Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:11 [18-01-2020 om 15.57 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:11 [16-10-2022 om 09.12 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== | + | ====== De vrije wil en de staat van de mens voor de zondeval |
- | ==== 1. Wordt het woord 'vrije wil' of ' | + | ===== De vrije wil van de mens voor de zondeval ===== |
- | Nee, alsook dat Griekse | + | ==== 1. Wordt het woord ‘vrije wil’ |
- | ==== 2. Wat moet men verstaan onder de naam van vrije-wil, of goeddunken? ==== | + | Het woord zelf niet, maar de zaak die ermee wordt aangeduid wel. Daarvoor wordt doorgaans het woord ‘wil’ gebruikt. |
- | Daar zijn er, die verstaan daar onder een vrije zaculteit ? of macht alles te doen, zowel goed als kwaad, omdat het bij bekwame schrijvers macht en vermogen betekent, als in dit us? van Ovidio. | + | ==== 2. Wat moet men onder het begrip ‘vrije wil’ |
- | Te penes arbitrium nostrae vitaeque necifque, dat is, 't staat aan u (of gij hebt macht) ons doden, of te laten leven. | + | Er zijn mensen die daaronder een vrije macht verstaan om alles, zowel het goede als het kwade, te kunnen doen. Bij vooraanstaande auteurs betekent het namelijk macht en heerschappij, |
- | De leraars der scholen | + | De scholastieke theologen |
- | Daarom de vrije wil betekent eigenlijk niet een zaculteit of macht om goed of kwaad te doen, of ook de vrijheid | + | Daarom |
- | Zo gebruiken de Latijnse | + | Latijnse |
- | ==== 3. Aan wie wordt de vrije wil in de Schrift toegeschreven? | + | ==== 3. Aan wie wordt in de Heilige |
- | God de schepper, en de redelijke | + | Aan God de Schepper, en aan de redelijke |
- | ==== 4. Wat voor een vrije wil wordt God, de geesten, | + | ==== 4. Wat voor vrije wil wordt dan aan God, aan de engelen |
- | (1.) God en de gelukzalige geesten | + | - Aan God en de gelukzalige geesten wordt – naarmate hun staat is – een vrije wil toegeschreven |
+ | - Aan de niet-wedergeboren mensen en ook aan de boze geesten wordt een vrije wil toegeschreven die alleen gericht is op het kwade en niet op het goede. Zij kunnen uit zichzelf namelijk niets goeds doen en zelfs niet denken.((*Genesis 8:21 *2 Korintiërs 3:5 *Efeziërs 2:1)) Zo’n vrije wil kan beter een dienstbare of slaafse wil genoemd worden, want Christus zegt in Johannes 8:34: “Een ieder, die de zonde doet, is een slaaf der zonde.” Toch wordt ze een vrije wil genoemd, namelijk om het kwade te doen, want elke zonde is vrijwillig.((*Job 15:16)) Als de wil namelijk iets niet vrijwillig doet, kun je haar geen wil noemen, maar is er eerder sprake van een on-wil of een niet-wil. | ||
+ | - Aan de wedergeboren mens wordt een vrije wil toegeschreven om het goede te doen, | ||
+ | - Aan Adam vóór de val wordt een vrije wil toegeschreven, | ||
- | 2. De on-herboren mensen, als ook de kwade geesten wordt een vrije wil aaleen tot het kwaad toegeschreven, | + | ==== 5. Waaruit bewijst u dit laatste? ==== |
- | 3. De herboren | + | In de mens was niets inwendigs of uitwendigs – waardoor hij gedwongen werd om het kwade of het goede te willen en ook te doen. Daarom zegt Salomo in Prediker 7:29: “Alleen, zie toch: ik heb ontdekt, dat God de mensen recht gemaakt |
- | 4. Den Adam voor de val wordt een vrije wil toegeschreven, | + | Maar laten we nu verder spreken over de krachten van de vrije wil. |
- | ==== 5. Waaruit bewijst gij dat laatste? ==== | + | ==== 6. Tot hoever strekte de kracht van de vrije wil zich uit in Adam vóór de val? ==== |
- | Omdat in de mens niet en was, of inwendig of uitwendig, van hetwelk hij gedwongen werd of om het kwaad, of om het goede te willen | + | Hij kon alle dingen doen die met zijn natuur overeenkwamen. Hij kon de natuurlijke dingen doen zoals eten, drinken, rusten, slapen, wandelen; |
- | ==== 6. In hoeverre? strekten haar uit de krachten van de vrije wil in Adam, voor de val? ==== | + | ==== 7. Heeft Adam daar bovenuit nog volkomen |
- | Om alle dingen te doen, die met zijn natuur | + | Ja, daardoor zou hij door de oprechtheid van zijn natuur |
- | ==== 7. Heeft Adam noch boven die volkomen krachten, Gods genade | + | ==== 8. Maar van welke aard is die genade |
- | Ja, door dewelke | + | Daardoor kon Adam, als hij wilde, heilig leven, al is het niet zo dat hij daardoor altijd |
- | ==== 8. Maar hoedanig is de genade geweest? ==== | + | ==== 9. Waarom heeft God Adam ‘veranderlijk’ geschapen, en dus niet zó dat hij nooit had kunnen en willen zondigen? ==== |
- | Waardoor zo hij wilde, hij heilig leven mocht, nochtans niet waardoor hij altijd en standvastelijk | + | Allereerst geldt: “Wie zijt gij, dat gij God zoudt tegenspreken? |
- | ==== 9. Waarom | + | - Het komt alleen God toe om onveranderlijk te zijn.((*Numeri 23:19 *Maleachi 3:6)) |
+ | - Het niet kunnen zondigen van de mens is voorbehouden aan de hemel. | ||
+ | - Augustinus zegt hierover: “Allereerst | ||
- | Wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Rom. 9:20. Maar nochtans zijnd er ook redenen, waarom Hij hem zodanig geschapen heeft. | + | ==== 10. Moet dan de eerste mens onschuldig verklaard worden vanwege zijn zonde, en moet God beschuldigd worden? ==== |
- | 1. Overmist | + | Laat die gedachte verre van u zijn! Nee, de mens heeft vrijwillig gezondigd, terwijl hij in staat was om níet te zondigen; en zo heeft hij zichzélf |
- | 2. Dat de mens niet zou mogen zondigen, worde bewaard in de hemel. | + | ==== 11. Wat is het nut van deze leer? ==== |
- | 3. Gelijk Augustinus antwoordt: Eerst heeft hij willen tonen, wat het vrije goedduknen | + | Het nut is dat wij daaruit leren dat God in geen geval de auteur |
- | Dit zegt hij. | + | Vervolgens weten wij nu dat onze staat en omstandigheden in de hemel veel zekerder en uitnemender zullen zijn dan Adams positie in het paradijs is geweest. We hebben in Christus veel meer ontvangen dan we door Adam verloren hebben. Door de vrije wil waarover de eerste mens beschikte, heeft hij zichzelf en al zijn nakomelingen in het verderf gestort. Maar door de genade die de mens op volkomen wijze uit Christus zal ontvangen, zal hij eeuwig leven en zich alleen aan Gods wil onderwerpen en zijn leven daarnaar inrichten. |
- | ==== 10. Moet daarom | + | ===== De staat van de mens voor de zondeval ===== |
- | Dat zij verre, want hij heeft vrijwillig gezondigd, als hij mocht niet zondigen, en heeft hem alzo van zelfs 't verderf op de hals gehaald. Maar dat God hem de genade niet gegeven heeft van niet te mogen zondigen, is geschied tot des mensen groter goed, en Gods heerlijker eere. | + | ==== 12. Had Adam van God een sterfelijk of een onsterfelijk lichaam gekregen? ==== |
- | "De eerste vrije wil is geweest te mogen niet zondigen, de laatste zal zijn, niet te mogen zondigen", zegt Augustinus. | + | Het was enerzijds een sterfelijk lichaam, want hij kon sterven zoals uit het verdere verloop ook wel gebleken |
- | ==== 11. Wat is de nuttigheid van deze leer? ==== | + | ==== 13. Waarom was het lichaam enerzijds sterfelijk en anderzijds onsterfelijk? ==== |
- | Dat wij daaruit leren, dat God geenszins | + | Dat het sterfelijk was, heeft te maken met de natuurlijke conditie ervan. Het was namelijk samengesteld uit de vochtige aarde, en dus uit de vier oerelementen en de vier oersappen.((Bucanus gaat hier uit van de klassieke elementenleer, |
- | Ten anderen, | + | Maar dat het lichaam ook de mogelijkheid had om niet te sterven, kwam niet door de gesteldheid van de natuur maar door de weldaad van de genade. God had de mens namelijk de genade beloofd dat hij niet zou sterven, als hij Zijn geboden gehoorzaamde. God had ervoor gezorgd dat de kleding |
- | ===== Een aanhangsel over de staat van de mens voor de val ===== | + | ==== 14. Zou de mens dan niet door een kracht |
- | ==== 12. Was Adam van God begaaft met een sterfelijk lichaam, of met een onsterfelijk? | + | Nee, want voor alles wat schadelijk was, werd hij bewaard door Gods voorzienigheid en door de bescherming |
- | Eendeels sterfelijk, overmits hij mocht sterven, als de uitkomst zelfs geleerd heeft: eensdeels onsterfelijk, | + | Tegen de ouderdom was de boom des levens gegeven en eveneens het overbrengen van de mens in een staat van heerlijkheid. |
- | Namelijk, door 't verlies der genade, door afscheiden van de ziel, en door beroving | + | ==== 15. Was de boom des levens dan van enig nut om de onsterfelijkheid te behouden? ==== |
- | ==== 13. Vanwaar heeft het lichaam gehad dat het sterfelijk was, en vanwaar dat het onsterfelijk | + | Ja, heel zeker! Daarom wordt ze ook juist de boom des levens genoemd. Er is hier sprake van een beeldspraak, |
- | Dat het sterven kon, heeft het gehad uit de conditie of gelegenheid van de natuur: want het was genomen uit de natte aarde, en overzulks uit de vier elementen, en de vier humeuren, of vochtigheden, | + | ==== 16. Maar hoe was deze boom dan tot nut? ==== |
- | ==== 14. En mocht hij niet, of door uiterlijke | + | Er zijn geleerden die menen dat deze boom de mens door eigen kracht |
- | Nee, want tegen de dingen, die schadelijk waren, waakte | + | Anderen zijn van mening dat de boom alleen een sacrament van genade geweest is, waardoor |
- | Tegen 't gebrek van spijze, had hij veel vruchten | + | ==== 17. Zou Adam voedsel gebruikt hebben om zijn leven in stand te houden, afgezien dan van de vrucht van de boom des levens? ==== |
- | Tegen de ziekten uit de ongetemperdheid der vochtigheden, | + | Jazeker, want met dat doel heeft God bomen in het paradijs laten groeien. En in Genesis 2:16 wordt gezegd dat Hij voor de mens elk zaaddragend gewas en alle vruchten aan bomen heeft gegeven. Het doel daarvan is dat hij door het eten hiervan |
- | Tegen de ouderdom | + | De mens was ook geworden tot een levende ziel, evenals |
- | ==== 15. Diende | + | ==== 18. Wat zou er ten slotte van de mens geworden zijn, als hij niet gezondigd had? Zou hij altijd op de aarde geleefd hebben? ==== |
- | Ja in trouwen: daarom is ze nog genoemd de boom des levens, door een Metonymiam Effecti, als 't werk genomen wordt voor de werkende oorzaak, Gen. 2:9. Of door een sacramentele betekenis op Christus, | + | Nee, maar hij zou uiteindelijk naar de hemel zijn gegaan zonder te sterven – sterven is een losmaken van de ziel van het lichaam – maar dan niet zonder de verandering die de apostel noemt in 1 Korintiërs 15:51 met betrekking tot de lichamen van de uitverkorenen die in de komende dag des Heren nog in leven zijn en van hier naar de hemel zullen gaan. |
- | ==== 16. Maar hoe deed deze boom dat? ==== | + | ==== 19. Welke zaken zijn hiermee in strijd? ==== |
- | Daar zijn er die menen, dat ze de mens door haar zelfs of door haar kracht, haar van God gegeven, of door inblazing van een verborgen gezondheid, zou gebaat hebben tegen alle zwakheden, ziekten, en ouderdom, en om de mens in het onsterfelijk leven te behouden, zo hij daar van gebruikte op gezette tijden, gelijk de woorden des Heeren dat schijnen te betekenen, Gen. 3 : 22. Dat hij zijne hand niet uitsteke, en neme ook van de boom des levens, en ete en leve in eeuwigheid. | + | De dwaling |
- | + | ||
- | Andere stellen dat ze alleen een sacrament der genade geweest is, door welke de mens in eeuwigheid zou leven, zo hij in de geboden Gods volhard had: en dat ze zo vere? gebaad zou hebben tot de onsterfelijkehid, | + | |
- | + | ||
- | ==== 17. Zou Adam nog spijze van doen gehad hebben, tot onderhouding des leven, behalve de vrucht van de boom des levens? ==== | + | |
- | + | ||
- | Ja: want tot dit einde heeft God bomen in het Paradijs geplant. En Gen. 2:16 wordt gezegd, dat hij de mens tot spijze gegeven heeft alle kruit, en vrucht van de bomen, opdat hij door het eten van deze, de gaver der onsterfelijkheid zou behouden. | + | |
- | + | ||
- | De mens was ook geworden tot een levendige ziel, als de andere dieren, maar zonder noodwendigheid van te sterven. | + | |
- | + | ||
- | ==== 18. Wat zou dan uiteindelijk van de mens geworden zijn, als hij niet gezondigd had? Zou hij altijd op aarde geleefd hebben? ==== | + | |
- | + | ||
- | Nee, maar hij zou uiteindelijk ten hemel gevaren zijn, zonder dood (die een ontbinding van de ziel en van het lichaam is) maar niet zonder enige verandering, | + | |
- | + | ||
- | ==== 19. Welke dingen strijden hiertegen? ==== | + | |
- | + | ||
- | De dwalingen | + | |
- | + | ||
- | (...) | + | |
- | + | ||
- | [<2>] | + |