Het woord 'engel' duidt op een ambt, en komt van het Griekse woord angellein (zenden). Het betekent een bode, ambassadeur, gezant, of een gezondene.
Dit woord wordt toegeschreven:
In deze vier betekenissen gebruiken wij het woord 'engel'. Eerst zullen we spreken over de goede engelen en vervolgens over de kwade engelen.
Ze komen bij God vandaan, die ze uit niet geschapen heeft, en dat door Christus, zoals blijkt uit Kolossenzen 1:1616 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen.: "want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen".
Zij zijn inderdaad niet geheel zonder materie, zoals ook de zielen van de mensen. Want God is alleen aulos, immaterieel, zonder materie. Niets is geschapen dat niet is samengesteld, hetzij natuurlijk van gedaante, door vermenging van materie, hetzij bovennatuurlijk van wezen, daad en macht. Omdat de engelen echter niet bestaan uit een stoffelijke en zichtbare materie, maar veeleer uit een geheel geestelijke materie, en (zoals ze op de universiteiten zeggen) uit te mogen zijn of worden in de daad, daarom worden ze immaterieel genoemd. God echter is alleen energie of een zuivere daad, zoals de beroemde AristotelesDe Griekse filosoof Aristoteles (384-322 v.Chr.) wordt samen met Plato en Socrates beschouwd als een van de grootste filosofen uit de klassieke oudheid. Aristoteles wordt gezien als één van de grondleggers van de logica, onder meer door zijn concept van het syllogisme. gezegd heeft in boek 2 van zijn Metafysica, hoofdstuk 7.
Niet van eeuwigheid: want alleen de Zoon van God is er van eeuwigheid geweest. Hieruit volgt dat de engelen zijn geschapen in het begin van alle dingen. Op welke dag dat is geweest, kunnen we niet precies zeggen, hoewel uit de boeken van Mozes opgemaakt kan worden dat ze op de eerste dag geschapen zijn; op de dag waarop de hemel geschapen werd, waarvan zij inwoners zijn. Daarom worden zij ook hemelse engelen genoemd 3). Dat Mozes de schepping van de engelen verzweeg, toen hij de schepping van al het geschapene beschreef, heeft als reden dat het zijn voornemen was zijn vertellingen te voegen naar het verstand en het begrip van het eenvoudige volk. Daarom heeft hij alleen de schepping van de zichtbare dingen beschreven.
Christus zegt dit in Matteüs 18:1010 Ziet toe, dat gij niet één dezer kleinen veracht. Want Ik zeg u, dat hun engelen in de hemelen voortdurend het aangezicht zien van mijn Vader, die in de hemelen is.: "Want Ik zeg u, dat hun engelen in de hemelen voortdurend het aangezicht zien van mijn Vader, die in de hemelen is." Het bijwoord 'altijd' betekent hier echter niet 'van eeuwigheid', maar ziet op een voortdurend verschijnen voor de Vader ten dienste van de vromen, wat van het begin af zo geweest is.
Het is (zoals DamascenusJohannes Damascenus (676-749) was een monnik die wel bekendstaat als de laatste Griekse kerkvader. Hij schreef onder meer 'Een nauwkeurige uiteenzetting van het orthodoxe geloof' en strijdschriften tegen de islam, tegen het manicheïsme en tegen andere ketterijen. zegt in boek 2, hoofdstuk 5) "een verstandig wezen, altijd bewegelijk, vrijwillig, niet lichamelijk, God door de genade dienende, de onsterfelijkheid in de natuur ontvangen hebbende." Maar de Apostel, samenvattend het ambt van de goede engelen beschrijft het als volgt in Hebreeën 11 Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, 2 heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft. 3 Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben, Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in den hoge, 4 zóveel machtiger geworden dan de engelen, als Hij uitnemender naam boven hen als erfdeel ontvangen heeft. 5 Immers, tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd: Mijn Zoon zijt gij; Ik heb U heden verwekt? En wederom: Ik zal Hem tot Vader zijn, en Hij zal Mij tot Zoon zijn. 6 En wanneer Hij wederom de eerstgeborene in de wereld brengt, spreekt Hij: En Hem moeten alle engelen Gods huldigen. 7 En van de engelen zegt Hij: Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam; 8 maar van de Zoon: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap. 9 Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten. 10 En: Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest, en de hemelen zijn het werk uwer handen; 11 die zullen vergaan, maar Gij blijft; en zij zullen alle als een kleed verslijten, 12 en als een mantel zult Gij ze oprollen, als een kleed zullen zij ook verwisseld worden; maar Gij zijt dezelfde en uw jaren zullen niet ophouden. 13 En tot wie der engelen heeft Hij ooit gezegd: Zet U aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gemaakt heb tot een voetbank voor uw voeten? 14 Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven? vers 1414 Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven?: "Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven?".
Ja: want hen worden in de Schrift dingen toegeschreven die niemand dan een waar zelfstandig wezen kunnen toekomen, zoals voor God staan en Hem te prijzen. Van sommigen van hen wordt gezegd dat zij gevallen zijn, anderen zijn staande gebleven. Daarboven hebben zij op verschillende manieren ook lichamen aangenomen en zijn ze verschenen, zich openbarend door verschillende werkingen. Want de werken zijn van tevoren gestelde dingen. Dat wil zeggen alleen van zodanige dingen die een ware oprechte zelfstandigheid hebben. Zo veel Engelen als er zijn, zo veel verschillende wezens (zijn er) die bijzonder/uniek bestaan zoals ook de mensen verschillend zijn.
Allen zijn zij goed geschapen, want Genesis 1:3131 En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag. zegt: "En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed." Wel zijn sommige engelen gevallen,4) die niet in de waarheid zijn blijven staan.5) Die zijn dan ook oprecht geweest en in de waarheid geschapen; en Judas zegt hiervan in Johannes 8:6 – “En dit zeiden zij om Hem in verzoeking te brengen, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte neder en schreef met de vinger op de grond.”: "engelen, die aan hun oorsprong ontrouw werden en hun eigen woning verlieten".
Wat betreft hun wezen, zijn ze onvergankelijk,6) omdat ze vrij zijn van alle materie. Maar wat betreft de macht van God die ze uit niet gemaakt heeft, kunnen ze ook weer tot niet gebracht worden, als God Zijn hand van hen aftrekt. Psalm 104:2929 verbergt Gij uw aangezicht, zij worden verdelgd, neemt Gij hun adem weg, zij sterven en keren weder tot hun stof. zegt immers: "verbergt Gij uw aangezicht, zij worden verdelgd, neemt Gij hun adem weg, zij sterven en keren weder tot hun stof". Maar wat betreft de staat waarin ze nu zijn, kunnen ze door de genade, wil, raad en besluit van God niet meer veranderen, hoewel ze van nature zowel tot het goede als het kwade veranderlijk zijn. Want, zoals DamascenusJohannes Damascenus (676-749) was een monnik die wel bekendstaat als de laatste Griekse kerkvader. Hij schreef onder meer 'Een nauwkeurige uiteenzetting van het orthodoxe geloof' en strijdschriften tegen de islam, tegen het manicheïsme en tegen andere ketterijen. zegt: "al wat geschapen is dat is veranderlijk". En God zegt van zichzelf in Maleachi 3:66 Voorwaar, Ik, de Here, ben niet veranderd, en gij kinderen van Jakob, zijt niet verteerd.: "Voorwaar, Ik, de Here, ben niet veranderd".
Ten eerste de goede wil van de engelen zelf, met welke wil zij door God in het begin geschapen zijn. De belangrijkste oorzaak is echter de genadige goedwilligheid van God, waardoor hun wil zó geholpen is, dat ze in de waarheid hebben willen blijven staan en daarom ook zijn blijven staan, terwijl de anderen die deze genade niet is meegedeeld niet hebben willen blijven staan en daarom door hun schuld van de waarheid zijn afgevallen. Filippenzen 2:1313 want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt. zegt immers: "want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt."
De belangrijkste oorzaak is het eeuwig vast en onveranderlijk besluit, de raad en het welbehagen van God, uit Zijn wijsheid voortgekomen, waardoor hij deze tot gemeenschap van zijn genade en tot de volharding verkoren en gepredestineerd of voorbeschikt heeft, maar de anderen naar zijn rechtvaardig welbehagen tot zijn eer heeft verworpen of is voorbijgegaan. In 1 Timoteüs 5:2121 Ik betuig u voor God en voor Christus Jezus en voor de uitverkoren engelen, dat gij daaraan de hand houdt, zonder vooroordeel en zonder iets te doen uit vooringenomenheid. schrijft Paulus: "Ik betuig u voor God en voor Christus Jezus en voor de uitverkoren engelen", waaruit blijkt dat sommigen van de engelen zijn uitverkoren.
Geenszins, want ze zijn oprecht gelukzalig: "Want Ik zeg u, dat hun engelen in de hemelen voortdurend het aangezicht zien van mijn Vader, die in de hemelen is" (Matteüs 18:1010 Ziet toe, dat gij niet één dezer kleinen veracht. Want Ik zeg u, dat hun engelen in de hemelen voortdurend het aangezicht zien van mijn Vader, die in de hemelen is.). Echter zijn zij dit niet van nature, maar door genade, door een weldaad van God om Christus' wil.
Juist niet, want al wat ze willen, willen ze vrijwillig. Ja wat meer is: zij zijn nog veel vrijwilliger dan ze waren toen ze konden zondigen én niet-zondigen. Want ze zijn nu zó vrij van zonde, dat ze niet kunnen zondigen en zó vrij van ellendigheid, dat ze niet meer ellendig kunnen zijn, want ze zijn uitermate heilig en tegelijk ook uitermate gelukzalig geworden.
Geenszins, want zij waren niet geheel en al met de menselijke natuur verenigd, maar zij hebben, om met AugustinusAurelius Augustinus (354-430) geldt als de meest invloedrijke kerkvader van het Westen. Aanvankelijk sloot hij zich aan bij de manicheeën, later bij het neoplatonisme, maar op het gebed van zijn moeder en door de prediking van bisschop Ambrosius werd hij in 386 bekeerd tot het christelijk geloof. Bekend is vooral zijn 'Belijdenissen', waarin hij zijn eigen bekering beschrijft. Ook schreef hij belangrijke werken tegen ketterijen als het donatisme en het pelagianisme. te spreken, die lichamen als kleren aangetrokken en uitgedaan.
De lichamen die uit niet geschapen waren, zijn weer tot niet geworden, en de lichamen die uit de aarde gemaakt waren, zijn weer teruggekeerd tot stof, of ook tot niet geworden. Want iets tot niet brengen, is even eenvoudig als iets uit niet scheppen.
Ja, aangezien zij eindige geesten zijn. Hoewel ze niet te beschrijven zijn, want ze worden door plaats niet gemeten, zijn ze wel bepaald, want ze zijn zo op één plaats dat ze niet tegelijk ook op een andere plaats zijn, zoals is af te leiden uit Lucas 1:2626 In de zesde maand nu werd de engel Gabriël van God gezonden naar een stad in Galilea, genaamd Nazaret.: "In de zesde maand nu werd de engel Gabriël van God gezonden naar een stad in Galilea".
In Hebreeën 2:1414 Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen. worden ze allen gedienstige geesten genoemd, uitgezonden ten dienste van de uitverkorenen. Ze klimmen van de hemel af en in de hemel op, zoals destijds op de ladder van Jakob in Genesis 28:1212 Toen droomde hij, en zie, op de aarde was een ladder opgericht, waarvan de top tot aan de hemel reikte, en zie, engelen Gods klommen daarlangs op en daalden daarlangs neder.. En al wat gebeurt, word door de tijd gemeten, maar de engelen zijn zo vaardig, ras en snel dat ze in een onbegrijpelijke tijd bewogen worden en hun werk volbrengen.19) Daarom wordt van ze getuigd dat ze vliegen en vleugels hebben.20)
In Daniel Openbaring 7:10 – “En zij riepen met luider stem en zeiden: De zaligheid is van onze God, die op de troon gezeten is, en van het Lam!” wordt gezegd dat Daniël duizendmaal duizend en tienduizend maal tienduizend engelen gezien heeft. En Hebreeën 12:2222 Maar gij zijt genaderd tot de berg Sion, tot de stad van de levende God, het hemelse Jeruzalem, en tot tienduizendtallen van engelen. zegt: "Maar gij zijt genaderd tot de berg Sion, tot de stad van de levende God, het hemelse Jeruzalem, en tot tienduizendtallen van engelen", voor de mensen wel ontelbaar maar voor God bekend.21) Uit de mond van Christus horen we dat er vele legioenen van engelen zijn. De dienaar van Eliza zag de hele berg vol vurige paarden en wagens rondom Elisa in 2 Koningen 6:1717 Toen bad Elisa: Here, open toch zijn ogen, opdat hij zie. En de Here opende de ogen van de knecht en hij zag en zie, de berg was vol vurige paarden en wagens rondom Elisa.. Dit geeft een zeer grote menigte te kennen waarvan gezegd wordt dat dit leger staat rondom degenen die God vrezen, Psalm 34:88 De Engel des Heren legert Zich rondom wie Hem vrezen, en redt hen.. Alle engelen zijn reeds in het begin door God geschapen, want zij vermenigvuldigen zich niet door onderlinge gemeenschap.
Niemand die enigszins bekend is met de Schrift, kan ontkennen dat er enige orde onder de engelen is. Want orde en goed onderscheid in de dingen is een zeer uitnemende en goddelijke zaak. Zo worden sommige engelen cherubijnen genoemd, en andere serafijnen, en weer andere aartsengelen. Maar deze orde komt niet voort uit de waardigheid of uitnemendheid van de natuur van de engelen, alsof de een van natuur waardiger was dan de andere, maar veeleer uit de verschillende soorten ambten. Daarom noemt Paulus ze in Kolossenzen 1:1616 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen. tronen, zetels, heerschappijen, machten, overheden. Op een Hebreeuwse manier van spreken noemt hij de engelen naar hun dienst, omdat God hun dienst gebruikt in de bediening van keizerrijken, koninkrijken en gemenebesten.
Dat er heilige overheden en trappen van heilige overheden onder de engelen zouden zijn, zoals de aanhangers van het pausdom menen, kan met geen enkel getuigenis van de Schrift bewezen worden. Want daarin wordt wel gesproken van een aartsengel, maar dan niet omdat hij van nature beter is, of hoger door lust en begeerte van heerschappij - want daar, zo zei BasiliusBasilius de Grote (330-379) was één van de drie Cappadocische kerkvaders en als bisschop verbonden aan de stad Caesarea. In theologisch opzicht stond hij aan de zijde van Athanasius en dus tegenover Arius en de zijnen., houdt alle eergierigheid op - maar omdat hij bestemd is om een gewichtige, moeilijke en zware taak te verrichten, of voor een tijd van God over veel engelen gesteld is, om Gods gebod te volbrengen. Zo zijn de namen tronen, heerschappijen, machten en overheden, bij wijze van gelijkenis van de menselijke dingen genomen, om te kennen te geven de waardigheid en ambten van de engelen en hoeveel verschillende en heerlijke werken God door middel van hen volbrengt.22)
De namen die hun voor een tijd gegeven worden om de ambten die hen opgelegd zijn, zijn geen eigennamen maar noem-namen of ten aanzien van ons, verschillende manieren waardoor ze Gods wil volbrengen, krachtig uitvoeren en de mensen verschijnen als in Daniel Psalm 8:16 – “”. en Psalm 9:21 – “Jaag hun schrik aan, Here, zodat de volken erkennen, dat zij stervelingen zijn. sela”. en Lucas 1:1919 En de engel antwoordde en zeide tot hem: Ik ben Gabriël, die voor Gods aangezicht sta, en ik ben uitgezonden om tot u te spreken en u deze blijmare te verkondigen.. Daar wordt gedacht van een Gabriel, wiens naam betekend: de sterkte van God, omdat God door hem zijn macht uitvoert. Zo ook Daniel 10:1313 Wee u, Chorazin, wee u, Betsaïda, want indien in Tyrus en Sidon die krachten waren geschied, welke in u geschied zijn, reeds lang zouden zij, in zak en as gezeten, zich bekeerd hebben. van een Michael dat betekent: wie is als de sterke God. In Tobit 3:1919 Toen echter de viervorst Herodes door hem bestraft werd om Herodias, de vrouw van zijn broeder, en om alle wandaden, die Herodes bedreven had., van Rafael, welke naam komt van helen/ gezond maken, want hij was gekomen om Sara en Tobias gezond te maken: gelijkerwijs ook van een Uriël. 4 Ezra 4:11 Toen de tegenstanders van Juda en Benjamin hoorden, dat zij die in ballingschap waren geweest, een tempel voor de Here, de God van Israël, bouwden. van het licht, omdat hij gekomen was om Ezra te verlichten en te onderwijzen.
Nee, want in Hebreeën 4:1313 en geen schepsel is voor Hem verborgen, want alle dingen liggen open en ontbloot voor de ogen van Hem, voor wie wij rekenschap hebben af te leggen. wordt gezegd dat voor God alle dingen open en ontbloot zijn voor zijn ogen: maar nochtans weten ze het van die mensen over wie zij door God belast zijn zorg te dragen. Want in Handelingen 10:44 Hij staarde hem aan en werd zeer bevreesd en zeide: Wat is er, heer! En hij zeide tot hem: Uw gebeden en uw aalmoezen zijn voor God in gedachtenis gekomen. zegt de engel tot Cornelius: "Uw gebeden en uw aalmoezen zijn voor God in gedachtenis gekomen." Ze nemen dus onze woorden en werken waar, zodat wij ons wel mogen schamen wat te zeggen of te doen, dat wij ons anders zouden schamen voor eerlijke mannen te bedrijven. Met welk argument of bewijsreden Paulus in 1 Korintiers 11:1010 En dit geschiedde tot driemaal toe; en alles werd weer opgetrokken in de hemel. leert Dat de vrouwen om de eerbaarheid behoren met gedekt hoofd te zijn in de gemeente om der engelen wil.
Nee, want God alleen is kenner van de harten, tenzij de mensen hun gedachten en genegenheid door werken en tekenen te kennen geven, of God haar die openbaart. Want als gezegd wordt: "Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is?" (1 Korintiërs 2:1111 Wie toch onder de mensen weet, wat in een mens is, dan des mensen eigen geest, die in hem is? Zo weet ook niemand, wat in God is, dan de Geest Gods.).
Niet op een menselijke of vleselijke wijze, maar op zodanige wijze als de natuur van de engelen en derhalve de hemelse natuur en het gelukzalig leven toekomt, welke manier ons onbekend is.
Geen lichamelijke en vleselijke spraak, behalve in een aangenomen lichaam, maar geestelijke en hemelse, waardoor ze zonder uiterlijke reden en behoorlijke stem of luide rede en gedruis een ieder zijn zinnen en verstand, hetwelk hij wil, of in een andere engel of mensen verstand of begrip, geestelijk en geheel engelachtig inprent, instort en meedeelt. Of hetzelve in zijn verstand als in een open spiegel een ander toont, laat zien en verklaart. Daarom zei Paulus in 1 Korintiërs 13:11 Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak, maar had de liefde niet, ik ware schallend koper of een rinkelende cimbaal.: "Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak," is niet eigenlijk te verstaan, maar door een toelating als ook in Galaten 1:88 Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, [u] een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt!: "Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, [u] een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben," Zo wordt de engelen brood toegeschreven. 36)
Dat is verschillend en velerlei want ze zijn Gods dienaren. Vorsten en prinsen die naar het bevel van haar koning wachten (dat zij gaarne en vaardig volbrengen), 37) tot eer van God en tot de zaligheid van de mensen. Zoals in Psalm 104:44 Hij maakt de winden tot zijn boden, laaiend vuur tot zijn dienaren. te verstaan is: "Hij maakt de winden tot zijn boden, laaiend vuur tot zijn dienaren". En die haar schepper met Lofzangen groot maken naar het zeggen van Theodoretus: De dienst van de engelen is het psalmen gezang. 38) Ten andere zijn ze dienaren van Christus in zoveel Hij mens en de Messias is. Zo leest men dat de engelen hem gediend hebben in de verzoeking die Hij tegen de satan in de woestijn verdragen heeft.39)
In het bijzonder zijn ze dienaren van de uitverkorenen. Hebreeën 1:1414 Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienste van hen, die het heil zullen beërven?: "Zijn zij niet allen dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienst van hen, die het heil zullen beërven?". En zij zijn dienaars van de uitverkorenen op velerlei verschillende wijze: ten eerste in dit leven: en dat of leidende, beschermende en bewarende de uitverkorenen naar de spreuk van Psalm 91:11-1211 want Hij zal aangaande u zijn engelen gebieden, dat zij u behoeden op al uw wegen; 12 op de handen zullen zij u dragen, opdat gij uw voet niet aan een steen stoot.: "want Hij zal aangaande u zijn engelen gebieden, dat zij u behoeden op al uw wegen; op de handen zullen zij u dragen, opdat gij uw voet niet aan een steen stoot." 40) En beschermende hun leven van de vijanden en van alle nood en gevaar.41) Of de oordelen van God van de uitverkorenen tegen de vijanden van de gemeente uitvoerend als te verstaan is uit Genesis 19:1010 Maar die mannen staken hun hand uit, trokken Lot tot zich naar binnen en sloten de deur. en 2. koningen 19:3535 Zo gaven zij haar vader ook die nacht wijn te drinken, en de jongste stond op en legde zich bij hem neder, zonder dat hij er iets van merkte, toen zij zich nederlegde of toen zij opstond. en Handelingen 12:2323 En terstond sloeg hem een engel des Heren, omdat hij God de eer niet gaf; en hij werd door wormen gegeten en blies de adem uit.. Idem, brengende godvruchtige gedachten in het verstand van de vromen, dezelve bewegende en brengende tot alle goede dingen 42): want de goede engelen brengen nooit iets voort dat tegen Gods wet is.43) Idem haar helpende en troostend.44) Ten andere in de dood, als ze vaardig bereid staan bij de gelovigen in de laatste benauwde strijd, en hun zielen dragen in de hemelse gelukzaligheid zoals uit het voorbeeld van Lazarus blijkt.45) Ten laatste aan het einde van de wereld als zij de beenderen van alle gelovigen zullen vergaderen opdat ze weer verenigd zijn met de zielen, tot het leven opstaan,46) en de kwaden zullen scheiden uit het midden van de rechtvaardigen en die werpen in de vurige poel, maar deze brengen in het rijk van de hemelen. 47)
Dat gewoonlijk een ieder uitverkorene een zekere goede engel van God tot bewaring toegeschikt is, kunnen we afleiden uit de woorden van Christus in Matteüs 18:1010 Ziet toe, dat gij niet één dezer kleinen veracht. Want Ik zeg u, dat hun engelen in de hemelen voortdurend het aangezicht zien van mijn Vader, die in de hemelen is.: "Ziet toe, dat gij niet één dezer kleinen veracht. Want Ik zeg u, dat hun engelen in de hemelen voortdurend het aangezicht zien van mijn Vader, die in de hemelen is." Idem uit Handelingen 12:1515 En zij zeiden tot haar: Gij spreekt wartaal. Doch zij bleef volhouden, dat het zo was. En zij zeiden: Het is zijn engel., daar de gelovigen die in het huis van Marcus vergaderd waren van Petrus aan de deur kloppende zeiden: Het is zijn engel: want de gelovigen spraken naar het algemeen gevoelen van het volk van God. En dat dit het verstand van de oudvaders is blijkt uit AugustinusAurelius Augustinus (354-430) geldt als de meest invloedrijke kerkvader van het Westen. Aanvankelijk sloot hij zich aan bij de manicheeën, later bij het neoplatonisme, maar op het gebed van zijn moeder en door de prediking van bisschop Ambrosius werd hij in 386 bekeerd tot het christelijk geloof. Bekend is vooral zijn 'Belijdenissen', waarin hij zijn eigen bekering beschrijft. Ook schreef hij belangrijke werken tegen ketterijen als het donatisme en het pelagianisme., Boek 1, Meditationes hoofdstuk 12: "Dat acht ik ook (zie hij) een grote weldaad, dat de Heer van het begin van mijn geboorte, mij een engel van Vrede gegeven heeft, om mij te bewaren tot mijn uiterste toe."
Het is nochtans uit de schrift openbaar, dat buitengewoon veel engelen, zo dikwijls als nodig is, tot een ieder gelovig mens gezonden worden om hem te beschermen. Zo wordt in Psalm 34:88 De Engel des Heren legert Zich rondom wie Hem vrezen, en redt hen. gezegd dat de engelen zich legeren rondom degene die God vrezen. Datzelfde moet men gevoelen van ieder landschap. Want daar wordt gezegd in Daniel 10: 13,20,21 en 11:11 Voor de koorleider. Van David. Bij de Here schuil ik. Hoe durft gij dan tot mij zeggen: Vliedt naar uw gebergte als vogels?. en 12:11 Voor de koorleider. Op de wijze van: De achtste. Een psalm van David., dat de engel van Gods volk streed tegen de vorst van Perzië en dat ieder van de engelen dat koninkrijk beschermde daar hij zorg over droeg. Dat weten we van de kwade geesten, dat soms een mens van een en dezelfde kwade geest gekweld wordt, als blijkt uit de geschiedenis van Job (1:12.). Maar dat soms veel mensen van een en dezelfde kwade geest gekweld worden als blijkt uit 2 Kronieken 18:2121 Hij antwoordde: Ik zal heengaan en tot een leugengeest worden in de mond van al zijn profeten. Toen zeide Hij: gij moet hem verleiden en gij zult er ook toe in staat zijn; ga heen en doe het.. Een kwade geest heeft veel profeten bedrogen. Zo leest men ook dat somtijds veel kwade geesten een en dezelfde mens gekweld hebben als in Lucas 8:3030 En Jezus vroeg hem: Wat is uw naam? Hij zeide: Legioen; want vele geesten waren in hem gevaren.. Een legioen duivelen had een mens bezeten. Maar dat een ieder een kwade engel van God zou toegeschikt zijn, kunnen we in de schrift nergens lezen.
De zeer geleerde overzetter antwoordt dat we door het woord ‘vorsten’ niet moeten verstaan de engelen die over de koninkrijken van Perzië en Griekenland gesteld zijn, maar die mensen die in die tijd vorsten van Perzië en Griekenland waren. De zin is dat de engel wel tegen Cambyses, toen ter tijd koning van Perzië een en twintig dagen gestreden heeft, dat is: dat hij belet heeft, dat zijn wrede besluiten en plannen om het volk van God nog langer in de gevangenis te houden, en nog meer te verdrukken, niet in het werk zouden gesteld worden: maar dat ook daarna komen zal de vorst van Griekenland, te weten Alexander de Groote, die de razernij van de vorsten van Perzië tegen het volk van God ontstoken, zou bedwingen, hetwelk de historie getuigt dat geschied is. Deze schoolleraars antwoorden dat er een zeer grote overeenkomst en eenheid tussen de engelen is, zoveel de wil aangaat, omdat ze gelukzalig zijn en tussen de gelukzaligen is zeer grote vrede: maar dat nochtans onder haar verscheidenheid van oordelen of gevoelen kan wezen, te weten als de raad van God haar onbekend zijnde, welk de engelen niet altijd geopenbaard wordt, de een aldus, de ander alzo, oordeelt dat men doen zal: want verscheidenheid van gevoelen neemt de vriendschap niet weg maar de tegenheid van wil.
De engelen hebben een Middelaar nodig gehad, niet ter verlossing van de zonde (want zo is Christus Middelaar van God en mensen), 48) maar wel tot behoud en bewaring in het goede en in de genade, en tot terugbrenging onder één Hoofd, zodat ze weer met de gelovigen onder een en hetzelfde Hoofd Christus zouden verenigd worden, opdat ze zonder enig gevaar van daarna te vallen, onafscheidelijk God zouden aanhangen, en dat overzulks haar gerechtigheid en de oprechtheid die voor God mank is,49) voor God zou bedekt worden met die volkomen en oneindige rechtvaardigheid van Christus. Daarom zegt Efeziërs 1:1010 om, ter voorbereiding van de volheid der tijden, al wat in de hemelen en op de aarde is onder één hoofd, dat is Christus, samen te vatten. dat God voorgenomen had alles tot één te vergaderen in Christus, zowel wat in de hemel als wat op de aarde is, om dat alles tot zijn Hoofd en beginsel terug te brengen.
De engel antwoordt Manoach in Richteren 13:1616 Maar de Engel des Heren zeide tot Manoach: Al zoudt gij mij ook hier houden, van uw spijze zal ik niet eten. Maar indien gij het bereiden wilt, offer het als een brandoffer aan de Here. Manoach immers wist niet, dat het de Engel des Heren was.: "Al zoudt gij mij ook hier houden, van uw spijze zal ik niet eten. Maar indien gij het bereiden wilt, offer het als een brandoffer aan de Here." En Christus zegt in Matteüs 4:1010 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan! Er staat immers geschreven: De Here, uw God, zult gij aanbidden en Hem alleen dienen.: "De Here, uw God, zult gij aanbidden en Hem alleen dienen."
Paulus vervloekt in Kolossenzen 2:1818 Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken. alle godsdienst die men de engelen aandoet. De engel in Openbaring 19:1010 En ik wierp mij neder voor zijn voeten om hem te aanbidden, maar hij zeide tot mij: Doe dit niet! Ik ben een mededienstknecht van u en uw broederen, die het getuigenis van Jezus hebben; aanbid God! Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie. verbiedt Johannes hem te aanbidden, zoals ook in hoofdstuk 22:99 Maar hij zeide tot mij: Doe dat niet! Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broederen, de profeten, en van hen, die de woorden van dit boek bewaren; aanbid God!. Zo heeft dan Johannes hem ten onrechte willen aanbidden. Want het middelaarsambt komt Christus alleen toe. 50).En de engelen zelf zijn ook medeschepselen en erkennen mededienstknechten van God met ons te zijn. Ja ook AugustinusAurelius Augustinus (354-430) geldt als de meest invloedrijke kerkvader van het Westen. Aanvankelijk sloot hij zich aan bij de manicheeën, later bij het neoplatonisme, maar op het gebed van zijn moeder en door de prediking van bisschop Ambrosius werd hij in 386 bekeerd tot het christelijk geloof. Bekend is vooral zijn 'Belijdenissen', waarin hij zijn eigen bekering beschrijft. Ook schreef hij belangrijke werken tegen ketterijen als het donatisme en het pelagianisme. zei dat de heilige mannen of engelen willen niet dat men haar zal toeschrijven, dat ze weten wat God alleen toekomt. Daartegen die vijanden van de waarheid zijn en de duivelen, die trachten haar de naam en de dienst van God toe te eigenen. We ontkennen niet dat ze geëerd moeten worden, door goed van ze te denken, alsook door liefde, eerbied, gehoorzaamheid en navolging.
Niet door nood, want Hij heeft geen ding nodig, maar door Zijn goede wil, opdat Hij zijn goedheid aan ons verklaart, dat Hij ons de engelen tot dienaren gegeven heeft om Zijn eer en onze troost: opdat wij zien dat zulke uitnemende schepselen ook om ons geschapen zijn en tot onze dienst beschikt. Daarna, om vriendschap tussen ons en de engelen te maken en te houden tot de tijd, dat wij eindelijk haar genoeglijke gemeenschap in de hemelen genieten.
Aangezien Christus nu in het vlees gekomen is en aan de rechterhand van de Vader in de hemelen zit, en de Heilige Geest overvloedig gegeven heeft, God wil dat onze omgang in de hemelen is 51) en niet de omgang met de (zienlijke) engelen op de aarde. Ten anderen aangezien de gemeente in het eerst zodanige hemelse bevestiging nodig had, maar Gods Woord is nu overvloedig genoeg bevestigd is. Hebreeën 1:11 Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten..