Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:22 [06-04-2020 om 19.54 uur] – Maria van Krimpen | institutie:22 [20-09-2023 om 12.53 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== | + | ====== Het onderscheid tussen Oude en Nieuwe Testament ====== |
- | ==== 1. Wat betekent het woord Testament? ==== | + | ==== 1. Wat betekent het woord “testament”? ==== |
- | Het betekent eigenlijk de rechte | + | Het woord “testament” |
- | 2. Het betekent ook in de schrift het verbond of verdrag tussen God en de mensen die tevoren | + | In de Schrift |
- | 3. Het betekent ook door een vernoeming waarbij gevoegd wordt het bijwoord | + | Als we het woord “oude” of “nieuwe” toevoegen, ziet het ook op een deel van de bijbelse |
- | ==== 2. Aangezien het Hebreeuwse woord Berith | + | ==== 2. Het Hebreeuwse woord “berith” heeft niet de betekenis van “diatheke” |
- | Overmits | + | - De reden is dat // |
+ | - Het verbond van God dat Hij met mensen sloot, heeft wel wat te maken met een testament, met iets dus wat vreemd is aan andere vormen van een verbond. In andere verbonden wordt namelijk niet in het minst de dood geëist van hen die het verbond sluiten. Hier is het echter heel anders, want het verdrag of verbond tussen God en de mens moest door de dood van Christus vast en rechtsgeldig gemaakt worden. Hierom heeft de apostel in Hebreeën 9:15-17 het woord // | ||
+ | - Het wordt ook een “testament” genoemd, omdat het een testamentaire beschikking maakt en een getuigenis van Gods wil is. | ||
- | 2. Een andere, overmits dit verbond van God met de mensen iets gemeens heeft met een testament | + | ==== 3. Uit hoeveel delen bestaat het testament |
- | 3. Het wordt ook een testament genoemd, omdat het testeert of als een getuigenis is van Gods wil. | + | Uit drie delen. |
- | ==== 3. Uit hoeveel | + | - Vanuit God bezien is er Zijn belofte uit genade. |
+ | - Vanuit de mens bezien is er het geloof in deze belofte. | ||
+ | - Het uitwendige teken van dit verbond; elk van de twee delen ervan wordt de naam “testament” toegeschreven, | ||
- | - Aan Gods kant uit de belofte die uit genade geschied. | + | ==== 4. Heeft God één of verschillende testamenten of verbonden met de mens gemaakt? ==== |
- | - Aan de kant van de mensen uit het geloof aan de beloften. | + | |
- | - Uit de uitwendige betuigenis of teken van hetzelfde verbond: een ieder van deze delen wordt de naam testament toegeschreven door een Synedochem, dat als een deel voor het geheel genomen wordt zoals Galaten 3:17: " Ik bedoel dit: de wet, die vierhonderd dertig jaar later is gekomen, maakt het testament, waaraan door God tevoren rechtskracht verleend was, niet ongeldig, zodat zij de belofte haar kracht zou doen verliezen." | + | |
- | ==== 4. Heeft God een of veel testamenten met de mensen gemaakt? ==== | + | Zoals vanaf de val van onze eerste voorouders de manier om de zaligheid door Christus te verkrijgen één en dezelfde is geweest, zo is er ook één eeuwig verbond |
- | Gelijkerwijs | + | ==== 5. Maar spreekt |
- | ==== 5. Maar maakt de schrift geen gewag van twee verbonden? ==== | + | Ja, dat gebeurt vanwege |
- | Ja, En dat om de uitdeling van datzelfde | + | Onder de naam “nieuw |
- | Onder de naam van het nieuwe verbond | + | Maar als men hier vraagt naar het verschil en de overeenkomst |
- | Maar als men hier vraagt van het onderscheid en de gelijkenis van het oude en het nieuwe verbond zo verstaan wij onder de naam van het oude alleen het verbond van de genade zodanig als God terstond na de val met onze eerste ouders gemaakt en met Abraham bevestigd heeft wiens behulp de wet Mozes geweest is en als eigenlijk in Christus wederom vernieuwt is. Daniel. 9: | + | ==== 6. Hoe kunnen twee verschillende testamenten of verbonden één zijn? ==== |
- | ==== 6. Hoe zijn die twee zo verschillende testamenten een? ==== | + | In wezen zijn ze één; dat geldt ten aanzien van alle mogelijke oorzaken: de werkende oorzaak, de materiële oorzaak, de formele oorzaak en de finale of doeloorzaak. |
- | In het wezen of ten aanzien van al de oorzaken werkelijke materiële en formale en eigenlijke. | + | ==== 7. Waardoor zijn ze één voor wat de werkende oorzaak betreft? ==== |
- | ==== 7. Hoe komen ze overeen | + | Omdat de belangrijkste oorzaak van beide verbonden Gods onbevattelijke vernedering is geweest, waardoor Hij Zich louter en alleen uit genade vernederd heeft om de mensen door het verbond aan Zich te verbinden. Daarover spreekt Mozes in Deuteronomium 8:18 en ~Deuteronomium 9:5, waarin hij Gods loutere barmhartigheid heel ver stelt boven de verdiensten van de Joden.((*Jozua 24:2-3)) Maar de motiverende en verdienende |
- | Omdat de voornaamste oorzaak van beide de verbonden van God wonderlijke vernedering geweest is, waar door hij uit louter genade hem vernedert heeft om de mensen door het verbond aan hem te verbinden hetwelk Mozes getuigt in Deuteronomium | + | ==== 8. Hoe zijn ze één voor wat de materiële oorzaak betreft? ==== |
- | ==== 8. Hoe toch in de materie of het stof? ==== | + | - Door de Middelaar Christus, Die alleen het fundament, de grondslag en het wezen van dit verbond is. Zonder Hem kan God de mensen niet in genade ontvangen, want Hij is het gezegende Zaad waarin alle heidenen gezegend worden.((*Genesis 12:2 *Genesis 22:18)) En Paulus zegt dat “God in Christus, de wereld met Zichzelf verzoenende was, door hun hun overtredingen niet toe te rekenen” (2 Korintiërs 5:19). En: “Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid” (Hebreeën 13:8). |
+ | - Doordat de betekenis van de sacramenten dezelfde is; ja, de sacramenten van beide verbonden zijn één en dezelfde – dezelfde in betekenis en in gebruik. Dat wil zeggen dat ze een bewijs zijn van dezelfde genade. Paulus spreekt hier ook over als hij getuigt dat de Israëlieten dezelfde doop en hetzelfde geestelijk voedsel met ons ontvangen hebben.((*1 Korintiërs 10:2,3)) Het lijkt wel dat er van enig verschil sprake is in de materie | ||
- | - Overmits dat de middelaar Christus alleen het fundament, grondlegger en het wezen van her zelve is zonder welke God de mensen niet in genade kan ontvangen, die ook dat gezegende zaad is, daar alle heidenen in zouden gezegend worden: ((*Genesis 12:7 *Genesis 22:18???)) Zo spreekt Paulus: God was in Christus hun zonde hun niet toerekenende, | + | ==== 9. Hoe komen ze met elkaar overeen ten aanzien |
- | - | + | |
- | ==== Overmits dat de betekenis van de sacramenten een is, ja dat de sacramenten van beide verbonden een en de zelfde zijn, in betekenis en gebruik, dat is dat ze getuigenissen zijn van dezelfde genade, gelijk | + | Door de manier waarop wij God dienen – die is altijd één en dezelfde geweest, namelijk door het geloof. Dat bewijst |
- | ==== 9. Hoe komen ze overeen | + | ==== 10. Hoe komen ze met elkaar |
- | Omdat de wijze waardoor wij God aanhangen, altijd | + | Doordat het Oude Testament evenals het Nieuwe |
- | ==== 10. Hoe komen ze overeen in het einde of oogmerk? ==== | + | ==== 11. Waaruit bewijst u dit? ==== |
- | Overmits dat het oude testament gelijkerwijs als het nieuwe | + | - Uit de woorden van het verbond zelf, want die waren voor en na de openbaring van Christus in het vlees één en dezelfde. God heeft Zijn verbond met Zijn dienaren net zo gesloten als Hij met Abraham heeft gedaan in Genesis 17:1-7: “Ik ben God, de Almachtige” – // |
+ | - Uit de voorbeelden van de voorvaderen – Adam, Abel, Noach, Abraham, Isaak en Jakob. Zij hebben met heel hun hart verlangd naar de woning van de eeuwige gelukzaligheid, | ||
+ | - Uit het getuigenis van Bileam, die van dit doel geweten heeft toen hij zei: “Sterve ik zelf de dood der oprechten en zij mijn einde daaraan gelijk” (Numeri 23:10). David legde dat later uit 5, toen hij de dood van Gods gunstgenoten kostbaar noemde in de ogen des HEREN, en dus de dood van de goddelozen een schande. | ||
+ | - Uit het getuigenis van de profeten, die het eeuwige leven en het rijk van Christus volkomen helder hebben gezien en verwacht; zie Psalm 39:13: “Ik ben een vreemdeling bij U, een bijwoner gelijk al mijn vaderen.” En in diezelfde psalm lezen we in de verzen 6 tot en met 8: “Ieder mens staat daar, enkel een ademtocht. Ja, de mens gaat daarheen als een schaduw (…). En nu, wat verwacht ik, Here? Mijn hoop, die is op U.” Hier volgt nog een heel mooie uitspraak | ||
+ | - Toen Christus Zijn apostelen de hemelse gelukzaligheid beloofde, zei Hij dat ze in het rijk der hemelen zouden aanzitten met Abraham, Izaak en Jakob.((*Matteüs 8:11)) | ||
+ | - De geheiligde vaderen hebben dezelfde Geest van het geloof ontvangen als wij.((*Genesis 15:6 *2 Korintiërs 4:13 *Hebreeën 11)) Zoals al aangetoond is, blijkt uit de genoemde en andere teksten dat de gelovigen in het Oude Testament hetzelfde doel voor ogen is gesteld als in het Nieuwe is gebeurd bij hen die tot geloof gekomen zijn. | ||
- | ==== 11. Waaruit bewijst u dat? ==== | + | ==== 12. Als het inderdaad één en hetzelfde verbond is, waarom wordt het toch in tweevoud aangeduid, namelijk als het oude en het nieuwe testament of verbond? ==== |
- | - Uit het formulier van het verbond zelf dat een geweest | + | Er is wel een tweedeling, maar het algemene begrip wordt hier niet in zijn soorten onderscheiden; er is alleen |
- | - Uit de voorbeelden van de Vaderen Adam, Abel, Noach, Abraham, Izak, Jakob, die van harte gezucht hebben naar de woonplaats van de eeuwige gelukzaligheid, | + | |
- | - Uit het getuigenis van Bileam zelf, die van dit einde geweten heeft, als hij zegt: Numeri 23:10: " Sterve ik zelf de dood der oprechten | + | |
- | - Uit het getuigenis van de profeten die het eeuwige leven en het rijk van Christus in een volkomen licht gezien en verwacht hebben, als David spreekt: Psalm 39: | + | |
- | | + | |
- | - Overmits wij met dezelfde geest van genade begiftigd zijn, als waarmee de heilige vaderen begiftigd zijn geweest. ((*Genesis 11:6, *2 Korinthiër 4:13, *Hebreeën 11.))Uit deze en andere dergelijke plaatsen blijkt | + | |
- | ==== 12. Aangezien | + | ==== 13. Waarin bestaan dan de verschillen wat het verbond betreft? ==== |
- | Door een deling niet van een algemeen ding in zijn specien of soorten , maar van het subject | + | Die kunnen bestaan |
- | ==== 13. Waarin bestaat dan de verscheidenheid van het verbond? ==== | + | ==== 14. Wat houdt het eerste verschil in? ==== |
- | Ten enemaal | + | Het eerste verschil betreft de manier waarop |
- | ==== 14. Welke is het eerste | + | ==== 15. Wat is het tweede |
- | Het eerste onderscheid is genomen van de manier | + | Het tweede verschil betreft de leer of de manier |
- | ==== 15. Welke is het tweede verschil? ==== | + | Zo vergelijkt ook Paulus het oude verbond (de wet) met het nieuwe (het evangelie).((*2 Korintiërs 3:6-11 *Galaten 4:24)) Het oude verbond noemt hij de “letter” en de bediening van de dood en de vervloeking, |
- | Genomen van de aangehechte leer of van de manier om de mensen te brengen tot de fontein | + | Maar het nieuwe verbond noemt de apostel – voor zo ver het in zichzelf onomwonden tegenover |
- | Jeremia neemt uit het bijvoegsel het verschil van het oude en het nieuwe | + | Bovendien noemt Paulus |
- | Zo vergelijkt ook Paulus ten aanzien van dit bijvoegsel 2 Korintiërs 3: | + | ==== 16. Wat houdt het derde verschil |
- | Maar het nieuwe, in zoveel als het tegen de wet is, namelijk door en in haar aangemerkt zijnde, gesteld wordt, noemt hij geest en bediening | + | Het derde verschil betreft |
- | Hier boven noemt hij het oude het testament | + | In de tijd van het Oude Testament werden alle dingen veel minder helder voorgesteld. Toen werd de komst van Christus door beloften aangekondigd, door voorbeelden, door bepaalde typen van mensen, door ceremoniën en door verschillende godsdienstige verplichtingen. Het was als het ware een onafgewerkte afbeelding van het Nieuwe Testament. De hogepriester was een voorafbeelding |
- | ==== 16. Welke is het derde verschil? ==== | + | Maar het nieuwe verbond wordt [in de tijd van het Nieuwe Testament] bediend |
- | + | ||
- | Gelet op de hoedanigheid van de openbaring: want alle dingen worden | + | |
- | + | ||
- | Maar het nieuwe wordt helder en duidelijke bedient | + | |
==== 17. Wat is het vierde verschil? ==== | ==== 17. Wat is het vierde verschil? ==== | ||
- | Genomen van de hoeveelheid | + | Het vierde verschil betreft |
- | + | ||
- | ==== 18. Welke is het laatste verschil? ==== | + | |
- | + | ||
- | Genomen van de wijd uitgestrektheid of nieuwheid van het volk dat uit Joden en heidenen verzamelt is, of van de algemeenheid van degenen die in het verbond aangenomen zijn: want het oude behoorde eigenlijk tot Abraham en zijn nakomelingen, | + | |
- | + | ||
- | ==== 19. Maar schijnt het niet dat God veranderlijk of zichzelf ongelijk is, dat Hij verandert in hetgeen Hij gesteld heeft? ==== | + | |
- | Nee, want hij heeft noch zijn voornemen verandert, noch iets gedaan dat van zijn voornemen vreemd | + | ==== 18. Wat is het vijfde |
- | ==== 20.Wat is dan het oude testament? ==== | + | Het laatste verschil betreft de grote en ook nieuwe omvang van Gods kinderen, want zij zijn verzameld uit Joden én heidenen; het gaat hier dus over het algemene karakter van hen die in het verbond opgenomen zijn. Het oude verbond strekte zich uit tot Abraham en zijn nakomelingen, |
- | Het is een formele manier van de bevestiging van het verbond, | + | Maar het nieuwe |
- | ==== 21. Wat is het nieuwe? ==== | + | ==== 19. Maar als God verandert wat Hij eens heeft ingesteld, lijkt het er dan niet op dat God veranderlijk is en niet aan Zichzelf gelijk? ==== |
- | Een volkomen openbaring van de genade van God, die de wereld na de komst van Christus | + | Nee, helemaal niet! Hij heeft immers Zijn voornemen niet veranderd en ook niets gedaan dat niet in verband staat met dat voornemen. Hij weet namelijk met tact en voorzichtigheid in de verschillende tijden en eeuwen ook verschillende manieren te gebruiken om Zijn uitverkorenen tot de kennis |
- | ==== 22. Wanneer | + | ==== 20. Wat is dan het Oude Testament? ==== |
- | In het paradijs direct na de val van onze eerste voorouders, toen de eerste evangelie | + | Het is een plechtige manier waarop |
- | ==== 23. Maar waarom wordt het een en het zelfde testament oud en nieuw genoemd? ==== | + | ==== 21. Wat is het Nieuwe Testament? ==== |
- | Het wordt oud genoemd ten aanzien dat Christus beloofd | + | Het is de volkomen openbaring |
- | Daarboven omdat het ten laatste door de dood van Christus bevestigd | + | ==== 22. Wanneer |
- | ==== 24. Wie is de testamentmaker? | + | In het Paradijs, direct na de val van onze eerste voorouders. Toen werd de eerste evangelie-belofte gegeven van Christus, Die komen zou.((*Genesis 3:15)) Later werd die belofte herhaald aan een bepaald geslacht, namelijk dat van Abraham((*Genesis 12:3 *Genesis 17:4,5,19 *Genesis 22:18)); het is ten volle gerealiseerd toen Christus op aarde kwam en door Zijn lijden en dood is het bevestigd.((*Lucas 22:20)) |
- | De zoon van God. | + | ==== 23. Maar waarom wordt één en hetzelfde testament ‘oud’ én ‘nieuw’ genoemd? ==== |
- | ==== 25.ie zijn de erfgenamen? ==== | + | Het wordt ‘oud’ genoemd ten aanzien van het feit dat Christus beloofd is, en ‘nieuw’ omdat Hij gekomen is. Het is ook ‘oud’ ten aanzien van de zaken die ermee samengingen, |
- | Alle gelovigen. | + | Het wordt bovendien ‘nieuw’ genoemd, omdat het verbond door de dood van Christus bevestigd is. Een testament ligt immers [pas] vast in de dood van iemand, omdat het nog geen kracht heeft zolang de eerflater nog leeft.((*Hebreeën 9:17)) |
- | ==== 26. Welke is de erfenis? ==== | + | ==== 24. Wie is de Testamentmaker? ==== |
- | Al de goederen die ons door de dood van Christus verworven zijn. | + | De Zoon van God. |
- | ==== 27. Welke zijn de tafels of brieven van het testament? ==== | + | ==== 25. Wie zijn de erfgenamen? ==== |
- | De heilige boeken of de heilige schrift. | + | Allen die geloven. |
- | ==== 28. Welke zijn de zegels? ==== | + | ==== 26. Wat is de erfenis? ==== |
- | De sacramenten: | + | Al de weldaden die voor ons door de dood van Christus verworven zijn. |
- | ==== 29. Wat is het gebruik of nut van deze leer? ==== | + | ==== 27. Wat zijn de documenten |
- | Ze bewijst dat de manier om de zaligheid te bekomen altijd door het geloof op de genadige belofte | + | De heilige boeken [van Gods Woord], dat wil zeggen: de Heilige Schrift. |
- | ==== 30. Welke dingen strijden hiertegen? ==== | + | ==== 28. En wat zijn de zegels ervan? ==== |
- | De dwaling | + | De sacramenten |
- | De razernij | + | ==== 29. Wat is het nut van de leer ten aanzien |
- | ==== (…) ==== | + | Deze leer toont ons aan dat de manier om de zaligheid te verkrijgen altijd dezelfde is geweest, namelijk door de genadige belofte van Christus Jezus te geloven, en dat het altijd één en dezelfde gemeente is geweest en nog is – één gemeente van het Oude en het Nieuwe Testament. |
+ | ==== 30. Welke dingen zijn hiermee in strijd? ==== | ||
+ | - De dwaling van Servet en verschillende wederdopers, | ||
+ | - De zotte mening van hen die zich op valse gronden hebben ingebeeld dat er drie wegen tot de zaligheid zijn, namelijk de wet van de natuur, de wet van Mozes en de wet van Christus – alsof er drie verbonden zijn geweest die wezenlijk van elkaar verschilden. |