Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:10

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
institutie:10 [04-02-2020 om 21.20 uur] vandermaarlinstitutie:10 [09-11-2022 om 00.28 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 1: Regel 1:
-====== 10. De oorspronkelijke gerechtigheid ======+====== De oorspronkelijke gerechtigheid ======
  
-==== 1. Welke leer volgt de voorgaande leer van het beeld Gods ? ====+==== 1. Welke leer volgt als vanzelf uit de leer over het beeld van God? ====
  
-De leer van de oorspronkelijke gerechtigheidof de eerste volkomenheid en oprechtheid van onze natuur.+De leer van de oorspronkelijke gerechtigheid of ook wel de volkomenheid en oprechtheid van onze menselijke natuur.
  
-==== 2. Is de eerste mens door God in de oorspronkelijke gerechtigheid geschapen geweest ? ====+==== 2. Is de eerste mens door God in oorspronkelijke gerechtigheid geschapen? ====
  
-Ja, dat wordt bewezen uit de voorgaande leer. Want Genesis 1:27 zegt "%%En God schiep de mens naar zijn beeldnaar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen".%%+Ja, en dat wordt bewezen vanuit de leer in de voorafgaande paragraafVolgens Genesis 1:27 schiep God immers de mens – met de woorden van Mozes – ‘naar zijn beeldnaar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij henWe hebben al gezegd dat dat de kern van dat beeld geweest is het indrukken van de gerechtigheid en heiligheid in de mens. Een duidelijk teken daarvan was dat ze terwijl ze naakt waren, zich niet schaamden.((*Genesis 2:25))
  
-Wij hebben gezegd dat het voornaamste deel van dat beeld geweest is de uitdrukking van de gerechtigheid en heiligheid in de mens geschied; waarvan een duidelijk teken was dat ze zich in hun naaktheid niet schaamdenGenesis 2:25 "%%En zij beiden waren naakt, de mens en zijn vrouwmaar zij schaamden zich voor elkander niet"%%+Bovendien voegt Mozes in Genesis 1:31na de schepping van de mens er direct aan toe: “en zie, het was zeer goed”Als extra bewijs geldt ook wat Efeziërs 4:24 zegt: “… en de nieuwe mens aandoetdie naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid”.
  
-Bovendien, Genesis 1:31 (//dus niet 2:31//), na de schepping van de mens voegt Mozes meteen daarbij "E%%n ziehet was zeer goed%%".+==== 3. Zou de mens met Christus als middelaar te maken hebben gekregenals hij in de oorspronkelijke gerechtigheid was gebleven? ====
  
-Hiertoe dient ook dat tot de EfeziërsEfeze 4:24 %%"En de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil vanGod geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid."%%+Niet om met God weer verzoend en van de zonde verlost te wordenwant de mens had nog geen zonde gedaan. Hij zou door Christus echter wel zolang hij wilde in de genade van God gehouden en voor zonde bewaard zijn gebleven. De uitspraak van Christus in namelijk altijd waar: “Zonder Mij kunt gij niets doen” (Johannes 15:5).
  
-==== 3.Zou de mens Christus nodig hebben gehad als Middelaar, als hij in de oorspronkelijke gerechtigheid had blijven staan? ====+==== 4Was de oorspronkelijke gerechtigheid waarin Adam geschapen was, substantieel (wezenlijk) of accidenteel (toevallig) van aard? ====
  
-Niet om met God weer verzoend te worden en van zonde genezen (die hij immers niet had begaan) maar door wie hij, zo lang hij wilde, in de genade Gods zou behouden en van zonde bewaard worden. Want de spreuk van Christus is altijd waar "Zonder Mij kunt gij niets doen"Johannes 15:5. +  - Die gerechtigheid was niet substantieel van aardmaar iets wat een oprecht en volmaakt karakter had. Daardoor was het een eigenschap die zonder verderf van het subject – dat is hier de ziel – afwezig of aanwezig kon zijnal naar gelang het accident (toeval) met zich meebrengt. Er is namelijk een verschil tussen een oprechte natuur en de oprechtheid van de natuur, net zoals een rechte lijn iets anders is dan de rechtheid van die lijnde lijn is namelijk datgene waarvan de gerechtigheid zich bedient. Daarom is de ziel van Adam het subject geweest van de oorspronkelijke gerechtigheid en oprechtheid; zijn ziel is niet de gerechtigheid zelf geweest
- +  - Het is eigen aan God om Zichzelf (wezenlijk), rechtvaardig en goed te zijn, want God is de goedheid, de oprechtheid en de rechtvaardigheid zelf. Als de oorspronkelijke gerechtigheid van de eerste mens zijn wezen zou zijn geweest, zou de méns de gerechtigheid zelf zijn geweest; en dit laatste kan niet zonder godslastering gezegd worden. Het tegenovergestelde van de oorspronkelijke gerechtigheid – de erfzonde – is een accident (toeval) dat in de natuur van de mens is binnengekomenOmdat tegenstrijdige zaken hetzelfde genus (geslachthebben, volgt hieruit dat de oorspronkelijke gerechtigheid niet wezenlijk maar accidenteel is geweest. 
-==== 4. Was die oorspronkelijke gerechtigheid waar Adam in geschapen is, substantie en wezen, of een accident/gebeurtenis en toeval? ==== +  - Het opnieuw oprichten van dat beeld is niet anders dan een weer inbrengen van nieuwe hoedanigheden of eigenschappen die plaatsvindt door de wedergeboorte. Daaruit volgt dat de oorspronkelijke gerechtigheid ook een hoedanigheid of eigenschap is geweest waardoor heel de mens rechtvaardig en oprecht was. Die konden als zodanig ook weer weggenomen worden, en dit laatste is door de val de mens ook wel bewezen.
- +
-Het was geen substantie of wezen, maar een oprechtheid en volmaaktheid in de natuur en daarom een hoedanigheid die zonder het verderf van het subject of onderwerp, dat is van de ziel, mocht afwezen en bijwezen zoals de bepaling van het toeval meebrengt. Want de oprechte natuur en de oprechtheid //van //de natuur zijn verschillend, zoals een rechte lijn en de rechtheid //van //de lijn verschillend zijn. Want de lijn is het onderwerp van de gerechtigheid. Daarom is de ziel van Adam het onderwerp geweest van de oorspronkelijke gerechtigheid en oprechtheid. Zijn ziel is dus niet de gerechtigheid zelf. +
- +
-Ten andere, het komt God Zelf toe om wezenlijk rechtvaardig en goed te zijn, want God is de goedheid, oprechtheid en rechtvaardigheid Zelf. Als de oorspronkelijke gerechtigheid van de eerste mens het wezen was geweest, dan zou de mens de gerechtigheid zelf genoemd zijn, wat godslasterlijk genoemd kan worden. +
- +
-Het tegendeel nu ook van de oorspronkelijke gerechtigheidde erfzondeis een toeval, als die namelijk in de menselijke natuur ingekomen is. Aangezien dan tegengestelde dingen een "Genus" of geslacht hebben, zo volgt dat de oorspronkelijke gerechtigheid geen wezen, maar een toeval is geweest. +
- +
-Tenslotte, aangezien de wederoprichting van dat beeld niets anders is dan een wederoprichting van nieuwe hoedanigheden (die door de wedergeboorte geschiedt), zo volgt dat de oorspronkelijke gerechtigheid ook een hoedanigheid is geweest (waardoor de gehele mens rechtvaardig en oprecht was) en zodanig ook die afgescheiden mocht worden. Zoals daarna door de val van de mens is bewezen.+
  
 ==== 5. Wat is dan de oorspronkelijke gerechtigheid geweest? ==== ==== 5. Wat is dan de oorspronkelijke gerechtigheid geweest? ====
  
-  - Het licht in het menselijke verstandwaardoor hij God en Zijn wil kende. +  - De verlichting van het menselijk verstand waardoor de mens God en Zijn wil kende. 
-  - De inschrijving van Gods wet in het hart, waardoor hij tot zijn gehoorzaamheid neigde, en de oprechtheid van de gehele mens, waardoor de Geest God, de ziel den ? geeft, het lichaam de ziel onderworpen was en gehoorzaamde. +  - De inprenting van Gods wet in het hart van de mens, waardoor hij genegen was om gehoorzaam te zijn en heel de mens oprecht was. Daardoor was de menselijke geest aan God, de ziel aan de geest en het lichaam aan de ziel onderworpenen zo gehoorzaamde hij
-  - De aanneming of aangenaamheid van de gehele mens, waardoor hij God aangenaam en lieftallig was; maar die van de mens zelf kon afgescheiden worden, zoals de uitkomst heeft bewezen.+  - De bevoorrechting en het aangename voorkomen van heel de mens, waardoor hij voor God aangenaam en liefelijk was. Deze bevoorrechting kon echter van de mens worden afgenomen; en dat is later wel gebleken.
  
-==== 6. Waarom wordt ze oorspronkelijk genoemd? ====+==== 6. Waarom wordt de gerechtigheid “oorspronkelijk” genoemd? ====
  
-Omdat ze natuurlijk is geweest, en de eerste mens daarin en daarnaar geschapen wasniet als een bijzonder privaat persoon, maar als de oorsprong en wortel van het gehele menselijke geslacht.+Omdat die gerechtigheid er op een natuurlijke wijze was en de eerste mens daarin was geschapen – niet als een privépersoon, maar als de oorsprong, de wortel van het menselijke geslacht.((*Genesis 1:27 *Efeziërs 4:24))
  
-==== 7. Als Adam in de oorspronkelijke gerechtigheid was blijven staan, zou ze dan voortgeërfd zijn op de nakomelingen? ====+==== 7. Als Adam in de oorspronkelijke gerechtigheid was gebleven, zou die dan overgeërfd zijn op het nageslacht? ====
  
-Jazeker:+Jazeker, en wel om de volgende redenen:
  
-  - Want het was de gerechtigheid van de menselijke natuur, en niet de gerechtigheid van een bijzonder persoon. +  - Het was de gerechtigheid van de menselijke natuur, en niet die van een individueel persoon. 
-  - Want het tegengestelde, namelijk de erfzonde, is door Adam op al zijn nakomelingen (behalve Christus) overgebracht. +  - Het tegenovergestelde hiervan, namelijk de erfzonde, is door Adam op al zijn nakomelingen overgebracht, uitgezonderd Christus
-  - Want iedereen teelt zich van nature en gedaante of soort voort; wat niet zou gebeurd zijn door de kracht van het zaad, maar door Gods instelling en besturingzoal hiervoor is gezegd.+  - Alles wat “gelijk” is, zet zichzelf voort in dezelfde natuurlijke aard en soort. Dat zou overigens niet gebeurd zijn door de kracht van het zaad” op zichzelf, maar door Gods beschikkingzoals al eerder over de erfzonde is gezegd.
  
-==== 8. Zou de genade van Christus op zulke oorspronkelijke gerechtigheid gevolgd zijn? ====+==== 8. Zou de genade van Christus op die oorspronkelijke gerechtigheid gevolgd zijn? ====
  
-Ja, want als God in de wet zijn genade aan de kinderen van de godzaligen toezegt en belooft, hoeveel te meer zou hij Adam en zijn nakomelingen als ze in de godzaligheid waren gebleven - zulke genade bewezen hebben.+Jazeker, want als God in de wet Zijn genade aan de kinderen van de godzalige gelovigen toezegt en dus belooft,((*Exodus 10:6)), hoeveel te meer zou Hij dan Adam en diens nakomelingen – als ze godzalig waren gebleven – die grote genade bewezen hebben!
  
-==== 9. Zouden ze daarom zo in de genade bevestigd zijn geweest, dat ze neer meer zouden hebben kunnen zondigen? ====+==== 9. Zouden ze dan ook in de genade bevestigd zijn geweest, zodat ze niet meer zouden hebben kunnen zondigen? ====
  
-De conditie en staat van de kinderen en nakomelingen zou echt niet volkomener en beter zijn geweest dan de conditie van de eerste oudersdie door Gods hand Zelf waren geschapen. Dat wordt overgehouden voor het toekomende leven, dat iemand buiten gevaar of noodzaak is om te zondigen.+De situatie of status van de kinderen en de nakomelingen zou echt niet beter en meer volkomen geweest zijn dan die van hun ouders die door Gods hand zelf geschapen waren. Dat iemand geen gevaar meer loopt om te zondigen, is voorbehouden aan het toekomende leven.
  
-==== 10. Wat is het gebruik of nuttigheid van deze leer? ====+==== 10. Wat is het nut van deze leer? ====
  
-Dat wij bewenen dat wij onze uitnemende staat in Adam hebben verloren. En dat we ChristusDie een Wederoprichter is van het Beeld Gods (dat kostelijk onveranderlijk zal worden) zoveel te begeriger en ijveriger door het geloof omhelzen.+Dat we onze uitnemende staat die we in Adam verloren hebbengaan betreuren, en met des te groter en vuriger verlangen Christus door het geloof omhelzen, want Hij richt het beeld van God weer in ons op en dat zal heel spoedig nooit meer aan verandering onderhevig kunnen zijn.
  
-==== 11. Welke dingen strijden met deze leer van de oorspronkelijke gerechtigheid? ====+==== 11. Welke zaken zijn in strijd met de leer van de oorspronkelijke gerechtigheid? ====
  
-  - De uitzinnigheid van Flacco Illyrico, die leerde dat de oorspronkelijke gerechtigheid en oorspronkelijke zonde of erfzonde in Adam substantie en wezen zijn geweest, en niet een toeval+  - De dwaasheid die Flacius Illyricus leerde door te beweren dat de oorspronkelijke gerechtigheid en de oorspronkelijke zonde of erfzonde Adams wezen uitmaakten.((Alsof Adam voor de zondeval het goede en na de zondeval het kwade //was// in plaats van had of deed.)) 
-  - De dwaling van de Papisten, die zeggen dat de oorspronkelijke gerechtigheid (waarmee zoals zij zeggen de eerste mens was geschapen) niet is geweest zijn natuurlijke conditie of staatmaar een bovennatuurlijke gave, en dat de mens noch de vrije wil noch andere natuurlijke gaven, maar alleen bovennatuurlijke gaven heeft verloren.+  - De dwaling van de roomsgezinden die zeggen dat de oorspronkelijke gerechtigheid – waarmee naar hun zeggen de eerste mens geschapen was – niet zijn natuurlijke gesteldheid of staat is geweest maar een bovennatuurlijke gave, en dat de mens alleen die bovennatuurlijke heeft verloren, maar niet zijn vrije wil en evenmin andere natuurlijke gaven.


Paginahulpmiddelen