord van God meer volmaakt geworden, nadat het Nieuwe Testament aan het Oude is toegevoegd? ==== |
- | Zij verschillen niet zoveel | + | Nee, want als er niets meer dan de vijf boeken van Mozes zouden zijn, waren ze nog genoeg tot zaligheid. De profeten zijn erbij gekomen als uitleggers ervan. Het Oude Testament |
- | ==== 11. Is het Woord Gods volkomender geworden nadat het Nieuwe testament bij het Oude gekomen is? ==== | + | ==== 12. Waaruit blijkt dat de profetische en apostolische geschriften door God geïnspireerd zijn? ==== |
- | Nee, want als er niet meer dan de vijf boeken van Mozes waren, toen??? (toch) waren ze genoegzaam. Tot dezen zijn de profeten gekomen als uitleggers. Het Oude Testament was dan geheel | + | Voor een deel blijkt dat uit getuigenissen en voor een deel ook uit bewijsvoering. Wat de getuigenissen betreft, zijn er inwendige |
- | ==== 12. Waaruit blijkt | + | Het inwendige getuigenis is van de Heilige Geest waarbij ons hart vanbinnen wordt aangesproken en het getuigenis klinkt dat de Schriften door God ingegeven en in ons hart verzegeld zijn.((*Efeziërs 1:13 *1 Johannes 2:20,27)) “Gij echter hebt een zalving van de Heilige en gij weet dat allen.” Allen die door Gods Geest gedreven worden, belijden maar al te graag de kracht van het Woord, zoals daarover gesproken wordt in 1 Korintiërs 2:15: “Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen.” Jesaja 53:1 maakt duidelijk |
- | Eensdeels uit getuigenissen, | + | Het externe |
- | ==== 13. Welke bewijsredenen betuigen | + | ==== 13. Welke argumenten zijn er die aantonen |
- | 1. De oudheid: Want het oudst is het waarachtige, | + | - De oudheid, want het oudste |
+ | - De vervulling van de profetieën. We kunnen denken aan de profetieën over de Messias, de Zaligmaker van het menselijk | ||
+ | - De vorstelijke | ||
+ | - De daadwerkelijke kracht | ||
- | ==== 14. Welke is het waarachtig merkteken, dat niet liegen kan, waardoor | + | - in de bekering van mensen, als de Schrift haar verborgen kracht in het werk stelt, waardoor de mens aangeraakt en innerlijk bewogen wordt, waardoor |
+ | - in tegenspoed, wanneer de Schrift in het hart een levende en sterke troost opwekt, zodat de mensen | ||
+ | - De onverzoenlijke haat waarmee de satan en de wereld de leer van de Heilige Schrift vervolgen, terwijl ze andere meningen, hoe vreemd en goddeloos ze ook mogen zijn, wél kunnen accepteren. | ||
+ | - De onoverwinnelijke kracht en stabiliteit waarmee de Schrift tegen zo veel geweld van de satan en de razernij van de wereld staande blijft, en daar zelfs door haar wonderlijke verspreiding over triomfeert en heerschappij voert. Daarover lezen we in 1 Makkabeeën 1 : 59, waar verteld wordt dat toen Antiochus bevolen had dat al de heilige geschriften verbrand moesten worden, ze toch direct daarna als het ware uit hun schuilplaatsen tevoorschijn kwamen en niet lang daarna in het Grieks vertaald werden, zodat ze over de hele wereld verspreid | ||
+ | - De schone harmonie en wonderlijke overeenkomst van al de elementen in het onderricht van Mozes, van de evangelisten en de apostelen. | ||
+ | - De wonderlijke roeping van Mozes((*Exodus 2:7-10 *Exodus 3:2 *Handelingen 7:10)), van de profeten((*Amos 7:14)) en van de apostelen. De meesten van hen waren ongeleerde en eenvoudige mensen die niet gestudeerd hadden om anderen te onderwijzen; | ||
+ | - De voortdurende overeenstemming van heel Gods gemeente en ieder godvrezend mens in het bijzonder om gedurende een heel lange tijd en wereldwijd de Schrift te aanvaarden en ook te bewaren. | ||
+ | - De vele en voortreffelijke wonderen. In de periode van het Oude Testament gebeurden die al, en de satan heeft ze niet kunnen nabootsen. We denken bijvoorbeeld aan de opwekking uit de dood((*1 Koningen 17:22 *2 Koningen 13:21)), de scheiding in het water van zee en rivier((*Exodus 14:21 *Jozua 3:15,16)), het stilstaan en het teruggaan van de zon((*Jozua 10:13 *2 Koningen 20:11)). Ook in de periode van het Nieuwe Testament gebeurden er veel wonderen, die ook door de Joden zelf niet ontkend konden worden, zoals Josephus getuigt in het Boek 18, hoofdstuk 4. De Joden beweren vandaag aan de dag dat de wonderen van Christus op een bijgelovige manier gedaan zijn door een woord te gebruiken, namelijk “schem hamphoras” (Gods onuitsprekelijke naam), zodat ze er niet toe gedwongen worden om de waarheid te aanvaarden en Jezus, de Zoon van Maria, te belijden als de Christus. | ||
+ | - De stof en inhoud van de Bijbel, omdat deze in alle opzichten hemels onderwijs geeft en duidelijk aangeeft niet op het aardse gericht te zijn. Alleen in haar wordt ons de wet van God op een volkomen en zuivere wijze voorgehouden.((*Deuteronomium 4:6-8)) En alleen zij wijst de weg tot de zaligheid – een weg die niet strijdt tegen de eer en de volkomen gerechtigheid van God, en ons geweten geruststelt. | ||
+ | - De vorm en gestalte van de Schrift, want daaruit blijkt duidelijk hoe gepast en welgeordend de wijsheid van God aan ons wordt uitgedeeld. | ||
+ | - De droeve en vreselijke ondergang van hen die de Schrift haten en haar proberen te vernietigen. | ||
- | Dat die leer zonder twijfel de leer der waarachtige Gods is die ons leert de eer van de enige God alleen gans en in alle wegen te zoeken en Hem alleen aan te hangen (i). De wedergeborenen nochtans laten haar alleen daar in vergenoegen en zijn te vrezen door de volle zekerheid van het geloof in haar harten als in een zaligmakende leer van God. | + | ==== 14. Wat is het ware en niet te loochenen kenmerk, waardoor |
- | ==== 15. Maar wat zal men degenen antwoorden die vragen waaruit wij weten dat Mozes, | + | Dat kenmerk is dat dit onderwijs ongetwijfeld afkomstig is van de waarachtige God, waarin ons geleerd wordt alléén, geheel |
- | Dat men zulken vraag moet bejegenen niet met antwoord maar met ???: want dat het??? even veel is alsof iemand vraagt of er ook tot enige tijd een Plato, Cicero | + | ==== 15. Maar welk antwoord moet men geven aan mensen die vragen waardoor wij weten dat Mozes, de profeten |
- | ==== 16. Nademaal | + | Met zo’n vraag moet men omgaan |
- | Of door Goddelijke antwoorden, zelfs door de mond en stem Gods tot Zijn dienaren uitgesproken (a): of door de Urim en de Tummin, | + | ==== 16. We lezen nergens |
- | ==== 17. Maar waarom | + | Door goddelijke antwoorden die God Zelf heeft gesproken tot Zijn dienaren((*Numeri 12:8)). Dat gebeurde ook wel door de Urim en de Tummim; deze bevonden zich in het borstschild van de hogepriester en daarmee werd door God het ware inzicht en de volmaakte rechtvaardigheid aan Mozes gegeven.((*Exodus 28:30)) Welke dingen dat geweest zijn, is onbekend; misschien door afbeeldingen die God hun voor ogen stelde óf in wakende toestand((*Jeremia 1:11)) óf in de slaap door dromen die God hun zond((*Numeri 12:6)). Ten slotte heeft God Mozes erop toegerust dat door hem die Schrift een begin zou krijgen. Ja, God heeft Zelf de Schrift als het ware geheiligd door de Tien Geboden die Hij met Zijn vinger geschreven heeft.((*Exodus 31:18)) Hij heeft aan Mozes de opdracht gegeven om de boeken |
- | 1. Om de vergeetachtigheid van het menselijk verstand. 2. Om de genegenheid | + | ==== 17. Waarom is het Woord van God eigenlijk opgeschreven? |
- | ==== 18. In welke taal zijn de beide testamenten geschreven? ==== | + | - Vanwege het gemakkelijk vergeten door ons menselijk verstand. |
+ | - Vanwege | ||
+ | - Vanwege de roekeloze brutaliteit van mensen die steeds weer nieuwe godsdiensten verzinnen. | ||
+ | - Vanwege de listen van de satan, die zich verandert in een ‘engel des lichts’ en zo het menselijk verstand bespot en de mens door valse openbaringen bedriegt. | ||
- | Het oude is van Mozes en de profeten in het Hebreeuws beschreven omdat dat de taal was van Gods volk tot hetwelk het voornamelijk behoorde. Maar het nieuwe van de evangeliën en de apostelen in het Grieks, omdat die taal door het Griekse gebied dat voor het Romeins ging, bijkans tot alle volken en natiën gekomen was en het bekwaamste??? | + | ==== 18. In welke taal is elk van de Testamenten geschreven? ==== |
- | ==== 19. Zal men de schriften | + | Het Oude Testament is door Mozes en de profeten in de Hebreeuwse taal geschreven, omdat dit de taal was die vrijwel ieder van het volk van God sprak. Het Nieuwe Testament was echter in het Grieks geschreven, omdat die taal door het Griekse rijk dat aan het Romeinse rijk voorafging, |
- | Jazeker, want Christus heeft zelf geleerd in Zijn moedertaal (a), en de apostelen hebben de Grieken | + | Daarom is de Hebreeuwse tekst van het Oude Testament |
- | ==== 20. Zijn de schriften klaar of duister? ==== | + | ==== 19. Moet men de Heilige Schrift voor alle christenen in hun eigen taal vertalen? ==== |
- | Zij is klaar zo veel aangaat het fundament of grond van de leer der zaligheid als daar zijn de arikelen of hoofdsommen van het geloof en de wetten der tien geboden: hierom wordt ze een licht of lamp genoemd ©, door degenen die God het verstand opent (d), maar is duister voor de nacht-uilen | + | Ja, beslist! Christus |
- | ==== 21. Wat is de uitlegging van de Schriften? ==== | + | ==== 20. Is de Schrift helder of onduidelijk? ==== |
- | Het is een verklaring | + | Ze is helder voor wat het fundament |
+ | - Opdat ze niet op hun verstand vertrouwen, maar door gebeden aan God vragen of ze de Schrift mogen begrijpen. | ||
+ | - Opdat ze met des te groter ijver worden aangespoord om haar te overdenken. | ||
+ | - Opdat ze het leerambt zullen waarderen en dus de uitleg | ||
- | ==== 22. Vanwaar zal men de uitleggingen | + | ==== 21. Wat houdt de uitleg |
- | Men moet die voortbrengen niet uit een eigenlijk??? | + | Het is een verklaring van de rechtzinnige, |
- | ==== 23. Wat moet de regel en richtsnoer zijn van deze uitlegging? ==== | + | ==== 22. Van waaruit |
- | Daar is een regel, namelijk de rechtzinnigheid van het geloof | + | Ieder moet die niet vanuit zijn eigen opvatting |
- | ==== 24. Wat is het einde of het gebruik van de schriften? ==== | + | ==== 23. Wat moet de regel en het richtsnoer zijn voor wat deze uitleg betreft? ==== |
- | 2. Timoteüs 3:16 en 17 " | + | Die regel moet genormeerd zijn aan de rechtzinnigheid van het geloof((*Romeinen 12:6)); dat is de blijvende |
- | ==== 25. Wat moet men antwoorden op de spreuk van Augustinus: ik zou het evangelie niet geloven als mij de autoriteit en aanzien | + | ==== 24. Wat is het doel in het gebruik |
- | Dat Augustinus | + | Dat wordt uitgedrukt in 2 Timoteüs 3:16, waar we lezen: “Elk |
- | ==== 26. Wat strijdt tegen deze leer van de schrift? ==== | + | ==== 25. Wat moet men zeggen als reactie op de uitspraak van Augustinus: “Ik zou het Evangelie niet geloven, als de autoriteit en het gezag van de Kerk mij daartoe niet aanspoorde”? ==== |
- | 1. De dwaling van de sadduceën die de boeken van Mozes alleen aannemen waaruit het komt dat onze Heere Christus haar dwaling daaruit ook alleen wederlegt, Matteüs 22:31. 2. De dwaling van sommige weder-dopers die het boek van Job verworpen hebben | + | Augustinus spreekt hierover |
+ | ==== 26. Wat is in strijd met de leer van de Heilige Schrift? ==== | ||
+ | - De dwaling van de sadduceeën, | ||
+ | - De dwaling van sommige wederdopers, | ||
+ | - De ketterij van Mani, Valentinus, Marcion en anderen die ontkennen dat de geschriften van het Oude en Nieuwe Testament door de Heilige Geest is geïnspireerd; | ||
+ | - De vele dwalingen van de pausgezinden. Zij willen de autoriteit, het gezag en de betrouwbaarheid van de Schrift afhankelijk maken van het besluit en de nadere bepalingen daarover van de kerk. Ze zijn van mening dat de Schrift alleen maar betrouwbaar en van God gekomen kan zijn dan op het gezag en vanuit het getuigenis van de kerk. Die dwaling is wel heel vreemd, want op deze manier wordt de waarheid aan het oordeel en het goeddunken van mensen onderworpen. Zo worden de gewetens juist onzeker gemaakt ten aanzien van hun zaligheid. Bovendien wordt deze dwaling door het getuigenis van de apostel weersproken in Efeziërs 2:20, waar hij zegt dat de gemeente gebouwd en bevestigd is op het fundament van de apostelen en profeten. En dan bedoelt hij met dat fundament niet de personen van de profeten, maar hun leer. Het is wel zo dat de kerk door haar getuigenis de Schrift voor goed kent en aanneemt, maar daardoor maakt ze die van onzeker en twijfelachtig niet tot iets wat wel zeker en geloofwaardig is! Nee, ze onderschrijft door haar stem juist de waarheid van God en eert de Schrift door te zeggen dat die vanuit God tot ons] is gekomen. | ||
+ | - Vervolgens houden ze de apocriefe boeken voor canoniek. Ze beweren ook dat de Schrift onvolkomen en duister is en dat het lezen door de gemeente schade met zich meebrengt en een oorzaak van twist is. Ze zeggen ook dat de onderlinge verschillen in de Schrift niet door haarzelf kan worden beoordeeld en het resultaat daarvan alleen maar een wassen neus is. Ze houden dan ook staande dat alleen de paus van Rome de bevoegdheid heeft om de Schrift uit te leggen. Bovendien stellen ze dat de geschriften van de kerkvaders en de [vroegere] bisschoppen en ook de uitspraken van de concilies van even grote waarde zijn als de Schrift, waarmee ze die met haar op één lijn stellen. Zo ontnemen ze aan de “leken” het testament van hun [hemelse] Vaderen sturen die naar de “stomme beelden” als “boeken van de leken” – iets wat ingaat tegen het gebod van Christus in Johannes 5:39: “Onderzoekt de Schriften”. | ||
+ | - Ten slotte houden ze de oude Latijnse vertaling [de Vulgaat] voor authentiek en geloofwaardig. |