Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:16 [29-08-2024 om 17.40 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:16 [06-11-2024 om 15.21 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== De dadelijke | + | ====== De begane |
- | ==== 1. Wat is de dadelijke | + | ==== 1. Wat is de begane |
- | Het is een vrucht van de erfzonde, als de wet van God met de daad geschonden | + | De begane zonde is vrucht van de erfzonde. Hiervan is sprake |
- | ==== 2. Op hoeveel manieren | + | ==== 2. Op hoeveel manieren |
- | Op twee manieren: | + | Op twee manieren, namelijk: |
- | - Al naargelang ze op zichzelf | + | - Op zichzelf, |
- | - Al naargelang | + | - Al naargelang |
- | ==== 3. Hoe velerlei is de zonde in zichzelf, voor of zonder de leer van Christus, te beschouwen? ==== | + | ==== 3. Hoeveel soorten onderscheiden we in deze zonde? ==== |
- | Tweeërlei. De nalating | + | - Een tweeërlei aspect van nalaten |
+ | - Wat het voorwerp betreft, wordt de zonde aangeduid als zonde tegen God, en anderzijds tegen onze naasten. | ||
+ | - Wat de wet betreft, is de ene zonde ‘dood’ en de ander levend. Die ‘dode’ zonde is de zonde die wel in ons is, maar niet als zonde herkend wordt; en ze woedt ook niet zoals vaak wel gebeurt als het licht van de wet erop valt. De levende zonde is als zodanig bekend en woedt in ons naar die mate dat het licht van de wet erop valt. | ||
+ | - Wat de innerlijke reden betreft waaruit de zonde voortkomt, is dat enerzijds uit // | ||
+ | - Wat de verlossing door Christus betreft, spreken we over vroegere zonden die gedaan zijn in de tijd vóór de verlossing, maar die nu door de dood van Christus vergeven zijn; en over tegenwoordige zonden die gedaan worden in de tijd dat het evangelie geopenbaard wordt en waarvoor de vergeving door het bloed van Christus verworven is en verkondigd wordt ten aanzien van zowel vroegere zonden als die van nu.((*Romeinen 3:24)) | ||
- | - De eerste komt daaruit voort dat wij tot het goede onbekwaam zijn, de laatste komt daaruit voort dat wij tot alle kwaad geneigd zijn. | + | ==== 4. Hoe wordt over deze zonde gesproken |
- | - Ten aanzien van het voorwerp | + | |
- | - Ten aanzien van de wet, is de ene zonde dood de ander levend. De dode zonde is die, die wel in ons is, maar door ons niet als zonde wordt gekend, noch ook woedt, zoals ze gewoon is te doen na kennis van de wet. De levende zonde, welke als zodanig gekend wordt en in ons woedt, nadat kennis van de wet is genomen.((*Romeinen 7:9)) | + | |
- | - Ten aanzien van het inwendig principe of de oorzaak | + | |
- | - Ten aanzien van de volbrenging van de verzoening door Christus. Er zijn voorleden zonden die begaan zijn in geheel de tijd voorafgaande aan de verzoening die door de dood van Christus is volbracht, vervolgens zonden die begaan worden in de tijd dat het Evangelie geopenbaard is. Zowel voor de voorgaande als de tegenwoordig begane zonden wordt vergeving door het bloed van Christus aangezegd, Romeinen 3: | + | |
- | ==== 4. Hoe wordt ze ingedeeld gelet op de nu gegeven leer aangaande Christus? ==== | + | Op twee manieren. |
- | Op drie manieren. | + | - De ene zonde wordt de overheersende |
+ | - Van een niet-heersende | ||
- | De heersende zonde is er, als een mens niet wedergeboren is en de zonde dient en de vrije teugel viert en van ganser harte en met voorbedachte wil gedreven wordt om te zondigen. Deze wordt ook vrijwillige zonde genoemd, omdat ze met voorbedachte raad en voornemen, willens en wetens, en tegen het geweten geschiedt, wat gezegd wordt van allen die in het vlees leven die ook dood door de zonden genoemd worden ((*Efeziërs 2:5)) en, in de zonden te zijn ((*Kolossenzen 2:15)), die hoe langer hoe meer in de zonden zinken en in de dood worden vastgehouden. | + | ==== 5. Vanuit welk Bijbelboek komt men tot dit onderscheid? |
- | De niet heersende zonde is er in de wedergeboren mens, welke door de Geest van God weerhouden en belet worden tot zondigen en niet met heel zijn vermogen gedreven wordt tot zondigen. Deze wordt ook de niet-vrijwillige | + | Uit de brief aan de Romeinen, hoofdstuk ~Romeinen 6:12: “Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen.” En ook vers 14: “Immers, |
- | ==== 5. Waarvandaan wordt deze afdeling genomen? ==== | + | ==== 6. Welke andere indeling is mogelijk? ==== |
- | Uit de brief aan de Romeinen hoofdstuk ~Romeinen 6:12: 'Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen.' | + | Deze, dat er zonden |
- | ==== 6. Wat is de tweede afdeling? ==== | + | ==== 7. Wat zeggen |
- | De ene wordt genoemd een zonde tot de dood de andere een vergeeflijke | + | Zij zeggen dat de onvergeeflijke zonden |
- | ==== 7. Wat zeggen de pauselijken van de beide zonden? ==== | + | ==== 8. Mag men deze indeling toestaan? ==== |
- | Zij zeggen dat de dodelijke zonden, de heersende werken van het vlees zijn, maar de vergeeflijke zonden beschrijven zij als de begeerlijkheid van het vlees zonder voorbedachte wil, welke in het hart niet lang aanwezig blijft. Daarbij bekennen zij nauwelijks dat de oorspronkelijke smet zonde is, waarvan ze zeggen dat deze door de geringe besprenging met het water afgewassen wordt, ex opere operato, zoals ze dat zeggen. | + | Dat mag zomaar |
- | ==== 8. Is deze indeling toe te laten? ==== | + | - Alle zonde, of ze nu groot of klein is, stelt de mens schuldig aan de eeuwige dood.((*Romeinen 5:14 *Romeinen 6:13)) |
+ | - De begeerte is vanuit zichzelf al zonde, want ze strijdt tegen de wet van God; “Gij zult niet begeren” (Exodus 20:17); zie ook Genesis 6:5 en 8:21: “al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten, | ||
+ | - In Jakobus 2:10 staat: “Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle (geboden).” Ook al heeft de mens niet alles overtreden wat er in de wet staat, hij heeft dus wel de gehele wet overtreden, dat wil zeggen dat hij de majesteit van de Wetgever geschonden heeft. | ||
+ | - Datzelfde moet gezegd worden als we dit bezien vanuit de natuur van God, maar ook vanuit het karakter van de zonde. Niemand kan immers de oneindige majesteit van God “vergeeflijk” schenden, want zodra hij zondigt, is hij aan de eeuwige straf onderworpen. En de onuitsprekelijk zuivere heiligheid van God kan in de zondaar niet de meest kleine zonde lijden. Men dwaalt dus heel erg als men beweert dat er ook maar één zonde voor Gods aangezicht kan zijn, die de last van de eeuwige toorn van God níet op zich laadt. | ||
- | Niet zonder meer. | + | ==== 9. Zijn dan alle zonden even groot? ==== |
- | - Want alle zonde, of ze nu groot of klein is, maakt de mens schuldig aan de eeuwige dood.((*Romeinen 5:14, 6:13)) | + | Ze zijn daarin gelijk dat de geringste |
- | - Want de begeerlijkheid zelf, is vanwege haar natuur zondig, zij strijdt immers tegen de wet van God, Exodus 20:17: 'Gij zult niet begeren.' | + | |
- | - Want in Jakobus 2:10 staat: | + | |
- | - Ditzelfde blijkt ook als gelet wordt op de natuur | + | |
- | ==== 9. Zijn dan alle zonden | + | De zonden verschillen ook in zwaarte als het bijvoorbeeld gaat over boos worden of het begeren van een andere vrouw. Het is echter een zwaardere zonde als men dan iemand doodslaat of overspel doet.((*Matteüs 5: |
- | Ze zijn daarin gelijk, dat de allerminste gedachte aan de allerminste zonde, de eeuwige dood duizendmaal verdiend, overeenkomstig de uitspraak in Galaten 3:10: ' | + | ==== 10. Tot hoever mag dat onderscheid in zonden toegestaan worden? ==== |
- | De zonden verschillen ook in gradatie. Zo is toornig worden of de vrouw van zijn naaste begeren | + | Dat geldt niet ten aanzien van het karakter van de zonde zelf, maar wel voor wat betreft de personen die zondigen. Dan gaat het erover |
- | ==== 10. In hoeveere mag dan deze afdeling toegelaten worden? ==== | + | Voor de zonden die vergeven kunnen worden, geldt niet dat de vergeving daarvoor [door henzelf] verdiend wordt. Nee, deze vergeving wordt degenen die geloven uit genade om Christus’ wil geschonken, en de straf wordt hun kwijtgescholden. Dat geldt voor alle zonden van hen die van harte geloven. De zonde die vanwege haar karakter van zichzelf dodelijk is, wordt in de gelovige uit genade en door Gods barmhartigheid een te vergeven zonde – en zo wordt die hun dan vergeven. Dat lezen we bij Paulus in Romeinen 8:1: “Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.” Om het kort te zeggen: zij komen niet in het oordeel, want zij zijn “overgegaan uit de dood in het leven” (Johannes 5:24). Voor de uitverkorenen zijn alle zonden, zelfs de allerzwaarste, |
- | Niet ten aanzien van de hoedanigheid van de zonde, maar ten aanzien van de personen die zondigen, gelet daarop, in zoverre zij niet geloven of geloven. Want de zonde is tot de dood, zodat allen die niet geloven, hun zonden de eeuwige dood bewerkt. En zodanig zijn de zonden van alle mensen, totdat zij tot geloof komen, dat is, totdat zij door het geloof de vergeving van de zonden aannemen. | + | ==== 11. Wat is het derde onderscheid dat ten aanzien van de begane |
- | Maar de vergeeflijke | + | Het onderscheid tussen |
- | ==== 11. Welke is de derde afdeling? ==== | + | ==== 12. Wat is een zonde die vergeven kan worden? ==== |
- | De ene zonde wordt een vergeeflijke, de ander onvergeeflijke | + | Elke zonde die begaan |
- | ==== 12. Wat is een vergeeflijke zonde? ==== | + | ==== 13. Welk onderscheid |
- | Elke zonde die begaan wordt tegen de Vader en de Zoon((*Matteus 12:31,32)), dat is, elke overtreding van de Goddelijke wet, waar leedwezen en berouw bij komt, welke overtreding door God vergeven wordt, als degene, die overtreedt, ophoudt met zondigen tegen de wet en zijn toevlucht neemt tot Christus de Verzoener, maar anders niet. Ze wordt daarom vergeeflijk genoemd, vanwege de uitkomst, maar niet vanwege haar natuur. | + | De vergeeflijke |
- | + | ||
- | ==== 13. Welk onderscheid is er tussen de vergeeflijke en de vergeven zonden? ==== | + | |
- | + | ||
- | Dat zijn vergeeflijke zonden, | + | |
- | + | ||
- | ==== 14. Wat strijdt hiertegen? ==== | + | |
- | + | ||
- | - De ongeschikte onderscheiding van de zonden die de papisten hebben. De onderscheiding in de doodzonde en vergeeflijke zonden, zonder te onderscheiden naar uitverkorenen en verworpenen. | + | |
- | - De ongerijmde leer van de Stoicijnen, die alle zonden voor gelijk houden, omdat alles wat niet geoorloofd is, zonde is. En dat het ongeoorloofde in elk opzicht bij hen gelijk is. | + | |
+ | ==== 14. Welke dingen zijn hiermee in strijd? ==== | ||
+ | - De oneigenlijke onderscheiding door de roomsen tussen doodzonde en vergeeflijke zonde, tenzij dit onderscheid gehanteerd wordt ten aanzien van verkorenen en verworpenen. | ||
+ | - De dwaze leer van de stoïcijnen, |