Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
| Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
| institutie:4 [26-08-2025 om 18.25 uur] – Henk van Abbema | institutie:4 [27-08-2025 om 10.32 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
|---|---|---|---|
| Regel 7: | Regel 7: | ||
| ==== 2. Wie is de Auteur van de Heilige Schrift? ==== | ==== 2. Wie is de Auteur van de Heilige Schrift? ==== | ||
| - | Dat is God zelf. Hij heeft zijn wil op schrift gesteld door middel van mensen die Hij daartoe op onmiddellijke wijze geroepen en door de Heilige Geest geïnspireerd heeft. Zij waren als het ware zijn “klerken” of schrijvers. “Want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de Heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken” (2 Petrus 1:21). Daarom zeggen al die profeten: “De mond des Heren heeft het gesproken” (Jesaja 58:14), of: “Zo zegt de Here HERE” (Ezechiël 12:28). In 2 Timoteüs 3:16 lezen we: “Elk van God ingegeven Schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten”, | + | Dat is God zelf. Hij heeft zijn wil op schrift gesteld door middel van mensen die Hij daartoe op onmiddellijke wijze geroepen en door de Heilige Geest geïnspireerd heeft. Zij waren als het ware zijn “klerken” of schrijvers. “Want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de Heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken” (2 Petrus 1:21). Daarom zeggen al de profeten: “De mond des Heren heeft het gesproken” (Jesaja 58:14), of: “Zo zegt de Here HERE” (Ezechiël 12:28). In 2 Timoteüs 3:16 lezen we: “Elk van God ingegeven Schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten”, |
| ==== 3. Uit hoeveel delen bestaat de Schrift? ==== | ==== 3. Uit hoeveel delen bestaat de Schrift? ==== | ||
| Regel 59: | Regel 59: | ||
| In vier delen. | In vier delen. | ||
| - | - Het eerste omvat de vier evangeliën Matteüs, Markus, Lucas en Johannes. Daarin wordt de menswording van Christus beschreven en eveneens het werk van onze verlossing dat door Hem naar Gods belofte werd volbracht. Door deze evangeliën wordt de zekerheid van ons geloof des te sterker vanwege de overeenstemming tussen de verschillende evangeliën. Zo trekt het Koninkrijk van Christus op deze wagen met vier raderen voort tot de vier hoeken van deze wereld. | + | - Het eerste omvat de vier evangeliën; Matteüs, Markus, Lucas en Johannes. Daarin wordt de menswording van Christus beschreven en eveneens het werk van onze verlossing dat door Hem naar Gods belofte werd volbracht. Door deze evangeliën wordt de zekerheid van ons geloof des te sterker vanwege de overeenstemming tussen de verschillende evangeliën. Zo trekt het Koninkrijk van Christus op deze wagen met vier raderen voort tot de vier hoeken van deze wereld. |
| - Het tweede bevat de Handelingen van de apostelen, door Lucas beschreven. Daarin wordt het begin van de dienst van de apostelen en de verdere uitbreiding van de kerk beschreven. Het is kortom een geschiedenis van de kerk van ongeveer dertig jaar na de hemelvaart van Christus. | - Het tweede bevat de Handelingen van de apostelen, door Lucas beschreven. Daarin wordt het begin van de dienst van de apostelen en de verdere uitbreiding van de kerk beschreven. Het is kortom een geschiedenis van de kerk van ongeveer dertig jaar na de hemelvaart van Christus. | ||
| - Het derde wordt gevormd door de brieven van de apostelen, te weten veertien brieven van Paulus: aan de Romeinen, Korintiërs, | - Het derde wordt gevormd door de brieven van de apostelen, te weten veertien brieven van Paulus: aan de Romeinen, Korintiërs, | ||
| Regel 66: | Regel 66: | ||
| ==== 10. Waaruit blijken de verschillen tussen de profetische en de apostolische geschriften? | ==== 10. Waaruit blijken de verschillen tussen de profetische en de apostolische geschriften? | ||
| - | Ze verschillen niet wat de leer betreft, want in beide wordt hetzelfde geloof en dezelfde oproep tot een heilig leven verkondigd((*Johannes 5:46)); maar er is wel een verschil in tijd. De profetische geschriften bevatten profetieën ten aanzien van Christus die komen zou, en de apostolische geschriften vertellen de geschiedenis van Christus die gekomen is. Die laatste laten door wat er verteld wordt en door de toepassing [ervan op Christus] heel goed zien dat de oude profetieën vervuld zijn. Daarom mag het Oude Testament het fundament, de grondslag van het Nieuwe en het Nieuwe de vervulling van het Oude Testament | + | Ze verschillen niet wat de leer betreft, want in beide wordt hetzelfde geloof en dezelfde oproep tot een heilig leven verkondigd((*Johannes 5:46)); maar er is wel een verschil in tijd. De profetische geschriften bevatten profetieën ten aanzien van Christus die komen zou, en de apostolische geschriften vertellen de geschiedenis van Christus die gekomen is. Die laatste laten door wat er verteld wordt en door de toepassing [ervan op Christus] heel goed zien dat de oude profetieën vervuld zijn. Daarom mag het Oude Testament het fundament, de grondslag van het Nieuwe |
| ==== 11. Is het Woord van God meer volmaakt geworden, nadat het Nieuwe Testament aan het Oude is toegevoegd? ==== | ==== 11. Is het Woord van God meer volmaakt geworden, nadat het Nieuwe Testament aan het Oude is toegevoegd? ==== | ||
| Regel 90: | Regel 90: | ||
| - in tegenspoed, wanneer de Schrift in het hart een levende en sterke troost opwekt, zodat de mensen hun zaken ten slotte van minder belang vinden dan de Heilige Schrift; ze laten zich dan ook niet afleiden door welk verdriet ook en zelfs niet door de dood, zoals men bij de martelaars mag zien van wie het bloed de waarheid van de Schrift verzegelt. | - in tegenspoed, wanneer de Schrift in het hart een levende en sterke troost opwekt, zodat de mensen hun zaken ten slotte van minder belang vinden dan de Heilige Schrift; ze laten zich dan ook niet afleiden door welk verdriet ook en zelfs niet door de dood, zoals men bij de martelaars mag zien van wie het bloed de waarheid van de Schrift verzegelt. | ||
| - De onverzoenlijke haat waarmee de satan en de wereld de leer van de Heilige Schrift vervolgen, terwijl ze andere meningen, hoe vreemd en goddeloos ze ook mogen zijn, wél kunnen accepteren. | - De onverzoenlijke haat waarmee de satan en de wereld de leer van de Heilige Schrift vervolgen, terwijl ze andere meningen, hoe vreemd en goddeloos ze ook mogen zijn, wél kunnen accepteren. | ||
| - | - De onoverwinnelijke kracht en stabiliteit waarmee de Schrift tegen zo veel geweld van de satan en de razernij van de wereld staande blijft, en daar zelfs door haar wonderlijke verspreiding over triomfeert en heerschappij voert. Daarover lezen we in 1 Makkabeeën 1 : 59, waar verteld wordt dat toen Antiochus bevolen had dat al de heilige geschriften verbrand moesten worden, ze toch direct daarna als het ware uit hun schuilplaatsen tevoorschijn kwamen en niet lang daarna in het Grieks vertaald werden, zodat ze over de hele wereld verspreid zijn. | + | - De onoverwinnelijke kracht en stabiliteit waarmee de Schrift tegen zo veel geweld van de satan en de razernij van de wereld staande blijft, en daar zelfs door haar wonderlijke verspreiding over triomfeert en heerschappij voert. Daarover lezen we in 1 Makkabeeën 1:59, waar verteld wordt dat toen Antiochus bevolen had dat al de heilige geschriften verbrand moesten worden, ze toch direct daarna als het ware uit hun schuilplaatsen tevoorschijn kwamen en niet lang daarna in het Grieks vertaald werden, zodat ze over de hele wereld verspreid zijn. |
| - De schone harmonie en wonderlijke overeenkomst van al de elementen in het onderricht van Mozes, van de evangelisten en de apostelen. | - De schone harmonie en wonderlijke overeenkomst van al de elementen in het onderricht van Mozes, van de evangelisten en de apostelen. | ||
| - De wonderlijke roeping van Mozes((*Exodus 2:7-10 *Exodus 3:2 *Handelingen 7:10)), van de profeten((*Amos 7:14)) en van de apostelen. De meesten van hen waren ongeleerde en eenvoudige mensen die niet gestudeerd hadden om anderen te onderwijzen; | - De wonderlijke roeping van Mozes((*Exodus 2:7-10 *Exodus 3:2 *Handelingen 7:10)), van de profeten((*Amos 7:14)) en van de apostelen. De meesten van hen waren ongeleerde en eenvoudige mensen die niet gestudeerd hadden om anderen te onderwijzen; | ||
| Regel 99: | Regel 99: | ||
| - De droeve en vreselijke ondergang van hen die de Schrift haten en haar proberen te vernietigen. | - De droeve en vreselijke ondergang van hen die de Schrift haten en haar proberen te vernietigen. | ||
| - | ==== 14. Wat is het ware en niet te loochenen kenmerk, waardoor alle mensen met redelijke vermogens moeten erkennen dat het onderwijs in de Schrift een boodschap is van de waarachtige God? ==== | + | ==== 14. Wat is het ware en niet te loochenen kenmerk waardoor alle mensen met redelijke vermogens moeten erkennen dat het onderwijs in de Schrift een boodschap is van de waarachtige God? ==== |
| Dit kenmerk is dat dit onderwijs ongetwijfeld afkomstig is van de waarachtige God, waarin ons geleerd wordt alléén, geheel en al, en op alle terreinen de eer van de enige God te zoeken en alleen op Hem te vertrouwen.((*Spreuken 16:14 *Johannes 5:43-44 *Johannes 7:18 *Johannes 8:49-50 *Johannes 12:43 *1 Korintiërs 10:31 *Galaten 1:10 *Filippenzen 1:9-11 *1 Timoteüs 1:17)) De wedergeboren gelovigen laten zich echter alleen tevredenstellen met de volle zekerheid van het geloof in hun hart, waardoor zij weten dat dit het onderwijs van God is dat hen zalig maakt. | Dit kenmerk is dat dit onderwijs ongetwijfeld afkomstig is van de waarachtige God, waarin ons geleerd wordt alléén, geheel en al, en op alle terreinen de eer van de enige God te zoeken en alleen op Hem te vertrouwen.((*Spreuken 16:14 *Johannes 5:43-44 *Johannes 7:18 *Johannes 8:49-50 *Johannes 12:43 *1 Korintiërs 10:31 *Galaten 1:10 *Filippenzen 1:9-11 *1 Timoteüs 1:17)) De wedergeboren gelovigen laten zich echter alleen tevredenstellen met de volle zekerheid van het geloof in hun hart, waardoor zij weten dat dit het onderwijs van God is dat hen zalig maakt. | ||
| Regel 109: | Regel 109: | ||
| ==== 16. We lezen nergens dat het Woord van God ook al vóór Mozes opgeschreven is; daarom vragen we: Hoe maakte God Zijn wil in die vroegere tijd aan de mensen bekend? ==== | ==== 16. We lezen nergens dat het Woord van God ook al vóór Mozes opgeschreven is; daarom vragen we: Hoe maakte God Zijn wil in die vroegere tijd aan de mensen bekend? ==== | ||
| - | Door goddelijke antwoorden die God zelf heeft gesproken tot zijn dienaren((*Numeri 12:8)). Dat gebeurde ook wel door de Urim en de Tummim; deze bevonden zich in het borstschild van de hogepriester en daarmee werd door God het ware inzicht en de volmaakte rechtvaardigheid aan Mozes gegeven.((*Exodus 28:30)) Welke dingen dat geweest zijn, is onbekend; misschien door afbeeldingen die God hun voor ogen stelde óf in wakende toestand((*Jeremia 1:11)) óf in de slaap door dromen die God hun zond((*Numeri 12:6)). Ten slotte heeft God Mozes erop toegerust dat door hem die Schrift een begin zou krijgen. Ja, God heeft zelf de Schrift als het ware geheiligd door de Tien Geboden die Hij met zijn vinger geschreven heeft.((*Exodus 31:18)) Hij heeft aan Mozes de opdracht gegeven om de boeken van de Wet te schrijven((Exodus 24:4)). Daarna heeft Hij zijn Woord – zowel mondeling als schriftelijk – aan ons toevertrouwd door de profeten((*Lucas 1:70)), door Christus als God en mens((*Hebreeën 1:1)) en ten slotte door de apostelen van Christus((*Matteüs 28:19 *Handelingen 1:8 *Romeinen 16:25-26)) Er is echter in mondelinge zin niets anders overgeleverd dan wat momenteel beschreven is. Er is weliswaar heel wat meer gezegd en gedaan dan beschreven is, maar dat verschilt er niet van. Aan de dingen die beschreven zijn, hebben we genoeg.((*Johannes 20:31)) | + | Door goddelijke antwoorden die God zelf heeft gesproken tot zijn dienaren((*Numeri 12:8)). Dat gebeurde ook wel door de Urim en de Tummim; deze bevonden zich in het borstschild van de hogepriester en daarmee werd door God het ware inzicht en de volmaakte rechtvaardigheid aan Mozes gegeven.((*Exodus 28:30)) Welke dingen dat geweest zijn is onbekend; misschien door afbeeldingen die God hun voor ogen stelde óf in wakende toestand((*Jeremia 1:11)) óf in de slaap door dromen die God hun zond((*Numeri 12:6)). Ten slotte heeft God Mozes erop toegerust dat door hem die Schrift een begin zou krijgen. Ja, God heeft zelf de Schrift als het ware geheiligd door de Tien Geboden die Hij met zijn vinger geschreven heeft.((*Exodus 31:18)) Hij heeft aan Mozes de opdracht gegeven om de boeken van de Wet te schrijven((Exodus 24:4)). Daarna heeft Hij zijn Woord – zowel mondeling als schriftelijk – aan ons toevertrouwd door de profeten((*Lucas 1:70)), door Christus als God en mens((*Hebreeën 1:1)) en ten slotte door de apostelen van Christus.((*Matteüs 28:19 *Handelingen 1:8 *Romeinen 16:25-26)) Er is echter in mondelinge zin niets anders overgeleverd dan wat momenteel beschreven is. Er is weliswaar heel wat meer gezegd en gedaan dan beschreven is, maar dat verschilt er niet van. Aan de dingen die beschreven zijn hebben we genoeg.((*Johannes 20:31)) |
| ==== 17. Waarom is het Woord van God eigenlijk opgeschreven? | ==== 17. Waarom is het Woord van God eigenlijk opgeschreven? | ||
| Regel 158: | Regel 158: | ||
| - De dwaling van de sadduceeën, | - De dwaling van de sadduceeën, | ||
| - | - De dwaling van sommige wederdopers, | + | - De dwaling van sommige wederdopers, |
| - De ketterij van Mani, Valentinus, Marcion en anderen die ontkennen dat de geschriften van het Oude en Nieuwe Testament door de Heilige Geest zijn geïnspireerd; | - De ketterij van Mani, Valentinus, Marcion en anderen die ontkennen dat de geschriften van het Oude en Nieuwe Testament door de Heilige Geest zijn geïnspireerd; | ||
| - | - De vele dwalingen van de pausgezinden. Zij willen de autoriteit, het gezag en de betrouwbaarheid van de Schrift afhankelijk maken van het besluit en de nadere bepalingen daarover van de kerk. Ze zijn van mening dat de Schrift alleen maar betrouwbaar en van God gekomen kan zijn op het gezag en vanuit het getuigenis van de kerk. Die dwaling is wel heel vreemd, want op deze manier wordt de waarheid aan het oordeel en het goeddunken van mensen onderworpen. Zo worden de gewetens juist onzeker gemaakt ten aanzien van hun zaligheid. Bovendien wordt deze dwaling door het getuigenis van de apostel weersproken in Efeziërs 2:20, waar hij zegt dat de gemeente gebouwd en bevestigd is op het fundament van de apostelen en profeten. En dan bedoelt hij met dat fundament niet de personen van de profeten, maar hun leer. Het is wel zo dat de kerk door haar getuigenis de Schrift voor goed kent en aanneemt, maar daardoor maakt ze die van onzeker en twijfelachtig niet tot iets wat wel zeker en geloofwaardig is! Nee, ze onderschrijft door haar stem juist de waarheid van God en eert de Schrift door te zeggen dat die vanuit God tot ons] is gekomen. | + | - De vele dwalingen van de pausgezinden. Zij willen de autoriteit, het gezag en de betrouwbaarheid van de Schrift afhankelijk maken van het besluit en de nadere bepalingen daarover van de kerk. Ze zijn van mening dat de Schrift alleen maar betrouwbaar en van God gekomen kan zijn op het gezag en vanuit het getuigenis van de kerk. Die dwaling is wel heel vreemd, want op deze manier wordt de waarheid aan het oordeel en het goeddunken van mensen onderworpen. Zo worden de gewetens juist onzeker gemaakt ten aanzien van hun zaligheid. Bovendien wordt deze dwaling door het getuigenis van de apostel weersproken in Efeziërs 2:20, waar hij zegt dat de gemeente gebouwd en bevestigd is op het fundament van de apostelen en profeten. En dan bedoelt hij met dat fundament niet de personen van de profeten, maar hun leer. Het is wel zo dat de kerk door haar getuigenis de Schrift voor goed kent en aanneemt, maar daardoor maakt ze die van onzeker en twijfelachtig niet tot iets wat wel zeker en geloofwaardig is! Nee, ze onderschrijft door haar stem juist de waarheid van God en eert de Schrift door te zeggen dat die vanuit God tot ons is gekomen. |
| - Vervolgens houden ze de apocriefe boeken voor canoniek. Ze beweren ook dat de Schrift onvolkomen en duister is en dat het lezen door de gemeente schade met zich meebrengt en een oorzaak van twist is. Ze zeggen ook dat de onderlinge verschillen in de Schrift niet door haarzelf kan worden beoordeeld en het resultaat daarvan alleen maar een wassen neus is. Ze houden dan ook staande dat alleen de paus van Rome de bevoegdheid heeft om de Schrift uit te leggen. Bovendien stellen ze dat de geschriften van de kerkvaders en de [vroegere] bisschoppen en ook de uitspraken van de concilies van even grote waarde zijn als de Schrift, waarmee ze die met haar op één lijn stellen. Zo ontnemen ze aan de “leken” het testament van hun [hemelse] Vader en sturen hen naar de “stomme beelden” als “boeken van de leken” – iets wat ingaat tegen het gebod van Christus in Johannes 5:39: “Onderzoekt de Schriften”. | - Vervolgens houden ze de apocriefe boeken voor canoniek. Ze beweren ook dat de Schrift onvolkomen en duister is en dat het lezen door de gemeente schade met zich meebrengt en een oorzaak van twist is. Ze zeggen ook dat de onderlinge verschillen in de Schrift niet door haarzelf kan worden beoordeeld en het resultaat daarvan alleen maar een wassen neus is. Ze houden dan ook staande dat alleen de paus van Rome de bevoegdheid heeft om de Schrift uit te leggen. Bovendien stellen ze dat de geschriften van de kerkvaders en de [vroegere] bisschoppen en ook de uitspraken van de concilies van even grote waarde zijn als de Schrift, waarmee ze die met haar op één lijn stellen. Zo ontnemen ze aan de “leken” het testament van hun [hemelse] Vader en sturen hen naar de “stomme beelden” als “boeken van de leken” – iets wat ingaat tegen het gebod van Christus in Johannes 5:39: “Onderzoekt de Schriften”. | ||
| - Ten slotte houden ze de oude Latijnse vertaling [de Vulgaat] voor authentiek en geloofwaardig. | - Ten slotte houden ze de oude Latijnse vertaling [de Vulgaat] voor authentiek en geloofwaardig. | ||