Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:27 [16-09-2020 om 15.26 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:27 [20-02-2024 om 08.01 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== De hemelvaart van Christus | + | ====== De hemelvaart van Christus ====== |
- | ==== 1. Wat is de geschiedenis | + | ==== 1. Welke historische gegevens zijn er ten aanzien |
- | Die vinden we grotendeels terug in Marcus 16:19: “De Here [Jezus] dan werd, nadat Hij tot hen gesproken had, opgenomen in de hemel en heeft Zich gezet aan de rechterhand Gods.” | + | Die moet men in de eerste plaats zoeken |
- | ==== 2. Wat moet men onder het ' | + | Paulus spreekt erover in Efeziërs 4:8-10: “Daarom heet het: opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, gaven gaf Hij aan de mensen. Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewesten? Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven (//huper anco//) alle hemelen, om alles tot volheid te brengen.”((*1 Timoteüs 3:16 *Hebreeën 4:14 *Hebreeën 9:24)) |
- | Niet een verandering van de ene gestalte in een andere, of een verdwijning. Maar eigenlijk een overzetting, | + | ==== 2. Wat moet men onder de hemelvaart verstaan? ==== |
- | ==== 3. Wordt dit woord hier in eigenlijke of in oneigenlijke | + | Niet een verandering van de ene in de andere gedaante, en evenmin een verdwijning; |
- | Eigenlijk voor waar, hetgeen helder genoeg blijkt uit de verschillende manieren van spreken die de evangelisten bij een nadere verklaring gebruikt hebben. Want Marcus zegt in *Marcus 16:19. Een *Lucas 24:51. En het is kennelijk dat door het woord ' | + | Op een menselijke manier wordt er zo ook over God gesproken; zie Genesis 17:22: “Toen God geëindigd met hem te spreken, voer Hij van Abraham op”; |
- | Daarom noemen | + | ==== 3. Wordt de hemelvaart van Christus in eigenlijke zin of in een beeldende zin bedoeld? ==== |
- | ==== 4. Omdat in Efeziërs 4:10 ("Hij, die nedergedaald | + | Zeer beslist is het in eigenlijke zin bedoeld. Dat blijkt duidelijk genoeg uit de verschillende manieren van spreken die de evangelieschrijvers hebben aangewend om het wat uitvoeriger te vertellen. Marcus spreekt |
- | Omdat toen Christus van de hemel neder gekomen is, toen was het zonder verandering | + | Daarom spreken de Griekse kerkvaders van Christus’ opneming in het vlees (//ensarkon analeysin// |
- | ==== 5. Wie is ten hemel gevaren? ==== | + | ==== 4. In Efeziërs 4:10 staat: “Hij, die nedergedaald |
- | Christus, God en mens. Dezelfde die uit de maagd Maria als mens geboren | + | Toen Christus |
- | ==== 6. Wie is de werkende oorzaak of auteur van de hemelvaart van Christus? ==== | + | ==== 5. Wie is naar de hemel opgevaren? ==== |
- | Christus | + | Christus, Die God én mens is – Hij Die uit de maagd Maria als mens geboren is, Die geleden |
- | ==== 7. Waaruit zal men de manier en de zekerheid | + | ==== 6. Wat is de werkende oorzaak |
- | Uit de bijvoegsels of omstandigheden, | + | Christus is Zelf die oorzaak. Hij heeft door de almachtige kracht |
- | ==== 8. Op welke tijd is Hij ten hemel opgevaren? ==== | + | ==== 7. Waaruit weet men zeker dat en hoe de hemelvaart heeft plaatsgevonden? ==== |
- | Op de veertigste dag na Zijn opstanding: zoals Hij tot Zijn discipelen | + | Uit alles wat er omheen verteld wordt over de omstandigheden, |
- | ==== 9. Vanaf welke plaats | + | ==== 8. Op welke tijd is Jezus ten hemel gevaren? ==== |
- | Lukas zegt in zijn evangelie in *Lukas 24:50 dat de discipelen | + | Op de veertigste dag na Zijn opstanding, nadat Hij tegen Zijn discipelen |
- | ==== 10. Waarom heeft Hij deze plaats | + | ==== 9. Vanaf welke plaats |
- | 1. Opdat Hij gelijkerwijs worstelde op de Olijfberg met de dood, bloed gezweten heeft, tot een zeker bewijs van Zijn menselijke zwakheid | + | Lucas zegt in zijn evangelie in hoofdstuk ~Lucas 24:50 dat de discipelen door Christus uit Jeruzalem werden geleid naar Bethanië, een dorp in Judea, |
- | 2. Opdat de bergachtige plaatsen ons zouden wijzen op de hemelse. | + | ==== 10. Waarom |
- | + | ||
- | 3. Opdat wij weten zouden dat ons , als wij vanuit dit Bethanië (hetgeen vertaald wordt het Huis der Verdrukkingen) ten hemel varen, de toegang tot de hemelse vreugden door Christus en door veel verdrukkingende ingang in het Koninkrijk Gods open staat. | + | |
- | + | ||
- | ==== 11. Op welke manier is Hij ten hemel gevaren? ==== | + | |
- | + | ||
- | 1. Dat als Hij van de Zijnen zou scheiden, Hij hen als een goed huisvader, verheffende Zijn handen naar de hemel, gezegend | + | |
- | + | ||
- | 2. Hij is in de hoogte opgenomen waar de discipelen het zagen, Hij is niet verdwenen of in Zichzelf onzichtbaar geworden. Maar in het gezicht van de discipelen is Hij zichtbaar van de aarde (waar Hij eerst was) opwaarts ten Hemel (waar Hij tevoren niet was) gereisd. | + | |
- | + | ||
- | 3. Hier is Hij gekomen door de dienst van de wolk die Hem weg gaande opnam, als een wagen die opwaarts voer en opgevaren zijnde Hem eindelijk van hun ogen weg nam om te betuigen dat Hij Die was waarvan geschreven staat in *Psalm 104:3 . En om verder de curieusheid en verdere onderzoeking van de Zijnen als door een zeil dat daarvoor hangt te betonen. (???) | + | |
- | + | ||
- | ==== 12. Waarheen is Hij opgevaren? ==== | + | |
- | + | ||
- | Naar de hemel en omdat het woord hemel van met tweeërlei uitleg of op een andere manier begrepen kan worden, en omdat men het niet zou uitleggen als een hemelse reis of burgerschap zoals er op de aarde ook kan zijn, of alleen van een hemelse heerlijkheid, | + | |
- | + | ||
- | ==== 13. Maar Paulus zegt in Efeziërs 4:10 dat Hij opgevaren is ver boven alle hemelen? ==== | + | |
- | + | ||
- | Zeer wel: want de Schrift maakt gewag van drie hemelen: die van de lucht, van het hemelrond en van de woonplaats van de zaligen waar Christus in opgenomen is. Ergo, zo wordt er dus gezegd dat Hij opgevaren is boven al de hemelen want Hij is niet gebleven binnen of beneden de wereldse hemelen. Maar Hij is weg gevoerd boven de lucht en het firmament of de hemelse gewelven. Hij is ook niet blijven staan in de hemelen die men aanschouwen kan maar Hij is de opperste hemel ingegaan die er is boven de bewegende en wereldse hemelen, die doorluchtig zijn en helder vanwege het licht en de heerlijkheid Gods en aan geen verandering onderworpen.Maar zij kan van ons die nog hier op de aarde zijn niet gezien worden. En dit is die hoogte waar men van leest in *Psalm 68:19 | + | |
- | + | ||
- | ==== 14. Hoe wordt die hemel genoemd? ==== | + | |
- | + | ||
- | 1. de hemel der hemelen, en de hoge woning der hemelen. De allerhoogste plaats. Ook wel de derde hemel ten aanzien van de lucht, welke hemel het dichtst nabij ons is en die van de hemelse gewelven. | + | |
- | + | ||
- | 2. Door uitnemendheid wordt zij ook wel genoemd het paradijs of lusthof omdat zij door het aardse paradijs (dat in Eden werd geplant) in een voorafschaduwing op aarde is geweest. Zij is ons in plaats van dit aardse paradijs bereid. | + | |
- | + | ||
- | 3. Het huis Gods des Vaders, de woning of woonstede, huis, zitplaats en de plaats der zaligen: want de Vader is daar Zelf. Zijn heerlijkheid en zijn goederen zijn daar openlijk en zonder verhindering bekend en de gelukzaligen volkomen deelachtig gemaakt. | + | |
- | + | ||
- | 4. De onderwijzers noemen het ook wel de vurige hemel (Coelum Empyreum). Van vanwege een brand maar omdat zij glinstert van vurig licht. | + | |
- | + | ||
- | ==== 15. Maar als Christus opgevaren is boven al de wereldse hemelen, dan is Zijn lichaam niet meer in een plaats omdat (zoals ook Aristoteles dat bewijst in zijn eerste boek over de hemel) er boven al de hemelen geen plaats | + | |
- | + | ||
- | Alhoewel dat alle plaatsen niet even duidelijk worden benoemd, noch zodanig gelijk zijn als Aristoteles in zijn boeken Van de Natuurlijke Dingen beschrijft waar nochtans enig lichaam is, daar moet noodzakelijkerwijs een spatie zijn daar het lichaam begrepen is naar de bekend uitspraak van Augustinus: Neemt weg van de lichamen spatie van de plaatsen, en zij zullen nergens zijn. En omdat zij vernieuwd zullen zijn, zo zullen zij ook niet zijn. Deze spatie of begrip noemt de Schrift een plaats, *Johannes 14:2. Wij stellen daarom de autoriteit van Jezus tegenover die van Aristoteles. | + | |
- | + | ||
- | ==== 16. Is de hemelvaart van Christus niet in strijd met wat Hij zegt in Matteüs 28:20: "Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld"? | + | |
- | + | ||
- | Nee, want Augustinus zegt: Hij is weg gegaan én Hij is hier, Hij zal terugkomen én Hij heeft ons niet verlaten, want Zijn Lichaam heeft Hij in de hemel gebracht, zijn heerlijkheid heeft Hij niet van de wereld weg genomen. Men moet dan het spreken van Christus verstaan ten aanzien van de Godheid die altijd tegenwoordig is en in geen zeker begrip van plaats kan omschreven worden omdat Hij zelfs alle dingen begrijpt: maar voornamelijk door Zijn gedurige tegenwoordigheid in Zijn Kerk waar Hij krachtig werkend is in de harten van de gelovigen en het gaat niet om de tegenwoordigheid van Zijn mensheid die eindig is en in een zekere plaats bepaald waarvan Hij zegt *Johannes 12:8: . En in Mattheus 24:23 heeft Hij voorzegd dat de Anti-christenen zullen zeggen: Ziet hier is Christus; ziet daar is Christus. En Paulus beveelt ons dat wij de dood van de Heere verkondigen totdat Hij komtt (1 Korinthe 11:26). | + | |
- | + | ||
- | ==== 17. Waarom zegt Paulus dan in Efeziërs 4:10 dat Christus opgevaren is boven al de hemelen opdat Hij alle dingen vervullen zou? ==== | + | |
- | + | ||
- | Dat is opdat Hij door Zijn gaven en weldaden die Hij door de Heilige Geest uitstort, Zijn ganse gemeente bestaande uit joden en de heidenen rijk zou maken. Want zo wordt het woord vervullen gebruikt. En op die wijze past dit woordje op hetgeen dat Hij tevoren in *Psalm 68:19 gezegd heeft. Hierbij wordt een gelijkenis genomen h van prinsen of grote machthebbers die na een behaalde overwinning het hele volk hun milddadigheid bewijzen, òf met algemene maaltijden, òf met geschenken. Of versta het zoals Bernardus het uitlegt: opdat Hij het alles vervulde, dat namelijk voorzegd was en voor onzer zaligheid noodzakelijk is. | + | |
- | + | ||
- | ==== 18. Wie zijn de getuigen? ==== | + | |
- | + | ||
- | De engelen: want het betaamde dat degenen die Hij in Zijn ontvangenis, | + | |
- | + | ||
- | 2. Omdat zij toen het gezicht van de apostelen ophield er op zouden wijzen dat Hij naar de hemel gegaan was zegt Chrysostomos in zijn Homilie van de hemelvaart des Heeren. | + | |
- | 3. En omdat ze zouden leren dat Hij de zijnen ofschoon | + | - Op de Olijfberg heeft Hij geworsteld met de dood, daar heeft Hij ten bloede toe gezweet als een stellig bewijs van Zijn menselijke zwakheid en Zijn grote liefde voor ons.((*Lucas 22:39-44)) Nu Hij vanaf dezelfde berg naar de hemel opvoer, toonde |
+ | - Het bergachtige gebied deed al enigszins aan de hemel denken. | ||
+ | - Hierdoor kunnen en mogen we weten dat wanneer wij hier vanuit Bethanië – dat uitgelegd kan worden als het huis van verdrukking – ten hemel varen, | ||
- | ==== 19. Wie hebben | + | ==== 11. Op welke manier vond de hemelvaart |
- | David heeft duizend jaar tevoren eer het gebeurde deze triomf | + | - Toen Christus van Zijn discipelen ging scheiden, |
+ | - Hij is in de hoge opgenomen, terwijl de discipelen het zagen. Hij is niet verdwenen of zelf onzichtbaar geworden, maar onder het toeziend oog van de discipelen zichtbaar opgevaren van de aarde, waar hij eerst was, naar de hemel, waar hij tevoren niet was. | ||
+ | - Dit gebeurde ook door de dienst van een wolk, die Christus | ||
- | Henoch, de zoon van Jared, de zevende mens vanaf Adam gerekend, een zeer godvruchtig man en een profeet die opgenomen | + | ==== 12. Waar is Christus naartoe gegaan? ==== |
- | Maar in het bijzonder Elia, die in een onweder met een vurige wagen en vurige paarden, | + | Naar de hemel. Lucas zegt dat Hij opgenomen is in de hoogte, Marcus zegt dat Hij in de hemel is opgenomen |
- | ==== 20. Maar waarin verschilt de hemelvaart van Elia van die van Christus? ==== | + | ==== 13. Maar Paulus zegt toch in Efeziërs 4:10 dat Hij opgevaren is ver boven alle hemelen? ==== |
- | Dit verschil is zoals de schaduw verschilt | + | Jazeker! De Schrift spreekt over drie hemelen, die van de lucht, |
- | 1. Want Elia is ten hemel opgenomen zonder pijnen of smarten van de dood omdat God Zijn leer door dit openbaar getuigenis zou verklaren en de Israëlieten door zulk een middel van de afgoderij zou trekken tot de ware godsdienst en godvruchtigheid. Maar Christus, eer Hij ten hemel voer, heeft eerst geleden en is gestorven. Maar Hij is ook weer levend geworden en heeft door het opvaren verklaard wat de heerlijkheid van Zijn opstanding betekende en daarmee bevestigd alles wat Hij tevoren gezegd en gedaan had. | + | ==== 14. Hoe wordt deze hemel genoemd? ==== |
- | 2. Elia is opgevaren door de dienst | + | - De hemel der hemelen, de hoge woning der hemelen((*1 Koningen 8:27-39)) of de allerhoogste hemelen((*Matteüs 21:9)). Of ook wel de derde hemel((*2 Korintiërs 12:2)) ten opzichte |
+ | - Door haar grote heerlijkheid wordt ze ook het paradijs of de lusthof genoemd((*Lucas 23:43 *2 Korintiërs 12:2 *Openbaring 2:7)), omdat ze een afbeelding is van het aardse paradijs in de hof van Eden((*Genesis 2:8)) en omdat ze voor ons bereid is in de plaats | ||
+ | - Het huis van God, de Vader, de woning, de woonplaats, het huis, de zitplaats en de plaats | ||
+ | - De scholastici noemen deze plaats de vuurhemel (//coelum empyreum// | ||
- | 3. Elia heeft Elisa zijn mantel nagelaten en de tweevoudige gave van zijn geest, maar Christus heeft de apostelen | + | ==== 15. Maar als Christus opgevaren is boven de hemelen die nog met de wereld verbonden |
- | 4. Elia is een burger | + | Niet alle plaatsen worden alleen maar gekenmerkt door wat Aristoteles in zijn boeken over de natuurlijke, |
- | ==== 21. Wat is het doel van deze triomf? ==== | + | Zo stellen we de autoriteit |
- | 1. Opdat Hij betuigde dat het werk onzer verlossing vervult en volbracht was en de eeuwige gerechtigheid ons toegebracht: | + | ==== 16. Is de hemelvaart |
- | 2. Opdat Hij een klaar bewijs deed van Zijn Godheid | + | Nee. Augustinus zegt immers: “Hij is weggegaan, maar toch hier; Hij zal wederkomen, maar toch heeft Hij ons niet verlaten. Hij heeft wel Zijn lichaam in de hemel gebracht, maar Zijn heerlijkheid heeft Hij niet van de wereld weggenomen.” Als Christus dit zegt, moeten we dat op Zijn godheid betrekken, want die is altijd en overal tegenwoordig; |
- | 3. Opdat Hij, de dood overwonnen hebbende, naar Zijn mensheid die heerlijkheid zou genieten die Hem voor de grondlegging van de wereld bereid was. Want Christus' heerlijkheid bleek allermeest toen die nieuwe Bewoner (God en mens) in de hemel gekomen | + | ==== 17. Waarom zegt Paulus dan in Efeziërs 4:10 dat Christus |
- | 4. Opdat Hij ons een woonplaats bereidde in de hemelen | + | Dat betekent dat Christus door Zijn genadegaven en weldaden die Hij door de Heilige Geest rijkelijk uitdeelt, Zijn hele gemeente – bestaande uit Joden en heidenen – rijk maakt.((*Johannes 14:16)) Dat is namelijk de betekenis |
- | ==== 22. Wat zijn de vruchten van de hemelvaart | + | ==== 18. Wie waren de getuigen bij de hemelvaart? ==== |
- | 1. dat de gevangenis gevangen is weggevoerd, of de triomf waardoor Hij getriomfeerd heeft over de satan, dood, zonde, hel. *Kolossenzen 2:15 | + | Dat waren de engelen. De redenen daarvoor zijn de volgende: |
- | 2. De zending van de Trooster, | + | - Het was op zijn plaats |
+ | - Toen de apostelen niet langer meer konden kijken, moesten de engelen hen erop wijzen dat Hij naar de hemel was afgereisd – zo zegt Chrysostomos in zijn preek over de hemelvaart | ||
+ | - De discipelen moesten leren dat Jezus, hoewel Hij met Zijn lichaam | ||
- | 3. Ons is een weg geopend naar ons hemels vaderland: want het paradijs werd tot die tijd toe bewaakt met een blinkend tweesnijdend scherp zwaard maar door de hemelvaart | + | In de tweede plaats was er het getuigenis |
- | 4. De toegang tot het hemelse erfgoed in ons aller naam zodat wij in een blote hope de zaligheid niet alleen verwachten maar in Christus en in ons vlees nu al in de daad bezitten *Efeze 2:6. God heeft Hem opgewekt en ons met Hem gedeeld in de hemelen. Hierom zegt Tertullianus: | + | ==== 19. Wie waren de mensen die vooraf deze hemelvaart |
- | 5. Gelijk als *Leviticus 16:2 opdracht gaf dat de hogepriester alle jaren niet zonder bloed achter het voorhang in het heilige der heiligen in mocht gaan om voor God te staan namens het volk; alzo is Christus ook in de hemel gegaan om voor ons te bidden zoals gezegd wordt in *Hebreën 9:24 , alwaar | + | - //David// heeft al duizend jaar vóór dit gebeurde, deze glorierijke intocht in de Geest gezien en er een lofzang op gezongen, tot eer van Christus Die getriomfeerd heeft.((*Psalm 68:19)) |
+ | - // | ||
+ | - Maar in het bijzonder //Elia//, die in een storm met een vurige wagen en vurige paarden – die alle dus glinsterden in een vurig licht – in de hemel werd opgenomen.((*2 Koningen 2: | ||
- | ===== 23. Welk is het gebruik? ===== | + | ==== 20. Welk verschil |
- | 1. Dat wij in de angst voor de zonden en de dood onzer toevlucht nemen tot de hemelvaart | + | Dat verschil is even groot als de schaduw |
- | 2. Dat wij in de verzoekingen voor zeker houden dat Hij in de hemel is Die voor ons bidt en ons de genade | + | - Elia is in de hemel opgenomen zonder de pijn en de smart van de dood, waarmee God zijn profetische boodschap door dit openlijk en zichtbaar getuigenis goedkeurde, en de Israëlieten hierdoor van de afgodendienst werden weggetrokken om God werkelijk te dienen en in godsvrucht te leven. Maar Christus heeft eerst geleden en is gestorven vóór |
+ | - Elia is in een vurige wagen opgevaren door de dienst van de engelen, want hij was – zoals Gregorius ook zegt – alleen maar een mens die daarom de hulp van anderen nodig had. Hij kon niet door zichzelf naar de hemel opvaren, want de zwakheid van zijn lichaam was daarvoor te groot. Christus | ||
+ | - Elia heeft aan Elisa zijn mantel gelaten | ||
+ | - Elia is een burger geworden in het hemelrijk, maar Christus is een Naam gegeven boven alle namen, want Hij heeft veel grotere heerlijkheid gekregen dan de engelen, boven alle “naam die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw” (Efeziërs 1:21).((*Filippenzen 2:9 *Hebreeën 1:4)) | ||
- | 3. Dat wij onze schade klein achten en ons vertroosten door de hoop dat wij te Zijner tijd tot Hem in de hemel zullen opgaan. | + | ==== 21. Wat is het doel van deze triomftocht van Christus? ==== |
- | 4. Dat, omdat ons Hoofd nu in de hemelen | + | - Hiermee liet Christus zien dat het werk van onze verlossing vervuld en voltooid was en dat de eeuwige gerechtigheid ons is toegebracht. Daarom noemt Augustinus de hemelvaart een bevestiging van het algemene geloof. Daarom ook staat in Efeziërs |
+ | - Hiermee gaf Hij een helder bewijs van Zijn godheid; daardoor werd Zijn mensheid opgenomen in de hemel. | ||
+ | - Hierdoor was het mogelijk dat Hij na de dood overwonnen te hebben, ook als Mens de heerlijkheid zou genieten, die al voor Hem was toebereid vóór de fundamenten van de aarde gelegd waren.((*Johannes 17:5)) Christus’ heerlijkheid kwam toen namelijk het meest openbaar, toen deze nieuwe Mens, God en Mens, in de hemel is binnengekomen. Zoiets was immers nooit eerder door de engelen gezien. Zie in dit verband ook Psalm 24:7: “Heft, poorten, uw hoofden omhoog, en verheft u, gij aloude ingangen, opdat de Koning der ere inga.” | ||
+ | - Hiermee bereidde Hij voor ons een woonplaats | ||
- | 5. Dat wij weten dat Hij alle dingen ziet en dat alle dingen voor Zijn ogen ontdekt | + | ==== 22. Wat zijn de vruchten die de hemelvaart van de Heere met zich heeft meegebracht? |
- | ===== 24. Welke dingen strijden hiertegen? ===== | + | - De gevangenis is zelf gevangengenomen, |
+ | - Het zenden van de Trooster of de Heilige Geest. Dat was oorspronkelijk iets wat zichtbaar werd, namelijk op de vijftigste dag na Christus’ opstanding.((*Handelingen 2:1 en verder)) De apostelen zouden de Geest niet ontvangen hebben, als Christus niet in lichamelijke zin van hen gescheiden was.((*Johannes 16:7)) En verder was er de zichtbare uitstorting van de Geest door de verschillende gaven die Hij aan Zijn gemeente meedeelde. Daarover lezen we ook in Efeziërs 4:10: “Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen.” Dat laatste doet Hij niet als mens, want Augustinus zegt daarover: “Hij heeft Zijn mens-zijn wel onsterfelijkheid gegeven, maar niet het wezen van dat mens-zijn weggenomen.” Het brengen tot volheid doet Hij wel door het uitdelen van de gaven van Zijn Geest in de harten van alle gelovigen, waar ze ook leven. Zo komt het ook dat we in Johannes 7:39 lezen: “De Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.” | ||
+ | - Voor ons is een weg geopend naar ons hemelse Vaderland. Het Paradijs werd tot op die tijd bewaakt door middel van een blinkend tweesnijdend zwaard, maar door de hemelvaart van Christus is de hemel geopend, waarvan wij door Adam buitengesloten waren. | ||
+ | - Er is [door Christus] namens of voor ons allen een toegang tot de hemelse erfenis; dat geldt niet alleen het verwachten daarvan, maar in Christus en in ons vlees bezitten we die erfenis nu al.((*Efeziërs 2:6)) God heeft Hem opgewekt en ons met Hem een plaats gegeven in de hemelse gewesten. Hierom zegt Tertullianus((In zijn boek over de opstanding van ons lichaam.)): “Zoals Hij ons het pand van Zijn Geest gelaten heeft, zo heeft Hij van ons het pand van ons vlees genomen, en heeft het in de hemel gebracht als een betrouwbaar onderpand dat heel de menigte van de gelovigen daar te zijner tijd zal gebracht worden. Laten vlees en bloed daarom niet bezorgd zijn, want u hebt in Christus de hemel en het koninkrijk van God al ingenomen.” | ||
+ | - De hogepriester ging, zoals Leviticus 16:2 zegt, elk jaar niet zonder bloed achter het voorhangsel in het heilige der heiligen om daar namens het volk voor God te staan. Zo is Christus ook de hemel binnengegaan om voor ons te bidden. Daarover zegt Hebreeën 9:24: “Christus is niet binnengegaan in een heiligdom met handen gemaakt, een afbeelding van het ware, maar in de hemel zelf, om thans, ons ten goede, voor het aangezicht Gods te verschijnen.” Gods ogen zullen dan op Christus’ gerechtigheid zien, zodat Hij ze van onze zonden afwendt en voor ons genadig en vol liefde is. Maar voor die ogen van God zullen ellendige zondaren verschrikt zijn en ze zullen ervoor beven! | ||
- | 1. De leer van de Ubiquisten die de hemelvaart in twijfel trekken in welk opvaren ook evenveel | + | ==== 23. Wat is voor ons het nut van de hemelvaart? ==== |
- | 2. De zeden dergenen die zich tot boze lusten begevend aan de aardse dingen blijven hangen | + | - In de angst vanwege de zonden en de dood mogen wij de toevlucht nemen tot de hemelvaart van Christus, wat een betrouwbaar pand en zegel is tegenover onze vijanden. |
+ | - In de verzoekingen mogen we er vast op vertrouwen dat Hij in de hemel is, Die daar ook voor ons bidt en ons de genade van de Vader schenkt. Zie 1 Johannes 2:1: “Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de rechtvaardige.” | ||
+ | - We mogen weten dat moeite en verdriet [ten diepste] gering zijn en dat we ons mogen vertroosten door de hoop dat wij op Gods tijd naar Hem in de hemel zullen | ||
+ | - Ons Hoofd leeft en heerst nu in de hemel, en ons burgerrecht is daar ook; daarom mogen wij de moeiten en zorgen achter ons laten en uitzien naar en bezig zijn in de hemelse dingen. Kolossenzen 3:1 zegt: “Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand Gods.” | ||
+ | - Wij weten dat Hij alle dingen ziet en dat alle dingen open en ontbloot liggen voor Zijn ogen.((*Hebreeën 4:13)) Dat betekent dus dat wij niet wankelmoedig hoeven te zijn. | ||
+ | ==== 24. Welke dingen zijn in strijd met deze leer? ==== | ||
+ | - De leer van de ubiquitisten, | ||
+ | - De moraal van hen die het zoeken in slechte zinnelijke lusten, van mensen die aan het aardse blijven hangen, de werken van het vlees achternalopen en met hun daden laten merken dat de hemelse dingen hun weinig aan het hart gaan. Zij zijn mensen die door hun goddeloze daden eerder in de hel zullen neerzinken dan dat ze naar de hemel zullen opvaren. |