Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:21 [12-03-2024 om 00.19 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:21 [13-03-2024 om 09.20 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 12: | Regel 12: | ||
==== 3. Maar in welke opzichten verschillen ze? ==== | ==== 3. Maar in welke opzichten verschillen ze? ==== | ||
- | - Hoe we ze kennen.\\ Want de wet is van nature al enigermate bekend, zoals Romeinen 2:15 zegt: “Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is.”\\ Het evangelie daarentegen wordt niet door scherpzinnigheid van het verstand begrepen. Johannes 1:18 zegt daarover: “Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.” In Efeziërs 1:9 wordt het evangelie een // | + | - Hoe we ze kennen. Want de wet is van nature al enigermate bekend, zoals Romeinen 2:15 zegt: “Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is.”\\ Het evangelie daarentegen wordt niet door scherpzinnigheid van het verstand begrepen. Johannes 1:18 zegt daarover: “Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem des Vaders is, die heeft Hem doen kennen.” In Efeziërs 1:9 wordt het evangelie een // |
- | - Er is tussen wet en evangelie ook verschil in volgorde of orde van openbaring: want de wet gaat voor, het evangelie volgt vanwege haar natuur, verkondiging en bediening. Ze verschillen ook in de bedienaars, want Mozes was bedienaar van de wet, Christus bedienaar van het evangelie. Ook verschillen ze in de wijze om te komen tot het doel dat de wet en het evangelie gemeenschappelijk hebben, oftewel in de wijze om de rechtvaardigheid te verkrijgen.\\ Want de leer van de wet is het doen van werken; de wet predikt doen en laten, en rekent degene die de wet doet, het loon toe.\\ Maar het evangelie is een wet van het geloof, omdat het degene die niet werkt, maar gelooft in Hem die de godloze rechtvaardigt, | + | - Er is tussen wet en evangelie ook verschil in volgorde of orde van openbaring: want de wet gaat voor, het evangelie volgt vanwege haar natuur, verkondiging en bediening. Ze verschillen ook in de bedienaars, want Mozes was bedienaar van de wet, Christus bedienaar van het evangelie.\\ Ook verschillen ze in de wijze om te komen tot het doel dat de wet en het evangelie gemeenschappelijk hebben, oftewel in de wijze om de rechtvaardigheid te verkrijgen. Want de leer van de wet is het doen van werken; de wet predikt doen en laten, en rekent degene die de wet doet, het loon toe. Maar het evangelie is een wet van het geloof, omdat het degene die niet werkt, maar gelooft in Hem die de godloze rechtvaardigt, |
- Wet en evangelie verschillen ook in de onderscheiden vorm van hun beloften.\\ De beloften van de wet over het verkrijgen van het eeuwige leven en van tijdelijke goederen zijn conditioneel of voorwaardelijk, | - Wet en evangelie verschillen ook in de onderscheiden vorm van hun beloften.\\ De beloften van de wet over het verkrijgen van het eeuwige leven en van tijdelijke goederen zijn conditioneel of voorwaardelijk, | ||
- De wet en het evangelie verschillen in werken, eigenschappen, | - De wet en het evangelie verschillen in werken, eigenschappen, | ||
- Want ten eerste leert de wet het doen van goede werken, maar verleent ze haar toehoorders niet de kracht om die te volbrengen en kan ze het verstand of hart van mensen niet veranderen. Mozes zegt in Deuteronomium 29:2,4 immers over de wet: “Gij hebt alles gezien wat de Here in het land Egypte voor uw ogen Farao, al zijn dienaren en zijn gehele land heeft aangedaan”, | - Want ten eerste leert de wet het doen van goede werken, maar verleent ze haar toehoorders niet de kracht om die te volbrengen en kan ze het verstand of hart van mensen niet veranderen. Mozes zegt in Deuteronomium 29:2,4 immers over de wet: “Gij hebt alles gezien wat de Here in het land Egypte voor uw ogen Farao, al zijn dienaren en zijn gehele land heeft aangedaan”, | ||
- | - Ten tweede wijst de wet de kwaal aan; ze beschuldigt, | + | |
- | - Ten derde: In de wet wordt de gramschap van God verkondigd over alle mensen, in het evangelie de rechtvaardigheid van God, uit het geloof tot geloof, zonder de wet.((*Romeinen 1:17 *Romeinen 3:21)) | + | - Ten derde: In de wet wordt de gramschap van God verkondigd over alle mensen, in het evangelie de rechtvaardigheid van God, uit het geloof tot geloof, zonder de wet.((*Romeinen 1:17 *Romeinen 3:21)) |
- | - Ten slotte verschillen de wet en het evangelie in de mate en trap van de toe-eigening van de geloofsstukken ((? Voorwerp van het geloof?)) door de mens. Want zoals de apostel | + | - Ten slotte verschillen de wet en het evangelie in de toepassing aan het soort mensen. Want zoals de apostel in 2 Timoteüs 2:15 beveelt |
==== 4. Waarom is het nodig en nuttig het onderscheid tussen de wet en het evangelie te kennen? ==== | ==== 4. Waarom is het nodig en nuttig het onderscheid tussen de wet en het evangelie te kennen? ==== | ||
Regel 31: | Regel 31: | ||
De dwaling van: | De dwaling van: | ||
- | - De roomsen, die de wet en het evangelie niet van elkaar onderscheiden, | + | - De roomsen, die de wet en het evangelie niet van elkaar onderscheiden, |
- De dwaling van de monniken met betrekking tot datgene wat Christus in Matteüs 5:38, ~Matteüs 6:31 en ~Matteüs 19:11,12,21 geleerd heeft als verklaring van de wet, namelijk: om het geweten te doen ontwaken en een verlangen naar Hem te verwekken. Ze noemen het raadgevingen die alleen nodig zijn voor mensen die streven naar iets volmaakters dan wat de wet van Mozes eist. Ook verzinnen ze dat dingen als: geen wraak nemen, een leven van armoede leiden en het celibaat aanhangen, voorschriften zijn voor iedereen, omdat er geen enkel woord door Christus is uitgesproken, | - De dwaling van de monniken met betrekking tot datgene wat Christus in Matteüs 5:38, ~Matteüs 6:31 en ~Matteüs 19:11,12,21 geleerd heeft als verklaring van de wet, namelijk: om het geweten te doen ontwaken en een verlangen naar Hem te verwekken. Ze noemen het raadgevingen die alleen nodig zijn voor mensen die streven naar iets volmaakters dan wat de wet van Mozes eist. Ook verzinnen ze dat dingen als: geen wraak nemen, een leven van armoede leiden en het celibaat aanhangen, voorschriften zijn voor iedereen, omdat er geen enkel woord door Christus is uitgesproken, | ||
- De dwaling van Pelagius en de theologen die geleerd hebben dat de aartsvaders gerechtvaardigd en behouden worden door de onderhouding van de wet der natuur, de joden door de wet van Mozes en de christenen door de nieuwe en evangelische wet. | - De dwaling van Pelagius en de theologen die geleerd hebben dat de aartsvaders gerechtvaardigd en behouden worden door de onderhouding van de wet der natuur, de joden door de wet van Mozes en de christenen door de nieuwe en evangelische wet. |