Institutie van Bucanus

de christelijke leer in vragen en antwoorden


institutie:40

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisieVorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
institutie:40 [21-08-2020 om 10.26 uur] ds. J.H. Zwartinstitutie:40 [10-02-2025 om 09.20 uur] (huidige) ds. J.H. Zwart
Regel 1: Regel 1:
-====== 40. De eeuwige dood ======+====== De eeuwige dood ======
  
 ==== 1. Waar komt het woordje ‘dood’ vandaan? ==== ==== 1. Waar komt het woordje ‘dood’ vandaan? ====
  
-Sommigen menen dat de dood door de Grieken //thanatos// genoemd wordt, omdat het woord afkomstig zou zijn van //ano eis theon phromenos//, dat is: door God omhoog genomen worden; en //thanein // (sterven) van //te anoo theein//, dat is: van boven beschouwen. Dit omdat de dood ons weer bij God brengt. De Grieken noemen de dood ook //teleute//, waarbij het erop lijkt dat ze //telete// bedoelen, dat is: het einde, de uitgang en de intrede in het eeuwige leven. Het lijkt erop dat het Latijnse woord voor ‘dood’//mors//afkomstig is van //mora//, dat is: wachten of vertoeven. De dood houdt ons immers op, of wacht ons met kwade bedoelingen op, en komt in stilte op ons af. Óf omdat de dood naar niemand vraagt, //nullius conditionem moratur//.+Sommigen menen dat de dood door de Grieken //thanatos// genoemd wordt, omdat het woord afkomstig zou zijn van //ano eis theon phromenos//, dat is: door God omhoog genomen worden//Thanein // (sterven) zou dan komen van //te anoo theein//, dat is: van boven beschouwen. Dit omdat de dood ons weer bij God brengt. De Grieken noemen de dood ook //teleute//, waarbij het erop lijkt dat ze //telete// bedoelen, dat is: het einde, de uitgang en de intrede in het eeuwige leven. Het Latijnse woord voor ‘dood’ (//mors//) lijkt afkomstig van //mora//, dat is: wacht. De dood wacht ons immers op.
 ==== 2. Hoeveel gestalten zijn er van de dood? ==== ==== 2. Hoeveel gestalten zijn er van de dood? ====
  
Regel 10: Regel 10:
       - ze moeten de ernst van Gods toorn tegen de zonde erkennen en belijden;       - ze moeten de ernst van Gods toorn tegen de zonde erkennen en belijden;
       - ze moeten de overblijfselen van de zonde en de ellende die hun vanwege de zonde aankleeft, afleggen;       - ze moeten de overblijfselen van de zonde en de ellende die hun vanwege de zonde aankleeft, afleggen;
-      - ze moeten oog krijgen voor de kracht van God die de doden opwekt; zo zijn hun dood en hun zwakheid tot hun bestwil en bedoelen ze de eer van God. \\ Daarom behoren ze dezelfde wens als Paulus te hebben, die zei: “Ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn” (Filippenzen 1:23). De reden daarvoor is niet dat dit leven hem verdrietig stemt of een walg voor hem is of omdat hij de dood zelf aangenaam vindt, want zo’n wens zou in strijd zijn met de gewone menselijke gevoelens! Maar de reden daarvoor is wel dat de dood een verlossing en bevrijding is van alle zonden en van de ellende in dit leven [die daarvan het gevolg is]. De dood is ook een toegang tot het aanschouwen van Gods aangezicht. Ze is een terugkeer vanuit de ballingschap tot ons huis. Dat huis is niet vervallen, maar nieuw en stemt bijzonder tot genoegen.((*Korintiërs 5:16)) De dood is winst voor ons,((*Filippenzen 1:21)) en betekent de toegang tot de Vader.((*Johannes 5:24 *Johannes 13:1)) Daarom is er geen oorzaak voor de gelovigen om bang te zijn, want de dood is door Christus overwonnen.((*Hosea 13:14)) Ze is nu zó voor ons als Christus haar voor ons toegeschikt heeft.((*Hebreeën 2:15)) Het uur van ieders dood is door God bepaald, maar wordt beheerst door het verlangen van het geloof. Dat verlangen is van die aard dat we in dit leven blijven zolang als de Heere het wil, want de godzaligen willen liever leven tot eer van Christus dan voor hun eigen profijt en genoegen.+      - ze moeten oog krijgen voor de kracht van God die de doden opwekt; zo zijn hun dood en hun zwakheid tot hun bestwil en bedoelen ze de eer van God. \\ Daarom behoren ze dezelfde wens als Paulus te hebben, die zei: “Ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn” (Filippenzen 1:23). De reden daarvoor is niet dat dit leven hem verdrietig stemt of een walg voor hem is of omdat hij de dood zelf aangenaam vindt, want zo’n wens zou in strijd zijn met de gewone menselijke gevoelens! Maar de reden daarvoor is wel dat de dood een verlossing en bevrijding is van alle zonden en van de ellende in dit leven [die daarvan het gevolg is]. De dood is ook een toegang tot het aanschouwen van Gods aangezicht. Ze is een terugkeer vanuit de ballingschap tot ons huis. Dat huis is niet vervallen, maar nieuw en stemt bijzonder tot genoegen.((*Korintiërs 5:16)) De dood is winst voor ons,((*Filippenzen 1:21)) en betekent de toegang tot de Vader.((*Johannes 5:24 *Johannes 13:1)) Daarom is er geen oorzaak voor de gelovigen om bang te zijn, want de dood is door Christus overwonnen.((*Hosea 13:14)) Ze is nu zó voor ons als Christus haar voor ons toegeschikt heeft.((*Hebreeën 2:15)) Het uur van ieders dood is door God bepaald, maar wordt beheerst door het verlangen van het geloof. Dat verlangen is van die aard dat we in dit leven blijven zolang als de Heere het wil, want de godzaligen willen liever leven tot eer van Christus dan voor hun eigen profijt en genoegen.
   - De geestelijke dood; zowel van de gelovigen als van de ongelovigen. De geestelijke dood van de gelovigen heeft drie aspecten:   - De geestelijke dood; zowel van de gelovigen als van de ongelovigen. De geestelijke dood van de gelovigen heeft drie aspecten:
       - De geestelijke dood van de //zonde//. Dat is de kracht en de macht van de zonde, ja het leven van de zonde. In Romeinen 6:2 en 8 wordt deze kracht een dood genoemd: “Hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?”       - De geestelijke dood van de //zonde//. Dat is de kracht en de macht van de zonde, ja het leven van de zonde. In Romeinen 6:2 en 8 wordt deze kracht een dood genoemd: “Hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?”
Regel 53: Regel 53:
 ==== 10. Waar is de hel? ==== ==== 10. Waar is de hel? ====
  
-Waar de hel is, is niet zo makkelijk te zeggen. We moeten ons daar ook niet druk om maken, maar ervoor waken dat wij er zelf niet geraken. Toch ís ze wel degelijk ergens, niet hierboven, maar hierbeneden, omdat ze ónder ons is. Ze is daardoor zeer ver verwijderd van de allerhoogste hemel die de woonplaats van de gelukzaligen is. De Schrift stelt immers in Lucas 16:26 dat er een onoverkomelijke kloof is, een //mega chasina//, dat wil zeggen: een grote, diepe en grondeloze poel – een woord dat afkomstig is van //chansin//, opensplijten, van elkaar scheuren – tussen de godzaligen en de goddelozen. “En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in schoot” (Lucas 16:23). Zij die hierin geworpen worden, worden van bovenaf naar beneden gestoten. Ze komen in een plaats die ten opzichte van ons hier de aarde en de hemel de onderste plaats is.((*Openbaring 9:11 *Openbaring 20:3)) In Openbaring 17:8 wordt gezegd dat het beest vanuit de afgrond op de aarde zal komen. En in Numeri 16:30-33 wordt verteld dat Korach, Dathan en Abiram levend naar de hel zullen varen. Dat is niet gewoonweg het graf, waarvoor het woord “hel” soms ook wel gebruikt werd.((*Psalm 16:10 *Handelingen 2:31)) Hiermee is niet in strijd dat van de satan gezegd wordt dat hij uit de hemel viel, toen zijn macht door het Evangelie vernietigd werd (Lucas 10:18) en nu in de lucht zweeft.((*Efeziërs 2:2 *Efeziërs 6:12)) Hij doolt hier alleen maar voor een tijd rond om het geloof van de godzaligen te beproeven en Gods rechtvaardige oordelen over de mensen uit te voeren. Op een andere plaats wordt gezegd dat de duivelen in de afgrond geworpen en aan de krochten der duisternis overgegeven zijn om hen tot het oordeel te bewaren (2 Petrus 2:4 en Judas, vers 6)In Jesaja 30:33 is een ontzagwekkende beschrijving van de hel te vinden: reeds lang is voor de koning [van Assyrië] een brandstapel bereid. God heeft de vuurhaard daarvan diep en wijd gemaakt, er is vuur en hout in overvloed; de adem des HEREN steekt hem in brand als een stroom van zwavel.+Waar de hel is, is niet zo gemakkelijk te zeggen. We moeten ons daar ook niet al te druk om maken, maar er vooral voor waken dat wij er zelf niet geraken. Toch ís ze wel degelijk ergens, niet hierboven, maar hierbeneden, omdat ze ónder ons is. Ze is daardoor zeer ver verwijderd van de allerhoogste hemel die de woonplaats van de gelukzaligen is. De Schrift stelt immers in Lucas 16:26 dat er een onoverkomelijke kloof is, een //mega chasina//, dat wil zeggen: een grote, diepe en grondeloze poel – een woord dat afkomstig is van //chansin//, opensplijten, van elkaar scheuren – tussen de godzaligen en de goddelozen. “En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in schoot” (Lucas 16:23). Zij die hierin geworpen worden, worden van bovenaf naar beneden gestoten. Ze komen in een plaats die ten opzichte van ons hier de aarde en de hemel de onderste plaats is.((*Openbaring 9:11 *Openbaring 20:3)) In Openbaring 17:8 wordt gezegd dat het beest vanuit de afgrond op de aarde zal komen. En in Numeri 16:30-33 wordt verteld dat Korach, Dathan en Abiram levend naar de hel zullen varen. Dat is niet gewoonweg het graf, waarvoor het woord “hel” soms ook wel gebruikt werd.((*Psalm 16:10 *Handelingen 2:31)) Hiermee is niet in strijd dat van de satan gezegd wordt dat hij uit de hemel viel, toen zijn macht door het Evangelie vernietigd werd (Lucas 10:18) en nu in de lucht zweeft.((*Efeziërs 2:2 *Efeziërs 6:12)) Hij doolt hier alleen maar voor een tijd rond om het geloof van de godzaligen te beproeven en Gods rechtvaardige oordelen over de mensen uit te voeren. Op een andere plaats wordt gezegd dat de duivelen in de afgrond geworpen en aan de krochten der duisternis overgegeven zijn om hen tot het oordeel te bewaren.((*2 Petrus 2:4 *Judas 1:6)In Jesaja 30:33 is een ontzagwekkende beschrijving van de hel te vinden: reeds lang is voor de koning [van Assyrië] een brandstapel bereid. God heeft de vuurhaard daarvan diep en wijd gemaakt, er is vuur en hout in overvloed; de adem des HEREN steekt hem in brand als een stroom van zwavel.
  
 ==== 11. Wanneer zal de straf in de hel beginnen? ==== ==== 11. Wanneer zal de straf in de hel beginnen? ====


Paginahulpmiddelen