Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:16 [06-11-2024 om 00.21 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:16 [06-11-2024 om 15.21 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 3: | Regel 3: | ||
==== 1. Wat is de begane zonde? ==== | ==== 1. Wat is de begane zonde? ==== | ||
- | Het is een vrucht van de erfzonde, waarvan | + | De begane zonde is vrucht van de erfzonde. Hiervan is sprake als Gods wet metterdaad |
==== 2. Op hoeveel manieren kan deze zonde worden beschouwd? ==== | ==== 2. Op hoeveel manieren kan deze zonde worden beschouwd? ==== | ||
Op twee manieren, namelijk: | Op twee manieren, namelijk: | ||
- | - Op zichzelf, zonder verband met welk ding ook. Sommige van de zonden die de erfzonde met zich meebrengt, blijven namelijk alleen // | + | - Op zichzelf, zonder verband met iets anders. Sommige van de zonden die de erfzonde met zich meebrengt, blijven namelijk alleen // |
- Al naargelang ze plaatsvinden vóór of ná de verkondiging van het evangelie van Christus over de rechtvaardiging en de wedergeboorte. | - Al naargelang ze plaatsvinden vóór of ná de verkondiging van het evangelie van Christus over de rechtvaardiging en de wedergeboorte. | ||
Regel 28: | Regel 28: | ||
==== 5. Vanuit welk Bijbelboek komt men tot dit onderscheid? | ==== 5. Vanuit welk Bijbelboek komt men tot dit onderscheid? | ||
- | Uit de brief aan de Romeinen, hoofdstuk 6:12: “Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen.” En ook vers 14: “Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.” In 1 Johannes 3:6 lezen we: “Een ieder die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.” In ditzelfde hoofdstuk staat in vers 9: “Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem.” Toch wordt in deze zelfde brief in hoofdstuk 1:8 gezegd: “Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet.” | + | Uit de brief aan de Romeinen, hoofdstuk |
==== 6. Welke andere indeling is mogelijk? ==== | ==== 6. Welke andere indeling is mogelijk? ==== | ||
Regel 57: | Regel 57: | ||
Dat geldt niet ten aanzien van het karakter van de zonde zelf, maar wel voor wat betreft de personen die zondigen. Dan gaat het erover of zij geloven of niet geloven. Al degenen die niet geloven, begaan een dodelijke zonde, die hen schuldig stelt tot de eeuwige dood. Dat geldt dus voor al de zonden van de mensen, totdat ze de vergeving daarvan door het geloof aannemen. | Dat geldt niet ten aanzien van het karakter van de zonde zelf, maar wel voor wat betreft de personen die zondigen. Dan gaat het erover of zij geloven of niet geloven. Al degenen die niet geloven, begaan een dodelijke zonde, die hen schuldig stelt tot de eeuwige dood. Dat geldt dus voor al de zonden van de mensen, totdat ze de vergeving daarvan door het geloof aannemen. | ||
- | Voor de zonden die vergeven kunnen worden, geldt niet dat de vergeving daarvoor [door henzelf] verdiend wordt. Nee, deze vergeving wordt degenen die geloven uit genade om Christus’ wil geschonken, en de straf wordt hun kwijtgescholden. Dat geldt voor alle zonden van hen die van harte geloven. De zonde die vanwege haar karakter van zichzelf dodelijk is, wordt in de gelovige uit genade en door Gods barmhartigheid een te vergeven zonde – en zo wordt die hun dan vergeven. Dat lezen we bij Paulus in Romeinen 8:1: “Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.” Om het kort te zeggen: zij komen niet in het oordeel, want zij zijn “overgegaan uit de dood in het leven” (Johannes 5:24). Voor de uitverkorenen zijn alle zonden, zelfs de allerzwaarste, | + | Voor de zonden die vergeven kunnen worden, geldt niet dat de vergeving daarvoor [door henzelf] verdiend wordt. Nee, deze vergeving wordt degenen die geloven uit genade om Christus’ wil geschonken, en de straf wordt hun kwijtgescholden. Dat geldt voor alle zonden van hen die van harte geloven. De zonde die vanwege haar karakter van zichzelf dodelijk is, wordt in de gelovige uit genade en door Gods barmhartigheid een te vergeven zonde – en zo wordt die hun dan vergeven. Dat lezen we bij Paulus in Romeinen 8:1: “Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.” Om het kort te zeggen: zij komen niet in het oordeel, want zij zijn “overgegaan uit de dood in het leven” (Johannes 5:24). Voor de uitverkorenen zijn alle zonden, zelfs de allerzwaarste, |
==== 11. Wat is het derde onderscheid dat ten aanzien van de begane zonde gemaakt kan worden? ==== | ==== 11. Wat is het derde onderscheid dat ten aanzien van de begane zonde gemaakt kan worden? ==== | ||
Regel 73: | Regel 73: | ||
==== 14. Welke dingen zijn hiermee in strijd? ==== | ==== 14. Welke dingen zijn hiermee in strijd? ==== | ||
- | - De oneigenlijke onderscheiding door de roomsen tussen doodzonde en lichte | + | - De oneigenlijke onderscheiding door de roomsen tussen doodzonde en vergeeflijke |
- De dwaze leer van de stoïcijnen, | - De dwaze leer van de stoïcijnen, |