Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:34 [11-10-2020 om 16.03 uur] – Arie | institutie:34 [23-04-2024 om 21.39 uur] (huidige) – ds. J.H. Zwart | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== De ergernis | + | ====== De aanstoot |
- | ==== 1. Wat bedoelen we met het woord ' | + | ==== 1. Wat bedoelen we met het woord ‘aanstoot’? ==== |
- | Datgene wat in het Grieks | + | Dit wordt in het Grieks met verschillende woorden aangeduid: |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | Het woord ' | + | |
- | ==== 2. Wat is ergernis? ==== | + | Zo is dus de betekenis van het woord ergernis |
- | Al hetgeen iemand of een oorzaak of een bron van ergernis | + | ==== 2. Wat is aanstoot? ==== |
- | ==== 3. Hoeveel ergernissen | + | Alles wat iemand tot ergernis kan zijn. Het kunnen onze woorden |
- | Bernardus van Clairvaux deelt ze in twee groepen in: inwendige en uitwendige. De // | + | ==== 3. Zijn er verschillende soorten |
- | Hier bedoelt hij het oog , de hand, de voet, de begeerten | + | Bernardus van Clairvaux onderscheidt twee soorten: aanstotelijke dingen die vanuit |
- | De // | + | Er is sprake |
- | ==== 4. Hoe menigerlei is deze uitwendige ergernis? ==== | + | ==== 4. Welke soorten aanstoot van buitenaf kunnen onderscheiden worden? ==== |
- | Drieërlei. | + | We onderscheiden drie soorten: |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | ==== 5. Wat is een gegeven ergernis? ==== | + | ==== 5. Wat houdt het geven van aanstoot in? ==== |
- | Wiens schuld komt van de persoon | + | De oorzaak |
- | Ga weg, achter Mij, satan; gij zijt Mij een aanstoot,.... " | + | |
- | Want alhoewel Christus niet gestruikeld is of zich gestoten heeft, nochtans twijfelen van Petrus niet zo dat Christus bij het overdenken van het kruis verschrikt werd en zijn beroeping naliet. Het spreken van Petrus heeft Hem inderdaad waarlijk bedroeft. Het zou voor de zwakken een gelegenheid om te vallen zijn geweest. | + | ==== 6. Op hoeveel manieren kan er aanstoot worden gegeven? ==== |
- | ==== 6. Hoe menigerlei is de gegeven ergernis? ==== | + | Op twee manieren: iemand kan aanstoot geven in besloten kring, of in het openbaar. |
- | Hier valt tweeërlei onderscheid te maken, heimelijke en openbare: | + | Van het eerste is sprake als er maar aan één iemand of aan een klein aantal personen aanstoot wordt gegeven. Bijvoorbeeld als een kind zijn ouders, een knecht zijn heer of een gehuwde zijn geliefde, ontrouw ziet zijn aan de dienst van God, hen hoort zweren of vloeken, of iets onfatsoenlijks ziet doen of hoort spreken. Dit kan anderen bedroeven, maar het gevaar is ook dat ze er een voorbeeld aan nemen. Over deze ergernis zegt Christus in Marcus 9:42: “Wie één van deze kleinen, die geloven, tot zonde verleidt, het zou beter voor hem zijn, dat een molensteen om zijn hals was gedaan en hij in de zee was geworpen.” |
- | 1. de // | + | Van aanstoot geven in het openbaar is sprake als een groter |
- | En wie één van deze kleinen, die geloven, | + | |
- | De // | + | Verder |
- | 2. Wordt gegeven ergernis onderscheiden door het geen wordt gedaan of in onderscheiding van de personen die ze doen. Hierom | + | ==== 7. Wat is er de oorzaak |
- | ==== 7. Wat is de oorzaak van de gegeven ergernis? ==== | + | De diepere |
- | De diepe oorzaak is Gods oordeel. | + | - Het oordeel |
+ | - Het oordeel van God ten gunste van de uitverkorenen, | ||
- | - Tegen de goddelozen zoals er bijvoorbeeld de ergernis en het beletsel geweest | + | De belangrijkste veroorzaker van al het aanstotelijke |
- | - Het oordeel Gods om der goeden wil of tot voordeel der uitverkorenen waar men van leest in 1 Korintiërs 11:19 " | + | |
- | Want scheuringen moeten | + | |
- | De naaste oorzaak is de satan die de mensen tot alle kwaad aanzet. | + | ==== 8. Op welke manieren wordt het geven van aanstoot bevorderd? ==== |
- | De bedienende oorzaak is de verkeerdheid, | + | Op vier manieren: |
- | ==== 8. Welke zijn de medewerkende oorzaken? Ofwel: op hoe velerlei wijzen wordt er ergernis | + | - Door het brengen van een onzuivere leer en het leiden van een onchristelijk leven. Bijvoorbeeld: |
+ | - Door uitspraken of opvattingen die verwerpelijk of zelfs godslasterlijk | ||
+ | - Door een levenswijze die in strijd is met de wet van God, zoals: bedrog, boevenstreken en andere verwerpelijke voorbeelden. | ||
+ | - Door misbruik te maken van de christelijke vrijheid, waardoor kleingelovigen van het christelijke leven afgehouden worden. Doorgaans brengt deze ergernis | ||
- | Op vierderlei wijze. | + | ==== 9. Welke straf is ingesteld voor mensen die aanstoot geven? ==== |
- | - Door valse leer en godsdienst als daar zijn de ketterijen, dwalingen, afgoderijen, superstities of over-geloofheden, menselijke instellingen waardoor de zwakken van de eenvoudigheid van het Woord afgeleid en verleid kunnen worden. | + | Christus zegt hen in Matteüs 18:7 een vreselijk oordeel aan: “Wee |
- | - Door zeggen of redenen als die of schandelijk of vloekachtig of Godslasterlijk | + | |
- | - Door leven en manieren die tegen Gods wet strijden als daar zijn de oneerlijke of schandelijke boeve stukken | + | |
- | - Door misbruik van de christelijke vrijheid waardoor de zwakken van het christendom afgehouden worden en gemenelijk zullen de ergernissen | + | |
- | ==== 9. Welke straf is er gesteld over degenen die ergernis geven? ==== | + | ==== 10. Wanneer |
- | Christus roept over hen uit Mattheus 18:7 dat vreselijke wee: " | + | Van deze tweede soort van aanstoot [zie antwoord 4] is sprake als mensen aanstoot nemen of zich ergeren aan woorden of daden van andere christenen, aan de zuivere leer, het geringe aanzien van de gemeente, of andere bijkomende zaken. Maar in het bijzonder ontstaat deze vorm van aanstoot wanneer we in oprechte vroomheid en in alle eerlijkheid spreken, met raad en daad, op het juiste moment. Om die reden kan iemand negatief over ons oordelen en aanleiding vinden zich te ergeren. Deze vorm van aanstoot aan iets nemen is onterecht en kan voortkomen uit een dwaling, uit een verdraaiing van de waarheid, of uit kwaadwilligheid. |
- | ==== 10. Wat is een genomen ergernis? ==== | + | ==== 11. Hoeveel vormen van aanstoot nemen zijn er? ==== |
- | Die de mensen uit de daden of het zeggen van anderen | + | Twee, want het aanstoot |
- | ==== 11. Hoe menigerlei | + | De menselijke vorm is nog weer in tweeën onder te verdelen, afhankelijk van de personen die aanstoot nemen: goddelozen dan wel vromen. Goddelozen nemen aanstoot als wereldse mensen, als de wijzen van deze wereld of als hypocrieten. Voorbeelden hiervan zijn: |
- | Tweeërlei; | + | - Mensen die zich ergeren aan het geringe aanzien van christenen, aan het kruis van Christus en aan Zijn aangenomen |
+ | - Mensen die zich ergeren omdat ze veronderstellen dat er iets nieuws geleerd wordt in de eenvoudige leer van het Evangelie. Het gaat daarbij om ergernis aan de verkondiging van de genade waardoor wij onderwezen worden dat alle mensen van nature zondaars zijn en aan de toorn van God onderworpen zijn, en alleen uit genade ofwel alleen door het geloof in Christus Jezus gerechtvaardigd en zalig gemaakt worden. Ook kan men zich ergeren aan de leer van de verkiezing (predestinatie of voorbestemming) en aan het leerstuk over de innerlijke strijd van de nieuwe tegen de oude mens. | ||
+ | - Mensen die zich ergeren aan de christelijke handel en wandel waardoor ze zich bestraft voelen. Ook kan men aanstoot nemen aan de christelijke vrijheid in het gebruik van de middelmatige dingen. | ||
+ | - Ten slotte kunnen goddeloze mensen zich ergeren aan het kruis en vervolgingen die men doorgaans als belijder van het evangelie ondervindt. Deze wordt, omdat ze voortkomt uit haat en weerzin van degenen | ||
- | - Door zwakke of zieke gedaante, oormoedigheid, | + | ==== 12. Wat zijn de oorzaken |
- | - door de ongerijmdheid doordien dat zij denken dat er iets nieuws geleerd wordt eb door de eenvuldigheid van de leer van het evangelie, door de verkondiging van de genade waardoor wij geleerd worden dat alle mensen van nature zondaars | + | |
- | - Door het leven, handel en wandel van de godzaligen door welke zij voelen dat zij bestraft worden en door het vrije gebruik van de middelmatige dingen. | + | |
- | - Door het kruis en vervolgingen die in het algemeen bij de belijdenis van het evangelie plaatsvinden. Welke ergenis overmits dat zij voortkomt uit de haat en nijd dergenen die geërgert wordengenoemd wordt een farizeïsche ergernis, waarvan de discipelenin Mattheüs 15:12 tot Jezus zeggen: " Weet Gij, dat de Farizeeën, toen zij dit woord hoorden, er aanstoot | + | |
- | ==== 12. Wat zijn de oorzaken van deze genomen | + | De diepste oorzaak is Gods rechtvaardige voorzienigheid, |
- | De opperste werkende | + | Een hieraan ondergeschikte |
- | De andere | + | De directe |
- | De werktuigelijke oorzaak zijn de mensen zelf die geërgert wordenndoor | + | Dergelijke ergernissen komen voor als reactie op het belijden van de gezonde leer en de prediking daarvan, de levenswijze en het kruis van vrome christenen en wanneer men de evangelische waarheid verdedigt. De manier waarop deze ergernissen zich voordoen is duidelijk gemaakt met de gegeven voorbeelden. |
- | De bedienende of dienstelijke oorzaken zijn de blindheid van het menselijk vernuft, het v erdorven oordeel van de wereld, de gezindheid van het vlees, de haat, nijd, de reukeloze neuswijsheid, | + | ==== 13. Kunnen we dit soort ergernissen niet voorkomen? ==== |
- | De occasien of gelegenheden zijn de belijdnis | + | Nee, maar we moeten ze gewoon helemaal geen aandacht geven, naar het bevel van de Heere in Deuteronomium 33:9, [waar over Levi staat geschreven dat hij] “van zijn vader en zijn moeder zei: ik zie hen niet; zijn broeders wilde hij niet kennen |
- | Maar de vorm en de wijze wordt uitgedrukt in de verscheidenheid van de voorbeelden. | + | Toen Christus over de farizeeën sprak die zich aan Zijn woord ergerden, gaf Hij als regel: “Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden” (Matteüs 15:14). Met andere woorden: let niet op hun ergernis; sluit uw ogen ervoor. |
- | ==== 13. Zal men dergelijke ergenissen schuwen of mijden? ==== | + | En de apostelen hebben gezegd: “Men moet Gode meer gehoorzamen dan de mensen” (Handelingen 5:29). Denk ook aan de uitspraak van Bernardus van Clairvaux: “Het is beter dat er ergernis ontstaat dan dat men de waarheid verlaat.” |
- | Neen, maar men zal ze gans niet achten naar het bevel van de Heere (Deuteronomim 33:9): " die van zijn vader en zijn moeder zeide: ik zie hen niet; zijn broeders wilde hij niet kennen en van zijn kinderen wilde hij niet weten. Want zij onderhouden uw woord en bewaren uw verbond. " En naar de regel van Christus sprekende over de farizeeën die door Zijn woord vgeërgert waren (Mattheus 15:14) " Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. ", dat is acht noch zie op haa rergernis. En de apostelen (Handelingen5: | + | Daarom moeten we het eerste |
- | ==== 14. Wat is de genomen | + | ==== 14. Wat voor aanstoot kan er door gelovigen |
- | Die genomen wordt van degenen | + | Aanstoot die genomen wordt door gemeenteleden |
- | ==== 15. Welke raad is er voor de zwakken | + | ==== 15. Wat kan de zwakke gelovigen als verweer |
- | Zo wij bedenken | + | Het is goed om de gang van zaken in de oude gemeente en in het rijk van Christus |
- | ==== 16. Wat is de duivelse | + | ==== 16. Wat is een duivelse |
- | Als de mensende gebreken en zonden van de heilige mannen schandelijk gebruikenntot vrijheid | + | Aanstoot is duivels van aard als mensen |
- | ==== 17. Welke is de derde soort van ergernis? ==== | + | ==== 17. Wat verstaan we onder de derde soort aanstoot? ==== |
- | Die gemengsde ergernissen zou mogen noemen, dat is eensdeels gegeven, eensdeels genomen; namelijk | + | Deze vorm van aanstoot kan men // |
- | En daar is de uitspraak van Clemens: "die doen al wat geoorloofd is die komen lichtelijk hier toe, dat ze ook doen wat niet geoorloofd is". | + | ==== 18. Waar leiden aanstotelijke dingen uiteindelijk toe? ==== |
- | ==== 18. Welke is het einde van de ergernissen. ==== | + | De bedoeling van de satan, die alle aanstoot verwekt, |
- | Heteinde van de satan, die de ergernissen verwekt | + | Maar Gods uiteindelijke doel is de Zijnen |
- | Maar Gods die ze schikt en ordinneert, einde is de Zijnen te beproeven en de goddelozen openbaar te maken: opdast | + | ==== 19. Wat is het nut van deze leer? ==== |
- | ==== 19. Wat is het gebruik van deze leer? ==== | + | Dat wij onze harten en ons gemoed |
- | + | ||
- | Dat wij onze harten en gemoeden | + | |
- | + | ||
- | ==== 20. Welke dingen strijden tegen deze ergernis? ==== | + | |
- | + | ||
- | De eerlijke voorbeelden, | + | |
+ | ==== 20. Welke dingen zijn in strijd met het geven van aanstoot? ==== | ||
+ | Goede voorbeelden, |