Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:36

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
institutie:36 [16-07-2025 om 09.37 uur] Cornelis Bregmaninstitutie:36 [05-09-2025 om 11.24 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 150: Regel 150:
 ==== 21. Waarom heeft God niet iedereen uitverkoren? ==== ==== 21. Waarom heeft God niet iedereen uitverkoren? ====
  
-Augustinus zegt dat als wij niet willen dwalen, we dit ook niet spitsvondig moeten gaan onderzoeken. We mogen er evenwel niet aan twijfelen dat de redenen van zjn raad rechtvaardig zijn, hoewel wij ze niet kunnen doorgronden.((*Romeinen 11:33))+Augustinus zegt dat als wij niet willen dwalen, we dit ook niet spitsvondig moeten gaan onderzoeken. We mogen er evenwel niet aan twijfelen dat de redenen van zijn raad rechtvaardig zijn, hoewel wij ze niet kunnen doorgronden.((*Romeinen 11:33))
  
 ==== 22. Maar is Christus dan geen Verlosser van alle mensen? ==== ==== 22. Maar is Christus dan geen Verlosser van alle mensen? ====
Regel 162: Regel 162:
 ==== 24. Maar zijn de roeping en belofte van Matteüs 11:28 dan niet algemeen: “Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven”? ==== ==== 24. Maar zijn de roeping en belofte van Matteüs 11:28 dan niet algemeen: “Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven”? ====
  
-We kunnen beter zeggen dat zij onbegrensd zijn, ten aanzien althans van bepaalde omstandigheden als nationaliteit, leeftijd, geslacht en dergelijke, die God niet bewegen tot het verkiezen van deze of gene. \\ Verder roept God niet alle mensen in het algemeen door de uiterlijke verkondiging van het Evangelie. Er zijn immers vele mensen die nooit van het evangelie gehoord hebben, laat staan dat ze inwendig geroepen worden door zijn krachtige roeping. Maar ook al zou de stem van het evangelie allen in het algemeen roepen, dan nog is de gave van het geloof maar dun gezaaid, omdat de arm des Heren niet aan iedereen wordt geopenbaard.((*Jesaja 53:1 *Johannes 1:12,13))+We kunnen beter zeggen dat zij onbegrensd zijn, ten aanzien althans van bepaalde omstandigheden als nationaliteit, leeftijd, geslacht en dergelijke, die God niet bewegen tot het verkiezen van deze of gene. \\ Verder roept God niet alle mensen in het algemeen door de uiterlijke verkondiging van het Evangelie. Er zijn immers vele mensen die nooit van het evangelie gehoord hebben, laat staan dat ze inwendig geroepen worden door zijn krachtige roeping. Maar ook al zou de stem van het evangelie allen in het algemeen roepen, dan nog is de gave van het geloof maar dun gezaaid, omdat de arm des Heren niet aan iedereen wordt geopenbaard.((*Jesaja 53:1 *Johannes 1:12,13))
  
 ==== 25. Hoe is het dan te rijmen, dat God mensen roept van wie Hij weet dat ze niet zullen komen? ==== ==== 25. Hoe is het dan te rijmen, dat God mensen roept van wie Hij weet dat ze niet zullen komen? ====
Regel 210: Regel 210:
  
   - De schepping van de mens als man en vrouw, in een rechte staat, dat wil zeggen: in heiligheid en gerechtigheid,((*Genesis 1:26 *Prediker 7:29)) hoewel ze vatbaar waren voor verandering, daar alleen God onveranderlijk is.   - De schepping van de mens als man en vrouw, in een rechte staat, dat wil zeggen: in heiligheid en gerechtigheid,((*Genesis 1:26 *Prediker 7:29)) hoewel ze vatbaar waren voor verandering, daar alleen God onveranderlijk is.
-  - De val van de mens, waarmee hij afschuwelijk gezondigd heeft.((*Maleachi 3:6 *Jakobus 1:17)) Deze kon echter niet plaatsvinden zonder Gods beschikking en wil, zodat er bij de ellende en schuld van de mens plaats zou zijn voor Gods barmhartigheid en rechtvaardigheid. Van niets kan immers gezegd worden dat het plaatsvindt buiten Gods wetenschap, tegen zijn wil of toevalligerwijs. Er valt zelfs geen musje op de aarde buiten zijn wil om.((*Matteüs 10:29)) Toch heeft die zondeval vrijwillig plaatsgehad, en daarom is zij geheel en al de schuld van Adam, die niet gedwongen maar vrijwillig de slang méér gehoorzaamd heeft dan God((Zie Genesis 3.))De val van Adam is dus niet slechts op de wil van God terug te voeren. Daarom zegt Prudentius heel terecht: \\ “Niemand heeft schuld, als God bestuurt wat hier geschiedt, \\ maar hij heeft schuld, die willens doet wat God verbiedt.”+  - De val van de mens, waarmee hij afschuwelijk gezondigd heeft.((*Maleachi 3:6 *Jakobus 1:17)) Deze kon echter niet plaatsvinden zonder Gods beschikking en wil, zodat er bij de ellende en schuld van de mens plaats zou zijn voor Gods barmhartigheid en rechtvaardigheid. Van niets kan immers gezegd worden dat het plaatsvindt buiten Gods wetenschap, tegen zijn wil of toevalligerwijs. Er valt zelfs geen musje op de aarde buiten zijn wil om.((*Matteüs 10:29)) Toch heeft die zondeval vrijwillig plaatsgehad, en daarom is zij geheel en al de schuld van Adam, die niet gedwongen maar vrijwillig de slang méér gehoorzaamd heeft dan God.((*Genesis 3:17-19)) De val van Adam is dus niet slechts op de wil van God terug te voeren. Daarom zegt Prudentius heel terecht: \\ “Niemand heeft schuld, als God bestuurt wat hier geschiedt, \\ maar hij heeft schuld, die willens doet wat God verbiedt.”
   - De overerving van de zonde, dat wil zeggen: de schuld en straf van Adam over alle mensen hoofd voor hoofd. Er kan immers geen reine uit een onreine geboren worden.((*Job 14:4 *Psalm 51:7 *Romeinen 5:14)) Dat is de oorzaak dat alle mensen van nature en dus niet door navolging of gewoonte "kinderen des toorns" zijn (Efeziërs 2:3). Omdat God al voordat Hij het menselijk geslacht schiep, had voorgenomen zijn barmhartigheid te bewijzen in de zaligheid van de uitverkorenen en zijn rechtvaardigheid in de verdoemenis van de verworpenen, was het nodig dat beide groepen besloten waren onder de zonde, opdat Hij Zich zou kunnen ontfermen over de gelovigen en intussen ook de Oorzaak zou zijn van de rechtvaardige verdoemenis van hen die het niet gegeven is om te geloven en de verborgenheden van God te kennen.((*Matteüs 13:11))   - De overerving van de zonde, dat wil zeggen: de schuld en straf van Adam over alle mensen hoofd voor hoofd. Er kan immers geen reine uit een onreine geboren worden.((*Job 14:4 *Psalm 51:7 *Romeinen 5:14)) Dat is de oorzaak dat alle mensen van nature en dus niet door navolging of gewoonte "kinderen des toorns" zijn (Efeziërs 2:3). Omdat God al voordat Hij het menselijk geslacht schiep, had voorgenomen zijn barmhartigheid te bewijzen in de zaligheid van de uitverkorenen en zijn rechtvaardigheid in de verdoemenis van de verworpenen, was het nodig dat beide groepen besloten waren onder de zonde, opdat Hij Zich zou kunnen ontfermen over de gelovigen en intussen ook de Oorzaak zou zijn van de rechtvaardige verdoemenis van hen die het niet gegeven is om te geloven en de verborgenheden van God te kennen.((*Matteüs 13:11))
  
Regel 244: Regel 244:
 ==== 34. Wat is de verwerping? ==== ==== 34. Wat is de verwerping? ====
  
-De uitvoering van Gods wil in het verwerpen en verstoten van hen die tot de dood zijn voorbestemd. Anders gezegd: de verwerping is een voorbestemming, waarmee God Zich van eeuwigheid en zonder enige onrechtvaardigheid voorgenomen heeft om Zich over sommige in Adam verdorven mensen niet te ontfermen. Hij laat ze aan zichzelf over en veroordeelt ze vanwege hun zonden tot de dood en de eeuwige verdoemenis. Zij zijn als vaten of voorwerpen van oneer bestemd tot het verderf;((*Romeinen 19:21-23)) en dit wordt niet gezegd met het oog op de uiteindelijke afloop, maar ten aanzien van het voornemen of de raad. Want het Griekse woordje //eis//  (in het Nederlands vertaald met 'tot': bestemd //tot//  het verderf) geeft niet alleen de afloop aan maar ook het doel, oogmerk en voornemen. God wil in deze voorwerpen van oneer namelijk de heerlijkheid openbaren van zijn rechtvaardigheid, alsook van zijn macht((*Exodus 9:16)). “De HERE heeft alles gemaakt voor zijn doel, ja, zelfs de goddeloze voor de dag des kwaads” (Spreuken 16:4).((*Romeinen 9:17 *1 Petrus 2:8 *Judas 1:4 *Openbaring 17:8 *Openbaring 20:15))+De uitvoering van Gods wil in het verwerpen en verstoten van hen die tot de dood zijn voorbestemd. Anders gezegd: de verwerping is een voorbestemming, waarmee God Zich van eeuwigheid en zonder enige onrechtvaardigheid voorgenomen heeft om Zich over sommige in Adam verdorven mensen niet te ontfermen. Hij laat ze aan zichzelf over en veroordeelt ze vanwege hun zonden tot de dood en de eeuwige verdoemenis. Zij zijn als vaten of voorwerpen van oneer bestemd tot het verderf;((*Romeinen 9:21-23)) en dit wordt niet gezegd met het oog op de uiteindelijke afloop, maar ten aanzien van het voornemen of de raad. Want het Griekse woordje //eis//  (in het Nederlands vertaald met 'tot': bestemd //tot//  het verderf) geeft niet alleen de afloop aan maar ook het doel, oogmerk en voornemen. God wil in deze voorwerpen van oneer namelijk de heerlijkheid openbaren van zijn rechtvaardigheid, alsook van zijn macht((*Exodus 9:16)). “De HERE heeft alles gemaakt voor zijn doel, ja, zelfs de goddeloze voor de dag des kwaads” (Spreuken 16:4).((*Romeinen 9:17 *1 Petrus 2:8 *Judas 1:4 *Openbaring 17:8 *Openbaring 20:15))
  
 ==== 35. Wat is de werkende oorzaak van de verwerping? ==== ==== 35. Wat is de werkende oorzaak van de verwerping? ====
Regel 326: Regel 326:
 ==== 48. Kunnen de uitverkorenen ook verloren gaan? ==== ==== 48. Kunnen de uitverkorenen ook verloren gaan? ====
  
-Nee, zij kunnen nooit tot het einde toe verleid worden,((*Mattheüs 24:24)) want:+Nee, zij kunnen nooit tot het einde toe verleid worden,((*Matteüs 24:24)) want:
  
   - Ze zijn de gezegenden van de Vader, voor wie het Koninkrijk bereid is van de grondlegging der wereld af.((*Matteüs 25:34))   - Ze zijn de gezegenden van de Vader, voor wie het Koninkrijk bereid is van de grondlegging der wereld af.((*Matteüs 25:34))
Regel 344: Regel 344:
  
   - Als God roept, roept Hij zó dat Hij tegelijkertijd de uitverkorenen door de Geest van wedergeboorte tot bekering brengt en hun het ware geloof en de volharding geeft. Daarbij gaat Hij de verworpenen op zo’n wijze voorbij dat ze zelf ook niet anders willen.   - Als God roept, roept Hij zó dat Hij tegelijkertijd de uitverkorenen door de Geest van wedergeboorte tot bekering brengt en hun het ware geloof en de volharding geeft. Daarbij gaat Hij de verworpenen op zo’n wijze voorbij dat ze zelf ook niet anders willen.
-  - Het past helemaal niet bij de uitverkorenen om het besluit van hun verkiezing te misbruiken door een sterk verlangen naar de zonde. Ze kunnen alleen op hun uitverkiezing roemen, als ze een godvrezend leven leiden; anders is het tevergeefs. Want zoals God ons heeft uitverkoren tot het eeuwige leven, zo heeft Hij ons ook bereid om goede werken te doen (vgl. Efeziërs 2:10) – “opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht” (Efeziërs 1:4). Het komt nooit in de gedachten van de verworpenen op om godzalig te leven. En als het al eens gebeurt, ziet men later niets meer terug van een ijver om vroom en godvrezend te leven, behalve wanneer er toch sprake is van uitverkiezing. Dan blijkt dat ze niet tot het getal van de verworpenen, maar tot dat van de uitverkorenen behoren.+  - Het past helemaal niet bij de uitverkorenen om het besluit van hun verkiezing te misbruiken door een sterk verlangen naar de zonde. Ze kunnen alleen op hun uitverkiezing roemen, als ze een godvrezend leven leiden; anders is het tevergeefs. Want zoals God ons heeft uitverkoren tot het eeuwige leven, zo heeft Hij ons ook bereid om goede werken te doen((*Efeziërs 2:10)“opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht” (Efeziërs 1:4). Het komt nooit in de gedachten van de verworpenen op om godzalig te leven. En als het al eens gebeurt, ziet men later niets meer terug van een ijver om vroom en godvrezend te leven, behalve wanneer er toch sprake is van uitverkiezing. Dan blijkt dat ze niet tot het getal van de verworpenen, maar tot dat van de uitverkorenen behoren.
  
 ==== 51. Wat is het nut en de vrucht van deze leer van uitverkiezing? ==== ==== 51. Wat is het nut en de vrucht van deze leer van uitverkiezing? ====
Regel 351: Regel 351:
       - tot versterking van het geloof in God. Niemand kent God namelijk echt als men Hem niet kent als wijs, alwetend, almachtig en onveranderlijk in zijn besluiten over de dingen die door Hem geschapen zijn.       - tot versterking van het geloof in God. Niemand kent God namelijk echt als men Hem niet kent als wijs, alwetend, almachtig en onveranderlijk in zijn besluiten over de dingen die door Hem geschapen zijn.
       - tot de zekerheid van en een vast vertrouwen op onze zaligheid. Die hangt immers niet van ons af of van de een of andere wisselende omstandigheid, maar van Gods eeuwig en onveranderlijk voornemen.((*Romeinen 8:27 *2 Timoteüs 2:19))       - tot de zekerheid van en een vast vertrouwen op onze zaligheid. Die hangt immers niet van ons af of van de een of andere wisselende omstandigheid, maar van Gods eeuwig en onveranderlijk voornemen.((*Romeinen 8:27 *2 Timoteüs 2:19))
-      - tot vertroosting, tegenover al het woeden en razen van de kinderen der wereld voor het kleine getal van de gelovigen – zoals Christus leert in Mattheüs 11:26 en 13:14((Johannes 12:39.))Daarom konden ze niet geloven, omdat Jesaja gezegd heeft: “Hij heeft hun ogen verblind.” Dat betekent niet dat God dat gebrek van verblinding in hun hart stortte, maar dat Hij als rechtvaardig Rechter hun zijn genade onthield. Zo geeft Hij hen over aan de satan en hun eigen begeerten om hen meer en meer te verblinden. Paulus heeft dit ook geleerd; zie Romeinen 11:8. +      - tot vertroosting voor het kleine getal van de gelovigen, tegenover al het woeden en razen van de kinderen der wereldzoals Christus leert.((*Matteüs 11:25,26)) Daarom konden ze niet geloven, omdat Jesaja gezegd heeft: “Hij heeft hun ogen verblind.”((*Matteüs 13:14 *Johannes 12:39,40)) Dat betekent niet dat God dat gebrek van verblinding in hun hart stortte, maar dat Hij als rechtvaardig Rechter hun zijn genade onthield. Zo geeft Hij hen over aan de satan en hun eigen begeerten om hen meer en meer te verblinden. Paulus heeft dit ook geleerd.((*Romeinen 11:8)) 
-  - Deze leer versterkt tegen de verzoeking van de satan en al zijn vurige pijlen, want ze houdt voor zeker waar dat geen enkel schepsel ons kan scheiden van de liefde Gods (Romeinen 8:38,39)Ze versterkt ook tegen alle verdrukking, omdat alles – zowel voorspoed als tegenspoed – ten goede komt aan hen die volgens Gods voornemen geroepen zijn (Romeinen 8:28).+  - Deze leer versterkt tegen de verzoeking van de satan en al zijn vurige pijlen, want ze houdt voor zeker waar dat geen enkel schepsel ons kan scheiden van de liefde Gods.((*Romeinen 8:38,39)Ze versterkt ook tegen alle verdrukking, omdat alles – zowel voorspoed als tegenspoed – ten goede komt aan hen die volgens Gods voornemen geroepen zijn.((*Romeinen 8:28))
   - Deze leer is ook tot onderwijs, en wel:   - Deze leer is ook tot onderwijs, en wel:
       - om Gods bijzondere goedheid en genade tegenover ons te leren kennen. Hij is zo goed geweest om ons, onwaardige schepsels, uit het midden van een verloren geslacht te verkiezen en te bestemmen tot de heerlijkheid van de hemel (Romeinen 2:7).       - om Gods bijzondere goedheid en genade tegenover ons te leren kennen. Hij is zo goed geweest om ons, onwaardige schepsels, uit het midden van een verloren geslacht te verkiezen en te bestemmen tot de heerlijkheid van de hemel (Romeinen 2:7).


Paginahulpmiddelen