Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisie | |||
institutie:37 [17-07-2025 om 10.10 uur] – Cornelis Bregman | institutie:37 [18-07-2025 om 09.45 uur] (huidige) – Cornelis Bregman | ||
---|---|---|---|
Regel 103: | Regel 103: | ||
==== 11. Zullen dezelfde lichamen opstaan, of zullen dat nieuwe lichamen zijn? ==== | ==== 11. Zullen dezelfde lichamen opstaan, of zullen dat nieuwe lichamen zijn? ==== | ||
- | - Ja, hetzelfde aantal en die dan ook helemaal, want in Psalm 34:21 staat: “Hij | + | - Ja, hetzelfde aantal en die dan ook helemaal, want in Psalm 34:21 staat: “Hij |
- Opdat “een ieder wegdrage wat hij in zijn lichaam verricht heeft, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad” (2 Korinthe 5:10). | - Opdat “een ieder wegdrage wat hij in zijn lichaam verricht heeft, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad” (2 Korinthe 5:10). | ||
- Omdat God de lichamen van de gelovigen voor Zich tot een tempel geheiligd heeft.((*1 Korintiërs 3:16,17 *1 Korintiërs 6:15,19)) | - Omdat God de lichamen van de gelovigen voor Zich tot een tempel geheiligd heeft.((*1 Korintiërs 3:16,17 *1 Korintiërs 6:15,19)) | ||
- | - Omdat “dit vergankelijke onvergankelijkheid [moet] aandoen” (1 Korinthe 15:53). Tertullianus zegt dat Paulus hiermee als het ware met de vinger aanwijst dat het om dezelfde gedaante en hetzelfde wezen((het hoe groote ende hetselfde wesen)) | + | - Omdat “dit vergankelijke onvergankelijkheid [moet] aandoen” (1 Korinthe 15:53). Tertullianus zegt dat Paulus hiermee als het ware met de vinger aanwijst dat het om dezelfde gedaante en hetzelfde wezen gaat. Paulus kon het niet uitdrukkelijker zeggen; het is alsof hij zijn hand op zijn eigen huid legt, terwijl hij dit zegt. |
- Omdat de lichamen van de goddelozen onderworpen zijn aan de straf in de hel.((*Matteüs 10:28)) | - Omdat de lichamen van de goddelozen onderworpen zijn aan de straf in de hel.((*Matteüs 10:28)) | ||
- | - Omdat allen die in de graven zijn, Gods stem zullen horen (Johannes 5:28). Er zullen dus geen nieuwe mensen opstaan, die vanuit de vier elementen((Bucanus bedoelt: aarde, lucht, water en vuur. Iets meer zeggen over de klassieke elementenleer, | + | - Omdat allen die in de graven zijn, Gods stem zullen horen (Johannes 5:28). Er zullen dus geen nieuwe mensen opstaan, die vanuit de vier elementen tot een nieuwe materie gemaakt zijn. Dan zou het zijn alsof de kracht van het voortbestaan niet hoort bij de materie van het menselijk lichaam, maar alleen bij het formele aspect, dat is de ziel, zoals sommige wargeesten beweren((Bucanus heeft hier een opmerking in de kantlijn: “Alber. oratio, de resurrect.”)). Zij zeggen daarom dat dezelfde mens zal opstaan door kracht die van de ziel uitgaat … Nee, het moet worden vergeleken met een zegel in was gedrukt, dat daarna met het schrijven wordt opgerold. Als dezelfde afbeelding dan niet in de was blijft, mag niet gezegd worden dat het hetzelfde zegel is. Maar als het teken daarna weer in de was gedrukt wordt, ja dan is het weer hetzelfde zegel. Zo is het ook met het menselijk lichaam. Dat verteert in het graf, maar omdat de materie blijft met de eigenschappen die juist dát lichaam vormen, wordt het op Gods bevel weer opgewekt – en zo staat dus hetzelfde lichaam op uit de dood.((*1 Johannes 5:18)) |
- Omdat wij de ledematen van Christus zijn en ons lichaam aan het Zijne gelijkgemaakt zal worden – welnu, Christus heeft hetzelfde lichaam dat Hij eerst had, met Zich uit het graf gebracht [en dat zal dus ook voor ons gelden]. | - Omdat wij de ledematen van Christus zijn en ons lichaam aan het Zijne gelijkgemaakt zal worden – welnu, Christus heeft hetzelfde lichaam dat Hij eerst had, met Zich uit het graf gebracht [en dat zal dus ook voor ons gelden]. | ||
- Omdat het ongerijmd zou zijn dat het lichaam van Paulus waarin hij de striemen van Christus gedragen heeft, niet in eer hersteld zou worden. | - Omdat het ongerijmd zou zijn dat het lichaam van Paulus waarin hij de striemen van Christus gedragen heeft, niet in eer hersteld zou worden. | ||
Regel 116: | Regel 116: | ||
==== 12. Wat zal de manier van opstanding zijn? ==== | ==== 12. Wat zal de manier van opstanding zijn? ==== | ||
- | Als de jongste dag gekomen is, zal Christus met haast en onverwacht in de zichtbare gestalte waarmee Hij ten hemel gevaren is, wederkomen. Hij zal op de wolken komen met Zijn vele duizenden heiligen (Judas vs. 14). Hij zal komen met de stem van de archangel en de bazuin Gods. Dan zullen de bazuinen klinken (Mattheüs 24:31), zoals dat op de berg Sinaï gebeurde toen de Wet gegeven werd.((*Exodus 19:16)) Dan zullen eerst degenen | + | Als de jongste dag gekomen is, zal Christus met haast en onverwacht in de zichtbare gestalte waarmee Hij ten hemel gevaren is, wederkomen. Hij zal op de wolken komen met zijn vele duizenden heiligen (Judas vs. 14). Hij zal komen met de stem van de archangel en de bazuin Gods. Dan zullen de bazuinen klinken (Mattheüs 24:31), zoals dat op de berg Sinaï gebeurde toen de Wet gegeven werd.((*Exodus 19:16)) Dan zullen eerst zij opgewekt |
==== 13. Wanneer zal de opstanding plaatsvinden? | ==== 13. Wanneer zal de opstanding plaatsvinden? | ||
- | Christus geeft als volgt antwoord op deze vraag: “Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan Mijn Vader.” | + | Christus geeft als volgt antwoord op deze vraag: “Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend, ook aan de engelen in de hemel niet, maar alleen aan mijn Vader.” |
==== 14. Wat zullen de eigenschappen en gesteldheden zijn van de lichamen van hen die zullen opstaan? ==== | ==== 14. Wat zullen de eigenschappen en gesteldheden zijn van de lichamen van hen die zullen opstaan? ==== | ||
Regel 130: | Regel 130: | ||
- Geestelijke gesteldheid; | - Geestelijke gesteldheid; | ||
- Men zal geheel en al door de Heilige Geest geregeerd worden. | - Men zal geheel en al door de Heilige Geest geregeerd worden. | ||
- | - Men zal zich geheel en al overgeven aan de invloedsfeer((in‘t ghebiedt)) | + | - Men zal zich geheel en al overgeven aan de invloedsfeer van de Geest. |
- Omdat men door Gods kracht wordt onderhouden, | - Omdat men door Gods kracht wordt onderhouden, | ||
- | Kracht; want mensen die ziek en zwak waren of onderworpen aan veel ellende, ziekte en pijn, zullen sterk, snel, vol kracht en onvatbaar voor lijden zijn. Zo zal de ziel volkomen heersen over het lichaam. De zwaarte van het lichaam zal niet in de weg zitten, en daardoor zullen wij door de snelle beweging van onze lichamen de Heere in de lucht tegemoet gaan om door Hem te worden opgenomen (1 Thessalonicenzen 4:17). Volmaaktheid; | + | Kracht; want mensen die ziek en zwak waren of onderworpen aan veel ellende, ziekte en pijn, zullen sterk, snel, vol kracht en onvatbaar voor lijden zijn. Zo zal de ziel volkomen heersen over het lichaam. De zwaarte van het lichaam zal niet in de weg zitten, en daardoor zullen wij door de snelle beweging van onze lichamen de Here in de lucht tegemoet gaan om door Hem te worden opgenomen (1 Thessalonicenzen 4:17). Volmaaktheid; |
==== 15. Wat zal de toestand van de zielen der godzaligen zijn? ==== | ==== 15. Wat zal de toestand van de zielen der godzaligen zijn? ==== | ||
Regel 158: | Regel 158: | ||
==== 18. Welke dingen zijn met de opstanding in strijd? ==== | ==== 18. Welke dingen zijn met de opstanding in strijd? ==== | ||
- | - De dwaling van de atheïstische en goddeloze geesten, die de dood het einde van alle dingen noemen; de hele mens gaat gewoon teniet. Dit is ook de dwaling van de sadduceeën geweest, die ook al beweerden dat er geen opstanding van de doden is, en zelfs dat de zielen sterfelijk zijn. | + | - De dwaling van atheïstische en goddeloze geesten, die de dood het einde van alle dingen noemen; de hele mens gaat gewoon teniet. Dit is ook de dwaling van de sadduceeën geweest, die ook al beweerden dat er geen opstanding van de doden is, en zelfs dat de zielen sterfelijk zijn. |
- | - Het opnieuw geboren worden en het overgebracht worden van de ziel in een ander; dit is de leer van de pythagoreeërs, | + | - Het opnieuw geboren worden en het overgebracht worden van de ziel in een ander; dit is de leer van de pythagoreeërs, |
- | - De mening van dwaalgeesten en neuswijzen((neusgierighen)), van wie sommigen fantaseren dat de hele mens [, dus lichaam en ziel,] bij zijn sterven vergaat; en dat de ziel samen met het lichaam zal opstaan. De manicheeërs denken dat de ziel een nieuw lichaam in de plaats van het oude zal aannemen. Daarmee gaan ze uit van de schepping van nieuwe lichamen en geen opstanding van vroegere lichamen. Anderen uit hen denken weer dat de zielen, die van hun lichaam gescheiden zijn, slapen en dat ze samen met het lichaam zullen worden opgewekt. | + | - De mening van dwaalgeesten en neuswijzen, van wie sommigen fantaseren dat de hele mens [, dus lichaam en ziel,] bij zijn sterven vergaat; en dat de ziel samen met het lichaam zal opstaan. De manicheeërs denken dat de ziel een nieuw lichaam in de plaats van het oude zal aannemen. Daarmee gaan ze uit van de schepping van nieuwe lichamen en geen opstanding van vroegere lichamen. Anderen uit hen denken weer dat de zielen, die van hun lichaam gescheiden zijn, slapen en dat ze samen met het lichaam zullen worden opgewekt. |
- De leer van Hymeneüs en Filetus, die geen onderscheid maken tussen de geestelijke en lichamelijke opstanding van het lichaam. Zij zeiden dat de opstanding nu al heeft plaatsgevonden (2 Timotheüs 2:18). | - De leer van Hymeneüs en Filetus, die geen onderscheid maken tussen de geestelijke en lichamelijke opstanding van het lichaam. Zij zeiden dat de opstanding nu al heeft plaatsgevonden (2 Timotheüs 2:18). | ||
- De dwaling van hen die leren dat de lichamen door de opstanding wezenlijk zullen veranderen in geestelijke wezens. | - De dwaling van hen die leren dat de lichamen door de opstanding wezenlijk zullen veranderen in geestelijke wezens. | ||
- De dwaling van Origenes, die orakelde dat er geen vleselijk lichaam zal opstaan, maar een etherisch of hemels lichaam. | - De dwaling van Origenes, die orakelde dat er geen vleselijk lichaam zal opstaan, maar een etherisch of hemels lichaam. | ||
- De mening van de islamaanhangers en de Saracenen die zich inbeelden dat de gelukzaligen in overvloed over eten en drinken zullen beschikken en dat ze een leven zullen leiden in een overmaat van vleselijke wellust. Ook zijn ze van mening dat de onredelijke dieren uit de dood zullen opstaan. | - De mening van de islamaanhangers en de Saracenen die zich inbeelden dat de gelukzaligen in overvloed over eten en drinken zullen beschikken en dat ze een leven zullen leiden in een overmaat van vleselijke wellust. Ook zijn ze van mening dat de onredelijke dieren uit de dood zullen opstaan. | ||
- | |||
- |