Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisie | |||
institutie:10 [02-07-2021 om 11.24 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:10 [09-11-2022 om 00.28 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
====== De oorspronkelijke gerechtigheid ====== | ====== De oorspronkelijke gerechtigheid ====== | ||
- | ==== 1. Welk leerstuk | + | ==== 1. Welke leer volgt als vanzelf uit de leer over het beeld van God? ==== |
- | Dat van de oorspronkelijke gerechtigheid, oftewel van de aanvankelijke | + | De leer van de oorspronkelijke gerechtigheid |
- | ==== 2. Is de eerste mens door God in de oorspronkelijke gerechtigheid geschapen | + | ==== 2. Is de eerste mens door God in oorspronkelijke gerechtigheid geschapen? ==== |
- | Ja, dat wordt bewezen | + | Ja, en dat wordt bewezen |
- | Wij hebben gezegd dat het voornaamste deel van dat beeld geweest is de uitdrukking | + | Bovendien voegt Mozes in Genesis 1: |
- | Bovendien, Genesis 1:31, na de schepping van de mens voegt Mozes meteen daarbij: "En zie, het was zeer goed". | + | ==== 3. Zou de mens met Christus als middelaar te maken hebben gekregen, als hij in de oorspronkelijke gerechtigheid |
- | Hiertoe dient ook dat tot de Efeziërs, Efeze 4:24 " | + | Niet om met God weer verzoend en van de zonde verlost te worden, want de mens had nog geen zonde gedaan. Hij zou door Christus echter wel zolang hij wilde in de genade |
- | ==== 3.Zou de mens Christus nodig hebben gehad als Middelaar, als hij in de oorspronkelijke gerechtigheid | + | ==== 4. Was de oorspronkelijke gerechtigheid |
- | Niet om met God weer verzoend te worden en van zonde genezen (die hij immers | + | - Die gerechtigheid was niet substantieel |
- | + | - Het is eigen aan God om Zichzelf (wezenlijk), rechtvaardig en goed te zijn, want God is de goedheid, | |
- | ==== 4. Was die oorspronkelijke gerechtigheid waar Adam in geschapen is, substantie en wezen, of een gebeurtenis | + | - Het opnieuw oprichten |
- | + | ||
- | Het was geen substantie of wezen, maar een oprechtheid en volmaaktheid in de natuur en daarom een hoedanigheid | + | |
- | + | ||
- | Ten andere, het komt God Zelf toe om wezenlijk rechtvaardig en goed te zijn, want God is de goedheid, oprechtheid en rechtvaardigheid | + | |
- | + | ||
- | Het tegendeel nu ook van de oorspronkelijke gerechtigheid, de erfzonde, is een toeval, als die namelijk | + | |
- | + | ||
- | Tenslotte, aangezien de wederoprichting | + | |
==== 5. Wat is dan de oorspronkelijke gerechtigheid geweest? ==== | ==== 5. Wat is dan de oorspronkelijke gerechtigheid geweest? ==== | ||
- | - Het licht in het menselijke | + | - De verlichting van het menselijk |
- | - De inschrijving | + | - De inprenting |
- | - De aanneming of aangenaamheid | + | - De bevoorrechting en het aangename voorkomen |
- | ==== 6. Waarom wordt ze oorspronkelijk genoemd? ==== | + | ==== 6. Waarom wordt de gerechtigheid “oorspronkelijk” genoemd? ==== |
- | Omdat ze natuurlijk is geweest, | + | Omdat die gerechtigheid er op een natuurlijke wijze was en de eerste mens daarin was geschapen – niet als een privépersoon, maar als de oorsprong, de wortel van het menselijke geslacht.((*Genesis 1:27 *Efeziërs 4:24)) |
- | ==== 7. Als Adam in de oorspronkelijke gerechtigheid was blijven staan, zou ze dan voortgeërfd | + | ==== 7. Als Adam in de oorspronkelijke gerechtigheid was gebleven, zou die dan overgeërfd |
- | Jazeker: | + | Jazeker, en wel om de volgende redenen: |
- | - Want het was de gerechtigheid van de menselijke natuur, en niet de gerechtigheid | + | - Het was de gerechtigheid van de menselijke natuur, en niet die van een individueel |
- | - Want het tegengestelde, namelijk de erfzonde, is door Adam op al zijn nakomelingen | + | - Het tegenovergestelde hiervan, namelijk de erfzonde, is door Adam op al zijn nakomelingen overgebracht, uitgezonderd Christus. |
- | - Want iedereen teelt zich van nature | + | - Alles wat “gelijk” is, zet zichzelf voort in dezelfde natuurlijke aard en soort. Dat zou overigens niet gebeurd zijn door de kracht van het “zaad” op zichzelf, maar door Gods beschikking, zoals al eerder over de erfzonde |
- | ==== 8. Zou de genade van Christus op zulke oorspronkelijke gerechtigheid gevolgd zijn? ==== | + | ==== 8. Zou de genade van Christus op die oorspronkelijke gerechtigheid gevolgd zijn? ==== |
- | Ja, want als God in de wet zijn genade aan de kinderen van de godzaligen | + | Jazeker, want als God in de wet Zijn genade aan de kinderen van de godzalige gelovigen |
- | ==== 9. Zouden ze daarom zo in de genade bevestigd zijn geweest, | + | ==== 9. Zouden ze dan ook in de genade bevestigd zijn geweest, |
- | De conditie en staat van de kinderen en nakomelingen zou echt niet volkomener en beter zijn geweest | + | De situatie of status |
- | ==== 10. Wat is het gebruik of nuttigheid | + | ==== 10. Wat is het nut van deze leer? ==== |
- | Dat wij bewenen dat wij onze uitnemende staat in Adam hebben | + | Dat we onze uitnemende staat die we in Adam verloren |
- | ==== 11. Welke dingen strijden | + | ==== 11. Welke zaken zijn in strijd |
- | - De uitzinnigheid van Flacco Illyrico, | + | - De dwaasheid |
- | - De dwaling van de Papisten, | + | - De dwaling van de roomsgezinden |