Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisieVorige revisieVolgende revisie | Vorige revisie | ||
institutie:40 [21-08-2020 om 10.42 uur] – ds. J.H. Zwart | institutie:40 [23-07-2025 om 19.33 uur] (huidige) – Cornelis Bregman | ||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== | + | ====== De eeuwige dood ====== |
==== 1. Waar komt het woordje ‘dood’ vandaan? ==== | ==== 1. Waar komt het woordje ‘dood’ vandaan? ==== | ||
Regel 10: | Regel 10: | ||
- ze moeten de ernst van Gods toorn tegen de zonde erkennen en belijden; | - ze moeten de ernst van Gods toorn tegen de zonde erkennen en belijden; | ||
- ze moeten de overblijfselen van de zonde en de ellende die hun vanwege de zonde aankleeft, afleggen; | - ze moeten de overblijfselen van de zonde en de ellende die hun vanwege de zonde aankleeft, afleggen; | ||
- | - ze moeten oog krijgen voor de kracht van God die de doden opwekt; zo zijn hun dood en hun zwakheid tot hun bestwil en bedoelen ze de eer van God. \\ Daarom behoren ze dezelfde wens als Paulus te hebben, die zei: “Ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn” (Filippenzen 1:23). De reden daarvoor is niet dat dit leven hem verdrietig stemt of een walg voor hem is of omdat hij de dood zelf aangenaam vindt, want zo’n wens zou in strijd zijn met de gewone menselijke gevoelens! Maar de reden daarvoor is wel dat de dood een verlossing en bevrijding is van alle zonden en van de ellende in dit leven [die daarvan het gevolg is]. De dood is ook een toegang tot het aanschouwen van Gods aangezicht. Ze is een terugkeer vanuit de ballingschap tot ons huis. Dat huis is niet vervallen, maar nieuw en stemt bijzonder tot genoegen.((*2 Korintiërs 5:16)) De dood is winst voor ons, | + | - ze moeten oog krijgen voor de kracht van God die de doden opwekt; zo zijn hun dood en hun zwakheid tot hun bestwil en bedoelen ze de eer van God. \\ Daarom behoren ze dezelfde wens als Paulus te hebben, die zei: “Ik verlang heen te gaan en met Christus te zijn” (Filippenzen 1:23). De reden daarvoor is niet dat dit leven hem verdrietig stemt of een walg voor hem is of omdat hij de dood zelf aangenaam vindt, want zo’n wens zou in strijd zijn met de gewone menselijke gevoelens! Maar de reden daarvoor is wel dat de dood een verlossing en bevrijding is van alle zonden en van de ellende in dit leven [die daarvan het gevolg is]. De dood is ook een toegang tot het aanschouwen van Gods aangezicht. Ze is een terugkeer vanuit de ballingschap tot ons huis. Dat huis is niet vervallen, maar nieuw en stemt bijzonder tot genoegen.((*2 Korintiërs 5:16)) De dood is winst voor ons, |
- De geestelijke dood; zowel van de gelovigen als van de ongelovigen. De geestelijke dood van de gelovigen heeft drie aspecten: | - De geestelijke dood; zowel van de gelovigen als van de ongelovigen. De geestelijke dood van de gelovigen heeft drie aspecten: | ||
- De geestelijke dood van de //zonde//. Dat is de kracht en de macht van de zonde, ja het leven van de zonde. In Romeinen 6:2 en 8 wordt deze kracht een dood genoemd: “Hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?” | - De geestelijke dood van de //zonde//. Dat is de kracht en de macht van de zonde, ja het leven van de zonde. In Romeinen 6:2 en 8 wordt deze kracht een dood genoemd: “Hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?” | ||
Regel 17: | Regel 17: | ||
- Ze beweegt ook niet meer tot zonde: “Bijgevolg, | - Ze beweegt ook niet meer tot zonde: “Bijgevolg, | ||
- De geestelijke dood van de //wereld//; dat geldt voor zover de wereld daadwerkelijk voor de geestelijke mens werkelijk dood en gestorven is. Dat gaat dus niet op voor hen die in een klooster gaan en een monnikenleven leiden. | - De geestelijke dood van de //wereld//; dat geldt voor zover de wereld daadwerkelijk voor de geestelijke mens werkelijk dood en gestorven is. Dat gaat dus niet op voor hen die in een klooster gaan en een monnikenleven leiden. | ||
- | - Dat geldt wel voor hen die om de uitnemendheid van de kennis van Christus alle dingen waardeloos achten – dingen die de wereld in hoge waarde houdt en zich erg voor inspant. | + | - Dat geldt wel voor hen die om de uitnemendheid van de kennis van Christus alle dingen waardeloos achten – dingen die de wereld in hoge waarde houdt en waar ze zich erg voor inspant. |
- En ook voor hen die weigeren de werken van de wereld uit te voeren, zoals hoererij bedrijven, dobbelen, zich met lichtzinnige spelen bezighouden en al de zondige daden van het vlees beoefenen. | - En ook voor hen die weigeren de werken van de wereld uit te voeren, zoals hoererij bedrijven, dobbelen, zich met lichtzinnige spelen bezighouden en al de zondige daden van het vlees beoefenen. | ||
- | - En voor hen die geen plezier hebben in wereldse dingen, maar het lijden moeten ondergaan als mensen die door de wereld veracht en gekleineerd worden. De wereld is voor hen dikwijls niet minder dan dood; ze zijn als het ware aan de wereld gestorven. Daarom zegt Paulus in Galaten 6:14: “Door wie (namelijk Christus) de wereld mij gekruisigd is en ik der wereld. En ook: ”Ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, | + | - En voor hen die geen plezier hebben in wereldse dingen, maar het lijden moeten ondergaan als mensen die door de wereld veracht en gekleineerd worden. De wereld is voor hen dikwijls niet minder dan dood; ze zijn als het ware aan de wereld gestorven. Daarom zegt Paulus in Galaten 6:14: “Door wie (namelijk Christus) de wereld mij gekruisigd is en ik der wereld. En ook: ”Ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, |
- De eeuwige dood. Deze dood betekent een eeuwigdurende rampzaligheid en ellende van de hele mens. Ze wordt ook wel de tweede dood genoemd.((*Openbaring 2:11 *Openbaring 21:8)) Daarvan wordt gezegd: “Het onheil doodt de goddeloze” (Psalm 34:22). En: “Ik heb geen behagen in de dood van de goddeloze, maar veeleer daarin, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft” (Ezechiël 33:11). | - De eeuwige dood. Deze dood betekent een eeuwigdurende rampzaligheid en ellende van de hele mens. Ze wordt ook wel de tweede dood genoemd.((*Openbaring 2:11 *Openbaring 21:8)) Daarvan wordt gezegd: “Het onheil doodt de goddeloze” (Psalm 34:22). En: “Ik heb geen behagen in de dood van de goddeloze, maar veeleer daarin, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft” (Ezechiël 33:11). | ||
- De burgerlijke dood. Zo noemen de rechtsgeleerden de situatie, wanneer iemand zich zó gedraagt dat hij van zijn ambten en waardigheden, | - De burgerlijke dood. Zo noemen de rechtsgeleerden de situatie, wanneer iemand zich zó gedraagt dat hij van zijn ambten en waardigheden, | ||
Regel 33: | Regel 33: | ||
==== 5. Wat zijn de andere benamingen voor deze eeuwige dood? ==== | ==== 5. Wat zijn de andere benamingen voor deze eeuwige dood? ==== | ||
- | Om de ernst en de bitterheid van de straf enigszins uit te beelden wordt de eeuwige dood in de Schrift aangeduid met woorden die ontleend zijn aan de straffen in het tegenwoordige leven. Dan valt te denken aan woorden als: oneer((beschaemtheyt)), verachting, eeuwige schande((verwijt)) | + | Om de ernst en de bitterheid van de straf enigszins uit te beelden wordt de eeuwige dood in de Schrift aangeduid met woorden die ontleend zijn aan de straffen in het tegenwoordige leven. Dan valt te denken aan woorden als: oneer, verachting, eeuwige schande en smaad; de worm die altijd knaagt; de poel van vuur en sulfer, het helse vuur of ‘gehenna’, |
==== 6. Wat zijn de oorzaken van de eeuwige dood? ==== | ==== 6. Wat zijn de oorzaken van de eeuwige dood? ==== | ||
- | De voornaamste oorzaak is God als de rechtvaardige Rechter.((*Matteüs 25:41 *Romeinen 2:8 *2 Tessalonicenzen 1:5-9)) Een andere oorzaak is de satan, die ons tot zonde verleid heeft en vanaf de schepping van de wereld een mensenmoordenaar is, omdat hij de mens door de zonde ten onder gebracht en gedood heeft.((*Johannes 8:44)) De werkende of instrumentele oorzaak is de mens zelf, die de satan toestond zijn werk in hem te doen. Ten slotte moet de zonde genoemd worden, waardoor de mens van Gods wet is afgeweken. “Ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven” (Genesis 2:17), namelijk de tijdelijke en de eeuwige dood. En Romeinen 5:12 zegt dat door “één mens de zonde de dood de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood”. “Het loon dat de zonde geeft, is de dood” (Romeinen 6:23). “De dood [is er] door een mens” (1 Korintiërs 15:21). | + | De voornaamste oorzaak is God als de rechtvaardige Rechter.((*Matteüs 25:41 *Romeinen 2:8 *2 Tessalonicenzen 1:5-9)) Een andere oorzaak is de satan, die ons tot zonde verleid heeft en vanaf de schepping van de wereld een mensenmoordenaar is, omdat hij de mens door de zonde ten onder gebracht en gedood heeft.((*Johannes 8:44)) De werkende of instrumentele oorzaak is de mens zelf, die de satan toestond zijn werk in hem te doen. Ten slotte moet de zonde genoemd worden, waardoor de mens van Gods wet is afgeweken. “Ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven” (Genesis 2:17), namelijk de tijdelijke en de eeuwige dood. En Romeinen 5:12 zegt dat door “één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood”. “Het loon dat de zonde geeft, is de dood” (Romeinen 6:23). “De dood [is er] door een mens” (1 Korintiërs 15:21). |
==== 7. Voor wie is de eeuwige dood toebereid? ==== | ==== 7. Voor wie is de eeuwige dood toebereid? ==== | ||
- | Voor de vervloekten of verworpenen, | + | Voor de vervloekten of verworpenen, |
==== 8. Welke plaats is voorbestemd voor de eeuwige dood? ==== | ==== 8. Welke plaats is voorbestemd voor de eeuwige dood? ==== | ||
- | De plaats die de Joden // | + | De plaats die de Joden // |
==== 9. Wat is de hel? ==== | ==== 9. Wat is de hel? ==== | ||
Regel 53: | Regel 53: | ||
==== 10. Waar is de hel? ==== | ==== 10. Waar is de hel? ==== | ||
- | Waar de hel is, is niet zo makkelijk | + | Waar de hel is, is niet zo gemakkelijk |
==== 11. Wanneer zal de straf in de hel beginnen? ==== | ==== 11. Wanneer zal de straf in de hel beginnen? ==== | ||
Regel 61: | Regel 61: | ||
==== 12. Zullen de straffen van de verdoemden altijd duren? ==== | ==== 12. Zullen de straffen van de verdoemden altijd duren? ==== | ||
- | Ja, omdat de regel van Gods gerechtigheid dit vereist. De oneindige majesteit van Gods majesteit is namelijk geschonden en beledigd. Bovendien is de gelukzaligheid van de uitverkoren | + | Ja, omdat de regel van Gods gerechtigheid dit vereist. De oneindige majesteit van Gods majesteit is namelijk geschonden en beledigd. Bovendien is de gelukzaligheid van de uitverkorenen |
==== 13. Zal de toestand van de verdoemden en de manier waarop de eeuwige straffen worden uitgevoerd, voor ieder gelijk zijn? ==== | ==== 13. Zal de toestand van de verdoemden en de manier waarop de eeuwige straffen worden uitgevoerd, voor ieder gelijk zijn? ==== | ||
Regel 69: | Regel 69: | ||
==== 14. Wat is het doel van de hel? ==== | ==== 14. Wat is het doel van de hel? ==== | ||
- | Een belangrijk doel is dat de goddelozen hun verdiende straffen ontvangen. Het uiteindelijke doel is echter dat God in het straffen van de goddelozen geopenbaard wordt als een rechtvaardig Rechter, die tegenover de verworpenen | + | Een belangrijk doel is dat de goddelozen hun verdiende straffen ontvangen. Het uiteindelijke doel is echter dat God in het straffen van de goddelozen geopenbaard wordt als een rechtvaardig Rechter, die tegenover de verworpenen |
==== 15. Wat is het nut van deze leer? ==== | ==== 15. Wat is het nut van deze leer? ==== | ||
Regel 81: | Regel 81: | ||
- Mensen die beweren dat er geen bepaalde plaats voor de hel is bestemd. Zij beweren dat de hel alles is wat ons van God gescheiden houdt, of zoals Hiëronymus zegt: “alles wat twist veroorzaakt tussen de broeders.” | - Mensen die beweren dat er geen bepaalde plaats voor de hel is bestemd. Zij beweren dat de hel alles is wat ons van God gescheiden houdt, of zoals Hiëronymus zegt: “alles wat twist veroorzaakt tussen de broeders.” | ||
- De dwaling die Hiëronymus in zijn //Amicum Origeni// | - De dwaling die Hiëronymus in zijn //Amicum Origeni// | ||
- | |||
- |