Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:10 [01-02-2020 om 11.37 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:10 [09-11-2022 om 00.28 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== | + | ====== De oorspronkelijke gerechtigheid ====== |
- | ==== 1. Welke leer volgt de voorgaande | + | ==== 1. Welke leer volgt als vanzelf uit de leer over het beeld van God? ==== |
- | De leer van de oorspronkelijke gerechtigheid, of de eerste | + | De leer van de oorspronkelijke gerechtigheid of ook wel de volkomenheid en oprechtheid van onze menselijke |
- | ==== 2. Is de eerste mens door God in de oorspronkelijke gerechtigheid geschapen | + | ==== 2. Is de eerste mens door God in oorspronkelijke gerechtigheid geschapen? ==== |
- | Ja, dat wordt bewezen | + | Ja, en dat wordt bewezen |
- | Wij hebben gezegd dat het voornaamste deel van dat beeld geweest is de uitdrukking | + | Bovendien voegt Mozes in Genesis 1: |
- | Bovendien, Genesis 1:31 (//dus niet 2:31//), na de schepping van de mens voegt Mozes meteen daarbij "E%%n zie, het was zeer goed%%" | + | ==== 3. Zou de mens met Christus als middelaar te maken hebben gekregen, als hij in de oorspronkelijke gerechtigheid |
- | Hiertoe dient ook dat tot de Efeziërs, Efeze 4:24 %%" | + | Niet om met God weer verzoend en van de zonde verlost te worden, want de mens had nog geen zonde gedaan. Hij zou door Christus echter wel zolang hij wilde in de genade |
- | ==== 3.Zou de mens Christus nodig hebben gehad als Middelaar, als hij in de oorspronkelijke gerechtigheid | + | ==== 4. Was de oorspronkelijke gerechtigheid |
- | Niet om met God weer verzoend te worden | + | - Die gerechtigheid was niet substantieel van aard, maar iets wat een oprecht |
+ | - Het is eigen aan God om Zichzelf (wezenlijk), rechtvaardig en goed te zijn, want God is de goedheid, de oprechtheid | ||
+ | - Het opnieuw oprichten van dat beeld is niet anders dan een weer inbrengen van nieuwe hoedanigheden of eigenschappen die plaatsvindt door de wedergeboorte. Daaruit volgt dat de oorspronkelijke gerechtigheid ook een hoedanigheid of eigenschap is geweest waardoor heel de mens rechtvaardig en oprecht was. Die konden als zodanig ook weer weggenomen worden, en dit laatste is door de val de mens ook wel bewezen. | ||
- | ==== 4. Was die oorspronkelijke gerechtigheid | + | ==== 5. Wat is dan de oorspronkelijke gerechtigheid |
- | Het was geen substantie of wezen, maar een oprechtheid en volmaaktheid in de natuur | + | - De verlichting van het menselijk verstand waardoor |
+ | - De inprenting | ||
+ | - De bevoorrechting en het aangename voorkomen | ||
- | Ten andere, het komt God Zelf toe om wezenlijk rechtvaardig en goed te zijn, want God is de goedheid, oprechtheid en rechtvaardigheid Zelf. Als de oorspronkelijke | + | ==== 6. Waarom wordt de gerechtigheid |
- | Het tegendeel nu ook van de oorspronkelijke | + | Omdat die gerechtigheid |
- | Tenslotte, aangezien de wederoprichting van dat beeld niets anders is dan een wederoprichting van nieuwe hoedanigheden (die door de wedergeboorte geschiedt), zo volgt dat de oorspronkelijke gerechtigheid | + | ==== 7. Als Adam in de oorspronkelijke gerechtigheid was gebleven, zou die dan overgeërfd zijn op het nageslacht? ==== |
- | ==== 5. Wat is dan de oorspronkelijke gerechtigheid geweest? ==== | + | Jazeker, en wel om de volgende redenen: |
+ | |||
+ | - Het was de gerechtigheid van de menselijke natuur, en niet die van een individueel persoon. | ||
+ | - Het tegenovergestelde hiervan, namelijk de erfzonde, | ||
+ | - Alles wat “gelijk” is, zet zichzelf voort in dezelfde natuurlijke aard en soort. Dat zou overigens niet gebeurd zijn door de kracht van het “zaad” op zichzelf, maar door Gods beschikking, | ||
- | - Het licht in het menselijke verstand, waardoor hij God en Zijn wil kende. | + | ==== 8. Zou de genade |
- | - De inschrijving | + | |
- | - De aanneming of aangenaamheid van de gehele mens, waardoor hij God aangenaam en lieftallig was; maar die van de mens zelf kon afgescheiden worden, zoals de uitkomst heeft bewezen. | + | |
- | ==== 6. Waarom wordt ze oorspronkelijk genoemd? ==== | + | Jazeker, want als God in de wet Zijn genade aan de kinderen van de godzalige gelovigen toezegt en dus belooft, |
- | Omdat ze natuurlijk is geweest, | + | ==== 9. Zouden |
- | ==== 7. Als Adam in de oorspronkelijke gerechtigheid was blijven staan, zou ze dan voortgeërfd zijn op de nakomelingen? ==== | + | De situatie of status van de kinderen en de nakomelingen |
- | Jazeker: | + | ==== 10. Wat is het nut van deze leer? ==== |
- | - Want het was de gerechtigheid van de menselijke natuur, en niet de gerechtigheid van een bijzonder persoon. | + | Dat we onze uitnemende staat die we in Adam verloren hebben, gaan betreuren, en met des te groter en vuriger verlangen Christus door het geloof omhelzen, want Hij richt het beeld van God weer in ons op en dat zal heel spoedig nooit meer aan verandering onderhevig kunnen |
- | - Want het tegengestelde, namelijk de erfzonde, is door Adam op al zijn nakomelingen (behalve Christus) overgebracht. | + | |
- | - Want iedereen teelt zich van nature | + | |
- | ==== 8. Zou de genade | + | ==== 11. Welke zaken zijn in strijd met de leer van de oorspronkelijke gerechtigheid? |
- | Ja, want als God in de wet zijn genade aan de kinderen van de godzaligen toezegt | + | - De dwaasheid die Flacius Illyricus leerde door te beweren dat de oorspronkelijke gerechtigheid en de oorspronkelijke zonde of erfzonde Adams wezen uitmaakten.((Alsof Adam voor de zondeval het goede en na de zondeval het kwade //was// in plaats van had of deed.)) |
+ | - De dwaling van de roomsgezinden die zeggen dat de oorspronkelijke gerechtigheid – waarmee naar hun zeggen de eerste mens geschapen was – niet zijn natuurlijke gesteldheid of staat is geweest maar een bovennatuurlijke gave, en dat de mens alleen die bovennatuurlijke heeft verloren, maar niet zijn vrije wil en evenmin andere natuurlijke gaven. |