Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:10 [30-05-2025 om 17.06 uur] – Cornelis Bregman | institutie:10 [08-09-2025 om 19.09 uur] (huidige) – Henk van Abbema | ||
---|---|---|---|
Regel 7: | Regel 7: | ||
==== 2. Is de eerste mens door God in oorspronkelijke gerechtigheid geschapen? ==== | ==== 2. Is de eerste mens door God in oorspronkelijke gerechtigheid geschapen? ==== | ||
- | Ja, en dat wordt bewezen vanuit de leer in de voorafgaande paragraaf. Volgens Genesis 1:27 schiep God immers de mens – met de woorden van Mozes – ‘naar zijn beeld, naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen’. We hebben al gezegd dat dat de kern van dat beeld geweest is het indrukken van de gerechtigheid en heiligheid in de mens. Een duidelijk teken daarvan was dat ze terwijl ze naakt waren, zich niet schaamden.((*Genesis 2:25)) | + | Ja, en dat wordt bewezen vanuit de leer in de voorafgaande paragraaf. Volgens Genesis 1:27 schiep God immers de mens – met de woorden van Mozes – ‘naar zijn beeld, naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen’. We hebben al gezegd dat dat de kern van dat beeld geweest is; het indrukken van de gerechtigheid en heiligheid in de mens. Een duidelijk teken daarvan was dat ze terwijl ze naakt waren, zich niet schaamden.((*Genesis 2:25)) |
- | Bovendien voegt Mozes in Genesis 1:31na de schepping van de mens er direct aan toe: “en zie, het was zeer goed”. Als extra bewijs geldt ook wat Efeziërs 4:24 zegt: “… en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid”. | + | Bovendien voegt Mozes in Genesis 1:31 na de schepping van de mens er direct aan toe: “en zie, het was zeer goed”. Als extra bewijs geldt ook wat Efeziërs 4:24 zegt: “… en de nieuwe mens aandoet, die naar (de wil van) God geschapen is in waarachtige gerechtigheid en heiligheid”. |
==== 3. Zou de mens met Christus als middelaar te maken hebben gekregen, als hij in de oorspronkelijke gerechtigheid was gebleven? ==== | ==== 3. Zou de mens met Christus als middelaar te maken hebben gekregen, als hij in de oorspronkelijke gerechtigheid was gebleven? ==== | ||
- | Niet om met God weer verzoend en van de zonde verlost te worden, want de mens had nog geen zonde gedaan. Hij zou door Christus echter wel zolang hij wilde in de genade van God gehouden en voor zonde bewaard zijn gebleven. De uitspraak van Christus in namelijk altijd waar: “Zonder Mij kunt gij niets doen” (Johannes 15:5). | + | Niet om met God weer verzoend en van de zonde verlost te worden, want de mens had nog geen zonde gedaan. Hij zou door Christus echter wel, zolang hij wilde, in de genade van God gehouden en voor zonde bewaard zijn gebleven. De uitspraak van Christus in namelijk altijd waar: “Zonder Mij kunt gij niets doen” (Johannes 15:5). |
==== 4. Was de oorspronkelijke gerechtigheid waarin Adam geschapen was, substantieel (wezenlijk) of accidenteel (toevallig) van aard? ==== | ==== 4. Was de oorspronkelijke gerechtigheid waarin Adam geschapen was, substantieel (wezenlijk) of accidenteel (toevallig) van aard? ==== | ||
Regel 41: | Regel 41: | ||
==== 8. Zou de genade van Christus op die oorspronkelijke gerechtigheid gevolgd zijn? ==== | ==== 8. Zou de genade van Christus op die oorspronkelijke gerechtigheid gevolgd zijn? ==== | ||
- | Jazeker, want als God in de wet zijn genade aan de kinderen van de godzalige gelovigen toezegt en dus belooft, | + | Jazeker, want als God in de wet zijn genade aan de kinderen van de godzalige gelovigen toezegt en dus belooft, |
==== 9. Zouden ze dan ook in de genade bevestigd zijn geweest, zodat ze niet meer zouden hebben kunnen zondigen? ==== | ==== 9. Zouden ze dan ook in de genade bevestigd zijn geweest, zodat ze niet meer zouden hebben kunnen zondigen? ==== |