Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:16

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
institutie:16 [29-08-2024 om 17.40 uur] ds. J.H. Zwartinstitutie:16 [06-11-2024 om 15.21 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 1: Regel 1:
-====== De dadelijke zonde ======+====== De begane zonde ======
  
-==== 1. Wat is de dadelijke zonde? ====+==== 1. Wat is de begane zonde? ====
  
-Het is een vrucht van de erfzondeals de wet van God met de daad geschonden wordt zoals voorkomt in alle gedachten, begeertenspreken, handelingen en nalating die strijden tegen de wil van God waardoor de mens in staat van beschuldiging komt en schuldig aan de toorn van God en de eeuwige dood. Van deze zonde spreekt Jakobus in hoofdstuk 1:15: 'Daarna, als die begeerte bevrucht is baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort.' Hier noemt hij de begeerlijkheid de wortel, dat is de erfzonde, en de uitgewerkte zondede dadelijke zonde, is de vrucht daarvan, die naar de aard en natuur ervan bestaat.+De begane zonde is vrucht van de erfzonde. Hiervan is sprake als Gods wet metterdaad overtreden wordt. Dat gebeurt bij alle gedachten, woordendaden en nalatigheden die tegen Gods wil strijden. Daardoor staat de mens steeds weer opnieuw schuldig tegenover de toorn van God en de eeuwige dood. Van deze zonde spreekt Jakobus in zijn brief, hoofdstuk ~Jakobus 1:15: Daarna, als die begeerte bevrucht isbaart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort.” In deze tekst vat de apostel de begeerte op als de wortel van het kwaad, dat is de erfzondede begane zonde is de zonde met de daadwaaronder hij de vrucht van de erfzonde verstaat.
  
-==== 2. Op hoeveel manieren wordt ze onderverdeeld? ====+==== 2. Op hoeveel manieren kan deze zonde worden beschouwd? ====
  
-Op twee manieren: +Op twee manieren, namelijk
-  - Al naargelang ze op zichzelf beschouwd wordtafgezien van de verhouding tot iets anders. Want van de zonden die geproduceerd zijn door de erfzonde, zijn sommigen alleen inwendig, zoals de twijfels over God, de brandhaarden van boze begeerten, kwade gedachten, verdorven verlangens, hetzij deze ongevormd zijn, hetzij deze duidelijk en resoluut zijn (zoals men in de scholen zegt) andere zonden zijn uitwendig, die zich door haar daden naar buiten toe openbaar maken, gebruikmakend van een of andere uitwendige dienst van het lichaam. +  - Op zichzelf, zonder verband met iets anders. Sommige van de zonden die de erfzonde met zich meebrengtblijven namelijk alleen //inwendig//, zoals twijfels over God, aanstekers van slechte begeerten, slechte gedachten en een verkeerd gerichte goddeloze wil; hiervan sluimeren er sommige als het ware, en andere zijn – zoals men in de theologie zegt – volkomen volgroeid. Andere zijn daarentegen //uitwendig//, die uit daden blijken door op een bepaalde manier het lichaam te gebruiken
-  - Al naargelang het beschouwd wordt voor of na de komst van de leer van het Evangelie aangaande Christusde rechtvaardigmaking en de wedergeboorte.+  - Al naargelang ze plaatsvinden vóór of ná de verkondiging van het evangelie van Christus over de rechtvaardiging en de wedergeboorte.
  
-==== 3. Hoe velerlei is de zonde in zichzelf, voor of zonder de leer van Christus, te beschouwen? ====+==== 3. Hoeveel soorten onderscheiden we in deze zonde? ====
  
-Tweeërlei. De nalating en het bedrijven.((*Jakobus 4:17)) De eerste, waarmee wij niets werken, maar het goede nalaten, de tweede, het doen wat God verbiedt.+  - Een tweeërlei aspect van nalaten en doen((*Jakobus 4:17)): als we het goede dat God ons beveelt, niet doen maar het nalaten; en als we het verkeerde doen wat God ons verbiedt. Het eerste komt voort uit het feit dat we tot het goede onbekwaam zijn; het tweede komt daaruit voort dat we tot elk kwaad geneigd zijn. 
 +  - Wat het voorwerp betreftwordt de zonde aangeduid als zonde tegen God, en anderzijds tegen onze naasten. 
 +  - Wat de wet betreft, is de ene zonde ‘dood’ en de ander levend. Die ‘dode’ zonde is de zonde die wel in ons is, maar niet als zonde herkend wordt; en ze woedt ook niet zoals vaak wel gebeurt als het licht van de wet erop valt. De levende zonde is als zodanig bekend en woedt in ons naar die mate dat het licht van de wet erop valt. 
 +  - Wat de innerlijke reden betreft waaruit de zonde voortkomtis dat enerzijds uit //zwakheid//. Ze gaat tegen onze wil in en we strijden ertegen, maar in onze zwakheid overvalt ze ons, bijvoorbeeld in plotseling opkomende boosheid en woede, in ijdele, zinloze gedachten en in het verlangen naar verkeerde dingen. Anderzijds komt de zonde voort uit //onwetendheid//zoals daarover gesproken wordt in Psalm 19:13 en in Leviticus 5:17. Christus zegt in Lukas 23:34: “Vader, vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen.” Een derde vorm van zonde is die uit //slechtheid//, en ook deze is van tweeërlei aard: de ene gaat regelrecht in tegen de genade, en is dan ook de lastering van de Heilige Geest (daarover zullen we spreken op een daarvoor eigen plaats); de andere strijdt niet regelrecht tegen de genade en de Heilige Geest, waarbij we denken aan zonden tegen de Tien Geboden, zoals afgoderij, overspel en zo meer. 
 +  - Wat de verlossing door Christus betreft, spreken we over vroegere zonden die gedaan zijn in de tijd vóór de verlossing, maar die nu door de dood van Christus vergeven zijn; en over tegenwoordige zonden die gedaan worden in de tijd dat het evangelie geopenbaard wordt en waarvoor de vergeving door het bloed van Christus verworven is en verkondigd wordt ten aanzien van zowel vroegere zonden als die van nu.((*Romeinen 3:24))
  
-  - De eerste komt daaruit voort dat wij tot het goede onbekwaam zijn, de laatste komt daaruit voort dat wij tot alle kwaad geneigd zijn. +==== 4Hoe wordt over deze zonde gesproken in het licht van de door ons ontvangen leer van Christus? ====
-  - Ten aanzien van het voorwerp wordt gezegd enerzijds dat de zonde tegen God, anderzijds tegen de naaste wordt begaan. +
-  - Ten aanzien van de wet, is de ene zonde dood de ander levend. De dode zonde is die, die wel in ons is, maar door ons niet als zonde wordt gekend, noch ook woedt, zoals ze gewoon is te doen na kennis van de wet. De levende zonde, welke als zodanig gekend wordt en in ons woedt, nadat kennis van de wet is genomen.((*Romeinen 7:9)) +
-  - Ten aanzien van het inwendig principe of de oorzaak van de zonde, is er de zonde van de zwakheid, die tegen onze wil en terwijl wij ons er tegen verzetten, vanwege onze zwakheid bij ons naar binnen sluipt; zoals plotseling opkomende toorn, ijdele gedachten, begeerte naar onbehoorlijke dingen. Andere zonden zijn die van de onwetendheid waarvan Psalm 19:13 en Leviticus 5:17 spreken((*Psalm 19:13, *Leviticus 5:17)), en Christus in Lucas 23:34: 'Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.' Een andere is de kwaadwillende zonde, welke tweeërlei is. De eerste is direct strijdend tegen de genade, welke blasfemie is tegen de Heilige Geest (deze wordt apart in het volgende hoofdstuk behandeld). Andere zonden zijn niet direct strijdend tegen de genade of de Heilige Geest maar buitengewone overtredingen van de Tien Geboden, zoals afgoderij, overspel enzovoorts. +
-  - Ten aanzien van de volbrenging van de verzoening door Christus. Er zijn voorleden zonden die begaan zijn in geheel de tijd voorafgaande aan de verzoening die door de dood van Christus is volbracht, vervolgens zonden die begaan worden in de tijd dat het Evangelie geopenbaard is. Zowel voor de voorgaande als de tegenwoordig begane zonden wordt vergeving door het bloed van Christus aangezegd, Romeinen 3:24.((*Romeinen 3:24))+
  
-==== 4Hoe wordt ze ingedeeld gelet op de nu gegeven leer aangaande Christus? ====+Op twee manieren.
  
-Op drie manieren. De eerste afdeling is de heersende of zondigende zonde. De andere is de niet heersende of niet zondigende zonde.+  - De ene zonde wordt de overheersende of zondigende zonde genoemd, en de andere de niet-overheersende of niet-zondigende zonde. De overheersende zonde is er als een mens die niet wedergeboren is, de zonde dient en als hij vrij en ongebonden, met heel zijn hart en met voorbedachten rade ertoe gedreven wordt om te zondigen. Daarom wordt ze ook wel een vrijwillige zonde genoemd, omdat ze met voorbedachten rade, willens en wetens en tegen het geweten in gebeurt. Deze zonde wordt gedaan door allen die ‘in het vlees’ leven, mensen die dood zijn door de zonden((*Efeziërs 2:5)) en in de zonde leven,((*Kolossenzen 2:13)) mensen die hoe langer hoe meer in de zonden gedompeld zijn en die daardoor dood zijn. 
 +  - Van een niet-heersende zonde is sprake als de wedergeboren mens door de Geest van God wordt weerhouden om te zondigen en dan niet met al zijn krachten tot zonde wordt gedreven. Ze wordt ook wel een niet-vrijwillige zonde genoemd, omdat de vromen ertegen strijden; zie Romeinen 7:19: “Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik.” Dit geldt voor mensen van wie gezegd wordt dat ze dood zijn voor de wet en in wie de kracht van het leven in de zonde door de kracht van Christus is uitgeblust. Met Christus zijn zij door het geloof verenigd; ze leven nu voor God, voor de gerechtigheid en voor Christus en ze beijveren zich om onschuldig en heilig te leven.((*Romeinen 16:11 *1 Petrus 2:24))
  
-De heersende zonde is er, als een mens niet wedergeboren is en de zonde dient en de vrije teugel viert en van ganser harte en met voorbedachte wil gedreven wordt om te zondigen. Deze wordt ook vrijwillige zonde genoemd, omdat ze met voorbedachte raad en voornemen, willens en wetens, en tegen het geweten geschiedt, wat gezegd wordt van allen die in het vlees leven die ook dood door de zonden genoemd worden ((*Efeziërs 2:5)) en, in de zonden te zijn ((*Kolossenzen 2:15)), die hoe langer hoe meer in de zonden zinken en in de dood worden vastgehouden.+==== 5. Vanuit welk Bijbelboek komt men tot dit onderscheid? ====
  
-De niet heersende zonde is er in de wedergeboren menswelke door de Geest van God weerhouden en belet worden tot zondigen en niet met heel zijn vermogen gedreven wordt tot zondigenDeze wordt ook de niet-vrijwillige zonde genoemdomdat de vromen ertegen worstelenRomeinen 7:19'Want niet wat ik wenshet goededoe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dat doe ik.' Waarvan gezegd wordt dat zij er van sterven ((*Romeinen 6:2)) waarvan de kracht (die genoemd wordt het leven der zonde) door de kracht van Christus uitgeblust is, met wie zij door het geloof verenigd zijn, en daarentegen voor God leven of voor de gerechtigheid, of voor Christus, die zich beijveren tot onschuld en heiligheid.((*Romeinen 6:10,11. 1Petrus 2:24))+Uit de brief aan de Romeinenhoofdstuk ~Romeinen 6:12: “Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen.” En ook vers 14: “Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voerenwant gij zijt niet onder de wetmaar onder de genade.” In 1 Johannes 3:6 lezen we“Een ieder die in Hem blijft, zondigt niet; een iederdie zondigtheeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.” In ditzelfde hoofdstuk staat in vers 9: “Een iederdie uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem.” Toch wordt in deze zelfde brief in hoofdstuk 1:8 gezegd: “Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebbenmisleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet.
  
-==== 5Waarvandaan wordt deze afdeling genomen? ====+==== 6Welke andere indeling is mogelijk? ====
  
-Uit de brief aan de Romeinen hoofdstuk ~Romeinen 6:12: 'Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaamzodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen.' En vers 14: 'Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.' En uit 1 Johannes 3:6: 'Een ieder, die in Hem blijftzondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.' en vers 9: 'Een iederdie uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad Gods blijft in hem.' En ook wordt in dezelfde brief gezegd, hoofdstuk 1:8: 'Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet.'+Dezedat er zonden zijn die dodelijk oftewel onvergeeflijk zijn, en lichterete vergeven zonden.
  
-==== 6. Wat is de tweede afdeling? ====+==== 7. Wat zeggen de roomsen over beide zonden? ====
  
-De ene wordt genoemd een zonde tot de dood de andere een vergeeflijke zonde.+Zij zeggen dat de onvergeeflijke zonden de overheersende werken van het vlees zijn, maar de lichtere, te vergeven zonden omschrijven zij als begeerten van het vlees zonder dat dit vooraf bedacht is en die ook niet lang in het hart blijven. Bovendien erkennen zij de erfzonde nauwelijks als zonde; ze zeggen daarvan dat die door de kleine hoeveelheid water die op hen is gesprengd is, afgewassen is.
  
-==== 7Wat zeggen de pauselijken van de beide zonden? ====+==== 8Mag men deze indeling toestaan? ====
  
-Zij zeggen dat de dodelijke zonden, de heersende werken van het vlees zijn, maar de vergeeflijke zonden beschrijven zij als de begeerlijkheid van het vlees zonder voorbedachte wil, welke in het hart niet lang aanwezig blijft. Daarbij bekennen zij nauwelijks dat de oorspronkelijke smet zonde is, waarvan ze zeggen dat deze door de geringe besprenging met het water afgewassen wordt, ex opere operatozoals ze dat zeggen.+Dat mag zomaar niet, want:
  
-==== 8Is deze indeling toe te laten? ====+  - Alle zonde, of ze nu groot of klein is, stelt de mens schuldig aan de eeuwige dood.((*Romeinen 5:14 *Romeinen 6:13)) 
 +  - De begeerte is vanuit zichzelf al zonde, want ze strijdt tegen de wet van God; “Gij zult niet begeren” (Exodus 20:17); zie ook Genesis 6:5 en 8:21: “al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten, [was] te allen tijde slechts boos.” 
 +  - In Jakobus 2:10 staat: “Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle (geboden).” Ook al heeft de mens niet alles overtreden wat er in de wet staat, hij heeft dus wel de gehele wet overtreden, dat wil zeggen dat hij de majesteit van de Wetgever geschonden heeft. 
 +  - Datzelfde moet gezegd worden als we dit bezien vanuit de natuur van God, maar ook vanuit het karakter van de zonde. Niemand kan immers de oneindige majesteit van God “vergeeflijk” schenden, want zodra hij zondigt, is hij aan de eeuwige straf onderworpen. En de onuitsprekelijk zuivere heiligheid van God kan in de zondaar niet de meest kleine zonde lijden. Men dwaalt dus heel erg als men beweert dat er ook maar één zonde voor Gods aangezicht kan zijn, die de last van de eeuwige toorn van God níet op zich laadt.
  
-Niet zonder meer.+==== 9Zijn dan alle zonden even groot? ====
  
-  - Want alle zonde, of ze nu groot of klein is, maakt de mens schuldig aan de eeuwige dood.((*Romeinen 5:14, 6:13)) +Ze zijn daarin gelijk dat de geringste zonde duizendmaal de eeuwige dood verdientDat lezen we in Galaten 3:10“Vervloekt is een iederdie zich niet houdt aan alleswat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.” En in Romeinen 6:23 staat: “Het loon, dat de zonde geeft, is de dood.” Als we echter de ene zonde met de andere vergelijken, is de ene groter en zwaarder dan de andere, naarmate ze meer of minder afwijken van Gods instellingen en al naar gelang op wie of wat ze gericht zijn. De zonde waardoor men bijvoorbeeld onmiddellijk tegen God zondigt, is zwaarder dan die tegen mensen. En de zonde waardoor men tegen zijn ouders ingaatis ook zwaarder dan die tegen anderen. Maar als men door de honger gedreven iets steeltzondigt hij minder dan wie die in zijn vuile lusten de vrouw van zijn naaste schendt.((*Spreuken 6:30))
-  - Want de begeerlijkheid zelfis vanwege haar natuur zondigzij strijdt immers tegen de wet van GodExodus 20:17: 'Gij zult niet begeren.En Genesis 6:5 en 8:21: 'het voortbrengsel van des mensen hart boos is van zijn jeugd aan'+
-  - Want in Jakobus 2:10 staat: 'Want wie de gehele wet houdt, maar op een punt struikelt, is schuldig geworden aan alle (geboden).' Zeker heeft hij de gehele wet overtreden, alhoewel hij niet alles wat in de wet staat overtreden heeftmaar het is zo te verstaan dat hij de Majesteit van de Wetgever heeft geschonden. +
-  - Ditzelfde blijkt ook als gelet wordt op de natuur van God en op de zonde. Want niemand mag de oneindige Majesteit van God vergeeflijk schendenof hij is de oneindige straf onderworpen en de oneindige zuiverheid van God kan de allerminste smet in de zondaar niet lijden. Hij dwaalt daarom grof, die meent dat er enige zonde voor God is, die de last van de eeuwige toorn van God niet op zich haalt.+
  
-==== 9Zijn dan alle zonden gelijk? ====+De zonden verschillen ook in zwaarte als het bijvoorbeeld gaat over boos worden of het begeren van een andere vrouwHet is echter een zwaardere zonde als men dan iemand doodslaat of overspel doet.((*Matteüs 5:21,22,27,28)) Zonden zijn ook verschillend door een diversiteit in omstandigheden en oorzaken.((*Matteüs 11:22-24)) Het is zelfs zo dat de wet zelf onderscheid maakt tussen datgene wat op het terrein van de eerste tafel of de tweede tafel gedaan wordt. De Here Jezus zei bijvoorbeeld tegen Pilatus: “Daarom heeft hij, die Mij aan u heeft overgeleverd, groter zonde” (Johannes 19:11). Daarom worden de zonden ook niet in dezelfde mate bestraft.
  
-Ze zijn daarin gelijk, dat de allerminste gedachte aan de allerminste zonde, de eeuwige dood duizendmaal verdiend, overeenkomstig de uitspraak in Galaten 3:10: 'Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.' En Romeinen 6:23: 'Want het loon, dat de zonde geeft, is de dood'. En toch, door vergelijking van de ene met de andere, zijn de ene zwaarder dan de andere; naar gelang zij meer of minder van Gods instellingen afdwalen en naar gelang tegen wie gezondigd wordt, zo zwaar is de zonde. Als men direct tegen God zondigt, danwel tegen een mens. En het is zwaarder als men tegen de ouders een misdaad pleegt dan tegen een ander. En hij zondigt minder die steelt door honger gedreven dan hij die door boze lusten de vrouw van zijn naaste schendt.((*Spreuken 6:30))+==== 10. Tot hoever mag dat onderscheid in zonden toegestaan worden? ====
  
-De zonden verschillen ook in gradatie. Zo is toornig worden of de vrouw van zijn naaste begeren zonde. Maar het doden of overspel plegen is zwaarder.((*Matteus 5:21,21,27,28)) Ook de omstandigheden en oorzaken verschillen.((*Matteus 11:22,24)) Ja, ook de wet zelf onderscheidt de werken van de eerste en van de tweede Tafel.((*Exodus 34:1)) De Heere zegt ook tegen Pilatus, Johannes 19:11: 'daarom heeft hij, die Mij aan u heeft overgeleverd, groter zonde.' Derhalve, zullen dezen niet met gelijke straffen gestraft worden.+Dat geldt niet ten aanzien van het karakter van de zonde zelf, maar wel voor wat betreft de personen die zondigenDan gaat het erover of zij geloven of niet gelovenAl degenen die niet gelovenbegaan een dodelijke zondedie hen schuldig stelt tot de eeuwige doodDat geldt dus voor al de zonden van de mensen, totdat ze de vergeving daarvan door het geloof aannemen.
  
-==== 10In hoeveere mag dan deze afdeling toegelaten worden? ====+Voor de zonden die vergeven kunnen worden, geldt niet dat de vergeving daarvoor [door henzelf] verdiend wordtNee, deze vergeving wordt degenen die geloven uit genade om Christus’ wil geschonken, en de straf wordt hun kwijtgescholden. Dat geldt voor alle zonden van hen die van harte geloven. De zonde die vanwege haar karakter van zichzelf dodelijk is, wordt in de gelovige uit genade en door Gods barmhartigheid een te vergeven zonde – en zo wordt die hun dan vergeven. Dat lezen we bij Paulus in Romeinen 8:1: “Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.” Om het kort te zeggen: zij komen niet in het oordeel, want zij zijn “overgegaan uit de dood in het leven” (Johannes 5:24). Voor de uitverkorenen zijn alle zonden, zelfs de allerzwaarste, door Christus vergeeflijke zonden((*Johannes 3:16 *Romeinen 6:23)), maar voor de verworpenen zijn ze allemaal dodelijk((*Marcus 12:31)).
  
-Niet ten aanzien van de hoedanigheid van de zonde, maar ten aanzien van de personen die zondigen, gelet daarop, in zoverre zij niet geloven of geloven. Want de zonde is tot de dood, zodat allen die niet geloven, hun zonden de eeuwige dood bewerkt. En zodanig zijn de zonden van alle mensen, totdat zij tot geloof komen, dat is, totdat zij door het geloof de vergeving van de zonden aannemen.+==== 11. Wat is het derde onderscheid dat ten aanzien van de begane zonde gemaakt kan worden? ====
  
-Maar de vergeeflijke zonden zijn echt vergeeflijk, niet omdat vergeving verdiend wordt, maar omdat ze gratis de gelovigen vanwege Christus vergeven en kwijtgescholden worden. En zo is het gesteld met alle zonden van hen die echt geloven. Want de zonde, die wat haar natuur betreft van zichzelf dodelijk is, die wordt in de gelovige uit de genade en barmhartigheid van God vergeeflijk, als ze hen vergeven wordt, volgens de uitspraak in Romeinen 8:1: 'Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven' (Joh. 5:24). Om het kort te zeggen: Voor de uitverkorenen worden alle zonden, zelfs de allerzwaarste, door Christus vergeeflijk((*Johannes 3:16)), maar voor de verworpenen zijn alle zonden dodelijk.((*Romeinen 6:23))+Het onderscheid tussen zonden die uiteindelijk vergeven kunnen worden en onvergeeflijke zonden.
  
-==== 11Welke is de derde afdeling? ====+==== 12Wat is een zonde die vergeven kan worden? ====
  
-De ene zonde wordt een vergeeflijke, de ander onvergeeflijke genoemd.+Elke zonde die begaan wordt tegen de Vader en de Zoondat wil zeggen: elke overtreding van Gods wet, die gevolgd wordt door leedwezen en berouw. Deze overtreding wordt door God vergeven, als de overtreder ophoudt tegen de wet te zondigen, en zijn toevlucht neemt tot Christus, de Verzoener, en tot niemand anders. Vanwege het bereikte doel wordt deze zonde vergeeflijk genoemd, maar niet vanwege het natuurlijke karakter ervan.
  
-==== 12Wat is een vergeeflijke zonde? ====+==== 13Welk onderscheid is er tussen een vergeeflijke zonde en een lichte zonde? ====
  
-Elke zonde die begaan wordt tegen de Vader en de Zoon((*Matteus 12:31,32)), dat is, elke overtreding van de Goddelijke wet, waar leedwezen en berouw bij komt, welke overtreding door God vergeven wordt, als degene, die overtreedt, ophoudt met zondigen tegen de wet en zijn toevlucht neemt tot Christus de Verzoener, maar anders niet. Ze wordt daarom vergeeflijk genoemd, vanwege de uitkomst, maar niet vanwege haar natuur. +De vergeeflijke zonde is een zonde die alle gelovigen vergeven kan worden [na berouw], maar de lichte zonde is een zonde die elke gelovige meteen al vergeven wordt.
- +
-==== 13. Welk onderscheid is er tussen de vergeeflijke en de vergeven zonden? ==== +
- +
-Dat zijn vergeeflijke zonden, die alle gelovigen vergeven kunnen worden, maar de vergeven zonden zijn die welke ieder gelovig mens nu inderdaad vergeven wordt+
- +
-==== 14. Wat strijdt hiertegen? ==== +
- +
-  - De ongeschikte onderscheiding van de zonden die de papisten hebben. De onderscheiding in de doodzonde en vergeeflijke zonden, zonder te onderscheiden naar uitverkorenen en verworpenen. +
-  - De ongerijmde leer van de Stoicijnen, die alle zonden voor gelijk houden, omdat alles wat niet geoorloofd is, zonde is. En dat het ongeoorloofde in elk opzicht bij hen gelijk is.+
  
 +==== 14. Welke dingen zijn hiermee in strijd? ====
  
 +  - De oneigenlijke onderscheiding door de roomsen tussen doodzonde en vergeeflijke zonde, tenzij dit onderscheid gehanteerd wordt ten aanzien van verkorenen en verworpenen.
 +  - De dwaze leer van de stoïcijnen, voor wie alle zonden gelijk zijn, omdat alles wat niet geoorloofd is zonde is; al het ongeoorloofde valt bij hen onder dezelfde noemer.


Paginahulpmiddelen